eitaa logo
روشنگر مدیا
957 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
557 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
تبشیر در آثار اسکاول شین ✍️فلورانس اسکاول شین، هنرمندی آمریکایی بود که از میانه عمرش به جریان فکری «» پیوست و کتبی در ترویج دیدگاه‌های این فرقه نوشت. وی از پایه‌گذاران کلیسای اتحاد در آمریکاست. ✝️اسکاول شین که مبلغی دینی بود،تجربه‌ها و مضامین خود را با استفاده از ادبیات موفقیت و کسب ثروت در زندگی به رشته تحریر درآورد. 📕از جمله آموزه‌های کتب اسکاول‌ شین، تمرکز بر مفهوم درونی است که بعدها دستمایه بسیاری از فرقه‌های شبه‌معنوی مسیحی قرار گرفت و بر تأکید داشت. هر چند در کتب وی اشاره مستقیمی بر عقل‌گریزی نشده است اما تأکید بیش از حد وی بر تجربه دریافتی شهودی به نام ندای درون، خود مؤید عقل‌گریزی است، چرا که او هیچ‌گونه معیاری برای تمایز میان امیال نفسانی، تصورات ذهنی و اغواهای شیطانی با هدایت الهی ارائه نمی‌دهد. 📌نقل داستان‌های کوتاه با هدف تصویرسازی آموزه‌های تبشیری، شگردی بسیار کارا و مؤثر برای هر مبلغی است. خانم شین هم از آن به خوبی استفاده می‌کند و با بیان داستان‌های کلی و فاقد جزئیات، سعی می‌کند خواننده را نسبت به متن مشتاق نگه دارد. اسکاول شین از جمله پیشگامان امتزاج تعالیم مسیحیت و موفقیت مادی با آموزه‌های است. اعتقاد وی و تعداد کثیری از گروه‌های شبه‌معنوی به مسئله حاکی از این تأثیرپذیری است. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
چرا فرقه‌ها جذابند؟ فرقه‌ها برای آنکه بتوانند جذب کنند باید جذاب باشند و به‌همین دلیل از مکانیسم‌های جذابیت‌زا در ساختار و رفتار فرقه‌ای استفاده می‌کنند که از جمله علل آن می‌توان به این موارد زیر اشاره کرد: 🔸 بودن مهم‌ترین ویژگی‌ای که موجب جذابیت فرقه‌ها می‌شود، متفاوت بودن آن‌هاست. فرقه‌ها با سوء‌استفاده از تمایل ذاتی انسان‌ به متفاوت بودن و یا تجربه امور متفاوت و گریز از یکنواختی و تکرار، خود را تافته‌ای جدا بافته از جامعه نشان می‌دهند. 🔸 توهم از قیود فرقه‌ها این توهم را در افراد بارور می‌کنند که می‌توانند آن‌ها را از همه قیود دست‌و‌پا گیر مذهبی، فرهنگی و اجتماعی برهانند. در حالی که در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد. 🔸 راز‌آلودگی و سمبولیسم موجود در فرقه‌ها موجب جذابیت آن‌ها و کشاندن مخاطب به درون برای کشف رمز آن‌ها است. استفاده از نماد، علاوه بر آنکه مقدار زیادی از را به همراه دارد، موجب نوعی تشخص فرقه‌ای نیز می‌گردد. 🔸 احساس فرقه‌ها از آن‌ جهت که همواره از رهبری کاریزماتیک برخوردارند و مناسبات در آن‌ها بر اساس روابط طولی تنظیم می‌گردد، مکان مناسبی برای کسانی است که به تکیه‌گاهی معنوی‌روانی برای خود نیازمندند. زنان، نوجوانان، جوانان و افراد آرمان‌گرا بهترین کسانی هستند که با این الگو هم‌سازی دارند. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
