هدایت شده از دیالمه کانال سلام فرمانده
✅آثار و عوامل سیاسی عاشورا✅
آثار کوتاه مدت قیام امام حسین از منظر تاریخی:
پس از شهادت امام حسین علیه السلام قیامهای مختلفی در حجاز و عراق اتفاق افتاد. از قیام های بعد از شهادت امام حسین دریافته میشود که نبود بصیرت و یا اینکه نداشتن شجاعت و جرئت برای عمل بر اساس بصیرت این فاجعه را رقم زد و حتی تلفات بعدی و نبردهایی هم که با عنوان خون خواهی امام صورت گرفت تاثیر حمایت به موقع از امام حسین را نداشت.
با شهادت حسین بن علی (ع) در کربلا، صحنه سیاسی اجتماعی جامعه به نحو مشخصی دستخوش تغییر و تحول گشت. تغییر و تحولاتی که زمینه های بسیار مساعدی را برای جنبش های انقلابی هاشمی و کل هاشمیان فراهم ساخت و اقبال عمومی را متوجه آنان می کرد و همین اقبال و فضای مساعد عمومی است که عاشورا را نهضت پیروزی میداند که هدفش تغییر مناسبات اجتماعی و سیاسی جامعه در وهله اول بوده است. همه این گرایش ها بر رژیم و علیه آن مبارزه می کنند و همه آنها کما بیش روش انقلابی دارند. زیدیه کمتر زیرزمینی بوده است . در زیر چند قیام بعد از عاشورا معرفی می شود:
1- قیام توابین: این انقلاب در کوفه بر پا گردید و واکنش مستقیم قتل امام بود، و انگیزه آن، احساس گناه به علت یارى نکردن امام پس از آنکه کتباً از او دعوت کردند به کوفه آید بود. لذا کوفیان خواستند ننگى را که مرتکب شده بودند با انتقام از قاتلان آن حضرت بشویند و دست به قیام زدند. این واقعه در سال 65 هجرى روى داد.
2- قیام مدینه: هدف این انقلاب خونخواهى نبود بلکه انقلابى بود علیه حکومت ستمکار بنى امیه. شرکت کنندگان در این قیام یک هزار تن بودند که به دست سپاهیان شام و با نهایت وحشیگرى سرکوب گردید.
3- قیام مختار ثقفى: این قیام در سال 66 هجرى در عراق به انگیزه خونخواهى امام حسین (ع) و انتقام از قاتلان او صورت گرفت. این انقلاب به رهبرى مختار توانست در یک روز دویست و هشتاد تن از قاتلان امام حسین (ع) را به قتل رساند.
4- قیام مطرف بن مغیره: وى در سال 77 هجرى بر علیه حجاج بن یوسف شورید و عبدالملک بن مروان را از خلافت خلع کرد.
5- قیام ابن اشعث: او نیز بر علیه حجاج در سال 81 هجرى شورید و عبدالملک مروان را از خلافت خلع کرد. این شورش تا سال 83 به طول انجامید . در آغاز، پیروزیهاى نظامى به دست آورد اما بعدها شکست خورد.
6- قیام زید بن على: وى که از فرزندان امام زینالعابدین (ع) بود در سال 122 هجرى در کوفه قیام کرد، اما بیدرنگ به وسیله سپاهیان شام که در آن هنگام در عراق بودند سرکوب گردید.
7- قیام حسین بن على، شهید فخ : «فخ» نام وادى و محلى است در قسمت غربى و یک فرسخى شهر مکه، و آن جایى است که حسین بن على (صاحب فخ) بر علیه حکومت عباسى در سال 169 هجرى قیام کرد و با یاران خویش به شهادت رسید. وى یکى از سادات و علماى اسلام بود که براى عظمت تشیع با خون خویش پس از حدود یک قرن از ماجراى کربلا اثرى عمیق در عالم تشیع برجاى گذاشت.
به جز قیام های بعد از شهادت امام حسین (ع) در طول تاریخ نهضت عاشورا الهام بخش شیعیان و حتی غیر مسلمانان برای آزادی خواهی دارد.
