💠 نظریه #ولایت_فقیه در گذر تاریخ (۲)
✅ علامه علی بن عبدالعالی کرکی معروف به #محقق_کرکی، که در قرن دهم به منظور پایه گذاری نظام ولایت فقیه به ایران آمد و قریب به 16 سال حکومت ایران را بر طریق اسلام اداره نمود - (بخش اول)
🔸دهه های آغازین قرن دهم را باید سال های بیشترین تسلط، و نقطهٔ عطف نظریه ولایت فقیه قلمداد کرد. در این سال ها محقق کرکی آرای عمده ای را بیان داشت که روی آوردن وی به عملی ساختن نظریهٔ مذکور بود. محقق از سال ۹۱۶ ه.ق به دربار #شاه_اسماعیل_صفوی راه پیدا کرد و در مدت زمان کوتاهی، بر شاه تسلط معنوی یافت و اندیشهٔ خود را بر ارکان دربار حاکم ساخت که این نفوذ تا اواخر عمر شاه اسماعیل ادامه داشت.
🔹پس از انتقال #حکومت به شاه طهماسب، فرزند اسماعیل، باز هم محقق احساس تکلیف کرد که به شاه نزدیک شده، آنچنان او را مجذوب استدلال های خود دربارهٔ ولایت فقیه و ادلهٔ آن نمود که شاه را به #مقبوله_عمر_بن_حنظله معتقد ساخت و او را به نوشتن بیانیه ای حکومتی واداشت که در آن، انتقال قدرت به محقق را عملی می ساخت. طهماسب صفوی با استناد به مقبولهٔ مذکور میگوید :
↙ چون از کلام حقیقت بار حضرت صادق (علیه السلام) که فرمودند: «توجه کنید چه کسی از شما سخن ما را بیان می کند و در مسائل حلال و حرام ما دقت و مواظبت دارد و احکام ما را می شناسد؛ پس به حکم و فرمان او راضی شوید که به حقیقت من او را #حاکم بر شما قرار دادم : بنابراین اگر در موردی فرمان داد و شخص قبول نکرد، بداند که با حکم خداوند مخالفت ورزیده و از فرمان ما سر برتافته و کسی که فرمان ما را زمین بگذارد، با امر حق مخالفت کرده است و این خود در حد شرک است.»
چنین آشکار می شود که سرپیچی از حکم مجتهدان که نگهبانان شریعت سید پیامبران هستند، با شرک، در یک درجه است؛ براین اساس هرکس از فرمان خاتم #مجتهدان و روات علوم پیامبر اکرم و نایب امامان معصوم (علی بن عبدالعالی کرکی) که نامش علی است و همچنان سربلند و عالی مقام باد، اطاعت نکند و تسلیم محض اوامر او نباشد، در این درگاه مورد لعن و نفرین بوده، جایی ندارد و با تدبیر اساسی و تأدیب های به جا مؤاخذه خواهد شد.↘
📚 احمد جهان بزرگی، کتاب درآمدی بر تحول نظریه دولت در اسلام
#حکومت_اسلامی #اندیشه_سیاسی
@rouyesh_andishe
مدرسه مجازی رویش اندیشه
💠 نظریه #ولایت_فقیه در گذر تاریخ (۲) ✅ علامه علی بن عبدالعالی کرکی معروف به #محقق_کرکی، که در قرن د
💠 نظریه #ولایت_فقیه در گذر تاریخ (٣)
✅ علامه علی بن عبدالعالی کرکی معروف به #محقق_کرکی - (بخش دوم)
❓شاید بعضی تصور کنند که محقق کرکی، شیخ الاسلام، منصوب شاه بوده و ولایتی بر او نداشته است و نزدیک شدن وی به دربار خالی از اشکال نیست.
☑️ در پاسخ می گوییم :
🔹اولا با توجه به استدلال #شیخ_مفید، پذیرفتن منصب از طرف غیرمعصوم نه تنها اشکال ندارد، بلکه گاهی واجب نیز میباشد.
