eitaa logo
روشنگر مدیا
954 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
565 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
چکیده مقاله بررسی شأن و مقام قطب در اندیشۀ صوفیه؛ با تأکید بر باورهای فرقه‌های نعمت‌اللّهیه و ‌ذهبیّه ■ حمید شهسواری شیرازی* به رغم آنکه ‌تصوّف و صوفی‌گری - به‌عنوان یکی از جریان‌های دیرپا و درخور توجه در عالَم اسلام - در طول تاریخ، شاخه‌ها و انشعابات فراوان یافته و فرقه‌‌‌ها و سلسله‌‌‌های صوفیانه، انگاره‌ها و مشی و مبانی متفاوتی داشته‌اند، اما اصول و انگاره‌‌‌های مُجمعٌ‌علیه و مشترکی را می‌توان در همه این نحله‌ها جست وجو کرد و جُست‌‌‌‌‌‌‌‌. اعتقاد به ولایتِ اقطاب، یکی از همین انگاره‌‌‌های مشترک است‌‌‌‌‌‌‌‌. «قطب» در نظر صوفیه به کسی اطلاق می‌شود که افزون بر طی مسیر سلوک و دست یافتن به مقام «فناء فی اللّه»، اجازه و نصّی - از قطب پیشین - برای خلافت و رهبری فرقه دارد؛ اجازه‌ای که‌ بی‌‌انقطاع و افتادگی، به یکی از ائمه معصومین علیهم السلام ختم می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. قاطبۀ صوفیه شأن و مقامی والا و ویژه برای قطب قائل‌اند؛ چنانکه صوفیان گنابادی، ولایت و امامت معصومین علیهم السلام را به اقطاب این سلسله نیز تسری داده‌اند و جایگاه اقطاب در نظام تکوین و تشریع را همان جایگاه امامان معصوم علیهم السلام دانسته و علم غیب و الهام را نیز یکی از شئون اقطاب انگاشته‌‌‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌. افزون بر این، برخی فرقه‌های صوفیه شرط پذیرش اعمال را نیز تبعیت از قطب بر شمرده‌اند و و برای تشرّف به محضر اقطاب، آدابی ویژه در نظر گرفته‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌. هرچند انگارۀ اعتقاد به اقطاب، به نوعی برگرفته از آموزه‌های شیعی در باب ولایت ائمه اطهار علیهم السلام است، اما نباید از نظر دور داشت که این آموزه که رکن هویت‌ساز مذهب شیعه به حساب می‌آید، فرق و فاصله بسیار با انگارۀ ولایت در سیاق سنّت صوفیه دارد؛ از جمله اینکه ولایت در تفکر شیعی، منحصر در امامت ائمۀ اطهار علیهم السلام است، اما ولایت در اندیشۀ صوفیه به مقام فناء فی اللّه اشاره دارد که مصادیق آن مشایخ و اقطاب صوفیه‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌. در این نوشتار با استناد به آثار و منابع فرقۀ نعمت‌اللّهیه و فرقۀ ‌ذهبیّه، به بررسی اعتقادات و ادعاهای ‌آن‌ها دربارۀ مقام و موقعیت و همچنین شؤون «قُطب» پرداخته شده است‌‌‌‌‌‌‌‌. کلیدواژه‌ها: صوفیه، ‌تصوّف، عقاید صوفیه، آموزه ولایت، قطب، اقطاب صوفیه، مقام قطب، فرقه نعمت‌اللّهیه، فرقه ‌ذهبیّه‌‌‌‌. * استاد حوزه و دانشگاه؛ پژوهشگر و متخصص حوزۀ فرق و ادیان 🔺مطالعه چکیده و دانلود فایل صوتی: https://bit.ly/2PDfdpb @tasavvof95 @feraghvaadyan
