تفاوت بلوغ جسمی و بلوغ شرعی.mp3
393K
⁉️ سوال: آیا بلوغ غیر از سن تکلیف است؟ زیرا دختران قبل از بلوغ به سن تکلیف میرسند آیا بعد از سن تکلیف حجاب الزامیست یا بلوغ؟
✅جواب: حجتالاسلام والمسلمین دکتر همتی پاسخ میدهند:
#پاسخ_به_سوالات
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
🔰 اگر کودک به طور منظم از شما توجه ببیند، احساس امنیت خواهد کرد و خواهد فهمید که حامی و پشتیبان دارد 😊
#محبت_به_کودک
#احساس_امنیت
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
✅ شنونده خوبی باشید تا فرزندتان بتواند مشکلات درسی، روحی و دغدغههای خود را به راحتی با شما در میان گذارد.
⛔️ در غیراینصورت، گوشهای به ظاهر شنوایی👻 در اطرافش پیدا خواهد شد که جای شما را بگیرد😔
#گوش_شنوا
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
🔹 از جمله برنامههایی که اولاً عزتنفس کودک را تقویت میکند و ثانیاً موجب افزایش اعتمادبهنفس او در انجام کارها میشود، دادن مسئولیت به کودکان و نوجوانان است.
🔸 امروزه برخی از پدر و مادرها نه تنها مسئولیتی به فرزند خود واگذار نمیکنند بلکه مسئولیت وظایف شخصی او را هم به عهده میگیرند. مثل:
⛔️ انجام تکالیف درسی،
⛔️ مرتب کردن اتاق،
⛔️ جواب دادن به سخن دیگران به جای او
و...
🔹 آنها آنقدر نگران ناکامل بودن تکلیف و یا کار فرزندشان هستند که یا به جای او انجام میدهند یا دائم انجام کارش را به او گوشزد میکنند یا او را عادت میدهند همواره او را برای انجام کارهایش راهبری کنند.
🔸 پدر و مادرهای امروزی نمیگذارند فرزندشان با پیامدهای کمکاری خود روبرو شود. آنها همه چیز را فراهم میکنند تا مبادا جگرگوشهشان اخمی از کسی ببیند یا با مشکلی روبه رو شود.
⏮ فرزندان امروزی بیش از تجربه آسایش، تجربه ناکارآمدی پیدا میکنند.
🔹 در حالی که مسئولیتپذیری، زمانی شکل میگیرد که به فرزندمان وظیفهای واگذار کنیم تا با پیامدهای کارش روبرو شود که اگر مثبت باشد به توانمندی خود اعتماد پیدا میکند و اگر کاستی داشته باشد با پیامدهایش روبرو و برای پیشگیری از این پیامدها در آینده، خودش دست بهکار میشود.
🔸 واضح است که در این رویکرد نیازمند آموزش و پرورش مهارتهای زندگی برای خود و فرزندانمان هستیم.
🔴 به فرزندانمان، روش زندگی متعالی و مسئولیتپذیری بیاموزیم و فراموش نکنیم که عزتنفس، سرمایهای تضمین کننده برای آسایش دنیا و آخرت آنهاست.
🎙حجتالاسلاموالمسلمین علی مخدوم
#عزتنفس_کودک
#اعتمادبهنفس_کودک
#مسئولیتپذیری_در_کودکان
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
🔰 تنظیم سبد رسانه در خانواده
🔻 خانواده باید سبد رسانه، میزان مصرف تصویر و فضای مجازی را مدیریت کند. وقتی خانواده همراه با بچهها بیهدف رسانه را دنبال میکند، وقت کشی را به فرزندان خود میآموزد. در حالیکه اسلام چنین چیزی را از ما نخواسته است.
✅ اسلام دین سارعوا و سابقوا است. به ثانیهها هم اهمیت میدهد. آنچه به شدت از ما حسابکشی میشود، دقایق زندگی ماست. اما ما به بچههایمان تلفکردن وقت را یاد میدهیم. حتی اگر رسانه مفید هم باشد، نباید بیشتر از دوساعت برای آن وقت گذاشت.
🎤 جناب آقای اسماعیلی
#تربیت_رسانه_ای
#فضای_مجازی
#رسانه
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
✅ وقتی یک مهارت در کودک و نوجوان ما وجود ندارد، باید قدم به قدم و با صبوری مراحلی را طی کنیم تا آن مهارت را کسب کنند.
👌🏻 برای مثال اگر در دوستیابی ضعیف عمل میکند به او نگوییم :برای خودت دوست پیدا کن!
⛔️با هل دادن او، مسئله حل نمیشود.
