♦️پایان چله «ثابتعلیشاه»؟!
↩️ قطب تازه فرقه گنابادی، بالأخره روزه سکوت خود را شکست
🔸با گذشت بیش از 40 روز از مرگ «نورعلی تابنده»، قطب سابق #فرقه نعمتاللهی سلطانعلیشاهی گنابادی، مهمترین رویداد را باید شکستن سکوت جانشین وی(علیرضا جذبی) دانست که با صدور بیانیهای چند صفحهای، رویکرد و خط مشی فکری-عملی خود را تا حد زیادی آشکار ساخت، بلکه پاسخی باشد بر انتقادها، هجمههای جریانها و گروههای معارض و رقیب.
🔻در حالیکه طی ایام اخیر، برخی جریانهای درونفرقهای مشخص با انتشار مطالبی خاص، در مسیر هجمه به جانشین تازه قطبیت، زیرسؤال بردن اعتبار جانشینی وی و در عینحال، حمله به حاکمیت و نظام را در دستورکار خود قرار دادهاند، شماری دیگر بر بزرگنمایی و تقدیس «#نور_علی_تابنده» تأکیده کرده و برخی چهرههای خاص(م.ص) ، ادعای جانشینی سر دادهاند، تداوم سکوت علیرضا جذبی میتوانست تبعاتی ناخواسته در پی داشته باشد که با صدور بیانیه فوقالذکر، تا حدی آن را مرتفع ساخت، اما سایه تهدیدها همچنان بر سر فرقه، باقی است.
👈🏻با این حال، هنوز برای ارزیابی و قضاوت در باب کیفیت رفتاری و مدیریتی جذبی، زود است و گذشت زمان، روشن خواهدکرد که این جانشین تازه، چه در چنته دارد.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
♨️مدح «نورعلی تابنده» در روزنامه سراسری 👈🏻...و تناقضی به نام «تبلیغ درویشی»
📌درحالیکه بند تازه منتشرشده بیانیه چندین صفحهای قطب جدید #فرقه_گنابادی بر «عدم تبلیغ در درویشیگری» تأکید دارد، شاهد تبلیغ مستقیم این مرام توسط یکی از چهرههای فعال دراویش از رهگذر یکی از رسانههای قدیمی و کثیرالانتشار سراسری هستیم.
▪️مقاله «روح مصلح»، به قلم «ع.م.ص»، روز گذشته (15 بهمنماه جاری) در روزنامه «ا» منتشر شد تا تناقض تبلیغ #درویشی، بار دیگر عینیت یابد. در این مطلب نسبتاً طویل، «نورعلی تابنده»، قطب سابق و تازه متوفی فرقه نعمتاللهی گنابادی با صفاتی چون «مصلح اجتماعی»، «عارف»، «سالکالی الله» و امثالهم مورد معرفی و دربیانی بهتر، مدح و منقبت قرار گرفته، با اشاره مستقیم به نام سلسله، اقطاب و سبک زندگی و مبانی فکری دراویش، تبلیغ درویشیگری، بیش از هر زمان دیگری به شکل عریان رخ مینمایاند.
🔻دیگر نکته قابلتأمل این مدحنامه تبلیغی، اشاره به فاجعه گلستان هفتم اسفندماه 1396، از زاویه مورد علاقه برخی طیفهای افراطی و روشنفکر درویش است؛ یعنی انتساب حوادث به عوامل خارجی –بهصورت تلویحی، بخشهایی از حاکمیت یا برخی ارگانهای مشخص- و تطهیر چهره دراویش افراطی که صدالبته این طرز فکر از ممدوح(نویسنده) چندان دور از انتظار نبوده و همان تعابیر و تحلیلهای نورعلی تابنده را تداعی مینماید.
از کیفیت و چرایی انتشار این مطلب از رسانه مزبور درمیگذریم که حوزهای جداست و تحلیلهایی چندبعدی میطلبد. نقطه قابلاشاره و تأکید در این مختصر، اشاره به رشد قارچگونه تناقضات روزافزون فکری-عملی در دراویش نعمتاللهی است که ابهام در خصوص چشمانداز آینده اندیشهای-ساختاری این فرقه را دوچندان میسازد.
↩️درحالیکه #قطب تازهوارد با عبارت «...در درویشی، اصولاً تبلیغ نیست»، سعی در استحکام اعتبار نزد مریدان دارد، در همان حین، شاهد تبلیغاتی اینچنین از سوی فقرا –ی روشنفکر- هستیم و نیک واقفیم که توسعه و تعمیق تناقضات، به زبان ساده حکایت از همان داستان لنگیدن یک جای کار دارد!