🔹ثانیاً چنین نیست که محقق بر شاه #ولایت نداشته باشد؛ زیرا شاه به محقق می گفته: شما به حکومت و تدبیر امور مملکت سزاوارتر از من می باشید؛ زیرا شما نایب امام زمان سلام الله علیه هستید و من یکی از حکام شما هستم و به امر و نهی شما عمل می کنم. وی سپس ریاست عالی مملکتی را به محقق ثانی (شیخ کرکی) تقدیم کرده، و در نامه خود میگوید :
✅ «هرکس از دست اندرکاران امور شرعی در ممالک تحت اختیار و از لشکر پیروز این #حکومت را عزل کند، بر کنار خواهد بود و هر که را مسئول منطقه ای نماید، مسوول خواهد بود و مورد تأیبد است و در عزل و نصب ایشان، احتیاج به سند دیگری نخواهد بود و هرکس را ایشان عزل کند، تا هنگامی که از جانب آن عالی منقبت نصب نشود، برکار نخواهیم گمارد.»
🔻البته نباید انتظار داشته باشیم که پس از مدت کمی که تشیع در ایران به وسیلهٔ فعالیت #صفویه گسترش یافته، محقق کرکی بر سر انتقال قطعی قدرت به یک « #فقیه » با شاه طهماسب به چالش برخیزد. آن هم زمانی که به قول مورخان، مردم از مسائل مذهب حق جعفری و قوانین آن اطلاعی نداشته اند. شیعیان از دستورهای دینی خود بی خبر بودند؛ زیرا از کتاب های فقه امامیه چیزی در دست نبود و فقط کتاب های فقهی #علامه_حلی بود که تعلیم و تعلم مسائل دینی از روی آن صورت می گرفت.
📚 احمد جهان بزرگی، کتاب درآمدی بر تحول نظریه دولت در اسلام
#حکومت_اسلامی #اندیشه_سیاسی
@rouyesh_andishe
💠 جهت بررسی دقیق تر مباحث «نظریه ولایت فقیه در گذر تاریخ»، فایل #صوتی جلسه سوم و چهارم کلاس #ولایت_فقیه استاد جهان بزرگی را قرار می دهیم.
👈 لطفا منتظر بمانید...
✅ «من شاگرد بروجردی هستم»✅
🔸بخشی از سخنان حاج ابراهیم همت درباره شهید محمد بروجردی :
« حقیقتش را بخواهید به اعتقاد بنده
منجی کردستان از چنگال مزدوران رژیم بعث، اعم از کومله، دمکرات و رزگاری، شهید محمد بروجردی است.
او نقش عظیمی در ایجاد و حفظ امنیت کل این منطقه داشت و به واقع، حق بزرگی به گردن مردم منطقه کردستان دارد.
اوایل سال ۱۳۵۹ بود، که من با این شهید بزرگوار در پاوه آشنا شدم.
جریان آشنایی ما از این قرار بود
که در ۲۸ اردیبهشت سال ۵۹ طی عملیاتی به فرماندهی سردار شهیدمان ناصر کاظمی، فرمانده وقت سپاه پاوه باینگان فتح شد.
حدود یک هفته بعد از این ماجرا بود که شهید بروجردی به باینگان آمد.
دست بر قضا ورود ایشان به مقر باینگان مصادف شد با حمله عناصر مسلح ضدانقلاب به این مقر پس از چند ساعت درگیری سنگین بالاخره موفق شدیم حلقه محاصره را که دشمن اطراف بروجردی و بچه هایشان بسته بود، بشکنیم و ضد انقلاب را عقب برانیم.
متعاقب فرار ذلت بار دشمن بلافاصله وارد مقر شدیم. جو داخل آنجا علی الخصوص از لحاظ روحیه نیروها، فوق العاده آشفته و عصبی به نظر می رسید. رفتیم به سمت اتاقی که شهید بروجردی
در آن مشغول توجیه تعدادی از بر و بچه های سپاه بود.
هیچ وقت این اولین دیدارمان را فراموش نمی کنم. وقتی در اتاق باز شد و به او سلام کردیم. با وجود اینکه بیش از هشت ساعت محاصره و درگیری سنگین را از سر گذارنده بود، به رویمان می خندید.
آن روز در چهره این مرد روحانی و این مرد بزرگ کردستان، چنان تبسم عجیبی دیدم که برای اولین بار در زندگی ام
احساس کردم با مردی آشنا می شوم که در همه زمینه های روحی و اخلاقی با دیگران تفاوت دارد.
اصلا همین سرزندگی و لبخند با طراوت
یکی از ویژگی های خاص این مرد بزرگ بود.
