هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
🌟امام محمد باقر علیه السلام:
💎حديث تاخذه من صادقٍ خيرٌ لك من الدنيا و ما فيها
💎يك حديث كه از فردى راستگو فراگيرى، براى تو بهتر از تمام دنياست
📚[الأمالي للمفيد : 42/10 .]
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
🚩 از شب یازدهم محرّم سال ۶۱ هجری تا قیام حجّت خدا شام غریبان است.
«استاد مهدی طیّب»
🏴 با شهادت اباعبدالله الحسین علیه السّلام و اولاد و اصحاب بزرگوارش و با به آتش کشیده شدن خیمهها و آواره شدن آل الله در بیابانها، شام غریبانی آغاز شد که تمامی ندارد، مگر با ظهور حجّت خدا.
▪️مسلمانها دو جبهه شدند، به ظاهر سه گروه هستند، ولی در واقع، دو جبهه هستند.
▫️گروه اوّل عاشقان حقیقت هستند؛ اباعبدالله الحسین علیهالسّلام و خاندان و اصحاب صدیقش.
▫️گروه دوّم دنیاطلب صریح هستند؛ سپاهیان عمرسعد و شامیان و جبههی باطل.
▫️گروه سوّم کسانی هستند که از صحنه عاشورا فرار کردند و مشغول ذکر و عبادت و طواف کعبه شدند.
▪️اباعبدالله الحسین علیهالسّلام هشتم ذیالحجّه از مکّه خارج شدند، اما این گروه سوّم به جای همراهی با اباعبدالله، به سوی منا و عرفات و طواف کعبه رفتند تا اینکه واقعهی کربلا و عاشورا اتفاق افتاد.
▪️به اسم عرفان و تصوّف و تقدّس و عبادت و دیانت و زهد و تقوا و ایمان، از صحنه رویارویی با جبههی باطل گریختند؛ اینها همان گروهی هستند که در زیارت عاشورا نفرین کرده و میگوییم:
▫️لَعَنَ اللهُ الْمُمَهِّدينَ لَهُمْ بِالتَّمْكينِ مِنْ قِتالِكُمْ
▪️نفرین میکنیم کسانی را که سکوت کردند و با سکوتشان زمینه را مستعد کردند که چنین فاجعه عظیمی اتفاق بیافتد؛ لذا آنها هم به سپاهیان عمر سعد و شامیان ملحق هستند.
▪️پس در واقع دو جبهه است:
▫️یا حسینی هستی
▫️یا اگر حسینی نیستی، یزیدی هستی.
▪️اگر حسینی نیستی، یزیدی هستی، چه در مکه مشغول طواف کعبه باشی و چه کنار یزید در میخانه مشغول شراب خواری باشی.
▪️این دو جبهه بعد از واقعه عاشورا استمرار دارد. حرامیان جبهه شام همواره خواهند بود و یاران اباعبدالله علیهالسّلام، یاران ولیّ اعظم خدا، در این شام غریبان زندگی میکنند.
▪️لذا هر وقت مصائب، سختیها، ابتلائات، کاستیها و فشارها آمد، یک نگاه بیندازید ببینید ما کجا هستیم! آیا در شام غریبان میشود انتظار خوشی و رفاه و راحتی داشت؟
▪️بعد از فاجعهی عاشورا تا قبل از اینکه منتقم خون اباعبدالله علیهالسّلام ظهور کند و انتقام خون جدّ بزرگوارش را بگیرد، آیا دیگر آب گوارایی از گلوی شیعه پایین میرود؟!
▪️لذا خیلی خلاف انتظار ما نباید باشد اگر دیدیم آواره شدیم، اگر ما را متهم کردند، به ما تهمت زدند، سیلی زدند، اگر حقوقمان را تضییع کردند و به تاراج بردند، اگر بر ما تاختند، توجّه داشته باشیم که شب شام غریبان است و خلاف این عجیب است.
▪️هر وقت سختیها آمد تا ما را از پا درآورد و بی تحمّلی و کلافگی نشان دهیم و جزع و فزع کنیم، یک نگاه بیاندازیم که کجاییم!
▪️در شام غریبان نمیشود توقع خوشی داشت، البته در جنبههای ظاهری؛ در جنبههای باطنی که شیرینترین شهدها در همین شام غریبان است. در جنبههای ظاهری و طبیعی، غارت و به آتش کشیده شدن خیمه هاست، کشیدن گوشواره از گوش کودکان است و ...
