▪ پس از واقعه کربلا یزید بر این بود که با دیدارهای مکرر در دربار خود با اسراء کربلا و امام سجاد (ع) بهانهای را برای قتل حضرت (ع) پیدا کند.
▪در بسیاری از کتابها آمده است: یک روز امام را به کاخ خود فرا خواند و از او سوالی پرسید.
▪امام(ع) در حالی که تسبیح کوچکی را در دستش میگرداند، به او پاسخ داد.
▪یزید گفت: «چگونه جرأت میکنی موقع حرفزدن با من تسبیح بگردانی؟»
▪امام فرمودند: «پدرم از قول جدم فرمود: هر کس بعد از نماز صبح، بیاینکه با کسی سخن بگوید، تسبیح در دست بگیرد و بگوید:
▪ «اللهم انی اصبحت و اسبحّک و امجدک و احمدک و اُهللک بعدد ما ادیر به سبحتی»
▪ سپس تسبیح در دست، هر چه میخواهد بگوید، تا وقتی به بستر میرود، برایش ثواب ذکر گفتن منظور میشود
▪. پس هر گاه به بستر رفت، باز همین دعا را بخواند و تسبیح را زیر بالش خود بگذارد،
▪تا موقع برخاستن از خواب نیز برای او ثواب ذکر خدا منظور میشود. من هم به جدّم اقتدا میکنم»
▪یزید گفت: «با هیچ کدام از شماها سخنی نگفتم، مگر اینکه جواب درستی به من میدهید.» پس به او هدایایی داد و دستور داد امام را آزاد کنند.»
▪در روایتی نیز امام سجاد (ع) به «منهال» فرمودند: «هیچ بار نشد که یزید ما را احضار کند و ما گمان نکنیم که میخواهد ما را بکشد.»
▪به هر حال با توجه به شواهد متعدد تاریخی، یزید بارها تصمیم قطعی به قتل امام سجاد و همراهان ایشان داشته، ولی خداوند هر بار آنها را نجات داده است.
▪▪▪▪
▪دستگاه اموی با گذشت زمان به شیوههای مبارزاتی امام سجاد (ع) پی برد و
▪ دریافت که ادامه حیات امام با شرایط و اوضاع زمامداری آنها نمیسازد؛
▪لذا تصمیم به قتل حضرت (ع) گرفتند. به طور کلی میتوان چهار عامل مهم را انگیزه دستگاه حاکم از قتل امام برشمرد:
▪* 1- وسعت نفوذ امام. در طول ۳۵ سال بعد از واقعه کربلا، امام از طریق دعاها و نشر معارف اسلامی به تدریج توانست یارانش را منسجم کنند و آگاهیهای لازم را به آنها بدهد که این خطر بزرگی برای دشمن به حساب میآمد.
▪*2 - بغض و حسادت. عبدالملک، هشام و ولید و حتی جمعی از بزرگان بنی امیه به امام سجاد علیه السلام حسادت میورزیدند؛ چرا که مردم از روی فهم و درایت به امام عرض ارادت میکردند.
▪* 3 - افشاگری. امام سجاد علیه السلام در فرصتهای بسیار و از داستان شهادت پدر و اسارت و مظلومیت خود و خاندانش سخنها میگفت که این خود نوعی افشاگری رسمی علیه ظلم بنی امیه بود.
▪*4 - ترس از قیام. دستگاه خلافت تصوّر میکرد که اگر امام عَلَمی بلند کند بخاطر محبوبیت و نفوذ معنوی آن حضرت حتی کسانی که دوست اهل بیت هم نیستند زیر آن پرچم جمع میشوند و قیامی بزرگ علیه حکومت آنان به وجود خواهد آمد.
@rooshanfekr
۞ گریه کلید قلب است و دلی که مغموم و محزون باشد، با گریه باز میشود. آنقدر گریه میکند که در دلش گل میروید. حزن، غم شدید است که گریه ندارد. وقتی غم روی غم بیاید، دل میشکند و گریه آغاز میشود و دل آرام میگیرد. گریه اسلحهی مؤمن است. کربلا اسلحهی مؤمن است. امام حسین علیه السّلام برای گریه خلق شده و قَتیلُالعَبَرات است؛ یعنی کشتهی اشکهاست.
۞ اشک گریه برای دنیا شور است و اشک گریهی آخرت شیرین است. اوّلی چشم را کمسو و زخم میکند و دومی چشم را پرنور و زیبا میکند.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📗 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@rooshanfekr
🌸🍃🌸🍃
قبل از سخن گفتن كمی فكر كنيم
حواسمان نیست
که چه راحت با حرفی که در
هوا رها می کنیم
چگونه یک نفر را به هم می ریزیم!
چند نفر را به جان هم می اندازیم!
چه سرخوردگی یا دلخوری هایی
به جای می گذاریم!
