♨️ کاش "حجتیه" یک جریان فکری بود:
🔹«اینکه تشکیلات #انجمن_حجتیه چند عضو گرفته،چگونه عضو گرفته،چه سالی گرفته،یک مساله است و این که وقتی با دین عوامانه برخورد میکند،جاذبه زیادی دارد و نیروی بسیار جذب میکند و به آنها امکان ورود در اندیشهها و مسائل دینی میدهد، مساله دیگر. یعنی نیرو را میگرفتند،با تبلیغ یک دین عامیانه او را به بنبستهای دینی و فکری میرساندند و آخرین حرفشان نیز این بود که ما الان باید متوجه خطر بهاییان باشیم و در مورد فساد کلی هم باید منتظر امام زمان باشیم و هیچ کاری از دستمان برنمیآید! نمونه دیگر،بچههای مسجد صفاری بودند. من نمیگویم این ایده بد بود،ولی وقتی با شرایطی مواجهید که هرهفته شاهد تعقیب و دستگیری کسانی هستید که در راه انقلاب تلاش میکنند وحتی اخبار و روزنامههای زمان شاه نیز این بحث را مطرح میکند باید سینمای کمدی را ترویج کنیم؟به همین دلیل بود که اینها از اسم امام میترسیدند،همیشه میگفتند اسم امام را مطلقا نبرید،خودشان هم نمیبردند.
💢 انجمن تمام کارش این بود که برای یک جوان ثابت کنند این دینی که برای شما توضیح میدهیم دارای اعتبار و عقلانیت و ارزش کافی و لازم نیست!وقتی جوان به اینجا میرسید،اینها را طرد میکرد و به دنبال راه دیگری میرفت. تقاضای خود من این است که وقتی با نیروها و گروهها و افرادی مواجه میشوم که دارای پایه و اساس #مذهبی هم سمتوسوی امام هستند باید از آنها حمایت و حراست کنند و اگر نقطه ضعفهایی هم دارند آهستهآهسته آنها را برطرف کنند،خودشان هم نقطه ضعف نداشته باشد یا کم داشته باشند تا بتواند فضای تعامل را در جریان اندیشه امام همچنان حفظ کنند.»(1)
1📚. گرداب شیطان؛ کاش "حجتیه" یک جریان فکری بود: کندوکاوی درباره گذشته و حال حجتیه, گفتگو با عباس نبوی، مجله سوره، شماره 116.
@Feraghvaadyan
⭕️ هویت سیال معنویتهای نوپدید
🔹در حال حاضر گروهی از افراد توانسته اند ذیل تفکر معنویت گرای بی دین تفکر و هویت خود را در جهان غرب نمایان کنند. در دین #مسیحیت وقتی کسی ادعای معنویت بدون دین را مطرح میکند به این معناست که میخواهد از ذیل اتوریته کلیسا خارج شود و بر اساس دریافت و درک خود حرکت کرده و دین حاکمیتی را نفی کند. امروزه معنویتهای نوظهور شبه معنوی جدید در روابط خانوادگی با جنبههای مشاوره بروز پیدا میکنند.
💢 افراد در #معنویتهای_جدید دچار تحول و دگرگونی میشوند و مبانی فکری آنها از نظر هستی شناسی و مناظر مختلف دستخوش تغییر قرار میگیرند. بسیاری از افرادی که امروزه ورزش یوگا کار میکنند، متوجه عمق و باطن این ورزش نیستند و از پیش فرضهای فکری و معنوی این پدیده اطلاع ندارند. هویت سیال موجود در معنویت های پست مدرن شناسایی و تشخیص حضور و وجود این نوع از معنویت ها را در جامعه دشوار می کند.
@Feraghvaadyan
♨️ ناکامی تبشیریها در همراهکردن مسیحیان ایران
🔹فرقه های تبشیر مسیحیت که در ایران به فعالیت غیرقانونی میپردازند توفیق چندانی در همراه ساختن مسیحیان ایران برای انجام فعالیتهای #تبشیری نداشتهاند. علت این امرهم این است که مسیحیان شناخته شده ایران با توجه به اینکه خود را پایبند به قوانین داخلی جمهوری اسلامی و قانون اساسی میدانند ظاهراً با این گروه ها همکاری ندارند.