▪️لذا وقتی توجّه داشته باشیم که در شام غریبان هستیم، دیگر شرایط برایمان قابل تحمّل است و کلافگی نشان نمیدهیم.
▪️وقتی ولیّ اعظم خدا آنگونه به شهادت میرسد و سر مطهّرش از پیکر جدا میشود و اسبها را نعل تازه زدند و بر پیکر پاک حجّت خدا تاختند تا پیش فرمانده خود افتخار کنند که یک استخوان سالم بر پیکر اباعبدالله الحسین علیهالسّلام نگذاشتهاند، آیا ما میتوانیم در جنبههای ظاهری و طبیعی انتظار راحتی و شیرینی داشته باشیم؟!
▪️شام غریبان است، این شام سحر نخواهد شد، مگر با ظهور حجّت خدا و منتقم خون اباعبدالله علیهالسّلام. آنجاست که آغاز طلیعهی صبح است و بسیار هم نزدیک است. قرآن فرمود:
▫️اَلَیْسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ
▫️آیا صبح نزدیک نیست؟
▪️در جنبهی باطنی این بیان قرآن که آیا صبح نزدیک نیست، میخواهد یک تکانی به ما بدهد؛ شاید میخواهد بگوید خوب نگاه کن ببین آیا صبح نشده!
▪️در جنبه ظاهری و عمومی هم صبح نزدیک است. فرمود:
▫️إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدا وَ نَرَاهُ قَرِيبا
▪️اینست که هروقت سختیها فشار آورد، دعایمان این باشد:
▫️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
▫️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
▫️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
▫️بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود:
در فرازی از حدیث داوود فرمود: ای داوود، تو چیزی را اراده میکنی، من هم چیزی را. این نمیشود، الاّ آن چیزی را که من اراده میکنم. اراده خدا مقدّم است، چون او به ما حیات داده است و ما را بهتر از خودمان میشناسد. اگر نپذیری در فتنه میافتی. اغلب شنیدهاید که گلایه میکنند و میگویند: هر چه ما میخواهیم، خدا نمیخواهد. هرچه ما نمیخواهیم، خدا میخواهد. مچش را بگیر، حتّی اگر مچ خودت باشد. بگو آیا این خوب است؟ اِن هِیَ الافتنتُکَ این یک فتنه است. فتنه یعنی چالههای زیاد، چاله پس از چاله. خسته میشوی. آیا میدانی تا چه زمانی در این چاله هستی؟ وقت آن را هم تعیین کرده است. میگوید: تا زمانی که تسلیم شوی. وقتی تسلیم شدی، هر کاری را که تو بخواهی، من هم همان کار را میکنم. هر کاری هم که من بخواهم تو انجام می دهی. ببینید جنگ به آن شدیدی تبدیل به صلح به این لطیفی شد: گفت؛ خدایا چقدر تو آمادهای، هر کاری را که من میخواهم تو هم همان کار را انجام میدهی. خدا هم اگر بخواهد پاسخ دهد میفرماید: بنده من، تو هم هر کاری که انجام میدهی همان است که من میخواهم. ما با هم صلح کردیم. پیشتر همهاش جنگ بود. تا وقتی که انسان علم ندارد چیزهایی را میخواهد که ممکن است برایش ضرر داشته باشد. اما وقتی علم پیدا کرد، هرچه او میخوهد، خدا هم همان را انجام میدهد و بدین ترتیب صلح ایجاد میشود. گفت: چهل سال با خدا جنگیدیم، شکر که دیشب میان من و او صلح افتاد.
✍️کتاب طوبای محبّت ج 2 – ص 50
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
💠فضیلت علمآموزی از زبان امام سجاد(ع) 💠
🌟عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ: 💎لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي طَلَبِ الْعِلْمِ لَطَلَبُوهُ وَ لَوْ بِسَفْكِ الْمُهَجِ وَ خَوْضِ اللُّجَجِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَوْحَى إِلَى دَانِيَالَ أَنَّ أَمْقَتَ عَبِيدِي إِلَيَّ الْجَاهِلُ الْمُسْتَخِفُّ بِحَقِّ أَهْلِ الْعِلْمِ التَّارِكُ لِلِاقْتِدَاءِ بِهِمْ وَ أَنَّ أَحَبَّ عَبِيدِي إِلَيَّ التَّقِيُّ الطَّالِبُ لِلثَّوَابِ الْجَزِيلِ اللَّازِمُ لِلْعُلَمَاءِ التَّابِعُ لِلْحُلَمَاءِ الْقَابِلُ عَنِ الْحُكَمَاءِ.
