روشنگر مدیا
تیتر خاص محبت نیوز، ارگان جریان مسیحیت تبشیری و حقایقی که در جامعه می بینیم؛ هیات ثارالله هفت تیر ته
👈محبت نیوز، ارگان جریان تبشیر در حالی از محرم به عنوان "رنجی ده روزه برای اقلیت های دینی" یاد می کند که قول و فعل آنها نشان از حقیقتی دیگر دارد.
◽هیات " ثارالله" تهران، مصداق بارزی است در این زمینه. این هیات که از سال ۱۳۷۹ آغاز به کار کرده, قریب به۱۸ سال است با حضور اقلیت های دینی به ویژه ارامنه و زرتشتیان در ایام محرم فعالیت می کند.
◽این هیات نزد مسلمانان و اقلیت های دینی, کاملا شناخته شده بوده و همه ساله از جمله امسال, نذری روز تاسوعا را به هموطنان اقلیت های دینی اختصاص می دهد.
◽ثارالله را می توان نماد فراگیر بودن عشق و ارادت حسینی در آحاد جامعه و نشانی از پرتوی انوار آن حرکت بزرگ انسانی دانست که مرزهای رنگ و قوم و نژاد و دین و مذهب را درنوردیده، با سرشت و وجدان آدمی, عجین می گردد ؛و این همان رمز عاشورای ۱۴۰۰ ساله است.
👈در پست زیر, گزارشی کوتاه از تاریخچه و حال و هوای این هیات خاص ارایه می شود تا شاید محبت نیوز در تیترزنی خود دقت بیشتری مبذول دارد.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
◽یکی از نکتههای جالب توجّه در همنوایی ارامنه با شیعیان، در عزای امام حسین(ع)، تشکیل «هیئت ثارالله» است که در آن 700 عزادار از اقلّیتهای مذهبی مسیحی و زرتشتی، زیر چادر هیئت گرد هم میآیند و در عزاداری سالار شهیدان، به سینهزنی میپردازند.
◽ادموند طوفانیان یکی از مؤسّسان و بانیان این تکیه میگوید:
در سالهای گذشته، جوانان و نوجوانان ارمنی به اتّفاق دوستان مسلمانشان به هیئتهای مذهبی مسلمانان میرفتند. آنان در دستهها و تکایای شیعیان سینهزنی میکردند و بسیاری از اعضای هیئت نمیدانستند که جوان مسیحی کاتولیکی در کنارشان برای امام آنها سوگواری میکند؛ امّا در سال 1378 باخبر شدیم حدود چهارصد نفر از جوانان ارامنه در این مراسم شرکت میکنند. از همان سال بر آن شدیم هیئتی راه بیندازیم و خیل جوانان مسیحی علاقهمند امام حسین (ع) را گردهم آوریم.
وی در خصوص مشکلات این طرح میگوید:
◽ابتدا طرح ما ابهام زیادی بین جامعه ارامنه و حتّی مسلمانان به وجود آورد. پس از توجیه آنان در خصوص اهداف راهاندازی هیئت، تکیه ثارالله را در مرکز شهر برپا کردیم.
◽وی در خصوص استقبال مردم میافزاید:
خیلی از مسلمانان پس از شنیدن این خبر، خوشحال شده و برای تأسیس هیئت، تمایل نشان دادند؛ امّا نکته جالب توجّه در برگزاری مراسم عزاداری این هیئت، حضور واعظ مسلمان است. معمولاً وعّاظی به این هیئت دعوت میشوند که به شرح فرهنگ عاشورا و اهداف انسانی امام حسین(ع) میپردازند.
◽برگزاری مراسم، مانند مسلمانان است. مدّاح، نوحه میخواند و جمعیّت زیادی که زیر چادر گرد هم آمدهاند، پس از سینهزنی، زمانی که میدان هفتمتیر در مرکز شهر ازدحام خود را از دست داده، به شکل دسته عزادار از چادر بیرون میآیند. جمعی از عزاداران در بیرون چادر به انتظار ایستادهاند. جوان بلندقامتی که علامت را به دوش میکشد، بیقرار دست بر طاق شالها میکشد.
◽نوجوانان کُتلها و پرچمها را برمیگیرند و چند گام پیشتر میایستند. هر سال بر شمار مشتاقان امام حسین(ع) افزوده میشود. در این بین که جمعیت داخل چادر، سینهزنی و نوحهخوانی جمعی را آغاز کردهاند، با همآویی تکخوان از چادر بیرون میآیند و در صفوفی منظّم، راهشان را در خیابان «بهار شیراز»، مرکز اقلّیتهای دینی، پیش میگیرند. زنان نیز در پی دسته روانند و سینهزنان با هیئت حرکت میکنند. پس از مراجعت دسته به هیئت ثارالله، عزاداران نذریهای هموطنان مسیحیشان را میل میکنند.
طوفانیان در اینباره میگوید:
چای، قند، برنج، گوشت و تمامی هزینههای هیئت را مسیحیان علاقهمند به امام حسین(ع) تأمین میکنند. از سال 1379 نام هیئت در فهرست تکایای عزاداری تهران ثبت شده است و هر سال بر شمار عزاداران افزوده میشود./موعود
@Feraghvaadyan
🔺دلنوشته ی جوان تازه مسلمان شده کرجی درخصوص مراسم عزاداری امام حسین(ع)
جوان رهیافته کرجی که با تحقیق و مطالعه از فرقه بهائیت به دین اسلام تشرف پیدا کرد ، دلنوشته ای از حضور خود ودوتن دیگر از جوانان رهیافته در مراسم عزاداری ماه محرم ، برای گروه رسانه ای بیداری_پلاس ارسال کرده است که به شرح زیر می باشد.
به نام خدا
السلام علی الحسین
و علی علی ابن الحسین
و علی اولاد الحسین
و علی اصحاب الحسین
سلام ای چشمهایی که آب را شرمنده نجابت خود کردی....
من جوان تازه مسلمان شده ای هستم که بعد از بیست سال و اندی امسال متولد شدم .
زمانی که به دین اسلام تشرف پیدا کردم جان گرفتم و در زندگی چیزهای فراوانی دیدم ولی لذت مسلمان شدنم را نمی توانم بیان کنم چون قابل ذکر نیست ؛
در این ایام با دوستانم که آنها هم تازه مسلمان شده اند همه حال خوبی داریم و اما محرم چه ماه انسان سازی که سعادت پیدا کردیم به همراه دو تن از دوستان مسلمان شده ام به هیئت برویم اول هیچ تصوری نداشتیم ، با همراهی یکی از دوستان خوبمان که از قبل مسلمان بود قرار شد برویم یکی از هیآت در شهر تهران که مداحی نورانی و مهربان در این مراسم روضه می خواند.
