eitaa logo
مدرسه مجازی رویش اندیشه
880 دنبال‌کننده
514 عکس
19 ویدیو
78 فایل
👤 ارتباط با مدیر کانال : @RouyeshAndishe 🔶 دسترسی به مطالب کانال 👇👇 🔹 #کلاس_مجازی (دسترسی به #فهرست_کلاس ها) 🔹 #کپسول 🔹 #کتاب_صوتی 🔹 #جزوه 🔹 #e_book
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉دیپلماسی عزت یا انفعال(۲)🔉 ✅مدرس: دکتر علی باقری کنی ✅موضوع: نسبت جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی #کلاس_مجازی #صوتی #سیاست_خارجی #نظام_سلطه #دیپلماسی_عزت_یا_انفعال @rouyesh_andishe
Siasate Khareje-P2.mp3
7.22M
🔉دیپلماسی عزت یا انفعال(۲)🔉 ✅مدرس: دکتر علی باقری کنی ✅موضوع: نسبت جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی #کلاس_مجازی #صوتی #سیاست_خارجی #نظام_سلطه #دیپلماسی_عزت_یا_انفعال #صوتی @rouyesh_andishe
📚 کتاب «اسلام و مدرنیته؛ تعارض یا تلازم؟» 💠 این اندیشنامه که حاصل تلاش پژوهشگران اندیشکده برهان است، در 40 صفحه از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است. 🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸🔸 🔻یکی از اندیشه های پرطرفدار، که سابقه ای طولانی در طول تاریخ بشر نیز دارد و به مخالفت جدی با اندیشه دینی -به ویژه مکتب حیات بخش اسلام- برخاسته، است. 🔴 این اندیشه که مخالفت خود را با ادیان الهی در عرصه های مختلف ، ، ، و گسترانیده است، با ابداع و صنایع جدید برای تسلط بر عالم طبیعت و بهره‌وری هر چه بیشتر از آن، تمام کشورهای دنیا را تحت هجوم وسیع و همه جانبه ی خویش قرار داده است و هر چه که مخالف باشد را مورد حمله قرار داده و سعی در نابودی آن دارد. 💢 از این رو، فهم درست اندیشه مدرن برای مؤمنین به مکتب نورانی اسلام از چند جهت ضروری است : 1⃣تحول سریع و فراگیر ، دنیای مدرن را از سده های پیشین تمدن مغرب زمین، به صورت چشمگیری ممتاز ساخته است. این تحول فراگیر که به دنبال خویش، و صنایع مختلفی را پدید آورده، سبب شده که انسان دنیای مغرب زمین از جهان مادی بسیار راحت تر و گسترده تر شود. 2⃣از سویی دیگر، دنیای نوین غربی با روحیه و قدرت مدارانه خود، و خود را از جهات مختلف بر فرهنگ و تمدن کشورهای دیگر تحمیل کرده است. به اعتقاد آن ها هیچ فرهنگی ارزش بقا ندارد و از این جهت، با توسل به شعارها و ابزارهای مختلف سعی کردند تا با رخنه در فرهنگ دیگران و آنها، تمام دنیا را تابع فرهنگ خویش سازند و در این مسیر از روش ها و اهرم های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بهره می برند. 3⃣آنچه که بر جهان مدرن و اندیشه های بنیادین آن می افزاید، شرایط و وضعیت حاضر فرهنگ جهان اسلام به ویژه اسلامی است. حضور غیرمشروع با لوازم گوناگون آن در عرصه های مختلف فرهنگ اسلامی ایران و نیز رشد فزاینده گرایش به آن جهان بینی، پژوهش دقیق و همه جانبه در شناخت اندیشه های مدرن و بنیادهای معرفت شناختی، انسان شناختی، هستی شناختی و اخلاقی آن را بیش از هر زمان دیگر لازم می سازد. 🔴 آنچه که بر حساسیت و اهمیت بیش از پیش آن می افزاید، ویژگی اسلامی و فرهنگ ما است. ❓از این رو، باید بررسی کرد که آیا جهان بینی مدرن، با سازگار است و یا اینکه در تعارض است؟ ❓آیا می توان از اسلام قرائت و تفسیر جدیدی ارایه کرد که با اندیشه مدرن در زیر یک سقف اعتقادی به حیات خویش ادامه دهند و براساس آن، قرائت ها را از دین اسلام به و تقسیم کرد؟ ✅✅✅ پاسخ دقیق به پرسش های یاد شده و تبیین نسبت میان جهان بینی اسلامی و جهان بینی مدرن از مباحث بسیار اساسی است که برای اندیشمندان اسلامی و حقیقت‌جویان نیز حیاتی میباشد. 🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸🔸 🔸جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 didemanbook.ir/KEeHx 🆔 @dideman