🌟امام سجاد(ع) فرمود: 💎اگر مردم می دانستند علم آموزی چه فضیلتی دارد، حتی در راه آن خون می دادند و خود را به عمق دریاها می زدند.
خداوند متعال به دانیال(ع) وحی کرد که
مبغوضترین بندگان نزد من بندهای است که حق علما را سبک بشمارد و از آنها پیروی نکند و
محبوبترین بندگان نزد من، انسان پرهیزگاری است که درپی پاداش بیشتر باشد و علما را همراهی کند و از بردباران پیروی کند و پند حکما را بپذیرد.
📚کافی، ج۱، ص۳۵
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
💠اسلام ناب💠
❄بلا بمیزان عقل و درستکاری
💎 امام صادق(ع) ميفرمایند:«انّ فی کتاب علیّ (ع) :انَّ اشدَّ الناس بلاءً النبیون، ثمّ الوصیّون ثمّ الامثلُ فلامثلُ و انّما یُبتلی المومنُ علی قدر اعماله الحسنة فمن صحّ دینُه و حسُنَ عملُه اشتدَّ بلاءُه و ذلک انّ الله تعالی لم یجعل الدنیا ثواباً لمومنٍ و لا عقوبةً للکافر و من سخُفَ دینه و ضعُف عقلُه قلّ بلائه و انَّ البلاء اسرعُ الی المومن التقی من المطرِ الی قرار الارض .»
💎( همانا در کتاب علی (ع) آمده است اینکه همانا سخت ترین مردم از حیث بلا پیامبرانند و پس از آن جانشینانشان پس نیکوتر و نیکوتر (هرکس به آنها نزدیک تر باشد )و به درستی که مومن به ميزان کارهای نيك خوش به بلا مبتلا می شود،
💎کسی كه دين او درست و نيكو باشد كار او سخت ميگردد، اين براي آن است كه خداي متعال قرار نداده دنيا را ثوابي براي مومن و نه سزاي اعمال براي كافر.
💎 كسي كه دين او ضعيف است عقل او كم است بلاي چنين شخصي با توجه به روايت كمتر از مومن است زيرا در ادامه روايت آمده است:
💎 همانا بلا تندتر به سوي مومن پرهيزگار حركت ميكند نسبت به رسيدن باران به سوي زمين)
📚اربعین حدیث امام (ره)
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
🌾🌾🌾🌾🌾💐💐💐
چرا خداوند بنده هایی رو که بیشتر دوست داره زندگی براشون سخت تره
در هر مصیبت و سختی احتمالات گوناگونی وجود دارد باید احتمالات مختلف را دید.
1- بعضی از سختی ها و مصائب برای متنبه کردن و بیدار کردن انسان هاست.
فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ؛[1] به منظور اینكه شاید روى تضرع به درگاه ما آورند آنان را به سختىها و گرفتارىهاى گوناگون گرفتیم.
2- بعضی سختی ها و مصیبت ها برای آزمودن انسان هاست.
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى نَصْرُ اللَّهِ؛[2] مىپندارید كه به بهشت خواهید رفت؟ و هنوز آنچه بر سر پیشینیان شما آمده، بر سر شما نیامده؟ به ایشان سختى و رنج رسید و متزلزل شدند، تا آنجا كه پیامبر و مؤمنانى كه با او بودند، گفتند: پس یارى خدا كى خواهد رسید.
3- بعضی از مصیبت ها برای اولیاء خداست و سبب ارتقاء مقام و منزلت آنهاست.
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ وَ عِنْدَهُ سَدِیرٌ إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً غَتَّهُ بِالْبَلَاءِ غَتّاً؛[3] امام صادق (ع) می فرمایند: خدا زمانی که بنده ای را دوست بدارد، او را در دریای شداید غوطه ور می سازد.
أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ فِی الْجَنَّةِ لَمَنْزِلَةً لَا یَبْلُغُهَا الْعَبْدُ إِلَّا بِبَلَاءٍ فِی جَسَدِه؛[4] در بهشت مقامى هست كه هیچ كس به آن جایگاه نمىرسد مگر اینكه در بدن خود ناراحتى و گرفتارى داشته باشد.
