✅چالش های کلیسای کاتولیک با مسیحیانی که میگویند میخواهند مدرن باشند
🔸روشنگر به نقل از سایت گفتگوی ادیان، حدود هزار نفر از اعضای خانواده های #کاتولیک ایالت کانزاس با امضای درخواستی به تصمیم یک مدرسه وابسته به کلیسای کاتولیک مبنی بر عدم ثبت نام کودکانی با والدین همجنس گرا اعتراض کرده اند و خواهان تغییر این تصمیم شده اند.
این والدین میگویند تصمیم این مدرسه بر خلاف پیام #مسیح است که همگان را به محبت و همدلی سفارش میکرد و از طرفی نقض حقوق دانش آموزانی است که بخاطر نوع رابطه والدینشان از تحصیل در مدارس دینی باز می مانند.
در این درخواست آمده است که هیچ یک از ازدواج ها مدرن با اصول ازدواج مقدسی که مد نظر کلیساست همخوانی ندارد، کودکان طلاق و یا کودکانی که حاصل ازدواج مجدد والدین کاتولیک هستند، شامل این قانون نشده اند، در صورتیکه این موارد نیز با اصول ازدواج مقدس #کلیسا همخوانی ندارند.
امضا کنندگان همچنین گفته اند کلیسای کاتولیک فرزندان غیر کاتولیک را نیز ثبت نام میکند که ممکن است حاصل ازدواج سفید باشند، ازدواجی که مطابق با قوانین کلیسا نیست.
در این بیاینه از مقامات کلیسا خواسته شده است به چالش های #کاتولیک بودن در روزگار معاصر بیندیشند و راه حلی برای مسیحیانی که میخواهند در روزگار مدرن همچنان مسیحی باشند پیشنهاد دهند🔸
لینک خبر :
http://iid.org.ir/?p=6151
@Feraghvaadyan
🔺اباحهگری در مکتب «اوشو»
✍اوشو میگوید: «گناه، یکی از قدیمیترین ترفندها برای سلطه بر مردم است. آنها در تو احساس گناه ایجاد میکنند و ایدههایی بس احمقانه به خوردت میدهند که قادر به محقق ساختنشان نیستی، سپس گناه به وجود میآید و همینکه گناه به وجود آمد، تو به دام افتادهای. گناه، راز کاسبی همه بهاصطلاح ادیان تثبیتشده است.»(1)
1. اوشو، الماسهای اوشو، ص258.
@Feraghvaadyan
🔺هر بهائی، یک مبلغ تشکیلاتی
✍تبليغ، رکن اصلی و حتی تنها تکليف همواره مورد تأکيد #بهائيت است، بهطوریکه جای نماز و روزه را هم پُر کرده و آنچنان که بر تبلیغ اصرار شده بر هیچ تکلیف دیگری در این #فرقه تأکید نمیشود:
«بساط #تبليغ بايد در جميع احيان ممدود گردد زيرا تأييد الهی موکول بر آن [است]. اگر نفسی به جان و دل، در نهايت همت، کمر بر تبليغ امرالله [بهائیت] نبندد البته از تأييد ملکوت ابهی محروم ماند.»(1)
📖1. مائده آسمانی، ج 5، ص ٧٧. گنجينه حدود و احکام، ص ٢٦١.
@Feraghvaadyan
🔺مخالفت #انجمن_حجتیه با امام(ره) و انقلاب
✍انجمنیها اعتقادی به امام امت و نهضت #انقلاب_اسلامی نداشتند و در این راستا، نهتنها همسو با آحاد مردم برای انقلاب عمل نمیکردند، بلکه بعضاً جوانان انقلابی را از این حرکت بازمیداشتند. در مخالفت انجمن با امامخمینی(ره)، نمونهها اندک نیستند.