◀️◀️
1)تشخیص دهید چرا نمیتواند دوست پیدا کند.
2)فرصت های دوست یابی را فراهم کنید و..
#مهارت_حل_مساله
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
🔰 تربیت با عصبانیت فرزندان
🔻تربیت در حالی که شما عصبانی هستید ممکن است نتیجه مطلوب نداشته باشد، بلکه نتیجه عکس هم داشته باشد.
⛔️ تربیت همراه غضب، اصلا تربیت نیست. انسان اگر در حالتی که خشمگین است بخواهد تربیت کند، چون هنوز نتوانسته خود را کنترل کند، ممکن است حرکتی کند و پردهدَری شود. به تعبیر دیگر وقتی خشمگین هستیم بخواهیم کسی را تربیت کنیم، مقابل ما میایستد و این دقیقا همان پردهدَری است. وقتی حیا که در تربیت زیر بنا است دریده شود ، نتیجه عکس خواهد داد .
📖حاج آقا مجتبی تهرانی- تربیت فرزند- صفحه ۱۱۶
#تربیت_کودک
#کلام_بزرگان
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
جایگاه محبت و ناکامی بهینه در تربیت.mp3
609.3K
⁉️سوال: چه تفاوتی در پاسخدهی والدین نسبت به نیازهای کاذب و نیازهای بنیادین فرزندانشان وجود دارد؟ مثلا نیاز کاذب خرید بیش از حد اسباب بازی را میگوییم با ناکامی بهینه مواجهه کنند. اما در نیاز بنیادین محبت کلمه ناکامی را بکار نمیبریم چراکه فرزند باید سیراب از محبت شود اما به چه نحو باید پاسخ به نیاز به محبت داده شود که تبدیل به محبت افراطی نشود. از منظر دین، ما ابراز محبت به کودک را باید کنترل کنیم؟ یا باید محدود کنیم؟ یا همان ناکامی بهینه همینجا صدق میکند؟
✅جواب: حجتالاسلام والمسلمین دکتر همتی پاسخ میدهند:
#پاسخ_به_سوالات
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
🔰 جایگاه مدرسه و خانواده در تربیت
✅ اگر بپذیریم که اولین گامهای حرکت تعالیجویانه یک انسان باید در درون خانواده طراحی و پایهریزی شود، پس باید از یک منظر دیگری به مدرسه نگاه کنیم و آن اینکه مدرسه باید همراه و همسوی خانواده قرار گیرد.
❇️ البته مدرسه جزء مهمی از فرآیند رشد و توانمندسازی بچههاست، چراکه بچهها مدت زمان بسیار مهم و طولانی از بهترین ساعات و سالهای زندگیشان را در مدرسه سپری میکنند. اما مدرسه به هیچ عنوان نباید جایگزین سایر نهادهای موثر زندگی و به ویژه خانواده شود و خانواده به هیچ عنوان نباید نقش خودش را به نهادهای دیگر، از جمله مدرسه واگذار کند.
✳️ خانواده باید فرآیند تربیت را در نقطه آغاز در درون خود ببیند، پیش از آنکه چیزی به نام مدرسه را مورد لحاظ قرار دهد. یعنی فرایند تربیتی فرزند، در خانواده باید شروع شود.
🎤دکتر صحرائی- تربیت در محیط مدرسه
#خانواده
#تربیت_فرزند
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
🔰 کودکان بیشفعال اغلب در حال حرکت، جنب و جوش، دویدن و بالا و پایین پریدن اند.
✅ به نظر میرسد آنان هیچ گاه خسته نمیشوند و آرام و قرار ندارند. هنگامی که از این کودکان انتظار میرود بنشینند، نمیتوانند در جای خود بمانند.
👈 برای مثال نمیتوانند در طول غذا بنشینند. در حالی که نشستهاند نیز پیوسته در جنب و جوشاند. با بازی های آرام مشکل دارند و بیشازاندازه حرف میزنند.
#بیش_فعالی
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
👈معمار تربیت فرزند، مادران نازنین هستند.
👌🏻پدر نقش بسیار مهم، بسیارمهم ولی تکمیلی را دارد.
✅ یک مادر میتواند هم پدر باشد و هم مادر، اما یک پدر هیچ وقت نمیتواند هم مادر باشد هم پدر.
◀️ ولی نتیجه هماهنگی و یاری آنها در تربیت، فرزندانی با احساس آرامش و ارزشمندی، بااعتمادبه نفس و متعادل است.
#اعتمادبهنفس
#هماهنگی_والدین_در_تربیت
#پدر
#مادر
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe