◼️#آتئيسم
🔻دو واژه« آتئيسم» و «بي دين» عموماً در کنار هم به کارمي روند. در يک تعريف کلي و بسيار ساده، عدم اعتقاد به وجود روح و يا خدا را «آتئيسم» مي نامند. منظور از بي دين نيز كسي است كه به نوعي از خدا يا خدايان #اعتقاد دارد اما به هيچ ديني اعتقاد ندارد و آتئيست ها هم كساني هستند كه به هيچ نوعي از خدا يا #خدايان معتقد نيستند. ديگر واژه نزديک به آتئيسم« آگنوستيسم» است که به معناي ندانم گرا ميباشد. ندانم گرايان عمدتاً بر اين باورند که خداوند نه اثبات ميشود و نه رد.
🔻جریان #آتئیسم در ایران،عموماً با رویکردهای سیاسی گره خورده و وجوه سیاسیگری،نمود پررنگی در آن دارد،بهطوریکه گاه در حکم بازوی رسانةای و تبلیغی جریانهای برانداز وارد عمل میشود.
@feraghvaadyan
6.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️رحیم پور ازغدی: حلبی دوست سنی داشت/خط دوم انجمن مال انگلستان است!
مصاحبه با استاد حیدر رحیم پور ازغدی پیرامون "شیخ محمود حلبی و تشکیلات #انجمن حجتیه"
@mafaz_news
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
⭕️ آتش زهد و ریا...
🔺تمام دوگانگیهای طیف افراطی #دراویش گنابادی
یکی از رسالتهای رسانهای طیف افراطی گنابادی در طول سالهای اخیر، تلاش برای جهتدهی به افکارعمومی در سمت و سوی مورد نظر خویش بوده که دراین مسیر از هیج ابزاری فروگذار نمیباشد؛ از شبهافکنی گرفته تا فرافکنی و نشر اکاذیب.
تلاشهای مزبور در ایام اخیر، سمت و سویی تازه یافته و آن، زیر سؤال بردن وجاهت برخی امور و تلاش برای وارونه ساختن حقایق است؛ مصادیق در این باب، بسیار است. بهواقع، هر امری که مذاق #افراطیون را خوش نیاید، مشمول این مسئله میگردد.
یک روز، اعتبار مرجعی علمی را به سبب تأیید یک شخصیت مورد خدشه قرار داده و روز دیگر، برگزاری رویدادی فرهنگی را آماج تاخت و تاز رسانهای خود میسازند. نکته قابلتأمل و –البته دردناک ماجرا- ژست روشنفکرمآبانه غالب بر کار است که در جملات جهتدار سطحی به کار گرفته شده، به طرزی گلدرشت، رنگ میبازد!
برای عیان شدن امر به یک نمونه در باب «همایش همبستگی معنوی ادیان» اشاره میشود: «این حجم از همایش و نشست با چه هدفی برگزار می شود ؟ ...شما نیز معتقدید قانون اساسی جمهوری اسلامی، ظرفیت های لازم جهت رعایت حقوق شهروندی تنوعهای عقیدتی – مذهبی – قومی را داراست ؟ اگر پاسخ شما منفی است ، دلایلی که بر آن مترتب هستید را بیان کنید و ما را از نظرات خود بهره مند سازید.» جالب آنکه، عنوان مطلب «قضاوت با شما» قرار گرفته! اینحجم از جهتدهی با واژههایی سطحی چون «منفی» یا جایگزین کردن «تنوعهای عقیدتی – مذهبی – قومی» با عبارت «#ادیان_توحیدی» و امثالهم، در نخستین نظر به چشم میآید.
این بازیهای رسانهای –که روال همیشگی چنین جریانهایی است- البته یک خاصیت اثرگذاری هم دارد و آن، عیان شدن دوگانگیها و به تعبیر بهتر، رویه #ریاکارانه جریان مزبور است؛ آنجا که همزمان با همین سیاهنماییها، از آموزش «تربیت» با تکیه بر قرآن دم میزنند! پرواضح است که تربیت با قرائت و تفسیرهای بهرأی ایشان از قرآن، چنین نمودی خواهد داشت...
📚بخش تحلیلی روشنگر
@feraghvaadyan
☯️نظام ليبرال-سرمايه داري براي غلبه بر بحران معنويت،#شبه_جنبش_هاي_معنوي را ايجاد کرده و آسيب هايي را در رابطه با معنويت، اعتقادات، اجتماع و سياست به وجود آورده است!
شبه جنبش ها را نفوذي مينامم زيرا هدفشان گذشته از گسترش معنويت #ليبرال-سرمايه داري، تخريب و بدنام نمودن مکاتب معنوي و نظام هاي سياسي رقيب نظام سرمايه داري است.
☮️«شبه جنبش هاي سياسي-معنوي» بر دسته اي ديگر از جريانهاي معنوي که گاه چهره سياسي آنها بر چهره معنويشان غلبه مي کند،اطلاق می شود.
منبع: کتاب «آسيب شناسي شبه جنبش هاي معنوي»
@Feraghvaadyan
✅ امام،انجمن حجتیه و سکولاریسم!
♦️#انجمن_حجتیه که در قالب مبارزه با بهائیت شکل گرفت، با وقوع انقلاب اسلامی مخالفت خود را با تشکیل حکومت اعلام و بر لزوم جدایی دین از سیاست تاکید کرد؛ در همان عرصه نیز امام خمینی(ره) در پیامی که به منشور #روحانیت معروف بود، نوشت: «دیروز حجتیهایها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات، تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابی تر از انقلابیون شدهاند! ولایتیهای دیروز که در سکوت و تحجّر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریختهاند، در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شکستهاند و عنوان ولایت برایشان جز تکسّب و تعیّش نبودهاست، امروز خود را بانی و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را میخورند!»