↙️«گفتند که دستور از تهران و مشهد است. بنده با بعضی از آنها صحبت کردم و گفتم: آقا! فرمان امام[(ره)] و انقلاب است و وضعیت جامعه ایجاب میکند که به حرف امام گوش کنید و… شما سالها برای امام زمان(عج) مراسم گرفتید، انشاءا... سالهای بعد هم آذین بندی میکنیم، اما امسال را نمیتوانیم جشن بگیریم.
↙️ما میخواهیم از این عمل و از این مورد بهره برداری کنیم، شما هم امسال جشن نگیرید اما آنها مقاومت کردند و اگر کسی چنین اعتقادی پیدا میکرد، از او میخواستند که از عضویت خارج شود. در این مورد، آنها موضعگیری کردند و در مقابل امام، مقاومت نشان دادند.»(1)
📖 1. احمدی، احمد، خاطرات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدفاضل استرآبادی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ اول، زمستان1387، ص246.
@Feraghvaadyan
👈ذات فرصت طلب جریان های فرقه ای
♨️سیلاب و بلایای طبیعی و سوءاستفاده فرقه ها
✍بروز بلای طبیعی در چند روز اخیر در کشور و نوع واکنش جریان های فرقه ای به آن، بار دیگر ذات شکاف زی، فرصت طلب و منفعت گرایانه مشترک در فرقه ها را عیان ساخت.
🔹سیل بزرگنمایی حوادث اخیر، شایعه پراکنی، ایجاد جو بی اعتمادی، بی کفایت نمایاندن مسیولین مملکتی و تلاش برای اشاعه روحیه ناامیدی در نخستین روزهای آغاز سال نو، از سوی جریان های فرقه ای در این روزها کاملا بارز بود. از بهائيت و فرقه های درویشی گرفته تا عرفان واره های نوپدید، همگی در ائتلافي نانوشته در این بازی رسانه ای ایفای نقش کردند.
🔹چنین رفتارها و به تعبیر بهتر، نارفتار هایی، بیش و پیش از هر چیز، سندی است بر مشی باطل، معاندانه و فرصت طلب جریان های مزبور که برخلاف ژست های حقوق بشری معمولشان، حتی از بدترین شرایط و دردهای آحاد انسانی نیز در جهت پیشبرد منافع خویش سود می جویند؛ درست مشابه رفتار استثمارگرانه خود با اعضا و مریدان.
👈و این است ذات و ماهیت حقیقی جریان های فرقه ای.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
🔹🔸زندگی عملی شبهعارفان نوپدید/معیار ارزیابی ادعاها
✍🏻یکی از ملاکهای مهم ارزیابی ادعاهای مدعیان عرفان، بررسی رفتار و زندگی عملی آنهاست که برخی از مدعیان معنویت مدرن، فاقد آن هستنند.
🔹هنگام مطالعه سرگذشت و زندگی مدعیان عرفان ومعنویت متوجه میشویم بخش عمده آن ها در دوره کودکی از عقدهای روانی رنج برده و در جوانی به اعتیاد و مخدرات مبتلا بودهاند.
☯️«پائول توئیچل»، بنیانگذار امریکایی فرقه «اکنکار» نزد نامادریاش بزرگ شد. به اعتقاد نامادری وی، توئیچل، نتیجه خیانت شوهرش است، لذا همیشه توئیچل را مورد آزار قرار میداده که باعث بروز عقده حقارت در درون وی شد، بهگونهای که به سبب همین مسئله، نتواست در دروه جوانی درارتش استخدام شود. تا اینکه جنگهای امریکا یا فیلیپین پیش آمد و ارتش ایالاتمتحده، وی را به عنوان نیروبه استخدام درآورد. یکی دیگر از ویژگیهای توئیچل، مصرف فراوان الکل و مشروب بود. وی در یکی از نوشتههایش میگوید: الکل بود که مرا از گناه نجات داد.
