حس ما به هوش مصنوعی و ترس از آینده آن، شبیه حس ملائکه است آن زمانی که خداوند میخواست آدم را خلق کند. به خدای متعال گفتند: «أَ تَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ». اما خدای متعال فرمود: «إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ»😊😉
نرم افزار سایدر، قابلیتهای خوبی برای ترجمه و اعراب گذاری و منبع و طرح مقاله و .... داره👇👇
🔹اندروید:
https://sider.ai/invited?c=8da8401866de3609898281e3a4a41ad8
@rooz_fiq
#گزارش
در دوره مجازی کتاب «کلیات فلسفه شهید مطهری» بیش از ۷۰نفر شرکت کردند که از این تعداد ۲۰ نفر دوره را به اتمام رساندند. بعد از این کتاب، «اصول فلسفه» را از مقاله۷ شروع کرده ایم و تاکنون ۶جلسه برگزار شده است.
لینک عضویت در گروه فلسفه👇
https://eitaa.com/joinchat/3287679902C144267fa93
@rooz_fiq
007-osul-falsafeh-07-03.07.28.mp3
18.78M
#اصول_فلسفه
🗓جلسه۷ ، ۰۳.۰۸.۲۸
📔موضوع: ادامه مقاله۷، مقدمات اصالت وجود از پاورقی شهید مطهری، معنای اصالت، ماهیت، و کثرت و وحدت موضوع و محمول در خارج و ذهن
🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات
▫️کانال فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌱لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ
🌱وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ
🌱وَ اللَّـهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ
@rooz_fiq
008-osul-falsafeh-07-03.09.01.mp3
16.78M
#اصول_فلسفه
🗓جلسه۸ ، ۰۳.۰۹.۰۱
📔موضوع: ادامه مقاله۷، ادامه مقدمات اصالت وجود از پاورقی شهید مطهری، مقدمه ج (امتناع اصیل بودن هر دو) مقدمه د (امتناع اعتباری بودن هر دو)
🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات
▫️کانال فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از متنخوانی تفسیر المیزان
219-almizan-03.09.01.mp3
16.35M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۲۱۹
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۸۳ الی ۱۸۵/ تفسیر «فمن کان منکم...» و «علی الذین یطیقونه...»
پنجشنبه ۰۳.۰۹.۰۱
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔹لو سلّمنا.....
👌The sign of an educated mind is to entertain an idea without accepting it
@rooz_fiq
هدایت شده از کامران حیدری
#پروندهبازخوانی
#آثارمنتخبمتفکریناسلامی
به مناسبت ایام #بزرگداشت_علامه_طباطبایی برگزار میگردد:
بازخوانی مقاله
| ولایــت و زعــامت |
اثر مرحوم علامه طباطبــایی(ره) با نگاهی به جلد ۲ و ۴ تفسیر المیزان
استاد: حجتالاسلام سیدمحمدهاشمی
تعدادجلسات: ۵ جلسه ۸۰ دقیقهای
شروع: ۵ آذرماه
زمان: دوشنبهها، ساعت ۱۶
🎴شیوه برگزاری: حضوری | مجازی
قم، بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید
طبقه ۴
🔻لینک ثبت نام:
https://www.negahschool.ir/product/velayat-and-zeamat/
شرکت حضوری #رایگان میباشد.
درصورت شرکت در تمامی جلسات، هزینه ثبتنام عودت داده میشود.
#بزرگداشت
#علامه_طباطبایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسیجی ایرانی یقین دارد سرانجام در یک روز رژیم صهیونیستی را قطعا از بین خواهد برد. ۱۴۰۳/۹/۵
@rooz_fiq
009-osul-falsafeh-07.03.09.05.mp3
19.44M
#اصول_فلسفه
🗓جلسه۹، ۰۳.۰۹.۰۵
📔موضوع: ادامه مقاله۷، تقریر برهان اصالت وجود
🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات
▫️کانال فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
220-almizan-03.09.08.mp3
15.93M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۲۲۰
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۸۳ الی ۱۸۵/ تفسیر «فمن تطوع خیرا..» و «ان تصوموا خیر لکم...»
پنجشنبه ۰۳.۰۹.۰۸
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
همانطور که استاد بزرگوار ما علامه طباطبایی مدّظلّه العالی در ذیل آیه ۳ سوره آل عمران میفرمایند از غرر احادیث است. از علی علیه السلام پرسش شد: «هَلْ عِنْدَکمْ شَی ءٌ مِنَ الْوَحْی»؟ آیا به شما اهل بیت وحی نازل میشود؟ فرمود: «لا وَالَّذی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسْمَةَ»، نه، قسم به آن که دانه را شکافت و آدمی را آفرید «الّا انْ یعْطِی اللهُ عَبْداً فَهْماً فی کتابِهِ» مگر آنکه خداوند بندهای را مورد عنایت قرار دهد و فهم قرآن نصیب او گردد. از این جمله پیداست که علی علیه السلام علم جوشان و فراوان و حیرتانگیز خود را تنها از دولت قرآن و چشمه پر فیض قرآن دارد؛ این معنویت قرآن است که از باطن و ملکوت بر دل پاک علی(ع) سرازیر شده است.