از آن به بعد یعنی تا آغاز عملیات فتح المبین (بهار ۶۱)، در کنار این شهید بزرگوار بودم و افتخار شاگردی این آقا، این میرزا و این #معلم_کبیر را داشتم. »
📌📚 به روایت همت ص ۵۵ ، ۵۴
🌹سلام و صلوات هدیه به معجزه های نهضت روح اللّه
شهید محمد بروجردی و شهید حاج همت🌹
هدایت شده از انتشارات دیدمان
📚 کتاب «آشتی با یار مهربان»
📝 چالشهای کتابخوانی و راهکارهای پیش رو
✍ به همت پژوهشگران اندیشکده برهان
🔸جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 didemanbook.ir/KcXjT
🆔 @dideman
Jahan Bozorgi-P3_audio.mp3
7.95M
🔉 کلاس #ولایت_فقیه (٣)
✅ استاد جهان بزرگی
✅ موضوع: ادله نقلی اثبات ولایت فقیه و آراء علمای مشهور
#کلاس_مجازی #اندیشه_سیاسی #صوتی
#حکومت_اسلامی
@rouyesh_andishe
💠 حکومت انبیاء در #اندیشه_سیاسی_امام_خمینی (ره) ؛ قسمت اول
⁉️ آیا انبیاء الهی آمدند صرفا با این هدف که نهضتی به راه بیندازند تا عموم مردم #عدالت را برپا کنند؟ آیا اهدافی که امروز در ارتباط با #حکومت از آنها بحث میشود مثل برپایی عدالت، به مردم جامعه واگذار شده و پیامبران حکومت تشکیل نداده اند؟
🔸چندصباحی است که باز هم شاهد شیوع اینگونه سؤالات #شبهه گونه در بین دوستان مذهبی هستیم. البته که این شبهه قدمت بسیار طولانی دارد و تازگی ندارد، منتها برآن شدیم که بر مبنای #اندیشه_سیاسی_امام_خمینی(ره) روی این مسأله بررسی داشته باشیم.
🔹برگ های تاریخ را که ورق می زنیم و آراء اندیشمندان و متفکران کل دنیا از گذشته تاکنون را از نظر می گذرانیم، اهتمام اکثریت آنها را به مسأله حکومت و چگونگی اداره جامعه مشاهده می کنیم؛ از تفکرات #افلاطون در 400سال قبل از میلاد حضرت عیسی(ع) گرفته تا انواع گوناگون #دموکراسی های معاصر؛ همگی بر ایجاد حکومت اتفاق نظر داشتند و آن را ضروری می دانستند. اگر در برهه ای از #تاریخ هم عده ای به دنبال ایجاد جامعه بدون حکومت ( #آنارشیسم ) بوده اند، مردم آنان را همراهی نکرده و توفیق نیافته اند؛ همچنانکه در طول تاریخ تاکنون اثر قابل اعتنایی از آنان مشاهده نمی کنیم.
🔹در این میان اندیشمندانِ ادیان توحیدی نیز با بهره گیری از تعالیم آسمانی سعی در برقراری #حکومت_الهی بر جوامع انسانی داشتند.
از جمله آنان می توان #امام راحل را نام برد که با بهره گیری از تعالیم #قرآن و #اهل_بیت علیهم السلام و تلاش و کوششی وصف ناپذیر و نیز با #حمایت_مردم آگاه، موفق به تشکیل حکومت اسلامی گردید.
✅✅✅ در کتاب ولایت فقیه ایشان، درباره حکومت پیامبر اکرم -صلوات الله علیه- آمده است: «رسول اكرم (ص) در #رأس_تشكيلات_اجرايى و ادارى جامعه مسلمانان قرار داشت. علاوه بر #ابلاغ_وحى و بيان و تفسير عقايد و احكام و نظامات اسلام، به اجراى احكام و برقرارى نظامات اسلام همت گماشته بود تا #دولت_اسلام را به وجود آورد. در آن زمان مثلًا به بيان قانون جزا اكتفا نمی کرد، بلكه در ضمن به اجراى آن می پرداخت: دست می بريد؛ #حد میزد؛ و #رجم میکرد.»
👈 ادامه دارد...