◀️همچنین گذشته سیاه و آلوده «پائولو کوئیلو» در ایام جوانی، نشان دیگر از عدم تعادل روانی و شخصیتی اوست. وی به استفاده از موادمخدر، همجنسبازی، سه بار رفتن به زندان، چند ازدواج ناموفق و اعتیاد به شراب، اعتراف میکند. یکی از ویژگیهای مدعیان معنویت، ادعا و مبالغه درخصوص دروه کودکی و نوجوانی خود است؛ برای مثال، کوئیلو می گوید: «یادم میآید چشمانم را گشودم و با خود گفتم، این مادربزرگ من است، درحالیکه تازه متولد شده بودم.»
📚منبع: گریوانی، مسلم، عرفانوارهها، تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1396، صص380-379.
@Feraghvaadyan
🔺فالوآپ در مسیحیتتبشیری؛ به روایت یکی از جداشدگان
👤«م. دهنوی»، جداشده از جریان #مسیحیت_تبشیری در خصوص معنای«فالو آپ» در جریان مزبور اظهار میدارد: «داستان #فالوآپ ، نگهداری افراد در کلاسهاست. آدمها وقتی جذب شده و بهاصطلاح به این روش ایمان میآورند، دو دسته میشوند. یک عده چندان پیگیر نیستند، اما یک عده به دلیل ضعفهای شخصی خود به خود دنبال میکنند. اینطور نیست که همه در تمامی کلاسها شرکت کنند. آنها هم افراد مستعد را تشخیص میدهند. در یکی دو سال اول بعد از جذب، عیار شخص مشخص میشود و به همین میزان بر او سرمایهگذاری و توجه میکنند.
↙️در کلاسها استاد حتماً پیگیر میشود و میزان پیشرفت افراد را ارزیابی میکند. همچنین اگر به کلاس ها نمیرفتم، پیگیر میشدند که چرا نیامدی؟ علت را جویا شده و سعی میکردند مسئله را حل کنند. اگر ناراحتی یا دلگیری ایجاد میشد، میکوشیدند آن را رفع کنند. اما حواسشان بود که طوری نباشد که کسی فکر کند به زور آمده است و به این ترتیب، اشخاص را حفظ کرده و بر موارد دارای پنانسیل، سرمایهگذاری میکردند.
📖منبع: فصلنامه روشنا.
@Feraghvaadyan
🔺عرفان حلقه و دفاع از همجنسگرایی
✍«محمدعلی طاهری»، سرکرده فرقه #عرفان_حلقه میگوید: «حالا که در جوامعی (جامعه اسلامی) همجنسبازی، مخفی کاری میشود، خودِ مخفیکاری تنشآفرین است. شاید در کشورهایی که این قضیه آزاد است، به خاطر ایجاد تنش است.»(1)
↙️به عبارتی، طاهری معتقد است برای جلوگیری از تنش، بایستی همجنسگرایی آزاد باشد و مخفی بودن، کار درستی نیست و منجر به تنش خواهدشد.
📖 1.جزوه ترم سوم عرفان حلقه، ص 159.
@Feraghvaadyan
🔷شاخصه عارفان حقیقی؛ دوری از آفت «ادعا»🔹
✍🏻عارف راستین نباید در پیشگاه الهی، ادعایی داشته باشد و مبتلا به عجب و کبر گردد، چراکه در نگرش عارف، تنها خداوند، همهکاره است. اگر کسی از شخص مدعی عرفان بخواهد کسی را برای سلوک به وی معرفی کند و او، خمد را عارف بخواند، باید در عرفانش تردید کرد؛ یعنی حتی ذرهای هوای نفس در دل عارف راستین نیست.
🔸ابنسینا میگوید: «من وجد العرفان کأنه لایجد المعروف به فقد خاض لجهالوصول»: «عارف راستین، کسی است که وقتی عرفان را یافت، گویی نیافته(تا ادعایی کند و...) بلکه چون معروف را یافته، این وصول به خدا، او را غرق خود کردهاست.