4- بعضی از سختی ها و مصیبت ها برای شکوفا کردن استعدادهای انسان است. اگر حضرت ایوب آن همه مصیبت نمی دیدند، چگونه صبر بالای ایشان روشن می شد و این گونه مدح می شد؟
إِنَّا وَجَدْناهُ صابِراً نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ؛[5] او را بندهاى صابر یافتیم. او كه همواره روى به درگاه ما داشت چه نیكو بندهاى بود.
و طبیعتا همان گونه که صبر بر آن بلاها، مستحق این مدح شده، هر صابر دیگری نیز به اندازه خود مستحق مدح در پی شکوفایی استعدادش هست.
5- بعضی از سختی ها و مصائب برای کفار اعمال بد انسان است و این خود رحمتی از خداست تا انسان ها را از زشتی پاک کند.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا یَزَالُ الْبَلَاءُ فِی الْمُؤْمِنِ وَ الْمُؤْمِنَةِ فِی جَسَدِهِ وَ مَالِهِ وَ وُلْدِهِ حَتَّى یَلْقَى اللَّهَ وَ مَا عَلَیْهِ مِنْ خَطِیئَة؛[6] مصیبت و گرفتارى همواره گریبان مرد و زن مؤمن را مىگیرد و آنها در مال و یا بدن خود نقصان مشاهده مىكنند و یا فرزندان خود را از دست مىدهند و اینها براى این است كه هر گاه در محضر پروردگار حاضر شدند گناهى نداشته باشند.
6- و قطعا بعضی از مصیبت ها، عقوبت اعمال انسان است.
وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیْدیكُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ كَثیرٍ؛[7] اگر شما را مصیبتى رسد، به خاطر كارهایى است كه كردهاید. و خدا بسیارى از گناهان را عفو مىكند.
💠 💠
خلاصه اینکه نمی توان حکم یکسانی برای همه سختی ها و مصیبت ها داد و حکمت های متعددی می توان برای آن در نظر گرفت. آنچه لازم است، اینکه انسان هرگز صبر خود را از دست ندهد و مصیبت را وسیله ای برای تقرب بیشتر به خداوند قرار دهد. و این امر ساده است اگر نگاه ما به هستی نگاهی صحیح باشد.
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَوْ یَعْلَمُ الْمُؤْمِنُ مَا لَهُ فِی الْمَصَائِبِ مِنَ الْأَجْرِ لَتَمَنَّى أَنْ یُقْرَضَ بِالْمَقَارِیض؛[8] امام صادق علیه السّلام فرمود: اگر مؤمن بداند پاداش در برابر مصائب چه اندازه است آرزو مىكند كه با مقراض بدنش بریده مىشد.
[1]. انعام/42.
[2]. بقره/214.
[3]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج64 ص208.
[4]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج64 ص237.
[5]. ص/44.
[6]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج64 ص236.
[7]. شوری/30.
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
💠اسلام ناب💠
❄بلا بمیزان عقل و درستکاری
💎 امام صادق(ع) ميفرمایند:«انّ فی کتاب علیّ (ع) :انَّ اشدَّ الناس بلاءً النبیون، ثمّ الوصیّون ثمّ الامثلُ فلامثلُ و انّما یُبتلی المومنُ علی قدر اعماله الحسنة فمن صحّ دینُه و حسُنَ عملُه اشتدَّ بلاءُه و ذلک انّ الله تعالی لم یجعل الدنیا ثواباً لمومنٍ و لا عقوبةً للکافر و من سخُفَ دینه و ضعُف عقلُه قلّ بلائه و انَّ البلاء اسرعُ الی المومن التقی من المطرِ الی قرار الارض .»
💎( همانا در کتاب علی (ع) آمده است اینکه همانا سخت ترین مردم از حیث بلا پیامبرانند و پس از آن جانشینانشان پس نیکوتر و نیکوتر (هرکس به آنها نزدیک تر باشد )و به درستی که مومن به ميزان کارهای نيك خوش به بلا مبتلا می شود،
💎کسی كه دين او درست و نيكو باشد كار او سخت ميگردد، اين براي آن است كه خداي متعال قرار نداده دنيا را ثوابي براي مومن و نه سزاي اعمال براي كافر.
