eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.4هزار دنبال‌کننده
662 عکس
159 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن کتاب توحید به تمام معنی کلمه است؛ 🔹کتاب توحید است به این معنا که برای خداوند قائل نیست (توحید ذاتی): لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ؛ 🔹کتاب توحید است به این مفهوم که از صفات و اسماء، آنچه را که حد اکثر را در بردارد برای خدا می‌داند: لَهُ اْلأسْماءُ الْحُسْنی. وَ لِلّهِ الْمَثَلُ اْلاَعْلی؛ 🔹کتاب توحید است به معنای این که در ذات خداوند هیچ گونه را نمی‌پذیرد؛ 🔹کتاب توحید است به این معنا که در مقابل خدا را نمی‌پذیرد و هر فاعلی را در طول خدا می‌پذیرد که معنی لا حَوْلَ وَ لا قُوَّ ةَ اِلاّ بِاللهِ همین است؛ 🔹و کتاب توحید است به این مفهوم که هیچ را برای کائنات هدف اساسی و مستقل و نهایی نمی‌داند جز خدا. از جمله برای انسان، چه در حرکت تکوینی و چه در حرکت تکلیفی و تشریعی او، هدفی جز خدا نمی‌شناسد. 📚شهید مطهری، هدف زندگی @rooz_fiq
206-almizan-03.07.17.mp3
16.61M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۰۶ جلد1/سوره بقره/ ادامه تفسیر آیات ۱۶۸ تا ۱۷۱ سه‌شنبه ۰۳.۰۷.۱۷ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
07-falsafeh-shahid-03.07.19.mp3
17.62M
شهید مطهری 🗓جلسه۷، ۰۳.۰۷.۱۹ 📔موضوع: تقسیم وجود به حادث و قدیم 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز
207-almizan-03.07.19.mp3
18.86M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۰۷ جلد1/سوره بقره/ بحث اخلاقی و اجتماعی درباره منشأ بوجود آمدن خرافه و برخی مصادیق آن در تمدن غرب پنجشنبه ۰۳.۰۷.۱۹ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
◾️بداهت تصوری مفاهیم بسیط ➖۱- یکی از مسائل منطقی، تعریف است. در علم منطق برای تعریف شروط و اقسامی بیان می شود. از جاهایی که این بحث منطقی به کار گرفته می شود، تبیین «بداهت مفهوم وجود» است. از آنجایی که بدیهی، چیزی است که نیاز به تعریف ندارد، در این بحث فلسفی سعی می کنند که اثبات کنند، مفهوم وجود، قابلیت تعریف ندارد و لذا بدیهی است. آنچه در این نوشته می خواهیم بیان کنیم، پاسخی به نقد آیت الله جوادی آملی به مرحوم شهید مطهری است. ➖۲- وقتی به سراغ تعریف یک مفهوم می رویم، اینگونه نیست که آن مفهوم برای ما مجهول مطلق باشد. بلکه شناخت اجمالی ای از آن مفهوم داریم و تعریف، شناخت ما را آن مفهوم تفصیلی می کند. لذا تعریف در مورد مفاهیم و حقایقی ممکن است که این دو شناخت (تفصیلی و اجمالی) در مورد آنها ممکن باشد. (منطق مظفر، ابتدای باب تعریف). شهید مطهری در شرح مبسوط در پاسخ به اشکالی از فخر رازی همین مطلب را با ذکر مثالی بیان می کنند. می فرمایند مثلا همه ما آب را می شناسیم و می دانیم چیست. این شناخت اجمالی ما به آب است. اما گاهی می پرسیم که این آب از چه اجزایی تشکیل شده است. وقتی که می فهمیم از هیدروژن و اکسیژن به وجود آمده است، شناخت ما تفصیلی می شود. ➖۳- این دو پله از شناخت در مورد مفاهیم «مرکب» ممکن است. اما در مورد مفاهیم «بسیط» نیست. چرا که امور بسیط دائر مدار بود و نبود هستند. یا وجود دارند و یا ندارند. نمی توان گفت که شناخت اجمالی به آنها داریم و تفصیلی نداریم. چون شناخت آنها در یک مرتبه محقق می شود. به عنوان مثال در مورد مفهوم انسان، در یک پله با شرح اللفظ و یا دیدن مصادیق، مفهوم اجمالی از انسان در ذهن ما شکل می گیرد. سپس سوال می پرسیم که این انسان چیست؟ یعنی از چه اجزایی ساخته شده است و تفصیل آن چیست. ➖۴- با این توضیح، مفاهیم بسیط یا برای ما مجهول مطلق هستند که در این صورت اصلا سوالی در مورد تعریف آنها شکل نمی گیرد و یا اینکه مجهول مطلق نیستند. اگر مجهول مطلق نیستند، چون بسیط می باشند، یک مرتبه شناختی دارند و لذا تفصیلا به آنها علم داریم و نیاز به تعریف ندارند. ➖۵- لذا نتیجه می گیریم اگر بتوانیم اثبات کنیم که مفهومی بسیط است، اثبات کرده ایم که آن مفهوم احتیاج به تعریف ندارد، امکان تعریف هم ندارد. ➖۶- با توضیحی که در مورد حقیقت و کارکرد تعریف بیان شد، مشخص می شود که تعریف حقیقی فقط «حد تام» است و غیر از حد تام، چه حدناقص و چه رسم، تعاریفی حقیقی (شناخت تفصیلی) نیستند و فقط می توانند در حصول تمییز مصادیق مؤثر باشند. به بحث حد و رسم در کتاب «کلیات منطق» مراجعه شود و اینکه ایشان حد و رسم را بر خلاف معمول کتب منطق تعریف میکنند. ➖۷- مرحوم شهید مطهری و مرحوم صدرالمتالهین در اثبات بداهت مفهوم وجود، تبیین می کنند که چون وجود اعم است و جنس و فصل ندارد، لذا بدیهی است. آیت الله جوادی آملی در رحیق مختوم هم به صدرا و هم به شهید مطهری اشکال می کنند، که این استدلال، می تواند تعریف حدی و نهایتا تعریف رسمی ماهوی را نفی کند. اما بساطت، نافی تعریف به «لوازم مفهومی» نیست. با توجه به توضیحاتی که بیان شد، مشخص است که اولا: وقتی مفهومی بسیط است، اصلا نیاز به تعریف ندارد و تعریف هم برای او ممکن نیست. چرا که شناخت اجمالی و تفصیلی ندارد. ثانیا: اگر علم اجمالی به آن مفهوم هم نداریم، تعاریف رسمی ماهوی یا لوازم مفهومی، توان ایجاد مفهوم را در ذهن ندارند. چون مفاهیمِ مباین هستند و نهایتا تنبه ایجاد میکنند. ➖۸- مطلب دیگری که از توضیحات فوق واضح می شود این است که مفاهیم بسیط یا در ذهن هستند و واضح اند و بی نیاز از تعریف و یا اینکه در ذهن نیستند ولی با تعریف نمی توان آنها را در ذهن ایجاد کرد. در نهایت این سوال باقی می ماند که پس «چگونه علم به این مفاهیم برای انسان حاصل می شود؟» پاسخ این سوال را می توان در مقالات ابتدایی کتاب اصول فلسفه بدست آورد. ۰۳.۰۷.۲۰ @rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
🔹ما قال الصادق «ع»؟؟؟ در مورد امام خمینی (ره) مطلبی که از منظر نگاه علوم حوزوی و اسلام شناسی قابل ت
قرآن درس همیشگی زندگی انسان است و مستفاد از قرآن است و خود او اعتراف میکند که نکات قرآنی را آموخته و زبان خودش را به آنها گشوده است. پس محتوای شعر حافظ آن‌جا که از جنبه‌ی شعری محضْ خارج میشود و قدم در وادی بیان معارف و اخلاقیات میگذارد، یک گنجینه و ذخیره است برای ملت ما امروز و نسلهای آینده و همچنین برای ملتهای دیگر؛ چون معارف والای انسانی مرز نمیشناسد. 🎙رهبر معظم انقلاب 🗓روز بزرگداشت حافظ شیرازی @rooz_fiq
🔹قال النبیّ ص: «من عمل بهذه الآیة فقد استکمل الإیمان» (هر کس به این آیه عمل کند، ایمان خود را به کامل رسانده است) ❓در روایت فوق، منظور حضرت از «بهذه الآیة»، کدام آیه قرآن است؟ ✅پاسخ شما👇👇 EitaaBot.ir/poll/qaeo?eitaafly @rooz_fiq
🔹بسا هست که اولین جهاد تو جهاد با خود عقیده‌ات است. اول باید با عقیده‌ات جهاد کنی و عقیده درست و صحیح و حق را به دست بیاوری. بعد که حق را کشف کردی، باید در راه حق جهاد کنی‌. 📚شهید مطهری، انسان کامل @rooz_fiq
208-almizan-03.07.22.mp3
15.19M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۰۸ جلد1/سوره بقره/ آیات ۱۷۲ تا ۱۷۶ یکشنبه ۰۳.۰۷.۲۲ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
08-falsafeh-shahid-03.07.23.mp3
21.78M