#حکومت_اسلامی #امام_رهبری
#اندیشه_سیاسی
@rouyesh_andishe
Jahan Bozorgi-P4_audio.mp3
12.88M
🔉 کلاس #ولایت_فقیه (۴)
✅ استاد جهان بزرگی
✅ موضوع: ادامه بررسی آراء علمای مشهور پیرامون ولایت فقیه
#کلاس_مجازی #اندیشه_سیاسی #صوتی
#حکومت_اسلامی
@rouyesh_andishe
💠 نظریه #ولایت_فقیه در گذر تاریخ (۴)
✅ علامه علی بن عبدالعالی کرکی معروف به #محقق_کرکی - (بخش سوم)
🔶 مورخان در مورد #اعمال_ولایت از طرف محقق می گویند :
«محقق ثانی در پی فرمانی که شاه برایش نوشت و امور مملکت را به او واگذاشت، این فرمان را به تمام نواحی فرستاد و به تمام قلمرو #صفویه فرمان داد که چگونه باید مملکت را اداره کرد.
🔹او #قبله بسیاری از شهرهای ایران را تغییر داد؛ زیرا آنها را با قواعد علم هیأت مخالف میدانست.
🔹او در جلوگیری از فحشا و #منکرات و ریشه کن کردن اعمال نامشروع و رواج دادن #واجبات الهی و دقت در وقت اقامهٔ نماز جمعه و جماعت، بیان احکام نماز و روزه و دل جویی از عالمان و دانشمندان و رواج دادن اذان در شهرهای ایران و همچنین قلع و قمع مفسدان و ستمگران، کوششهای فراوان و #نظارت شدیدی را به عمل آورد.
🔹او شیره کش خانه ها، شراب خانه ها، مراکز فساد و فحشا را ویران کرد و منکرات را از میان بُرد و آلات لهو و قمار را بشکست.»
🔶 او کلمهٔ «حاکم» را در یک معنای عام به کار می بُرد و آن را مختص به مسأله #قضاوت نمی دانست.
این مطلب از جمله ذیل او به دست می آید :
✅ «به درستی که فقیه مورد اعتماد جامع شرایط فتوا، از طرف امام منصوب است و به همین سبب احکام وی ساری و جاری میشود و یاری او در #اقامه_حدود و #قضاوت میان مردم واجب است؛ بنابراین گفته نشود که فقیه، فقط برای حکم قضایی و فتوایی منصوب است و #نماز_جمعه امری خارج از این مسائل است؛ زیرا می گوییم این مطلب بسیار سست و ساقط است؛ چرا که فقیه #منصوب از جانب آنها «حاکم» است. همان طور که اخبار به آن دلالت دارد.»
📚 احمد جهان بزرگی، کتاب درآمدی بر تحول نظریه دولت در اسلام (به نقل از منابع معتبر از جمله کتاب «مفاخرالاسلام» تألیف مرحوم علی دوانی)
#حکومت_اسلامی #اندیشه_سیاسی
#فقیه_منصوب_از_جانب_امام_معصوم
@rouyesh_andishe
💠 نظریه #ولایت_فقیه در گذر تاریخ (۵)
yon.ir/ZpV8g
🔶 بر اساس منابع موجود مرحوم آيت اللَّه ملا احمد نراقى از علماى عصر قاجاريه در كتاب عوائد الايام بيشتر و جامعتر از سايرين به اين موضوع پرداخته است. ايشان ابتدا با تمسك به روايات متعدد، به طور كلى ثابت كرده است كه در عصر غيبت فقيه در دو چيز حق ولايت دارد.
🔹1- در همه امورى كه پيامبر (ص) و ائمه (ع) در آنها #صاحب_اختيار بوده و ولايت داشتهاند مگر اينكه مواردى به دليل شرعى استثنا شود.
🔹2- در همه امورى كه با دين و دنياى بندگان خدا ارتباط دارد و بايد انجام شود. ايشان در ادامه به ده مورد از شئونات ولايت فقها و از آن جمله: افتاء، اجراى حدود الهى، حفظ اموال يتيمان و مجانين و غايبين، تصرف در اموال امام معصوم (ع) و ... با استناد به آيات و روايات و استدلالهاى فقهى توجه خاص كرده و به تفصيل بحث كرده است.