🔸لازم به ذکر است گروه های تبشیری در 50 سال اولیه ورود به دنیای اسلام و بالاخص ایران از سوی #کلیساها شناخته شده مورد استقبال قرار نگرفتند. با توجه به اینکه تبشیری ها از تغییر رویه مسیحیان بومی ایران نیز ابایی نداشتند عمدتاً از سوی این کلیساها در کشور رد شدند.
@Feraghvaadyan
♨️درویشی مدرن در ناکجاآباد
👈تلفیق عرفان واره های شرقی با آموزه های درویشی؟!
✍در میان تلاطمات درونی و بیرونی این روزهای دراویش گنابادی سلطانعلیشاهی, برخی راهی مجزا پیش گرفته, بینش های خود را در مسیرهایی تازه قرار داده اند که البته به نظر می رسد, در نهایت به ناکجاآباد ختم خواهدشد.
🔹در بحبوحه مرگ قطب سابق و ناسازگاری برخی مریدان با جانشین تازه و سایر کارشکنی های درونی, یکی از چهره های فرقه, پس از پاسخ نگرفتن از کلاس های تفسیر قرآن خود,فاز تازه ای برگزیده تا با این طرفه الحیل, قدری کانون توجهات را به خود جلب نماید.
غافل از آنکه,تلفیق آموزه های سنتی درویشی با عرفانواره های شرقی یا به عبارت بهتر, تکیه کردن بر این مبانی, نه تنها اعتباری بر وی نخواهدبخشید, بلکه از دور شدنش از اصول,حکایت دارد.
⁉️اما آیا درویشی مدرن مدنظر و اختراعی وی و هم فکرانش, چنین معنا و ماهیتی دارد؟ آیا باید درویشی مدرن را منظومه ای التقاطی معنا کرد؟
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
♨️ موجسواری جریان های انحرافی بر کرونا ویروس
🔸اینروزها همه جا صحبت از ویروس کرونا، خطرات و نحوه مقابله با آن است. #جریانهای_انحرافی نیز از این فرصت استفاده کرده و مدعی درمان و مقابله با این ویروس از طریق انرژی درمانی، #مدیتیشن و مراقبه و ... شدند.
👈🏻این طیف که دوره های آموزشی مجازی گران قیمتی دارند از این فرصت برای جذب بیشتر افراد بهره میگیرند تا در فرصت مناسب با جلب اعتماد از این طریق به درآمدزایی ادامه دهند.
@Feraghvaadyan
🔘 تفاوت مصداقی دین واقعی با جریانهای انحرافی
🔻ادیان توحیدی همواره شعار صلح و دوستی و برابری داده اند و پیروان این #ادیان نیز بر همین اصل باورمند و معتقدند اما جریان های افراطی منتسب به برخی ادیان اگر چه همین شعار را سر میدهند اما در واقع در راستای اهداف سیاسی در عمل به گونه ای دیگر عمل میکنند.
📌رسانه های وابسته به جریان #مسیحیت_تبشیری در حالی روزهای گذشته شایعه شیوع ویروس کرونا در قم را به ورود 700 طلبه چینی منتشر کردند که سند و مدرکی نیز برای این دروغ نداشتند. اما از طرفی به گفته همین رسانه ها نقطه شیوع ویروس کرونا در کره جنوبی از یک کلیسا بوده که یبش از 200 هزار عضو دارد اما مسلمانان و هیچ رسانه آزادایخواهی مسیحیت را زیرسوال نبرد و آن را به سیاست های رهبران کلیسا نسبت نداد. تفاوت پیروان حقیقی ادیان با سودجویان از ادیان برای امیال و اهداف سیاسی در همین جاست. #مسیحیت_صهیونیسیتی نه تنها تبلیغ دینی نیست بلکه راهبردی سیاسی برای مستکبران است.