شهید مطهری 🗓جلسه۸، ۰۳.۰۷.۲۳ 📔موضوع: ثابت و متغیر (حرکت جوهری) 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز
29.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹هر کسی که فردا را جزو مهلت عمر خود بداند، مرگ را نشناخته 🎙مقام معظم رهبری @rooz_fiq
209-almizan-03.07.24.mp3
14.29M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۰۹ جلد1/سوره بقره/ آیه۱۷۷ سه‌شنبه ۰۳.۰۷.۲۴ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
210-almizan-03.07.26.mp3
14.43M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۱۰ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیه۱۷۷ و شروع آیات ۱۷۸ و ۱۷۹ پنجشنبه ۰۳.۰۷.۲۶ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
09-Falsafeh-shahid-03.07.26.mp3
18.76M
شهید مطهری 🗓جلسه۹، ۰۳.۰۷.۲۶ 📔موضوع: تتمه بحث حرکت جوهری و مسئله علت و معلول 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز
مگر بالاترین افتخارات این دنیا چیست؟...مگر آرزوی یک مسلمان واقعی چیست؟ إنّ الحیاة، عقیدة و جهاد.... عقیده‌ای صحیح و مبارزه‌ای دائمی با دشمنان دین... مگر تردید داشتیم که تو شهید می‌شوی؟ .... اصلاً مگر می‌شد که تو شهید نشوی؟ ..... خوشا به حالت.... یحیی‌السّنوار ..... کسی که خیلی او را نمی‌شناسیم.... خیلی اهل حرف زدن نبود.... اما اسطوره بود .... خودش طوفان بود و خالق طوفان شد.... موجودیت رژیم غاصب را هدف گرفت و موفق شد ..... این زندگی و این عاقبت، آرزوی هر مقلد خمینی است.... شهید معرکه... گمان میکردند تو مخفی شده‌ای... اما وسط میدان شهید شدی... عند ربهم یرزقون ... طوبی لک....وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا. @rooz_fiq
211-almizan-03.07.28.mp3
11.71M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۱۱ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۷۸ و ۱۷۹ شنبه ۰۳.۰۷.۲۸ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
10-falsafeh-shahid-03.07.30.mp3
14.99M
شهید مطهری 🗓جلسه۱۰ (جلسه آخر)، ۰۳.۰۷.۳۰ 📔موضوع: وجوب و امکان و امتناع 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز
فقه روز | محسن ابراهیمی
#فلسفه شهید مطهری 🗓جلسه۱۰ (جلسه آخر)، ۰۳.۰۷.۳۰ 📔موضوع: وجوب و امکان و امتناع 🔗گروه آموزش فلسفه و
به پایان آمد این دفتر..... حکایت همچنان باقیست.... به لطف الهی تونستیم کتاب «کلیات فلسفه» شهید رو یک دور بخونیم. امیدواریم که بتونیم به زودی کتاب «اصول فلسفه» رو شروع کنیم. @rooz_fiq
212-Almizan-03.07.30.mp3
17.65M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۱۲ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۷۸ و ۱۷۹/ بحث علمی درباره قصاص دوشنبه ۰۳.۰۷.۳۰ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔹فلسفه سرا پای هستی را جولانگاه فکر بشر قرار می‌دهد و عقل و فکر انسان را بر روی بال و پر خود می‏نشاند و به سوی عوالمی که منتهای آرزو و غایت اشتیاق انسان سیر در آن عوالم است، پرواز می‌دهد. 📚شهید مطهری، اصول فلسفه @rooz_fiq
213-almizan-03.08.02.mp3
20.5M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۱۳ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۷۸ و ۱۷۹/ ادامه بحث علمی درباره قصاص چهارشنبه ۰۳.۰۸.۰۲ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔹عرفای عرفان شاه‌آبادی 📌تصویر: سیدحسن و سیدهاشم بر سر قبر آیت‌الله شاه‌آبادی استاد عرفان امام خمینی رحمت الله علیهم @rooz_fiq