✝مسیحیان، بومیان این سرزمین هستند
↙️ اسقف «گریگور چیفتجیان»، رئیس شورای خلیفهگری ارامنه آذربایجان بوده و چندین سال است که در این سمت مشغول خدمت به جامعه ارمنی میباشند. ایشان طی گفتگو با نشریه روشنا، از تجربیات خود در ایران و ضرورتها و چالشهای جامعه ارامنه سخن گفتهاند. در ادامه، گزیدهای از سخنان ایشان ارائه میشود:
🔹در ماه می سال2017، من در کنفرانس ادیان برلین شرکت کردم. خیلی جالب است که دقیقاً همین سؤال شما در آنجا نیز مطرح شد. با این تفاوت که آنها سؤال میکردند، چگونه ممکن است که پیروان ادیان مختلف، بهخصوص اسلام و مسیحیت در کنار یکدیگر زندگی کنند؟ پاسخ من این بود که همه ما اعم از مسیحی و مسلمان، زرتشتی و پیروان دیگر ادیان در جمهوری اسلامی ایران، اگر در کنار هم به خوبی زندگی میکنیم، به این خاطر است که برخلاف غربیها، ما آشنایی دیرینهای با یکدیگر داریم. ما در ایران با هم بزرگ شدهایم، قد کشیدهایم و از دیرباز، یکدیگر را میشناسیم. درست است که تفاوتهایی میان ادیان وجود دارد اما این تفاوتها، قابل احترام است. من در جمهوری اسلامی ایران، نیازی ندیدم که مسیحی بودنم را به مسلمانان تفهیم کنم. برادران مسلمان من، مسیحیت را خیلی خوب میشناسند. آنها میدانند که من به عنوان یک مسیحی، بهتازگی قدم در این سرزمین نگذاشتهام و پیشینهای هزار ساله در ایران دارم. کلیسای «تادئوس مقدس»(قرهکلیسا)، قدیمیترین کلیسای جهان مسیحیت (واقع در دشت چالدران)، مؤید این ادعاست. برادران و خواهران ایرانی، به خوبی میدانند که مسیحیان، بومیان این سرزمین هستند، پس نیازی به آشنایی با ما ندارند. آنها به خوبی ما را میشناسند، ما هم از آنها شناخت کافی داریم.🔹
✅متن کامل مصاحبه را در فصلنامه روشنا(ویژه بهار 97) مطالعه بفرمایید.📖
5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مستند_بررسی_نقش #انگلیس در
شکل گیری #رژیم_صهیونیستی
🔵 #قسمت_دهم
🌐feraghvaadyan
🌐adyan8
📛آسیبهای #فرقههای_انحرافی
🛑فرقهها، مجموعه آسیبهایی را در دو سطح فردی و اجتماعی، متوجه قربانی و جامعه میسازند که در تحقیقات جامعهشناسان و محققان مورد ارزیابی و احصاء قرار گرفتهاند. از آن جمله «مارگارت تالر سینگر»، محقق فرقههای انحرافی، آسیبهای فرق را به چند دسته تقسیم میکند:
✖️آسیبهای فردی و خانوادگی.
✖️آسیبهای ناشی از به کارگیری روشهای مجابسازی روانی و کنترل ذهنی پیچیده توسط فرقهها.
✖️آسیبهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی.(1)
✍وی در این رابطه مینویسد: «فرقهها برخی از بهترین اذهان جامعه را از آموزش و افکار مثبت منحرف میکنند. بسیاری افراد به فرقهها کشانده شدند؛ جایی که تمام سالهای عمرشان را فقط برای قدرت و منافع رهبر فرقه صرف نمودهاند. آنها بهترین سالهای زندگیشان را از دست دادهاند و در صورت جدایی، ممکن است نتوانند تواناییها و استعدادهای قبلیشان را به کار گیرند.»(2)«به علت تعهد کاملی که از اعضا خواسته میشود...فرقهها آسیب بسیار جدی به روش دموکراتیک زندگی ما میزنند. آنها عمداً جلوی اهداف تحصیلی و شغلی را می گیرند، خانواده ها را از هم میگسلند، روابط شخصی را به درگیری میکشانند و پیروان را به تحویل دادن پسانداز، متعلقات و سایر داراییهای خود وادار مینمایند. در بسیاری از موارد، عواقب عضویت در فرقه، خردکننده، دراز مدت و گاه غیرقابل جبران است.»(3)
📌سینگر تأکید میکند: کار برخی اعضای فرقهها به بیمارستان روانی میکشد، بعضی سالها بعد از یک تجربه فرقهای منزوی میشوند...حتی کسانی که ممکن است مشکلات حاد روانی را تجربه نکرده باشند، اغلب دارای مشکلات قابلتوجهی برای تطابق با زندگی نرمال (بعد از ترک فرقه) هستند.»(4)
🔺🔻این محقق، طیفی از حوزهها و موارد آسیب قربانیان فرق (که به صورت موانعی برای خروج آنها عمل میکنند) را برمیشمارد؛ اعتقادات، صداقت و وفاداری، سرسپردگی به رهبر اتوریته، فشار جمع و فقدان اطلاعات، خستگی و سردرگمی، ترس (از تنبیهات فرقه)، احساس گناه به سبب آلوده شدن، آسیبهای روانی، بیاعتمادی و بدگمانی، فقدان اعتماد بهنفس، ترس از خویشتن(ترسی درونی که در صورت ترک فرقه، فرد محکوم به زندگی خفتبار خواهدبود. این ترس،ریشه در تحقیرهایی دارد که در فرقه بر فرد اعمال میگردد.)، ضعف در روابط شخصی و اجتماعی، مقولات ادراکی-فلسفی و...، از آن جملهاند که ریشه در آموزشها و زندگی تحت تشکیلات فرقهای دارد.
