(2893)
🌸 امام کاظم علیهالسلام فرمودند:
🍁 أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ: اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْمُعَارِينَ وَ لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ. قَالَ: قُلْتُ: أَمَّا الْمُعَارُونَ فَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ الرَّجُلَ يُعَارُ الدِّينَ ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْهُ فَمَا مَعْنَى لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ فَقَالَ كُلُّ عَمَلٍ تُرِيدُ بِهِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَكُنْ فِيهِ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ فَإِنَّ النَّاسَ كُلَّهُمْ فِي أَعْمَالِهِمْ فِيمَا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اللَّهِ مُقَصِّرُونَ إِلَّا مَنْ عَصَمَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
🔹 بسيار بگو: بار خدايا مرا از عاريه داران ايمان قرار مده و از تقصير بيرون مبر.
عرض كردم: معنى عاريه داران را ميدانم كه مردى دين را بطور عاريه ميگيرد و سپس از آن خارج مىشود (چون دينش مستقر و ثابت نبوده، پس از اندكى كافر و بيدين شود)،
اما معنى «مرا از تقصير بيرون مبر» چيست؟
فرمودند: هر عملى كه بمقصد خداى عز و جل ميكنى، خود را در آن مقصر شناس، زيرا مردم همگى در اعمال خويش ميان خود و خدا مقصرند، جز آن كه را خداى عز و جل نگهدارى كند. (كه انبياء و ائمه باشند، زيرا ايشان در شرايط عبادت باندازه امكان كوتاهى نكنند، اگر چه براى اظهار عجز و نقصان خود را مقصر دانند.)
📚 کافی، ج۳، ص۱۱۷
@rooziyekhadis
(2894)
🌸 امام صادق علیهالسلام فرمودند:
🍁 أُصُولُ الْکُفْرِ ثَلَاثَةٌ الْحِرْصُ وَ الِاسْتِکْبَارُ وَ الْحَسَدُ فَأَمَّا الْحِرْصُ فَإِنَّ آدَمَ علیه السلام حِینَ نُهِیَ عَنِ الشَّجَرَةِ حَمَلَهُ الْحِرْصُ عَلَی أَنْ أَکَلَ مِنْهَا وَ أَمَّا الِاسْتِکْبَارُ فَإِبْلِیسُ حِینَ أُمِرَ بِالسُّجُودِ لِآدَمَ اسْتَکْبَرَ وَ أَمَّا الْحَسَدُ فَابْنَا آدَمَ حَیْثُ قَتَلَ أَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ .
🔹 ریشههای کفر بر سه گونه است: حرص، استکبار و حسد، اما حرص همان است که بر آدم غلبه کرد و او را وادار نمود تا از آن درخت بخورد، در صورتی که خداوند او را از نزدیک شدن به آن درخت نهی کرده بود. اما استکبار و خودخواهی، همان است که شیطان را برای سجده کردن بر آدم علیه السّلام منع کرد و او به خاطر تکبر آدم را سجده ننمود، و اما حسد، آن است که دو فرزند آدم را با هم دشمن ساخت تا آنجائی که یکی از آنها برادرش را کشت.
📚 بحارالانوار جلد ۶۹، صفحه ۱۰۴
@rooziyekhadis
(2897)
🌸 امام صادق علیهالسلام فرمودند:
🍁 مَا نَقَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَبْداً مِنْ ذُلِّ الْمَعَاصِی إِلَی عِزِّ التَّقْوَی إِلَّا أَغْنَاهُ مِنْ غَیْرِ مَالٍ وَ أَعَزَّهُ مِنْ غَیْرِ عَشِیرَةٍ وَ آنَسَهُ مِنْ غَیْرِ بَشَرٍ.
🔹 خداوند به بنده ای که او را از پستی و ذلت گناه و معصیت بیرون آرد و به عزت و عظمت تقوا برساند، سه امتیازعنایت میفرماید: غنا و بی نیازی بدون داشتن ثروت؛ عزت و احترام بدون داشتن عشیره و فامیل؛ انس و راحتی بدون همراه بودن کسی.