🔸مرحوم علامه جعرفی نیز در این رابطه اظهار میدارد: «اساسیترین شرط وصول به مقصد اعلا در سیر و سلوک عرفانی این است که سالک در هیچ لحظه از لحظات این حرکت، احساس هیچگونه امتیاز و وصول و برتری و ادعا نکند. آفت مهلک حرکت عرفانی، همین است که امکان دارد در هر موقعیتی گریبان عارف را بگیرد.»
🔸مرحوم ایتالله دستغیب ذیل آیه هشت سوره مبارکه بقره(یخادعون الله...) مینویسد: «خدعه با خدا مراتبی دارد. از جمله مراتب آن، ادعا کردن برخی مقامات عالیه دینی است، در حالی که فاقد آن مقامات هستند. مانند ادعای مقام تسلیم، رضا، توکل، اخلاص و... . کسی که به زبان می گوید اللهاکبر، ایاکنعبد و ایاک نستعین، ولی در عمل، مال و جاه و شئون دنیوی در قلبش ریشه دوانه است، اگر به او بگویند فلان چیز در شرع، گناه و حرام است، حاضر به ترک نیست اما اگر بداند ضرر مالی یاعرضی یا سایر شئون دنیوی دارد، ترک می کند.»
👈🏻بنابراین، یکی از معیارعای تمیز عارفنمایان از عارفان راستین، اهتمام بر دوری از آفت ادعاست.
📚منبع: گریوانی، مسلم، عرفانواره ها، تهران: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1396، صص372-371.
@Feraghvaadyan
♨️ لابی صهیونیسم مسیحی در امریکا
🔺لابی #صهیونیسم مسیحی که در واقع در میان مسیحیان، یکی از افراطیترین لابیها شناخته میشود، از ابزارهای گوناگونی برای نیل به اهداف خویش بهره جستهاست، از جمله: سازماندهی رأیدهندگان امریکایی برای انتخاب سیاستمداران محافظهکار اخلاقی، تحتتأثیر قرار دادن افکارعمومی با استفاده از نشر عقاید خود از طریق رسانهها و جراید، شرکت در انتخابات، #لابینگ و... .
🔺صهیونیستهای #مسیحی از جهات دیگری نیز در سیاست خارجی ایالاتمتحده نقش دارند که از آنجمله میتوان به حمایت از جنگ با تروریسم اشاره کرد، بهطوریکه نویسندگانی چون «ریچارد جکسون» با اشاره به دامنهدار شدن این جنگ و مثبت تلقی گردیدن آن با کاربرد اصطلاحاتی چون «جنگ سودمن» و «جنگ منصفانه»، معتقدند یکی از علل این نامگذاری، ریشه در تعصب دینی ذاتی جامعه امریکا دارد که در اندیشههای #اوانجلیکها و گروههای راست مسیحی نمود مییابد.
📚منبع: رجبی، محمد، صهیونیسم مسیحی و جایگاه آن در ایالاتمتحده، تهران: مرکز اسناد انقلاباسلامی، 1390، ص190.
@feraghvaadyan
🔺ماهیگیری طیف افراطی #اهل_حق از سیلابهای اخیر
تقابل «مجمع فعالان مدنی» با رویکرد همدلانه جامعه اهلحق
📣روشنگر به نقل از خبرگزاری فارس/ در حالیکه تمامی رسانههای منتسب به جامعه اهلحق در پیوند و وفاق ملی و به عنوان وظیفه انسانی، اقدام به انتشار پیامهای دعوت از هموطنان پیرو اهلحق برای یاریرسانی به قربانیان حوادث سیلابهای اخیر در نقاط مختلف کشور نمودهاند، جریان افراطی موسوم به «مجمع –غیرقانونی- فعالان مدنی یارسان»، رویهای متفاوت پیش گرفته تا ماهیت حقیقی خود را بیش از پیش عیان سازد.
