eitaa logo
روشنگر مدیا
958 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
565 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹🔸زندگی عملی شبه‌عارفان نوپدید/معیار ارزیابی ادعاها ✍🏻یکی از ملاک‌های مهم ارزیابی ادعاهای مدعیان عرفان، بررسی رفتار و زندگی عملی آن‌هاست که برخی از مدعیان معنویت مدرن، فاقد آن هستنند. 🔹هنگام مطالعه سرگذشت و زندگی مدعیان عرفان ومعنویت متوجه می‌شویم بخش عمده آن ها در دوره کودکی از عقده‌ای روانی رنج برده و در جوانی به اعتیاد و مخدرات مبتلا بوده‌‌اند. ☯️«پائول توئیچل»، بنیانگذار امریکایی فرقه «اکنکار» نزد نامادری‌اش بزرگ شد. به اعتقاد نامادری‌ وی، توئیچل، نتیجه خیانت شوهرش است، لذا همیشه توئیچل را مورد آزار قرار می‌داده که باعث بروز عقده حقارت در درون وی شد، به‌گونه‌ای که به سبب همین مسئله، نتواست در دروه جوانی درارتش استخدام شود. تا اینکه جنگ‌های امریکا یا فیلیپین پیش آمد و ارتش ایالات‌متحده، وی را به عنوان نیروبه استخدام درآورد. یکی دیگر از ویژگی‌های توئیچل، مصرف فراوان الکل و مشروب بود. وی در یکی از نوشته‌هایش می‌گوید: الکل بود که مرا از گناه نجات داد. ◀️همچنین گذشته سیاه و آلوده «پائولو کوئیلو» در ایام جوانی، نشان دیگر از عدم تعادل روانی و شخصیتی اوست. وی به استفاده از موادمخدر، همجنس‌بازی، سه بار رفتن به زندان، چند ازدواج ناموفق و اعتیاد به شراب، اعتراف می‌کند. یکی از ویژگی‌های مدعیان معنویت، ادعا و مبالغه درخصوص دروه کودکی و نوجوانی خود است؛ برای مثال، کوئیلو می گوید: «یادم می‌آید چشمانم را گشودم و با خود گفتم، این مادربزرگ من است، درحالی‌که تازه متولد شده بودم.» 📚منبع: گریوانی، مسلم، عرفان‌واره‌ها، تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1396، صص380-379. @Feraghvaadyan
🔺فالوآپ در مسیحیت‌تبشیری؛ به روایت یکی از جداشدگان 👤«م. دهنوی»، جداشده از جریان #مسیحیت_تبشیری در خصوص معنای«فالو آپ» در جریان مزبور اظهار می‌دارد: «داستان #فالو‌آپ ، نگهداری افراد در کلاس‌هاست. آدم‌ها وقتی جذب شده و به‌اصطلاح به این روش ایمان می‌آورند، دو دسته می‌شوند. یک عده چندان پیگیر نیستند، اما یک عده به دلیل ضعفهای شخصی خود به خود دنبال می‌کنند. این‌طور نیست که همه در تمامی کلاس‌ها شرکت کنند. آن‌ها هم افراد مستعد را تشخیص می‌دهند. در یکی دو سال اول بعد از جذب، عیار شخص مشخص می‌شود و به همین میزان بر او سرمایه‌گذاری و توجه می‌کنند. ↙️در کلاسها استاد حتماً پیگیر میشود و میزان پیشرفت افراد را ارزیابی‌ می‌‌کند. همچنین اگر به کلاس ها نمی‌رفتم، پیگیر می‌شدند که چرا نیامدی؟ علت را جویا شده و سعی می‌کردند مسئله را حل کنند. اگر ناراحتی یا دلگیری ایجاد می‌شد، می‌کوشیدند آن را رفع کنند. اما حواسشان بود که طوری نباشد که کسی فکر کند به زور آمده است و به این ترتیب، اشخاص را حفظ کرده و بر موارد دارای پنانسیل، سرمایه‌گذاری می‌کردند. 📖منبع: فصلنامه روشنا. @Feraghvaadyan