📚پینوشت:
1. سینگر، مارگارت تالر، فرقهها در میان ما، ترجمه ابراهیم خدابنده، انتشارات دانشگاه اصفهان، 1387، صص116-117.
2. همان، ص122.
3. همان، ص127.
4. همان، ص120.
@feraghvaadyan
🌐 پشت پرده جعل ناشیانه شجره نامه ملکه انگلیس
رئیس پژوهشکده انساب با اشاره به توطئه جدید بعضی رسانه های انگلیس خبیث مبنی بر سیادت ملکه انگلستان گفت:
🔹این مسئله تازه نیست و از قدیم برای افراد ظالم و خبیثی همچون صدام حسین در عراق و قذافی در لیبی نیز کنگره هایی مبنی بر ادعای سیادت برگزار می شد
🔹شجره نامه ای که برای ملکه انگلستان تهیه شده، بسیار ناشیانه جعل شده است؛ چرا که شجره نامه از حیث نسب باید حداقل در حدود 42 نفر باشد و حال آنکه این شجره نامه ساختگی اینگونه نیست
🔹این ادعاها هیچ حجیت شرعی و قانونی ندارد و باید دانست دست هایی در کار است که مسئله سیادت را لوث و سطحی جلوه دهند.
📰روزنامه جوان
.
🔺 آیا #جهان_های_چندگانه واقعا وجود دارند؟
▫️ ( #بخش_چهارم )
کل مجموعه قوانین ممکن محلی، تحت عنوان «چشم انداز» شناخته می شوند. در برخی تعابیر نظریه ریسمان، چشم انداز یک مجموعه نامحدود است. این امر، تنوعی شگرف از جهان ها را تضمین می کند.
بسیاری از فیزیکدانان به ویژه حامیان نظریه ریسمان، هنگام صحبت درباره جهان های چندگانه چندان اهمیتی به خود جهان های موازی نمی دهند. برای ایشان، انتقاد از جهان های چندگانه به عنوان یک مفهوم، اهمیتی ندارد. حیاتِ نظریات آن ها وابسته به سازگاری درونی و امیدواری به آزمون آزمایشگاهی است. این دانشمندان برای نظریه های خود، جهان های چندگانه را فرض می کنند بدون آن که نگران چگونگی حصول آن باشند؛ این نگرانی مورد توجه کیهان شناسان است.
برای یک کیهان شناس، مشکل اساسی همه ایده های جهان های چندگانه، وجود یک افق دید کیهانی است. این افق دید، محدوده ای است که می توانیم ببینیم؛ از آن جا که سیگنال هایی که از دور دست ها به ما می رسند، با سرعت نور حرکت می کنند از آغاز جهان هنوز فرصت نداشته اند که به ما برسند. همه جهان های موازی در خارج از افق دید ما قرار گرفته و چه حالا و چه برای همیشه، خارج از توان مشاهده ما باقی می مانند. در این مورد اهمیتی ندارد که فناوری تا چه حد تکامل یابد. در حقیقت، این جهان ها آن چنان دور هستند که هیچ تاثیری روی جهان ما ندارند.
حامیان چند جهانی تماما بر اساس اطلاعاتی که از درون محدوده افق دید جمع آوری شده است، ادعا می کنند می توانند بگویند در فواصلی معادل 1000 برابر افق دید کیهانی ما، 10 به توان 100 برابر آن، 10 به توان 1000000 برابر آن و حتی بی نهایت آن طرف تر، چه اتفاقاتی می افتد. این یک استقرای نامعمول و غریب است.
شاید جهان در محدوده ای عظیم گرد هم آمده و بی نهایتی در کار نباشد. شاید تمام ماده موجود جایی متوقف شده و پس از آن تنها فضای خالی باشد. شاید فضا و زمان در یک تکینگی به پایان برسند که مرز محدود کننده جهان را تشکیل می دهد. ما نمی دانیم واقعا چه اتفاقی می افتد چرا که هیچ اطلاعاتی درباره این نواحی نداریم و نخواهیم داشت.