📚 کتاب «چالش‌های یک تحول» 📜 این کتاب که از مجموعه کتاب‌های اندیشنامه و حاصل تلاش پژوهشگران اندیشکده برهان است، در 49 صفحه از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است. 🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸🔸 📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: 🔻در اندیشنامه‌ی «مواجهه دانشگاه با تحول در علوم انسانی» منتشر شده توسط اندیشکده برهان، چهار جریان فکری عمده در نظام دانشگاهی ایران معرفی شد و مواضع آنان در ارتباط با علوم اجتماعی-اسلامی مورد تحلیل قرار گرفت. 🔴 بر اساس آنچه درباره‌ی جریان‌ها و نحله‌های فکری درون دانشگاه‌ها و رایج در بین اندیشمندان و اساتید اجتماعی و انسانی بیان شد، انتظار گام گذاشتن این جریان‌ها به ویژه سه جریان اول در مسیر انتظاری به دور از واقعیت و واقع‌نگری است. 💢 از این رو سخن گفتن از یا موانع شاید بی‌وجه و نامناسب جلوه کند. سخن گفتن از مانع آن‌گاه لازم می‌نماید که اراده و انگیزه‌ای در جهت نیل به آن در میان باشد، اما هنگامی که این اراده وجود ندارد و هیچ نیازی به تغییر کیفی وضع موجود احساس نمی‌شود، چه مانعی را می‌توان مورد تحلیل قرار داد که خود این اندیشه بزرگ‌ترین مانع و سترگ‌ترین سد در راستای نیل به تولید علوم اجتماعی-اسلامی است؛ و به تعبیر حافظ «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز»! 🔸علی‌رغم این و با فرض وجود اراده‌هایی اندک و هر چند ناقص که در میان برخی اساتید و به ویژه دانشجویان قابل مشاهده است، و نرم‌افزاری مترتب بر نظام دانشگاهی در مسیر تولید علوم اجتماعی اسلامی را مورد تحلیل و بررسی مجمل و مختصر قرار می‌دهیم. 🔹عمده موانعی که در این جا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند، موانعی است که برآمده و ناشی از حاکمیت و سیطره‌ی جریان‌های سکولار (سه جریان اول) می‌باشند. اگر چه برخی از این اشکالات بر نظریه‌ی اندیشمندان و اساتید معطوف به تفکیکی (گرایش فکری چهارمی) نیز وارد است. با این مقدمه به شرح و تبیین موانع نرم افزاری و بعضاً ساختاری موجود در دانشگاه‌های -انسانی و اجتماعی بر سر راه تولید علوم انسانی اسلامی می‌پردازیم. 🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸🔸 🔸جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 didemanbook.ir/BEYnF 🆔 @dideman
💠 رویش اندیشه : مدرسه مجازی گفتمان انقلاب اسلامی 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2392719362Ca4b1ef124c
💠 ارتجاع، آفت همه انقلاب ها 🔶 اهمیت پیشرفت #بدون_توقف #امام_رهبری @rouyesh_andishe