اقبال لاهوری، استقلال و نجات پاکستان را مرهون قیام عاشورا دانسته است. این شاعر مسلمان و انقلابی در این باره چنین میسراید: رمز قرآن از حسین آموختیم/ ز آتش او شعلهها افروختیم/ تا قیامت قطع استبداد کرد/ موج خون او چمن ایجاد کرد/ خون او تفسیر این اسرار کرد/ ملت خوابیده را بیدار کرد.
گاندی رهبر استقلال هند نیز، نهضت عاشورا را الهامبخش خود در رهایی هندوستان میداند. او درباره عاشورا میگوید: من زندگی امام حسین علیهالسلام، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خواندهام و توجه کافی به صفحات کربلا نمودهام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین پیروی کند.
ما در روایات داریم که قیام قائم آل محمد هم با معرفی امام عصر (عج) به عنوان فرزند امام حسین شروع میشود اینکه امام زمان منتقم خون امام حسین و بقیه ا... خوانده میشوند از این منظر حایز اهمیت که ابعاد قیام سالار شهیدان را تا پایان تاریخ جهان امتداد میدهد.
#ثامن
#شعور_حسینی
#ششم_محرم
✅آثار و عوامل سیاسی عاشورا✅
آثار کوتاه مدت قیام امام حسین از منظر تاریخی:
پس از شهادت امام حسین علیه السلام قیامهای مختلفی در حجاز و عراق اتفاق افتاد. از قیام های بعد از شهادت امام حسین دریافته میشود که نبود بصیرت و یا اینکه نداشتن شجاعت و جرئت برای عمل بر اساس بصیرت این فاجعه را رقم زد و حتی تلفات بعدی و نبردهایی هم که با عنوان خون خواهی امام صورت گرفت تاثیر حمایت به موقع از امام حسین را نداشت.
با شهادت حسین بن علی (ع) در کربلا، صحنه سیاسی اجتماعی جامعه به نحو مشخصی دستخوش تغییر و تحول گشت. تغییر و تحولاتی که زمینه های بسیار مساعدی را برای جنبش های انقلابی هاشمی و کل هاشمیان فراهم ساخت و اقبال عمومی را متوجه آنان می کرد و همین اقبال و فضای مساعد عمومی است که عاشورا را نهضت پیروزی میداند که هدفش تغییر مناسبات اجتماعی و سیاسی جامعه در وهله اول بوده است. همه این گرایش ها بر رژیم و علیه آن مبارزه می کنند و همه آنها کما بیش روش انقلابی دارند. زیدیه کمتر زیرزمینی بوده است . در زیر چند قیام بعد از عاشورا معرفی می شود:
1- قیام توابین: این انقلاب در کوفه بر پا گردید و واکنش مستقیم قتل امام بود، و انگیزه آن، احساس گناه به علت یارى نکردن امام پس از آنکه کتباً از او دعوت کردند به کوفه آید بود. لذا کوفیان خواستند ننگى را که مرتکب شده بودند با انتقام از قاتلان آن حضرت بشویند و دست به قیام زدند. این واقعه در سال 65 هجرى روى داد.
2- قیام مدینه: هدف این انقلاب خونخواهى نبود بلکه انقلابى بود علیه حکومت ستمکار بنى امیه. شرکت کنندگان در این قیام یک هزار تن بودند که به دست سپاهیان شام و با نهایت وحشیگرى سرکوب گردید.
3- قیام مختار ثقفى: این قیام در سال 66 هجرى در عراق به انگیزه خونخواهى امام حسین (ع) و انتقام از قاتلان او صورت گرفت. این انقلاب به رهبرى مختار توانست در یک روز دویست و هشتاد تن از قاتلان امام حسین (ع) را به قتل رساند.
4- قیام مطرف بن مغیره: وى در سال 77 هجرى بر علیه حجاج بن یوسف شورید و عبدالملک بن مروان را از خلافت خلع کرد.
5- قیام ابن اشعث: او نیز بر علیه حجاج در سال 81 هجرى شورید و عبدالملک مروان را از خلافت خلع کرد. این شورش تا سال 83 به طول انجامید . در آغاز، پیروزیهاى نظامى به دست آورد اما بعدها شکست خورد.
6- قیام زید بن على: وى که از فرزندان امام زینالعابدین (ع) بود در سال 122 هجرى در کوفه قیام کرد، اما بیدرنگ به وسیله سپاهیان شام که در آن هنگام در عراق بودند سرکوب گردید.
