❌حجتیه و اندیشه انحرافی مهدوی
▪️در اندیشه #انجمن_حجتیه انتظار با انفعال گره خورده موضوعی که اندیشمندان تشیع نسبت به آن بارها هشدار دادهاند شهید آیت الله دکتر بهشتی در این باره میگوید: مکرر در بحثهای مربوط به امام زمان علیه السلام عرض کرده ام، اگر قرار باشد مسئله امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و انتظار فرج او ، نتیجه اش در ما این باشد که دست روی دست بگذاریم تا او بیاید همه کارها را درست بکند ، این درست بدترین اثر تخدیری است که ممکن است یک اعتقاد امیدزا داشته باشد.
💠مقام معظم رهبری در این خصوص چنین میفرمایند: #انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم ... سربازی منجی بزرگی که میخواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بینالمللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشنبینی دارد. ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفهای نداریم؛ نه، بعکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم. اعتقاد به امام زمان به معنای #گوشهگیری نیست.
@Feraghvaadyan
⭕️ويژگی های عارفان دروغين و سران جريان های باطل شبه دينی
👈🏻«يکی از مهم ترين مسائل در عرفان حقيقی و جريان های کاذب، استاد و راهبر مريدان است. شناخت عارف و استاد حقيقی از افراد سودجو و دغل باز برای همگان ساده نيست. میتوان ويژگیهای عارفان دروغين و سران جريانهای باطل شبه دينی را اين گونه بيان کرد:
1. دعوت به « خود »؛
2. مبهم و رازآلود سخن گفتن؛
3. مبارزه با اديان الهی؛
4. تبليغ کثرت گرايی عرفانی و دامن زدن به #فرقهگرايی؛
5. انکار واقع نمايی ارزشهای دينی؛
6. تئوريزه کردن مسائل جنسی و دامن زدن به آن؛
7. ايجاد مکانهای مقدس اختصاصی.
❗️فِرَق جديد با فروکاستن مفهوم دين، جايگزينی #خودمحوری به جای خدامحوری و فرعی سازی دين نسبت به غايات #اومانيستی، بزرگ ترين ضربه را بر کيفيت تدين افراد، وارد می آورند. علاوه بر اين، ادعاي اين جنبش ها درباره انحصار در داشتن حقيقت، داشتن ساختارهايی که اطلاعات بی چون و چرا می طلبند، تشويق به وابستگی فزاينده به جنبش از نظر مادی، معنوی و منابع اجتماعی و بريدن از جامعه، همه و همه خطرهای نهان ديگری شمرده میشوند که نبايد از آن ها غفلت کرد.» (1)
📚1. احمدحسين شریفی، درآمدی بر عرفان حقيقی و عرفانهای کاذب، صص 243-310.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
♨️آسیب شناسی دین پژوهی در عصر مدرنیته
🔹از آسیب های دین شناسی و دین پژوهی، باید به جزئی نگری در #دین اشاره کرد، «در عرصه دین شناسی، مقدس ترین مولفه، دین می باشد ولی نکته ی پر اهمیت این است که نحوه تفسیر و تبیین دین نیز اهمیت قابل ملاحظه ای دارد که در این بین، یکی از آسیب های جدی، جزئی نگری در دین می باشد؛ دین به عنوان یک مجموعه و کل، نازل شده است و در تفسیر آن، قید کلی بودن را باید لحاظ کرد؛ در تفسیر آیات و روایات نمی توان به یک آیه اکتفا کرد، بلکه باید آیات را در عرض و طول یکدیگر تفسیر نمود و در تفسیر روایات نیز همین رویکرد را اتخاذ کرد؛ به عنوان مثال، فقها در فرآیند اجتهاد و صدور فتوا، زمانی که در مورد روزه حکم می دهند و احکام آن را بررسی می کنند، بر این امر تلاش دارند که تمام روایات و آیات موجود را بررسی و مشاهده نمایند تا مبادا حکم و فتوای ایشان خلاف واقع نباشد؛ این مثال در باب فتوا و اجتهاد بود، در عرصه های دیگر دین شناسی و دین پژوهی، باید این رویکرد را مورد تاکید قرار داد و دین شناسی جزء نگرانه را به عنوان یک آسیب و چالش اساسی در این عرصه تلقی کرد.»(1)
🔻« هر چند دین به عنوان یکی از برترین ایدئولوژی ها شناخته می شود که از جانب خداوند متعال نازل شده است، و برای نیل به اهداف خود راهکارهایی را ارائه می کند، ولی بحث های روش شناختی این ایدئولوژی، تابع برخی رویکردها و الگوهایی می باشد که برآمده از اندیشه دینی و دیگر دانش ها می باشد که می توان این روش ها را در عرصه دین پژوهی و #دین_شناسی ارتقا داد و اصلاح کرد که با شناسایی این آسیب ها، باید درصدد مرتفع نمودن آسیب های مذکور بود.»(2)
📚1.عبدالحسین خسروپناه، آسیب شناسی دینپژوهی معاصر: تحلیل دینشناسی شریعتی، بازرگان و سروش، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۸۸)، ص7.
