روشنگر مدیا
❓آیا کوروش همان ذوالقرنین است؟
🔻در نشست بررسی باستانگرائی افراطی مطرح شد؛
📣روشنگر به نقل از خبرگزاری حوزه/در مورد ذوالقرنین قرآن میفرماید: {آتیناه من کل شیئ سببا} ولی کوروش هرگز چنین نبوده است. این یعنی ذوالقرنین بر همه عوالم تسلط داشت قرائنی که در مورد ذوالقرنین وجود دارد هیچ کدام با #کوروش نمیسازد میگویند علامه طباطباطیی گفته است که کوروش همان ذوالقرنین است در حالی که علامه فقط احتمال داده است نگفته او ذوالقرنین است...
🔹ما مخالف هیچ دینی نیستیم و فقهای ما با زرتشتیان مثل اهل کتاب معامله کردهاند اما امروزه مطرح کردن ایران باستان، برای ضربه زدن به اسلام است و زرتشت یک بهانه دست استکبار است.
بسیاری از افرادی که روز #هفت_آبان را مطرح میکنند، نگاه اینها به ایرانِ پیش از اسلام با یک رویکرد افراطی ناسونالیستی است که باعث ایجاد ضدیت با اقوام کرد و ترک و عرب شده و ملت را چند تکه کردهاند.
🔹در بحث باستان گرایی و پان ایرانیستها یک وقت من شبهات اینها را جمع کردم که ۵۰۰ صفحه تیتر شبهات اینها علیه اسلام شد.
مجمعی از سلطنت گراها و ضد انقلاب ها و منافقین، اتاقهای فکری و انجمن هایی دارند که اینها را مدیریت می کنند و به توده ملت خط غلط می دهند.
⚠️ اینها از طرفی روحیه پانفارسی و پان ایرانی دارند و از طرفی سلمان علیهالسلام را جرثومهای از تبار ابلیس میخوانند، به اسلام و خدای اسلام توهین می کنند و به مردم می گویند اگر مجبور شوید روزی بین اسلام و ایران یکی را انتخاب بکنید؛ کدامیک را انتخاب می کنید!؟ با این سوالات دنبال ایجاد #شکاف بین اسلام و ایران هستند.
⁉️جالب است که شبکههای وهابی مثل کلمه که هدفش تضعیف تشیع است میآید و از ذوالقرنین بودن کوروش حمایت میکند. سوال اساسی این است که چرا روی کوروش که یک شخصیت مجهول است تمرکز کردهاند!؟
http://hawzahnews.com/detail/News/466312
@Feraghvaadyan
چکیده مقاله سماع از منظر قرآن و اهلبیت (علیهم السلام)
■ محمدرضا شاهرودی* ■ سید مهدی صدرالحفاظی**
📣 روشنگر به نقل از کانال همایش تصوف/ آئین بدعتآمیز سماع که در عرف و ادبیات صوفیانه به چرخشها و حرکات رقصگونه تؤام با حالت جذبه و همآوا با نوای سازها و نغمههای دلنشین اطلاق میشود، از جایگاهی ویژه و والا در فرهنگ اهل تصوّف و فرقههای صوفیانه برخوردار بوده و هست و اقطاب و اعاظم صوفیه نه تنها بر اهتمام به انجام و استمرار آن مهر تأیید میزدند، بلکه آن را مستحسن و مایۀ شور و شعف میخواندند و همواره بر مشارکت در مجلس سماع که از آن به محفل وجد و فنا یاد میکردند، مشتاق و مصر بودهاند و بنا به برخی نقلها – چنانکه سیره و سنت صوفیان نیز گواه این مدعاست – حتی معدود صوفیان به ظاهر متشرعی که سماع را بدعت بارز دانسته و بدین جهت ناروا میشمردند نیز در خفا و خلوت از آن رویگردان نبودهاند. این آئین و عادت، از آنجا که همواره جزیی جداناشدنی از فکر و فرهنگ صوفیانه بوده است، از دیرباز شاخصه شاخص و نماد بارز صوفیگری نیز به شمار رفته است. بسیاری از صوفی مسلکان نیز که در جایدادن و جاودانه ساختن سماع در سنتِ صوفیانه و در دویرۀ درویشان، نقشی بسزا و برجسته داشتهاند، سماعِ صوفیانه را با عبارات آکنده از آرایههای ادبی ستوده و بسان برخی سران و سرآمدان صوفیه در صدد ارایه تفسیرهای نمادگرایانه از سماع برآمدهاند. در این مقاله ضمن بیان معنا و جایگاه سماع و همچنین اشاره به آئینهای بدعتآمیز ملازم با آن در سنتِ صوفیانه و دیدگاه سردمداران صوفیه در باب سماع، با استناد به آیات قرآن کریم و استشهاد به متون روایی، به تبیین نگاه و نظرگاه اسلام و به ویژه شیعه، دربارۀ سماع و دستافشانی و مناسک آئینی مرسوم در مجالس سماع – همچون: خرقهدری، شطح و طاماتگویی، نشئگی و نوشیدن مسکرات – پرداخته شده است. چنانکه عالمان شیعی و شریعتمدار نیز اذعان و بر آن تأکید کردهاند، اصرار و اهتمام متصوّفه بر برگزاری مجالس سماع همراه با رقص و غنا و اجرای برنامههای بدعتآلود، مهر تأییدی است بر شریعتگریزی متصوّفه و گواه گویایی است بر گرایش این فرقه به انحراف از منهج و مسیر اسلام.