📚شهید مطهری، مقاله الهامی از شیخالطائفه
@rooz_fiq
🔹اصل واقعیت و لوازم آن در فلسفه علامه طباطبایی
«سفسطه باطل است و عالم هیچ و پوچ نیست»
▫️این گزاره را هر فیلسوفی در ابتدا باید تصدیق کند و گرنه فلسفه ای نخواهد داشت. در عمل هم همه فلاسفه سفسطه را انکار میکنند.
▫️الان کاری نداریم که چگونه، سفسطه را نفی میکنیم، اما سوال اصلی این است که پس از نفی سفسطه و عبور از مرز سفطسه، چه چیزی را اثبات میکنیم؟
▫️همه قبول دارند که عبور از مرز سفسطه، به معنای وارد شدن در وادی واقعیت است. اما کدام واقعیت؟؟؟
▫️به جرئت می توان گفت، بخش مهم و قابل توجهی از ادراک عمق فلسفه علامه طباطبایی، پاسخ به این سوال است که "با انکار سفسطه چه چیزی بدست می آوریم؟"
▫️دلیل اصلی اشکالاتی که بسیاری از بزرگان که خصوصا در مدخل نهایهالحکمه که شالوده فلسفه علامه در آنجا ریخته میشود، به ایشان وارد میکنند، عدم التفات به همین معناست.
▫️اینکه موضوع فلسفه تصدیقا بدیهی است چون لانّ الموجودیّة نفسه، اینکه موضوع فلسفه الشامل لکل شئ است، اینکه برهان لم در فلسفه جاری نمیشود، اینکه محمولات فلسفه مساوی موضوع هستند، اینکه فلسفه غایت ندارد و....
▫️از آنجایی که «موضوع فلسفه» نیز «واقعیت» است، این سوال را به اینگونه هم میتوان مطرح کرد که از منظر علامه «موضوع فلسفه» چیست؟ و ریشه دیدگاه حضرت آیت الله جوادی در اعلی دانستن علم عرفان به دلیل اعمیت موضوع آن را باید در همین سوال جستجو کرد.
▫️اعتقاد علامه این نیست که پس از نفی سفسطه، گزاره «اجمالا واقعیتی هست» و یا «خودم به علم حضوری هستم» و .... به دست میآید. علامه موضوع فلسفه و اصل واقعیت را مفهوم واقعیت هم نمیدانند که بگوییم اصل واقعیت یعنی اینکه مفهوم واقعیت، مصداق دارد.
▫️علامه اعتقاد دارد که پس از نفی سفسطه، چیزی که بدست میآوریم، واقعیتی است که هم در خارج وجود دارد، هم واحد است، هم شامل همه چیز است، هم غیر ندارد، هم علت ندارد، هم چیزی خارج از او نیست و هیچگاه عدم، عارض او نمیشود و چیزی اعم از او وجود نیست.
▫️این واقعیت، با این ویژگیها، همان خداوند متعال است. و چون نفی سفسطه بدیهی است، درک چنین واقعیتی نیز بدیهی است. لذا علامه در برهان صدیقین میفرمایند که "هذه هی الواقعیه التی ندفع بها السفسطه".
▫️سوالی که میماند این است که پس اگر ما چنین واقعیتی را در خارج اثبات میکنیم، پس سوال اصالت وجود در مورد چیست؟
▫️علامه خصوصا در اصول فلسفه مکررا میفرمایند: "واقعیتی هست و سپس به تکثیر آن میپردازیم". گویا ایشان دو پله را مطرح میکنند. پله اول آن واقعیت واحدی که با نفی سفسطه به آن میرسیم و آن واقعیت ثانی ندارد که ماهیت در مقابل او مطرح شود و او مقابل ندارد و در آن مقام اصلا کثرتی وجود ندارد. پله دوم کثرات است که در مورد آنها "ماهیت" در مقابل "وجود" مطرح میشود.
▫️لذا سوال اصالت وجود در مورد آن حقیقت واحده مطلقه نیست. چرا که او اصیل است و اصلا شکی در اصالت او نیست. بلکه سوال در مورد کثرات است که میپرسیم وجودشان اصیل است و یا ماهیتشان و به عبارت دیگر سوال در مورد "اصالت وجود یا ماهیت در امور واقعیت دار است".
▫️در امتداد این نگاه تشکیک، تخصص، مقسم در احکام تقسیمی و مباحث دیگری نیز باید توضیح داده شود.
۰۳.۰۹.۰۹
📫ممنون میشم اگر نظرتون رو بفرمایین👇
daigo.ir/s/8272362688
@rooz_fiq
221-almizan-03.09.09.mp3
13.29M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۲۲۱
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۸۳ الی ۱۸۵/ شروع تفسیر آیه۱۸۵/ اقوال در جمع نزول در ماه مبارک و نزول تدریجی در ۲۳سال
جمعه ۰۳.۰۹.۰۹
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2