چقدر زخم می زنیم...!
حواسمان نیست...
که ما می گوییم و رد می شویم
و می گذاریم به پای رک بودنمان...
اما یکی ممکن است گیر کند!
بین کلمه های ما...
بین قضاوتهای ما...
بین برداشت های ما...
دلی که می شکنیم ارزان نیست...!
#تلنگر
🔵روايت شده است : روز عاشورا بر پشت شريف آن حضرت اثرى مشاهده كردند،‼️ از حضرت زين العابدين عليه السلام علّت آن را پرسيدند فرمود :
هذا ممّا كان ينقل الجراب على ظهره إلى منازل الأرامل واليتامى والمساكين.
✅اين اثر انبانهائى است كه👈بر پشت خود آذوقه به خانه هاى بيوه زنان و يتيمان و تهيدستان مى برده است.‼️
📕مناقب ابن شهراشوب: 66/4،
📗بحار الأنوار : 190/44 ح3.
📘القطره،ج1،ص469، 320/ 15
@rooshanfekr
💠اصلاح نماز در راس امور سالک است.💠
یکی از بخش های مهم نماز قرائت نماز است، قرائتی که با وجود سوره حمد، شفای درد هاست؛
برای اصلاح قرائت باید سه مرحله طی شود!،
اول اصلاح ظاهر و تلفظ درست حروف اما باید دقت کرد برخلاف عمل برخی از متدینین نباید در این مرحله ماند و در تلفظ حروف دچار وسواس شد؛
دوم شناخت معانی الفاظ نماز و قرائت نماز است!، خیلی از ما عمری است نماز می خوانیم اما هنوز گاهی معنای روشنی برای الفاظ نماز در ذهن نداریم!؛
سوم انس گرفتن با این معانی و خطاب قرار دادن خداوند متعال با آنهاست...یکی از عرفا از عالمی پرسید چگونه نماز می خوانی؟ گفت وقتی نماز می خوانم به الفاظ نماز دقت می کنم!، عارف گفت: پس تو کی نماز می خوانی؟!
ماندن در مرحله دوم مانند آن است که ما در یک جمعی سخنرانی کنیم و به جای توجه به مخاطب پیوسته حواسمان به متن سخنرانیمان باشد
باید بتوانیم وقتی می گوییم "اهدنا الصراط المستقیم " واقعا با این دعای بزرگ دامن لطف خدای مهربان را بگیریم و هدایت به طریق اهل بیت علیهم السلام را از او بخواهیم!
@rooshanfekr
🌟محضر آیت الله بهجت(ره)سوال شد:برنامه ای جهت سیروسلوک مرحمت فرمایید.ایشان فرمودند:💎روزانه نصف(یا،یک)صفحه ازکتاب شریف معراج السعاده رابخوانیدوبدان عمل کنید.
📄بخش سی ونهم
👌پس فرمودند: «خوشا به حال طالبان علم، و نظركردن به روى عالم بهتر است ازآزاد كردن هزار بنده و هر كه دوست دارد علم را،بهشت از براى او واجب است وداخل صبح و شام مى شود با خوشنودى خدا و از دنيا نمى رود مگر اينكه از شراب كوثربنوشد و از ميوه بهشت بخورد و در قبر كرم بدن او را نمى خورد و در بهشت رفيق خضر - عليه السلام - خواهد بود»و از حضرت امير المؤمنين - عليه السلام - مروى است كه فرمودند: «اگر مؤمنى بميردو از او بماند ورقى كه در آن مساله علميه نوشته شده باشد آن ورق حجابى خواهد بودميان او،و ميان آتش، و به هر حرفى كه در آن ورق نوشته باشد خداوند عالم شهرى به اوعطا خواهد كرد كه هفت برابر تمام دنيا باشد»و حضرت سيد الساجدين - عليه السلام - فرمودند كه: «اگر مردم بدانند آنچه را كه در طلب علم هست، هر آينه به طلب علم خواهند رفت اگر چه بايد خونهاى ايشان ريخته شود و به درياها فروروند»و از حضرت امام محمد باقر - عليه السلام - مروى است كه فرمودند: «عالمى كه به علم خود عمل كند بهتر است از هفتاد هزار عابد»و از امام جعفر صادق - عليه السلام - مروى است كه فرمودند: «اگر مردم فضيلت شناخت خدا را بدانند چشم نخواهند انداخت به متاع دنيا و نعمتهاى آن، و دنيا در پيش ايشان كمتر خواهد بود از آنچه بر آن راه مى روند كه خاك باشد، و متنعم و متلذذخواهند شد به معرفت خدا مانند لذت بردن كسى كه هميشه در روضه هاى(باغهای) بهشت با اولياء الله بوده باشد. به درستى كه معرفت خدا انيس است از