📚 کتاب «راهبرد کنشگری نسل سوم انقلاب»
📜📜📜 این کتاب که از مجموعه کتابهای اندیشنامه و حاصل تلاش پژوهشگران اندیشکده برهان است، در ۷۸ صفحه و در ۳ فصل از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸🔸
📖 بخشی از مقدمه کتاب :
🖊 سخن نگارنده در این کتاب، درباره « #نسل_سوم انقلاب اسلامی» است. نسلی که در پی کنشگری فرهنگی یا سیاسی است اما #راهبرد روشن و مدوّن و حکیمانه ای را طی نکرده است.
☑️ راهبرد -که عبارت است از یک برنامه کلان و بلندمدت که غایات و چگونگی کنشگری ما را معیّن می سازد- نقطه ای است که نسل سوم تا حدّ زیادی از پرداختن دقیق و موشکافانه به آن #غفلت ورزیده و به همین سبب، با کاستی ها و ضعف هایی دست به گریبان شده است.
🔻در بخش اول این مقاله، الگوی راهبردی #کنشگری_معرفتی (تئوریک) نسل سوم انقلاب بیان شده که تجویز می کند نسل سوم انقلاب باید به صورت جدّی و عمیق، به عرصه نظر و نظریه پردازی پا نهاده و بنیان های فکری و اعتقادی خود را کاماً مستحکم و مستدل سازند.
🔻در بخش دو نیز، از الگوی راهبردی #کنشگری_اجتماعی (پراتیک) نسل سوم انقلاب سخن به میان آمده و گفته شده که نسل سوم باید به عرصه عمومی وارد شود و بر اساس تئوریهای ساخته و پرداخته شده، کنشگری نماید.
✅✅✅ پیش از ورود به بحث اصلی، بیان چند نکته بنیادی، ضروری به نظر می رسد:
1⃣ آیا می توان کاری کرد؟
نگارنده از فرضیه امکان کنشگری تأثیرگذار دفاع میکند و بر صحّت و اعتبار آن پا می فشارد؛ چراکه معتقد است تجربه های تاریخی پیشین، از قبیل وقوع #انقلاب_اسلامی و کامیابی در #دفاع_مقدس، به خوبی نشان داد که یک #اقلیت مؤمن و فداکار و انگیزه مند می توانند جهت حرکت کلّی یک جامعه را دستخوش چرخش های بنیادی کنند و #تقدیر_تاریخی را رقم بزنند.
2⃣ آیا باید کاری کرد؟ (ضرورت کنشگری)
💠 در اینجا، بحث بر سر بایستگی کنشگری است و نه معناداری آن. ما بر مبنای #ایدئولوژی_اسلامی بر این باوریم که هر فرد مسلمان در #جامعه_اسلامی، مکلّف و موظّف به #اقامه فریضه امر_به_معروف و نهی_از_منکر است؛ فریضه ای که در قرآن کریم و در آیات متعدّدی بدان اشاره شده است.
3⃣ چه کاری باید کرد؟ (چگونگی کنشگری)
این پرسش، #پرسش_اصلی کتاب حاضر است...
🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸🔸
🔸جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 didemanbook.ir/nwK8P
🆔 @dideman
مدرسه مجازی رویش اندیشه
💠 درختواره بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی (1397/03/30) #اطلاع_
✅✅✅ برای دریافت تصویر با کیفیت اصلی، روی پیوند زیر کلیک بفرمایید :
🆔 goo.gl/PdHXwZ
🔻به بهانه تبلیغات گسترده جهت حضور زنان در جایگاه تماشاگران استادیوم ها
💢نظر اسلام درباره حضور زنان در جامعه و اختلاط زن و مرد؛
در بیان #شهید_مطهری
✅اسلام با #اختلاط مخالف است نه با شرکت زن در مجامع ولو با حفظ حریم. اسلام میگوید: نه حبس و نه اختلاط بلکه #حریم.
#سنت جاری مسلمین از زمان رسول خدا(ص) همین بوده است که زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمیشدهاند ولی همواره اصل «حریم» رعایت شده است.
✅در مساجد و مجامع، حتی در #کوچه و معبر، زن با مرد مختلط نبوده است. شرکت #مختلط زن و مرد در برخی مجامع، مانند برخی مشاهد مشرّفه که در زمان ما محل ازدحام فوقالعاده است، برخلاف مرضیّ #شارع مقدس اسلام است.
