15-ابن بَطوطه (از بزرگان اهل سنت) ابن تيميّه را ديوانه می خواند
ابن بطوطه، جهانگرد نامى مراكشى در سفرنامهاش می نويسد:
در دمشق يكى از بزرگان فقهاى حنبلى به نام ابن تيميّه را ديدم كه در فنون مختلف سخن می گويد، ولى عقل او سالم نبود. (رحله ابن بطوطه، ج 1، ص 57)
شوکانی( از بزرگان اهل سنت) می گوید اطلاق شيخ الإسلام به ابن تيميّه كفر است
محمّد بخارى حنفى متوفّاى سال 841 در بدعتگذارى و تكفير ابن تيميّه بىپرده سخن گفته است، تا آنجا كه در مجلس خود تصريح نموده است كه اگر كسى ابن تيميّه را «شيخ الاسلام» بداند، كافر است.( بدر الطالع، ج 2، ص 260)
ابن حجر مكّى(از بزرگان اهل سنت) ابن تيميّه را گمراه و گمراهگر می شمارد
ابن حجر مكّى متوفّاى 974، از دانشمندان بزرگ اهل سنّت، در باره ابن تيميّه می نويسد:
خدا او را خوار، گمراه، كور و كر گردانيده است و پيشوايان اهل سنّت و معاصرين وى از شافعىها، مالكىها وحنفىها، بر فساد افكار و اقوال او تصريح دارند ... سخنان ابنتيميّه فاقد ارزش بوده و او فردى بدعتگذار، گمراه، گمراهگر و غيرمعتدل است، خداوند با او به عدالت خود رفتار نمايد و ما را از شرّ عقيده و راه و رسم وى حفظ نمايد. (الفتاوى الحديثه، ص 86.)
قاضى شافعى(از بزرگان اهل سنت) پيروان ابن تيميّه را مهدور الدم می داند
ابن حجر عسقلانى متوفّاى 852 و شوكانى متوفّاى 1255، دو تن از عالمان بزرگ اهل سنّت مىنويسند: قاضى شافعى دمشق دستور داد كه در دمشق اعلام كنند كه: هر كس معتقد به عقايد ابن تيميّه باشد، خون و مالش حلال است. (الدرر الكامنة، ج 1، ص 147؛ البدر الطالع، ج 1، ص 67 و مرآة الجنان، ج 2، ص 242)
{کانال روشنگری}
⚫@roshangari_114
16-حصنى دمشقى (از بزرگان اهل سنت) ابن تيميّه را زنديق می داند
حصنى دمشقى مىنويسد: ابن تيميّهاى را كه درياى علم توصيف مىكنند، برخى از پيشوايان، او را زنديق (ملحد) مطلق مىشمارند.
علّت گفتار بعضى از پيشوايان هم اين است كه تمام آثار علمى ابن تيميّه را بررسى كرده و به اعتقاد صحيحى برنخورده است؛ مگر اين كه وى در موارد متعدّد برخى از مسلمانان را تكفير مىكند و برخى ديگر را گمراه مىداند.
با اين كه كتابهاى وى آميخته به تشبيه حقّ به مخلوقات و تجسيم ذات بارى تعالى و هم چنين جسارت به ساحت مقدّس رسول اكرم [ صلى الله عليه وآله ] و شيخين و تكفير عبد اللّه بن عباس است.
وى ابن عباس را ملحد و عبد اللّه عمر را مجرم، گمراه و بدعت گذار مىداند، اين سخنان ناروا را در كتاب الصراط المستقيم خود بيان كرده است(دفع الشبه عن الرسول، تحقيق جماعة من العلماء، ص 125)
حصنى دمشقى در جاى ديگر مىنويسد:
ابن تيميّه گفته است: هر كس به مرده و يا فرد دور از نظر استغاثه كند ... ظالم، گمراه و مشرك است.
