🔹در شرایط فعلی، اصل نمازجمعه فردا و شلوغی آن، خیلی معنادار است. اگه میتونین حتما شرکت کنین ان شاءالله
@rooz_fiq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوشا به حال تو که همچون مولایت زیستی و همچون او شهید شدی...
هنوز باورمان نمیشود که تو نیستی...
کاش که همه چیز رویا بوده باشد....
کاش فردا بیایی و سخنرانی کنی برایمان.....
شهادت تو هم به ما بیشتر اثبات کرد که این دنیا چقدر بیارزش است....
@rooz_fiq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 #قطعه_صوتی | ما به سوی میدان جنگ پرواز میکنیم
🔸 شنیدهام دشمن اسم مرا آورده است...
➕ سخنان حماسی و ناشنیده حضرت آیتالله خامنهای در خطبههای اولین #نماز_جمعه پس از آغاز جنگ تحمیلی
@rooz_fiq
امروز بعد از مدتها یه سر رفتم پاساژ قدس. قصدم این بود که ج۱ المیزان رو بخرم. ج۱ المیزانم در یک حادثه جالب گم شد. پرسیدم گفتن مغازه آقای آقایی داره. در مسیر یه سر هم به کتابفروشی قائم آل محمد ص زدم. کتاب «تعلیقه نهایةالحکمة» نوشته استاد ارجمند آقای امینی نژاد رو دیدم. البته فقط ج۱ چاپ شده. خریدم. (البته ج۱ المیزان هم خریدم و یک کتاب دیگر)
غیر از اینکه ایشان از اساتید برجسته فلسفه و صاحبنظر هستند، نکته ای که سبب خرید این کتاب شد این بود که این کتاب به قلم خود ایشان است.
مسئله ای که سالهای اخیر شایع شده این است که اساتید عمدتا دروسشان ضبط و پیاده و تنظیم و چاپ می شود و اساتید کمتر خودشان دست به قلم میشوند. حال آنکه متنی که به قلم استاد باشد، قطعا دقت و اختصار بالاتری دارد و شخصی که قصد مطالعه آثار ایشان را دارد، بهتر میتواند استفاده کند. (از این جهت مقایسه المیزان با تسنیم و نهایهالحمکه و تعلیقه آیت الله مصباح با رحیق مختوم قابل توجه است)
مزیت دیگری که این کتاب دارد، فارسی بودن است. هرچند که عربی نوشتن زبان رایج علمی حوزوی است اما فارسی نویسی هم مزایایی دارد. علاوه بر اینکه خواندن آن برای یک فارسی زبان راحتتر است، قاعدتا نویسنده فارسی زبان هم با زبان فارسی بهتر میتواند نظر خود را شرح دهد و مقصود را منتقل کند.
از آنجایی که این کتاب را هنوز نخوانده ام، در مورد محتوا اظهار نظری ندارم. البته قاعدتا با توجه به مولف ارزشمند آن، حاوی نکات دقیق و ارزشمندی خواهد بود.
۰۳.۰۷.۱۴
@rooz_fiq
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 این هم رجز آخر!
✍ روایتی از مراسم بزرگداشت پرچمدار مقاومت شهید سیدحسن نصرالله و اقامه نماز جمعه به امامت رهبر انقلاب
💬 ...آقا تکبیرةالاحرام میگویند. الله اکبر. و صدای خاطرهانگیز مکبر همیشگی پشت بلندگو میرود. «اقامه نمازجمعه به امامت ولیامر مسلمین جهان.» آقا «ولاالضالین» سوره حمد را که میکشند، تلاوت سوره جمعه را آغاز میکنند. میشد که با قرائت سوره کوتاهتری نماز را مختصرتر و سریعتر تمام کرد. اما همچنان پایبند به رعایت مستحبات جمعه هستند و ابایی از طولانیتر شدن حضورشان نداردند.
▪️قنوت را آرامتر زمزمه میکنند. گوش تیز میکنم به کنجکاوی. احتمالاً عبارت «اللهم انصر الاسلام و المسلمین و اخذل الکفار و المنافقین وارحم شهدائنا...» را قرائت کردند. نماز که تمام میشود، جماعت زود سرپا میشود برای تماشای خروج رهبر انقلاب و بدرقهی ایشان با شعارهایش.