🆕جولان «شاهدان یهوه» در کشور آذربایجان 📣روشنگر به نقل از مرکز فرهنگی قفقاز/ معاون کمیته دولتی امور گروه‌های دینی جمهوری آذربایجان، از عدم اعمال محدودیت برای فرقه انحرافی شاهدان یهوه (شاخه‌ای از مسیحیان صهیونیست) در جمهوری آذربایجان خبر داد. 👤«تونی برس»، رئیس انجمن اروپایی شاهدان یهوه که به جمهوری آذربایجان سفر کرده، در دیدار با «سیاوش حیدروف»، معاون کمیته دولتی امور گروه‌های دینی این کشور، موضع‌ دولت آذربایجان در قبال پیروان این فرقه را ناشی از فضای تساهل و تفاهم حاکم بر جامعه‌ دانست. ➕وی اظهار داشت: در آذربایجان به تأمین آزادی اعتقادات دینی و توسعه همکاری میان اعتقادات دینی توجه ویژه‌ای می‌شود و به موازات مسلمانان که اکثریت جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، پیروان سایر ادیان نیز مطابق با ایمان و اعتقادات دینی خود از شرایط برابر برخوردارند. ↩️این در حالی‌است که هر روز، خبرهای تأسف‌باری از آزار و سرکوب مسلمانان در منطقه شیعه‌نشین «نارداران» در این کشور به گوش می‌رسد. اقدامات دولت سکولار آذربایجان در رقم زد این فضا مؤثر است. @Feraghvaadyan
👈🏻آقای آزمایش! لطفاً پاسخگو باشید 📝جوابیه برخی فقرا به «پروژه تهدید به ترور فیزیکی» مصطفی آزمایش 🔹در پی فرافکنی‌های کانال‌ها و شبکه های منتسب به جریان افراطی و حامی مأذون خارج‌نشین فرقه گنابادی در 48 ساعت گذشته و راه انداختن نمایشی تازه باعنوان «پروژه تهدیدبه ترور فیزیکی مصطفی آزمایش» که به طرز حالبی بلافاصله پس از انتشار کلیپ ویدئویی تهدیدکننده یکی از خویشاوندان قطب (فرزند قطب سابق) رقم خورد، نامه ای با امضای «جمعی از فقرای گنابادی» در فضای مجازی منتشر شده که در آن ضمن اشاره به اقدامات اخیر آزمایش و رسانه های حامی وی در ترور شخصیت مولازاده‌ها و نمایندگان قطب، نسبت به آخرین شوی تبلیغی مأذون خارج‌نشین فرقه گنابادی به‌شدت اعتراض شده و ضمن برشمردن اهداف این طرح، خواستار پاسخگویی آزمایش به انتقادات مطرح‌شده گشته‌اند. 🔹در این نامه سرگشاده، ضمن جریان‌‌شناسی تحرکات اخیر آزمایش، آخرین اقدام وی در راه‌اندازی پروژه مزبور مورد اشاره قرار گرفته و هدف آزمایش، فراری رو به جلو از رسوایی، طرد و در نهایت،‌خلع اجازه طریقتی عنوان شده‌است. 🔸نویسندگان ضمن اشاره به تفسیرهای به‌اصطلاح قرآنی آزمایش، او را درباب مسئله حجاب نیز به قرآن ارجاع داده و خواستار پاسخدهی درباره بی‌قیدی همسرش نسبت به این مقوله شده‌اند. 🔸یکی دیگر از نکات قابل‌تأمل دراین اعتراض‌‌نامه و به عبارتی‌ جوابیه، اشاره به نقش رسانه های منسب به آزمایش و جریان افراطی قرقه گنابادی در رقم زدن غائله گلستان هفتم می‌باشد که معترضان عملکرد آزمایش در این زمینه را متناقض دانسته و خواستار برائت وی از این رسانه‌ها شده‌‌اند. ✍🏻به نظر می‌رسد،‌ کشمکش‌ها و تنش‌ها در میان رقبا و جریان‌های درون‌فرقه‌ای دراویش گنابادی، به مرحله تازه‌ای وارد شده که پیچیدگی و افزایش برخوردها وجه بارز آن است. 👈🏻قدر مسلم آنکه، شواهد از رقم خوردن روزهایی سخت در فرقه گنابادی حکایت دارد. 📚بخش تحلیلی روشنگر
👈🏻آقای آزمایش! لطفاً پاسخگو باشید 📝جوابیه برخی فقرای گناباید به «پروژه تهدید به ترور فیزیکی»👇🏻👇🏻
