🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
✅خوشا به حال آن کسی که
در مجلس عزا حاضر شد و نامش
در دفتر نوکران حضرت زهرا ثبت شد
◼️فضیلت و خواص مجالس
🖤عزاداری سیدالشهداء علیهالسلام
⬅️فضل میگوید: در اول محرّم امام صادق (علیهالسلام) به من فرمود: دیشب کجا بودی؟
عرض کردم: دیشب بین ما کسی بود که میگفت: هلال ماه محرّم را دیدهام؛ لذا یکی از دوستان و محبین شما به مناسبت اول محرّم مجلسی منعقد نموده بود؛ و ما برای گریه و ناله و عزاداری بر جد بزرگوارتان حضرت سیدالشهداء (علیهالسلام) و اهلبیت آنحضرت بهخاطر مصائبی که بر آن بزرگواران در این ماه وارد شده در مجلس او شرکت کردیم و بر مصائب شما اهلبیت گریستیم.
💚امام صادق (علیهالسلام) فرمود:
«نَوَّرَ اللهُ قَلْبَک وَ شَرَحَ صَدْرَک وَ آجَرَک عَلی حُسْنِ صُنْعِک وَ وِلائِک لأَهلِ بَیتِ نَبیک»: «خداوند دلت را روشن کند، و به تو شرح صدر مرحمت فرماید، و تو را بر این عمل خوب و موالات تو با اهلبیت پیامبرت (صلیاللهعلیهوآله) پاداش دهد.
❇️ای فضل! هنگامی که از مجلس عزا بیرون آمدی جلو در خانه به چیزی برخورد نکردی؟
عرض کردم: بلی، خداوند مرا فدای شما گرداند. با مردی که جلوی در نشسته بود برخورد کردم.
❇️فرمود: آن شخص را شناختی؟ گفتم: هوا تاریک بود و نتوانستم او را بشناسم.
حضرت فرمود: خود من جلوی در نشسته بودم!
⬅️گفتم: الله اکبر، پس برای چه به مجلس ما نیامدید تا در صدر مجلس باشید؟ به خدا قسم شما صاحب عزا هستید و واجب است به شما تعزیت بگوییم.
💚امام صادق (علیهالسلام) فرمود: من خواستم وارد مجلس شوم، اما دیدم در صدر مجلس جدم پیامبر و امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (علیهاالسلام) حضور دارند، و با شما بر اباعبدالله الحسینبن علی (علیهالسلام) میگریستند و نوحه و زاری میکردند.
📚ثمرات الاعواد ج۱ ص۱۶
📚منابع النوراء ص۱۷
📚دیوان مصاریع العبره ج۱ ص۱۷
@rooshanfekr
✅ شیخ جعفر #ناصری:
🔻به سیدالشهدائی که روز عاشورا، گریه میکردند، عرض کردند: یابن رسول الله! چرا گریه میکنید؟ فرمودند: به خاطر این جمعیّت. گفتند: کدام جمعیّت؟ فرمود: لشکر دشمن. گفتند: چرا برای اینها گریه میکنید؟ فرمودند: آخر اینها مرتکب کاری میشوند که مستحقّ جهنّم میشوند، ناراحتم.
🔸 برای دشمن گریه میکند آقا سید الشهداء. آن وقت فکر میکنید که دوستانش را رها میکند و تنها میگذارد؟ معادلاتمان را درست کنیم.
#امام_حسین_علیه_السلام
#محرم
@rooshanfekr
03 شب سوم محرم.pdf
638.3K
🔰 #فیش_روضه شب سوم محرم🔰
@rooshanfekr
خاطره دوست سه خاطره از ببی رقیه سلام الله علیها.pdf
107.6K
🔆خاطره دوست🔆
✅سه کرامت از حضرت رقیه سلام الله علیها
1⃣نبش قبر حضرت رقیه (سلام الله علیها)
2⃣ماجرای عجیب تعمیر قبر حضرت رقیه (سلام الله علیها)
3⃣مادر مسیحی با دیدن کرامت حضرت رقیّه (علیها السلام) مسلمان شد.
@rooshanfekr
03 شب سوم محرم.pdf
638.3K
🔰 #فیش_روضه روز سوم محرم🔰
@rooshanfekr
خاطره دوست سه خاطره از ببی رقیه سلام الله علیها.pdf
107.6K
🔆خاطره دوست🔆
✅سه کرامت از حضرت رقیه سلام الله علیها
1⃣نبش قبر حضرت رقیه (سلام الله علیها)
2⃣ماجرای عجیب تعمیر قبر حضرت رقیه (سلام الله علیها)
3⃣مادر مسیحی با دیدن کرامت حضرت رقیّه (علیها السلام) مسلمان شد.