از اين سخن ابن تيميّه، بدن انسان مىلرزد، اين سخن، پيش از زنديق حرّان، ابن تيميّه از دهان كسى در هيچ زمان و هيچ مكانى بيرون نيامده است. اين زنديق نادان و خشك، داستان عمر را وسيلهاى براى رسيدن به نيّت ناپاكش در بىاعتنايى به ساحت حضرت رسول اكرم، سيّد اوّلين و آخرين، قرار داده و با اين سخنان بىاساس، مقام و منزلت آن حضرت را در دنيا پايين آورده است و مدّعى شده است كه حرمت و رسالت آن بزرگوار پس از رحلت از بين رفته است. اين عقيده به يقين كفر و در واقع زندقه و نفاق است. (دفع الشبه عن الرسول، ص 131)
سُبْكى،(از بزرگان اهل سنت) ابن تيميّه را بدعت گذار می داند
سُبكى متوفّاى سال 756 هجرى، از دانشمندان پرآوازه اهل سنّت و معاصر ابن تيميّه مىنويسد:
او در پوشش پيروى از كتاب و سنّت، در عقايد اسلامى بدعت گذاشت و اركان اسلام را درهم شكست. او با اتّفاق مسلمانان به مخالفت برخاست و سخنى گفت كه لازمه آن جسمانى بودن خدا و مركّب بودن ذات اوست، تا آن جا كه ازلى بودن عالَم را ملتزم شد و با اين سخنان حتّى از 73 فرقه نيز بيرون رفت(طبقات الشافعيّه، ج 9، ص 253؛ السيف الصقيل، ص 177 و الدرّة المضيئة فى الردّ على ابن تيميّه، ص 5)
ابن حجر(از بزرگان اهل سنت) و نسبت نفاق به ابن تيميّه
ابن حجر عسقلانى كه از اركان علمى و حافظ على الاطلاق اهل سنّت به شمار مىرود در باره ابن تيميّه مىنويسد:
بزرگان اهل سنّت در باره ابن تيميّه نظريّههاى مختلفى دارند، بعضى معتقدند كه وى قائل به تجسيم است؛ زيرا او در كتاب العقيدة الحمويّة براى خداوند تعالى دست و پا، ساق پا و صورت، تصوّر كرده است. و بعضى به سبب مخالفت او با توسّل و استغاثه به رسول اكرم صلى الله عليه وآله كه اين نيز تنقيص مقام نبوّت و مخالفت با عظمت حضرت به حساب مىآيد، وى را زنديق و بى دين دانستهاند.
و بعضى به جهت سخنان زشتى كه در باره على[ عليه السلام ]بيان داشته وى را منافق دانستهاند. چون وى گفته است: على بن ابى طالب[ عليه السلام ] بارها براى بهدست آوردن خلافت تلاش كرد، ولى كسى او را يارى نكرد، جنگهاى او براى ديانت خواهى نبود، بلكه براى رياست طلبى بود. اسلام ابوبكر، از اسلام على[ عليه السلام ] كه در دوران طفوليّت صورت گرفته باارزشتر است و همچنين خواستگارى على[ عليه السلام ]از دختر ابو جهل، نقص بزرگى براى وى بهشمار مىرود.
تمامى اين سخنان نشانه نفاق اوست، چون پيامبر گرامى [ صلى الله عليه وآله ] به على[ عليه السلام ] فرموده است: جز منافق كسى تو را دشمن نمى دارد. (الدرر الكامنة فى أعيان المائة الثامنة، ج 1، ص 155).
ادامه دارد ...
{کانال روشنگری}
⚫@roshangari_114
حتی اگر گناهی را دوست بداری، نهی از آن بر تو واجبه.m4a
2.19M
#فایل_صوتی
#استاد_علی_تقوی
#پاسخ_به_شبهات
🔴 آیا اگــر بخواهیم از گناهی نهــــــی کنیم باید از اون گناه،متنفر باشیم⁉️
{کانال روشنگری}
⚫@roshangari_114
🌹فتوی #امام_خامنه_ای مدظله العالی:
درامربه معروف و نهی ازمنکر شرط نیست که امر ونهی کننده به آنچه امر میکند عمل نماید! و ازآنچه نهی میکند اجتناب ورزد، یعنی《امر و نهی بر شخص گناهکار هم واجب است!》و او نمیتواند به عذر اینکه خود این گناه را میکند خود را از این وظیفه ی بزرگ تبرئه سازد.
(رساله آموزشی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای جلد۱، فصل هشتم درس۷۶ صفحه۲۸۱)
{کانال روشنگری}
⚫@roshangari_114
ص1 ( 2 صفحه )
بنام خدا
امر به معروف و نهی از منکرِ بدون علم,تقویت شرک است:
داستانِ نفس اماره آدمی حکایت دیو خطرناکی است که اگر بخواهی اطاعت کنی ضرر خواهى كرد و اگر هم راه مخالفت با وی را برگزینی باز هم ضرر خواهى ديد يعنى موافقت با ظلمش شرك و گناه است و مخالفت با ستمش نیز شرک است و گناه
و این به معنای بن بست کاملی است که هیچ درمانی را بر نمی تابد به مانند زخمی است که اگر میکروب واردش شود کُشنده است و اگر هم دارو گذاشته شود نتیجه درمانش مرگ است