🔺عرفان حلقه و دفاع از همجنس‌گرایی ✍«محمدعلی طاهری»، سرکرده فرقه #عرفان_حلقه می‌گوید: «حالا که در جوامعی (جامعه اسلامی) همجنس‌بازی، مخفی کاری می‌شود، خودِ مخفی‌کاری تنش‌آفرین است. شاید در کشورهایی که این قضیه آزاد است، به خاطر ایجاد تنش است.»(1) ↙️به عبارتی، طاهری معتقد است برای جلوگیری از تنش، بایستی همجنس‌گرایی آزاد باشد و مخفی بودن، کار درستی نیست و منجر به تنش خواهدشد. 📖 1.جزوه ترم سوم عرفان حلقه، ص 159. @Feraghvaadyan
🔷شاخصه عارفان حقیقی؛ دوری از آفت «ادعا»🔹 ✍🏻عارف راستین نباید در پیشگاه الهی، ادعایی داشته باشد و مبتلا به عجب و کبر گردد، چراکه در نگرش عارف، تنها خداوند،‌ همه‌کاره است. اگر کسی از شخص مدعی عرفان بخواهد کسی را برای سلوک به وی معرفی کند و او، خمد را عارف بخواند، باید در عرفانش تردید کرد؛ یعنی حتی ذره‌ای هوای نفس در دل عارف راستین نیست. 🔸ابن‌سینا می‌گوید: «من وجد العرفان کأنه لایجد المعروف به فقد خاض لجه‌الوصول»: «عارف راستین، کسی است که وقتی عرفان را یافت، گویی نیافته(تا ادعایی کند و...) بلکه چون معروف را یافته، این وصول به خدا، او را غرق خود کرده‌است. 🔸مرحوم علامه جعرفی نیز در این رابطه اظهار می‌دارد: «اساسی‌ترین شرط وصول به مقصد اعلا در سیر و سلوک عرفانی این است که سالک در هیچ لحظه از لحظات این حرکت، احساس هیچ‌گونه امتیاز و وصول و برتری و ادعا نکند. آفت مهلک حرکت عرفانی، همین است که امکان دارد در هر موقعیتی گریبان عارف را بگیرد.» 🔸مرحوم ایت‌الله دستغیب ذیل آیه هشت سوره مبارکه بقره(یخادعون الله...) می‌نویسد: «خدعه با خدا مراتبی دارد. از جمله مراتب آن، ادعا کردن برخی مقامات عالیه دینی است، در حالی که فاقد آن مقامات هستند. مانند ادعای مقام تسلیم، رضا، توکل، اخلاص و... . کسی که به زبان می گوید الله‌اکبر، ایاک‌نعبد و ایاک نستعین، ولی در عمل، مال و جاه و شئون دنیوی در قلبش ریشه دوانه است، اگر به او بگویند فلان چیز در شرع، گناه و حرام است، حاضر به ترک نیست اما اگر بداند ضرر مالی یاعرضی یا سایر شئون دنیوی دارد، ترک می کند.» 👈🏻بنابراین، یکی از معیارعای تمیز عارف‌نمایان از عارفان راستین، اهتمام بر دوری از آفت ادعاست. 📚منبع: گریوانی، مسلم، عرفان‌واره ها، تهران: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1396، صص372-371. @Feraghvaadyan
♨️ لابی صهیونیسم مسیحی در امریکا 🔺لابی #صهیونیسم مسیحی که در واقع در میان مسیحیان، یکی از افراطی‌ترین لابی‌ها شناخته می‌شود، از ابزارهای گوناگونی برای نیل به اهداف خویش بهره جسته‌است، از جمله: سازماندهی رأی‌دهندگان امریکایی برای انتخاب سیاستمداران محافظه‌کار اخلاقی، تحت‌تأثیر قرار دادن افکارعمومی با استفاده از نشر عقاید خود از طریق رسانه‌ها و جراید، شرکت در انتخابات، #لابینگ و... . 🔺صهیونیست‌های #مسیحی از جهات دیگری نیز در سیاست خارجی ایالات‌متحده نقش دارند که از آن‌جمله می‌توان به حمایت از جنگ با تروریسم اشاره کرد، به‌طوری‌که نویسندگانی چون «ریچارد جکسون» با اشاره به دامنه‌دار شدن این جنگ و مثبت تلقی گردیدن آن با کاربرد اصطلاحاتی چون «جنگ سودمن» و «جنگ منصفانه»، معتقدند یکی از علل این نامگذاری، ریشه در تعصب دینی ذاتی جامعه امریکا دارد که در اندیشه‌های #اوانجلیک‌ها و گروه‌های راست مسیحی نمود می‌یابد. 📚منبع: رجبی، محمد، صهیونیسم مسیحی و جایگاه آن در ایالات‌متحده، تهران: مرکز اسناد انقلاب‌اسلامی، 1390، ص190. @feraghvaadyan
