eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.4هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
6.1هزار ویدیو
340 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این کانال ایجاد می‌شود 💎کانال خوب،نافعتر رفیق خوبه @rooshanfekr2 🤝 http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ شیخ جعفر : 🔻به سیدالشهدائی که روز عاشورا، گریه می‌کردند، عرض کردند: یابن رسول الله! چرا گریه می‌کنید؟ فرمودند: به خاطر این جمعیّت. گفتند: کدام جمعیّت؟ فرمود: لشکر دشمن. گفتند: چرا برای این‌ها گریه می‌کنید؟ فرمودند: آخر این‌ها مرتکب کاری می‌شوند که مستحقّ جهنّم می‌شوند، ناراحتم. 🔸 برای دشمن گریه می‌کند آقا سید الشهداء. آن وقت فکر می‌کنید که دوستانش را رها می‌کند و تنها می‌گذارد؟ معادلاتمان را درست کنیم. ‌ @rooshanfekr
خاطره دوست سه خاطره از ببی رقیه سلام الله علیها.pdf
107.6K
🔆خاطره دوست🔆 ✅سه کرامت از حضرت رقیه سلام الله علیها 1⃣نبش قبر حضرت رقیه (سلام الله علیها) 2⃣ماجرای عجیب تعمیر قبر حضرت رقیه (سلام الله علیها) 3⃣مادر مسیحی با دیدن کرامت حضرت رقیّه (علیها السلام) مسلمان شد. @rooshanfekr
خاطره دوست سه خاطره از ببی رقیه سلام الله علیها.pdf
107.6K
🔆خاطره دوست🔆 ✅سه کرامت از حضرت رقیه سلام الله علیها 1⃣نبش قبر حضرت رقیه (سلام الله علیها) 2⃣ماجرای عجیب تعمیر قبر حضرت رقیه (سلام الله علیها) 3⃣مادر مسیحی با دیدن کرامت حضرت رقیّه (علیها السلام) مسلمان شد. @rooshanfekr
# اخلاقی 🔸 مرحوم ایت‌الله مجتبی تهرانی(ره): در خواست امام سجّاد(ع) نسبت رام بودن دل به فرمان های خداوند امام زین العابدین(ع) در صحیفۀ سجّادیه در دعای سی و سوّم به خداوند عرض می کند: «وَ أَلْهِمْنَا الِانْقِیادَ»؛ خدایا! سر به فرمان بودن و رام بودن دل را عنایت کن، «لِمَا أَوْرَدْتَ عَلَینَا مِنْ مَشِیَّتِكَ»؛ نسبت به آنچه از ناحیۀ مشیّت خود بر ما یا وارد می کنی یا وارد می شود. 🔸 این، همان فرمان‌های تکوینی است. «حَتَّى لَا نُحِبَّ تَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ، وَ لَا تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ»؛ تا اینکه دوست نداشته باشیم عقب انداختن چیزی را که تو جلو انداخته ای و جلو انداختن چیزی را که تو پس انداخته ای. نه اینکه گفته شود: ای کاش این طور نمی شد! این اتّفاق حالا زود بود. 🔸 در حالی که این اتّفاق افتاده و گفتن اینکه ایکاش این کار نمی شد معنا ندارد. کاری نبود که در اختیار انسان باشد. در زندگی از این موارد خیلی وجود دارد. این، مربوط به فرمان های تکوینی حق و انقیاد نسبت به آن فرمان ها است. در مورد فرمان های تشریعی هم دارد: «وَ لَا نَكْرَهَ مَا أَحْبَبْتَ، وَ لَا نَتَخَیَّرَ مَا كَرِهْتَ»(۱) 🔸 حضرت طلب انقیاد کرده و عرض می کند: رام شدن دل از تو می خواهم که مکروه نداریم آنچه را تو از اعمال دوست می داری و انتخاب نکنم عملی را که تو دوست نداری؛ که برگشت به مسئلۀ اعمال می کند. این انسان است که باید دو انقیاد داشته باشد. یک، انقیاد نسبت به اوامر تکوینیّۀ حق؛ یعنی دلش رام باشد بر آنچه را که او می پسندد و فرمان می دهد.