عشق در آثار پائولو کوئیلو 💟 از آموزه‌های عمده و مسائل اساسی در عرفان‌های جهان، مسئله عشق است. 📚با مطالعه آثار برای خواننده معلوم می‌گردد که عشق در شالوده‌ی فکری وی، نقشی بسیار کلیدی دارد تا جایی که او عشق را دارای انرژی عظیمی می‌داند که اگر روزی بتوان از نیروی عظیم آن استفاده کرد، تاریخ عوض خواهد شد.¹ نگاه و توجه افراطی کوئیلو به عشق تا آنجایی است که او از عشق با عنوان حقیقت یاد و توصیه می‌کند که انسان‌ها تنها حقیقت را بجویند که عشق همان است.² ❌از نظر کوئیلو همه چیز، حتی پیوند زناشویی میان دو نفر را می‌توان فدای عشق کرد اما عشق را نباید فدای چیز دیگر کرد چون عشق از همه‌ چیز بالاتر است.³ 🔺به نظر می‌رسد ارتباطی که کوئیلو بین معنویت و عشق به معنای بی‌بندو‌باری برقرار کرده‌‌است یک انحراف واضح و مغالطه روشن در باب ارزش و اهمیت عشق است که در نتیجه، یک آسیب اجتماعی_اخلاقی را برای اجتماع در پی دارد. به عنوان مثال در یکی از رمان‌هایش، فرد با وجود همسرش، عاشق استاد جادوگری می‌شود. کوئیلو درصدد توجیه است و برای این کار از خدا و عرفان مایه می‌گذارد. او معنویت و عرفان را در تزریق کرده و تفسیری نوین از ارائه می‌کند که بسیاری از تابوها در آن شکسته شده‌است. عشق در آثار کوئیلو با بوالهوسی و شهوت‌رانی مترادف است و مجوز هر گونه لاقیدی و بی‌مسئولیتی است. ۱. پائولو کوئیلو، بریدا، ترجمه آرش حجازی، صفحه ۱۱۴ ۲. همان، در کنار رودخانه پیدرا نشستم و گریستم، صفحه ۲۷۰ ۳. همان، خاطرات یک مغ، صفحه ۱۵۱. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
برعکس تفکر ، انقلاب اسلامی جامعه منتظر ایجاد کرد مصاحبه با حجت‌الاسلام محمدجواد یاوری پیرامون انتظار 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
روشنگر مدیا
نود و پنجمین شماره فصلنامه تخصصی فرق و ادیان، «روشنا» منتشر شد 📚نوبت زمستان فصلنامه روشنا همچون شماره‌های پیشین با مجموعه‌ای از مطالب پیرامون بررسی وآسیب‌شناسی جریان‌های فرقه‌ای و مسائل مرتبط با پیروان ادیان توحیدی، منتشر شد. روشنا، موضوع محوری این شماره خود را به معرفی نخستین کلینیک فرقه درمانی در ایران با نام «هدف» ذیل یک پرونده ویژه، اختصاص داده است. در کنار آن، مجموعه مقالات، مصاحبه‌ها، گزارش و یادداشت‌هایی در دفاتر بهائیت، انجمن حجتیه، فرقه‌های نوظهور، مسیحیت‌تبلیغی ، تصوف و فرق سنتی و در نهایت، ادیان، در موضوعات مختلف و به خصوص تحلیل آخرین تحولات جریان‌های فرقه‌ای عرضه داشته است. فهرست مطالب شماره ۹۵ روشنا به شرح ذیل است: 🔹ادیان یک گفتگوی سیاسی اگر هدف مسیحیت، ایجاد نفاق باشد، مسیحیت نیست سه زن 🔸بهائیت یاران ایران یا محفل ملی بهائیت در ایران طرد پژوهشگران علمی در بهائیت خط‌دهی نابجای بهائیت به معترضین 🔹انجمن حجتیه انتظار و آنچه باید باشد منشوری برای همه اعصار 🔸تصوف و فرقه‌های سنتی سنت منکران مرد اخلاق پژوهشی جامع در تصوف فرقه‌ای سلسه یادداشت‌های سبک زندگی عارفانه (قسمت هفتم) 🔹مسیحیت تبلیغی نافرهنگ جنسی می‌خواستم عادی باشم از تنهایی فرار کردم تبشیر و تبلیغ مسیحیت در اقلیم کردستان فرقه‌های سیاسی 🔸فرقه‌های نوظهور خودکشی در فرقه‌ها عقلانیت در معنویت‌دینی و معنویت سکولار هویت‌روایی و تبلیغ ادراکی در جریان‌های فرقه‌ای 📞علاقه‌مندان می‌توانند از طریق تماس با شماره 09199163684 و پیام‌رسان‌های مرتبط با این شماره (ایتا و بله) سفارش خود را ثبت نمایند. 