وارد شدیم، جمعیت همینطور زیاد و زیاد تر میشد مراسمی که سعادت میخواهد در آن حاضر شویم برایم تعجب داشت این همه آدم این همه عزادار و مشکی پوش .
لحظه شماری میکردم برای شروع مراسم چه افراد باعزت و مهربانی به عنوان خادم هیئت از ما استقبال کردند تا به محل اصلی مراسم وارد شدیم.
بعد چند لحظه ای مداح محترم شروع به خواندن کرد ، روضه ای پر معنا از کربلا و شخص حضرت عباس (ع).
وای بغض گلویم را گرفته بود حس خاصی بود حس سبک شدن چه اندوهی چه دردی ، موهبت درک اهل بیت را ، بهائیت در ایام قبل از تشرف به اسلام از من سلب کرده بود .
حرف هایی شنیده بودم که باطل بود ولی آن شب برایم دانشگاهی بود که تمام جواب سوالاتم را در روضه حضرت عباس (ع) گرفتم.
آری اشک بر چشمانم حلقه زده بود و صدای ناله ها که از واقعه عاشورا در ذهنم تداعی میشد، تمام وجودم را پرکرده بود .
آری باروضه نفسم تازه شد امیدی گرفتم تاکه بگویم کاش منم مانند جوانان بنی هاشم شوم .
من دگر از امشب یک هیئتی هستم ممنون از همه دوستانی که در این مراسم قسمت شد از نزدیک در کنارشان باشم و یک خواهش دارم می خواهم دعایی کنید تا پدر و مادرم راهشان را پیدا کنند و آنها هم ازتشکیلات پوشالی بهائیت خارج شوند و روزی با آنها بتوانم به روضه حضرت اباالفضل العباس (ع) بیایم.
به امید آنکه تمام گمراهان بهائیت واقعیت را پیدا کنند.
جوان مسلمان عاشق اهل بیت
محرم 1397
@Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لوریس چکناوریان
"شب قبل از عاشورا"
«مکن ای صبح طلوع»
ارکستر سمفونیک البرز
و گروه کر فیلارمونیک ایران
@feraghvaadyan
@dinonline
✍تحلیل محتوای آخرین سخنان قطب فرقه گنابادی
👈نکاتی قابل تامل در سخنان مراسم عاشورای نورعلی تابنده:
◽در تمام قرون اعلام کرده ایم ما دنبال حکومت نیستیم، در زندگی معمولی هم سیاسی نیستیم.
◽از فقرا خواهش می کنیم نظم و ترتیب را رعایت کنند . دراویش باید نظم را رعایت کند ولو به نفعشان هم نباشد.
◽در اینکه شلوغی های آن شب[غایله گلستان هفتم] را چه کسی به وجود آورد, حرف است...[اما باعث شد], دراویش ناآرام شوند...اینها حق هم داشتند ناآرام شوند.
👈اولین تاکید تابنده بر لزوم حفظ نظم را می توان بر نگرانی وی و نزدیکانش در این زمینه دانست؛ امری که از غایله گلستان به دغدغه وی مبدل شده و برای جلوگیری از التهاب درون فرقه ای و نیز مخدوش شدن چهره بیرونی فرقه, بر لزوم رعایت "نظم مملکت" در درجه اول و "نظم فقری" در درجه بعدی, تاکید می کند.
👈وی در سخنرانی های قبل خود نیز به مسیله "دوری از سیاست" اشاره کرده بود و اکنون در نخستین سخنان خود_ در شرایطی مشابه قبل_ بار دیگر بر این امر تاکید می کند تا حجت را بر برخی طیف های درونی که رویکرد سیاسی شان بر همگان عیان است, تمام کند. البته باید توجه داشت که مروری بر گذشته نشان می دهد میان قول و فعل تابنده در این زمینه, تناقضاتی وجود داشته و اعمالی داشته که با ادعای عدم دخالت در سیاست در تضاد قرار می گیرد؛ مواردی چون حمایت از تحصن کنندگان در مقابل اوین یا اعلام حمایت از چهره های ملی-مذهبی و برخی سیاستمداران معلوم الحال در سال های قبل. باید دید با توجه به شرایط بغرنج کنونی فرقه, این بار تابنده تا چه حد به اقوال خود در این باب, پایبندی نشان می دهد.
👈قطب سالخورده گنابادی در سخنان خود بار دیگر از روش کنایه و اشاره بهره می برد تا نشان دهد هنوز هم رندی خود را حفظ کرده؛ کنایه او به مشخص نبودن عوامل و مسببان غایله گلستان است که بلافاصله از آن به عنوان دلیل آرامش شدن دراویش یاد کرده و البته با این قید که "حق هم داشتند ناآرام شوند". کنه معنا و پیان نهفته در این سخنان دو پهلو، مظلومیت دراویش و تلاش برای تطهیر چهره آن هاست. از یک سو , سعی در برایت آنها از آشوب ها دارد و از سوی دیگر, ناآرام شدن را طوری بیان می کند که معنای دفاع در برابر سرکوب شدن را به ذهن متبادر سازد. حال آنکه, حقایق در این زمینه آشکار شده و با گذشت شش ماه از حادثه, این نوع تفسیرها را می توان صرفا تلاش تابنده برای تطهیر چهره دراویش قلمداد نمود.