@Feraghvaadyan
💢ابهام و انحراف در دیدگاه دالایی لاما
🔸«دالاییلاما، زندگی را سراسر رنج میداند و بشر را غرق در این رنج نامطلوب میبیند؛ درنتیجه، انسانها را به استفاده از دارویی دعوت میکند که ضد رنج است؛ ازاینرو میگوید: از دیدگاه هر #بودایی، حتی کوچکترین حشره، حس غلبه بر رنج را در خود دارد که مطابق با ظرفیت وجودی اوست و براینمبنا سعی میکند به شادمانی دست یابد؛ البته همین شادی نیز بر مقیاس رنج موجود، معنا مییابد؛ ازهمینرو دالاییلاما با نگاهی تشکیکی، در تعریف شادی میگوید: از نظر من بالاترین شادی هنگامی است که انسان به مرحله آزادی و آزادگی برسد، در آن زمان، هیچ رنج و عذابی وجود ندارد و آن شادی، ابدی است.
🔻او آزادی را حالتی معرفی میکند که در آن، ذهن از احساسات آلوده و خشن پاکسازی شده باشد اما توضیحی درباره احساسات آلوده و راه پاکسازی آن نداده است؛ ازاینرو، شناخت هدف اصلی زندگی، یعنی شادی و بهدنبال آن آزادی، ازمنظر او مبهم باقی مانده است؛ او برای تبیین مفهوم کلی شادی از مفهوم کلی انتزاعی دیگری به نام آزادی مدد میگیرد که در میان انواع تعریف منطقی، از این تعریف با نام تعریف به اخفی یا دور یاد میشود و نمیتوان آن را تعریفی جامع و مانع دانست؛ در نتیجه، این اصل اساسی #دالاییلاما مبهم خواهد ماند و هرشخصی میتواند معنایی دلخواه را از آن اراده و بهعبارتی، مصادرهبهمطلوب کند.
📚1.پریسا گودرزی،ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاههای دالاییلاما،مجله مطالعات معنوی،شماره 23.
@Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼دستورالعمل جدید بهائیت
👈انتقام عذاب اکبر الهی جایگزین وحدت عالم انسانی
♦ #فرقه_بهائیت بی شک متناقضترین آموزهها و تعالیم را داراست. در حالیکه سردمداران بهائی همواره از وحدت عالم انسانی و صلح جهانی دم میزدند اما امروزه شاهدیم که #مبلغان_بهائی انتقام و عذاب الهی بهاءالله را وعده میدهند.
@feraghvaadyan
💢 نگران کردن مردم هدف اصلی دشمنان مردم ایران
🔸 این روزها به طرز عجیبی ماهیت واقعی رسانههای معاند در حال خودنمایی است. از رسانه های سیاسی گرفته که با آمارهای غلط و گافهای عجیب چوب حراج به اعتبار نداشته خود زده اند تا گروهها و #جریان های_انحرافی که تمام تلاش خود را برای نگران کردن و متشنجساختن جو حاکم کشور دارند.
▪️ رسانه های #آتئیست در صدرآنها با بیان اینکه «نگرانی، شما را بیمار نخواهد کرد، از مردم میخواهد که نگران باشند و به رسانه های داخلی اهمیت ندهند» و فقط به رسانه های خارجی! توجه کنند.
♨️تبشیریها دشمن مردم ایران
🔹 در حالیکه ویروس کرونا و خطرات آن نگرانی را برای مردم ایجاد کرده و نیاز به همدلی و همبستگی برای عبور از این برهه هستیم #رسانههای_تبشیری با بزرگنمایی، اخبار دروغ و ایجاد ترس و اضطراب سعی دارند تا فضا را بیش ازپیش رعبانگیز کنند.
💢بی شک دین مسیحیت که همانند تمام ادیان الهی منادی صلح و دوستی است این دستور را برای پیروانش منع کرده و ای عده نه تنها #مسیحیت را نمیشناسند و مسیحی نیستند بلکه با این رفتار صرفاً خوی دشمنی خود با اسلام و مردم ایران را به نمایش میگذارند.