💎 كسي كه دين او ضعيف است عقل او كم است بلاي چنين شخصي با توجه به روايت كمتر از مومن است زيرا در ادامه روايت آمده است:
💎 همانا بلا تندتر به سوي مومن پرهيزگار حركت ميكند نسبت به رسيدن باران به سوي زمين)
📚اربعین حدیث امام (ره)
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
🖤امام سجّاد(ع):
چهار عمل مکروهی که روزی را از انسان دفع میکنند:
1⃣ اظهارفقر و نداری کردن در حضور مردم؛
2⃣ خواب دیرهنگام شب و بعد از نماز صبح؛
3⃣ تحقیر و کمارزش شمردن نعمت های خدا؛
4⃣ شکوِه و گلایه داشتن از خداوند متعال.
📚 معانی الاخبار، ص ۲۷۱
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
#پاسخ_به_شبهه؛
🔴 آیا «شمر» جانباز جنگ صفین و از یاران و شیعیان حضرت امیرالمومنین علیهالسلام بود و بعدها راهش عوض شد و قاتل سیدالشهدا علیهالسلام شد؟!
🔸یکی از مطالبی که مدتهاست گفته میشود این است که شمر از جانبازان "جنگصفین" و "شیعیان امیرالمومنین" بوده و بارها به حج رفته بود و از بس نماز خوانده بود پیشانی و زانوهایش پینه بسته بود و تمام تلاش نویسنده و گوینده مطلب این است که میخواهد طوری القاء کند که: آری امام حسین علیهالسلام را شیعیان کشتند پس آی شیعیان مواظب باشید شمر نشوید!!!
✅ حال واقعیت چیست؟
مطلب از ۵ جهت مورد بررسی است:
❌ تولد شمر
❌ قبل از جنگ صفین
❌ حضور در جنگ صفین
❌ جانبازی در جنگ صفین
❌ بعد از جنگ صفین
1⃣- تولد شمر از طریق زنا ؛
در نحوه زنازادگى وى نقل شده که روزى مادر شمر که زن بُزچرانى بود و در بیابان به کار خود مشغول بود، از چوپانى که از کنار او مىگذشت تقاضاى آب کرد تا با آن رفع عطش کند. چوپان تقاضاى شیطانى خود را شرط دادن آب قرار داد و مادر شمر نیز پذیرفت و از این طریق نطفهٔ شمر منعقد شد!
📚بحارالانوار، ج۴۵ ص۵
و به این دلیل بود که در کربلا هم امام حسین علیهالسلام شمر را پسرِ زن بزچران خطاب کرد و هم زهیربنقین علیهالسلام خطاب به شمر گفت: ای فرزند زنی که بر پاشنه پایش ادرار میکند. (استعاره از زنی که در سن کم زنا کرده)
2⃣- شمر قبل از جنگ صفین؛
شمر از قبیلهٔ هوازن بود که پدر و قبیلهاش مسلمان نمیشدند تا وقتی که از مسلمانان شکست خوردند و بعد اسلام آوردند!
3⃣- حضور شمر در جنگ صفین؛
حضور شمر در جنگ صفین به همراه قبیلهاش هوازن و تیرهاش بنیضباب در جبههٔ امیرالمومنین علیهالسلام قطعی است اما مساله انگیزهٔ حضور اوست!
در زمان جنگ صفین، شمر از بزرگان قبیلهٔ خودش نبوده و به دستور بزرگان قبیله خودش که تصمیم گرفته اند در لشکر امیرالمومنین باشند، بر مبنای سنت قبیله گرایی مانند سایر مردان قبیلهاش در جبههٔ امیرالمومنین علیهالسلام قرار گرفته و با انگیزههای قومی قبیلهای در جنگ حضور داشته است.
👌شاید برای تان سوال باشد که مگر می شود؟
که باید گفت بله در عرب آن روزها سنت قبیلهگرایی رواج زیادی داشته و نمونهاش شخصی به اسم قزمان بن حارث از افراد حاضر در جبهه رسولخدا در جنگ اُحد بود که وقتی در جنگ جراحت دید و در حال مرگ بود اطرافیانش گفتند:
(ای قزمان تو امروز به امتحان و بلای سختی گرفتار شدی بنابراین بشارت باد تو را شهادت و باغ بهشت بر تو گوارا باد)
قزمان جواب داد:
باغی از بهشت؟ لب فرو بندید، شما گمان کردهاید که من به خاطر اسلام جنگیدم؟
نه، چنین نیست. من تنها برای قبیله و خویشاوندانم جنگیدم!
قزمان این را گفت و برای رهایی از رنج جراحت با بریدن رگهای پشت آرنج دست خود، خودکشی کرد و رسولخدا گفت او از اهل جهنم است.