کلیدواژهها: صوفیه، تصوّف، عقاید صوفیه، انحرافات صوفیه، مناسک خانقاهی، سماعخانه، نقد سماع، سماع صوفیانه و اسلام.
* دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران | mhshahroodi@ut.ac.ir
** عضو هیأت علمی دانشکدۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران | sadrolhefazi@ut.ac.ir
🔺مطالعه چکیده و دانلود فایل صوتی: https://bit.ly/2qagKbb
@tasavvof95
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺ماجرای مسلمان شدن یک اشراف زاده انگلیسی
🔹روشنگر به نقل از کانال بیداری پلاس؛ «ابراهیم گوییوز» مرد مسن انگلیسی است که شاهد تاسیس دولت صهیونیستی هم بود. گوییوز درباره مسلمان شدن خودش میگوید اینکه چگونه بعد از تحقیق و مطالعه در خصوص ادیان مختلف سرانجام اسلام را انتخاب کرد و مسلمان شده اشت.
🔹او تعریف میکند: زمانی که بچه بودم و هنوز چیزی را تشخیص نمیدادم خیلی دلم میخواست به نقاط مختلف بروم و اطلاعات و شناختی داشته باشم. ابتدا مسیحی کاتولیک بودم ولی ارضا نمیشدم سپس ادیان بودیسم را دنبال کردم اما باز هم احساس میکردم نمیتوانم به چیزی که میخواهم برسم و حق را درک نمیکردم.
🔹او میگوید: با مسلمانان زیادی ملاقات داشتم اما نمیدانستم مسلمان هستند یک روز به بصره در عراق رفته بودم و به محلی برای خوردن غذا رفتم کسی به من غذا داد ولی با کمال تعجب دیدم مردم آنجا نشسته بودند ولی هیچ کس چیزی نمیخورد از این که من غذا میخوردم حس و حال خوبی نداشتم آنها با اینکه موقع غذا بود و گرسنه بودند ولی چیزی نمیخوردند. متوجه شدم وقت غروب که اذان گفته شد بعد همه آنها شروع به خوردن غذا کردند گفتند ماه مبارک رمضان است اما من نمیدانستم این ماه چه ماهی است.
🔹من همواره به این بخش از جهان توجه داشتم سال ۱۹۴۸ به آنجا رفته بودم درحالیکه میدیدم که تمام رسانهها علیه آنها و اسلام بودند. زمان تأسیس اسرائیل در خیلی از تبلیغات این کشور را «اسرائیل شجاع» معرفی میکردند که همه کاری میتوان آنجا انجام داد و مانند بهشت است. از آنجا که من با مسلمانان زندگی کرده بودم باور نمیکردم که این رسانهها واقعیت را بگویند و درباره مسلمانان و اسلام حقیقت را انعکاس بدهند من همیشه با مسلمانان بودم و آنها رابطه دوستانه و خوبی با من داشتند.
🔹پس از مطالعه در خصوص مسیحیت و ادیان دیگر برای شناخت اسلام قرآن را خواندم خیلی تحت تاثیر آن قرارگرفتم. اینکه من را بخوانید تا اجابت کنم شما را…. ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ )سوره غافر آیه ۶۰(من متوجه نمیشدم ولی حس خوبی داشتم بعد شروع به آموزش و مطالعه بیشتر درباره اسلام با کمک مسلمانان کردم.