🔹بازدید نمایندگان ایکوفوم از موزه "آرداک مانوکیان" ارامنه تهران 📣روشنگر به نقل از خلیفه‌گری ارامنه تهران/ ‌شرکت کنندگان در چهل و یکمین سمپوزیوم سالانه بین‌المللی "ایکوفوم" در تهران، عصر روز سه شنبه 24 مهرماه، با همراهی سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران از کلیسای مریم مقدس ارامنه تهران و همچنین موزه "آرداک مانوکیان" بازدید کردند. چهل و یکمین سمپوزیوم سالانه بین‌المللی "ایکوفوم" از 23 الی 27 مهرماه، به میزبانی ایران، در حال برگزاری است. «فرانسوا مِرس»، رئیس ایکوفوم به همراه کارشناسان امور موزه از 37 کشور جهان و همچنین 67 کارشناس از ایران در این سمپوزیوم حضور دارند. خانم‌ها آلیس شاه‌مرادیان و آشخن یقیائیان به نمایندگی از موزه "آرداک مانوکیان" دراجلاس سال جاری ایکوفوم که با موضوع "موزه‌شناسی و تقدّس" برگزار شده است، شرکت می‌کنند. در بازدید نمایندگان ایکوفوم از موزه "آرداک مانوکیان"، توضیحات جامعی از سوی سید احمد محیط طباطبایی (رئیس ایکوم ایران)، هارمیک آودیان (عضو شورای خلیفه گری ارامنه تهران و رابط شورا با موزه) و همچنین کشیش هاکوپ کشیشیان ارائه گردید. در این بازدید شرکت کنندگان دراین سمپوزیوم با تاریخچه کلیسا و موزه، اشیای نگهداری شده در موزه، تاریخچه جامعه ارامنه ایران و همچنین مراسم کلیسای ارمنی آشنا شدند. در پایان این بازدید هدیه‌ای به رسم یادبود از سوی فرانسوا مِرس، رئیس ایکوفوم به موزه "آرداک مانوکیان" اهدا شد. ایکوفوم، بخش موزه‌شناسی ایکوم و قسمت فکری و تئوریک کمیته جهانی ایکوم(موزه‌شناسی) است. این بخش، بیشترین عضو فعال را در بین سایر بخش‌های ایکوم داشته و در بین آن‌ها از نظر کمّی و کیفی از اهمیت بالایی برخوردار است. @Feraghvaadyan
✅چهل میلیون دلار جریمه صد و سی سال ساخت‌و‌ساز بدون مجوز 🔸کلیسای خانواده مقدس در شهر بارسلون اسپانیا - از مشهورترین اماکن بازدید گردشگران - با پرداخت چهل و یک میلیون دلار جریمه به شهرداری موافقت کرده است. این جریمه به خاطر ساختن این کلیسا در صد و سی سال پیش بدون مجوز است. به نقل از بی بی سی قرار است این مبلغ برای بهبود امکانات رفت و آمد شهری از جمله دسترسی بهتر به این بنای مهم و اطراف آن به کار گرفته شود. قرار است ساختمان اصلی تا سال ٢٠٢٦ مصادف با یکصدمین سالمرگ آنتونی گودی، معمار این بنا، تکمیل شود. در سال گذشته، چهار و نیم میلیون گردشگر از این بنای مهم و ثبت شده توسط یونسکو دیدن کردند🔸 @religions @Feraghvaadyan