📝به هر حال, مجالس دراویش گشایش یافته و بخش عمده ای از سخنان تابنده با رویکردی محتاطانه تر از قبل بیان شده و این را می توان سرآغاز بازگشت فرقه در مسیر بهبود تلقی کرد. البته نباید از واکنش طیف افراطی و رقابت های درون فرقه ای غافل شد.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
* تناقضات تعالیم بهائیت (۱. تحری حقیقت)
سران بهائيت همچون ساير مدعياني که با پيروان ساير اديان و مذاهب روبرو هستند، از تحري حقيقت و ترک تقليد سخن ميگويند. اين نوشتار نخست شعارهاي آنان با موضوع حقپژوهي و تقليدگريزي را گزارش ميکند؛ سپس از تناقضهايي پرده بر ميدارد که در گفتار و کردار و آموزههاي سران اين جريان هست:
۱. شعارها
أ. نوري پيروانش را به تحقيق شخصي فراميخواند که با گوش خود بشنوند و با چشم خود ببينند: «انسان چون به مقام بلوغ فائز شد، بايد تفحّص نمايد … به سمع و بصر خود بشنود و ببيند.»(۱)
ب. عباس افندي اهل انصاف را به بررسي و تحري حقيقت فراميخواند: «نفوسي که منصفند، فحص ميکنند، تحقيق و تدقيق ميکنند، همان فحص و تدقيق سبب هدايت آنها ميشود … ميگويند ميرويم، ميبينيم و تحرّي حقيقت مينمائيم.»(۲)
او اين تحري را براي غير بهائيان تجويز کرده و يهوديان و زرتشتيان و … را به ترک تقليد و بررسي اديان ديگر براي دستيابي به حقيقت فرا ميخواند: «اول اساس بهاء اللّه تحري حقيقت است يعني بايد نفوس از تقاليدي که از آباء و اجداد موروث مانده منزه و مقدس گردند، زيرا موسويان تقاليدي دارند، زردشتيان تقاليدي دارند، مسيحيان تقاليدي دارند بودائيها تقاليدي دارند. هر ملتي تقاليدي دارد، گمان ميکند که تقاليد خودش حق است و تقاليد ديگران باطل؛ مثلاً موسويان گمان ميکنند تقاليد خودشان حق است و تقاليد سائرين باطل. ما ميخواهيم بفهميم کدام يک صحيح است؟ جميع تقاليد که صحيح نيست؛ اگر به تقاليدي تمسک داشته باشيم، مانع است که تقاليد ديگران را درست تحري نمائيم؛ مثلاً شخص يهودي چون معتقد و متمسک به تقاليد موسويان است، ممکن نيست بفهمد ديگران حق هستند؛ پس بايد تقاليد را بريزد و تحري حقيقت بکند و شايد حق با ديگران باشد.»(۳)
۲. تناقضها
أ. عليمحمّد شيرازي حتي خواندن کتابهاي غير بابيان را منع کرده و در بابي با اين عنوان مينويسد: «الباب العشر من الواحد الرابع لا يجوز التدريس في کتب غير البيان، الا انا انشاء لله (اذا انشي فيه) مما يتعلق بعلم الکلام و ان ما اخترع من المنطق و الاصول و غير هما، لم يوذن لاحد من المومنين».(۴)
او باب حتي از نابودي کتب غير بابي سخن رانده و بابي از کتاب خود را به اين عنوان اختصاص ميدهد: «الباب السادس من الواحد السادس في حکم محو کل الکتب الا ما انشئت او تنشيفي ذلک الامر»،(۵) از اينرو عباس افندي دوران بابيت را عصر گردنزني و قتل عام غير بابيان و سوزاندن کتابهاي غير بابي و نابودي بقعهها ميخواند: «و در يوم ظهور حضرت اعلي منطوق بيان ضرب اعناق و حرق كتب و اوراق و هدم بقاع و قتل عام الّا من آمن و صدّق بود.»(۶)
ب. نوري با نفي تحقيق، از وجوب پذيرش بيچون و چراي کلام خود سخن ميراند: «هيچ لذتي اعظمتر در امكان خلق نشده كه كسي استماع نمايد آيات آن را و بفهمد مراد آن را و لم بم (چون و چرا) در حق كلمات آن نگويد و مقايسه با كلام غير او نكند.»(۷)
وي از ديدن آثار ديگران و شنيدن کلام و استدلال غير بهائيان نيز نهي ميکند: «کور شو تا جمالم بيني و کر شو تا لحن و صوت مليحم را شنوي و جاهل شو تا از علمم نصيب بري و فقير شو تا از بحر غناي لا يزالم قسمت بي زوال برداري. کور شو يعني از مشاهدهي غير جمال من و کر شو يعني از استماع کلام غير من و جاهل شو يعني از سواي علم من تا با چشم پاک و دل طيب و گوش لطيف به ساحت قدسم در آيي.»(۸)
او شنيدن کلام مخالفان را ممنوع ميسازد؛ حتي اگر مستدل بود و نقد مستندي ارائه کرد: «جميع احبّاء الله لازم که از هر نفسي که رائحه بغضا از جمالِ عِزِّ ابهي ادراک نمايند از او احتراز جويند؛ اگر چه به کلّ آيات ناطق شود و به کلّ کتب تمسّک جويد الي ان قال عزّ اسمه؛ پس در کمال حفظ خود را حفظ نمايند که مبادا به دام تزوير و حيله گرفتار آيند. اين است نصح قلم تقدير.»(۹) نوري نَفَس مخالف را نيز سمّي واگير ميداند: «پس از چنين اشخاص اعراض نمودن اقرب طرق مرضات الهي بوده و خواهد بود، چه که نَفَسشان مثل سمّ سرايت کننده است.»(۱۰) همچنين آورده است: «جمال مبارک در جميع الواح و رسايل احبّاي ثابت را از مجالست و معاشرت ناقضان عهد باب منع فرمود که نفسي نزديکي به آنان نکند، زيرا نَفَسشان مانند سَمِّ ثُعبان ميماند؛ فوراً هلاک ميکند.»(۱۱)
بر اساس آنچه گذشت، روشن شد که اين شعار، تنها خطاب به غير بهائيان و براي جذب آنان است؛ اگر کسي پس از پذيرش بهائيت، تحقيق و تحري حقيقت کرد و از بهائيت خارج شد يا بهائي ماند؛ ليکن برخي گفتار و کردار سران اين جريان را خلاف نصوص خود دانست، به شدت با او برخورد شده و حتي از دايره انسانيت خارج مي شود: «نفوسي که از اين امر بديع معرضند، از رداء اسميه و صفتيه محروم و کل از بهائم بين يدي الله محشور و مذکور»؛(۱۲) همچنين مينويسد: «اليوم هر نفسي بر احدي از معرضين من اعلاهم او من ادناهم ذکر انسانيت نمايد، از .....👇
جميع فيوضات رحماني محروم است تا چه رسد که بخواهد از براي آن نفوس اثبات رتبه و مقام نمايد.»(۱۳) نيز آورده است: «معرض بالله چون توقف نمود و از صراط لغزيد، در همان حين هيکلش از قميص انساني خارج و به جلود بهائم ظاهر.»(۱۴)
ج. عباس افندي در برخورد با معترض و مخالف دست به طرد و حذف ميآلايد: «ايادي امرالله بايد بيدار باشند؛ به محض اينكه نفسي بناي اعتراض و مخالفت با ولي امرالله گذاشت، فوراً آن شخص را اخراج از جمع اهل بهاء نمايند و ابدا بهانهاي از او قبول ننمايند؛ چه بسيار كه باطل محض، به صورت خير درآيد تا القاي شبهات كند.»(۱۵) او در اين حکم، شعار زيباي خود را فراموش کرده است که ميگفت: «محبت سبب حياتست، جدائي سبب ممات».(۱۶)
وي آشنايي کودکان بهائي با تعاليم غير بهائي را سبب رسوايي بهائيت ميداند: «اطفال احبّا ابداً جائز نيست که به مکتبهاي ديگران بروند چه که ذلّت امراللّه است و به کلّي از الطاف جمال مبارک محروم مانند، زيرا تربيت ديگر شوند و سبب رسوائي بهاييان گردند.»(۱۷)
او معاشرت با غير بهائيان را سبب پريشاني دانسته و ميگويد: «نفوسي که تصديق نمودهاند و به هدايت پرداختهاند و حال به کلي به پريشاني فکر مبتلا شدهاند، سبب اين است که اين اشخاص با نفوس غافله معاشر گشتهاند و مخالفت نص صرحي الهي نموده با اشرار الفت گرفتند و مؤانست جستند. اين است که ميفرمايد: مجالست اشرار نور جان را به نار حسبان تبديل نمايد، زيرا ممکن نيست که شخص سالمي با مسلولي و يا مجذومي الفت نمايد و علت سرايت نکند. امروز جمعي بيخردان که مانند حيوان اسير عالم طبيعتند و از جهان الهي خبر ندارند، با هر نفسي الفت کنند، القاء شبهات نمايند، کم کم اين سمّ مهلک در نفوس مستميني تأثير کند.»(۱۸)
اين همه ترس گواه آن است که سران اين جريان از تزلزل آثار و استدلالهاي خود و سستي باورشان آگاهند، از اينرو با محصور کردن پيروان خود در پي ناآگاه و غير مطلع نگاه داشتن آنان هستند. همچنين روشن است که اين شعار ويژه غير بهائيان و براي جذب به بهائيت است، نه کساني که بهائي هستند، زيرا اگر يک بهائي تحقيق کند و دين تازهاي برگزيند يا اشکال کند بر بعضي از آموزههاي بهائيت يا آنچه مربوط به اين جريان است، بيدرنگ گرفتار طرد روحاني، تشکيلات و … خواهد شد.