▪️باز هم اما برخلاف رویهی سابق که معمولا آقا نمازجمعه را اقامه میکردند و نماز عصر به امامت شخص دیگری اقامه میشد، اینبار قصد دارند که نماز عصر را هم خودشان اقامه کنند. دقایقی بعد تکبیرةالاحرام نماز عصر را هم میگویند. چند دقیقه بعد که نماز عصر تمام میشود جلوتر میروم به تماشا. در اوج آرامش و بیعجله هنوز سر سجاده نشستهاند.
▪️دست روی مهر تربتشان میکشند و صورت و بدنشان را متبرک میکنند و زیر لب به زمزمه ذکری. بعد هم که از جا برمیخیزند با طمأنینه برمیگردند به احوالپرسی و صحبت با حضار. گویی که میخواهند بفهمانند من زودتر از همیشه آمدم؛ طولانیتر از همیشه خطبه خواندم؛ هر دو نماز را خودم اقامه کردم و دیرتر از همیشه رفتم. این هم رجز آخر.
▪️جمعیت رفته رفته در حال ترک مصلی است. جمعیتی که تنه میزند به اجتماعات میلیونی مردم شجاع یمن. کاش لبنانیها این جمعیت انبوه را دیده باشند یا ببینند. مردمی که بدون هراس از تهدیدها، دور هم جمع شدند تا شهادت پرچمدار مقاومت را تعزیت بگویند و پشت سر رهبر مقاومت، نماز خیبرشکن بخوانند.
▪️ردیف جلو که خلوتتر میشود میروم به نقطهای که سجادهی آقا پهن بود و دقیقاً در همان جایگاه میایستم به دو رکعت نماز شکر برای آرامش و امنیت کشورم و برای به نمایش درآمدن این عظمت و شجاعت امام و امت... الله اکبر.
🔍 متن کامل
khl.ink/f/57832
06-Falsafeh-shahid-03.07.16.mp3
15.78M
#فلسفه شهید مطهری
🗓جلسه۶، ۰۳.۰۷.۱۶
📔موضوع: تقسیم وجود به ذهنی و خارجی
🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات
▫️کانال فقه روز
👌قطعا ارزشش را داشت.....
▫️انسان وقتی تاریخ را میخواند گمان میکند که همه مسائل تاریخی در گذشته اتفاق افتاده است و تمام شده اما باور نمیکند که گاهی خودش تاریخ آفرین باشد و یا در مهمترین برهههای تاریخی زندگی کند. اما در یک سال گذشته بدون شک یکی از مهمترین سالهای تاریخ بشر را زندگی کردیم و وقایعی تکرار نشدنی را دیدیم و شنیدیم.
▫️سال گذشته در چنین روزی طوفان الاقصی به دست بازوان پرتوان رزمندگان فلسطینی محقق شد. هر چند که این اتفاق، حوادث تلخی را در پی داشت اما اصل طوفان الاقصی و هم فواید و نتایجی که در یک سال گذشته بر آن مترتب شد، چنان مهم و اثرگذار بود که اگر با علم به همه حوادثِ این یکسال دوباره به ۷اکتبر سال گذشته برگردیم، قطعاً دوباره میگوییم کار صحیحی است و باید انجام شود. قطعا مزایای طوفان الاقصی ارزش این همه شهادت و خرابی ها را داشت.
▫️اصل واقعه طوفان الاقصی برای اسرائیلی که ادعاهای اطلاعاتی و امنیتی رویاگونه داشت، یک شکست بسیار بزرگ محسوب میشود و با تمام ترورها و کشتارهایی که نتانیاهو به کمک آمریکا در این سالها در این یک سال انجام داده است نتوانسته آن شکست را جبران کند.
🔸علاوه بر اهمیت و بزرگی اصل طوفان الاقصی، ثمرات و نتایج مهمی را نیز در پی داشت:
✔️مهمترین آنها احیای دوباره مسئله فلسطین و بیان غاصبانه بودن حضور اسرائیلیها در این منطقه بود. هرچند در ۷۰ سال گذشته نیز درگیریهای زیادی بین نیروهای فلسطینی و اسرائیل وجود داشت اما مسئله به گونهای رو به فراموشی رفته بود و در سایه همین بیتوجهی و فراموشی، حضور اسرائیل رو به عادی شدن رفته بود. کاری که طوفان الاقصی انجام داد این بود که این مسئله را دوباره احیا کرد و به جهانیان بار دیگر یادآوری کرد که این مکان خانه فلسطینیان است.