#ادامه_دارد...
@Naghde_elhad
@feraghvaadyan
⁉️ احمد الحسن کیست؟ (۲):
⭕️ از تناقضات در گفتار احمد الحسن تا دعوت به مناظره حضوری و غیرحضوری از سوی یکی از اساتید حوزه
چرا «احمد الحسن» که صاحب ادعاست برای مناظره نمیآید؟! چرا شاگردان طراز اول او که در عراق یا سوئد مخفی هستند برای مناظره نمیآیند و شماها را جلو میاندازند؟!👇
http://hawzahnews.com/detail/News/446387
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
افشاگری های #خواهر_مهدی_رحیمی ( معروف ترین لیدر فارسی زبان و مبلغ احمد بصری ) در باره ی #فساد_جنسی موجود در انصار مکتب نجف و سران فرقه ی مارق و مرتد #احمد-بصری ...
@feraghvaadyan
@adyan8
❌پندهای پدر #خداناباوری به فرزندش
✉️ نگاهی به نامه #داوکینز به دخترش
↙️ ریچارد داوکینز، خطاب به دخترش، «ژولیت» نامهای نوشته که در میان خداناباوران، مشهور است. محتوای نامه به دخترک که تنها 10 سال سن دارد، دربردارنده مبانی فکری اوست که گویا سعی در نهادینه ساختن آن در ضمیر فرزندش دارد. آگاهی از بخشهایی از این نامه مفصل، خالی از لطف نیست.
↩️ «ژولیت جان،
هم اکنون که 10ساله شدهای، میخواهم درباره مسائلی برایت بنویسم که به نظرم مهم هستند. آیا تا به حال دقت کردهای که ما چگونه به چیزهایی که میدانیم پی بردهایم؟...پاسخ این است: با مدرک! گاهی مدرک به معنی دیدن (یا شنیدن، لمس کردن، بوییدن...) چیزی است تا بدانیم که آن چیز وجود دارد. گاهی مدرک، مشاهده تنها نیست بلکه مشاهدات، مدرک را پشتیبانی میکنند... نسبت به سه دلیل بد برای باور کردن به تو هشدار دهم. این دلایل بد عبارتاند از: سنت، اتوریته [مرجعیت] و الهام.
سنت به معنی یکسری باور و عقیده است که دست به دست و سینه به سینه از پدربزرگها و مادربزرگها به پدران و مادران و از آنها به فرزندان انتقال مییابد و این کار برای قرنها ادامه پیدا میکند... اصلاً گاهی باورهای سنتی از هیچ و پوچ آغاز میشوند....اتوریته به معنای باور چیزی به خاطر این است که افراد مهمی آن را به تو گفتهاند. در کلیسای کاتولیک رومی، پاپ به عنوان مهمترین فرد، این نقش را بر عهده دارد. مردم معتقدند سخنان او درست است، تنها به این خاطر که «پاپ» است. در یکی از مذاهب اسلام، افراد سالمند ریشدرازی که «آیتالله» نامیده میشوند، همین نقش را بازی میکنند. بسیاری از مسلمانان معتقدند اگر دستور قتلی از جانب آیتاللهها از یک کشور دیگر صادر شود، آنها مجازند آدم بکشند.
وقتی میگویم که در سال 1950، پیروان کلیسای کاتولیک مجبور به پذیرفتن این شدند که بدن مریم به آسمان رفته، منظورم این است که در این سال، پاپ به مردم گفت باید این را باور کنند، به همین سادگی... هیچ دلیلی وجود ندارد که چون پاپ است باید سخنانی را که گفته بیش از سخنان هر کس دیگر باور کنی... سومین دلیل بد برای باور کردن، الهام است. اگر از پاپ در سال 1950 میپرسیدی که چطور به این نتیجه رسیده که مریم در آسمان ناپدید شده، احتمالاً میگفت که به او الهام شدهاست... اما آیا این واقعاً دلیل خوبی است؟
درباره این حرفها چه کار میتوان کرد؟ البته در سن تو کار زیادی از دستت ساخته نیست اما میتوانی این شیوه را امتحان کنی. بار دیگر که کسی به تو چیز مهمی گفت با خودت بیندیش: «آیا این هم از آن چیزهایی است که مردم با مدرک باور دارند؟ یا از آن چیزهاست که به خاطر سنت، اتوریته و الهام، باور کردهاند؟» و بار دیگر که کسی ادعا کرد چیزی درست است از او بپرس: «چه مدارکی پشت آن است؟».
🔚دوستدارت
بابایی
📕«دلایل خوب و بد برای باور کردن»، نوشته ریچارد داوکینز . منبع انگلیسی: Good And Bad Reasons For Believing (داوکینز دات کام)🌐