در پایان اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که بدانیم، حسین علی نوری (پیامبر خوانده بهائیت) میگوید: «تناقض را در ساحت اقدس مظاهر الهيه راه نبوده و نخواهد بود.»(۱۹) آیا با وجود این جمله و وجود تناقضات فراوان در این شعار بهائیت (تحری حقیقت) باز هم میتوان بهائیت را یک دین الهی خواند؟
قضاوت با شما
پانوشت
۱. پيام ملکوت، ص ۱۱.
۲. خطابات، ج ۱، ص ۱۸۹.
۳. پيام ملکوت، ص ۱۷.
۴. يعني: تدريس کتابي به جز کتاب بيان جايز نيست. مگر هنگامي که در آنها از آنچه به علم کلام مربوط است، نوشته شده باشد و همانا آنچه از منطق و اصول و علوم ديگر اختراع شده، براي اهل ايمان جايز نيست و در خواندن و تدريس آنها ماذون نيستند. بيان فارسي، واحد ۴، باب ۱۰.
۵. يعني: حکم نابودي تمامي کتب به جز آنهايي که دربارهي بابيت نوشته شده يا نگاشته خواهد شد. بيان فارسي، واحد ۶، باب ۶.
۶. مکاتيب، ج ۲، ص ۲۶۶.
۷. بديع، ص ۱۴۵.
۸. ادعيه حضرت محبوب، ص ۴۲۷ – ۴۲۸.
۹. گنجينه حدود و احکام، ص ۴۵۰.
۱۰. گنجينه حدود و احکام، ص ۴۵۰.۱۱.
۱۱. گنجینه حدود و احکام، ص ۴۴۹ – ۴۵۰.
۱۲. بدیع، ص ۲۱۳.
۱۳. بدیع، ص ۱۴۰.
۱۴. بدیع، ص ۱۱۰.
۱۵. الواح وصايا، ص ۱۲ و ۱۳.
۱۶. خطابات، ج ۱، ص ۱۵۳.
۱۷. مکاتيب، ج ۵، ص۱۷۰.
۱۸. مائده آسمانی، ج ۲، ص ۳۵ – ۳۶.
۱۹. بديع، ص ۱۲۶.
منبع: خاستگاه بابیت و بهائیت، محمد علی پرهیزگار
@bahaiat_net
@Feraghvaadyan
📋قوانین سختگیرانه دانمارک علیه مسلمانان
↙️لایحه جدید پیشنهادی دولت دانمارک، مهاجران به دانمارک را ملزم می کند که در هنگام ادای سوگند شهروندی به قوانین کشور احترام گذاشته و با قاضی یا شهردار دست بدهند. در غیر این صورت از کسب تابعیت محروم خواهند شد.
🔹به نقل از ایران جوان، بر اساس دستورات اسلام، دست دادن زنان مسلمان با مردان ممنوع است. اما زنان مسلمان در هنگام شرکت در مراسم ادای سوگند و دریافت گواهی تابعیت، موظف هستند که با قاضی یا شهردار دست بدهند.
🔹البته برخی از شهرداران، با اجرای این دستور مخالفت کرده و آن را مغایر آزادی های فردی می دانند.
🔹دولت می گوید که دست دادن فرد، نشانه اعتقاد و پیروی او از قوانین و ارزش های حاکم بر جامعه دانمارک می باشد.
@Feraghvaadyan
🔺پرانیک هیلینگ؛ جریانی مدعی شفادهی🔺
🔹این جریان با پوشش معنویتخواهی و ادعای آرامشبخشی و شفادهی در قالب کتب و برگزاری دورههای آموزشی وارد جامعه ما شده و با گسترش شعبهها، مراکز و باشگاههای مراقبه و پرانیک هیلینگ، بهتدریج قلمرو نفوذ خود را گسترش دادهاست.
"چوا کوک سویی"، سرکرده فیلیپینی این جریان، مدعی شفادهی از طریق تخلیه انرژی است که بر اساس آموزش مبانی و مراقبههایی خاص صورت میگیرد.
🔸با وجود شباهت میان این جریان و جریان ریکی، اما این جریان، مدعی است که تفاوتهایی با ریکی دارد و به نوعی، خود را مکمل و یا در سطحی پیشرفتهتر از آن میداند
کتاب یگانگی با روح برتر، مجموعه سخنرانیهای سرکرده این جریان است که توسط مریدانش جمعآوری و تدوین شدهاست.
🔹محور اصلی محتوای این کتاب -نیز همانند جریانهای مشابه آن- بر القای "خودخدایی" و انکار ضمنی خداوند به عنوان خالق هستیبخش قرار دارد. این امر در ذیل مباحث مختلف کتاب، از تشریح اصول و مبانی گرفته تا تمرینهای عملی(مراقبه)، به صورت ضمنی و غیرمستقیم به مخاطب القا میگردد.