✔️یکی دیگر از مهمترین ثمرات این طوفان بروز قدرت و همبستگی جبهه مقاومت و جدی بودن آنان در مبارزه با اسرائیل و تلاش برای تحقق آرمان فلسطین تا پای جان بود
✔️اثبات بیخاصیتی سازمانهای بینالمللی در احقاق حقوق انسانها در برابر ظلم و کشتار و اثبات بیغیرتی حاکمان کشورهای منطقه نیز دو مورد از مهمترین ثمرات طوفان الاقصا بود.
✔️زیباترین و هیجان انگیزترین شب در یک سال گذشته شب حمله وعده صادق۱ بود هرچند وعده صادق ۲ ثمرات بیشتری داشت و سبب شد بخشی از امید از دست رفته دوباره بازگردد اما وعده صادق۱ هیجان و شور متفاوتی داشت.
✔️شهید رئیسی عزیز، شهید سید حسن نصرالله و شهید امیر عبداللهیان برجستهترین افرادی بودند که در این مدت یک سال از دست دادیم.
✔️نماز جمعه ۱۳ مهر را هم باید بزرگترین رجز خوانی یک رهبر به همراه ملت خود در طول تاریخ دانست.
✔️همچنین باید از تمام تلاشهای رسانهای که در این یک سال انجام شد، تشکر کرد. بخش مهمی از این جنگ بر عهده اهالی رسانه است. بنده در این مدت از دو کانال بیشتر بهره بردم: کانال انتفاضه فلسطین و کانال اخبار سوریه که به نوبه خودم از تلاشهای ایشان و تحلیل های خوبشان، تشکر میکنم
💪هرچند «انه لجهاد، نصر أو استشهاد» اما «قطعا سننتصر» به حول و قوه الهی.
اولین سالگرد طوفان الاقصی ۰۳.۰۷.۱۶
@rooz_fiq
توی این کانال فقط صوتهای #المیزان گذاشته میشه. دوستانی که فقط صوتهای المیزان رو دنبال میکنن، میشه اینجا عضو باشن. دسترسی به صوتها راحتتر میشه👇👇
https://eitaa.com/joinchat/136315641C65d96a8a7c
@rooz_fiq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قال زینالعابدین ع: «أبِالْموتِ تُهَدِّدُنی؟! أَما عَلِمْتَ أَنَّ الْقَتْلَ لَنا عادَةٌ وَ كَرامَتَنَا الشَّهادَةُ»
@rooz_fiq
205-almizan-03.07.16.mp3
15.54M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۲۰۵
جلد1/سوره بقره/ آیات ۱۶۸ تا ۱۷۱
دوشنبه ۰۳.۰۷.۱۶
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
قرآن کتاب توحید به تمام معنی کلمه است؛
🔹کتاب توحید است به این معنا که برای خداوند #مثل قائل نیست (توحید ذاتی): لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ؛
🔹کتاب توحید است به این مفهوم که از صفات و اسماء، آنچه را که حد اکثر #کمال را در بردارد برای خدا میداند: لَهُ اْلأسْماءُ الْحُسْنی. وَ لِلّهِ الْمَثَلُ اْلاَعْلی؛
🔹کتاب توحید است به معنای این که در ذات خداوند هیچ گونه #کثرتی را نمیپذیرد؛
🔹کتاب توحید است به این معنا که در مقابل خدا #فاعلی را نمیپذیرد و هر فاعلی را در طول خدا میپذیرد که معنی لا حَوْلَ وَ لا قُوَّ ةَ اِلاّ بِاللهِ همین است؛
🔹و کتاب توحید است به این مفهوم که هیچ #هدفی را برای کائنات هدف اساسی و مستقل و نهایی نمیداند جز خدا. از جمله برای انسان، چه در حرکت تکوینی و چه در حرکت تکلیفی و تشریعی او، هدفی جز خدا نمیشناسد.
