.
⚠️ نقدی بر روش انتقادیِ ریچارد داوکینز |مسیحیت انگاریِ تمام ادیان|
🔗 (قسمت دوم)
☑️روشنگر به نقل از نقد الحـاد و آتئیسمـْ / با دنبال کردن همین دونمونهی فوق در الهیات اسلامی، ملاحظه خواهیم کرد که تفاوت میان تصویر مسیحی از خداوند و تصویر اسلامی، بسیار چشمگیر بوده و با نفی یکی، نمیتوان از نفی دیگری سخن گفت.
در اسلام نه خدای رخنه پوش معرفی و پرستش می شود و نه خدای ساعت ساز لاهوتی و بازنشسته کیهانی! نفی مداخلهی خداوند در هستی مخلوقات پس از آفرینش آنها (نفی تدبیر) به تعطیلی آموزهها می انجامد که هم در تعاملات عقلی و هم در داوریهای مبتنی بر وحی اسلامی مردود است نیز هم محتوای عقلانی و فلسفیِ آموزه های اسلامی و هم زمینه های وحیانی و نقلی، چنین تصویری از خداوند را بر نمی تابند.
☝️ از سوی دیگر خدای رخنه پوش نیز در تفکر اسلامی جایی ندارد. با تصویری که قرآن از خداوند به دست می دهد، او در مجهولات جستجو نمی شود. در قرآن برای شناخت خدا و اعتراف به وجود وی به آنچه آدمی می دانسته و می شناخته است، استناد شده است؛ مثلاً مخاطب قرآن چون با زراعت آشنا بود لذا خداوند برای معرفی خود به همان اشاره میکند.*
آفرینش شتر و یا ذکر مراحل آفرینش انسان در معرفی تصویر خالق به دلیل آن میتواند باشد که این قبیل موارد برای مخاطب قرآن، مواردی آشنا بوده است، نه جزو مجهولات ایشان. تاکید چند باره در نگرش قرآنی بر ارزش علم، تشویق بندگان خدا به دانستن هر چه بیشتر علم اندوزی، تدبر و تعقل، جایی برای تصویر خدای رخنه پوش باقی نمی گذارد. از منظر اسلام، هم در بعد عملی و رفتاری و هم در بعد علمی و نظری، علم مقدم بر باور و ایمان و عمل است و ریشهی گناه، جهل معرفی میشود؛ در اسلام، طلب علم عبادت و حتی واجب است؛ چرا که علم، راهی برای شناخت فعل الهی قلمداد می شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به تلقیِ دین از علم و تعقل رجوع کنید به نوشتار زیر:
1⃣ t.me/motale_gram/901
2⃣ t.me/motale_gram/900
دانشمندان مسلمان بر اساس نگرش اسلام، جهان را یک کتاب الهی می دیدند و کار علمی را عبادتی در کنار سایر عبادات می دانستند. از همین رو در میان دانشمندان علوم مختلف و سنتهای دینی متفاوت، عمدتاً این گرایش غالب است که علم و دین، راههای متمایز کشف حقیقتاند و لذا با هم تعارضی ندارند؛ اما رویکرد غالب میان دانشمندان مسلمان چنین نبوده است و آنان بر این باورند که دین و علم هم جهت بوده، علم و نتایج آن، مورد احترام و پذیرش و حتی تشویق و تحسین قرار گرفته است.
بسیاری از اشکالات داوکینز از جمله مسئله «خدایِ رخنه پوش»، زادهی نوعِ ارتباطی است که میان علم و محتوای دین در نگرش مسیحی و یهودی ترسیم می شود؛ چرا که محتوای عهدین، ماهیتاً با علم ناسازگار است و همین مسئله از یک سو به الهیات رخنه پوش دامن میزند و از سوی دیگر ایمان گرایی را به عنوان رویکردی جهت حفظ محتوای غیر عقلانی و دور از علم متون مقدس پیش می نهد!!