⬅️مهمترین مباحث چالشی و اشکالاتی را که در طول کتاب طرح میشود، میتوان به شرح زیر برشمرد:
-مفهوم تناسخ
-استاد معنوی و جایگاه مهم آن برای کسب آرامش و آنچه رشد معنوی عنوان میشود.
-تأکید بر "خود" (منیت) به عنوان محور تمامی هستی.
-درمانگری و انرژیدهی به هستی.
-اهمیت جاذبه جنسی به عنوان فرصتی برای اشراق معنوی و یگانگی الهی.
-قانون کارما و جذب؛ زنده بودن احساسات و افکار.
-بازتعریف روح و جسم و مرگ و قائل شدن مراتب برای آن.
-مراقبه و تمرین عملی و زبانی(با تأکید بر ذکر(مانترای) موسوم به "اووم") به عنوان یگانه راه دسترسی به معنویت و شفادهی.
📚منبع: روشنا
@Feraghvaadyan
●➼┅═❧═┅┅───┄
﷽
♠ #شبهه
#معجزات انبیاء را بر اساس علم اثبات کنید!
➖➖➖➖➖➖➖
✍پاسخ:
" علومتجربی محدودیت دارد؛ علم #نمیتواند برای حل هرگونه مشکل استفاده شود. علم تنها میتواند به پدیدههای طبیعی (نه پدیدههای فراطبیعی) بپردازد":
🎓دانشگاه ایندیانا
http://www.indiana.edu/~ensiweb/nos.html
✘بنابراین قرار نیست اگر علم مطلبی را اثبات نکرد دلیل باطل بودن آن باشد!✘
═════════┅┄
➖همچنین باید توجه داشت معجزه یعنی «خرق عادت» ؛ که در حقیقت توسط اراده خداوند صورت میگیرد:
God is supposed to be able to transcend the laws of nature, and the laws of nature are defeasible when it comes to describing what actually did happen (since God could have intervened).
🌐"خداوند قدرت فرا رفتن از قوانین طبیعت را دارد و میتواند در آنها مداخله کند"
🎓دانشگاه استنفورد
https://plato.stanford.edu/entries/cosmology-theology/
@IslamVaDanesh
@Feraghvaadyan
✅تحقیق جدید دانشگاه میشیگان: خداباوران کمتر افسرده میشوند
🔸روابط انسانی و اجتماعی برای سلامت روانی و هدفمند کردن زندگی اهمیت بسیار دارند، اما تحقیق جدید دانشگاه میشیگان نشان میدهد رابطه با خداوند نیز اثر مشابهی در سلامت روانی افراد دارد.
نتایج این تحقیق که در نشریه شخصیت منتشر شده نشان میدهد افراد مذهبی که تنها زندگی میکنند، درمقایسه با افرادی که خود را بی خدا مینامند، احساس انزوای کمتری دارند.
این تحقیق شامل سه مطالعۀ جداگانه با جامعه آماری ۱۹۷۵۵ نفر است.
نیکلاس میشالاک از محققان این تحقیق، میگوید احساس در رابطه بودن میتواند به تنهایی مانع از احساس افسردگی شود، حتی اگر این رابطه با وجودی غیر ملموس باشد. بر اساس این تحقیق انسانها به کسی یا چیزی نیاز دارند تا او را خشنود کنند و به وجود خود در رابطه با او معنا دهند. به همین دلیل افرادی که به خدا ایمان ندارند، بیشتر دچار تنشهای روانی میشوند🔸
ادامه خبر در سایت گفتگوی ادیان:
http://iid.org.ir/?p=5895
@religions
@feraghvaadyan
هدایت شده از روشنگر مدیا
✍تحلیل محتوای آخرین سخنان قطب فرقه گنابادی
👈نکاتی قابل تامل در سخنان مراسم عاشورای نورعلی تابنده:
◽در تمام قرون اعلام کرده ایم ما دنبال حکومت نیستیم، در زندگی معمولی هم سیاسی نیستیم.
◽از فقرا خواهش می کنیم نظم و ترتیب را رعایت کنند . دراویش باید نظم را رعایت کند ولو به نفعشان هم نباشد.
◽در اینکه شلوغی های آن شب[غایله گلستان هفتم] را چه کسی به وجود آورد, حرف است...[اما باعث شد], دراویش ناآرام شوند...اینها حق هم داشتند ناآرام شوند.
👈اولین تاکید تابنده بر لزوم حفظ نظم را می توان بر نگرانی وی و نزدیکانش در این زمینه دانست؛ امری که از غایله گلستان به دغدغه وی مبدل شده و برای جلوگیری از التهاب درون فرقه ای و نیز مخدوش شدن چهره بیرونی فرقه, بر لزوم رعایت "نظم مملکت" در درجه اول و "نظم فقری" در درجه بعدی, تاکید می کند.
👈وی در سخنرانی های قبل خود نیز به مسیله "دوری از سیاست" اشاره کرده بود و اکنون در نخستین سخنان خود_ در شرایطی مشابه قبل_ بار دیگر بر این امر تاکید می کند تا حجت را بر برخی طیف های درونی که رویکرد سیاسی شان بر همگان عیان است, تمام کند. البته باید توجه داشت که مروری بر گذشته نشان می دهد میان قول و فعل تابنده در این زمینه, تناقضاتی وجود داشته و اعمالی داشته که با ادعای عدم دخالت در سیاست در تضاد قرار می گیرد؛ مواردی چون حمایت از تحصن کنندگان در مقابل اوین یا اعلام حمایت از چهره های ملی-مذهبی و برخی سیاستمداران معلوم الحال در سال های قبل. باید دید با توجه به شرایط بغرنج کنونی فرقه, این بار تابنده تا چه حد به اقوال خود در این باب, پایبندی نشان می دهد.
👈قطب سالخورده گنابادی در سخنان خود بار دیگر از روش کنایه و اشاره بهره می برد تا نشان دهد هنوز هم رندی خود را حفظ کرده؛ کنایه او به مشخص نبودن عوامل و مسببان غایله گلستان است که بلافاصله از آن به عنوان دلیل آرامش شدن دراویش یاد کرده و البته با این قید که "حق هم داشتند ناآرام شوند". کنه معنا و پیان نهفته در این سخنان دو پهلو، مظلومیت دراویش و تلاش برای تطهیر چهره آن هاست. از یک سو , سعی در برایت آنها از آشوب ها دارد و از سوی دیگر, ناآرام شدن را طوری بیان می کند که معنای دفاع در برابر سرکوب شدن را به ذهن متبادر سازد. حال آنکه, حقایق در این زمینه آشکار شده و با گذشت شش ماه از حادثه, این نوع تفسیرها را می توان صرفا تلاش تابنده برای تطهیر چهره دراویش قلمداد نمود.
