💠 یک «آخوند استایل»👆 که همه هنرش بازگو کردن کامنتهای عامیانه اینستاگرام است را یک شبه میکنند «پژوهشگر دینی»!! تا به خیال خود وانمود کنند که آلترناتیو انقلاب از داخل خود حوزه بلند شدهاست!.
.
.
.
.
ظاهراً برای «پژوهشگر دینی» شدن، باید قبلش دو واحد تولید محتوا با توله سگ و فودبلاگری پاس کرد!.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 ۲۵ اسفند ماه، سالگرد وفات یادگار فداکار امام، حاج سید احمد خمینی
🔻 بنده شخصاً خیلی به حاج احمد آقا ارادت دارم!.
این آدم نه تنها از قِبَل امام جیبی برای خود ندوخت وجایگاهی دست و پا نکرد بلکه
تمام زندگی و شخصیت و حیثیت خود را وقف امام کرد، خود را کاملاً در ذیل شخصیت امام تعریف کرد، هیچ استقلال عنوان وشخصیتی جدای از امام برای خود نخواست!
این را شاید خیلی از شما طبیعی بدانید
اما کسی که با مناسبات «آقازادگی»در حوزه و بین علما آشنا باشد و بداند که
«آقا زاده» بودن در حوزه، به خودی فرصت محسوب میشود (حالا نه لزوماً در مسیر غلط)، میفهمد که ارزش این شأن و جایگاه نخواستن، چقدر است!.
✍️روح الله شمسی کوشکی |
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 «اجمال قرآن و تفصیل حدیث»
(پرداختی جدید در لزوم تصحیح ذهنیت در مورد جایگاه قرآن و احادیث)
✍️روح الله شمسی کوشکی|
🔻مرحوم استاد فاطمی نیا یک جمله و نظریه اساسی و بسیار جالب داشتند و میگفتند:
«پیامبر اجمال است و اهلبیت تفصیل!
قرآن، اجمالِ تفصیلِ روایات است و روایات تفصیلِ اجمالِ قرآن!».
توضیح آنکه:
برای مثال نگارنده معتقد است که ده پانزده صفحه مقدمه کتاب «ولایت فقیه» امام خمینی و سه صفحه مقدمه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» آیت الله خامنهای، به تمام کتب معارفی که در مدرسه و دانشگاه تدریس میشود، میارزد و اهمیت و تأثیر آن بیشتر از همه آنها است!.
چرا؟؛
چون این کتاب ها ذهنیت صحیح را میسازند، یک نقشه کلان در ذهن انسان مسلمان میسازند که باعث میشود بعد از آن، هر نکته معرفتی که انسان فرامیگیرد در جایگاه درست خود، روی این نقشه بنشیند و یک نظام فکری برای او بسازد.
🔻به نظر میرسد قرآن هم در بین منابع معرفتی ما چنین جایگاهی داشته باشد!.
یعنی قرآن برای آنکه بیاید مجموعه فراوان و پراکندهای از معارف را بیان کند، میآید و یک ذهنیت اساسی و یک نقشه صحیح در ذهن انسان میسازد که بعد از آن هر مقدار از معارف فراوان و پراکنده (روایات) را انسان فرا گرفت، بیاید و در این نقشه جایگاه خودش را پیدا کند و در نتیجه؛ هم این معارف زیاد و پراکنده (روایات) منظم صورتبندی میشوند و هم آن نقشه روز به روز تکمیلتر میشود.
به نظر میرسد یکی از مقاصد مرحوم استاد فاطمی نیا از آن نظریهشان این باشد.
🔻حال با توجه به این نکته؛ میتوان نتیجه گرفت که در مورد قرآن اگر ما قبل از اینکه با تلاوت قرآن مجموعهای از معارف را وارد ذهنمان کنیم، ذهنیت کلی مان را نسبت به قرآن درست کنیم و بعد بر اساس آن ذهنیت اساسی معارف قرآن را جا یابی و فهم کنیم، به فهم صحیحتری از قرآن میرسیم.
مفاهیم قرآن در ذیل یک ذهنیت کلی و براساس یک زمینه خاصی بیان شده است. بدون فهم آن زمینه و ذهنیت مفاهیم قرآن یک معنا میدهند و با فهم آن زمینه و ذهنیت یک معنای دیگر!.
🔻باری، ذهنیت کلی نگارنده نسبت به قرآن چنین است که در ضمن یک مثال بیان میدارد:
شما یک میدان مبارزه و جنگ بین حق و باطل را تصور کنید!. گویی خدا انسان را گذاشته در وسط چنین میدانی و میگوید: «ای انسان! تو برای اینکه ساخته شوی، برای اینکه تربیت شوی اینجا باید با کفر و شرک مبارزه کنی! (ایده تربیت در ذیل مبارزه). اینهم قرآن؛ کاتالوگ و دستورالعمل مبارزه (و تربیت در ذیل مبارزه)!.
▪️تو انسان مبارز، در طول مبارزه طولانی، ممکن است فرسایش پیدا کنی، منِ قرآن راه دعا و توسل به خدای متعال را پیش پای تو میگذارم!.
▪️مهمترین خطری که تو انسان مبارز را در راه این تربیت در ذیل مبارزه تهدید میکند، وساوس نفسانی و شیطانی است؛ در مقابل آن، منِ قرآن راه تقوا را به تو میآموزم!
▪️اگر اسیر این وساوس و گناهان شدی، در مقابل آن من راه توبه و استغفار را به تو میآموزم!
▪️ تو در راه مبارزه و برای درست مبارزه کردن، نیازمند داشتن الگوی مبارزاتی هستی، من پیامبران را به عنوان الگوی مبارزه به تو معرفی میکنم.