با این حال آن که ما را در مقابله با آرای داوکینز در جبهه مشترکی با سایر ادیان قرار میدهد، مسئله وجود خداست. صرف نظر از بهانه ها و مقدمات انکار او، نتیجه این مقدمات یعنی انکار هستی خداوند، مشترکا که اعتقاد واحدِ ادیان مختلف را به چالش و جبههگیری میکشاند؛ نباید این اشتراک در مخالفت با افکار داوکینز ما را از نکتهی پیش گفته غافل کند که بهانههای چنین انکار و الحادی، گاه توسط باورهای دینی خاصی به دست داوکینز داده شده که در سنت های مختلف، مشترک نیستند و در بررسی و مقابله با افکار داوکینز باید به آسیب های چنین آموزه هایی وقوف داشت.
حاصل نکات فوق آن است که در بررسی آرای داوکینز باید همواره این التفات وجود داشته باشد که وی غالباً با در نظر گرفتن مواردی خاص که در تلقـی او از خدا و دین وجود دارد، نتایج عام اخذ می کند.
اینم منشِ آزاردهندهی او را میتوان در مواردی ملاحظه کرد که وی با ذکر مواردی که اختصاص به یک سنت دینی خاص دارد و رد و نقد یا اینکار کار آن، به سبب غرابت و استبعاد چنین مطلبی، نتیجه کلی گرفته و با تعمیم به سایر اعتقادات در سایر سنت ها، به طور اساسی کل آموزههای دینی را و البته بیش از همه و پیش از همه، آموزهی هستی خداوند و ربوبیت او را مورد تردید قرار می دهد.
::::::::::::::::::::::::::::
* «أَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ» (واقعه،۶۴) و «أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ» (غاشیه، ۱۷)
@Naghde_elhad
@Feraghvaadyan
🔺کرامتباوری در فرق درویشی
✍مریدان فرق درویشی تحتتأثیر القائات قطب و برخی اقدامات فریبکارانه، اغوا شده و برخی کرامتتراشیها را باور میکنند. این مسئله به همراه ارادت محض و لزوم اطاعت در تمامی امور زندگانی از مراد، مشکلات اساسی را در توانایی تصمیمگیری مریدان ایجاد نموده و نوعی «ارادهکٌشی» را رقم میزند. در فرقه «اویسیه شاهمقصودی»، ردای درویشی مقدسی وجود دارد که در یکی از موزههای فرقه نگهداری میشود. این خرقه، منتسب به یکی از بزرگان (شخصیتهای تاریخی) بوده و مورد ارادت مریدان است. ارادت به قطب در این فرقه تا حدی است که عموماً تمامی مجالس ذکر و مراقبه(آمیختهای از مدیتیشن و اعمال خانقاهی) در برابر تصویر قطب صورت میگیرد که نوعی بتپرستی مدرن و البته کرامتباوری در مریدان است.
#فرق_درویشی
#اویسیه
#شاهمقصودی
#کرامت_باوری
@feraghvaadyan
🔺امر به معروف حرام؛ تبلیغ بهائیت واجب!
🔹روشنگر به نقل از بیداری پلاس/ پیشوایان فرقهی بهائیت، بر خلاف سیرهی ادیان الهی در زمینهی امر به معروف و نهی از منکر، به مخالفت با این اصل پرداخته و اعمال آن را تنها به صورت تشریفاتی و تحت اختیار نهادهای اداری خود دانستهاند.
🔹چنان که احمد یزدانی، به نقل از یشوایان بهائیت مینویسد: «حق اعتراض و چون و چرا و امر به معروف و نهی از منکر از اشخاص نسبت با اعمال دیگران سلب شده و فقط محافل روحانی یا بیوت عدل حق حاکمیت بر نفوس را داشته و ناصح و مربّی و مراقب اشخاص میباشند».
🔹اما جالب است بدانیم در عین حال که فرقهی بهائیت، با فراگیری امر به معروف و نهی از منکر به مخالفت برخاسته، پیروان خود را به تبلیغ عمومی و همگانی بهائیت فراخوانده است؛ تا جایی که در بهائیت، تبلیغ وظیفهی همهی افراد بوده و عبدالبهاء، آن را اجباری دانسته است.
