🔰هشتمین نشست مدرسه غربشناسی #آیینه_سکندر
با حضور؛
⬅️ استاد منصور براهیمی؛
مدرس، پژوهشگر و کارگردان
⬅️موضوع:
روایت فراز و فرود فهم ایرانی از تئاتر و هنر نمایشی در غرب
🔹سرفصلها:
✅ تاریخچه و زمینههای فهم و تکوین تئاتر در ایران
✅ بررسی خوانشها و نحوه قرائت جریانهای ایرانی از تئاتر (از خوانش حزب توده تا خوانشهای پساانقلابی، روشنفکری و رئالیستی)
✅ طرح پرسشهای نظری مانند نسبت تئاتر با حوزه عمومی، نسبت تئاتر با سایر هنرها در ایران، دراماتورژی اقتباسی و جدایی از میراث ایرانی و نسبت تئاتر و اقتصاد آن و ...
🕓زمان؛
یکشنبه، ۱۳ تیر ۱۴۰۰، ساعت شانزده تا هجده
📝📲 لینک شرکت آنلاین در جلسه؛
https://www.skyroom.online/ch/mfhr/eshragh
@roozegareno_ac
سوالات مطروحه در نشست هشتم؛
⬅️تبار تئاتر به تراژدیهای یونانی میرسد. نخستین آشنایی ایرانیان با نمایش یونانی چه زمانی اتفاق افتاد؟ واکنش ایرانیان به جهان اسطوره های یونانی حاضر در این تراژدی ها چه بود؟
⬅️آشنایی ایرانیان معاصر با تئاتر چگونه اتفاق افتاد؟ آیا میتوانیم رابطه مستقیمی میان مشروطه خواهی و فراگیری تئاتر در ایران برقرار کنیم؟
⬅️پیش قراولان تئاتر در ایران معاصر، چه فهم و دریافتی از این هنر داشتند و این دریافت در چه زمینهای حاصل شد؟
اگر ذهنیت ایرانی از تئاتر به گونهای دیگر رقم میخورد بر ذهنیت ما از سایر هنرهای نمایشی مانند سینما اثر میگذاشت؟ اصلا آیا مانند غرب ر اینجا هم تئاتر، مادر بسیاری از هنرهاست یا انفکاک و شکافی رخ داده است؟
⬅️با حضور حزب توده در ایران چه تحولی در عرصه اجرا و در عرصه پژوهش های تئاتر اتفاق افتاد؟
⬅️رئالیسم خامی که در ایران فراگیر شد برای تئاتر ایران فرصت یا تهدید بود؟
⬅️چرا تئاتر معاصر در ایران بسیار سیاسیتر از سایر هنرها متولد شد؟
⬅️تئاتر ایران چه زمانی می تواند از بار سنگین تئاتر غربی خارج شود و راه خود را بیابد؟
⬅️چه پیرنگ داستانی و چه نمایشنامههایی بیشترین اجرا را در ایران معاصر داشته اند و ایرانیان بیشتر از کدام سبکها و جریانهای ادبی غرب متاثرند؟
⬅️نهادها و سالنهای تئاتر در ایران معاصر چه تاریخچهای دارند و سیاست فرهنگی رژیم پهلوی در عرصه تئاتر چه بود؟
⬅️سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی منجر به چه تحولاتی چه در عرصه نظری و چه در عرصه اجرا در تئاتر ایران شد؟
⬅️تاثیرگذارترین تئاترهای معاصر ایران کدامند و چه نسبتی با میراث غربی و ایرانی خود دارند؟
⬅️ چرا دراماتورژی در ایران خصوصا در نسبت با میراث ایرانی نحیف است؟
⬅️اقتصاد تئاتر در ایران چه نسبتی با فهم ایرانیان از هنر نمایشی دارد و آیا بهبود فرمایشی آن، اثری در بهبود وضعیت تئاتر دارد؟
⬅️ آیا میتوانیم لوکسبودگی و روشنفکرزدگی تئاتر و جدایی آن از حوزه عمومی را به نحوه ورود و خوانش آن و عدم امتزاجش با میراث ایرانی مرتبط بدانیم؟
8.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️ هفتهنامه۱
نگاهی به درسگفتارهای هفتۀ گذشته مدرسه عالی علوم انسانی #روزگارنو
📞برای ارتباط با ما با شمارۀ زیر تماس بگیرید.
۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱
(واتسآپ)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶👉
@roozegareno_ac
☑️ فیهمافیه
🔹گزیدهای از آثار جلال الدین محمد بلخی
✔️من تا این حد دلدارم که این یاران که به نزد من میآیند، از بیم آن که ملول نشوند، شعری میگویم تا به آن مشغول شوند و اگر نه، من از کجا؟شعر از کجا؟ والله که من از شعر بیزارم و پیش من از این بتر چیزی نیست. همچنان که یکی دست در شکمبهای کرده است و آن را میشوراند، برای اشتهای مهمان.
#روزگارنو
📞برای ارتباط با ما با شمارۀ زیر تماس بگیرید ۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱👉
(واتسآپ)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶👉
@roozegareno_ac
🔰نهمین نشست مدرسه غربشناسی #آیینه_سکندر
با حضور؛
⬅️ استاد اصغرطاهرزاده؛
✅عنوان:
انقلاب اسلامی و مواجهه با خرد مدرن با نظر به نهاییترین انسان
🕓زمان؛
یکشنبه، ۲۷ تیر ۱۴۰۰، ساعت هفده
📝📲 لینک شرکت آنلاین در جلسه؛
https://www.skyroom.online/ch/mfhr/eshragh
@roozegareno_ac
19.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️ هفتهنامه۲
نگاهی به درسگفتارهای مدرسه عالی علوم انسانی #روزگارنو
📞برای ارتباط با ما با شمارۀ زیر تماس بگیرید.
۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱
(واتسآپ)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶👉
@roozegareno_ac