( و همین است سرّ اینکه امام خمینی پیامبران را الگوی مبارزه معرفی میکند و یا کتابی مثل صحیفه سجادیه را کتاب مبارزه عنوان میکند).
🔻حال شما با داشتن این ذهنیت از قرآن یک نوع فهم از آیات قرآن خواهید داشت و بدون آن یک نوع دیگر فهم از قرآن.
در این ذهنیت از قرآن، مفاهیم قرآنی اساسا معنای دیگری خواهند داشت.
این است همان وجه اهمیت تصحیح ذهنیت در مورد قرآن که مقصد اصلی این نوشتار بود!.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 راستش، آن اسلام رحمانی ای که رحمانیتش رابطه انسان و خدا را «اصلاح» نکند بلکه افساد کند؛ نه اسلامش را خواستیم و نه رحمانیتش را!
🔻اسلام رحمانی یعنی همین دعاهای ماه رمضان که؛
انسان دائم درحال سرزنش نفس است؛
یعنی نه تنها گناه را عادی و بنده گنهکار را بیمبالات نمیکند بلکه نتیجتاً تعبد و انقیاد انسان را بیشتر میکند!.
خدای ماه رمضان، رحمتش هم برای انسانهای توبه کار است؛ نمیشود هم خدا خواسته و هم خرما خواسته؛ متوغّل در عصیان باشی و هم فاز بنده خاص خدا بودن برداری و توهم اینکه خدا همه جوره هوایم را دارد!.
🔻اسلام رحمانی یعنی همین فقره دعای افتتاح ماه رمضان؛
«ارحم الراحمین فی موضع العفو و الرحمه
و اشد المعاقبین فی موضع النکال و النقمه!»
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠در فقه ، ما دو نوع «ابراء» داریم:
ابراء از ما فی الذمّه (ابراء حقوقی) و ابراء از نجاست (ابراء فقهی).
در ابراء از نجاست هم ابراء از نجاست مأکول داریم که حسب آن،مستحب است کسی که نجاستی خورده، در صورت امکان
آن را قِی و استفراغ کند که ذره ای از نجاست در بدن او نماند!
(در حقیقت میخواهد کراهت و پلیدی خوردن نجاست را تاکید کند).
🔻به نظر میرسد که نظم جهانی با پذیرش صهیونیسم به عنوان یک دولت (اسرائیل)، آدمی را مانَد که نجاست خورده و اکنون وقت آن است که آن نجاست را قِی و استفراغ کند (تا ذره ای از آن در تارک بشریت نماند) که اگر نکند، چنان آبرویی از بشریت برود که انعام و بهائم از فصل مشترک خود با انسان (حیوانیت) برائت جویند!
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
هدایت شده از آیین چراغ | روحالله شمسیکوشکی
💠 میلاد با سعادت امام حسن مجتبی مبارک باد!
@rouhollahshamsikoushki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆👆👆👆
«حقیقت تسبیح» و «تسبیح حقیقی»!!.
ارزش هر الحمد للّه و سبحان اللّه؛ زنة عرش اللّه!
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 خط بطلانی بر کلیشه عوامانهی «عرف مبنای قانون باشد!».
🔻
«قانون زدایی» یک گرایش و جهتگیری فلسفه حقوقی است در مقابل «تمامیت خواهی قانون» که میگوید:
راه حفظ حقوق و تأمین امنیت آحاد جامعه لزوما از گسترش کنترلگریِ با قانون نمیگذرد، یک جاهایی خود روابط طبیعی یا خود نهادهای طبیعی، این کنترلکری را انجام میدهند و خود این وضع قانون برای همه شؤون جامعه و همه رفتارهای اجتماعی، تالی فاسدهایی دارد!.
🔻
اجمالا حرف درستی است ولیکن این قانون زدایی اگر حالت افراطی به خود بگیرد؛ ممکن است به دو کلیشه خیلی غلط ختم شود:
1️⃣ اول اینکه:
مثل آنارشیست های فرد گرا، اصل وجود قانون، ضد اخلاقی قلمداد شود، چرا که اساساً (از نظر ایشان) فعلی اخلاقی است که از اراده و انگیزههای درونی خود فرد منبعث شود، نه از اجبار قانون!.
درحالیکه قانون از آنجا که حل کننده تعارض ارادههای متفاوت افراد و ضامن حفظ حقوق افراد است، خودش یک پدیده اخلاقی است، نه ضد اخلاق!.
2️⃣ دوم اینکه: قانون زدایی افراطی به کلیشه مزخرف «عرف گرایی» یا عرفی سازی قانون ختم شود. خام اندیشانی که عرف را کأنّ معقول ثانی دانسته، هر چه عرف شده را لزوماً مصلحت اجتماعی قلمداد میکنند و در نتیجه عرف را مبنای قانون میدانند و نتیجه هم این که اگر خیانت زوجین هم عرف شد، قانون غلط میکند که جلوی آنرا بگیرد و قانون ورای عرف، مشروعیتی ندارد که بخواهد جلوی این بلای خانمانسوز را بگیرد!.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠«ملتهاباید صورت قرآن بشوند!»
🔻
در تلاقی ماهِ قرآن و روزجمهوری اسلامی آنچه که شایسته یادآوری مینُماید،این سخن امام(چندروز پس از رفراندوم) است که درآن، غایت قصوا و آرمان نهاییِ تشکیل جمهوری اسلامی را بیان میدارد.
ایشان تمام نسخههای بشری وسیاسی معمول برای نجات بشر رانفی کرده و تنهاراه را این میداند که«جامعه،قرآن مجسم باشد»
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 «علی» را چه کشت؟! 👆
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 و داستان آشنای «انگشتر» 👆
#سردار_شهید_زاهدی
#آرمان_علیوردی
#قاسم_سلیمانی
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323