🔹در کشور تونس که رفته بودم. یک روز جمعه مقابل مسجدی در قهوهخانه نشسته بودم. ناگهان متوجه شدم که جمعیت زیادی از مردم به مسجد میروند، جمعیت بیش از حد معمول بود، من نمیدانستم چرا این وضعیت وجود دارد خیلی دوست داشتم علتش را بدانم کنجکاو بودم میخواستم با آنها به مسجد بروم. همراه آنها به وارد مسجد شدم از یک نفر درباره اسلام سوال کردم او وقت زیادی گذاشت و برایم از اسلام حرف زد همه را با تمام وجود حس میکردم این اولین باری بود که به مسجد مسلمانان میرفتم خیلی برایم جالب بود همان روز شهادتین را گفتم و مسلمان شدم
🔹پس از مدتی به انگلیس بازگشتم و در محله مسلمانان ساکن شدم. آنها خیلی من را حمایت کردهاند انها من را درک میکنند من تا به حال کار خاصی برایشان انجام ندادهام ولی آنها تا این لحظه همراه با هم بودهاند و به من کمک کردهاند/بیداری پلاس
@Feraghvaadyan
چکیده مقاله نقد و بررسی راهبردهای مشترک در نهضتهای صوفی – شیعی روزگار تیموریان
■ فرزاد بیگی*
📣 روشنگر به نقل از کانال همایش تصوف/ دگرگون شدن شرایط اجتماعی- فرهنگی با تهاجم مغولان و سقوطِ خلافتِ دیرپای عباسی، زمینۀ نزج و نموِّ نهضتهای شیعی – صوفی و ائتلاف غیرمنتظرۀ بخشی از امامیه و متصوّفه را فراهم ساخت. تسامح و عدم تعصب مذهبی حاکمان مغول و تلاش آنها برای نزدیک شدن به مشایخِ متصوّفه و عرضِ ارادت به اهل خانقاه، افزون بر رواج و رونق بازار صوفیان خانقاهنشین، به افزایش ثروت و قدرت آنها انجامید. این رویداد زمینۀ ورود صوفیه به صحنۀ سیاست را فراهم آورد و بعدها و بهتدریج صوفیان را به بازیگران اصلی این عرصه بدل کرد. از سوی دیگر، زوال خلافت و از بین رفتن زعامتِ دیرپای خلفای اهل سنت، فرصتِ ناب تاریخیای پیشِ روی فِرَق مختلف شیعه و از جمله امامیه، قرار داد تا فارغ از فشار و سرکوب همیشگی، به تبلیغ آموزههای خویش بپردازند. در این میان، آرمان مهدویت، نیروی قوی و برانگیزانندهای بود که مذهب شیعه را در جوِّ آمیخته با یأس آن روزگار، از دیگر مذاهب، متمایز میساخت. نحلهها و نهضتهای شیعی- صوفیِ روزگارِ تیموریان بر بستر مؤلفههایی مشترک بروز و ظهور یافتند. رهبران این نهضتها با درک الزامات زمانی و محیطی و با غینمت شمردن فرصت بهدست آمده، تلاش کردند تا ضمن بهرهگیری از مؤلفههای مشترک موجود و بهکارگیری همۀ ظرفیتها به برخی اهداف و موفقیتها دست یابند. آنها هوشمندانه و البته بلندپروازانه، سعی کردند از خلأ حاصل از سقوطِ خلافت عباسی و زوال قدرت ایلخانیان سود جسته و با استفاده از اطاعتپذیری صوفیه، در کنار برانگیزانندگی آموزههای انقلابی تشیع و قدرت بسیجکنندگی بالقوۀ مهدویت، به بالاترین مناصب سیاسی- مذهبی دست یابند. صوفیانِ امامی در این مسیر و در جهت اِقناع عامه، حتی از قدرت مسخکنندگیِ فنون مختلف علوم غریبه نیز بهره گرفتند. در این مقاله، با نگاهی تحلیلی – توصیفی تلاش شده تا ضمن نقد و بررسی مؤلفههای مشترکِ سه نهضت حروفیّه، مشعشعیان و نوربخشیه، به رمزیابی عللِ همگرایی مشترکات موجود پرداخته شود.