4. عبدالله نصری، انتظار بشر از دین : بررسی دیدگاهها در دینشناسی معاصر ( تهران: : موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، ۱۳۷۸)،ص398.
@Feraghvaadyan
💢 مراقبه غیردینی و فرقه ای
▪️در مبانی برخی از #فرقههای_معنويتگرای ديگر به اصل مهم نفی ذهن برمیخوريم، آنها بر اين باورند كه به ذهن نبايد اعتماد كرد و نبايد آن را طرف مشورت قرار داد، بايد ذهن را تعطيل كرد؛ چراكه ذهن جز فريب به بار نمیآورد؛ و فكر كلاهبرداری بيش نيست و حائلی بين آدمی و حقيقت است چرا كه از كلمات ساخته شده است؛ هم از اين رو فلسفه، علم و تكنولوژی همه فريبند و آدمی را اسير میكنند. آنها برای رسيدن به عشق، فرمان به فراموش كردن عقل داده و با آن متاركه میكنند. كنار گذاردن عقل، ذهن و استدلال، نفی تفكر است؛ چرا كه تفكر به شكل معمولش همان حركت ذهن از مجهولات به سمت معلومات برای كشف مجهولات است و اين آن چيزی است كه اين فرقهها به نفی آن و خالی ساختن مغز از آن تشويق میكنند.
🔻اما در مراقبه #عرفان_دينی اگر تخليهای هست، تخليه ذهن و دل از خيالات و خاطرات بيهوده و هوسانگيز است و اين با تفكر در كاستی دنيا و جلب توجه به خدا و عظمت و ساير كمالات او ميسر میشود. عرفان دينی خاطرات و خيالات بيهوده را مانع رشد آدمی دانسته و او را از اشتغال به آنها بازمیدارد، حال آنكه بسياری از فرقههای #معنويتگرای_غيردينی، آدمی را به تخليه ذهن از هرگونه تفكری سفارش میكنند كه اين سبب ضعف و ركود قدرت انديشه در انسان میشود ولی عرفان دينی با دعوت به تفكر و تدبر در حقايق، بازداشتن از خاطرات و خيالات باطل و بيهوده، قدرت انديشه را در آدمی تقويت كرده و به كمال میرساند تا آنجا كه آدمی چشم عبرتبين بر همه چيز میگشايد و از هر چيزی عبرت گرفته و رشد میكند.