🔹بنیانگذار انقلاب اسلامی در خصوص تفکر جدایی دین از سیاست نیز گفت: «ما مکلفیم در امور #سیاسی دخالت کنیم، همانطور که پیغمبر(ص) دخالت میکرد»
@FERAGHVAADYAN
✅ مقام معظم رهبری (بیانات ۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۹)
♦️ما در داخل کشورمان خوشبختانه از همزیستی #ادیان گوناگون برخورداریم؛ یهودیان، مسیحیان، #زردشتیان؛ اینها هم در کنار مسلمانان و در ظلّ نظام اسلامی زندگی میکنند؛ با ما همکاری و همزیستی دارند و نقش ایفا میکنند.
♦️البته وظیفه هم دارند؛ دولت اسلامی هم نسبت به آنها به عنوان #شهروندان_ایرانی دارای وظایفی است که این وظایف را باید انجام دهد و انجام هم میدهد. ما هیچ گلهای از شهروندان #اقلیتهای_مذهبیِ خودمان نداریم. ملاحظه میکنید که وقتی تبلیغات دشمنان علیه جمهوری اسلامی شکلهای موذیانهای پیدا میکند، #کلیمیان ایران اعلامیه میدهند. در قضیه دیگری ارامنه ایران یا برخی گروههای دیگر #مسیحی اعلامیه دادند و از جمهوری اسلامی دفاع و حمایت کردند و این جزو افتخارات جمهوری اسلامی است.
@feraghvaadyan
❌ در خانقه نگنجد اسرار عشق بازي
🔹آنچه در این تصویر تازه از #فرقه _دراویش_گنابادی، بیش از همه به چشم می آید، «بت سازی» و «بت پرستی» آشکار و پنهان است. آیا سجده کردن بر قطب و دست بوسی و پابوسی، چیزی جز بت پرستی و شخص پرستی است؟
🔹مکتوب نمودن بیکم و کاست سخنان -حتی- اشتباه قطب، دلیلی جز تقدیس و بزرگنمایی دارد؟ تأکیدات مکرر -کتبی و شفاهی- بر لزوم تبعیت بیچون و چرا از دستورهای #قطب_فرقه در تمام موارد، اطاعت کورکورانه نیست؟
@Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چرا #اقلیت_های_دینی از زندگی در ایران راضی هستند؟
@Feraghvaadyan
⭕️چرایی لزوم مطالعه و بررسی جریان های فرقه ای
🔻اولین دلیل لزوم بررسی فرقه ها این است که #فرقه یک پدیده ی اجتماعی بسیار تعیین کننده در معادلاتی است که بر زندگی و سرنوشت فردی و اجتماعی بشر مؤثر است. فقط در آمریکا بیش از 2500 فرقه ی رسمی فعالیت دارند و بیش از 5000 فرقه انشعابی و اصلی وجود دارد. در حالی که در زمان های گذشته تعداد بسیار کمتری فرقه در جهان فعالیت داشته اند.
🔻اگر به طور متوسط در هر فرقه فقط هزار نفر را عضو بدانیم – که در برخی #فرقه_ها این رقم به هزاران می رسد – آنگاه مشخص می شود که بُرد تعالیم فرقه ها چه تعداد زیادی از افراد یک جامعه را می تواند تحت الشعاع قرار دهد.
🔻فرقه ها طیف وسیعی از افراد اجتماع از زنان، مردان، کودکان و حتی سالخوردگان، همچنین طیف وسیعی از فعالیت های اجتماعی – اعم از اقتصاد، #سیاست، فرهنگ و هنر – را از آموزه های خود متأثر می کنند.
منبع: 📚کتاب «در قلمرو سایه ها»
@Feraghvaadyan
⚠️آمریکا، عروسکگردان بهائیت(2)
📁اسنادی از جاسوسی تشکیلات بهائی
⭕️گزارشها مؤید ارتباطات تنگاتنگ دولت آمریکا و رهبران جامعه #بهائی است. در واقع بعد از انقلاب نیز، این تبادل اطلاعاتی با آمریکا، همچنان ادامه داشت:
«آقای گلن میچل که از افراد بلندپایه انجمن بهائیهای آمریکاست (محفوظ بماند) و ما قبلاً هم با او در تماس بودیم... با اداره خاور نزدیک، بخش ایران تماس گرفته... از هرگونه اطلاعاتی که سفارت بتواند درباره وضع بهائیها برای ما ارسال دارد بسیار سپاسگزار خواهیم شد. [سایروس] ونس [وزیر امور خارجه آمریکا]»
🔻تعریف و تمجید نیروهای آمریکایی در دستاوردهای سیاسی این فرقه برای راضی نگه داشتن تشکیلات بهائی خارج کشور هم در این سند قابل توجه است:
«همه شماها درباره مسئله بهائیت کار خوبی ارائه کردید، به طوری که توانستیم کنجکاوان پایتخت و #جامعه #بهائیت #آمریکا را ارضاء نماییم...همه ما و دیگرانی که در اینجا هستند از کار خوبی که #بخش_سیاسی ارائه داده است، صمیمانه سپاسگزاریم. مدتها بود که سفارت آمریکا در تهران چنین بخش سیاسی کارآیی نداشت. (قیافه گرفتن بسه، بجاش برای ما یادداشت مکالماتی بفرستید.) به همکاران فارسیتان در خط مقدم نیز بگویید که ما از آنها حمایت میکنیم. ارادتمند هنری پرشت.»
📚پینوشت:
1-اسناد لانه جاسوسی آمریکا: کتاب چهارم، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، 1386، صص 578 -580، سند شماره 12: 3 اکتبر 1979 (مهر 1358)
@feraghvaadyan