📚بخش تحلیلی روشنگر
@feraghvaadyan
⭕️ اجرای جشنهای دهه فجر با مشارکت ادیان توحیدی
🔹سید مجتبی میردهقان مدیر دفتر امور #اقلیتهای_دینی وزارت فرهنگ و ارشاد در نشست خبری اسلامی از اجرای برنامههای دهه فجر اسلامی با مشارکت هموطنان ادیان توحیدی خبر داد گفت: برگزاری هم اندیشی سالیانه پیشوایان مذهبی و فعالان فرهنگی و اجتماعی #ادیان_توحیدی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیشب برگزار شد.
🔻وی افزود: جشن مهمانی لالهها و گلباران قبور شهدای ادیان توحیدی در آرامستان ارامنه تهران ساعت ۱۴ فردا برگزار میشود.
🔸میردهقان گفت:: هموطنان ادیان توحیدی در استانهای اصفهان، فارس، یزد، آذربایجانهای شرقی و غربی نیز مراسم متنوعی برگزار میکنند.
↩️در این نشست نمایندگانی از ارامنه، #آشوریان و کلدانیان، #زرتشتیان و #کلیمیان برنامههای خود را درباره جشنهای دهه فجر اعلام کردند.
@feraghvaadyan
39.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️آنچه باید در مورد انجمن حجتیه بدانیم
🔹انجمن حجتیه مهدویه ابتدا با هدف مبارزه با #بهائیت تشکیل شد ولی بعد ها دچار انحرافاتی شد که نقطه آغاز این انحراف سخنرانی آقای حلبی مؤسس #انجمن_حجتیه علیه امام خمینی(ره) در بازار تهران مبنی بر جدایی دین از سیاست و انتقاد از مشی مبارزه با طاغوت توسط امام بود.
@Feraghvaadyan
♨️بزرگترین کلیسای پايتخت ثبت ملی شد
🔘 #کلیسای_سرکیس_مقدس که بزرگترین کلیسای تهران که در سال ۱۳۴۹ خورشیدی بنا شد، واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شد.
👈🏻جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخیفرهنگی غیرمنقول ۱۵ بهمنماه به ریاست معاون میراثفرهنگی کشور برگزار و درآن آثار ۹ استان با حضور اعضای شورا موردبررسی قرار گرفت که در این جلسه کلیسای سرکیس مقدس واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شد.
@feraghvaadyan
⭕️ استعمارهدف غایی مسیحیت تبشیری
🔹در حقیقت اینها یک دین نیستند، بلکه یک سیاست هستند، یک استعمار به شمار می روند، رییس جمهور کنیا میگوید وقتی کشیشها به سرزمین ما آمدند، ما زمینهایمان را در اختیار داشتیم و آنها در دستشان کتاب مقدس داشتند، ولی امروز بعد از پنجاه سال آنها در دستشان زمینهای ما را دارند و ما در دستمان کتاب مقدس است.
❗️هر جا که شما می بینید ناقوس کلیسا به صدا در می آید، بدانید که بلافاصله بعد از آن، ناقوس جنگ به صدا در می آید، ناقوس استعمار به صدا درخواهد آمد و خودتان را آماده آن روز کنید، آنچه که امروز دارد به اسم مسیحیت ترویج می شود، مسیحیت سنتی نیست، بلکه #مسیحیت_تبشیری و استعماری است، اینها همیشه سردمداران یک استعمار و جلودار این داستان با روشهای مختلف بوده اند.
🔻 شما یک مجسمه سنتی و قدیمی از مریم مقدس نمی توانید پیدا کنید که بدون حجاب باشد یا راهبهها که کاملا پوشیده هستند، ولی امروز در #کلیسای_تبشیری نه تنها حجاب وجود ندارد، بلکه رقص مختلط دیده می شود، آوازه خوانی وجود دارد، در حالی که کتاب مقدس می گوید زنها در کلیسا حتی نباید حرف بزنند و حتی سئوالشان را در خانه از همسر خود بپرسند، این متن کتاب مقدس است و نشان می دهد که این دیانت نیست بلکه سیاست همراه استعمار است، نشان می دهد که آنها نمی خواهند پیرو انجیل باشند، اینها می خواهند پیرو آن سیاست خود باشند و ابزارشان #مسیحیت است.
↩️پس مسیحیت تبشیری، ابزار دیانت است، اما واقعیتشان سیاست می باشد و لذا بقیه مسیحیها مثل ارامنهای که در ایران هستند، به شدت با اینها مخالفند و با این افکار می جنگند و در مقابلشان موضع گیری می کنند، اما با این وجود صدای بلندی ندارند.