@Feraghvaadyan
💢هویدا نخست وزیر بهائی پهلوی(2)
🔸آقای رئوفیان یکی از #بهائیان سرشناس شیراز در یک مذاکره در مورد رابطه هویدا با بهائیت به مطالب قابل توجهی اعتراف میکند: «آقای امیر عباس هویدا به پشتیبانی بیت العدل اعظم و کامبالا آفریقا مدت 13 سال بر ایران حکومت کرد و جامعه بهائیت به پیشرفت قابل توجهی رسید و افراد منتفذ بهائی پستهای مهمی را در ایران اشغال و پولهای مملکت را به خارج فرستادند». (1)
♦️ابوالفضل قاسمی نویسنده و پژوهشگر در این زمینه چنین اظهار میکند: «... #بهائیت که شاخهای از صهیونیسم به شمار میرود طبق دستوری که گرفته بود همه قوای خود را در ایران برای پیاده کردن نقشه نابودی اندیشههای ملی و مذهبی به کار گرفت و برای این منظور مجریان خود را انتخاب کرد تا در دراز مدت آرمانهای ملی و سنّتهای دینی را تخریب نمایند. لذا بهائیان کم کم در صدد تسخیر پستهای حساس و کلیدی در کشور بر آمدند. این نقشه با روی کار آمدن حسنعلی منصور در ایران پیاده شد و برای نخستین بار پای بهائیان در کابینه وزیران ایران باز شد. اما با ترور منصور، نقشههای وی عملی نشد و کابینه بهائی هویدا روی کار آمد. در کابینه نخست وی چهار وزیر وزارت خانههای (دارایی- جنگ- اطلاعات- آب و برق) به بهائیان سپرده شد.» (2)
📚1.امیرعباس هویدا به روایت اسناد ساواک، ج1، ص 567.
2.ابوالفضل قاسمی، الیگارشی یا خاندانهای حکومتگر در ایران، خاندان هویدا، ص 95.
@Feraghvaadyan
⚫️ دین شناسی به روش انجمن حجتیه
❌ #انجمن_حجتیه با بیان برخی روایاتی، هر کسی را که علیه رژیم شاه اقدام میکرد منکوب مینمود و او را خارج از دین قلمداد میکرد تا همگان امر برایشان مسلم شود که جهت ظهور امام زمان(عج) باید با حکام ستمگر ساخت و با رژیم سازش کرد تا ظهورش به تأخیر نیفتد.
✅ امام خمینی(س)دراین باره میفرمایند:«ممکن است هزاران روایات را نشر بدهند که از عمال ظلمه و آخوندهای درباری در تعریف سلاطین جعل شده است.به طوری که ملاحظه میکنید با دو روایت ضعیف چه بساطی راه انداختهاند و آن را در مقابل قرآن قرار دادهاند قرآنی که جدیت دارد بر ضد سلاطین قیام کنید و موسی را به قیام علیه سلاطین وامیدارد علاوه بر قرآن مجید، روایات بسیاری درباره مبارزه با ستمگران و کسانی که در دین تصرف میکنند وارد شده است.تنبلها اینها را کنار گذاشتهاند آن دو روایت ضعیف را که شاید وعاظ سلاطین جعل کردهاند در دست گرفته مستند قرار دادهاند که باید با سلاطین ساخت و درباری شد اگر اینها اهل روایت و #دینشناسی بودند به روایات بسیاری که بر ضد ظلم است عمل میکردند و اگر اهل روایت هم هستند باز عدالت ندارند.»(1)
📚1. کتاب ولایت فقیه، به نقل از:اخگری، همان، ص 33 و 34.
@Feraghvaadyan
♨️ آسیبشناسی عدم ترویج عرفان اسلامی
❗️يكي از آسيبهاي علمي در اخلاق و عرفان اسلامي كم توجهي به نتايج ملموس و پيامدهاي اين جهاني #زندگي_معنوي و اخلاقي زيستن است. با توجه به منابع ديني و صريح آيات و روايات ميتوانيم مباحث جديدي را ذيل عناوين معنويت و موفقيت، مباني معنوي خلاقيت، تأثير اخلاق و معنويت در شادزيستن و. . . مطرح كنيم كه براستي در سطوحي بسيار عميقتر و در صورتي بسيار جذابتر از آنچه امروزه ارائه ميشود، مطالب ارزندهاي را به دست خواهد داد. رويكرد پيامدگروانه يا نتيجهگروانه بسيار جذابتر، انگيزهسازتر و براي شروع كارآمدتر است.
📌مسئلة ديگر اين است كه #معنويت و عرفان در فرهنگ ما به نوعي رازمگو تبديل شده و همين موضوع سبب حبس و مانع ترويج و گسترش آن بوده است. در حاليكه با جريان بخشيدن به معنويت آن را در درون خود پويا و بالنده ميسازيم و در صورت حبس به ركود و فرسايش آن دامن زدهايم. اگر افراد معنوي و شخصيتهاي بارز در اين وادي به راحتي از آن صحبت كنند و جان مردمان را نديده نگيرند و آنها را نامحرم ندانند، قلبهاي خفته بيدار شده و رانده شدگان و گمگشتگان، راه مييابند و بازميگردند.
