💠💠 تأثیرات اقتصادی فراز و نشیبهای زندگی یهودیان (1)
✡️ سلسله مقالات یهودیان و حیات اقتصادی مدرن (قسمت بیستوسوم)
1️⃣ طی قرون متمادی، #بنیاسرائیل، چه براساس انتخاب و چه براساس تطبیق، قومی مهاجر و بیاباننشین بوده است.
2️⃣ #مهاجرت نوعی فرآیند انتخابی بود که طی آن بهترین عناصر یهودی که هیچوقت موافق زندگی جاافتادهی مبتنی بر کشاورزی نبودند، ناگزیر شدند تا غرایز نهفتهی بیاباننشینی خود را زنده کنند و از طریق زندگی در #شهر که بهطور عمده متکی بر #تجارت بود، ادامهی حیات دهند.
3️⃣ ما هرگز نمیبینیم که یهودیان مهاجر، مراکز یا شهرهای کشاورزی یا نظایر آن برپا کرده باشند. در عوض چه میبینیم؟ میبینیم که یهودیان در اقصا نقاط جهان و ترجیحاً در شهرهای بزرگ پراکنده شده و به تجارت پرداختند.
4️⃣ رفته رفته فلسطین مرکزیت خود را از دست داد و یهودیان در نقاط مختلف جهان پراکنده شدند. کمتر جایی را میشد پیدا کرد که یهودی نداشت و در بعضی نقاط تعداد یهودیان بر غیریهودیان میچربید. در اواخر قرون وسطا، اسپانیا و پرتغال از یکسو و روسیه و لهستان از سوی دیگر، دو کانون بزرگ حضور یهودیان، سوای خاورمیانه، به حساب میآمدند.
5️⃣ #یهودیان_اسپانیا و #یهودیان_روسیه در سراسر جهان پراکنده شدند. روند مهاجرت از روسیه و لهستان روندی پایدار بود تا اینکه در اواخر سده نوزدهم موج عظیم مهاجرت یهودیان شرق اروپا به آمریکا آغاز شد. #آمریکا مأوای جدید یهودیان شده بود.
📚 ورنر سومبارت ، یهودیان و حیات اقتصادی مدرن ، ترجمه رحیم قاسمیان ، تهران، نشر ساقی، چاپ دوم.
📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده:
👉 goo.gl/tuZ7vE
🔷تحول ماهوی تصوف؟
🔺تشکیلاتی شدن فرقه های سنتی و تغییر ماهیت #تصوف
✍یکی از چالش های امروز محققان عرصه عرفان و تصوف، مواجهه با این پرسش است که آیا تصوف با استحاله ماهیتی همراه شدهاست؟ تغییرات پدیدآمده در مرام و طریقت برخی فرقه های تصوفبنیان سنتی مانند فرقه اویسی شاه مقصودی یا شاخه آقاخانیه اسماعیلیه و حتی اقدامات جریان برآمده از دل فرقه گنابادی(موسوم به مجذوبان نور)، حاکی از تحولاتی دارد که خواه ناخواه بر ماهیت تصوف نیز اثرگذار خواهدبود. ترکیب اصول طریقتی با ورزش یوگا و ارائه آن در مکانی ترکیبی (از خانقاه و سبک معماری مدرن) در فرقه اویسی شاه مقصودی، تمرکز بر تشکیلات و ساختاری شدن در عرصه های مختلف(اقتصادی و اجتماعی و...) بهویژه در حوزه آموزش تشکیلاتی (مدارس خاص فرقه و مربیان آموزشی اطفال) در شاخه آقاخانیه فرقه اسماعیلیه، تا حد زیادی از روش های سنتی پیشین در تصوف و فرقه های سنتی، به دور بوده و استحاله ماهیت توصف را نوید می دهد که بی تردید بر قالب و ساختار شکلی آن نیز تأثیرگذار است. همین طور است رفتارهای سیاسی و به دور از طریقت، گروهک مجذوبان نور. با این حساب باید دید در آینده، تصوف با چه تحولاتی مواجه خواهدبود؟
@feraghvaadyan
✳️ همایون همتی: چرا امروز، روانشناسان جای فقیهان نشسته اند؟
http://www.ion.ir/content/modulefile/file/336790.jpg
تمام ادیان یک هستی شناسی دارند که متناسب با آن توصیه ها و هنجارهایی ارائه می کنند، کاری که امروز علوم طبیعی و علوم انسانی انجام می دهند. به نظر می رسد که علوم امروز رقیب دین شده اند و خود را برتر می دانند تا آنجا که امروز روانشناسان جای فقیهان و معلمان اخلاق نشسته اند. باید ها و نباید های فقهی تعیین می کنند. در این فضا، این سوال مطرح می شود که دین چه کارکردی دارد که علوم به آن نپرداخته است؟
http://www.ion.ir/News/342609.html
@feraghvaadyan
✳️ جنجالی ترین مصاحبه محمد بن سلمان: اسرائیلی ها حق دارند سرزمین خودشان را داشته باشند
http://www.ion.ir/content/modulefile/file/336634.jpg
🔺«محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی که از چندین ماه پیش زمزمه های فراوانی درباره مناسبات نزدیک او با تل آویو شنیده می شود، در مصاحبه ای با مجله امریکایی «آتلانتیک» درباره این روابط بیشتر توضیح داد و به طور تلویحی موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت.