4⃣- جانبازی شمر در جنگ صفین؛
روایت طبری و نصربنمزاحم از شمشیر خوردن صورت شمر در جنگ صفین قابل استناد نیست. زیرا روایت طبری مستقل نیست و همان روایت نصربنمزاحم است پس این روایت خبر واحد است و
راوی خبر واحد جانبازی شمر اشخاصی هستند که یکی در کارنامهاش نوکری یزید را کرده است و دیگری نوکری خاندان عمر را. و برای شیعیان این روایات قابل پذیرش نیست.
حتی در صورت پذیرش اینکه شمر در جنگ صفین جانباز شده باید بگوییم او جانباز سنت و دستور بزرگان قبیله خودش شده نه جانباز راه امام معصوم علیهالسلام.
5⃣- شمر بعد از جنگ صفین؛
شمر بعد از صفین با معاویه بیعت کرد! در صورتی که بعد از صفین افراد دو دسته شدند یا به امیرالمومنین علیهالسلام وفادار ماندند یا به خوارج پیوستند و هم با امیرالمومنین و هم با معاویه دشمنی کردند.
اما شمر راه سوم را انتخاب کرد و با معاویه بیعت کرد و مأمور شد که شیعیان را بکشد که نمونه بارز آن کشتن حجربنعدی بود تا نشان دهد که از سر محبت به علی علیهالسلام در صفین حضور نداشته! و بعدها هم که ماجرای کربلا را به وجود آورد!
❌❌❌
از تمام این مطالب اثبات میشود که شمر نه تنها شیعه و از جانبازان صفین نیست بلکه زنازادهای است که از تولد تا مرگ دشمنی اهلبیت علیهمالسلام را داشته است. و حج رفتن و نماز خواندن به تنهایی دلیل بر عاقبت به خیری نیست و حرامزاده ترینهای تاریخ مانند شمر نماز گزار و حج گزار بودهاند و آنچه مهم است ولایت اهلبیت علیهمالسلام است.
هیچ محبّ و شیعهای حاضر نیست امامش را بکشد و تمام دشمنان در کربلا غیرشیعه بودند./«سراج»
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
🌟محضر آیت الله بهجت(ره)سوال شد:برنامه ای جهت سیروسلوک مرحمت فرمایید.ایشان فرمودند:💎روزانه نصف(یا،یک)صفحه ازکتاب شریف معراج السعاده رابخوانیدوبدان عمل کنید.
📄بخش سی ونهم
👌پس فرمودند: «خوشا به حال طالبان علم، و نظركردن به روى عالم بهتر است ازآزاد كردن هزار بنده و هر كه دوست دارد علم را،بهشت از براى او واجب است وداخل صبح و شام مى شود با خوشنودى خدا و از دنيا نمى رود مگر اينكه از شراب كوثربنوشد و از ميوه بهشت بخورد و در قبر كرم بدن او را نمى خورد و در بهشت رفيق خضر - عليه السلام - خواهد بود»و از حضرت امير المؤمنين - عليه السلام - مروى است كه فرمودند: «اگر مؤمنى بميردو از او بماند ورقى كه در آن مساله علميه نوشته شده باشد آن ورق حجابى خواهد بودميان او،و ميان آتش، و به هر حرفى كه در آن ورق نوشته باشد خداوند عالم شهرى به اوعطا خواهد كرد كه هفت برابر تمام دنيا باشد»و حضرت سيد الساجدين - عليه السلام - فرمودند كه: «اگر مردم بدانند آنچه را كه در طلب علم هست، هر آينه به طلب علم خواهند رفت اگر چه بايد خونهاى ايشان ريخته شود و به درياها فروروند»و از حضرت امام محمد باقر - عليه السلام - مروى است كه فرمودند: «عالمى كه به علم خود عمل كند بهتر است از هفتاد هزار عابد»و از امام جعفر صادق - عليه السلام - مروى است كه فرمودند: «اگر مردم فضيلت شناخت خدا را بدانند چشم نخواهند انداخت به متاع دنيا و نعمتهاى آن، و دنيا در پيش ايشان كمتر خواهد بود از آنچه بر آن راه مى روند كه خاك باشد، و متنعم و متلذذخواهند شد به معرفت خدا مانند لذت بردن كسى كه هميشه در روضه هاى(باغهای) بهشت با اولياء الله بوده باشد. به درستى كه معرفت خدا انيس است از هر وحشتى، و رفيق است در هر