📝به هر حال, مجالس دراویش گشایش یافته و بخش عمده ای از سخنان تابنده با رویکردی محتاطانه تر از قبل بیان شده و این را می توان سرآغاز بازگشت فرقه در مسیر بهبود تلقی کرد. البته نباید از واکنش طیف افراطی و رقابت های درون فرقه ای غافل شد.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
●➼┅═❧═┅┅───┄
﷽
🌎 #امام_حسین علیهالسلام و نشریه آمریکاییِ هافینگتنپست
Imam Hussain: The Man Who Opposed the Founding Fathers of ISIS. The Imam of Peace
09/20/2017 11:37 PM ET
امامحسین مردی که علیه پدرانِ فکری داعش ایستادگی و قیام کرد.
امام صلح
Yazid sent a letter to Marwan, his fellow Umayyad kinsman, saying “Seize Hussain and his associates in order that they give the oath of allegiance. Act so fiercely that they have no chance to do anything before giving the oath of allegiance”. (2)
یزید به مروان _ که با او خویشاوندی داشت_ اینگونه نامه نوشت: «حسین و اطرافیانش را برای اخذ بیعت دستگیر کن! این کار را با شدت و خشونتی به انجام برسان که آنها نتوانند پیش از بیعت کردن کاری از پیش ببرند»
📚 2- تاریخ طبری
Hussain refused and said: “I will never give Yazid my hand like a man who has been humiliated, nor will I flee like a slave… I have not risen to spread evil or to show off… I only desire to enjoin good values and prevent evil.” and that “Someone like me, does not pledge allegiance to someone like him”. Hussain’s final decision was: “Death with honour is far better than life in humiliation”.
اما [امام]حسین نپذیرفت و پاسخ داد:«من هرگز مانند فردی ذلیل، دست بیعت به یزید نخواهم داد و نه خواری بردگی را تحمل میکنم! من برای شر و فساد یا منافع شخصی قیام نکردهام، بلکه تنها برای امر به معروف و نهی از منکر بهپا خاستهام... هرگز کسی چون من باکسی مانند یزید بیعت نخواهد کرد» حرف آخر [امام] حسین این بود:«مرگ با عزت بهتر است از زندگی با ذلت»
Today, over 20 million Muslims including Christians from all corners of the world, continue the yearly march of hundreds of kilometres from south of Karbala to pay respect to his shrine during the annual pilgrimage of Arbaeen (being the 40th day post martyrdom), this has been recorded as the largest religious gathering on earth.
هر ساله بیشتر از 20 میلیون مسلمان که مسیحیان هم از تمامی جهان به آنها ملحق میشوند، صدها کیلومتر در راهپیمایی عظیم کربلا در اربعین(چهل روز بعد از شهادتش) برای بزرگداشت و ادای احترام به او، در مینوردند؛ که به عنوان بزرگترین اجتماع مذهبی روی کرهزمین ثبت شده است.
🌐هافینگتون پست
https://www.huffingtonpost.com/entry/imam-hussain-the-man-who-opposed-the-founding-fathers_us_59c2f7fbe4b0be1b32c196f1
The Holy Grave of Imam Hussain in Karbala, Iraq.👇
@IslamVaDanesh
@Feraghvaadyan
●➼┅═❧═┅┅───┄
﷽
🎓پروفسور جفری ردیجر، استاد دانشکدهی پزشکی دانشگاه هاروارد در مصاحبهای که به تازگی(اواخر 2016) با واشتنگتون پست انجام داده است اعلام کرد که👈« "رخ دادن معجزات" نه تنها میتوانند واقعی باشند بلکه با قوانین طبیعت و علم نیز سازگار هستند.»
قسمتهایی از سخنان این دانشمند را به همراه ترجمه میآوریم:
I do believe that principles of mind and spirit exist that we have not even begun to scientifically map in the West, and that we should be doing so. It’s amazing to me that in the history of medicine we have never studied the people who beat the odds and find a path to health after being told that their illness is incurable or that they are going to die.
I disagree with one common viewpoint that defines a “miracle” as a contradiction of natural law. I believe that miracles actually are consistent with mental and spiritual laws that we are only beginning to study. As Scripture says, the Kingdom of Heaven is within and at hand — as near as our souls are to our bodies. Life really is a matter of perception. Perception changes experience, even perhaps to the point of changing physical bodies.
ترجمه: من اعتقاد دارم که اصول ذهن و روح وجود دارند که ما هنوز به طور علمی شروع به وارد کردن آنها به دنیای غرب نکردهایم و باید این کار را انجام دهیم. برای من شگفتانگیز که در تاریخ پزشکی هیچوقت افرادی را که به آنها گفته شد بیماری لاعلاج(غیر قابل درمان) دارند یا قرار است بمیرند اما توانستند نجات پیدا کنند را مورد بررسی قرار ندادهایم. من با این دیدگاه که معجزات را با قوانین طبیعت در تناقض میبینند مخالف هستم. من معتقد هستم که معجزه در واقع با قوانین ذهنی و روحی سازگار است و ما تازه شروع به مطالعهی آنها کردهایم. همانگونه که کتاب مقدس میگوید که "پادشاهی بهشت در درون و همچنین در دست شماست" همانگونه نیز روح ما به بدنمان نزدیک است. زندگی واقعا یک موضوع ادراکی(ذهنی و روحی) است. ادراک باعث میشود که تجربه ها تغییر کنند، حتی شاید به تغییر جسم فیزیکی نیز منجر شود.
═════════┅┄
✍نکتهی جالب این است که استاد دانشکدهی پزشکی دانشگاه هاروارد اعلام میکند که نه تنها معجزات واقعی هستند بلکه دانشمندان تازه شروع به مطالعهی آن ها کردهاند، اما آتئیستهای ایرانی معجزه را خرافات و مخالف علم میدانند!
🌐واشنگتن پست
https://www.washingtonpost.com/news/acts-of-faith/wp/2016/03/29/harvard-medical-school-professor-says-miracles-from-heaven-and-other-remarkable-cures-could-be-real/?utm_term=.4c281b6a5a0a
🌐دانشگاه هاروارد
https://hms.harvard.edu/news/harvard-medical-school-professor-says-miracles-heaven-other-remarkable-cures-could-be-real
@IslamVaDanesh
@Feraghvaadyan
🕊به بهانه به ۲۱ سپتامبر ، روز جهانی صلح🕊
سازمان ملل متحد روز ۲۱ سپتامبر مصادف با ۳۰ شهریور را روز جهانی صلح اعلام کردهاست. این تاریخ در پنجاه و هفتمین جلسه مجمع عمومی انتخاب شد.