▪️عرفان بايد در صحنه عمومي جامعه ظاهر شود و خودنمايي كند، بايد از ابزارهاي هنري و فرهنگي براي ترويج #عرفان_اسلامي بهره برد. براي گسترش عرفان اسلامي بايد نمادسازي كرد، در اين زمينه هنوز اقدامي نشده است. نماد عرفان اسلامي در بهترين حالت؛ مردي با لباس سفيد، كلاه كشيده و در حالت سماع است. كه اصلا ربطي به عرفان اسلامي ندارد.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
⭕️ تبشیر در شبکه ماهوارهای شاهزاده پهلوی
♦️با وجود چهار شبکه اختصاصی 24 ساعته مسیحی، به دلیل رقابت #مبلغان_مسیحی برای کسب درآمد بیشتر و جلب حمایت سازمانهای تأمین مالی تبشیر (که عمدتاً وابسته به لابی صهیونیستی در آمریکا هستند)، میسیونرهای تبشیری سعی میکنند ساعتهایی را از شبکههای ماهوارهای دیگر اجاره کنند البته در برخی موارد به دلیل هدف مشترک شبکههای تبشیری و شبکههای سیاسی معاند با نظام اسلامی، این مسئله تنها در ظاهر به عنوان اجاره زمان بوده و در واقع به صورت رایگان انجام میشود. یکی از این شبکهها، شبکه #سلطنت_طلب «پارس» است.
🔸شبکه پارس بنا به اعتراف «اردشیر زاهدی»، متعلق به «#فومیکا_پهلوی» دختر رسمیت نیافته محمدرضا پهلوی است. اردشیر زاهدی مدتی داماد شاه بود و حتی پس از متارکه، دوست صمیمی محمد رضا پهلوی باقی ماند. وی در کتاب خاطراتش اطلاعات دقیقی در این زمینه ارائه میدهد. زاهدی مینویسد: «داستان جالبی که هیچکس نمیداند این است که اعلیحضرت در فاصله طلاق دادن ملکه ثریا و ازدواج با ملکه فرح، با یک خانم تهرانی زندگی میکرد و بدون ازدواج رسمی از ایشان صاحب یک دختر به نام «فومیکا» شد. این دختر خانم که اکنون در لسآنجلس زندگی میکند، پس از تولد به مادرش سپرده شد و اعلیحضرت حاضر به اعطای لقب «شاهزادگی» به او نشدند، زیرا ازدواج ایشان رسمی نبود و اعلام آن سبب مشکلاتی میشد. به همین خاطر، اعلیحضرت امکانات مالی گستردهای به آن زن بخشید و حقوق و مقرری ویژهای نیز برای او و دخترش تعیین کردند تا به خارج از کشور برود و دور از ایران و دربار زندگی کند. همین شبکه تلویزیونی فارسیزبان، معروف به پارس.تی.وی، متعلق به دختر شاه یعنی خانم فومیکا پهلوی است.»(1)
📚1. کتاب خاطرات اردشیر زاهدی، ویراستار احمد احرار، نشر کتابسرا، تهران، چاپ سوم، 1394، ص 58.