💢 تغییر هنگام تبلیغ! ♨️ پیامبرخوانده‌ی مدعیست که هر آنکس مسلک ساختگی او را نپذیرد، حتی اگر به تمامی علوم احاطه داشته باشد، باز هم است. ⏪ چنان که می‌خوانیم: «اگر نفسی الیوم به جمیع علوم أرض احاطه نماید و در کلمه‌ی بلی توقف کند لدی الحق مذکور نه و از اجهل ناس محسوب (:اگر کسی امروزه به جمیع دانش‌های زمین احاطه داشته باشد اما بهائیت را نپذیرد، از نادان‌ترین مردم نزد خدا به حساب می‌آید)».[1] ⚠️ اما آیا هنگام ، این باور پیامبرخوانده‌ی خود را به مستمعین خواهند گفت⁉️ مسلماً که نه؛ ⏪ چرا که (بر خلاف باور واقعی بهائیت) در بیان حیله‌ی تبلیغی، به مبلّغین توصیه داشته است: «تعالیم الهیه در این دور نورانی چنین است که نباید نفوس را نمود و به نسبت داد که تو ندانی و من دانم؛ بلکه باید به جمیع نفوس به نظر احترام نظر کرد و در بیان و دلالت به طرز مکالمه نمود که بیائید مسائلی چند در میان است تا تحری حقیقت نمائیم و ببینیم چگونه و چسان است. مبلّغ نباید خویش را دانا و دیگران را نادان برشمرد...».[2] ⚠️ حال به راستی علّت این و از جانب چیست⁉️ ⚠️ آیا بخاطر اثرگذاری و مخاطبین، می‌توان دیدگاه و باور پیامبرخوانده‌ی بهائی را زیر سؤال گذاشت⁉️ ⚠️ آیا در بهائیت، را توجیه می‌کند⁉️ @n_bahaiat @Feraghvaadyan 📚پی‌نوشت: 📕[1]. حسینعلی نوری، بدیع (در جواب اسئله قاضی)، ص 139-138. 📙[2]. عباس افندی، مکاتیب، ج 1، ص 355.
چکیده مقاله بررسی مسئله «مهدویّت» در باورها و کارکردهای تحریف‌گرایانۀ اقطابِ «نعمت اللّهی گنابادی» ■ سیّد حسین شفیعی دارابی* اعتقاد به ظهورِ منجی که ریشه در معارف قرآنی دارد، از اعتقادات و آموزه‌های مهم و مبنایی اسلام و باوری مشترک میان قاطبۀ مذاهب اسلامی و به ویژه، شیعۀ اثنی‌عشری به‌حساب می‌آید. از آنجا که اهل ‌تصوّف و از جمله طریقت نعمت‌اللّهی گنابادی نگاه و برداشتی متفاوت و مناقشه‌برانگیز از «مهدویت» دارند، بررسی انگاره‌های آنان در این حوزه و واکاوی میزان همسانی و همسوییِ باورداشت آنان با آموزه‌ها و اعتقاداتِ شیعی در این حوزه، در خور اعتنا و حائز اهمیت است. در این مقاله، به شیوه‌ای توصیفی- تحلیلی و با تکیه و‌ تمرکز بر نگاشته‌ها و آثار اهل ‌تصوّف و به‌ویژه اقطاب فرقه نعمت اللّهیه، به واکاوی نگاه و نگرش این فرقه به منجی و مهدی‌باوری و بررسی میزان سازگاری و سنخیّت آن با آموزه‌های اسلامی- شیعی پرداخته شده است. در این راستا، افزون بر بازشناسی و تبیین «مهدویت شخصیّه» به عنوان باور بنیادین و بی‌بدیل شیعی، و بازشناسی و نقد «مهدویت نوعیه» به عنوان یکی از انگاره های انحرافی فرقۀ نعمت اللّهیه، اهم پیامدها و کارکردهای آن بیان و بازگو شده است. شایان ذکر است، اقطاب فرقۀ نعمت اللّهی گنابادی، همواره کوشیده‌اند تا باورهـا و رویکردهایشـان در حوزۀ مهدویت را همخوان با اصول و اعتقادات ناب موعود‌گرایانه شیعی، جلوه دهند و در این راستا بارها از حتمیّتِ وقوع، شرایط، زمان، و ویژگی‌های ظهور امام زمان (عج) سخن گفته‌اند، اما تعبیر و تفسیرهای خاص این فرقه، از مهدویت و به‌ویژه طرح و تأیید اندیشۀ «مهدویّت نوعیّه» و «بیعت وَلویّه»، افزون بر آنکه رگه‌هایی از تحریف و انحراف در باورها و رویکردهای فرقۀ نعمت اللّهیه را آشکار‌ می‌سازد، گواهِ گویایی است بر این‌که رویکرد و نگاه این فرقه با آموزۀ‌ مترقی و موردِ وفاق شیعه در باب مهدویت، متفاوت است، بلکه فاصله بسیار دارد. کلیدواژه‌ها: مهدویت، موعود‌باوری، عقاید صوفیه، فرقه نعمت اللّهیه، مهدویت نوعیه، مهدویت نوعیه، آموزه‌های شیعی، انحرافات صوفیه. * دکترای تفسیر و علوم قرآنی، استادیار دانشگاه مجازی المصطفی| shafieidarabi@chmail.ir 🔺مطالعه چکیده و دانلود فایل صوتی: https://bit.ly/2R49OIl @tasavvof95 @Feraghvaadyan