‍ 🔺ماهی‌گیری طیف افراطی از سیلاب‌های اخیر تقابل «مجمع فعالان مدنی» با رویکرد همدلانه جامعه اهل‌حق 📣روشنگر به نقل از خبرگزاری فارس/ در حالی‌‌که تمامی رسانه‌های منتسب به جامعه اهل‌حق در پیوند و وفاق ملی و به عنوان وظیفه انسانی، اقدام به انتشار پیام‌های دعوت از هموطنان پیرو اهل‌حق برای یاری‌رسانی به قربانیان حوادث سیلاب‌های‌ اخیر در نقاط مختلف کشور نموده‌اند، جریان افراطی موسوم به «مجمع –غیرقانونی- فعالان مدنی یارسان»، رویه‌ای متفاوت پیش گرفته تا ماهیت حقیقی خود را بیش از پیش عیان سازد. ↙️گروه مزبور که با انتشار بیانیه‌ای به بهانه ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان سیلاب‌های کشور، بار دیگر هجمه به حاکمیت را پیشه نهاده‌‌، ضمن بزرگ‌نمایی دامنه آسیب‌ها و فروبستن چشم خود بر تمام اقدامات صورت‌گرفته در جهت امدادرسانی، از انتشار پست‌های مربوط به گردآوری کمک‌های مردمی در مناطق اهل‌حق نشین و نیز بیانیه یکی از سادات و بزرگان اهل‌حق (سیدنصرالدین حیدری) برای دعوت به یاری سیل‌زدگان، خودداری کرد تا نشان دهد در رویکرد معاندانه، چیزی کمتر از سایر جریان‌های فرقه‌ای و برانداز ندارد و این‌بار نیز این مصیبت انسانی را که قلوب ایران را در نخستین روزهای سال نو، جریحه‌دار نموده، دستمایه سهم‌خواهی‌های همیشگی خود قرار داده‌است. ↙️البته این رویه تقابلی در جریان مزبور، مسبوق به سابقه بوده و در شرایط بحرانی مشابه، نظیر وقوع زمین‌لرزه در غرب کشور یا اغتشاشات دی‌ماه 96 و جنگ اقتصادی –امروز- امریکا علیه ایران، همواره در راستای دامن زدن به دشواری‌ها، سیاه‌نمایی و ماهی گرفتن از آب‌ گل‌آلود حرکت کرده‌‌اند. ↙️شایان ذکر است، طیف افراطی اهل‌حق که در پی خودسوزی‌های متعصبانه تنی‌چند از افراطیون در سال 92 اعلام موجودیت نمود، در میان قاطبه اهل‌حق هیچ جایگاهی نداشته و بزرگان و سادات اهل‌حق همواره به انحاء مختلف رویکرد و تحرکات افراطی جریان مذکور را مورد تقبیح قرار داده‌اند. ‌@Feraghvaadyan
🇮🇷همدلی به وسعت «جمهوری‌اسلامی» 💢به مناسبت 12 فروردین،‌ سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران ✍آنچه دوازدهم فروردین‌ماه را از سایر صفحات تاریخ ایران، حتی روز پرشکوه 22 بهمن‌ماه 1357 متمایز می‌سازد، تولد نوعی «همدلی» برآمده از «هویتی الهی» بود که پیش از این نه فقط در ایران، که در جهان، سابقه نداشت. 🔹ماهیت الهی انقلاب‌اسلامی و مولود آن، ‌نظام ، چیزی فراتر از ابعاد دین، نژاد و قومیت عرضه داشت که همگان، از مسلمان،‌ زرتشتی، یهودی و مسیحی –از هر قوم و زبان- را به سمت «آری» به نظامی کشاند که قید «اسلامی» بودن، نه تنها عاملی برای نگرانی نبود، بلکه مشی رهبر و بنیانگذار آن، امام‌خمینی(ره) پیش از آن روز بزرگ، حجت را بر تمامی آحاد جامعه تمام کرده و آرامش بابت فردایی سراسر اطمینان و متکی به قانون را بر دل‌های پیروان ادیان توحیدی و قومیت‌های مختلف مستولی ساخت. 