7.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسات حافظخوانی در مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو. حضوری و مجازی. چهارشنبهها ۶ عصر
لطفا با شماره ۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶ از طریق واتساپ تماس بگیرید
22.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️گزیدهای از درسگفتار خوانش کتاب آزادی، قانون وسازمان
🔹مدرس: رضا داوری اردکانی
✔️ ثبتنام: پیام به👈 (واتسآپ)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶
@roozegareno_ac
درسگفتار (مجازی):
کلانروایتهایی از پیدایش و تکوین علوم اجتماعی مدرن
استادان:
1- دکتر سجاد صفار هرندی
2- دکتر مهدی معافی
3- دکتر محمدرضا قائمینیک
4- دکتر مهدی سلطانی
5- دکتر محسن صبوریان
#سرفصلهای_دوره:
⬅ شرایط امکان تکوین علوم اجتماعی در حوزه اخلاق و اندیشه سیاسی
⬅ ریشههای الهیاتی تاریخی تکوین جامعه شناسی مدرن
⬅ تحول معرفتشناختی و شکلگیری علوم اجتماعی
⬅ ساخت تاریخی علوم اجتماعی در نسبت با قدرت و دولت اروپایی
⬅ تغییرات اقتصاد سیاسی جهان و تکوین علوم اجتماعی
اطلاعات تکمیلیتر درباره محتوا و ضرورت بازخوانی این متون، در اسلایدهایی که در ادامه خواهد آمد، عنوان شده است.
📚 تعداد جلسات: 5 جلسه 90 دقیقهای
📅 شروع: 23 آبان ماه
⌛ زمان برگزاری: دوشنبهها، ساعت 15 تا 17
#ثبتنام:
💻 سایت/ لینک👇
https://www.schoolnegah.ir/?page_id=4544
📞 تلفن: 02533551835
📱 ارتباط مجازی (ایتا و بله): 09907629882
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐http://schoolnegah.ir
19.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️کارگاه هنرنویسندگی۱
🔹مدرس: سیدعلی میرفتاح
✔️خواندن و نوشتن سقف سواد است نه کف آن. چندین و چند سال در مدرسه و دانشگاه درس میخوانیم، مدرک تحصیلی میگیریم، خود را در زمره فرهیختگان و روشنفکران برمیشمریم، اما وقتی که میخواهیم دست به قلم ببریم، دستمان یخ میکند...
دوست داریم کتاب بخوانیم، در دل قصهها فرو رویم و دلبهدل #نویسندههای بزرگ بسپریم و در راههای عجیب و غریب همراهشان شویم، اما معمولا همین که #کتاب را دست میگیریم، حواسمان پرت میشود، تمرکزمان از دست میرود...
چه باید کرد؟ در کلاس "خواندن و نوشتن" آیا شدنی است که #مهارت_خواندن_و_نوشتن را یاد بدگیریم؟ خواندن و نوشتن آیا فوت و فنی دارد که بشود از دیگری فراگرفت؟
قدم به قدم یاد میگیریم که چطور از محفوظات و معلومات و ماثورات و ذخایر فرهنگی بهره بگیریم و #قصهها و #مقالهها و نامههای بهتری بنویسیم.
▪️ ۱۰ جلسه ۱۲۰ دقیقه ای
▪️ آغاز: ۲۱ آذرماه
▪️ زمان: دوشنبهها ۱۸-۲۰
◾️ حضوری و مجازی
ثبتنام
(واتسآپ،تلگرام، بله و ایتا)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶👉
@roozegareno_ac
سید علی میرفتاح را به روزنامه نگاری می شناسیم اما الحق والانصاف روزنامه نگاری متعارف نیست،او را می شناسیم و در چندسال اخیر بسیار از او شنیده ایم،همین است که او را رها نمی کنیم. کتاب خوان است، تاریخ ایران و اسلام را خوب بلد است، با ادبیات کهن این سرزمین مانوس است.پای درسش سعدی خوانده ایم مولانا شنیده ایم و اکنون همنشین حافظیم.نقاشی حرفه ایست با موسیقی هم بیگانه نیست. اهل تفاخر نیست اما وقتی همنشینش هستی مثال و ذکر فیلمهای بزرگ سینمای جهان را در گفتارش زیاد می شنوی، تعلقش قصه است قصه به معنای عام که رمان هم در بردارد. اگر از خودش بپرسی شغلش خواندن و نوشتن است.باکی ندارم بگویم رمانهای بزرگ را همگی خوانده و در آن آثار اندیشیده است. البته اگر عمری باقی بود از این نظر هم در آینده بهره خواهیم برد.
هنرمند و داستان نویس ما، دغدغه مند است متعلق به هیچ دسته و گروهی نیست اما ایران و ایرانی و سیاست ورزی و دینداری همواره نزد او مسئله است. همین است جامعه امروز و وضعیتی که در آن هستیم از ذهنش دور نیست.مالی و جاهی ندارد لذا آنچه در دل دارد می گوید.
اینها را گفتم تا بدانید کلاسهای او چه خبر است. به آنچه گفته شد اخلاق حسنه سید هم اضافه کنید تا بدانید کلاسهای او چقدر پر و گواراست.