7- قیام حسین بن على، شهید فخ : «فخ» نام وادى و محلى است در قسمت غربى و یک فرسخى شهر مکه، و آن جایى است که حسین بن على (صاحب فخ) بر علیه حکومت عباسى در سال 169 هجرى قیام کرد و با یاران خویش به شهادت رسید. وى یکى از سادات و علماى اسلام بود که براى عظمت تشیع با خون خویش پس از حدود یک قرن از ماجراى کربلا اثرى عمیق در عالم تشیع برجاى گذاشت.
به جز قیام های بعد از شهادت امام حسین (ع) در طول تاریخ نهضت عاشورا الهام بخش شیعیان و حتی غیر مسلمانان برای آزادی خواهی دارد.
اقبال لاهوری، استقلال و نجات پاکستان را مرهون قیام عاشورا دانسته است. این شاعر مسلمان و انقلابی در این باره چنین میسراید: رمز قرآن از حسین آموختیم/ ز آتش او شعلهها افروختیم/ تا قیامت قطع استبداد کرد/ موج خون او چمن ایجاد کرد/ خون او تفسیر این اسرار کرد/ ملت خوابیده را بیدار کرد.
گاندی رهبر استقلال هند نیز، نهضت عاشورا را الهامبخش خود در رهایی هندوستان میداند. او درباره عاشورا میگوید: من زندگی امام حسین علیهالسلام، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خواندهام و توجه کافی به صفحات کربلا نمودهام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین پیروی کند.
ما در روایات داریم که قیام قائم آل محمد هم با معرفی امام عصر (عج) به عنوان فرزند امام حسین شروع میشود اینکه امام زمان منتقم خون امام حسین و بقیه ا... خوانده میشوند از این منظر حایز اهمیت که ابعاد قیام سالار شهیدان را تا پایان تاریخ جهان امتداد میدهد.
#ثامن
#شعور_حسینی
#ششم_محرم
🔴 رد قمه زنی با قرآن 🔴
■حجت الاسلام قرائتی:
در یکی از شهرها با وجود توصیه های مبلغین بزرگوار مبنی بر پرهیز از قمهزنی، مردم به خاطر اعتقادات خود دست برنمیداشتند. به ما گفتند به آنجا برویم و آنها را از این کار باز داریم . ایام ماه محرم بود و چون اعلام کرده بودند فلانی میآید و مردم ما را در تلویزیون دیده بودند، در مسجد جمع شدند.
وقتی وارد شدم گفتند: آقای قرائتی آمده ای برای قمهزنی بگویی.
گفتم: شغل من چیست؟
گفتند: تو معلم قرآن هستی.
گفتم: به عنوان معلم قرآن قبولم دارید؟
گفتند: بله قبولت داریم ولی حرف قمه نزنی، فقط قرآن بگو .
▪️من روی تخته نوشتم: «بسم الله الرحمن الرحیم - یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا» (1)؛ «ای کسانی که ایمان آوردهاید! "راعنا" نگویید، بلکه بگویید: "انظرنا".» و بعد توضیح دادم که:
«یا ایها الذین آمنوا» یعنی: ای مؤمنین .
«لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا»
یعنی: راعنا نگویید بلکه انظرنا بگویید. راعنا نگویید یعنی چه؟ این قصه ای دارد و قصه اش این است که: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در حال سخنرانی بود، یک نفر از پای سخنرانی گفت: راعنا، یعنی مراعات ما را هم بکن .
یعنی آرامتر صحبت کن یا به این طرف و آن طرف نگاه کن .
این کلمه راعنا مثل کوکو است که هم میشود آن را با سیب زمینی درست کرد و هم با سبزی.
«راعنا» را هم میشود از ریشه «رعی» گرفت و هم از ریشه «رعن». اگر از «رعی» گرفته شود به معنای «مراعات ما را بکن» است، ولی اگر از ریشه «رعن» گرفته شود، رعونت به معنای خر کردن است !!؟؟و «راعنا» یعنی «خرمان کن.»!