انتشار ویدیوی سخنان اساتید برجسته‌ترین دانشگاه‌های جهان از جمله اساتید زیست‌شناسی، کیهان‌شناسی، فیزیک و شیمی دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه ام‌آی‌تی، دانشگاه براون و... در حمایت از خدا، دین و اعلام این موضوع که نه تنها علم هیچ تضادی با خدا و دین ندارد بلکه علم انسان رو به سوی پذیرش خالق پیش میبرد. در این ویدیوی بسیار زیبا که در انتهای این متن قرار دارد ده استاد برجسته‌ی جهان از جمله: 1: پروفسور ایان هاتچینسون استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه ام‌آی‌تی، یکی از سه دانشگاه برتر جهان 2: پروفسور آرود لوئیس استاد فیزیک دانشگاه آکسفورد 3: پروفسور جاناتان فانگ استاد کیهان‌شناسی و فیزیک دانشگاه کالیفرنیا 4: پروفسور رازالیند پیکارد رئیس بخش شبیه‌سازی کامپیوتری هوش و احساس انسان در دانشگاه ام‌آی‌تی 5: پروفسور کنت میلر استاد زیست‌شناسی دانشگاه براون، یکی از دانشگاه‌های آیوی لیگ یعنی معتبرترین گروه دانشگاهی جهان 6: پروفسور دنیل هاستینگز استاد ستاره‌شناسی دانشگاه ام‌آی‌تی 7: پروفسور تروی ورهیس استاد شیمی دانشگاه ام‌آی‌تی 8: پراون ستوپاتی استاد ژنتیک دانشگاه کارولینا و داور بیش از 30 ژورنال علمی 9: چارمین رویال استاد ژنتیک دانشگاه دوک آمریکا 10: پروفسور فرانسس کالینز رئیس سابق پروژه‌ی جهانی ژنوم انسان از اعتقادشان به خدا و دین و اینکه چگونه علم آن‌ها رو به سوی پذیرش خالق پیش برده است سخن میگویند. تذکر: بعد از دیدن این کلیپ آتئیست‌های ایرانی باید به سوالات زیر پاسخ دهند: چگونه آتئیست‌های ایرانی ادعا میکند طبق مکانیک کوانتومی جهان خود به خود و به طور شانسی از هیچ به وجود آمده است در حالی که اساتید کیهان‌شناسی دانشگاه‌های ام‌آی‌تی، کالیفرنیا و... اعلام میکنند علم آن‌ها را به سوی پذیرش خدا پیش برده است؟ چگونه آتئیست‌های ایرانی ادعا میکنند طبق زیست‌شناسی همه‌ی موجودات زنده حاصل جهش‌های تصادفی هستند در حالی که استاد زیست‌شناسی دانشگاه براون اعلام میکند علم او را به سوی پذیرش خدا پیش برده است؟ چگونه آتئیست‌های ایرانی ادعا میکنند که چون جهان بسیار بزرگ است پس حیات شانسی و خود به خود روی زمین شکل گرفته است در حالی که استاد شیمی و ژنتیک دانشگاه‌های ام‌آی‌تی، کارولینا و دوک آمریکا اعلام میکنند علم آن‌ها را به سوی پذیرش خدا پیش برده است؟ چگونه آتئیست های ایرانی ادعا میکنند اصل عدم قطعییت در تضاد با خداست در حالی که استاد فیزیک دانشگاه آکسفورد اعلام میکند علم او را به سوی پذیرش خدا پیش برده است؟ منتظر پاسخ آتئیست‌های ایرانی هستیم. این کلیپ زیبا که در انتهای همین متن است را دانلود و مشاهده کنید. @Naghde_elhad @Feraghvaadyan