اینکه هم مخالفت و هم موافقتِ با نفسِ خبیثمان منجر به گناه و ختم به شرک خواهد شد دليلش این است که بدون امداد الهى و به تنهایی و با عقل منهای وحی عليه ظلم نفس خويش قيام خواهيم كرد
و خداوند كسى را كه به خود تكيه كند و به خدا شرك بورزد و خود را از خدا بى نياز بداند, يارى نخواهد كرد
و برای نیت خیرمان نيز که همراه است با شرک, گناه نوشته خواهد شد كه نتیجه آن نیز بیماری است بجای درمان
كانال بصيرت نامه
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
{کانال روشنگری}
⚫@roshangari_114
ص2
شرك نمونه هاى زيادى دارد:
کسی که با تکیه بر عقل منهای وحی به نتیجه ای مثل بی حجابی می رسد او نیز مشرک است
و همچنین نهی کننده از منکر که قصدش زدودن شرک از دیگری است اگر با تکیه بر عقل منهای وحی قصد این امر خیر را کند نهی از منکر او هم به شرک آلوده خواهد شد زیرا قيام به كارى كرده است كه فاقدِ مجوزِ خدا يعنى علم الیقین بوده است
علم الیقین همراه است با حکمت خدا و نهی کننده ای که از حکمت خدا محروم باشد, قيامش همراه است با احساسِ بدون علم (عملِ بدون علم)
با دستمال کثیف, شیشه تمیز نخواهد شد و با تکیه بر شرک, قادر به محوِ شرکِ دیگری نخواهیم بود
امر به معروف و نهي از منكر قيام در مقابِلِ شرك و بت پرستی است که دو خاصيت مهم را به همراه دارد
1_شکننده بتِ منیت و پاک کننده فرد گناهکار,از عملِ شرک است که با تکیه بر عقل منهای وحی,گناه را زیبا می دید
2_شکننده بتِ منیت و عاملِ پاکیِ آمرانِ به معروف و ناهیانِ از منکر است,
زیرا فرعونِ فرد متقی گرچه بالفعل مهار شده باشد ولى بالقوه این نفسِ خبیث هنوز زنده و پایدار است و در مخفی گاهِ تاریکِ خود منتظر انتقام است
تا بدینوسیله راه منكر و بت پرستی را دوباره و از نو احیا سازد
امر به معروف و نهی از منکر سبب خواهد شد تا با تضعيف صفت ناپسند تکبر,
و تقویتِ صِفَتِ نیکویِ تواضع,
راه رسیدنِ به توحید آسان گردد
كانال بصيرت نامه
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
{کانال روشنگری}
⚫@roshangari_114
4_5956074768498165763.mp3
4.57M
تمرین دیدن داشته باشیم و صحیح نگاه کنیم به کمالات دیگران 👌
✅خوبیها
❌بدی ها
{کانال روشنگری}
⚫@roshangari_114
💔
س: سلمانو راه دیگرعشقے، سلیمانے!
ل: لـقمـان و گاه دیگرعشقے، سلیمانے!
ی: یعقـوب و سرباز عزیز یوسف زهرا
م: مـقـداد شـاد دیگر عشقے، سلیمانے!
ا: انسان،فرشته، بھترازهردومسلمانی
ن: نـام و نـگاه دیگر عشقی، سلیمانے!
ی: یڪلحظه ازچشمتورابایدڪنمتصویر
♥️عمارماه دگر عشقے، سلیمانے!
#مکتب_سلیمانی
#ما_ملت_امام_حسینیم
#سردار_دلها_مرد_میدان
🕊🇮🇷📖🌷
{کانال روشنگری}
⚫@roshangari_114
حسن روحانی درپیامی به کشتیگیران ایرانی تبریک گفت🙈🙈🙈
✍ خداروشکر که قبلش برای کشتی گیران آرزوی موفقیت نکرد وگرنه همین چندتا مدال هم معلوم نبود بگیرن😃
البته همین پیام تشکر هم جای نگرانی داره، لطفا برای سلامتی کشتیگیران دعا کنید 🤦♂
{کانال روشنگری}
⚫@roshangari_114
🔴پیشنهاد تلآویو اسرائیل به ابوظبی؛ آموزش روحانیون فلسطینی برای پذیرش سازش!
🔹«آیلت شاکد» وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی که به امارات رفته است، تحت عناوینی مانند «میانهروی، تسامح و مبارزه با خشونت»، به ابوظبی پیشنهاد داد امامان جماعت فلسطینی در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ در امارات آموزش ببینند.
{کانال روشنگری}
⚫@roshangari_114
🔴پایان کار کشتی آزاد ایران
👌با ۳ طلا
👌۳ نقره
👌و یک برنز
🔴تیم ملی کشتی آزاد ایران
💪با ۳ مدال طلای
حسن یزدانی در ۸۶ kg
کامران قاسمپور در ۹۲ kg
و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ kg،
💪و ۳ نقره
علیرضا سرلک در ۵۷ kg
امیرمحمد یزدانی در ۶۵ kg
و محمد نخودی در وزن ۷۹ kg
💪و یک مدال برنز
مجتبی گلیج در وزن ۹۷ kg،
با کسب رتبه سوم تیمی
به کار خود در رقابت های
قهرمانی جهان ۲۰۲۱ نروژ پایان داد.
♥️دستمریزاد به پهلوانان قهرمانمون 👏📖🇮🇷✌️
{کانال روشنگری}
⚫@roshangari_114