وقتی که مسلمانان میگفتند «راعنا» هدفشان مقدس بود و معنای «مراعاتمان کن» را اراده میکردند، ولی یهودیها از این کلمه استفاده کرده و گفتند:
مسلمانها به پیغمبرشان میگویند خرمان کن. در اینجا آیه نازل شد که:
«یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا»؛
«ای کسانی که ایمان آورده اید، "راعنا" نگویید بلکه "انظرنا" بگویید.»
یعنی کلمه ای را که دشمن از آن سوء استفاده میکند به کار نبرید .!!
▪️بعد از این که این آیه را تفسیر کردم، گفتم: شما که قمه میزنید هدفتان مقدس است و به عشق امام حسین علیه السلام این کار را میکنید، ولی تلویزیون کشورهای اروپایی این کار شما را دوازده مرتبه نشان داده و گفته است که شیعه ها دچار مرض خودآزاری هستند. دشمن از این کار شما چنین سوء استفاده میکند
■ این کار امروز شما مثل همان «راعنا» گفتن مسلمانان صدر اسلام است که دشمن از آن سوء استفاده میکرد و قرآن کریم با آیه مورد بحث به مسلمانان آن روز و امروز هشدار میدهد که:
■ از هر کاری که دشمن از آن سوء استفاده میکند پرهیز کنید. پس چون امروز دشمنان از قمه زنی شما سوء استفاده میکنند، شما دیگر قمه نزنید.
گفتند: حالا فهمیدیم و دیگرقمه نمیزنیم
هدایت شده از دیالمه کانال سلام فرمانده
سیّده:
✍هر کسی
درد ولایت و ولایت مداری دارد
بایستی شخصیت مالک و عمار را بشناسد که مبادا در اثر غفلت اشعث شویم!
🔹 شما مالک اشترید یا عمار !؟
🔺دو شخصیت مطرح در سپاه امیرالمومنین(ع) وجود داشت!
۱- مالک
۲-عمار
🔺مالک رزمنده ای دلیر
و عمار روشنگری بود که مسائل را شفاف می کرد.
✔️ اما بودند "موجوداتی"
به نام اشعث که به دلیل وجود عمار جرات عرض اندام نداشتند!
🔸زمانی که مالک به پشت خیمه معاویه رسید
و عمر و عاص نقشه قرآن بر سر نیزه رو اجرایی کرد، اشعث برخاست و گفت ما با قرآن جنگ نداریم و شمشیر بر گلوی امیر المؤمنین گذاشتند تا مالک برگردد!!
🔹️این کار اشعث
در نبودعمار صورت گرفت چرا که عمار به شهادت رسیده بود!
🔺 به خاطر نبودعمار و وجوداشعث ، جنگ برده شده واگذار شد!
🔺به خاطر نبودعمار
و وجود ابوموسی اشعری امیرالمومنین از خلافت کنار و معاویه خلیفه شد و عاقبت به خاطر نبودعمار سر امام حسین ع در کربلا به روی نیزه رفت!
🔹️به خاطر نبودعمار ،
دیگر امامان در خفقان امویان و عباسیان خانه نشین شدند و به خاطر نبودعمار صاحب الامر ما ۱۴۰۰ سال است که غایب شده .
🔸جوان عزیز به یاد داشته باش
🔺رهبر و امام همیشه باید مالک داشته باشد و آن هم به وفور ....
🔺مالک بودن خیلی خوب است
ولی هرجا امام یا پیامبری عمارنداشته کارش به سرانجام نرسیده !
"️ به همین خاطر فرمود: این عمار "
🔸زبیر ها به گذشته خود ننازند ؛
ما برای ادامه انقلاب به عمار نیاز داریم . چراکه بدون بصیرت قطعا دچار گمراهی می شویم.