🔹تأکیدات مکرر ایشان بر لزوم احترام و پاسداشت حقوق حقه پیروان ادیان توحیدی و بنیان و نظام جمهوری‌اسلامی بر یگانگی و توحید، و اهتمام بر عملیاتی ساختن آن از همان روزهای نخستین، جایی برای تردید باقی نگذاشت. 🔹بدین‌سان، در روز 12 فروردین‌ماه، تمامی آحاد جامعه ایران، پای صندوق‌های رأی رفته و گونه‌ای خاص، نادر و حماسی از «همدلی» منقش به توحید و الوهیت را بر جهانیان عرضه داشتند که رنگ و بوی آن، امروز با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب، هنوز به قوت خویش باقی مانده و چه‌بسا، تقویت گردیده‌است. 🔹مواضع همدلانه پیروان ادیان توحیدی با نظام در تمامی شرایط و برهه‌های حساس، همچون جنگ اقتصادی، بلایای طبیعی و ...، نمود بارز این امر است. 📚بخش تحلیلی روشنگر ‌ ‌ @feraghvaadyan
پیام تبریک اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان ↙️اسقف اعظم سيبوه سرکيسيان خليفه ارامنه تهران از سوی خود، جامعه ارامنه، شورا و مجمع خليفه گری پيامهای تبريکی به مناسبت فرارسیدن 12 فروردین، سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران را، به مقام معظم رهبری حضرت آيت الله العظمی سيدعلی خامنه ای، رياست محترم جمهوری اسلامی ايران، جناب آقای دکتر روحانی،رياست محترم مجلس شورای اسلامی آقای دکتر لاريجانی، رياست محترم قوه قضائيه حضرت آيت الله رئيسی و حضرت آيت الله صادق آملی لاريجانی رياست محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام، دکتر علی اکبر صالحی رياست محترم سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ايران ارسال نموده و بقای نظام جمهوری اسلامی ایران و پیروزی و موفقیت روزافزون ملت شریف ایران را از درگاه خداوند مسئلت نموده است. متن پيام جناب اسقف سيبوه سرکيسيان تقديم می شود: بدينوسيله فرارسيدن 12 فروردين سالروز استقرار نظام جمهوري اسلامي ايران را از جانب خود، شوراي خليفه گري ارامنه تهران و قاطبه ارامنه به حضرتعالي تبريك عرض نموده، سعادت مقام عالي، بقاي نظام جمهوري اسلامي ايران و پيروزي و موفقيت روزافزون ملت شريف ايران را از بارگاه احديت مسئلت مي دارم. دعاگو  اسقف اعظم سيبوه سركيسـيان  خليفه ارامنه تهران  11 فروردین 1398 @Feraghvaadyan
🔺 و ساخت مشرق‌الاذکار ↙️تاکنون هشت مشرق‌الأذکار ملی در شهرهای شیکاگو، کامپالا، سیدنی، فرانکفورت، پاناما، ساموا، دهلی و سانتیاگو احداث شده‌است. البته با توجه به پیام مرکز تشکیلات مبنی بر اینکه «ابتدا ناظر به کشورهایی هستیم که در آن‌ها مشارق اذکار ملی و محلی در حال تأسیس است.»