📚 مقدمه کتاب ولايت فقيه - امام خمينى (رحمه الله علیه)
#حکومت_اسلامی #اندیشه_سیاسی
@rouyesh_andishe
مدرسه مجازی رویش اندیشه
💠 حکومت انبیاء در #اندیشه_سیاسی_امام_خمینی (ره) ؛ قسمت اول ⁉️ آیا انبیاء الهی آمدند صرفا با این هدف
💠 حکومت انبیاء در #اندیشه_سیاسی_امام_خمینی (ره) ؛ قسمت دوم
🔳🔹🔳🔹🔳🔹🔳🔹🔳🔹🔳
🔶 چرا خداى حكيم #اولی_الامر قرار داده و به اطاعت آنان امر كرده است :
🔹۱- اينكه مردم بر طريقه مشخص و معينى نگهداشته شده، و دستور يافته اند كه از اين طريقه تجاوز ننمايند و از حدود و قوانين مقرر درنگذرند، زيرا كه با اين تجاوز و تخطى دچار فساد خواهند شد.
✅ اين امر به تحقق نمی پيوندد و مردم بر طريقه معين نمی روند و نمی مانند و قوانين الهى را برپا نمی دارند، مگر در صورتى كه فردی امين بر ايشان گماشته شود كه عهده دار اين امر باشد و نگذارد پا از دايره حقشان بيرون نهند، يا به حقوق ديگران تعدى كنند...
↙️پس بر آنان قیم و سرپرستی قرارداده شد تا آنان را از فساد منع کند و میان آنان، #اقامه_احکام_و_حدود کند.↘️
🔸۲- دليل ديگر اينكه ما هيچ يك از فرقه ها يا هيچ يك از ملتها و پيروان مذاهب مختلف را نمی بينيم كه جز به وجود يك برپا نگهدارنده نظم و قانون و يك #رئيس و #رهبر توانسته باشد به حيات خود ادامه داده باقى بماند...
↙️به رهبرى اوست كه با دشمنانشان می جنگند؛ و درآمد عمومى را ميانشان تقسيم می کنند؛ و نماز جمعه و جماعت را برگزار می کنند؛ و دست ستمگران جامعه را از حريم حقوق مظلومان كوتاه می دارند.↘️
🔳🔹🔳🔹🔳🔹🔳🔹🔳🔹🔳
🔶 این سخنان، بخشی از فرمایشات گوهربار «امام رضا(علیه السلام)» و در پاسخ به سؤال «چرایی امر خداوند لزوم اطاعت از اولی الامر» می باشد.
✅ امام خمینی(ره) در بحث «اثبات ولایت فقها بوسیله ادله نقلی»، به این روایت مهم نیز استناد نموده اند که سخنان ایشان را در آینده، دقیق تر بررسی خواهیم کرد.
🔹 قطعا از استدلال های حضرت ثامن الائمه(ع)، می توان برای اثبات حکومت انبیاء نیز به طریق اولی بهره برد؛ چرا که اولی الامر، اوصیاء و وارثان انبیاء هستند و همگی بر یک هدف واحد منتها به شیوه هایی گوناگون حرکت کرده اند.
👈 ادامه دارد...
#اندیشه_ سیاسی
#حکومت_اسلامی #امام_رهبری
@rouyesh_andishe
هدایت شده از انتشارات دیدمان
📚 کتاب «دانشجویان و خط امام (ره)»
📜 رسالت جنبش دانشجویی از نگاه مکتب امام خمینی(ره)
✅ این کتاب که از مجموعه کتاب های رویش اندیشه حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در 60 صفحه و در 4 فصل، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
📂 عناوین گفتارهای 6 گانه این کتاب :
🔹« مکتب امام خمینی(ره) و اصول آن»
🔹«نگاهی به عناصر اصلی گفتمان انقلاب اسلامی»
🔹«تحریف مکتب امام خمینی(ره)»
🔹«جنبش دانشجویی در اندیشه امام خمینی(ره)»
📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:
🔻هویت انقلاب اسلامی ایران در درجه نخست و بیش از هر امر دیگری، پیوندیافته با شخصیت و تفکر امام خمینی(ره) است.
🔸امام خمینی در مقام رهبر خیزش انقلابی مردم ایران در دوران قبل از وقوع انقلاب و هم چنین رهبر حکومت دینی برآمده از این انقلاب، تأثیری بس عمیق و انکارناپذیر بر جامعه معاصر ایران و بلکه جامعه جهانی نهاد.
🔹این پیوند و اتصال آن چنان است که چنانچه کسی قصد شناخت ایدئولوژی و ماهیت انقلاب اسلامی را داشته باشد، ناگزیر باید تفکر امام خمینی(ره) را مطالعه کند.