هر وحشتى، و رفيق است در هر تنهائى، و نور هر ظلمتى است، و قوت هر ضعيفى است، و شفاى هر دردى است »و از حضرت امام رضا - عليه السلام - روايت شده است كه: آن حضرت از پدران خود روايت فرمودند كه: «حضرت رسول - صلى الله عليه و آله و سلم - فرمودند كه: برهر مسلمى واجب است طلب علم، پس بطلبيد علم را از جائى كه گمان بدست آوردن آن را داريد وكسب كنيد آن را از اهلش، به درستى كه یادگیری علم براى خدا،حسنه است. وطلب آن عبادت است. و ذكر كردن آن با يكديگر(آموزش ومباحثه آن بادیگران)تسبيح پروردگار است. و عمل كردن به آن جهاد در راه خداست. و ياد دادن آن به كسى كه نمى داند تصدق کردن(صدقه دادن) است. ورسانيدن به اهلش تقرب به خداست، زيرا كه به وسيله آن دانسته مى شود مسائل حلال وحرام. و به وسيله آن روشن و ظاهر مى شود راه بهشت. و آن انيس است در وحشت. ومصاحب و رفيق است در تنهائى و غربت. و همزبانى است در خلوت. و راهنما است درهر حالت. و سلاح است در مقابل دشمنان. و زينت است در نزد دوستان. و به سبب علم،خدا مرتبه قومى را بلند مى كند و ايشان را راهنماى مردم به سوى خير مى گرداند تا مردم متابعت آثار ايشان را كنند و اقتدا به افعال و اعمال ايشان نمايند. ملائكه رغبت مى نمايند به دوستى و محبت ايشان و مى گسترانند بر ايشان بالهاى خود را. و هر خشك و ترى از براى ايشان طلب آمرزش مى كند، حتى ماهيان دريا و حيوانات صحرا. به درستى كه به وسيله علم دلها از جهل زنده مى شود. و ديده هاى بصيرت روشن مى گردد.
و بدنهاى ضعيف، قوى مى گردد. و علم، بنده را مى رساند به سر منزل اخيار(برگزیدگان)، و مجالس ابرار(نیکان)، و به درجات بلند، و مراتب ارجمند در دنيا و آخرت. و ثواب ذكرعلم(بیان داشتن آن برای دیگران)معادل ثواب روزه داشتن است. و درس دادن آن برابر عبادت شبهاست. اطاعت پروردگار وعبادت او به وسيله علم انجام مى شود. و به سبب آن صله ارحام به جا آورده مى شود، وشناخته مى شود حلال و حرام. علم پيشرو و امام است، و عمل تابع آن. خدا الهام مى كند علم را به اهل سعادت و محروم مى سازد از آن ارباب شقاوت را پس خوشا به حال كسى كه خدا او را از حظ علم محروم نگرداند».
📚معراج السعاده
✅کانال معرفتی نکته های ناب مهدوی
@rooshanfekr
⚫️ پنج ندای امام زمان ـ عجلاللهتعالیفرجهالشریف ـ هنگام ظهور..
⭕️آنهایی که با بیادبی میگویند: حسین علیهالسلام تشنه آب نبود و فقط زخمهایش را به ما نشان دادهاند، ببینید و بخوانند:
☑️داغ مصیبت بر دل امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چقدر است که اولین نداهای هنگام ظهور را با عطش و زخمهای جدّ غریبش امام حسین علیهالسلام آغاز میکند:
🔳 ألا یا أهل العالم، أنا الامام القائم.
🔳 ألا یا أهل العالم، أنا الصمصام المنتقم.
🔳 ألا یا أهل العالم، إنَّ جدّی الحسین قتلوه عطشاناً.
🔳 ألا یا أهل العالم، إنَّ جدّی الحسین طرحوه عریاناً.
🔳 ألا یا أهل العالم، إنَّ جدّی الحسین سحقوه عدواناً.
☑️ترجمه:
◽️ای اهل عالم، آگاه باشید كه من امام قیام كنندهام.
◽️ای اهل عالم، آگاه باشید كه من صمصام انتقام گیرم.
◽️ای اهل عالم، آگاه باشید كه جدم حسین را تشنه شهید كردند.
◽️ای اهل عالم، آگاه باشید كه جدم حسین را عریان رها كردند.
◽️ای اهل عالم، آگاه باشید كه بدن جدم حسین را از روی دشمنی خرد كردند..
📚الزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالی فرجه، ج۲، ص۲۳۳
@rooshanfekr
▪️🔳💔🔳▪️
🔳💔🔳
💔🔳
🔳
🖤امام سجاد
خداحافظ ای یادگار کربلا
سی سال در فراق پدر گریه کرد و گفت:
بازار شام جای عزیزان ما نبود ...