کلیدواژهها: تصوّف، تاریخِ تصوّف، حروفیه، نوربخشیه، مشعشعیان، تشیع، اهل تصوّف، علوم غریبه.
* دکترای تاریخ و پژوهشگر | dr.farzad392@yahoo.com
🔺مطالعه چکیده و دانلود فایل صوتی: https://bit.ly/2q8ONk7
@feraghvaadyan
@tasavvof95
روشنگر مدیا
✅نمایش فیلم جنجالی «روحانی» در لهستان
🔸به گزارش روشنگر به نقل از گفتگوی ادیان/ نمایش فیلم «کلر» (روحانی) به کارگردانی اسماژوفسکی در #لهستان جنجال آفرین شده است. این فیلم در پی رسوائیهای اخیر کلیسای #کاتولیک در کشورهای مختلف جهان در ماه سپتامبر در لهستان روی پرده رفت و موضوع آن فساد و ریاکاری کشیشان لهستانی است.
در این فیلم #کشیشان کلیسای کاتولیک لهستان به انواع فسادها متهمند، از کشیشی مست که #معشوق خود را وادار به #سقط_جنین میکند، کشیشی با فساد #اقتصادی که رشوه میگیرد، کشیشی که درصدد اغوای پسری #نوجوان است تا اسقفی که با #سیاستمداران زد و بند میکند و همه این اتفاقات در پس زمینه جامعهای منفعل اتفاق میافتد و مردم نیز همدست این وضعیت تصویر میشوند.
این فیلم که کمتر ازیک ماه از نمایش آن میگذرد بیشترین فروش گیشه را داشته است و بیش از سه میلیون لهستانی آن را بر روی پرده سینما تماشا کردهاند🔸
@Feraghvaadyan
⁉️دست پیش را گرفتند که پس نیفتند!
👈رندی دراویش مدرن در بازی با مفاد حقوقی
✍️طیف افراطی فرقه گنابادی که تمام تیرهایش در تشجیع و تحریک احساسات مریدان برای القای "حصر" قطب به سنگ خورده و از فضاسازی در شبکه های مجازی نیز نتیجه ای نگرفت, در حرکتی رندانه و با توسل به علایق حقوقی برخی عناصر خود, این بار مفاد قانونی را بازیچه قرار داده و در فراری رو به جلو, با استنادات غیرمنطقی و مغلطه آمیز, اقدام به ثبت اظهارنامه ای به واقع تهدیدآمیز خطاب به رئیسجمهور, وزرای اطلاعات و دادگستری نموده است.
🔹این رندان حقوق باز! پس از ردیف کردن تخیلات و مدعیات خود در باب حصر قطب فرقه و اعمال محدودیت از سوی نهادهای انتظامی و امنیتی, در پایان تهدید کرده اند:
🔹" اگر مسئولیت حصر دکتر تابنده را نپذیرید، درویشان میتوانند بدون محدودیت با ایشان دیدار کنند."
🔹همچنین تأکید نمودهاند : "اگر پاسخی از سوی مسئولان نگیرند موضوع را حمل بر عدم هرگونه محدودیت تردد و ملاقات کرده و حق مراجعه و ملاقات با دکتر نورعلی تابنده را قانونی خواهند دانست."
👈این حرکت را باید نوعی فرار پیش دستانه و دست و پا نمودن بهانه ای تازه آنهم تحت لوای موجه "قانون", برای دنبال نمودن طرح های تازه افراطیون در پروژه به اصطلاح رفع حصر قلمداد کرد که صدالبته می تواند سرآغازی باشد برای غایله ای تازه.
🔹به تعبیری _و با نگرش منفی_ این اظهارنامه ظاهری را می توان نوعی ابراز وجود مجدد و رجزخوانی تازه طیف افراطی دانست که پس از هشت ماه تقلا و ناکامی برای تطهیر چهره مخدوش دراویش در غایله گلستان هفتم, اینک درصدد انتقام جویی و در نگرش مثبت, "چاره جویی" برآمده اند.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
⁉️دست پیش را گرفتند که پس نیفتند! 👈رندی دراویش مدرن در بازی با مفاد حقوقی ✍️طیف افراطی فرقه گنابادی
🔹تصویر اظهارنامه -به ظاهر -حقوقی افراطیون
●➼┅═❧═┅┅───┄
﷽
🌎عبادت در مساجد و اماکن مذهبی باعث آرامش انسان میشود
#علم_معصوم
#روان_شناسی
#آرامش_روانی
#مسجد_رفتن
➖➖➖➖➖➖➖
حضرت محمّد (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند:
📣روشنگر به نقل از کانال Islam & science / "مَا جَلَسَ قَوْمٌ فِی مَجْلِسٍ مِنْ مَسَاجِدِ اللَّهِ تَعَالَی یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَ یَتَدَارَسُونَهُ بَیْنَهُمْ إِلَّا تَنَزَّلَتْ عَلَیْهِمُ السَّکِینَهُ وَ غَشِیَتْهُمُ الرَّحْمَهُ وَ ذَکَرَهُمُ اللَّهُ فِیمَنْ عِنْدَهُ."