🔹اما به راستی، مگر از دیدگاه بهائیت، تبلیغ این فرقهی باطل مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر نیست؟! پس چگونه میتوان همزمان با تحریم امر به معروف و نهی از منکر، حکم به لزوم تبلیغ عمومی و همگانی بهائیت صادر کرد و ترویج این منکر بزرگ را به عنوان تبلیغ معروف تشریع نمود؟!
@bidariplus
@feraghvaadyan
✅پاپ فرانسیس از کشیشهای متهم به آزار جنسی خواست خود را به دست عدالت بسپارند
🔸پاپ در پیامی شدید الحن در خطاب به کشیشان متهم به آزار جنسی گفت از عدالت فرار نکنند و افزود از این پس تمامی این گونه اتهامات با «جدیت و سرعت» بررسی خواهد شد.
او در سخنرانی سالانه خود وعده داد که کلیسای کاتولیک از این پس هرگز بر هیچ پروندهای «سرپوش» نگذارد.
پاپ فرانسیس در همین هفته گذشته کنارهگیری و استعفای یک اسقف در آمریکا را به دلیل «سوءرفتار» با یک کودک پذیرفت.
@feraghvaadyan
⭕️قدردانی اسقف کلیسای آشور بابت امنیت جشن های میلاد حضرت مسیح
اسقف اعظم کلیسای شرق آشور ایران در
جشنی که به میزبانی شهردانی تهران به مناسبت #کریسمس برگزار شد, از فراهم سازی شرایط برای برگزاری مراسم میلاد مسیح در سراسر تهران تقدیر کرد.
مارنرسی بنیامین گفت: شهرداری در کنار سایر دستگاه ها محیطی امن و آرام را ایجاد کردند تا در کلیساها و شهر تهران مراسم های مختلف جشن و سرور برگزار شود.
وی در ادامه به مشترکات بین ادیان مختلف اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مشترکات در ادیان مختلف و پیام میلاد حضرت مسیح صلح در جهان است آن چیزی که انسان به آن نیاز دارد و همه #ادیان_توحیدی آن را بشارت داده اند.
اسقف اعظم کلیسای شرق آشور ایران با انتقاد از وضعیت کشتار در منطقه گفت: امروزه شاهد جنگ و خونریزی در برخی از کشورها هستیم که باعث از بین رفتن همنوع می شود. گروه های تکفیری قتل و کشتار را به راه انداختند و چه بلاهایی بر سر مردم بی گناه و بی دفاع آوردند.
بنیامین دست به دعا شد و گفت: از خداوند می خواهیم سایه جنگ از سر کشورها کاسته شود ضمن اینکه این امر وظیفه همه سیاستمداران است که در راه صلح و امنیت بدون جنگ وخونریزی قدم بردارند.
وی محبت خداوند را از پیام های #میلاد_مسیح عنوان کرد و گفت: دین مسیح به انسان ها می آموزد که نسبت به همنوع و بویژه همسایه خویش مهر بورزیم و به یکدیگر احترام بگذاریم.
@feraghvaadyan
تاريخ تذكرات مجلس شوراي اسلامي
۱۴ دی ۱۳۶۱ – جلسه ۴۰۱
🔴 ڪاظم نوروزی (نماینده آمل):
حشرات موذی همواره در گنداب و لجن زارها تولید و تڪثیر میشوند. بدیهی است برای مبارزه با آنان قبل از هر ڪاری باید لجن زار را خشڪاند و یقیناً هر ڪار دیگری غیر از این عوضی و انحرافی است. برای مبارزه با افڪار انحرافی باید زمینه پذیرش آن را در جامعه ڪور ڪرد وگرنه مبارزه با معلول همان است ڪه #انجمن_حجتیه به مدت ۳۰ سال به صورت فانتزی و خیالی و به عنوان سرگرمی با #بهائیت داشت ڪه نتیجه معڪوس آن را مشاهده ڪردیم زیرا بهائیت هم تعدادشان بیشتر شده بود و هم بر گردونه های مهم اقتصادی این ڪشور سوار شده بودند.
@feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢دیدار مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور با بازنشسته فرهیخته #اقليت
@feraghvaadyan