📲دسترسی به نسخه‌های الکترونیک نشریه، از طریق سایت و برنامه‌های «فیدیبو»، «جار»، «طاقچه» و «مگ ایران» امکان‌پذیر است. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
نگاهی به مدارس ارامنه در ایران 🏫پیشینه و فعالیت ارمنیان در ایران به قرن ۱۲ میلادی برمی‌گردد. این مدارس در جوار کلیساها تأسیس شده و دارای ماهیت مذهبی بودند. بعدها مدارس به سبک امروزی در شهرهایی چون تبریز، اصفهان، تهران و... ایجاد شدند. این مدارس زیر نظر شورای خلیفه‌گری و توسط خود ارامنه اداره می‌شدند. به تحریک ، دستور تعطیلی مدارس ارامنه را صادر کرد. پس از استعفا و تبعید رضاخان، مدارس ارامنه دوباره فعالیت خود را از سر گرفتند. 🟢 پس از پیروزی انقلاب اسلامی، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و رهنمود‌های امام‌خمینی(ره)، جامعه ارامنه بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. 🔷اکنون مدارس ارامنه زیر نظر آموزش و پرورش و شورای خلیفه‌گری ارامنه اداره می‌شوند و تدریس و آموزش در این مدارس به زبان ارمنی انجام می‌گیرد. 🔲 پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تغییرات چشمگیری در محتوای کتب درسی ایجاد شد. آرمینه واهرامیان، از فعالان جامعه ارامنه در هفتمین همایش سراسری نظام آموزشی ارمنیان در گزارشی درباره وضعیت نظام آموزشی جامعه ارامنه ایران گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تغییرات محسوسی در محتوای کتاب‌های درسی ایجاد شد. در دوران نظام شاهنشاهی، کتاب‌های درسی بر اساس اصول نظام استبدادی تألیف شده بودند اما بعد از انقلاب، اندیشه‌ها و اصول در کتاب‌های درسی تجلی یافتند.¹ ✅ دولت جمهوری اسلامی ایران، هزینه‌های مدارس ارامنه و حقوق معلمان و کارمندان آن را پرداخت می‌کند. علاوه بر این، دولت ایران هیچ‌گونه محدودیتی برای تحصیل دانش‌آموزان اقلیت ‌های دینی در مدارس عمومی در نظر نگرفته و آن‌ها بدون هیچ قید و شرطی، در صورت تمایل می‌توانند در مدارس دولتی و غیردولتی ایران، در کنار دانش‌آموزان مسلمانان تحصیل کنند. 📗دولت ایران همچنین، به منظور حمایت از ادبیات و فرهنگ ارامنه و کمک به بقای آن، امکان تحصیل در رشته زبان و ادبیات ارمنی در مراکز آموزش عالی را برای ارامنه فراهم کرده‌است. ۱. روزنامه آلیک، شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🔰 مدرسه مجازی روشنگر برگزار می‌کند ✍️ عنوان کلاس: بایسته‌های فرقه‌شناسی 👤 مدرس: استاد علی محمدی‌هوشیار 🕗 زمان برگزاری: پنجشنبه 18 اسفند | ساعت 20:00 🖇لینک نشست: skyroom.online/ch/bahram2022/fergheshenasi ارتباط با ادمین: @ParhamDelavari 🆔@RoshangarMedia