📄"هیچ جلسه قرآنی برای تلاوت و درس در مجلسی از #مساجد_خدا برقرار نشد، مگر این که #آرامش_بر_آنان_نازل_شد و رحمت در برشان گرفت و فرشتگان در اطراف آنان حلقه زدند و خداوند در میان کسانی که در نزدش هستند، از آنان یاد کرد."
📘مستدرك الوسائل ج3 - ص363
http://lib.eshia.ir/11015/3/363
═════════┅┄
"Attending a place of worship, whether it be a church, synagogue or #mosque, can have a positive long-term effect on mental health in over 50s, research suggests."
"تحقیقات حاکی از آن است که حضور در یک مکان عبادی ، اعم از کلیسا ، #مسجد و یا کنیسه (مربوط به یهودی ها) می تواند اثر مثبت طولانی مدتی ، تا بیش از پنجاه و اندی سال ، بر روی #سلامت_روانی افراد داشته باشد."
http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/going-to-church-has-a-positive-long-term-effect-on-mental-health-for-elderly-10445364.html
═════════┅┄
"Worship is good for your health
People who attend services at a church, synagogue or #mosque are less stressed and live longer, according to new research from Vanderbilt University."
"عبادت کردن برای سلامتی شما مفید است ، کسانی که در [مراسمهای عبادی] کلیساها ، پرستشگاه های یهود[کنشت] و #مساجد شرکت می کنند استرس کمتر و طول عمر بیشتری دارند."
🌐دانشگاه وندربیلت آمریکا
https://news.vanderbilt.edu/2017/05/31/worship-is-good-for-your-health-vanderbilt-study/
@IslamVaDanesh
@Feraghvaadyan
چکیده مقاله جُنید بغدادی و رابطۀ او با امامان همعصرش
■ حسین عباسی* ■ محمدمهدی پیروی نژاد**
📣 روشنگر به نقل از کانال همایش تصوف/ جُنید بغدادی، شاگرد حارث محاسبی و سری سقطی، از چهرههای ممتاز و از مشایخ و اقطاب اهل تصوّف و بانیِ مکتب صَحویگرای بغداد به شمار میرود. او بهلحاظ علمی و فقهی، همواره در نگاهِ صوفیان از شأن و جایگاه بالایی برخوردار بوده است تا آنجا که او را «طاووس العلما»، «قطب العلوم» و «بحرالتوحید» لقب داده و برخی نیز او را «تاج العارفین» و «سید الطائفه» خواندهاند. به اعتقادِ بسیاری، جنید بغدادی هر چند با چهار تن از امامانِ شیعه همعصر بوده و در زمان زندگی و زعامت امام جواد، امام هادی، امام حسن عسگری و امام مهدی علیهم السلام میزیسته، مذهب شافعیه را برگزیده و به مذهب شیعه گرایش نداشته است. برخی نیز با تکیه بر برخی شواهد تاریخی تأملبرانگیز – از جمله مدح و ثنای او از امیرمؤمنان علی علیه السلام – نسبتِ تشیّع به او را بعید ندانستهاند. پوشیده نیست که نوع تعامل با ائمه علیهم السلام و میزان همسویی با عقاید و اندیشههای ایشان و تبعیت از سبک و سیرۀ رفتاری آنها، ملاک و معیاری شایسته برای ارزیابی اندیشهها و گرایشهای عملی و اعتقادی اعلام و اقطاب صوفیه است. در این مقاله، پس از نگاهی گذرا به زندگی و جایگاه جنید بغدادی و اشاره به برخی آثار و عقاید او، ضمن بررسی گفتهها و گمانهها در باب شیعی/ امامی بودن جنید بغدادی – با تکیه بر شواهد تاریخی و تحلیل آنها – در صدد پاسخ به این پرسش برآمدهایم که او چه رابطه و تعاملی با امامانِ همعصرش داشته و آیا در شُمار شاگردان و شیعیان یا از زمرۀ مریدان و محبّان أئمه اطهار علیهم السلام بهشمار میرفته است؟ بررسیهای تاریخیِ دقیق، این حقیقت را آشکار میسازد که گزارشهای تاریخی از هر گونه ارتباط و تعامل جنید با امامان خالی است.