📚شهید مطهری، هدف زندگی
@rooz_fiq
206-almizan-03.07.17.mp3
16.61M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۲۰۶
جلد1/سوره بقره/ ادامه تفسیر آیات ۱۶۸ تا ۱۷۱
سهشنبه ۰۳.۰۷.۱۷
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
07-falsafeh-shahid-03.07.19.mp3
17.62M
#فلسفه شهید مطهری
🗓جلسه۷، ۰۳.۰۷.۱۹
📔موضوع: تقسیم وجود به حادث و قدیم
🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات
▫️کانال فقه روز
207-almizan-03.07.19.mp3
18.86M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۲۰۷
جلد1/سوره بقره/ بحث اخلاقی و اجتماعی درباره منشأ بوجود آمدن خرافه و برخی مصادیق آن در تمدن غرب
پنجشنبه ۰۳.۰۷.۱۹
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
◾️بداهت تصوری مفاهیم بسیط
➖۱- یکی از مسائل منطقی، تعریف است. در علم منطق برای تعریف شروط و اقسامی بیان می شود. از جاهایی که این بحث منطقی به کار گرفته می شود، تبیین «بداهت مفهوم وجود» است. از آنجایی که بدیهی، چیزی است که نیاز به تعریف ندارد، در این بحث فلسفی سعی می کنند که اثبات کنند، مفهوم وجود، قابلیت تعریف ندارد و لذا بدیهی است. آنچه در این نوشته می خواهیم بیان کنیم، پاسخی به نقد آیت الله جوادی آملی به مرحوم شهید مطهری است.
➖۲- وقتی به سراغ تعریف یک مفهوم می رویم، اینگونه نیست که آن مفهوم برای ما مجهول مطلق باشد. بلکه شناخت اجمالی ای از آن مفهوم داریم و تعریف، شناخت ما را آن مفهوم تفصیلی می کند. لذا تعریف در مورد مفاهیم و حقایقی ممکن است که این دو شناخت (تفصیلی و اجمالی) در مورد آنها ممکن باشد. (منطق مظفر، ابتدای باب تعریف). شهید مطهری در شرح مبسوط در پاسخ به اشکالی از فخر رازی همین مطلب را با ذکر مثالی بیان می کنند. می فرمایند مثلا همه ما آب را می شناسیم و می دانیم چیست. این شناخت اجمالی ما به آب است. اما گاهی می پرسیم که این آب از چه اجزایی تشکیل شده است. وقتی که می فهمیم از هیدروژن و اکسیژن به وجود آمده است، شناخت ما تفصیلی می شود.
➖۳- این دو پله از شناخت در مورد مفاهیم «مرکب» ممکن است. اما در مورد مفاهیم «بسیط» نیست. چرا که امور بسیط دائر مدار بود و نبود هستند. یا وجود دارند و یا ندارند. نمی توان گفت که شناخت اجمالی به آنها داریم و تفصیلی نداریم. چون شناخت آنها در یک مرتبه محقق می شود. به عنوان مثال در مورد مفهوم انسان، در یک پله با شرح اللفظ و یا دیدن مصادیق، مفهوم اجمالی از انسان در ذهن ما شکل می گیرد. سپس سوال می پرسیم که این انسان چیست؟ یعنی از چه اجزایی ساخته شده است و تفصیل آن چیست.
➖۴- با این توضیح، مفاهیم بسیط یا برای ما مجهول مطلق هستند که در این صورت اصلا سوالی در مورد تعریف آنها شکل نمی گیرد و یا اینکه مجهول مطلق نیستند. اگر مجهول مطلق نیستند، چون بسیط می باشند، یک مرتبه شناختی دارند و لذا تفصیلا به آنها علم داریم و نیاز به تعریف ندارند.
➖۵- لذا نتیجه می گیریم اگر بتوانیم اثبات کنیم که مفهومی بسیط است، اثبات کرده ایم که آن مفهوم احتیاج به تعریف ندارد، امکان تعریف هم ندارد.
➖۶- با توضیحی که در مورد حقیقت و کارکرد تعریف بیان شد، مشخص می شود که تعریف حقیقی فقط «حد تام» است و غیر از حد تام، چه حدناقص و چه رسم، تعاریفی حقیقی (شناخت تفصیلی) نیستند و فقط می توانند در حصول تمییز مصادیق مؤثر باشند. به بحث حد و رسم در کتاب «کلیات منطق» مراجعه شود و اینکه ایشان حد و رسم را بر خلاف معمول کتب منطق تعریف میکنند.