🌺سالروز میلاد منجی عالم بشریت، بقیه الله الاعظم، مهدی صاحب الزمان(عج) مبارک باد. ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج @RoshangarMedia
⚠️کتب موفقیت و الهیات مسیحی 📚یکی از موفق‌ترین ابزارهای مسیحی، استفاده از ظرفیت کتب و موفقیت، قدرت جادویی کلام، تجسم خلاق و ترکیب آن با مضامین الهیات نظام‌مند مسیحی می‌باشد. گستره این کتب به حدی است که حتی در ایران نیز با شمارگان نسبتاً زیادی منتشر می‌شوند و جزء پرتیراژ‌ترین کتب چاپ‌شده در کشور هستند. 📌هر چند در این دست کتب، مضامین مثبتی نیز وجود دارد اما مسئله نگران‌کننده، انباشت مطالب با ارجاعات به مضامین کتب مقدس مسیحیان است که با برداشت‌های به مخاطبان ارائه می‌شود. 🔺این قبیل کتب، واقعیت‌های زندگی، روان‌شناسی موفقیت و آرامش را با آیات انجیلی درآمیخته و به خورد خواننده می‌دهند. علاوه بر کتب مبتنی بر موفقیت مسیحی، باید کتب مکاتب شبه عرفانی مسیحی را نیز به موارد فوق افزود که هدف آن کشف و پرده‌برداری از رازهای ناگشوده خلقت و آفرینش است. 🔴 شاید بهتر است علت اصلی چاپ گسترده این‌گونه کتاب‌ها در ایران را کم‌توجهی به حوزه‌های دانش روان‌شناسی اسلامی و تألیف کتب موفقیت اجتماعی با رویکرد آموزه‌های اسلامی بدانیم. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🔺نقد روانشناختی معنویت‌های نوپدید 🔸خودشیفتگی الیناسیون ساز(*) 🌀خودمحوری موجود در معنویت‌های نوپدید، به خصوص آن‌ها که به «دین خویشتن» موسومند، آثار رفتاری خاصی در پی دارد و به گونه مشخصی بروز می‌یابد. از جمله مهم‌ترین نقدهای روانشناختی بر این‌نوع خودمحوری، نقد «خودشیفتگی» است. خودشیفتگی، گاه به عنوان یک ناهنجاری روانی فردی مطرح است و گاه به یک فرهنگ تبدیل می شود(فرهنگ خودشیفتگی). غلبه فرهنگ خودشیفتگی موجب یک الیناسیون(ازخودبیگانگی) در افراد جامعه می‌شود و تبعات چنین فرهنگی به تمام‌حوزه حیات انسانی، اجتناب ناپذیر خواهدبود. 📔پی‌نوشت: (*)مروج از خودبیگانگی 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قانونی کردن فرقه همجنس ‏بازان با چراغ سبز کلیسا ⛪️ درجهان امروز، همجنس‌بازان برای حمله به راهبردِ انبیاء الهی همچون حضرت لوط (ع) در مواجهه با این فحشای شنیع، ضمن قانونی کردن ازدواج (هم‌باشیِ) همجنس‌بازان در بیش از ۴۰کشور جهان، برای تبدیل شدن به یک فرقه، مثل انگل به ادیان می‌چسبند، تا از گناهان قوم سدوم اعاده‌ی حیثیت کنند و امروز صاحب کنیسه‌های یهودی، کلیساهای مسیحی و برخی مساجد مسلمانان در کشورهای غربی همچون آمریکا، انگلیس، آلمان و... هستند 🔻نسل بعد شاهد فرقه‌ای همچون یهودیان همجنس‌باز، مسیحیان همجنس‌باز و مسلمانان همجنس‌باز خواهد بود که مناسک خاصی از لیبرالیسم را اجرا می‌کنند‼️‼️ 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
bayestehaye fergheshenasi.mp3
32.61M