💠 نظریه در گذر تاریخ (۶) ✅ شيخ طائفه شيعه ( ) (۴۶۰ ه. ق) - بخش اول 🔻هنوز چند صباحی از فضای مناسب سیاسی برای شیعیان عصر شیخ مفید (۳۷۰ ه.ق) که به دلیل تسلط بوئیان شیعی مذهب بر دستگاه خلافت بنی عباس ایجاد شده بود، نگذشته بود که خلیفه عباسی، القائم بامرالله، پنهانی طغرل بیگ حکمران سلجوقی را که سنی متعصبی بود، تشویق به اشغال بغداد و جلو گیری از نضج قدرت ارسلان بساسيری ،حاکم شیعی بغداد، کرد. 🔸طغرل بیگ در سال ۴۴۷ ه.ق وارد بغداد شد و خلیفه عباسی را نجات داد. بساسيری فرار کرد و سلسله آل بویه در بغداد به کلی منقرض شد. 🔹از آن روز، سختگیری بر شیعیان فزونی گرفت. شیعیان از گفتن «حیّ علی خير العمل» در اذان ممنوع شدند. تمام شعارها و کتیبه هایی را که شیعیان بر دیوارها و دروازه های کَرْخ نوشته بودند، محو کردند. 🔴 شیخ طوسی نیز پنهان گشت و خانه اش غارت شد. کتاب های وی را چندین بار جلو مسجد نصر در ملا عام آتش زدند؛ افزون بر اینها، محاکمه شیخ طوسی در مورد مطلبی که در کتابش ذکر و چهار نفر را لعنت کرده بود، همگی نشان دهنده این است که شیخ نمی توانست در کتابهایش به طور مستقیم و به صراحتِ شیخ مفید، « » را اثبات کند؛ ✅ بنابراین ایشان با بیانی غیر مستقیم، ولایت های متعددی را برای فقیه اثبات می کند که با تعمق می توان به آنها دست یافت؛ البته این تعمق را محقق ثانی، شیخ عبدالعالی کرکی ( ، وفات ۹۴۰ ه.ق ) مبسوط اليد تاريخ شیعه که به کتاب های پیشینیان دسترسی داشت، در نظر و عمل انجام داد و می گوید : 📝 «یاران ما (فقیهان و دانشمندان امامیه) اتفاق کرده اند بر این که فقیه عادل شیعه که جامع شرایط فتوا باشد (فقیهی که از او در احکام شرعی به مجتهد تعبیر میشود)، نایب امامان هدایت (علیهم السلام) در حال غیبت، در تمام آنچه که قابلیت نیابت را داشته باشد، است.» 📚 احمد جهان بزرگی، کتاب درآمدی بر تحول نظریه دولت در اسلام @rouyesh_andishe
مدرسه مجازی رویش اندیشه
💠 #کلاس_مجازی مطالعات آمریکا (۲) 👤دکتر ایزدی ✅موضوع جلسه دوم : بررسی وضعیت اقتصادی آمریکا #نظام_سل
💠 سلام خدمت مخاطبان عزیز و گرامی ✅✅✅ برای دریافت فایل جلسه دوم و بقیه جلسات، کانال ما را در پیام رسان سروش دنبال کنید : 🆔 sapp.ir/rouyesh_andishe 👈 جلسه دوم همین الان بارگزای شد.
هدایت شده از انتشارات دیدمان
📚 کتاب «عدم اعتماد» 📜 نشانه‌شناسی منظومه‌ فکری رهبر انقلاب در رابطه با آمریکا  🔻 این کتاب که از مجموعه کتاب های اندیشنامه و حاصل تلاش پژوهشگران اندیشکده برهان است، در ۴۱ صفحه و در ۷ بخش، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است. 🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸🔸 📂 عناوین فصل های مختلف این کتاب : 🔹«کاوش مفهومی» 🔹«مختصات بی اعتمادی رهبری انقلاب ایران نسبت به تعامل با دولت آمریکا» 🔹«استکبارستیزی به‌مثابه نشانه مرکزی گفتمان سیاست خارجی رهبری انقلاب ایران» 🔹«آمریکا در رأس نظام سلطه به‌مثابه غیریت» 🔹«زنجیره نفی‌ها و تمایزات در گفتمان سیاست خارجی رهبری انقلاب ایران» 🔹«زنجیره هم‌ارزی» 🔹«دقایق گفتمانی سیاست خارجی رهبری انقلاب ایران» 📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: «در جبهه‌‌ی ایران، می‌توان ۴ قسم نگرش و ادبیات سیاسی متمایز را نسبت به ضرورت و چشم‌انداز تعامل با آمریکا را مشاهده نمود: 1⃣ الگوی «تسلیم»: قائل به لزوم برقراری رابطه‌ی همه‌جانبه و بدون قیدوشرط در برابر خواسته‌های آمریکا. 2⃣ الگوی «تقابل-تخاصم»: قائل به امتناع برقراری رابطه با آمریکا و مهمل بودن با آمریکا. 3⃣ الگوی «تعامل محدود»: قائل به لزوم تعامل با تمام کشورها برای حل مسائل و سیاسی ایران در سطح ای و از طریق محدود با آمریکا. 