↙️گروه مزبور که با انتشار بیانیهای به بهانه ابراز همدردی با آسیبدیدگان سیلابهای کشور، بار دیگر هجمه به حاکمیت را پیشه نهاده، ضمن بزرگنمایی دامنه آسیبها و فروبستن چشم خود بر تمام اقدامات صورتگرفته در جهت امدادرسانی، از انتشار پستهای مربوط به گردآوری کمکهای مردمی در مناطق اهلحق نشین و نیز بیانیه یکی از سادات و بزرگان اهلحق (سیدنصرالدین حیدری) برای دعوت به یاری سیلزدگان، خودداری کرد تا نشان دهد در رویکرد معاندانه، چیزی کمتر از سایر جریانهای فرقهای و برانداز ندارد و اینبار نیز این مصیبت انسانی را که قلوب ایران را در نخستین روزهای سال نو، جریحهدار نموده، دستمایه سهمخواهیهای همیشگی خود قرار دادهاست.
↙️البته این رویه تقابلی در جریان مزبور، مسبوق به سابقه بوده و در شرایط بحرانی مشابه، نظیر وقوع زمینلرزه در غرب کشور یا اغتشاشات دیماه 96 و جنگ اقتصادی –امروز- امریکا علیه ایران، همواره در راستای دامن زدن به دشواریها، سیاهنمایی و ماهی گرفتن از آب گلآلود حرکت کردهاند.
↙️شایان ذکر است، طیف افراطی اهلحق که در پی خودسوزیهای متعصبانه تنیچند از افراطیون در سال 92 اعلام موجودیت نمود، در میان قاطبه اهلحق هیچ جایگاهی نداشته و بزرگان و سادات اهلحق همواره به انحاء مختلف رویکرد و تحرکات افراطی جریان مذکور را مورد تقبیح قرار دادهاند.
@Feraghvaadyan
🇮🇷همدلی به وسعت «جمهوریاسلامی»
💢به مناسبت 12 فروردین، سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران
✍آنچه دوازدهم فروردینماه را از سایر صفحات تاریخ ایران، حتی روز پرشکوه 22 بهمنماه 1357 متمایز میسازد، تولد نوعی «همدلی» برآمده از «هویتی الهی» بود که پیش از این نه فقط در ایران، که در جهان، سابقه نداشت.
🔹ماهیت الهی انقلاباسلامی و مولود آن، نظام #جمهوری_اسلامی، چیزی فراتر از ابعاد دین، نژاد و قومیت عرضه داشت که همگان، از مسلمان، زرتشتی، یهودی و مسیحی –از هر قوم و زبان- را به سمت «آری» به نظامی کشاند که قید «اسلامی» بودن، نه تنها عاملی برای نگرانی نبود، بلکه مشی رهبر و بنیانگذار آن، امامخمینی(ره) پیش از آن روز بزرگ، حجت را بر تمامی آحاد جامعه تمام کرده و آرامش بابت فردایی سراسر اطمینان و متکی به قانون را بر دلهای پیروان ادیان توحیدی و قومیتهای مختلف مستولی ساخت.
🔹تأکیدات مکرر ایشان بر لزوم احترام و پاسداشت حقوق حقه پیروان ادیان توحیدی و بنیان #انقلاب و نظام جمهوریاسلامی بر یگانگی و توحید، و اهتمام بر عملیاتی ساختن آن از همان روزهای نخستین، جایی برای تردید باقی نگذاشت.
🔹بدینسان، در روز 12 فروردینماه، تمامی آحاد جامعه ایران، پای صندوقهای رأی رفته و گونهای خاص، نادر و حماسی از «همدلی» منقش به توحید و الوهیت را بر جهانیان عرضه داشتند که رنگ و بوی آن، امروز با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب، هنوز به قوت خویش باقی مانده و چهبسا، تقویت گردیدهاست.
🔹مواضع همدلانه پیروان ادیان توحیدی با نظام در تمامی شرایط و برهههای حساس، همچون جنگ اقتصادی، بلایای طبیعی و ...، نمود بارز این امر است.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@feraghvaadyan