@roozegareno_ac
hafez_13.mp3
21.96M
جلسه سیزدهم دوره دوم گفت و گو با حافظ، در این جلسه ادامه بحث تقابل عقل و عشق مطرح شد. سپس در ادامه جلسه، سیدعلی میرفتاح غزل ۳۲۷ را که قبلا معرفی کرده بود خواند و درباره آن بحث کرد:
مراعهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم/هواداران کویش را چو جان خویشتن دارم
⚫زن شبانه موعود
بررسی اشعار عاشقانۀ شاعران معاصر؛
مهدی اخوان ثالث
مدرس: زهیر توکلی
مهدی اخوان ثالث بیگمان از بهترین شاعران معاصر است که وضع زمان ما را با صلابت و سنگینی زبان خراسانی خلاقانه و بدیع و موسیقیوار بازگو کرده است. دهههای سی و چهل اوج اشعار م. امید است، سالهایی که جامعه ایران سرخورده از کودتای28 مرداد، زمانهای پر رخوت را میگذراند و نومیدی و یأس بر بسیاری از روشنفکران و نخبگان جامعه سایه افکنده است.
شاعر در جامعه است،«باغ بیبرگی» را میبیند، شاهد شکستها و تلخکامیها و شیرینکامیها است، همدرد مردم خود است اما آنجا که شعر بر قلب و زبانش جاری است همطراز مردم وطن و جامعه خود نیست. شاعر و از جمله شاعرِ«ای در وطن خویش غریب» بر فراز جامعه ایستاده است، آنچه میشنود، میگوید.
✔ ۴جلسه۹۰ دقیقهای
✔ آغاز: 9 بهمنماه
✔ یکشنبهها:19:00
✔ ثبتنام: پیام به بله،ایتا و تلگرام👈 ۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶
☑️ درسگفتار گفت و گو با حافظ
🔹مدرس: سیدعلی میرفتاح
✔️#خواجه_حافظ_شیرازی شاعری عالیمقام است متفکری روشنبین و حکیمی نکتهدان است.ما با #حافظ فال میگیریم و #شعر بلند او را گاهی درحد تمناهای نفسانی پایین میآوریم اما او #معلم بیبدیلی است که میتواند شیوه خوشباشی و زیست زیرکانه وفکر حکیمانه را به ما بیاموزد.برای #درک_سخن او #متفکران و#ادیبان بسیاری راه را آسان کردهاند و درایضاحوشرح و بسط سخن خواجه کوشیدهاند و موانع فهم سخن او را تا حد زیادی از میان برداشتهاند.خدا بخواهد سعی میکنیم به کمک استادان فرزانه #ادبیات_فارسی و با بهرهگیری از #فیلسوفانو #حکیمان روشنرای با خواجه به گفتوگو بنشینیم و تا آنجا که مقدور است به کمک این متفکر فارسیزبان نسبت به چیز و جایی که هستیم وقوف یابیم و خودآگاهی پیدا کنیم.به اعتباری #حافظ ایرانیترین #شاعر هم هست و میتوان برای ایرانیبودن در#جهان_معاصر از او کمک گرفت.
▪️ تعداد جلسات: ۱۰ جلسه ۱۲۰ دقیقه ای
▪️ زمان: چهارشنبهها ۱۹ - ۱۷
📞 ثبتنام
(بله،ایتا، و تلگرام)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶👉
@roozegareno_ac
بازخوانی بخش اول مشروعیت عصر مدرن
مدرس: زانیار ابراهیمی
این دوره به شرحوتحلیل نخستین بخش از کتاب مشروعیت عصر مدرن میپردازد. جلسات اولودوم با مقدمات و روششناسی آغاز میشود سپس متن بلومنبرگ در دستور کار قرار میگیرد. درایندوره، دو فصل چهارم و هفتم در مرکز قرار دارند و زمان بیشتری را به خود اختصاص خواهند داد. کوشش میشود تاحدامکان کلاس متن دیریاب بلومنبرگ بهصورت کارگاه خوانش متن درآید تا خوانندگان بتوانند پس از این دوره، با خود متن بخش اول درگیر شوند.
محتوای جلسات: طرح مسئلهومقدمات، روششناسی، جایگاه مفهوم سکولاریزاسیونوسویه ناظربرمعنای پنهان، افشای پیشرفت بهمثابه تقدیروبولتمان، انتظار عاجل آخرتشناسی بلومنبرگ، ساختن تاریخ برای اثبات حقانیت خداوندوتز سکولاریزاسیون بهمثابه قسمی نابهنگامی درعصر مدرن، هجرت مفروض وصف نامتناهیتوبخش اول الهیات سیاسی، بخش دوم الهیات سیاسی و خطابه سکولاریزاسیون
تعداد جلسات: 8 جلسه ۱۲۰ دقیقهای
زمان: پنجشنبهها 17 - 15
ثبتنام
(بله،ایتا، و تلگرام)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶
@roozegareno_ac
ساختن، سکنیگزیدن و اندیشیدن
مدرس: محمدجواد صافیان
چه نسبتی بین سکنیگزیدن و ساختن وجود دارد؟ گرچه خانه میسازیم تا در آن سکنی گزینیم اما اگر به معانی دقیق سکنیگزیدن و ساختن بیندیشیم در خواهیم یافت که ساختن همان سکنیگزیدن است. ساختن خانه فقط ایجاد ابزاری برای سکونتکردن نیست بلکه ساختن و سکنیگزیدن هر دو به نحوه هستی خاص ما راجع است. من هستم یعنی سکنی میگزینم. ما فانیان بر روی زمین، زیر آسمان و در حضور (یا غفلت از ) خدا (یان) سکونت داریم. هیدگر در مقاله «ساختن، سکنیگزیدن و اندیشیدن» نشان میدهد که آنچه او غفلت از وجود میخواند سبب غفلت از حقیقت انسان، سکنیگزیدن، ساختن،َ تفکر و مکان شدهاست. این همه از آن جهت است که به معنای دقیق و حقیقی کلمه نمیاندیشیم.
تعداد جلسات: 8 جلسه 90 دقیقهای
زمان: شنبهها 20 - 18
ثبتنام
(بله،ایتا، و تلگرام)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶
@roozegareno_ac