https://eitaa.com/joinchat/1163132988C3f6ba1c24d
هدایت شده از سیمای صالحان -ثامن فلاورجان
کم انگاری یا هیچ انگاری خدمات انقلاب.pptx
395.2K
استاد سید جلال امینی
هدایت شده از دیالمه کانال سلام فرمانده
▪️با همکاران مرد، در محیط کار چگونه رفتار کنیم؟
🌸 یکی از دغدغههای جدی ما زنان در محیط کار، نوع تعاملمان با آقایان و همکاران مرد است. به گونهای که هم به وظایف و تعهداتمان در حیطهی محیط کار عمل کنیم و هم به عنوان یک زن مسلمان به اصول دینی خودمان نیز پایبند باشیم. ضمن اینکه یک فعالیت اجتماعی سالمی را تجربه کنیم بدون اینکه آسیبی متوجه روح و روانمان باشد. حتما شما هم به عنوان یک خانم شاغل تا به حال ذهنتان بارها به بهانههای مختلف درگیر این مساله شده است و راههای احتمالی آن را با خودتان بازگو کردهاید. حال به شما پیشنهاد میکنیم راهکارهای عملی ما را نیز بخوانید و با خود مرور کنید:
👌 مدیر، شمائید
یادتان باشد مدیریت درست رابطه بین یک آقا و خانم به دست خانمهاست. واکنشهای محجوبانهی خود ما در پوشش و گفتار و رفتار است که به آقایان نشان میدهد تا چه اندازه اجازه دارند به حریم ما نزدیک شوند. بسیاری از رفتارهای راحت آقایان در گفتار و رفتارشان با همکاران خانم، از نوع برخوردهای خود ما نشات میگیرد.
⛔️ اسم کوچک، نه!
یکی از مسایلی که در بعضی محیطهای کاری دیده میشود صدا کردن همکاران به اسم کوچک یکدیگر است که باعث صمیمیت بیش از حد میشود. اگر همکار آقا شما را با اسم کوچکتان صدا کرد، محترمانه و با رفتارتان به او نشان دهید که از این کار او ناراضی هستید. مثلا همان زمان، او را با اسم رسمی سازمانیاش (آقایِ فلانی) صدا بزنید. اگر متوجه نشد و بار دیگر شما را با اسم کوچک صدا زد، مستقیما و با احترام بگوئید که این کار را درست نمیدانید. خجالت را کنار بگذارید و از حریم شخصیتان دفاع کنید.
✋️ ما انسانها گاهی احتیاج به درد و دل کردن و صحبت با دیگران داریم. ولی همکاران مرد شما، مورد مناسبی برای درددل کردن و شنیدن مشکلات شخصی شما نیستند. بازگو کردن مشکلات شخصیتان فقط موجب ورود همکارمرد به حریم خصوصی شما میشود. حتی ممکن است در برخی موارد موجب ایجاد مزاحمت و سوءاستفاده از شما شود.
🗣 آقایان نیز مثل خانمها احتیاج به بازگو کردن مشکلات و درد و دل دارند و گاهی سردرد و دلشان درباره مشکلات زناشوییشان با همکاران خانم باز میشود. ما خانمها نیز به خاطر عاطفی بودن و حس مادرانه و خواهرانهای که داریم، ممکن است پای دردل همکاران آقا بنشینیم و فکر کنیم با این کار کمی به آنها کمک میکنیم؛ ولی این کار ما کمک خاصی به همکارمان نمیکند. بهتر است اگر در این موقعیت قرار گرفتید، به همکارتان بگوئید بهتر است به یک مشاور مراجعه کند یا با همکاران آقا که بهتر با روحیات مردانه آشنا هستند، صحبت کند. این صحبتها باعث صمیمت و گاها دخالت در امور خانگی افراد خواهد شد که گاهی تبعات خوبی ندارد.
✅ سعی کنید موقع صحبت کردن با آقایان، رسمی صحبت کنید. در توصیههای اسلامی تاکیدات زیادی به نوع صحبت کردن بین زن و مرد نامحرم شده است. این توصیهها برای مصون ماندن زنان و مردان از آسیبهای روحی و جسمی و روانی و داشتن زندگی سالم و راحت است.
https://eitaa.com/joinchat/1163132988C3f6ba1c24d
هدایت شده از دیالمه کانال سلام فرمانده
10.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴آشوب و اغتشاش در آمریکا وارد چهارمین ماه خود شده و کمتر از سه ماه دیگر هم در این کشور، بناست انتخابات ریاستجمهوری برگزار شود؛
(اگر خدای ناکرده) چنین وضعی در ایران بود، فیکها، براندازها و همه زباندرازها، آنقدر درباب فروپاشی دادسخن میدانند که نگو و نپرس.
🔹فیلم مربوط به دیشب است.
#افول_آمریکا
فرشاد مهدی پور
https://eitaa.com/joinchat/1163132988C3f6ba1c24d