👈اگرچه صلح یک آرمان جهانی تلقی میشود، اما یک مفهوم مطلق نیست و بسته به دیدگاه دینی و فرهنگی تعاریفس متفاوت دارد. بر همین اساس می توان صلح را از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار داد. البته بیشترین معنای مشترک این واژه, مسائل مربوط به جنگ، خلع سلاح و کنترل تسلیحات نظامی و مانند آن می باشد و برخی جنبه ها مغفول مانده است.
◽یکی از معانی نهفته در صلح, پرهیز از خشونت گرایی و احترام به آزادی و کرامت انسانی است. باید توجه داشت که خشونت, تنها در وجوه بارزی چون جنگ و استفاده از تسلیحات نمود پیدا نمی کند, بلکه شامل به بند کشیدن قدرت اختیار و تفکر آدمی و در یک کلام, استثمار جسمی و روحی او نیز می گردد.
◽ نمونه بارز این نوع خشونت, فرقه گرایی و عملکرد جریان های فرقه ای درباره اعضایشان است.
◽مرگ هویت و تفکر, نخستین پیامد و به عبارت بهتر, شرط ورود به جریان های فرقه ای است که در کنار خشونت های فیزیکی برخی فرقه ها تکمیل می شود.
👈امروز, همزمان با روز جهانی صلح, فرقه هایی چون بهاییت در حالی دم از این آرمان زده و با شعارهایی چون تحری حقیقت, تساوی زن و مرد و..., خود را پیشرو در آن نشان می دهند که هیچ ارزشی برای کرامت انسانی اعضای خود قایل نبوده و تمامی بهاییان باید تابع بی چون و چرای فرامین بیت العدلی باشند که برای تک تک لحظات زندگی تشکیلاتی شان از کودکی تا مرگ, برنامه ریزی و دستورهای دیکته شده دارد.
👈با این اوصاف, در روز جهانی صلح, جا دارد دوستداران و دغدغه مندان این آرمان, در وجوه و جنبه های مختلف معانی این مفهوم, تجدیدنظر کرده و بر ابعادی چون خشونت فرقه ای نیز به عنوان یکی از مصادیق تهدید صلح و آرامش بشری توجه نمایند.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
◽محمد،محبوب ترین نام پسر در لندن◽
👈اداره آمار انگلیس, آمار سالانه محبوبترین نامههای پسران و دختران آن کشور در سال ۲۰۱۷ را اعلام کرد و محمد و الیویا محبوبترین نامها در لندن برای پسران و دختران هستتد.
👈محمد دهمین اسم پرطرفدار برای پسرها در کل بریتانیا است. این اسم در مناطق میدلندز غربی و یورکشر هم محبوبترین اسم است./بی بی سی فارسی
@Feraghvaadyan
📛 آتئیست و خشونت 📛
#قسمت_چهارم
🔹همانطور که گورباچف به صراحت اظهار داشت، دولت کمونیستی شوروی جنگی تمام عیار را علیه دین به کار گرفت. او اظهار تاسف کرد که بلشویک ها، یعنی پیشینیان وی، حتی پس از اینکه جنگ داخلی در اوایل دهه 1920 به پایان رسید، طی زمان صلح،به از بین بردن کلیسا ها و دستگیری و اعدام روحانیون ادامه داد". این دیگر قابل فهم و قابل توجیه نبود. در آن زمان #آتئیسم به شکل #وحشیانه_ای در کشور ما در آمده بود.
🔹 اتحاد جماهیر شوروی، به عنوان بازتاب کاملی از دنیای کمونیستی، به طور آشکار علیه دین متخاصم و به طور رسمی #خداناباور بود. مسئله غیر مذهبی یا بی مذهبی صرف بدون ایستادگی در برابر دین نبود؛ بلکه این موضع را اتخاذ کردند که هیچ خدایی وجود ندارد. علاوه بر این، #خداناباوری به نوعی خشونت ضد مذهبی تبدیل شد که شامل مبارزات منظم و اغلب #وحشیانه برای از بین بردن اعتقادات بود.
🔹 این امر از ابتدای حکومت کمونیست شوروی آغاز شد و تا به امروز همچنان در اشکال مختلف در کشورهای کمونیست، همچون چین و کره شمالی و کوبا ادامه می یابد.
🔹 #لنین در ایجاد گروه هایی با عناوینی همچون انجمن بی خدا، که با عنوان لیگ #خداناباوران مبارز نیز شناخته می شد و مسئول انتشار تبلیغات ضد مذهبی در اتحاد جماهیر شوروی بود، دخالت داشت. این تعصب سازمان یافته تحت نظارت شاگردان لنین، به ویژه استالین، و حتی رهبران بهتری مثل نیکیتا خروشچف، به توسعه خود ادامه داد.
🔹این نوع از #آتئیسم در تجربه تاریخی از کمونیسم فراگیر بود. حتی آن دسته از کمونیست ها که قادر به تأمین قدرت سیاسی نبودند - و به همین دلیل توان آزار و اذیت باورمندان را نداشتند - هر چه در توان داشتند برای آزار و اذیت تعالیم ادیان سازمان یافته و تمسخر ایده وجود خداوند، انجام دادند... کمونیست ها به #آتئیست بودن خود #افتخار می کنند و در راه آن مبارز هستند.
Ⓜ️http://victimsofcommunism.org/thewar-on-religion/
🖊پی نوشت : کمونیسم همان آتئیسم نیست....صحبت از کمونیست های جنایتکاریست که #آتئیست بودند💯☑️
#مقاله_با_دقت_خوانده_شود
🎓محقق : بانو سحر شهرانی
ادامه دارد ✅
➖➖➖➖➖
@Zandiq_IQ7
@Feraghvaadyan
●➼┅═❧═┅┅───┄
﷽
♠ #شبهه
✘«اسلام از همان ابتدا با علم و دانش مخالفت داشته»✘
➖➖➖➖➖➖➖
✍پاسخ: اتفاقا علوم مختلف از اسلام سرچشمه گرفتهاند و به اروپا رسیدهاند
Between A.D. 800 and 1450, the most important centers for the study of what we now call "the exact sciences"—including the mathematical sciences of arithmetic, geometry, and trigonometry and their applications in such fields as astronomy, astrology, geography, cartography, and optics—were not in Europe but in the vast, multinational Islamic world.