@feraghvaadyan
♨️ هشدارهای امام خمینی در مورد انجمن حجتیه
💠هشدارهای امام درباره خطر نفوذ #انجمن_حجتیه حتی تا اواخر عمرشان ادامه داشت. ایشان در اوایل سال 67 در نامهای خطاب به فقهای شورای نگهبان مینویسد: «حواستان را جمع کنید که نکند یکمرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیه ای ها همه چیزتان را نابود کردهاند. من به شما آقایان علاقمندم ولی لازم میدانم گاهی که مسئله ای را میبینم تذکر دهم.»(1) طبق این نامه امام 5 سال بعد از آنکه انجمن تعطیلی خود را اعلام کرده است، قائل به فعال بودن انجمن است و حتی به فقهای شورای متذکر میشود. امام یکبار دیگر در سال 67 در میلاد امام زمان در مورد نگاه های مختلف انحرافی در مورد #مهدویت صحبت کردند که البته آنجا اسم از انجمن نیاوردند، ولی میگویند یک عده ای بودند که مدام دم از حضرت میزدند ولی نشسته بودند.»(2)چند ماه بعد مجددا به صراحت در منشور روحانیت، امام لفظ «حجتیه ای ها» را به کار برده و مینویسند «دیروز حجتیه ای ها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابی تر از انقلابیون شده اند.»(3)
📚1. صحیفه امام، ج21، ص579.
2. صحیفه امام، ج21، ص 13.
3. صحیفه امام، ج21، ص278.
@feraghvaadyan
هدایت شده از روشنگر مدیا
📖نوبت زمستان ۹۸ فصلنامه «روشنا» منتشر شد/ دو پرونده ویژه؛ «فرهیختگان توحیدی» و « فرصتطلبان»
🌐هشتاد و سومین شماره از فصلنامه تخصصی فرق و ادیان( #روشنا ) منتشر شد و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
↙️این شماره از نشریه #روشنا، همراه با دو پرونده ویژه تحت عناوین « فرهیختگان توحیدی» (معرفی و شناخت بیشتر چهرههای فرهیخته زرتشتی، کلیمی، آشوری و ارمنی کشور) و « فرصتطلبان»(بررسی نقش فرقه ها و جریانهای انحرافی در اعتراضات آبانماه) به عزضه محتوا پرداخته است.
📰در سایر بخشهای فصلنامه نیز همچون روال گذشته، مجموعهای از مصاحبهها، مقالات، گزارشها و یادداشتهای تحلیلی در محورهای ادیان، #بهائیت، #انجمنحجتیه، #تصوف، #فرق_نوظهور و #مسیحیتتبشیری ، ارائه شده.
فهرست مطالب نوبت زمستات روشنا به شرح ذیل است:
🔸ایرانی مسیحی هستم( مصاحبه با آقای لوریس چکناواریان)
🔸مهر ایران( گفتگو با خانم توران شهریاری)
🔸مدیون و عاشق ایران( مصاحبه با آقای شموئیل داوید پیرا)
🔸کلیمیان خود را «ایرانی» میپندارند(مصاحبه با آقای آرش آبایی)
🔸تازههای نشر پیروان ادیان توحیدی
🔸مدل جاسوسی بهائیت
🔸سران بهائی، در پی استعمار، سود و ثروت
🔸بهائیان در «توهم مسیحیان بیبصیرت»
🔸تقابل انجمنحجتیه با نهضت انقلاب اسلامی
🔸تقابل یا تقویت؟
🔸نفر پنجم
🔸فقر مدرن
🔸«عرفان ناب اسلامی»، عرفانی ذوابعاد
🔸سندروم قطبیت
🔸«صهیونیسم ترامپی»؛ نوبنیادگرایی مسیحی
🔸تبشیر هوشمند
🔸درباره عیلام
🔸مسئله شناسی«مدعیان مهدویت»
🔸«فریب ابلیس»
🔸کثرت گرایی و جریانهای معنوی نوپدید
✅فرصتطلبان
علاقه مندان می توانند برای تهیه فصلنامه از طریق راه های ارتباطی مشخص شده، اقدام نمایند.
@feraghvaadyan