@Feraghvaadyan
🔴 انجمن حجتیه، کادرسازی و مبارزه با بهائیت
💠 #انجمن_حجتیه در زمینه کادرسازی و تربیت نیروهای لازم برای مبارزه، به جذب نیرو از میان جوانان مستعد و باهوش میپرداخت و اغلب از طریق هواداران خود در مدارس، دانش آموزان درس خوان را شناسایی کرده و با برقراری ارتباط، زمینه جذب و آموزش آنان را در انجمن فراهم میآورد. از دیدگاه برخی محققین، نظیر حجتالاسلام و المسلمین رسول جعفریان، انجمن سهم بزرگی در آموزشهای دینی برای نسل جدید داشته و جوانان با شرکت در جلسات تدریس و آموزش، طوری آماده میشدند که در برابر اندیشههای الحادی دیگر از جمله مارکسیسم نیز میتوانستند بایستند. (1) اما در عین حال بسیاری از مذهبیون خصوصاً جریانهای اسلامی مبارز، انتقادات اساسی به عملکرد انجمن داشتند، زیرا معتقد بودند ریشه نشر بهائیت خود رژیم پهلوی است و مبارزه با بهائیت، نوعی انحراف از مسیر مبارزه بر ضد رژیم پهلوی و جایگزینی معلولها به جای علتهاست. (2)
🔻اختلاف مبارزان مذهبی و انجمن حجتیه در این بود که مبارزان دیدگاهی وسیع و عمیق به جریان #بهائیت و شیوه برخورد با آن داشتند؛ آنها معتقد بودند، بهائیت زیرمجموعهای از حکومت وقت است و اگر حکومت نابود شود، بهائیت هم خود به خود از بین خواهد رفت. اما انجمن تنها تکلیف را در مبارزه با بهائیت منحصر میکرد و حتی این پندار غلط را ترویج میکرد که علما و مسلمانها باید برای رویارویی با خطر بهائیت نه تنها با رژیم شاه همدست و همراه گردند، بلکه باید به ابرقدرت غرب نیز دست همکاری دراز کرده و از پیشرفت سرطانی بهائیت جلوگیری کنند! (3) و حال آنکه علت تقویت و رشد بهائیت شاه و رژیم #اسرائیل و آمریکا بود و به صورت طبیعی اگر شاه از بین میرفت، بهائیت و بسیاری از مفاسد هم از بین میرفت.
📚1.رسول جعفریان، جریانها و سازمانهای سیاسی- مذهبی، صص 378-368.
2.همان، ص377.
3. علیرضا محمدی، جریان شناسی بهائیت، ص 97.
@Feraghvaadyan
♨️عرفان های نوظهور در سینما و تلوزیون
🔹خطرهاي آشکار هم از يک جريان تا جريان ديگر تفاوت دارد؛ خطرهايي همچون اخذ مبالغ از افراد و مشتريان و کسب ثروت هاي بادآورده ي کلان، تخريب قدرت کار و شغل در اعضا، کاهش ازدواج و افزايش بي بند و باري جنسي، از بين بردن احساس ترس يا گناه در افراد، از ميان بردن احساس مسئوليت، هدايت کردن افراد به زندگي پر حيله، بي رحمانه و جنايت کارانه از جمله ي آن ها است.
جريان هاي نوپديد ديني در قالب هاي گوناگوني در فيلم ها مطرح مي شوند:
1️⃣زندگي، رفتار يا افکار يکي از شخصيت هاي اصلي اين جريان ها، درون مايه ي اصلي داستان است. اين فيلم ها بيش تر در قالب مستند ارائه مي شوند؛ ولي در ميان فيلم هاي داستاني نيز نمونه هاي آن وجود دارد.
2️⃣ تبيين عقايد و آموزه هاي #جريانهاي_نوپديد_ديني در قالب داستاني که از طريق داستان منتقل مي شود. بايد توجه داشت که در اين دسته، فيلم هايي وجود دارد که به آموزه ها مي پردازد؛ ولي هيچ گاه سخني از آن جريان به ميان نمي آيد.
3️⃣ به تصوير کشيدن نمادها و نشانه هاي #فرقهها و توضيح معنا و مفهوم آن ها که به اين وسيله، بخشي از آموزه ها را به مخاطب منتقل مي کنند.
4️⃣حضور شخصيت هاي تأثيرگذار مکاتب به عنوان عوامل اصلي فيلم که سبب مطرح شدن هرچه بيش تر اين افراد مي شود.
5️⃣ مي توان قالب ديگري براي مطرح کردن اين جريان ها در فيلم ها يافت که همان سه راه اول را شامل مي شود با اين تفاوت که سازندگان فيلم به علت بي اطلاعي از اين جريان ها، داستان را اين گونه روايت کرده اند، بدون آن که خود بدانند براي چه جرياني تبليغ مي کنند.
@Feraghvaadyan