تنهائى، و نور هر ظلمتى است، و قوت هر ضعيفى است، و شفاى هر دردى است »و از حضرت امام رضا - عليه السلام - روايت شده است كه: آن حضرت از پدران خود روايت فرمودند كه: «حضرت رسول - صلى الله عليه و آله و سلم - فرمودند كه: برهر مسلمى واجب است طلب علم، پس بطلبيد علم را از جائى كه گمان بدست آوردن آن را داريد وكسب كنيد آن را از اهلش، به درستى كه یادگیری علم براى خدا،حسنه است. وطلب آن عبادت است. و ذكر كردن آن با يكديگر(آموزش ومباحثه آن بادیگران)تسبيح پروردگار است. و عمل كردن به آن جهاد در راه خداست. و ياد دادن آن به كسى كه نمى داند تصدق کردن(صدقه دادن) است. ورسانيدن به اهلش تقرب به خداست، زيرا كه به وسيله آن دانسته مى شود مسائل حلال وحرام. و به وسيله آن روشن و ظاهر مى شود راه بهشت. و آن انيس است در وحشت. ومصاحب و رفيق است در تنهائى و غربت. و همزبانى است در خلوت. و راهنما است درهر حالت. و سلاح است در مقابل دشمنان. و زينت است در نزد دوستان. و به سبب علم،خدا مرتبه قومى را بلند مى كند و ايشان را راهنماى مردم به سوى خير مى گرداند تا مردم متابعت آثار ايشان را كنند و اقتدا به افعال و اعمال ايشان نمايند. ملائكه رغبت مى نمايند به دوستى و محبت ايشان و مى گسترانند بر ايشان بالهاى خود را. و هر خشك و ترى از براى ايشان طلب آمرزش مى كند، حتى ماهيان دريا و حيوانات صحرا. به درستى كه به وسيله علم دلها از جهل زنده مى شود. و ديده هاى بصيرت روشن مى گردد.
و بدنهاى ضعيف، قوى مى گردد. و علم، بنده را مى رساند به سر منزل اخيار(برگزیدگان)، و مجالس ابرار(نیکان)، و به درجات بلند، و مراتب ارجمند در دنيا و آخرت. و ثواب ذكرعلم(بیان داشتن آن برای دیگران)معادل ثواب روزه داشتن است. و درس دادن آن برابر عبادت شبهاست. اطاعت پروردگار وعبادت او به وسيله علم انجام مى شود. و به سبب آن صله ارحام به جا آورده مى شود، وشناخته مى شود حلال و حرام. علم پيشرو و امام است، و عمل تابع آن. خدا الهام مى كند علم را به اهل سعادت و محروم مى سازد از آن ارباب شقاوت را پس خوشا به حال كسى كه خدا او را از حظ علم محروم نگرداند».
📚معراج السعاده
✅کانال معرفتی نکته های ناب مهدوی
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
💠وظيفه شيعيان ...
◽️
در جريان تشرف يکی از علما خدمت امام زمان عليه السلام در حرم امام حسين عليه السلام ،
☑️ حضرت مهدی ارواحنا فداه به وی فرموده بودند :
🔺شما وظيفه داريد از طريق جدم امام حسين عليه السلام مرا به تمام دنيا معرفی کنيد .
❓چرا به شيعيان نمی گوييد من هم مثل جد بزرگوارم غريب و تنها هستم .
☑️ امام حسين عليه السلام ، اگر در صحرای کربلا تنها ماند ؛ من هم در صحراها تنها هستم و هر لحظه ندای " هَل مِن ناصِر یَنصُرُنی " را سر می دهم .
❗️اما کسی به ندای من توجهی نمی کند .
◽️ چون شيعيان علاقه خاصی به امام حسين عليه السلام دارند ، شما می توانيد از اين راه ، مظلوميت ما را با زبان و قلم خود به آنها معرفی کنيد .
📚 کيست مرا ياری کند : ص۷۴
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
🌟امام علی علیه السلام:
💎پیوند دوستی را با برادران خود محکم سازید که آنان ذخائر دنیا و آخرت هستند،مگر نشنیده اید که خداوند در قرآن شریف به تاثیر گمراهان در قیامت اشاره کرده که می گویند:در این روز سخت نه شفیعی داریم نه دوستی که در کارمان همت گمارد.
📚تفسیر آیه
@rooshanfekr