📚استاد مطهری، کتاب مسئله حجاب، ص۲۲۰
@rouyesh_andishe
هدایت شده از انتشارات دیدمان
📚 کتاب «منشور اخلاق رسانهای»
✍ به همت اندیشکده برهان
🔸جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 didemanbook.ir/rOExj
🆔 @dideman
📚 کتاب «او یک ملت بود»
💠 به مناسبت سالگرد آیت الله #شهید_بهشتی
🔸این کتاب که از مجموعه کتابهای #تاریخ_نگاشت و حاصل تلاش پژوهشگران اندیشکده برهان است، در ۴۶ صفحه و در ۵ بخش، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸🔸
📂 عناوین بخش ها :
🔹« شهید بهشتی به مفهوم #آزادی چگونه می نگریست؟»
🔹« آیا دین شهید بهشتی #مدرن بود؟»
🔹« دیدگاه شهید بهشتی نسبت به #قانون_اساسی کنونی »
🔹« ولایت فقیه از دیدگاه شهید بهشتی»
🔹«ارتباط #بنی_صدر با ماجرای ترور شهید بهشتی»
📖 در بخشی از مقدمه این کتاب میخوانیم:
✅ شهید سید محمد حسینی بهشتی متفکر و سیاستمداری است که نام او همیشه در #تاریخ باقی خواهد ماند. این مسئله بیش از هر چیز ناشی از ویژگی های منحصربه فردی است که این شهید والامقام دارا بود و او را در قیاس با دیگر مبارزین و انقلابیون، برجسته و متمایز می نمود.
🔶 مبارزات او در جهت پیروزی #انقلاب_اسلامی، شناخت او نسبت به غرب به واسطه ی زندگی در آلمان، شاگردی این شهید در محضر امام خمینی (ره)، نقش وی در تأسیس #حزب_جمهوری_اسلامی، اقدامات او در شورای انقلاب، تلاش های وی برای گنجاندن نظریه ی #ولایت_فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی و حضور او در رأس قوه ی قضائیه، دلایل این برجستگی و تمایز است.
🔵 بررسی #اندیشه_سیاسی و #عمل سیاسی شهید بهشتی از آن رو دارای اهمیت است که با واکاوی آن، می توان چرایی و چگونگی تأسیس نظام جمهوری اسلامی را درک نمود، زیرا از یک طرف او خود از تأثیرگذارترین افراد در پایه گذاری این نظام جدید سیاسی بود و از طرفی دیگر، در میان مبارزان اسلامی جایگاهی والا داشت. از این جهت، شهادت وی خسرانی بزرگ برای نظام اسلامی تازه تأسیس بود.
🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸🔸
🔻جهت تهیه کتاب، روی لینک زیر کلیک کنید 👇
🌐 didemanbook.ir/a9cpa
🆔 @dideman
Siasate Khareje-P2.mp3
7.22M
🔉دیپلماسی عزت یا انفعال(۲)🔉
✅مدرس: دکتر علی باقری کنی
✅موضوع: نسبت جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی
#کلاس_مجازی #صوتی #سیاست_خارجی
#نظام_سلطه #دیپلماسی_عزت_یا_انفعال #صوتی
@rouyesh_andishe
📚 کتاب «اسلام و مدرنیته؛ تعارض یا تلازم؟»
💠 این اندیشنامه که حاصل تلاش پژوهشگران اندیشکده برهان است، در 40 صفحه از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸🔸
🔻یکی از اندیشه های پرطرفدار، که سابقه ای طولانی در طول تاریخ بشر نیز دارد و به مخالفت جدی با اندیشه دینی -به ویژه مکتب حیات بخش اسلام- برخاسته، #اندیشه_مدرن است.
🔴 این اندیشه که مخالفت خود را با ادیان الهی در عرصه های مختلف #معرفت_شناختی، #جهان_شناختی، #اقتصادی، #اخلاقی و #سیاسی گسترانیده است، با ابداع #تکنولوژی و صنایع جدید برای تسلط بر عالم طبیعت و بهرهوری هر چه بیشتر از آن، تمام کشورهای دنیا را تحت هجوم وسیع و همه جانبه ی خویش قرار داده است و هر چه که مخالف #اندیشه_مدرن باشد را مورد حمله قرار داده و سعی در نابودی آن دارد.
💢 از این رو، فهم درست اندیشه مدرن برای مؤمنین به مکتب نورانی اسلام از چند جهت ضروری است :
1⃣تحول سریع و فراگیر #فرهنگ_غرب، دنیای مدرن را از سده های پیشین تمدن مغرب زمین، به صورت چشمگیری ممتاز ساخته است. این تحول فراگیر که به دنبال خویش، #تکنولوژی و صنایع مختلفی را پدید آورده، سبب شده که #بهره_وری انسان دنیای مغرب زمین از جهان مادی بسیار راحت تر و گسترده تر شود.
2⃣از سویی دیگر، دنیای نوین غربی با روحیه #تکبر و قدرت مدارانه خود، #فرهنگ و #تمدن خود را از جهات مختلف بر فرهنگ و تمدن کشورهای دیگر تحمیل کرده است. به اعتقاد آن ها هیچ فرهنگی ارزش بقا ندارد و از این جهت، با توسل به شعارها و ابزارهای مختلف سعی کردند تا با رخنه در فرهنگ دیگران و #استحاله آنها، تمام دنیا را تابع فرهنگ خویش سازند و در این مسیر از روش ها و اهرم های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بهره می برند.