📀صوت ششمین وبینار تخصصی «مدرسه مجازی روشنگر» ☯️عنوان کارگاه: «بایسته‌های فرقه‌شناسی» 🗣کارشناس : استاد «علی‌محمدی هوشیار» 📆 تاریخ برگزاری: ۱۴۰۱/۱۲/۱۸ 🆔@RoshangarMedia
📛مبارزه با خدا در آثار پائولو کوئیلو ✍️در مکتب ، یکی از راه‌هایی که به پیروان، برای مبارک شدن زندگی و معنوی شدن آن پیشنهاد می‌شود، مبارزه با خداوند است و رسیدن به این معنویت، راهی جز از بین بردن شریعت و تکلیف در زندگی انسان ندارد و اینطور عنوان می‌کند که اگر با مبارزه با خداوند بتوان زندگی شادی داشت، نیازی به دستورات دینی نیست. 🔻از همین رو، در مکتب کوئیلو، می‌توان اراده انسان را بر اراده خدا غلبه داد یا با او به مبارزه برخاست و حتی او را از زندگی خود بیرون کرد. وی می‌گوید: گاهی خدا اطاعت می‌طلبد، اما گاهی هم مایل است اراده ما را بیازماید و ما را به مبارزه می‌طلبد تا عشقش را درک کنیم.(۱) 🔺او الهی را نماد و الگوی مبارزه با خداوند معرفی می‌کند. پیامبر بنی‌اسرائیل و قهرمان رمان کوه پنجم، مبارزه با خدا را تجربه می‌کند. او در این رمان از زبان این پیامبر به خداوند می‌گوید: موسی اراده تو را پذیرفت و از رودخانه عبور نکرد؛ اما من به راهم ادامه می‌دهم. من علیه اراده تو گام برخواهم داشت.(۲) ➕او برای موجه جلوه دادن مبارزه با خداوند به کتاب مقدس تمسک کرده و کشتی گرفتن حضرت یعقوب با خدا را نمادی برای مبارزه با خداوند می‌داند. به همین جهت وی به خوانندگان آثار خود القا می‌کند همان‌طور که یعقوب در کشتی با خدا مبارک شد، این نبرد با خدا برای تمام سالکین راه موجب برکت و رشد خواهد بود. ⭕️بدیهی است که این نظریات درباره خداوند و صفات او ناشی از فقدان تفکر عقلی، ضعف مبانی فکری و دوری کوئیلو از ادیان و و معنویتی متصل به وحی است. 📚۱. از آثار پائولو کوئیلو، ترجمه آرش حجازی، صفحه۲۳۰. ۲. همان، صفحه ۲۱۳. 🆔 @RoshangarMedia
🔺تیراندازی در هامبورگ؛ مهاجم عضو سابق فرقه «شاهدان یهوه» بود ▪️پلیس،عامل تیراندازی در مکان آیینی فرقه “شاهدان یهوه” را شناسایی کرده است وی فیلیپ. ف نام دارد و ۳۵ ساله است. "رالف مارتین"، رئیس پلیس ایالت هامبورگ با اعلام این خبر در کنفرانس مطبوعاتی افزود: ضارب از اعضای سابق این جامعه مذهبی بود و یک سال و نیم قبل از این فرقه خارج شد. مقام‌ها می‌گویند تیرانداز نسبت به شاهدان یهوه «دلگیر و خشمگین» بوده است. ▪️فرقه در سراسر جهان ۲۰‌میلیون عضو دارد که ۹‌میلیون آنها در امر ترغیب دیگران به این فرقه فعالند. شاهدان یهوه فرقه ای متکی به تبلیغ به خصوص تبلیغ چهره به چهره هستند که اعضای خود را از مشارکت و ارتباط با مسیحیان شاخه های اصلی منع می‌کنند. ▪️طبق تعالیم این‌فرقه، فقط تعمیدیافتگان فرقۀ شاهدان یهوه مسیحی حقیقی هستند. عضوی که به صورت رسمی از این فرقه جدا شود، به طورعلنی طرد و تمامی ارتباط‌ها با او قطع می شود. هم اکنون، فعالیت شاهدان یهوه در کشورهایی مانند روسیه، ممنوع اعلام‌شده و در برهی کشورهای دیگر نیز در زمره فرقه های خطرناک، دسته بندی شده است. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🔺آشرام سازی «اکنکار» در کردستان عراق 🔺تلاش برای توسعه زیرساخت‌های تشکیلاتی و تبلیغی 🔸یکی از رسانه‌های منتسب به (فارسی زبان) با انتشار تصاویری، از طرح توسعه مکان عبادتی مخصوص فرقه، موسوم به «آشرام هامسا» در کردستان خبر داد. 🔹پس از فرار «ک.الف. ج»، رهبر مزبور به اربیل عراق، فعالیت‌های این جریان در آن منطقه ادامه یافت که ساخت این مکان توریستی(تبلیغی)_آیینی نیز در همین راستا صورت پذیرفته است. 🔸فرقه اکنکار، هدف از ساخت آشرام‌هامسا را: «جذب گردشگری، کوهنوردی، تولید گیاهان دارویی، درمان طبیعی(آب درمانی، سنگ درمانی و..)، مراسم ازدواج، برنامه‌های هنری، موسیقی و رقص» عنوان کرده که خبر از اهمیت جایگاه تبلیغی این مکان برای جذب پیروان می‌دهد. 🔹شایان ذکر است، فرقه فوق الذکر هم‌اکنون با عنوان «فرزندان خدا» به فعالیت مشغول است که با عنایت به رویکرد معاندانه آن با نظام، به ویژه در ایام اخیر، احتمالا زیر چتر حمایتی عناصر ضدنظام کردستان عراق، موفق به تداوم حیات و هم‌اکنون، تلاش برای ایجاد و توسعه تشکیلات شده است. 🔸به هر روی، این ارتباط و تعامل می‌تواند در حوزه‌های فرهنگی و حتی امنیتی، خطرآفرین باشد. چراکه بخش عمده مخاطبان هدف این ، ایرانیان هستند. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🔺کنایه و خودبرتربینی "طاهری" نسبت به ائتلاف جریان برانداز 🔺بی‌موضعی معنادار سرکرده حلقه نسبت به شورای موقت گذار 🌀سرکرده که این‌روزها با ترک جایگاه استاد عشق، قدم به وادی سیاست و قدرت طلبی نهاده، گویا چندان در لایه‌های تصورات خویش مستغرق گشته که با اظهارنظرها و اعلام مواضع، گاه موجبات رسوایی تناقضات درونی خویش را فراهم می‌آورد. ☯در همین راستا باید به اعلام «بی‌موضعی» طاهری نسبت به ائتلاف شورای موقت گذار(جریان برانداز) اشاره داشت. وی لزوم نداشتن «محوریت رهبری و هرگونه قدرت» را عامل اعلام این موضع دانسته، حال آنکه، چنین بی‌موضعی کنایه آمیزی، خود نشانی است از اوج طمع قدرت در نهان نامبرده. ⚛ به راستی، تاکید بر یگانه راه بودن(محوریت) مانیفست خویش(موسوم به رنسانس ایران آزاد) و دهان کجی و خود را برتر نشان دادن از سایر جریان‌ها، چیزی جز تناقض درونی طاهری در ارتباط با قدرت است؟ 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
📛شریعت گریزی و توریسم معنوی در معنویت‌های نوپدید ✍️معنویت‌های نوپدید عمدتا شریعت‌گریز هستند. با همخوان نیست. زیرا تعبد انسان در برابر فرامین خداوند را می طلبد، حال آنکه اومانیسم، انسان را بر فراز می‌نشاند. این شریعت‌گریزی در معرض انتقادات فلسفی و الهیاتی وارد بر اومانیسم قرار دارد. از دیدگاه عرفان سلوکی نیز همین طور. اگر سلوک تحت نظامی موجه قرار نگیرد، احیاناً سر از جستجوگری صرف و بی هدف در می‌آورد. این کوچ بی‌مقصد که می‌توان آن را «توریسم معنوی» خواند، التذاذاتی دارد و می‌تواند شخص را سالکی فعال و مطلع از بصیرت‌های جذاب معنویت‌های رنگارنگ سراسر جهان نشان دهد اما چیزی جز نقض غرض نیست چون از هدف غایی یعنی حقیقت‌یابی دور است. 