@feraghvaadyan
♨️ «تصوف»، علت عقبماندگی جوامع اسلامی
🔹استاد شفیعی کدکنی در اظهار نظری گفته است: « من نیز با کسروی، در این نکته، موافقم که یکی از علل، و شاید تنها علت، در عقبماندگی جوامع اسلامی، تصوف است؛ اما به مانند کسروی نمیخواهم این «علت بدبختی» را با دشنام و ستیزهجویی از میان بردارم، زیرا برای من به مانند روز روشن است که عرفان و #تصوف، با مخالفتهایی از نوع مخالفت کسروی هرگز از میان برداشته نخواهد شد.»(1)
🔻«عرفانی که اکنون غالباً در ایران در "محافل" و در "کتب" و "نشریات" عرضه می شود، عرفانی است که تبار ایرانی را تباه خواهد کرد و کوچک ترین جایی برای خِرَد و اراده و جنبش باقی نخواهد گذاشت. مجموعۀ بی نهایتی است از بازی با الفاظ که عارفانش می توانند ناظر قتل عام هزاران جوان و پیر باشند و بعد هم بگویند: "تجلی ذات احدیت بود در مقام اسم قهار»(2)
📚1.زبان شعر در نثر صوفیه، ص 19.
2.همان،99.
@Feraghvaadyan
🔘 انجمنیها پس از انقلاب اسلامی
📌«پس از انقلاب نیروهای تربیت شده در #انجمن_حجتیه به سه دسته تقسیم شدند؛ دسته نخست مانند پرورش، دکتر صادقی استاد دانشکده الهیات مشهد، عبدالکریمی استاد دانشگاه مشهد، مهندس مصحف و بسیاری دیگر به انقلابیون پیوستند. جوانانی نیز بودند که دستکم چند سالی انجمن را تجربه کرده و به صف انقلابیون پیوسته بودند. برخی مانند مهندس مهدی طیب که مسئولیت برگزاری مراسم سخنرانیها را در تهران برعهده داشت، نه تنها به انقلابیون پیوستند، بلکه به نوعی در برابر انجمن هم قرار گرفتند. دسته دوم در برابر #انقلاب بیتفاوت ماندند و دسته سوم به انتقاد از آن پرداخته به صف مخالفان از نوع دیندار پیوستند.»(1)
📚1. انقلاب اسلامی و مردم مشهد، ص207.
@feraghvaadyan
⭕️ «آرش» شکنجه گر بهائی ساواک
♨️ یکی از معروف ترین شکنجه گران بهائی ساواک، فریدون توانگری معروف به آرش بود. وی در سال 1329ش، در تهران به دنیا آمد و سند ازدواج او به تاریخ 5/14سنه 2537(1357) در دفتر لجنه #بهائیت تهران ثبت گردیده است.
آرش در سال 1351ش، با مدرک دیپلم به استخدام ساواک درآمد و به عنوان یک نیروی عادی مشغول خدمت گردید. در اوایل سال 1352 با ارتقاء مسئول اقدام دایره عملیات شد و به شکنجه مردان و زنان مبارز پرداخت. به طوری که در سال 1354رهبر دایره عملیات گردید.
🔹همزمان با رهبری دایره عملیات، همچنان در امر بازجویی و شکنجه دخالت داشته و رفتاری در حد اعلای قساوت با زندانیان داشت تا آن جا که در کمیته مشترک #ساواک از او به عنوان خشن ترین بازجو یاد شد. وی به خاطر جدیت در سرسپردگی، مدالهای متعددی از مقامات ما فوق خود دریافت نمود و تا واپسین روزهای حکومت طاغوت مجدانه در کمیته مشترک مشغول خدمت به اربابان خود بود.»(1)
📚1. قاسم حسن پور، شکنجه گران میگویند، ص 13.
@feraghvaadyan
🔴 معنویتهای نوظهور مدل بدلی عرفانهای اصیل
▪️نام دیگر #معنویتهای_نوظهور «عرفانهای بدلی» است. زیرا مدعیان معنویت در این فرقهها با نگاهی به مهمترین تعالیم #ادیان بزرگ مثل ایمان به خدا، معاد، دنیاگریزی، انجام تکالیف شرعی مانند نماز با حذف یا تحقیر این تعالیم، دستورالعمل های دیگری به مخاطبان خود توصیه میکنند.
🔹بدل سازی عرفان ها عموماً از طریق موارد زیر صورت می پذیرد:
۱- به جای ایمان به خدا و خود، تنها ایمان به خود و کشف الوهیت درون انسان را توصیه میکنند.
۲- به جای اعتقاد به معاد، اعتقاد به آموزه ناموجه #تناسخ را معرفی میکنند.
۳- مراقبههای بیروح و گاه دشوار را جایگزین انجام نماز و عبادات و ارتباط با خدا می کنند.
۴- انسان را به عشق زمینی و فروتر، و یا حداکثر عشق انسانی (نه الهی) دعوت میکنند.
۵- به جای دعوت به تفکر و اندیشه، مخاطبان را به توقف اندیشه و استدلال فراخوانده و آن را مانع معنویت میدانند.
۶- آنها به جای توجه انسان به دستورات اخلاقی و انسانی، بر توصیه های مادی و لذتگرایانه تاکید دارند.
@feraghvaadyan