بین سالهای 800 تا 1450 مهمترین مراکز برای مطالعه آنچه که اکنون "علوم دقیقه" نامیده میشوند شامل علوم ریاضی و حساب، هندسه و مثلثات و کاربرد آنها در زمینههایی مانند نجوم, طالعبینی, جغرافیا, نقشهبرداری, و اپتیک در اروپا نبوده! بلکه در جهان #اسلام بوده است؛
🎓موسسه تحقیقاتی ماساچوست
https://mitpress.mit.edu/books/enterprise-science-islam
@IslamVaDanesh
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
ارادت زرتشتیان جهان به امام حسین(ع)؛ ایدئولوژی سالار شهیدان بشریت را نجات میدهد
نماینده جامعه زرتشتیان ایران با بیان اینکه ایدئولوژی امام حسین (ع) برای کل بشریت است، گفت: ما جامعه زرتشتیان ایران و جهان همیشه ارادت خاصی به امام حسین (ع) و راه ایشان داریم./تسنیم
@Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️فرقه انحراف
🔹از تبلیغ قمه زنی تا تبلیغ علیه جمهوری اسلامی
🔹با سید صادق شیرازی مرجع خودخوانده و صاحب 17 شبکه ماهواره ای بیشتر آشنا شوید!
@NewsSecurityDefensive
@Feraghvaadyan
آیت الله نوری همدانی:
↙️صوفیان روایات را سرقت کرده اند/ حیله صوفیه برای ترویج خود
✅مرجع عالیقدر شیعه با تصریح بر باطل بودن عقاید صوفیانه گفت: یکی از حیله های صوفیان برای ترویج عقاید خود، چهره سازی و سرقت روایات به نام بزرگان خود بوده است.
🔹آیت الله حسین نوری همدانی، در دیدار اساتید و دستاندرکاران همایش «تصوف؛ شاخصه ها و نقدها» که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود، تصریح کرد: تصوف از فرقههای انحرافی است و آیت الله طباطبایی در تفسیر المیزان در جلد پنجم، فرقه های انحرافی که در اسلام هستند را ذکر کرده و در آنجا از صوفیه نام برده است که از چه جهتی در اسلام انحراف ایجاد کرده و از آیات قرآن استفاده کرده اند.
🔹وی با نقد وحدت وجود در تفکر صوفیه گفت: در فقه ما چند جا درباره صوفیه بحث شده است، باید توجه کرد که عرفان ما دارای درجات بلندی است و صوفیه خود را به نام عرفا قلمداد کردند و اولین بحث ما این است که باید فرق بین عرفان و تصوف را روشن کنیم.
🔹این مرجع تقلید با بیان اینکه امام خمینی(ره) و آیت الله شاه آبادی از عرفای بزرگ ما هستد ولی صوفیان سعی کردند که خود را از عرفا معرفی کنند، گفت: صوفیان چهره سازی کردند و شخصیت های خود را با چهره بسیار درخشان نشان داده اند.
🔹وی با بیان اینکه آن ها بعد از چهره سازی، چهره آرایی کردند، به طرح این سوال پرداخت که به چه دلیل از حسن بصری و شقیق بلخی و معروف کرخی و بایزید بسطامی و جنید بغدادی با این عظمت یاد شده است؟
🔹آیت الله نوری همدانی اضافه کرد: این چهره سازی به اندازه ای حیله گرانه بوده که برخی از بزرگان ما مانند مقدس اردبیلی را نیز در شمار چهره های بزرگان خود قرار داده اند یا مثلا اویس قرنی را جزو بزرگان صوفیه ذکر کرده اند./مهر
👈ادامه خبر: mehrnews.com/news/4408734
@Feraghvaadyan
❌سوءاستفاده انجمنحجتیه از شهدای دفاع مقدس
(قسمت اول؛ شهید حبیب روستایی)
✍🏻مقوله جنگ از آن جمله مواردی است که رفتار و گفتار سران انجمن، شرکت در آن را نفی نموده، اما ظاهرسازیهای تشکیلات حجتیه در برخی مواقع خاص، سعیشان در همسو نشان دادن خود با شهدا را در بر دارد. انجمنحجتیه تلاش داشت خود را همسو و همراه با رزمندگان نشان دهد. 📚انتشار نشریه «مرزبانان» در مهرماه 1360 و مصادف با هفته جنگ، از نمونه فعالیتهای انجمن در این زمینه است. انجمن در این نشریه، فهرستی از اسامی شهدا را منتشر ساخت و همه آنان را اعضا و منتسبین به انجمنحجتیه معرفی کرد.
👈🏻در این مطلب چند قسمتی به تنیچند از شهدایی که انجمن، آن را به خود منتسب ساخته نظری میافکنیم تا حقیقت امر آشکار گردد.
🔸شهید حبیبا... روستایی🔸
🔹اگرچه شهید روستایی، زمانی از سران انجمن بودند، اما قبل از پیروزی انقلاب، برخلاف آنچه مدنظر انجمن و سرانش بود، وارد خط انقلاب شده و پیرو امام خمینی رحمها...علیه میگردند. «آیتا... مهدویکنی» درباره شهید روستایی گفتهاند:
🔹«من هیچوقت در جلسات آنها [انجمن حجتیه] شرکت نکردم و ارتباط مستقیم هم با رؤسای آنها نداشتم، ولی چنانکه گفتم چند نفر از اینها به مسجد ما میآمدند که یکی از آنها مرحوم شهید روستایی است که به جبهه رفت و شهید شد. او از مقلدین امام بود و میگفت ما در عین حال که احترام برای آقای حلبی قائل هستیم، ولی حالا به ایشان میگوییم راهی که امام انتخاب کرده، راهی است که اساس بهائیت را از بین میبرد و این راه بهتر از آن راهی است که شما انتخاب کردهاید. وی میگفت ما ساعاتی زحمت میکشیم تا یک نفر بهائی را مسلمان کنیم یا یک نفر مسلمان را که بهائیها به دام انداختهاند، از دست آنها نجات بدهیم. اینها معمولاً اینطور کار میکردند و خیلی هم زحمت میکشیدند. واقعاً این بچهها شب و روزها زحمت میکشیدند، دنبال جلسات بهائیها بودند تا فردی را که بهائیان میخواستند به دین خود درآورند، مانع شوند. شهید روستاییرحمتاللهعلیه اهل کَن بود. اینها بهخاطر علاقه به امام و در عینحال روی عواطفی که با آقای حلبی داشتند، برای ایشان احترام قائل بودند، اما دیگر راه ایشان را نمیپسندیدند. از این رو خط امام را انتخاب کردند و تا آخر ایستادند و شهید شدند.»🔹(1)
📚1.خواجهسروی، غلامرضا، خاطرات آیتا... مهدویکنی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ دوم، زمستان1387، ص199.
منبع: فصلنامه تخصصی روشنا
@Feraghvaadyan