🌀جستجوگری معنوی بدون نظام‌مندی شرعی، می‌تواند به افراط، تفریط و بزرگنمایی یکی از ابعاد انسان تبدیل شود. از منظر عرفان سلوکی، کارکرد اصلی شریعت، نظام‌بخشی به است. ذکر در چارچوب شریعت، قالب نماز می‌یابد، ریاضت به صورت روزه در می‌آید و رفع تعلقات در دفع خمس و زکات متجلی می‌گردد. بدین سان، سالک جستجوگر در نظام یک قرار می گیرد و همه اجزای دین به طور منسجم در خدمت رشد معنوی و اخلاقی وی در می‌آید و گام به گام به هدف نزدیک می‌سازد. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🔺خرافات ضدحکومتی طرفداران «عرفان حلقه» ✍️ پیروان به تاسی از تغییر رویکرد سرکرده خود، «محمدعلی طاهری» که با زمین نهادن‌ ردای _به اصطلاح_ معنویت، قدم به وادی سیاست گذاشته، در همین حوزه متمرکز شده و با نشر خرافات اعتقادی حلقه، حاکمیت و نظام را آماج حملات خود قرار داده، به حمایت از می‌پردازند. ⏮ آن‌ها در این مسیر، مبانی فکری و تعالیم خرافه گرایانه و البته انحرافی عرفان حلقه را به منزله ابزاری برای عناد و هجمه به کار گرفته‌اند. باید دید عیان‌سازی تحول رویکردی طاهری و شهوت قدرت وی، چه تبعات دیگری برای پیروان و آینده خواهد داشت. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
پوچ‌گرایی و خودکشی در آثار پائولو کوئیلو ⚠️از جمله اعتقاداتی که در صدد ترویج آن در داستان‌های خویش است، و پایان‌دادن به زندگی در دنیا است که او آن را راهی برای فراموشی ابدی و پایان دادن رنج و یکنواختی زندگی دنیا می‌داند. 📖 وی در داستانی که بازتابی از اندیشه‌های وی به شمار می‌رود، قهرمان داستان را شخصی معرفی می‌کند که به رغم برخورداری از امکانات مادی، دست به خودکشی می‌زند و با رسیدن به پوچی، بهترین گزینه را از نظر کوئیلو انتخاب می‌کند. کوئیلو اقدام به خودکشی قهرمانان داستان‌های خود را نه‌تنها هیچ‌گاه محکوم نکرده، بلکه آن را نوعی افتخار و شهامت می‌داند. وی حتی برای اینکه اندیشه نهیلیستی را در ذهن مخاطب القاء کند به بیان انواع راه‌های خودکشی می‌پردازد و بعضی را بر بعض دیگر ترجیح می‌دهد. 📍آنچه کوئیلو در صدد بیان آن درباره اندیشه خودکشی و رسیدن به پوچی در داستان‌های خود است، بازتاب زندگی فردی اوست. وی چند بار در زندگی اقدام به خودکشی کرده است و با بیان آن به عنوان شجاعت قهرمان داستان، به دنبال توجیه اقدام‌های زندگی خویش است. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