(1)، ساخت این پایگاه‌های بهائی در نقاط مختلف ادامه دارد. همان‌طور که کامبوج بعد از این هشت طرح عمده، در مقیاسی محلی ساخته شد. ↙️البته پیش از همه برای اولین‌بار در سال ۱۹۰۸ در شهر «عشق‌آباد» (پایتخت ترکمنستان امروز) که در آن هنگام، جزئی از ترکستان روسیه بود، ساختمانی با این نام بنا شد که در جریان یک زلزله آسیب جدی دید و در نهایت در سال ۱۹۶۳ تخریب گردید. دولت روسیه ‌تزاری در شکل‌گیری فرقه بهائیت، نقشی مهم ایفا کرده و از آغاز پیدایش این فرقه، حمایت‌های زیادی از آن انجام داده‌است. همین امر موجب شده سران بهائی، پیشرفت خود را مدیون این دولت دانسته و حتی در آثار خویش از نقش روس‌ها، قدردانی کنند.(2) مجوز ساخت اولین مشرق‌الأذکار بهائی، یکی از همین خدمات و حمایت‌های دولت روس از بهائیت است که موجب شد با آزادی کامل در آن دیار، به فعالیت‌های تبلیغی خود بپردازند. مأموران سیاسی روس‌تزار با چنین مجوزی قصد داشتند، کانون بهائیان را به خارج از ایران نیز سرایت دهند.(3) 📚1.ترجمه پیام بیت‌العدل خطاب به بهائیان جهان، رضوان 2013 میلادی. 2.پیام بیت‌العدل خطاب به احبّای مجتمع در سانتیاگو، ١٤ اکتبر ٢٠١٦. 3.رائین، اسماعیل، انشعاب در بهائیت پس از مرگ شوقی ربانی، تهران: مؤسسه تحقیقی رائین، چاپ مرو، بی‌تا، ص 104، به نقل از قرن بدیع، ج 2، ص 15. @Feraghvaadyan
♨️انتشار تصاویر بستگان قطب؛ چالش تازه فرقه گنابادی! 👈قیاس خواهر قطب با معصومین و بزرگان!
روشنگر مدیا
♨️انتشار تصاویر بستگان قطب؛ چالش تازه فرقه گنابادی! 👈قیاس خواهر قطب با معصومین و بزرگان!
✍تازه ترین چالش این روزهای فرقه گنابادی، مربوط به انتشار تصاویر ملاقات خواهر نورعلی تابنده (قطب فرقه) با وی در بیمارستان است. گویا این مسیله که از سوی یکی از رسانه های فرقه صورت پذیرفته، با جنجال ها و واکنش های درونی و بیرونی زیادی همراه بوده است. 🔹فارغ از درستی و نادرستی این اقدام _ از منظر دراویش و افکارعمومی بیرونی _ تلاش های صورت گرفته از سوی برخی چهره ها برای رفع و رجوع این امر، قابل تامل است. 👈در یک مورد جالب، یکی از فقرا(مجاز فرقه) اقدام به انتشار مطلبی نموده و در آن به قیاس خواهر و بستگان قطب با _نعوذبالله_ حضرت فاطمه زهرا، مریم و زینب (س) پرداخته! ‼️وی به این حد نیز کفایت نکرده و با استناد به توجیهی غیر قابل اتکا، انتشار تصویر خواهر قطب را به سبب « انتشار شمایل هایی» از معصومین که گاها در برخی نقاط دیده شده، «بلااشکال» عنوان نموده است! 👈تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل... به نظر می رسد فرقه گنابادی، سالی پر چالش را آغاز نموده و روزهای سختی در پیش دارد. 📚بخش تحلیلی روشنگر @Feraghvaadyan
🔺آسیب‌های فرقه‌های‌ انحرافی ✍فرقه‌ها، مجموعه آسیب‌هایی را در دو سطح فردی و اجتماعی، متوجه قربانی و جامعه می‌سازند که در تحقیقات جامعه‌شناسان و محققان مورد ارزیابی و احصاء قرار گرفته‌‌اند. از آن جمله «مارگارت تالر سینگر»، محقق فرقه‌های انحرافی، ‌آسیب‌های فِرَق را به چند دسته تقسیم می‌کند: • آسیب‌های فردی و خانوادگی. • آسیب‌های ناشی از به کارگیری روش‌های مجاب‌سازی روانی و کنترل ذهنی پیچیده توسط فرقه‌ها. • آسیب‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی. @Feraghvaadyan