3⃣آنچه که بر #ضرورت_شناخت جهان مدرن و اندیشه های بنیادین آن می افزاید، شرایط و وضعیت حاضر فرهنگ جهان اسلام به ویژه #وضعیت_فرهنگی_ایران اسلامی است. حضور غیرمشروع #جهان_بینی_مدرن با لوازم گوناگون آن در عرصه های مختلف فرهنگ اسلامی ایران و نیز رشد فزاینده گرایش به آن جهان بینی، پژوهش دقیق و همه جانبه در شناخت اندیشه های مدرن و بنیادهای معرفت شناختی، انسان شناختی، هستی شناختی و اخلاقی آن را بیش از هر زمان دیگر لازم می سازد.
🔴 آنچه که بر حساسیت و اهمیت بیش از پیش آن می افزاید، ویژگی اسلامی و #هویت_دینی فرهنگ ما است.
❓از این رو، باید بررسی کرد که آیا جهان بینی مدرن، با #جهان_بینی_اسلامی سازگار است و یا اینکه در تعارض است؟
❓آیا می توان از اسلام قرائت و تفسیر جدیدی ارایه کرد که با اندیشه مدرن در زیر یک سقف اعتقادی به حیات خویش ادامه دهند و براساس آن، قرائت ها را از دین اسلام به #قرائت_سنتی و #قرائت_مدرن تقسیم کرد؟
✅✅✅ پاسخ دقیق به پرسش های یاد شده و تبیین نسبت میان جهان بینی اسلامی و جهان بینی مدرن از مباحث بسیار اساسی است که برای اندیشمندان اسلامی و حقیقتجویان نیز حیاتی میباشد.
🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸🔸
🔸جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 didemanbook.ir/KEeHx
🆔 @dideman
📚 کتاب «چالشهای یک تحول»
📜 این کتاب که از مجموعه کتابهای اندیشنامه و حاصل تلاش پژوهشگران اندیشکده برهان است، در 49 صفحه از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸🔸
📖 در بخشی از مقدمه این کتاب میخوانیم:
🔻در اندیشنامهی «مواجهه دانشگاه با تحول در علوم انسانی» منتشر شده توسط اندیشکده برهان، چهار جریان فکری عمده در نظام دانشگاهی ایران معرفی شد و مواضع آنان در ارتباط با علوم اجتماعی-اسلامی مورد تحلیل قرار گرفت.
🔴 بر اساس آنچه دربارهی جریانها و نحلههای فکری درون دانشگاهها و رایج در بین اندیشمندان و اساتید اجتماعی و انسانی بیان شد، انتظار گام گذاشتن این جریانها به ویژه سه جریان اول در مسیر #تولید_علم_دینی انتظاری به دور از واقعیت و واقعنگری است.
💢 از این رو سخن گفتن از #مانع یا موانع شاید بیوجه و نامناسب جلوه کند. سخن گفتن از مانع آنگاه لازم مینماید که اراده و انگیزهای در جهت نیل به آن #هدف در میان باشد، اما هنگامی که این اراده وجود ندارد و هیچ نیازی به تغییر کیفی وضع موجود احساس نمیشود، چه مانعی را میتوان مورد تحلیل قرار داد که خود این اندیشه بزرگترین مانع و سترگترین سد در راستای نیل به تولید علوم اجتماعی-اسلامی است؛ و به تعبیر حافظ «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز»!
🔸علیرغم این و با فرض وجود ارادههایی اندک و هر چند ناقص که در میان برخی اساتید و به ویژه دانشجویان قابل مشاهده است، #موانع_ساختاری و نرمافزاری مترتب بر نظام دانشگاهی در مسیر تولید علوم اجتماعی اسلامی را مورد تحلیل و بررسی مجمل و مختصر قرار میدهیم.
🔹عمده موانعی که در این جا مورد بحث و بررسی قرار میگیرند، موانعی است که برآمده و ناشی از حاکمیت و سیطرهی جریانهای سکولار (سه جریان اول) میباشند. اگر چه برخی از این اشکالات بر نظریهی اندیشمندان و اساتید معطوف به #مدرنیزاسیون تفکیکی (گرایش فکری چهارمی) نیز وارد است.
با این مقدمه به شرح و تبیین موانع نرم افزاری و بعضاً ساختاری موجود در دانشگاههای #علوم-انسانی و اجتماعی بر سر راه تولید علوم انسانی اسلامی میپردازیم.
🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸🔸
🔸جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 didemanbook.ir/BEYnF
🆔 @dideman