دو، دل رام باشد نسبت به فرمان های تشریعیّۀ حق، اعمال. که دوّم در صحنه عمل انسان ظاهر می شود؛ ولی اوّلی این جوری نیست فقط جنبه درونی دارد چون هیچ کاری از دست آدم ساخته نیست. 📕 ۱. صحیفۀ سجادیّه، فرازی از دعای ۳۳ @rooshanfekr
# اخلاقی 🔸 مرحوم ایت‌الله مجتبی تهرانی(ره): در خواست امام سجّاد(ع) نسبت رام بودن دل به فرمان های خداوند امام زین العابدین(ع) در صحیفۀ سجّادیه در دعای سی و سوّم به خداوند عرض می کند: «وَ أَلْهِمْنَا الِانْقِیادَ»؛ خدایا! سر به فرمان بودن و رام بودن دل را عنایت کن، «لِمَا أَوْرَدْتَ عَلَینَا مِنْ مَشِیَّتِكَ»؛ نسبت به آنچه از ناحیۀ مشیّت خود بر ما یا وارد می کنی یا وارد می شود. 🔸 این، همان فرمان‌های تکوینی است. «حَتَّى لَا نُحِبَّ تَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ، وَ لَا تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ»؛ تا اینکه دوست نداشته باشیم عقب انداختن چیزی را که تو جلو انداخته ای و جلو انداختن چیزی را که تو پس انداخته ای. نه اینکه گفته شود: ای کاش این طور نمی شد! این اتّفاق حالا زود بود. 🔸 در حالی که این اتّفاق افتاده و گفتن اینکه ایکاش این کار نمی شد معنا ندارد. کاری نبود که در اختیار انسان باشد. در زندگی از این موارد خیلی وجود دارد. این، مربوط به فرمان های تکوینی حق و انقیاد نسبت به آن فرمان ها است. در مورد فرمان های تشریعی هم دارد: «وَ لَا نَكْرَهَ مَا أَحْبَبْتَ، وَ لَا نَتَخَیَّرَ مَا كَرِهْتَ»(۱) 🔸 حضرت طلب انقیاد کرده و عرض می کند: رام شدن دل از تو می خواهم که مکروه نداریم آنچه را تو از اعمال دوست می داری و انتخاب نکنم عملی را که تو دوست نداری؛ که برگشت به مسئلۀ اعمال می کند. این انسان است که باید دو انقیاد داشته باشد. یک، انقیاد نسبت به اوامر تکوینیّۀ حق؛ یعنی دلش رام باشد بر آنچه را که او می پسندد و فرمان می دهد.دو، دل رام باشد نسبت به فرمان های تشریعیّۀ حق، اعمال. که دوّم در صحنه عمل انسان ظاهر می شود؛ ولی اوّلی این جوری نیست فقط جنبه درونی دارد چون هیچ کاری از دست آدم ساخته نیست. 📕 ۱. صحیفۀ سجادیّه، فرازی از دعای ۳۳ @rooshanfekr
نامش هَفهاف بن مهند راسبی بصری است. ساعت پنج و شش عصر رسید کربلا. فکر می کرد آن لشکر سی هزار نفره که در ظاهر پیروز شدند لشکر حسین اند. رفت سمت لشکر گفت مولای من کجاست؟ گفتند مولای تو کیست؟ گفت پسر علی بن ابی طالب. گودال را نشانش دادند. فهمید ورق برگشته. فهمید دیر رسیده. کاش بصره اینقدر از کربلا دور نبود! رفت سمت‌ گودال. نگفت دیر شده! نگفت ببخش حسین‌ جان نیامدم به یاری ات! نگفت لیاقت نداشتم با تو باشم! نا‌امید نشد. گفت مولای من! لحظاتی دیگر می آیم زیارت. زد به دل لشکر. محاصره شد. شهید شد. افتاد نزدیک گودال. ای کسانی که فکر می کنید جا مانده اید! هفهاف بصری بعد از حسین شهید شد! می گویند هفهاف آخرین‌ شهید واقعه است اما من می گویم‌ هفهاف اولین زائر کربلاست! @rooshanfekr