📚 بحارالانوار - جلد ۶۷، صفحه ۲۸۲
@rooziyekhadis
(2898)
🌸 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:
🍁 اِنَّما يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ وَ لا دينَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ
🔹 این هست و جز این نیست که همه خوبىها با عقل درک مىشوند و كسى كه عقل ندارد، دين هم ندارد.
📚 تحف العقول ص۵۴
@rooziyekhadis
(2899)
🌸 امام حسن عسکری علیه السلام
🍁 الذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ قَالَ: یُصَدِّقُونَ بِالْبَعْثِ وَ النُّشُورِ وَ الْوَعْدِ وَ الْوَعِیدِ وَ الْإِیمَانُ فِی کِتَابِ اللَّهِ عَلَی أَرْبَعَهًِْ أَوْجُهٍ فَمِنْهُ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ قَدْ سَمَّاهُ اللَّهُ إِیمَاناً وَ مِنْهُ تَصْدِیقٌ بِالْقَلْبِ وَ مِنْهُ الْأَدَاءُ وَ مِنْهُ التَّأْیِیدُ.
🔹 آنها کسانی هستند که زندهشدن پس از مرگ،روز رستاخیز،نوید و وعید را تصدیق کرده و باور دارند. در کتاب خدا ایمان چهارگونه است: یکی از اقسام آن اقرار به زبان است که خداوند آن را ایمان نامیده؛ قسم دوّم آن تصدیق و باور بهوسیلهی دل است؛ قسم سوّم اداء و بیانکردن و قسم چهارم تأیید و صحّهگذاشتن است.
📚 تفسیراهل بیت علیهم السلام ج۱ ص۱۱۸
📚 بحارالأنوار ج۶۵ ص۲۷۳
@rooziyekhadis
(2900)
🌸 امیرالمومنین علیعلیهالسلام فرمودند:
🍁 مَنِ اِسْتَحْکَمَتْ لِی فِیهِ خَصْلَةٌ مِنْ خِصَالِ اَلْخَیْرِ اِحْتَمَلْتُهُ عَلَیْهَا وَ اِغْتَفَرْتُ فَقْدَ مَا سِوَاهَا وَ لاَ أَغْتَفِرُ فَقْدَ عَقْلٍ وَ لاَ دِینٍ لِأَنَّ مُفَارَقَةَ اَلدِّینِ مُفَارَقَةُ اَلْأَمْنِ فَلاَ یَتَهَنَّأُ بِحَیَاةٍ مَعَ مَخَافَةٍ وَ فَقْدُ اَلْعَقْلِ فَقْدُ اَلْحَیَاةِ وَ لاَ یُقَاسُ إِلاَّ بِالْأَمْوَاتِ.
🔹 کسی را که آگاه شوم بر یکی از صفات خوب استوار است، بپذیرم و از نداشتن صفات دیگرش بگذرم ولی از نداشتن عقل و دین چشم نمی پوشم زیرا جدائی از دین جدائی از امنیت است و زندگی با هراس گوارا نباشد و فقدان عقل فقدان زندگی است (زیرا بی خردان) فقط با مردگان مقایسه شوند و بس.
📚 الکافی , جلد ۱ , صفحه ۲۷
@rooziyekhadis
(2901)
🌸 امیرالمومنین علیعلیهالسلام فرمودند:
🍁 ما أعجَبَ هذا الإنسانَ: مَسرورٌ بدَرْكِ ما لَم يَكُن لِيَفُوتَهُ مَحزونٌ على فَوْتِ ما لَم يَكُنْ لِيُدرِكَهُ و لَو أ نّهُ فَكَّرَ لَأبصَرَ و عَلِمَ أنّهُ مُدَبَّرٌ و أنّ الرِّزقَ علَيهِ مُقَدَّرٌ و لاَقتَصَرَ على ما تَيَسَّرَ و لَم يَتَعَرَّضْ لِما تَعَسَّرَ
🔹 اين انسان چه شگفتانگیز است! با رسيدن به چيزى كه از دستش نمى رود، خوشحال مى شود و براى از دست دادن چيزى كه به آن نمى رسيد ، اندوهگين مى شود ، حال آن كه اگر خوب مى انديشيد، مى فهميد و مى دانست كه او را تدبير و روزى اش را تقدير كرده اند و (در نتیجه) به آنچه که برايش آسان میباشد بسنده مى كرد و به آنچه برايش دشوار می باشد نمى پرداخت.