انجمن‌حجتیه در خاطرات استاد حمید سبزواری 📖یک سفری آقای شیخ که در رأس انجمن بود به سبزوار آمد. یک شب در منزل حاج آقا فخر (یکی از علمای سبزوار) بود. در منزل ایشان من یک شعر در رابطه با امام زمان(عج) خواندم. ایشان خوششان آمد و بسیار تعریف کردند و گفتند: ما فردا می‌خواهیم برویم نیشابور، با ما به نیشابور بیایید. روز دیگر به نیشابور رفتیم. در نیشابور در خانه مجللی از ما پذیرایی کردند. به نظرم سه اتاق بود پر از جمعیت. من در آنجا شعری خواندم که دقیقاً حمله به دستگاه سلطنت بود. قصیده‌ای بسیار طولانی بود که آن را تا آخر خواندم و نشستم. یک قندان کنارم بود. آقای حلبی اشاره کرد که آقا حمید، آن قندان را اینجا بیاورید. قندان را برداشتم و جلوی ایشان گذاشتم. او در گوشم گفت: ما بنا نداریم با این بابا (شاه) در بیفتیم. من واقعا سرد شدم. نشستم و به این فکر افتادم که خیر، این انجمن جای من نیست، من اسلام را منهای نمی‌توانم بپذیرم.¹ ۱. حال اهل درد، مروری بر خاطرات و اشعار حمید سبزواری، صفحه ۱۲۰. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
مهم‌ترین ادعا در قانون جذب آنچه در روی آن تأکید می‌شود، قدرت خداگونه ذهن است که از آن با عنوان تجسم یاد می‌شود. ادعای اصلی در قانون حذب دو محور دارد: 🔸 اول این‌که ذهن انسان قادر است بر پدیده‌های خارج از وجود انسان تأثیر گذارد و امور بیرون از وجود انسان را به سودش تغییر دهد؛ به عبارت دیگر، قانون جذب ادعایی در مورد تأثیر افکار بر روان و درون انسان ندارد، بلکه ادعایش در مورد تأثیر افکار بر امور خارج از وجود انسان است. 🔸 محور دوم این است که تأثیرگذاری بر پدیده‌ها، از نوع تأثیرات عادی نیست، بلکه از نوع تأثیر علت بر معلول است. منادیان جذب، تنها از تأثیرگذاری و تأثیرپذیری میان ذهن و پدیده‌ها سخن نمی‌گویند، بلکه از خالقیت ذهن می‌گویند و خلق و آفرینش را به ذهن نسبت می‌دهند و ادعا می‌کنند که ذهن انسان، هر چه را اعم از مثبت و منفی تجسم نماید، به صورت یقینی و قطعی در عالم خارج به وقوع می‌پیوندد. طبق محور دوم، مدعیان قانون جذب، رابطه بین ذهن و امور تجسم شده را رابطه علت تامه نسبت به معلولش می‌دانند و مدعی‌اند ذهن انسان قادر است تصویرهای ذهنی را تبدیل به حقایق عینی و خارجی نماید. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
خدای غیر شخصی در جنبش‌های نوپدید ❌یکی از ویژگی‌های که آن‌ها را از ادیان ابراهیمی مثل اسلام و مسیحیت متمایز می‌کند، دور شدن از اعتقاد به خدای شخصی است. خدای مطرح در این جنبش‌ها، روحی است که در سراسر عالم جاری و ساری است. این نگرش به خدا، نوعی وحدت بین خدا و عالم مادی را در پی دارد که مخالف با نگرش جدایی خدا از عالم مادی است که در بیان می‌شود؛ اما با نگرش ادیان شرق مثل و هماهنگ است.در ادیان شرق، نگرش وحدت عالم معنوی و مادی غلبه دارد؛ زیرا در ادیان شرقی هویت خدا، هویتی غیرشخصی قلمداد می‌شود. ◀️اتحاد عالم معنوی و مادی در جنبش‌های نوپدید دینی به سوی احترام فوق‌العاده برای طبیعت کشیده شده که یادآور نسبت است که به ادیان ابتدایی داده می‌شود و‌ با بررسی جایگاه خدا در این جنبش‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها با تأثر از آموزه‌های ادیان شرقی به سوی خدایی غیرشخصی روی آوردند. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09