▪️🔳💔🔳▪️
چند بیت روضه 😭 اسارت
مهمان ما باشید
سادات حلال فرمائید
غیرتی ها ببخشند ( ناموس اهل بیت )😭
▪️😭▪️
خم شدن دست خودم نیست اسیری سخت است😭
معجر از غارتی مست بگیری سخت است😭
وسط هلهله باشی و نمیری سخت است😭
گشنه باشی و بگویی نه سیری سخت است😭
روی نی دیدن یک بچه شیری سخت است
جای عباس ع کند شمر امیری سخت است😭
پای پر خار دویدن دارد؟
گیسوی سوخته بچه کشیدن دارد؟😭
چادر کهنه پر وصله دریدن دارد؟
حرف زشت از دهن شمر شنیدن دارد؟😭
نان خشک کف بازار جویدن دارد؟
پیش چشمان رباب آب چشیدن دارد؟
😭😭😭😭😭😭😭😭😭
الا لعنت الله علی القوم الظالمین
یا رب الحسین ع بحق الحسین ع اشف صدر الحسین ع بظهور الحجه
🌟امام صادق علیه السلام:
💎اصْحَبْ مَنْ تَتَزَیَّنُ بِهِ، وَ لا تَصْحَبْ مَنْ یَتَزَّیَنُ لَكَ.
💎با كسى دوستى و رفت و آمد كن كه موجب عزّت و سربلندى تو باشد، و با كسى كه مى خواهد از تو بهره ببرد و خودنمائى مى كند همدم مباش.
📗وسائل الشیعه: ج 11 ص 412
@rooshanfekr
🌟امام صادق علیه السّلام فرمودند: 💎هر چیزی پاداش و مزدی دارد، مگر اشکی که برای ما ریخته شود (که چیزی با آن برابری نمی کند و مزد بی اندازه دارد).
💎لکل شیی ء ثواب الا الدمعة فینا.
📕جامع احادیث الشیعه، ج ١٢، ص .٥٤٨
@rooshanfekr
#درس_های_عاشورا
⚫️معنای ابراز برائت در زیارت عاشورا(٢)
🏴قرآن میفرماید: «وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ»
📚 (تکویر/۵)
شما خیال نکنید روز قیامت، هرچه حیوان الاغ و گاو و.... هست را محشور میکنند! بیاورند که چکار کنند؟ با گاو چکار کنند؟!
◾️گاو میگوید: خدایا، به من امر کردی علف بخور، خوردم. شیر بده، دادم. گوشت خود را تقدیم کن، کردم.
سؤال و جواب ندارد.
🏴«وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ»
📚 (تکویر/۵)
◾️وحشهایی هستند که صفات غیر انسانی در آنها رشد کرده و اینها را از دایرهی انسانیّت خارج کرده است.
◾️یک چهرهی حیوانی از اینها درست کرده و در زمرهی وحوش قرار میگیرند.
◾️امروز باید صفمان را از این وحوش جدا کنیم اگر میبینیم در قلبمان ذرّهای #صفت_رذیله است، ذرّهای صفتی هست که نمیگذارد ما ارتباط کامل با امام خود داشته باشیم، نمیگذارد #ولایت کامل را در روحمان پیاده کنیم.
◾️تک تک این ابراز برائتها و لعنهایی که میکنید، باید شما را قدم به قدم از صف لشکر دشمن جدا کند تا به محضر 🏴آقا سیدالشّهداء علیهالصّلاةوالسّلام میرسید.
◾️ببینید این یک عمل است. همانطور که حرّ خودش را جدا کرد.
◾️گفت: دستها و چشمهای مرا ببندید، طناب را به گردن من بیندازید، مرا روی زمین بکشید و خدمت 🏴امام حسین علیهالسّلام ببرید. من خیلی ظلم کردم، من امام را در صحرای کربلا اسیر کردم، من مانع او شدم.
◾️حالا برگردیم به خودمان.
ما امام زمانمان را در کربلای دنیا، پس پردهی غیبت اسیر نکردیم؟ او را گیر نینداختیم؟
◾️ دست یاری به آقا ندادیم که آقا ظهور بفرمایند. همین صفات ما، صفاتی مثل ✖️حبّ دنیا، ✖️طمع، ✖️حرص، ✖️کبر، ✖️غرور، ✖️دلبستگیهای مجازی و دنیایی، ما را از صفوف یاران 🏴امام زمان ارواحنافداه خارج کرده.
🏴این صفات جلوی دید ما را گرفته است.
◾️قدمبهقدم باید در قالب برائتها خودت را از این صفات جدا کنی.
◾️در ظاهر از لشکریان عمر سعد ابراز برائت میکنی، از سران آن لشکر، کسانی که پایه و اساس #ظلم و ستم را بنا نهادند، ولی در حقیقت از صفاتی که از شمر، شمر ساخت.
💠استاد حاج آقا زعفری زاده
@rooshanfekr