📚 بحار الأنوار ج۷۸،ص۵۴
@rooziyekhadis
(2902)
🌸 امیرالمومنین علیعلیهالسلام فرمودند:
🍁 لا فقر كالجهل
🔹 هیچ فقری مثل جهل نیست.
📚 نهج البلاغه حکمت ۵۴
@rooziyekhadis
(2903)
🌸 امام جواد علیهالسلام فرمودند:
🍁 قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام جُعِلْتُ فِدَاکَ مَا الصَّمَدُ قَالَ السَّیِّدُ الْمَصْمُودُ إِلَیْهِ فِی الْقَلِیلِ وَ الْکَثِیرِ.
🔹 داود بن قاسم جعفری گفت: به حضرت امام جواد صلوات الله علیه عرض کردم: فدای تو گردم معنی صمد چیست؟ فرمودند: سید و بزرگی که (تمام خلق) به سوی او قصد کنند در (هر چیز) اندک و بسیار.
📚 بحارالانوار ج۳،ص۲۲۰
@rooziyekhadis
(2904)
🌸 امیرالمومنین علیعلیهالسلام فرمودند:
🍁 مَن أكثَرَ الفِكرَ فيما تَعَلَّمَ أتقَنَ عِلمَهُ، و فَهِمَ ما لم يَكُن يَفهَمُ
🔹 هر كه در آنچه آموخته است بسيار انديشه كند، دانش خود را استوار گرداند و آنچه را نمىفهميده است، بفهمد....
📚 غررالحكم حدیث ۸۹۱۷
@rooziyekhadis
(2905)
🌸 پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم فرمودند:
🍁 سُئِلَ النَّبىُّ صلى الله عليه و آله عَنْ قَوْلِهِ: «اَ يُّـكُمْ اَحْسَنُ عَمَلاً» فَقالَ: اَ يُّـكُمْ اَحْسَنُ عَقْلاً، ثُمَّ قالَ صلى الله عليه و آله : اَتَمُّكُمْ عَقْلاً وَ اَشَدُّكُمْ لِلّهِ خَوْفا وَ اَحْسَنُكُمْ فيما اَمَرَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ وَ نَهى عَنْهُ نَظَرا وَ اِنْ كانَ اَقَلَّكُمْ تَطَوُّعا
🔹 از پيامبر صلى الله عليه و آله از معنى آيه «[تا بيازمايد] كدام يک عملتان بهتر است» پرسيدند. فرمودند: يعنى که كدام يک عقل نیکوتری دارید، سپس فرمودند: یعنی عقلی کامل تر و از خدا بيمناكتر و در (انجام) آنچه خدا بهش امر و نهی کرده دقيقتر و بهتر است؛ هر چند مستحبّاتش كمتر باشد.
📚 بحارالأنوار ج۶۷،ص۲۳۳
@rooziyekhadis
(2906)
🌸 امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمودند:
🍁 خُذْ بِالثِّقَةِ مِنَ العَملِ ، و إيّاكَ و الاغْتِرارَ بالأملِ ، و لا تُدْخِلْ عَلَيْكَ اليومَ هَمَّ غَدٍ ··· و لو أخْلَيْتَ قَلْبَكَ مِنَ الأملِ لَجَدَدْتَ في العَملِ . و الأملُ المُمَثَّلُ في اليومِ ، غَدا أضَرَّكَ في وَجْهَيْنِ : سَوَّفْتَ بِه العملَ، و زِدْتَ بهِ في الهَمِّ و الحُزْنِ.
🔹 كار را بر پايه اى استوار بنه و فريب آرزو را مخور و غم فردا را امروز مخور ··· اگر دل خود را از آرزو تهى مى كردى، هر آينه در عمل جدّيت مى ورزيدى، آرزوى امروز، از دو جهت در فرداى روزگار به تو زيان مى رساند: اولاً به سبب آن عمل را به امروز و فردا مى افكنى و ثانيا بر غم و اندوه خود مى افزایی.
📚 بحار الأنوار : ۷۳/۱۱۲/۱۰۹
@rooziyekhadis