☑️ در این کتاب سعی داریم محورهای اصلی مکتب امام خمینی (ره) را تبیین و تلاش جریان های معارض در راستای زدودن محکمات امام از مجموعه انقلاب را تشریح نماییم.
🔸جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 didemanbook.ir/GDuvO
🆔 @dideman
📚 کتاب «آزادی در اسلام»
📜 کالبد شکافی مفهوم آزادی در اسلام و اندیشه ی مدرن
✅ این کتاب که از مجموعه کتابهای اندیشنامه و حاصل تلاش پژوهشگران اندیشکده برهان است، در 56 صفحه و در 3 بخش، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
📂 عناوین بخش های 3 گانه این کتاب :
🔹« تعریف انسان »
🔹« در ناحیه هدف »
🔹« در ناحیه موانع »
📖 بخش هایی از مقدمه کتاب :
🔻#آزادی یکی از مفاهیمی است که در زندگی #سیاسی و #اجتماعی مردم، بسیار استعمال میشود. هر کس سعی میکند تا با توسل به آزادی آنچه که مورد نظرش است را انجام دهد یا بیان کند، بنویسد، نقاشی کند، فیلم بسازد، غذای خاصی را بخورد، به فکر خاصی تمایل پیدا کند، شهوت خود را ارضا کند و ...
🔴 از سوی دیگر، عدهای نیز به اسم دفاع از آزادی، به افراد یا کشورهای دیگر حمله میکنند، انسانهای بسیار زیادی را به نام آزادی به #قتل میرسانند و ...
چه زحمات و رنجهایی را که انسانهای مصلح و #پیامبران (علیهماالسلام) برای رهایی انسانها از زنجیر انحرافات، خرافات و مفاسد انجام دادهاند و از سوی دیگر، چه مفاسد عظیم و جنایاتی نیز #به_اسم_آزادی در میان بشریت انجام شده است.
☑️ از این رو، ضروری است که معنای آزادی را به درستی بشناسیم و به ویژه به تفاوت اساسی میان #اندیشه_مدرن و #اندیشه_اسلام در تفسیر آزادی توجه نماییم تا مانع هر نوع سوء استفاده از آن گردیم.
🔸به سبب اهمیتی که آزادی برای انسان دارد، سوء استفاده از آزادی نیز ممکن است به صورت وسیع صورت گیرد، بدین جهت، باید در مورد آزادی دقت فراوانی کرد و تا از انواع مغالطاتی که در مورد آزادی صورت میگیرد، در امان بود.
💠 در انتزاع #مفهوم_آزادی سه امر بسیار مهم باید لحاظ گردد :
1⃣موجودی که می خواهد به هدفی برسد.
2⃣هدفی که آن موجود می خواهد به آن برسد.
3⃣موانعی که موجب عدم موفقیت آن موجود برای رسیدن به هدف خودش می شود.
🔹سه امر یاد شده به نوعی دارای ترتب منطقی نسبت به هم هستند. یعنی باید آن موجود دقیقاً شناخته شود تا بتوان هدفی برای آن، در نظر گرفت. یعنی هر هدفی برای هر موجودی نمیتوان فرض کرد. از سوی دیگر، تا هدفی در نظر گرفته نشود، مانع هم قابل فرض نیست.
🔸جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 didemanbook.ir/VTnto
🆔 @dideman
Siasate Khareje-P1.mp3
13.84M
🔉دیپلماسی عزت یا انفعال(۱)🔉
✅مدرس: دکتر علی باقری کنی
✅موضوع: مقایسه مفاهیم سیاست خارجه و دیپلماسی درگفتمان انقلاب اسلامی
#کلاس_مجازی #سیاست_خارجی
#نظام_سلطه #دیپلماسی_عزت_یا_انفعال
#صوتی
@rouyesh_andishe
هدایت شده از انتشارات دیدمان
📚 کتاب «اقتصاد مقاومتی؛ دلایل، موانع و راهکارها»
💠 این کتاب که از مجموعه کتابهای اندیشنامه و حاصل تلاش پژوهشگران اندیشکده برهان است، در ۲۵ صفحه و در ۵ بخش، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
🔹«نکاتی پیرامون بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی»،
🔹«پیششرطها و راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی»،
🔹«سه مشکل بزرگ بر سر اجرای #اقتصاد_مقاومتی در کشور»،
🔹«چرا توصیههای اقتصادی رهبر انقلاب جدی گرفته نمیشود؟»،
🔹«نتیجه گیری»،
عناوین بخشهای ۵ گانه این کتاب هستند.