@rooshanfekr
# اخلاقی
🔸 مرحوم ایتالله مجتبی تهرانی(ره): در خواست امام سجّاد(ع) نسبت رام بودن دل به فرمان های خداوند
امام زین العابدین(ع) در صحیفۀ سجّادیه در دعای سی و سوّم به خداوند عرض می کند: «وَ أَلْهِمْنَا الِانْقِیادَ»؛ خدایا! سر به فرمان بودن و رام بودن دل را عنایت کن، «لِمَا أَوْرَدْتَ عَلَینَا مِنْ مَشِیَّتِكَ»؛ نسبت به آنچه از ناحیۀ مشیّت خود بر ما یا وارد می کنی یا وارد می شود.
🔸 این، همان فرمانهای تکوینی است. «حَتَّى لَا نُحِبَّ تَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ، وَ لَا تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ»؛ تا اینکه دوست نداشته باشیم عقب انداختن چیزی را که تو جلو انداخته ای و جلو انداختن چیزی را که تو پس انداخته ای. نه اینکه گفته شود: ای کاش این طور نمی شد! این اتّفاق حالا زود بود.
🔸 در حالی که این اتّفاق افتاده و گفتن اینکه ایکاش این کار نمی شد معنا ندارد. کاری نبود که در اختیار انسان باشد. در زندگی از این موارد خیلی وجود دارد. این، مربوط به فرمان های تکوینی حق و انقیاد نسبت به آن فرمان ها است. در مورد فرمان های تشریعی هم دارد: «وَ لَا نَكْرَهَ مَا أَحْبَبْتَ، وَ لَا نَتَخَیَّرَ مَا كَرِهْتَ»(۱)
🔸 حضرت طلب انقیاد کرده و عرض می کند: رام شدن دل از تو می خواهم که مکروه نداریم آنچه را تو از اعمال دوست می داری و انتخاب نکنم عملی را که تو دوست نداری؛ که برگشت به مسئلۀ اعمال می کند. این انسان است که باید دو انقیاد داشته باشد. یک، انقیاد نسبت به اوامر تکوینیّۀ حق؛ یعنی دلش رام باشد بر آنچه را که او می پسندد و فرمان می دهد.دو، دل رام باشد نسبت به فرمان های تشریعیّۀ حق، اعمال. که دوّم در صحنه عمل انسان ظاهر می شود؛ ولی اوّلی این جوری نیست فقط جنبه درونی دارد چون هیچ کاری از دست آدم ساخته نیست.
📕 ۱. صحیفۀ سجادیّه، فرازی از دعای ۳۳
@rooshanfekr
# اخلاقی
🔸 مرحوم ایتالله مجتبی تهرانی(ره): در خواست امام سجّاد(ع) نسبت رام بودن دل به فرمان های خداوند
امام زین العابدین(ع) در صحیفۀ سجّادیه در دعای سی و سوّم به خداوند عرض می کند: «وَ أَلْهِمْنَا الِانْقِیادَ»؛ خدایا! سر به فرمان بودن و رام بودن دل را عنایت کن، «لِمَا أَوْرَدْتَ عَلَینَا مِنْ مَشِیَّتِكَ»؛ نسبت به آنچه از ناحیۀ مشیّت خود بر ما یا وارد می کنی یا وارد می شود.
🔸 این، همان فرمانهای تکوینی است. «حَتَّى لَا نُحِبَّ تَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ، وَ لَا تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ»؛ تا اینکه دوست نداشته باشیم عقب انداختن چیزی را که تو جلو انداخته ای و جلو انداختن چیزی را که تو پس انداخته ای. نه اینکه گفته شود: ای کاش این طور نمی شد! این اتّفاق حالا زود بود.
🔸 در حالی که این اتّفاق افتاده و گفتن اینکه ایکاش این کار نمی شد معنا ندارد. کاری نبود که در اختیار انسان باشد. در زندگی از این موارد خیلی وجود دارد. این، مربوط به فرمان های تکوینی حق و انقیاد نسبت به آن فرمان ها است. در مورد فرمان های تشریعی هم دارد: «وَ لَا نَكْرَهَ مَا أَحْبَبْتَ، وَ لَا نَتَخَیَّرَ مَا كَرِهْتَ»(۱)
🔸 حضرت طلب انقیاد کرده و عرض می کند: رام شدن دل از تو می خواهم که مکروه نداریم آنچه را تو از اعمال دوست می داری و انتخاب نکنم عملی را که تو دوست نداری؛ که برگشت به مسئلۀ اعمال می کند. این انسان است که باید دو انقیاد داشته باشد. یک، انقیاد نسبت به اوامر تکوینیّۀ حق؛ یعنی دلش رام باشد بر آنچه را که او می پسندد و فرمان می دهد.دو، دل رام باشد نسبت به فرمان های تشریعیّۀ حق، اعمال. که دوّم در صحنه عمل انسان ظاهر می شود؛ ولی اوّلی این جوری نیست فقط جنبه درونی دارد چون هیچ کاری از دست آدم ساخته نیست.
📕 ۱. صحیفۀ سجادیّه، فرازی از دعای ۳۳
@rooshanfekr