کلیدواژهها: تشیّع، جُنید بغدادی، تصوّف، امام هادی علیه السلام، امام حسن عسگری علیه السلام، امام مهدی علیه السلام.
* استاد دانشگاه ادیان و مذاهب (نویسندۀ مسئول) | h.abbasi@urd.ac.ir
** دانشجوی دکتری معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی | m_peiravi@atu.ac.ir
🔺مطالعه چکیده و دانلود فایل صوتی: https://bit.ly/2JecjVN
@tasavvof95
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺موضع دولت #چین در قبال مسلمانان ایغور: از انکار تا افتخار🇨🇳
📣 به گزارش روشنگر به نقل از گفتگوی ادیان / #تلویزیون دولتی چین بعد از مدتها سکوت درباره گزارش کمیته #حقوق_بشر سازمان ملل درباره زندانی کردن یک میلیون مسلمان #ایغور در مراکز موسوم به «مقابله با افراطگرایی »و وضعیت دردناک آنها در این کمپها، هفته گذشته گزارشی درباره نحوه زندگی مسلمانان و اداره کمپ سین کیانگ پخش کرد.
📃 بر اساس این گزارش پانزده دقیقهای، زندانیان مسلمان در این مرکز علاوه بر سواد آموزی مشغول آموزش مهارتهای حرفهای مثل خیاطی، نجاری و صنایع دستی و هنرهای دیگر هستند و همۀ سلولهای این #زندان دارای تهویه مناسب و مبلمان مناسب است. یک دختر جوان در مصاحبه با خبرنگار چینی درباره زندگی در این کمپ میگوید: اگر من اینجا در حال آموزش و یادگیری نبودم، نمیتوانم تصور کنم چه بلایی بر سرم میآمد، حتما به افراط گرایان مسلمان میپیوستم و زندگیم را نابود میکردم.
📺 این گزارش کوتاه در حالی از تلویزیون دولتی چین پخش شد، که دولت چین به مدت چندین ماه وجود چنین کمپهایی را منکر شده بود. اما اکنون مقامات رسمی سعی میکنند این مکانها را به عنوان اردوگاه های #آموزشی رایگان جلوه دهند، برنامه ای شبیه اردوهای آموزشی تابستانی.
👤 #تیموسی_گراس ، از محققان موسسه رز هولمن که سیاستهای قومی و مذهبی دولت چین را دنبال میکند درباره این گزارش به گاردین گفت: حزب #کمونیست چین تسلط خود را بر روایتهای دولتی از تبعیض مذهبی و قومی از دست داده است. در عرض چند هفته مقامات رسمی چین از انکار شدیدالحن وجود کمپهای نگهداری اجباری مسلمانان، به ساخت برنامه ای تبلیغاتی درباره تلاش چین برای آموزش مسلمانان رسیده اند. آنها با افتخار این کمپها را نشانۀ نوع دوستی حزب کمونیسم میدانند🔸
@Feraghvaadyan
دبستان #رستم_گیو در تهران #دانش_آموز #زرتشتی و #مسلمان دارد و برای شروع یادگیری علوم دینی جشن گرفتهاند و این هم تصویر #کیک مربوط به آن مراسم است.
تصویری گویا از زندگی #مسالمت_آمیز و احترام به یکدیگر ..
درمدارس كشور دانش آموزانى از #اديان و #اقوام مختلف داريم ..
مدارس ایران #سفیرصلح پرورش دهند / سپنتا نیکنام
@Feraghvaadyan
💢وحدتی از جنس نفاق...
❓آیا اضمحلال اعتبار فرقه گنابادی در پیش است؟
✍این روزها همه در فرقه گنابادی از "وحدت" و لزوم تقویتش در این برحه حساس حیات فرقه دم می زنند؛ از قطب پیر و بیمار _ که بیم فردای دراویش, پس از خود را دارد- و مشایخ و مولازاده ها گرفته تا مبدعان درویشی مدرن و همسر -بی حجاب_ ماذون خارج نشین فرقه! همه با قول و فعل و قلم و .... به جوش و خروش افتاده, دراویش را از خطرات اختلاف و تفرقه انذار داده, گاه پا را فراتر از این گذاشته, تفرقه افکنان مورد نظر خود را نیز رسوا می سازند!