🔺ولیعهد عربستان در مصاحبه با این مجله آمریکایی در پاسخ به این پرسش که «آیا معتقد هستید که مردم یهود حق دارند دولت ملت خود را دستکم در بخشی از سرزمین اجدادی شان داشته باشند؟» اظهار داشت: من معتقدم، هر مردمی، در هر جایی، حق دارند در کشور امن خودشان زندگی کنند. من اعتقاد دارم که فلسطینی ها و اسرائیلی ها حق دارند که سرزمین خودشان را داشته باشند. اما ما باید توافق صلحی داشته باشیم تا ثبات برای هر فردی تضمین شده و روابطی عادی وجود داشته باشد.
🔺وی در مواجهه با این پرسش که «عربستان سعودی به طور سنتی بیشترین پروپاگاندای یهودستیزی را ایجاد کرده است» اظهار داشت: کشور ما مشکلی با یهودیان ندارد./ ایرنا
http://ion.ir/News/342530.html
@feraghvaadyan
🔴خشونت در فرقه های #درویشی
🔘فرقه مکتب نورعلی الهی؛ از کتک زدن مریدان تا #ترور تشکیلاتی
✍️در برخی فرق درویشی، دستورهایی مبنی بر ریاضت وجود دارد. همچنین، مصادیقی از اعمال خشونت و آسیب رساندن به مریدان. برای مثال، در فرقه مکتب نورعلی الهی، شواهدی دال بر کتک زدن وآسیب فیزیکی به مریدان توسط قطب فرقه، به اسم تنبیه و اسباب طی طریق وجود دارد. «بهرام الهی»(پسر سرکرده) از زبان پدر خود می نویسد: «پدرم بسیار سخت گیر بود و فلسفه زور داشت . بدین معنی که اگر مریدی خطا می کرد، حتی ممکن بود او را کتک هم بزند. بدین ترتیب، کار مرید آسان بود و بیشتر هم از روی ترس پیشرفت می کرد.»(۱) همچنین در جای دیگر می گوید:«در زمان پدرم چند درویش بودند که بسیار تنبل تشریف داشتند بالأخره پدرم خسته شد و یک روز زمستان، آنها را لخت در اتاق سرد و نمناکی گذاشت و در را به رویشان بست.آن ها ۲۴ ساعت به همین حال بودند که در نهایت، با آن ریاضت به جایی که قرار بود، رسیدند.»(۲)
انقطه اوج خشونت های فرقه مذکور را باید در ترورهای درون تشکیلاتی و بیرونی آن ها دانست. شاهد بارزش، تروروحشیانه امام جمعه شهر هشتگرد، شهید حجت الاسلام صبایی گلپایگانی به دستور بهرام الهی و سومین همسرش مینو توکلی(سران کنونی فرقه) و نیز صدور دستور تشکیلاتی برای قتل سید جعفر بهرامی از بزرگان مسلک اهل حق (به دست فردین حسینی ووهاب امیری، از عناصر وابسته به فرقه) در سال های گذشته است.
📚پی نوشت:
1 الهی، بهرام، آثارالحق، جلد دوم، گفتار ۴۱، ص۱۶.
2 همان، گفتار۷۵، ص۲۵.