4⃣ الگوی «تعامل مشروط»: قائل به لزوم تعامل مشروط با تمام کشورها برای حفظ و بسط منافع و اهداف ملی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر یک برنامه‌ی جامع راهبردی (، و ).  ✅ با عطف به مواضع و رویکرد حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) رهبر انقلاب اسلامی ایران نسبت به رفتار دولت آمریکا، پرسش اصلی این پژوهش آن است که الگوی ایران پیرامون با دولت آمریکا چیست؟ و اینکه چشم‌انداز رابطه‌ی ایران با ایالات متحده‌ی آمریکا چیست؟ در کنار این پرسش اصلی، پرسش‌های فرعی دیگری نیز ناظر بر سوابق روابط و سیاست‌های آمریکا در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران، مدنظر قرار دارد که به فراخور موقعیت، مورد اشاره قرار خواهد گرفت. 🔵 فرضیه‌ی پژوهش آن است که اگر رفتار دولت آمریکا از آنچه خوانده می‌شود خارج شود، آن‌گاه شاهد صورت‌بندی خواهیم بود. این از لحاظ نظری بدین معناست که ایران و آمریکاست و ضرورت پژوهش ناشی از همین است. 🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸🔸 🔸جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 didemanbook.ir/S6I6e 🆔 @dideman
🔉دیپلماسی عزت یا انفعال(۳)🔉 ✅مدرس: دکتر علی باقری کنی ✅موضوع: تلاش دشمن برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی #کلاس_مجازی #صوتی #سیاست_خارجی #نظام_سلطه #دیپلماسی_عزت_یا_انفعال @rouyesh_andishe
Siasate Khareje-P3.mp3
10.44M
🔉دیپلماسی عزت یا انفعال(۳)🔉 ✅مدرس: دکتر علی باقری کنی ✅موضوع: تلاش دشمن برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی #کلاس_مجازی #صوتی #سیاست_خارجی #نظام_سلطه #دیپلماسی_عزت_یا_انفعال @rouyesh_andishe
💠 نظریه در گذر تاریخ (۷) ✅ شيخ طائفه شيعه ( ) (۴۶۰ ه. ق) - بخش دوم 🔸مطلبی را که در بررسی آرای شیخ طوسی، در مورد ولایت فقیهان بر جامعه باید در نظر بگیریم، این است که وقتی شأنی از شؤون امام (ع) را مطرح می کند، به دو دلیل نظری به ولایت فقیهان در همان شأن بر جامعه نیز دارد : 1⃣ شیخ با توجه به شرایط « » شدید در آن دوره که شرحش گذشت، برای معین کردن متصدی ولایت شأنی از شوؤن جامعه، از الفاظ مختلفی مانند « »، «سلطان از جانب خدا»، « در امر مسلمانان»، « »، «امام مسلمانان» و « » استفاده می کند تا بفهماند مقصود از حاکم در اینجا امام معصوم (علیه السلام) نیست؛ بلکه سلطان حق و ولی مأذون (یعنی ) نیز می تواند چنین ولایتی را بر جامعه داشته باشد. 2⃣ او در جایی که پذیرش ولایت سلاطین جور در عصر غیبت از سوی فقيهان را بحث و بررسی می کند، با عباراتی مشخص می کند که کس دیگری جز حق اقامه حدود را ندارد؛ اما وقتی به توضیح و تشریح مسائل مربوط به «حدود» می پردازد، در آنجا به هیچ وجه متعرض لفظ فقیه نمی شود؛ بلکه مکررا از لفظ امام استفاده می کند و به این صورت و به طور غیر مستقیم می فهماند که جانشین امام معصوم(ع) در این مسائل، فقط فقیه آگاه به حدود و احکام است. 3⃣ وی حتی در اموری مانند ، و شاهد دروغگو که ولایت در آنها فقط از است، از قاضی با عناوین «امام» و «ناظر امور مسلمانان» نام می برد تا بفهماند فردی که برای قضاوت نصب می شود، ولایت های دیگری نیز دارد. ☑️ شیخ طوسی در کتاب های خود به ویژه نهایه، ترین_ارکان_جامعه یعنی ، ، ، و... را حق فقیهان دانسته، قبول ولایت از جانب سلطان جائر را برای آنان جایز می شمرد. 📚 احمد جهان بزرگی، کتاب درآمدی بر تحول نظریه دولت در اسلام @rouyesh_andishe