📖 در بخشی از مقدمه این کتاب میخوانیم:
📜 «همانند سنت هرساله رهبر انقلاب، ایشان در اولین دقایق تحویل سال ۱۳۹۵ عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ #اقدام_و_عمل» را بعنوان شعار سال برگزیدند. انتخاب شعار از جانب ایشان و اعلام آن در اولین دقایق تحویل سال توسط رسانهها، می تواند مبنایی برای کلیهی جهت گیری های کشور و بعنوان هدفی میان مدت در برنامهریزیهای کلان و بلندمدت کشور مطرح باشد.
🔸در این راستا، رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از سالها نامگذاری با موضوعات اقتصادی، سال ۱۳۹۴ بعلت قرار گرفتن کشور در مقطع #مذاکرات_هسته_ای و نیاز به پشتیبانی مضاعف ملی از نظام جمهوری اسلامی و دولت، عنوان «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» را انتخاب کردند.
✅ اما با فرارسیدن سال ۱۳۹۵ ، سلسله نام گذاری های با موضوعات اقتصادی از سوی رهبر انقلاب استمرار یافت و ایشان برای اولین بار سیاست راهبردی « #اقتصاد_مقاومتی » را در شعار سال وارد کردند.»
🔸جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 http://didemanbook.ir/ln4Bj
🆔 @dideman
هدایت شده از انتشارات دیدمان
📚 کتاب «ستیز با وحی»
📜 نقدی بر ادعاهای سروش در موضوع وحی و قرآن
💠 این کتاب که از مجموعه کتابهای اندیشنامه و حاصل تلاش پژوهشگران اندیشکده برهان است، در ۸۲ صفحه و در ۴ فصل از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
🔹«نظریه تجربه دینی و تاریخیت دین»
🔹«دیدگاه های سروش»
🔹«نقد مبانی فکری سروش»
🔹«نقد ادعاهای سروش در باب اسلام»،
عناوین فصول ۴ گانه این کتاب هستند.
📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:
🔴 «متأسفانه عده ای در داخل کشور ما تحت عنوان #روشنفکری به مبارزه با دین اسلام برخاسته و از اساس منکر #حقانیت_قرآن کریم، #عصمت پیامبر اسلام و ائمه هدی علیهم السلام، و حتی منکر #ختم_نبوت شده و به صورت صریح مدعی پیامبر بودن و دریافت وحی شده اند. جالب تر اینکه تمام این ادعاها را تحت عنوان « #روشنفکری_دینی » مطرح ساخته اند.
🔶 بررسی ادعاهای ضد دینی روشنفکران به اصطلاح دینی، نیازمند نقل آرای آن ها و سپس نقد ادعاهای باطل آن ها است. از این رو، در این مقام تذکر دو نکته ضروری است :
1⃣ عنایت به اینکه نقل سخنان مخالف قرآن روشنفکران، ممکن است تأثیر منفی در باورهای مؤمنین جامعه دینی ایران داشته باشد، از خوانندگان عزیز عاجزانه درخواست می شود که پس از نقل مجموعه #شبهات، حتما #نقد آن ها را که در پایان نقل سخنان آن ها خواهد آمد، مطالعه نمایند تا بی اساس بودن و غیربرهانی بودن آن شبهات و ادعاها واضح شود.
2⃣ به دلیل اینکه این مقاله گنجایش نقد و بررسی تمامی ادعاهای مطرح شده از سوی روشنفکران را ندارد، در این نوشتار به بیان آرای دکتر «عبدالکریم #سروش» می پردازیم.
در صورت توفیق در نوشتار دیگر به بیان آرای روشنفکران دیگر و نقد آن ها خواهیم پرداخت.»
🔸جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 http://didemanbook.ir/oQ6bE
🆔 @dideman
📚 کتاب «راهبرد کنشگری نسل سوم انقلاب»
📜📜📜 این کتاب که از مجموعه کتابهای اندیشنامه و حاصل تلاش پژوهشگران اندیشکده برهان است، در ۷۸ صفحه و در ۳ فصل از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸🔸
📖 بخشی از مقدمه کتاب :
🖊 سخن نگارنده در این کتاب، درباره « #نسل_سوم انقلاب اسلامی» است. نسلی که در پی کنشگری فرهنگی یا سیاسی است اما #راهبرد روشن و مدوّن و حکیمانه ای را طی نکرده است.