#فرقه_مکتب_نورعلی_الهی
@feraghvaadyan
💠💠 تأثیرات اقتصادی فراز و نشیبهای زندگی یهودیان (3)
✡ سلسله مقالات یهودیان و حیات اقتصادی مدرن (قسمت بیستوسوم)
1⃣ از دل بیابانهای بی پایان و از دل فعالیتهای شبانی، شیوهی متفاوتی از زندگی برمیخیزد، که مبتنی بر #سرمایهداری است.
2⃣ در بیابان، محدودیتهای فعالیتهای اقتصادی وجود ندارد. تعداد گلّه ظرف چند سال چندین برابر میشود، اما البته به همان سرعت هم در اثر گرسنگی، کم آبی یا بیماری از بین میروند. بنابراین در شبانها اندیشهی #سود و #بهره ریشه میگیرد و مفهوم #تولید_نامحدود به واقعیت میپیوندد.
3⃣ از همین رو است که بیاباننشین را میتوان موجِد سرمایهداری نامید. و از آنجا است که رابطهی #سرمایهداری و #یهودیت بهتر روشن میشود.
4⃣ اما فقط بیابان و بیابانگردی نبود که بر شخصیت یهودیان اثر نهاد. عوامل دیگری هم بود که شاید به آن اندازه تأثیر نداشت، اما مکمل آن به حساب میآمد.
5⃣ عامل اول #پول بود که یهودیان به آن سخت علاقه داشتند. پول بر سرشت آنها اثری جاودانی بر جای گذاشت. چون دو عاملی که روحیهی یهودیان را شکل میدهد، در پول به هم میرسند: #بیاباننشینی و #پراكندگی.
6⃣ توجه دائمی به پول سبب شد تا توجه یهودیان از یک نگاه کیفی و طبیعی به زندگی، به یک دیدگاه کمّی و انتزاعی تغییر کند. یهودیان تمام اسرار نهفته در پول و ویژگیهای آن را درک کرده بودند و با قدرتهای اسرارآمیز آن آشنایی داشتند.
7⃣ یهودیان #سلطان_پول و از خلال آن، #سلطان_جهان شدند.
📚 ورنر سومبارت ، یهودیان و حیات اقتصادی مدرن ، ترجمه رحیم قاسمیان ، تهران، نشر ساقی، چاپ دوم.
📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده:
👉 goo.gl/tuZ7vE
👁از نگاه متبریان (قسمت سوم)
↙️ ایمان شجاعی تا ۲۰ سالگي در محيطي بهائي رشد کرده بود، اما تحتتأثیر سخنان مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) به تحقیق پرداخت و توانست در مسیر حق قرار گیرد. وی می گوید:
💬 «مسلمان شدن من، تازه آغاز امتحانات بود و اينگونه نبود که به يکباره همه درها به رویم باز شود و همين فشارها باعث ميشد که گاهی به راه خود شک کنم، تا اينکه به امامزمان(عج) متوسل شدم و از حضرت خواستم با کرامت خویش، حق را به من بنمایاند. پس از آن، با عنايت امامزمان(عج) تمام درهاي بسته به رويم باز شد و من قلباً شيعه شدم.
تشکیلات برای بازگرداندن من تلاش زیادی کرد. آنها با تهدید به من دستور دادند همسرم را طلاق داده و به خانواده خود بازگردم. میگفتند: اگر پدر و مادرت، نفرينت كنند فلان بلا سرت ميآيد، اگر از بهاءا... برگردي، خيري در دنيا نميبيني، سیاهبخت میشوی و اگر اينطور ادامه پيدا كند، از ارث محروم ميشوي. تشکیلات حتی خانوادهام را هم تحتتأثير قرار داد، بهطوریکه خانهام را گرفتند و از ارث، محرومم کردند. اما با لطف حق توانستم تمام این دشواریها را پشتسر بگذارم.
به طور کلی، مهمترین مشكل متبریان بعد از بحث معنويت، مسئله مالي است. البته خوشبختانه در جامعه اسلامي، خَيِرين بزرگي هستند كه در اين راه کمک زيادي ميكنند. بايد از اين خانوادهها حمايت شود و حمايت هم ميشود. » 💬
📖منبع: آرشیو روشنا
@feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡ اعتراف نتانیاهو در Aipac به اسرائیلی بودن کمپانیهای اَپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیسبوک
@feraghvaadyan