نامش هَفهاف بن مهند راسبی بصری است. ساعت پنج و شش عصر رسید کربلا. فکر می کرد آن لشکر سی هزار نفره که در ظاهر پیروز شدند لشکر حسین اند. رفت سمت لشکر گفت مولای من کجاست؟ گفتند مولای تو کیست؟ گفت پسر علی بن ابی طالب. گودال را نشانش دادند. فهمید ورق برگشته. فهمید دیر رسیده. کاش بصره اینقدر از کربلا دور نبود! رفت سمت‌ گودال. نگفت دیر شده! نگفت ببخش حسین‌ جان نیامدم به یاری ات! نگفت لیاقت نداشتم با تو باشم! نا‌امید نشد. گفت مولای من! لحظاتی دیگر می آیم زیارت. زد به دل لشکر. محاصره شد. شهید شد. افتاد نزدیک گودال. ای کسانی که فکر می کنید جا مانده اید! هفهاف بصری بعد از حسین شهید شد! می گویند هفهاف آخرین‌ شهید واقعه است اما من می گویم‌ هفهاف اولین زائر کربلاست! @rooshanfekr
مقام محمود 2.mp3
11.98M
۲ ※ و أسئلهُ أن یُبَلّغنی المقامَ المَحمود لکم عندالله. اینکه بوسیله‌ی دعاهای مختلف، یادمان دادند چه مقاماتی را آرزو کنیم، یکطرف! اینکه چگونه می‌شود به این آرزوهای دور و بلند رسید، یکطرف! ✘ شما هم بر این عقیده‌اید که این مقامات بلند، مخصوص عرفا و آدمهای خاص است؟ منبع : کارگاه مقام محمود @rooshanfekr
مقام محمود 2.mp3
11.98M
۲ ※ و أسئلهُ أن یُبَلّغنی المقامَ المَحمود لکم عندالله. اینکه بوسیله‌ی دعاهای مختلف، یادمان دادند چه مقاماتی را آرزو کنیم، یکطرف! اینکه چگونه می‌شود به این آرزوهای دور و بلند رسید، یکطرف! ✘ شما هم بر این عقیده‌اید که این مقامات بلند، مخصوص عرفا و آدمهای خاص است؟ منبع : کارگاه مقام محمود @rooshanfekr
🌟امام على عليه السلام: 💎 شما و آرزوهاى شما در اين دنيا، ميهمانانى موقّت هستيد 📘 نهج البلاغه، خطبه ۱۲۹ @rooshanfekr
🌟امام على عليه السلام: 💎 شما و آرزوهاى شما در اين دنيا، ميهمانانى موقّت هستيد 📘 نهج البلاغه، خطبه ۱۲۹ @rooshanfekr
🏴وقایع روز سوم محرم سال 61هجری ♨️ "عمر بن سعد" یك روز پس از ورود امام علیه‏ السلام به سرزمین كربلا یعنی روز سوّم محرم با چهار هزار سپاهی از اهل كوفه وارد كربلا شد. ▪️امام حسین علیه ‏السلام قسمتی از زمین كربلا كه قبر مطهرش در آن واقع مي‏شد را از اهالی نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری كرد و با آنها شرط كرد كه مردم را برای زیارت راهنمایی نموده و زوّار او را تا سه روز میهمان كنند. 🔰در این روز "عمر بن سعد" مردی بنام "كثیر بن عبداللّه‏" كه مرد گستاخی بود را نزد امام علیه ‏السلام فرستاد تا پیغام او را به حضرت برساند. ♨️ كثیر بن عبداللّه‏ به عمر بن سعد گفت: اگر بخواهید در همین ملاقات حسین را به قتل برسانم؟ ولی عمر نپذیرفت و گفت: فعلاً چنین قصدی نداریم. ♻️هنگامی كه وی نزدیك خیمه هارسید، "ابو ثمامه صیداوی" (همان مردی كه ظهر عاشورا نماز را به یاد آورد و حضرت او را دعا كرد) نزد امام حسین علیه ‏السلام بود. همین‏ كه او را دید رو به امام عرض كرد: این شخص كه می‌‏آید، بدترین مردم روی زمین است. ▪️پس سراسیمه جلو آمد و گفت: شمشیرت را بگذار و نزد امام حسین علیه‏ السلام برو. گفت: هرگز چنین نمی‌‏كنم. ⚡️ابوثمامه گفت: پس دست من روی شمشیرت باشد تا پیامت را ابلاغ كنی. گفت: هرگز! ✨ابوثمامه گفت: پیغامت را به من بسپار تا برای امام ببرم، تو مرد زشت‏كاری هستی و من نمي‏گذارم بر امام وارد شوی. 🔥او قبول نكرد، برگشت و ماجرا را برای ابن سعد بازگو كرد. سرانجام عمر بن سعد با فرستادن پیكی دیگر از امام پرسید: برای چه به اینجا آمده ‏ای؟ 🌺حضرت در جواب فرمود: "مردم كوفه مرا دعوت كرده ‏اند و پیمان بسته ‏اند، بسوی كوفه می‌روم‏ و اگر خوش ندارید بازمی‌‏گردم... ♨️عمر سعد فرمودهء امام را به ابن زیاد نوشت. ابن زیاد بعد از خواندن نامه گفت: اکنون که چنگال ما به او (حسین علیه السلام) بند شده، امید نجات دارد و هنگام خلاصی نیست! 🛑سپس به عمربن سعد نوشت: به حسین پیشنهاد کن خودش و تمام یارانش با یزید بیعت کنند تا در مورد آنها تصمیم گیری کنیم..! ✍ منابع: 📗ارشاد، شیخ مفید، ج2، ص84. 📘مستدرك الوسایل، ج14، ص61؛ 📚مجمع البحرین، ج5، ص461. 📒تاریخ طبری، ج5، ص410. 📓در کربلا چه گذشت، @rooshanfekr
🏴وقایع روز سوم محرم سال 61هجری ♨️ "عمر بن سعد" یك روز پس از ورود امام علیه‏ السلام به سرزمین كربلا یعنی روز سوّم محرم با چهار هزار سپاهی از اهل كوفه وارد كربلا شد. ▪️امام حسین علیه ‏السلام قسمتی از زمین كربلا كه قبر مطهرش در آن واقع مي‏شد را از اهالی نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری كرد و با آنها شرط كرد كه مردم را برای زیارت راهنمایی نموده و زوّار او را تا سه روز میهمان كنند. 🔰در این روز "عمر بن سعد" مردی بنام "كثیر بن عبداللّه‏" كه مرد گستاخی بود را نزد امام علیه ‏السلام فرستاد تا پیغام او را به حضرت برساند. ♨️ كثیر بن عبداللّه‏ به عمر بن سعد گفت: اگر بخواهید در همین ملاقات حسین را به قتل برسانم؟ ولی عمر نپذیرفت و گفت: فعلاً چنین قصدی نداریم. ♻️هنگامی كه وی نزدیك خیمه هارسید، "ابو ثمامه صیداوی" (همان مردی كه ظهر عاشورا نماز را به یاد آورد و حضرت او را دعا كرد) نزد امام حسین علیه ‏السلام بود. همین‏ كه او را دید رو به امام عرض كرد: این شخص كه می‌‏آید، بدترین مردم روی زمین است. ▪️پس سراسیمه جلو آمد و گفت: شمشیرت را بگذار و نزد امام حسین علیه‏ السلام برو. گفت: هرگز چنین نمی‌‏كنم. ⚡️ابوثمامه گفت: پس دست من روی شمشیرت باشد تا پیامت را ابلاغ كنی. گفت: هرگز! ✨ابوثمامه گفت: پیغامت را به من بسپار تا برای امام ببرم، تو مرد زشت‏كاری هستی و من نمي‏گذارم بر امام وارد شوی. 