🔹در این هیاهوی افشاگرانه, جز دشمن مشترک بیرونی (اغلب با عنوان نیروهای حکومتی و برخی نهادهای امنیتی), دیگر عناصر اختلاف افکن, همان چهرها و جریان های درون فرقه ای هستند که با برچسب "نفوذی" متمایز می گردند.
🔹این چنین است که این روزها جمع کثیری از مدعیان میدان رقابت برای صندلی قطبیت, با اتهام زنی به یکدیگر, عملا بذر اختلاف در فرقه می کارند حال آنکه در ظاهر برای وحدت و همدلی اشک می ریزند.
👈وحدتی از جنس نفاق و ریا که حاصلی جز حال و روز آشفته این روزهای فرقه گنابادی نخواهد داشت.
👈در صورت تداوم این گسست اعتقادی, اضمحلال تدریجی اعتبار فرقه و درویشی گری در میان دراویش, چندان دور از انتظار نخواهدبود.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
📣روشنگر به نقل از اَمرداد/ آیین جشن آبانگان به کوشش انجمن زرتشتیان یزد و همکاری کمیسیون بانوان وهومن در آتشکدهی ورهرام برگزار میشود....
💧#زرتشتیان برپایهی گاهشمار خود در روز آبان از ماه #آبان جشن #آبانگان را که از جشنهای ماهیانه است، برپا میدارند. واژهی آبان به چَم(:معنی) آبها است. پاسداری و تمیز نگهداشتن آبها و ارج گذاشتن به آب از سوی ایرانیان را تاریخپژوهان بسیاری ثبت کردهاند....
http://amordadnews.com///content/6105/برگزاری-خجسته-آیین-جشن-آبانگان-و-گهنبارخوانی-در-یزد
@Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣روشنگر به نقل از کانال رهیافته/ بانو عهديه محمدحسينی (ثمالی) #رهیافته_بهایی و خواهر دکتر نصرت الله محمدحسینی مبلغ مشهور بهایی هم کیشان خود را به تفکر دعوت می کند(فیلم از حسن ارشاد)
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺گسترش مراکز نگهداری #اسلامگرایان_تندرو در #چین
🇨🇳دولت چین به سرعت مشغول گسترش شبکه بازداشتگاههای #مسلمانان تندرو در شرق این کشور است.🇨🇳
📣روشنگر به نقل از بی.بی.سی/ شمار اردوگاههای موسوم به “مراکز بازآموزی عقیدتی” در منطقه عمدتن مسلماننشین #سین_کیانگ به سرعت در حال افزایش است و تعداد بیشتری از افراد دارای گرایشهای اسلامی به این مراکز اعزام میشوند.
⏭پیشتر دولت چین متهم شده بود که یک میلیون مسلمان را که عمدتا از اقلیت #ایغور هستند، بدون محاکمه به این اردوگاهها اعزام کرده بیآنکه اتهام و دوره محکومیت آنان مشخص شده باشد.
📡تصاویر ماهوارهای از این مراکز نشان میدهد که طی یک دهه گذشته، چهل #اردوگاه به شدت حراست شده در شرق چین ساخته شده و احداث و راهاندازی حدود نیمی از آنها طی دو سال گذشته صورت گرفته است.
📸این تصاویر همچنین حاکی از آن است که اردوگاههای جدید به مراتب وسیعتر از گذشته است و جای بیشتری را برای نگهداری افراد دارد.
🎎دولت چین مدعی است که این اردوگاهها را با هدف بازپروری و آموزش حرفه و فن به محکومان #قضایی ایجاد کرده و ساکنان اردوگاه به میل خود به این طرح میپیوندند، در حالیکه شواهد از سیاستهای مقابله با اسلامگرایی در چین حکایت دارد.
⚠️نکته قابلتأمل، عدم توجه نهادهای حقوقبشری و حامیان #اقلیتهای_دینی غرب به این اعمال فشار است. درست، نظیر سکوت در برابر آنچه در #میانمار بر سر مسلمانان میآید.
@Feraghvaadyan