➖۷- مرحوم شهید مطهری و مرحوم صدرالمتالهین در اثبات بداهت مفهوم وجود، تبیین می کنند که چون وجود اعم است و جنس و فصل ندارد، لذا بدیهی است. آیت الله جوادی آملی در رحیق مختوم هم به صدرا و هم به شهید مطهری اشکال می کنند، که این استدلال، می تواند تعریف حدی و نهایتا تعریف رسمی ماهوی را نفی کند. اما بساطت، نافی تعریف به «لوازم مفهومی» نیست. با توجه به توضیحاتی که بیان شد، مشخص است که اولا: وقتی مفهومی بسیط است، اصلا نیاز به تعریف ندارد و تعریف هم برای او ممکن نیست. چرا که شناخت اجمالی و تفصیلی ندارد. ثانیا: اگر علم اجمالی به آن مفهوم هم نداریم، تعاریف رسمی ماهوی یا لوازم مفهومی، توان ایجاد مفهوم را در ذهن ندارند. چون مفاهیمِ مباین هستند و نهایتا تنبه ایجاد میکنند.
➖۸- مطلب دیگری که از توضیحات فوق واضح می شود این است که مفاهیم بسیط یا در ذهن هستند و واضح اند و بی نیاز از تعریف و یا اینکه در ذهن نیستند ولی با تعریف نمی توان آنها را در ذهن ایجاد کرد. در نهایت این سوال باقی می ماند که پس «چگونه علم به این مفاهیم برای انسان حاصل می شود؟» پاسخ این سوال را می توان در مقالات ابتدایی کتاب اصول فلسفه بدست آورد.
۰۳.۰۷.۲۰
@rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
🔹ما قال الصادق «ع»؟؟؟ در مورد امام خمینی (ره) مطلبی که از منظر نگاه علوم حوزوی و اسلام شناسی قابل ت
قرآن درس همیشگی زندگی انسان است و #دیوان_حافظ مستفاد از قرآن است و خود او اعتراف میکند که نکات قرآنی را آموخته و زبان خودش را به آنها گشوده است. پس محتوای شعر حافظ آنجا که از جنبهی شعری محضْ خارج میشود و قدم در وادی بیان معارف و اخلاقیات میگذارد، یک گنجینه و ذخیره است برای ملت ما امروز و نسلهای آینده و همچنین برای ملتهای دیگر؛ چون معارف والای انسانی مرز نمیشناسد.
🎙رهبر معظم انقلاب
🗓روز بزرگداشت حافظ شیرازی
@rooz_fiq
#یه_سوال
🔹قال النبیّ ص: «من عمل بهذه الآیة فقد استکمل الإیمان» (هر کس به این آیه عمل کند، ایمان خود را به کامل رسانده است)
❓در روایت فوق، منظور حضرت از «بهذه الآیة»، کدام آیه قرآن است؟
✅پاسخ شما👇👇
EitaaBot.ir/poll/qaeo?eitaafly
#المیزان
@rooz_fiq
🔹بسا هست که اولین جهاد تو جهاد با خود عقیدهات است. اول باید با عقیدهات جهاد کنی و عقیده درست و صحیح و حق را به دست بیاوری. بعد که حق را کشف کردی، باید در راه حق جهاد کنی.
📚شهید مطهری، انسان کامل
@rooz_fiq
208-almizan-03.07.22.mp3
15.19M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۲۰۸
جلد1/سوره بقره/ آیات ۱۷۲ تا ۱۷۶
یکشنبه ۰۳.۰۷.۲۲
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
08-falsafeh-shahid-03.07.23.mp3
21.78M
#فلسفه شهید مطهری
🗓جلسه۸، ۰۳.۰۷.۲۳
📔موضوع: ثابت و متغیر (حرکت جوهری)
🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات
▫️کانال فقه روز
29.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹هر کسی که فردا را جزو مهلت عمر خود بداند، مرگ را نشناخته
🎙مقام معظم رهبری
@rooz_fiq
209-almizan-03.07.24.mp3
14.29M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۲۰۹
جلد1/سوره بقره/ آیه۱۷۷
سهشنبه ۰۳.۰۷.۲۴
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2