🔥او قبول نكرد، برگشت و ماجرا را برای ابن سعد بازگو كرد. سرانجام عمر بن سعد با فرستادن پیكی دیگر از امام پرسید: برای چه به اینجا آمده ‏ای؟ 🌺حضرت در جواب فرمود: "مردم كوفه مرا دعوت كرده ‏اند و پیمان بسته ‏اند، بسوی كوفه می‌روم‏ و اگر خوش ندارید بازمی‌‏گردم... ♨️عمر سعد فرمودهء امام را به ابن زیاد نوشت. ابن زیاد بعد از خواندن نامه گفت: اکنون که چنگال ما به او (حسین علیه السلام) بند شده، امید نجات دارد و هنگام خلاصی نیست! 🛑سپس به عمربن سعد نوشت: به حسین پیشنهاد کن خودش و تمام یارانش با یزید بیعت کنند تا در مورد آنها تصمیم گیری کنیم..! ✍ منابع: 📗ارشاد، شیخ مفید، ج2، ص84. 📘مستدرك الوسایل، ج14، ص61؛ 📚مجمع البحرین، ج5، ص461. 📒تاریخ طبری، ج5، ص410. 📓در کربلا چه گذشت، @rooshanfekr
🔸 اللّٰهُمَّ عَجِّلْ لِوَليّٖكَ الْفَرَج 🔸 ذاتَ نَفسي أبَدُ الدَّهر بِعِلمٍ أزَلي لِحسين ابن عليٍّ، بحسين ابنِ علي در باب 📂 زیارت و انواع عزاداری ▪️ آرزو و تمنای گریستن تا آخرین لحظه زندگی 📜 🌟امام صادق علیه السلام در مورد گریه کنندگان بر امام حسین علیه السلام فرمودند: 💎«فلو علم الباکون أی أجر یؤجرون لتمنوا دوام هذه الحال حتّی المأل» . 💎«اگر گریه کنندگان بر حسین علیه السلام می‌دانستند چه اجری برای آنها در نظر گرفته شده هر آینه تمنّا و آرزوی این را می‌داشتند که تا آخرین نفس در گریه و ناله بر آن بزرگوار باشند». ↩️ امالی شیخ صدوق ص 221 ، بحارالانوار ج 44 ص 283 @rooshanfekr
🔸 اللّٰهُمَّ عَجِّلْ لِوَليّٖكَ الْفَرَج 🔸 ذاتَ نَفسي أبَدُ الدَّهر بِعِلمٍ أزَلي لِحسين ابن عليٍّ، بحسين ابنِ علي در باب 📂 زیارت و انواع عزاداری ▪️ آرزو و تمنای گریستن تا آخرین لحظه زندگی 📜 🌟امام صادق علیه السلام در مورد گریه کنندگان بر امام حسین علیه السلام فرمودند: 💎«فلو علم الباکون أی أجر یؤجرون لتمنوا دوام هذه الحال حتّی المأل» . 💎«اگر گریه کنندگان بر حسین علیه السلام می‌دانستند چه اجری برای آنها در نظر گرفته شده هر آینه تمنّا و آرزوی این را می‌داشتند که تا آخرین نفس در گریه و ناله بر آن بزرگوار باشند». ↩️ امالی شیخ صدوق ص 221 ، بحارالانوار ج 44 ص 283 @rooshanfekr
🌟امام حسین علیه السلام 💎«انفاق و احسان کنيد، سوگند به خدايي که دانه را شکافت و انسان را آفريد، روزي فرا خواهد رسيد که ديگر براي انفاق يک درهم و يا يک دينار محلي پيدا نشود (اشاره به بي نيازي مردم در دوران حضرت صاحب الامر یا اینکه دستتان از دنیا کوتاه می شود و حسرتش را خواهید خورد)». 📚عقد الدرر/ ص171 @rooshanfekr
🌟امام حسین علیه السلام 💎«انفاق و احسان کنيد، سوگند به خدايي که دانه را شکافت و انسان را آفريد، روزي فرا خواهد رسيد که ديگر براي انفاق يک درهم و يا يک دينار محلي پيدا نشود (اشاره به بي نيازي مردم در دوران حضرت صاحب الامر یا اینکه دستتان از دنیا کوتاه می شود و حسرتش را خواهید خورد)». 📚عقد الدرر/ ص171 @rooshanfekr