☑️ راهبرد -که عبارت است از یک برنامه کلان و بلندمدت که غایات و چگونگی کنشگری ما را معیّن می سازد- نقطه ای است که نسل سوم تا حدّ زیادی از پرداختن دقیق و موشکافانه به آن #غفلت ورزیده و به همین سبب، با کاستی ها و ضعف هایی دست به گریبان شده است.
🔻در بخش اول این مقاله، الگوی راهبردی #کنشگری_معرفتی (تئوریک) نسل سوم انقلاب بیان شده که تجویز می کند نسل سوم انقلاب باید به صورت جدّی و عمیق، به عرصه نظر و نظریه پردازی پا نهاده و بنیان های فکری و اعتقادی خود را کاماً مستحکم و مستدل سازند.
🔻در بخش دو نیز، از الگوی راهبردی #کنشگری_اجتماعی (پراتیک) نسل سوم انقلاب سخن به میان آمده و گفته شده که نسل سوم باید به عرصه عمومی وارد شود و بر اساس تئوریهای ساخته و پرداخته شده، کنشگری نماید.
✅✅✅ پیش از ورود به بحث اصلی، بیان چند نکته بنیادی، ضروری به نظر می رسد:
1⃣ آیا می توان کاری کرد؟
نگارنده از فرضیه امکان کنشگری تأثیرگذار دفاع میکند و بر صحّت و اعتبار آن پا می فشارد؛ چراکه معتقد است تجربه های تاریخی پیشین، از قبیل وقوع #انقلاب_اسلامی و کامیابی در #دفاع_مقدس، به خوبی نشان داد که یک #اقلیت مؤمن و فداکار و انگیزه مند می توانند جهت حرکت کلّی یک جامعه را دستخوش چرخش های بنیادی کنند و #تقدیر_تاریخی را رقم بزنند.
2⃣ آیا باید کاری کرد؟ (ضرورت کنشگری)
💠 در اینجا، بحث بر سر بایستگی کنشگری است و نه معناداری آن. ما بر مبنای #ایدئولوژی_اسلامی بر این باوریم که هر فرد مسلمان در #جامعه_اسلامی، مکلّف و موظّف به #اقامه فریضه امر_به_معروف و نهی_از_منکر است؛ فریضه ای که در قرآن کریم و در آیات متعدّدی بدان اشاره شده است.
3⃣ چه کاری باید کرد؟ (چگونگی کنشگری)
این پرسش، #پرسش_اصلی کتاب حاضر است...
🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸🔸
🔸جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 didemanbook.ir/nwK8P
🆔 @dideman
مدرسه مجازی رویش اندیشه
💠 درختواره بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی (1397/03/30) #اطلاع_
✅✅✅ برای دریافت تصویر با کیفیت اصلی، روی پیوند زیر کلیک بفرمایید :
🆔 goo.gl/PdHXwZ
🔻به بهانه تبلیغات گسترده جهت حضور زنان در جایگاه تماشاگران استادیوم ها
💢نظر اسلام درباره حضور زنان در جامعه و اختلاط زن و مرد؛
در بیان #شهید_مطهری
✅اسلام با #اختلاط مخالف است نه با شرکت زن در مجامع ولو با حفظ حریم. اسلام میگوید: نه حبس و نه اختلاط بلکه #حریم.
#سنت جاری مسلمین از زمان رسول خدا(ص) همین بوده است که زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمیشدهاند ولی همواره اصل «حریم» رعایت شده است.
✅در مساجد و مجامع، حتی در #کوچه و معبر، زن با مرد مختلط نبوده است. شرکت #مختلط زن و مرد در برخی مجامع، مانند برخی مشاهد مشرّفه که در زمان ما محل ازدحام فوقالعاده است، برخلاف مرضیّ #شارع مقدس اسلام است.
📚استاد مطهری، کتاب مسئله حجاب، ص۲۲۰
@rouyesh_andishe
هدایت شده از انتشارات دیدمان
📚 کتاب «منشور اخلاق رسانهای»
✍ به همت اندیشکده برهان
🔸جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 didemanbook.ir/rOExj
🆔 @dideman