کودک که بودم گفتند،
کودک است و نمی فهمد !
جوان که بودم گفتند،
جوان است و خام، نمی فهمد!
پیر که شدم می گویند،
پیر است و چیزی حالیش نیست،
نمی فهمد !
بعد مرگم همه سر خاکم می گویند،
خدا رحمتش کند
چه انسان فهمیده ای بود ...!
┏━✨🕊✨🌺🕊🌟━┓
@roshangarane_313
┗━✨🕊✨🌺🕊🌟━┛
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ والعَنْ أعْدَاءَهُم
┏━✨🕊✨🌺🕊🌟━┓
@roshangarane_313
┗━✨🕊✨🌺🕊🌟━┛
✅امام محمد باقر عليه السلام:
🔹حسرت مندترينِ مردم در روز قيامت، بندهاى است كه سخن از عدالت گويد ولی با ديگران، خلاف آن عمل كند.
🔸إنَّ أشَدَّ النّاسِ حَسرَةً يَومَ القِيامَةِ عَبدٌ وَصَفَ عَدلاً ثُمَّ خالَفَهُ إلى غَيرِهِ
📚بحار الأنوار، جلد ۷۸، صفحه ۱۷۹
#امام_باقر
┏━✨🕊✨🌺🕊🌟━┓
@roshangarane_313
┗━✨🕊✨🌺🕊🌟━┛
🌾از نبی مکرم اسلام (ص) در نهج الفصاحه آمده است که خداوند تبارک و تعالی میفرماید: من عمل کسی را که برای من شریک قرار دهد خوب تقسیم میکنم، هر چیزی را با من شریک عمل کند، آن (عمل) از کم و زیاد متعلق به شریک است و من از آن بینیازم!
⬅️یعنی هر عمل خیری که با سرسوزنی شرک به خدا همراه باشد خداوند کل آن عمل را به شریک داده و باطل میکند.
🔥شرک تنها در نعمت و روزی نیست، گاهی شرک در بلاء و نقمت هم وجود دارد و انسان زمان تحقق بلای الهی در حق خویش، بنده را شریک خداوند میکند. مثال: کارگری در کارخانهای به علت کثرت دزدیهایش ارادۀ خدا بر تنبیه و اخراج از کار او قرار میگیرد. مدتی بعد در زمان دزدی از سوی کسی دیده میشود و مراتب دزدیاش گزارش میشود و متعاقب آن از کار اخراج میشود، آن دزد اگر علت اخراج از کارخانه را به خاطر گزارش آن کارگر بداند در حق خدای خود شرک خفی دارد، یا مادری که پسرش بر اثر تومور مغزی میمیرد و بعد از مرگ فرزندش تمام خانواده از همسر او نفرت به دل میگیرند و گمان میکنند اگر عروسشان شوهرش را تحت فشار زندگی قرار نداده بود آن تومور در مغز او بوجود نمیآمد و برادرشان زنده بود آنان به خدا شرک خفی دارند و بنده را بدون علت در صفت يُمِيتُ بودن (کشتن، میراندن) حقتعالی شریک او میکنند.
💫چنانچه زمانی که در سورۀ کهف خضر نبی علیه السَّلام آن کودک را کشت هرگز متهم به قتل نزد خدا نشد چون ارادۀ خدا بر کشته شدن آن کودک بود چه به دست خضر چه به دست قاتل دیگری یا اتفاق دیگری!!!
✨📖✨ وقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ ۚ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوًّا مُبِينًا (53 - اسراء)
⚡️و به بندگانم بگو: سخنی را که نیکوتر است، بگویند؛ زیرا شیطان میان آنان (به سبب سخنان زشت و بی منطق) دشمنی و نزاع میافکند، زیرا شیطان همواره برای انسان دشمنی آشکار است.
✍محمود برای برادرش محسن 20 سال پیش دختری را پیشنهاد داده و او ازدواج کرده است، اما اکنون همسرش ناسازگار و بداخلاق شده و محسن زندگی محمود را بر هم زده است. سارا شوهرش بر اثر تومور مغزی از دنیا رفته است و بعد از فوت همسرش، والدین او سارا را شدید آزار میدهند چون او را مسبب مرگ فرزند خود میدانند. مجید به اکبر دوستش گفته است برای گرفتن کارنامه با هم به مدرسه بروند. اکبر دیر کرده و مجید با موتور خود را به او رسانده که در راه تصادف کرده و از دنیا میرود خانوادۀ مجید، اکبر را مسبب قتل پسر خود میدانند، مریم بعد از رفتن جاریهاش (سارا) پسرش مریض میشود، او سارا را به چشم زخم متهم و از او نفرت و دوری میکند و هزاران داستان این طور...... که همه بر شرک خفی ما دلالت دارد که سرنوشت مختوم الهی را به بندگانش گره زده و نسبت داده و متهم میسازیم.
🌿نبی مکرم اسلام (ص) میفرمایند: حقتعالی زمانی که بخواهد قضای خود را بر بندهای وارد کند عقل او را از کار میاندازد و قضا و خواستۀ خود را وارد میکند و سپس عقل بر سر بر میگردد.
🔥در تمام این موارد شیطان با خواطر شیطانی خود سعی دارد فامیل را از فامیل دور کند. دوست را به دوست و همکار را به همکار بدبین ساخته و اختلاف ایجاد نماید و دشمنی بیفکند.
🍁اما در مواردی مانند زیر: مهدی با سجاد دوستی میکند، سجاد انسان بیاعتقاد و مشرکی است که دین و اعتقاد مهدی را مورد حمله قرار میدهد و او را لاقید و لادین میکند، وحید دوستش ماهان را بر اثر مجالست و رفاقت به اعتیاد میکشاند. پروین که طلاق گرفته و زنی بیقید و بند است پرستو را که از همسرش دلسرد است تشویق به طلاق میکند و زندگی او را از هم میپاشد.
📌در مثالهای فوق اگر دقت کنیم مجالست و دوستی، و افت و خیز باعث نابودی کسی میشود. اینجا نسبت دادن بدبختی و مصائب به دوست منطقی و خاطری ملکی است هر چند برطرف کننده مجازات و رافع خسارت نمیشود.
✨📖✨يا وَيْلَتى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلاً (28 - فرقان)
⚡️وای بر من، ای کاش که فلان (مرد کافر و رفیق فاسق) را دوست نمیگرفتم.
✅پس در اتفاقاتی که ناخواسته و به یکباره بر ما واقع میشوند ارادۀ خداوند قطعی است و متهم کردن کسی به آن خاطری شیطانی است؛ اما در اتفاقاتی که بر اثر مجالست با انسان و اثر پذیرفتن از روش و کردار دوست بر ما و به دست ما حادث میشود متهم کردن دوست ناباب خاطری ملکی است تا از او دوری شود.
┏━✨🕊✨🌺🕊🌟━┓
@roshangarane_313
┗━✨🕊✨🌺🕊🌟━┛