eitaa logo
الگوی تعلیم و تربیت رویش
431 دنبال‌کننده
234 عکس
89 ویدیو
12 فایل
🌱رویش الگویی برای تـحـول هویـت مـدرسـه 🏫 معنابخشی به یادگیری 💬 زنـدگی تکلیــف مدارانه 🧩 🌐ارتباط با ما: @rouyesh_pr https://zil.ink/rouyeshedu
مشاهده در ایتا
دانلود
🚀 شماره ۳ ایجاد هم‌افزایی بین مدرسه و محله: از چشم‌انداز تا اجرا 💡 🔻 در رشدستان قبلی در مورد روند تحول مدارس رویشی توضیح دادیم و خیلی کوتاه از عنوان‌های محورها، راه‌بردها (دکترین- استراتژی) و راه‌کارها (تاکتیک-تکنیک) رد شدیم و مثال کوتاهی برای درک نحوه‌ی توسعه‌ی محور زیست بوم زدیم. 🔻 برای درک بهتر از هر کدام از عناوین بالا هرکدام را توضیح داده و مثالی از راهبرد نقش اجتماعی مدرسه در محله میزنیم. 🔸 ما در فرایند تحول ۶ محور داریم: 1⃣ زیست‌ مدرسه‌ای 2⃣ مسئولیت‌ پذیری 3⃣ برنامه‌ی‌ درسی 4⃣ مربی‌‌ محوری 5⃣ کرامت‌ نفس 6⃣ تعامل با اولیاء 🔹 دکترین: مجموعه‌ای از اصول و باورهای بنیادین است که جهت کلی فعالیت‌ها را تعیین می‌کند. مثال: در همه امور تلاش می‌شود مرزبندی‌های میان مدرسه و محله از بین برود تا مدرسه با محیط پیرامونش پیوستگی و تعامل داشته باشد. 🏫 🔸 استراتژی: برنامه‌ریزی کلی و بلندمدتی است که برای دستیابی به اهداف دکترین استفاده می‌شود. مثال: در راستای دکترین بالا، استراتژی مدرسه می‌تواند «ایفای نقش اجتماعی مدرسه در ارتباط با مشاغل مختلف در محله» باشد. این برنامه کلی نشان‌دهنده چگونگی پیاده‌سازی اصول دکترین است. 🔹 تاکتیک: اقدامات یا طرح‌های مشخص و کوتاه‌مدتی است که برای پیشبرد استراتژی‌ها به کار گرفته می‌شوند. مثال: یکی از تاکتیک‌ها برای اجرای استراتژی، ممکن است این باشد که «از شغل‌های ارزشمند مانند پرستاری، آتش‌نشان، پلیس و... در نهادهای موجود در محله قدردانی و حمایت شود.»🙏👨‍🚒 🔸 تکنیک: روش‌ها یا مهارت‌های عملی و دقیق است که برای اجرای تاکتیک‌ها به کار گرفته می‌شوند. مثال: برای اجرای تاکتیک «قدردانی از شغل‌های ارزشمند»، یک تکنیک می‌تواند این باشد که «معلم از بارش فکری برای تشویق دانش‌آموزان به ارائه ایده‌ها برای قدردانی از مشاغل استفاده کند.»🌧️🧠 ✅ بنای ما اینست که در تعامل با مدرسه فقط به بیان کردن دکترین‌ها و استراتژی‌ها بسنده کنیم و سایر بخش‌ها توسط رهیار و کادر مدرسه، به تناسب بوم مدرسه طراحی شود.🎯
12.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚀 شماره ۴ حدس بزنید این مکان کجاست؟ 🤔 🔸راهروی این مکان شبیه به زندان است؛ 🔸حیاط این مکان شبیه به زندان است؛ 🔸و لباس فرم افراد در این مکان شبیه به لباس فرم زندانیان است این مکان کجاست؟ درست حدس زدید ✅ این جا مدرسه است!!! 🤐😵‍💫😵😲😑
80.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎨 شماره ۳ هم درس بدیم؛ هم اردو ببریم؛ هم برنامه صبحانه خوردن با مادران داشته باشیم ‼️ همه‌ی اینا با هم ⁉️ نمیشه که😳 دبستان معلم شهید انجام داد و شد 💪😎 🎥 ویدیو: دبستان معلم شهید، از مدارس مجری الگوی تعلیم و تربیت رویش در استان تهران
🎨 شماره ۴ یه اتاق بازی داریم که مفروش هست😍 بیشتر کارهای دست‌ورزی و عملی توی این اتاق انجام میشه معلم پایه سوم مدرسه آموزش بشقاب سلامتی رو با کمک خود دانش‌آموزان اجرا کرد بچه‌ها خودشون دسته‌بندی مواد غذایی رو انجام میدادن🧃🍩🍫🍬🍿🥮🥙🥨🥪 بعد از اتمام درس، خوراکی‌هایی که قابل خوردن بودند، بین دانش‌آموزان تقسیم شد➗ نقل قول از مدیر مدرسه شریعتی‌نیا 🖼 عکس: مدرسه شریعتی‌‌نیا، از مدارس مجری الگوی تعلیم و تربیت رویش در استان تهران
🎨 شماره ۵ ۷ مهر بود. روز آتش‌نشانی 🚒 از پدر یکی از دانش‌آموزان مدرسه که آتش‌نشان بود دعوت کردیم تا از سختی‌ها و شیرینی‌های شغلشون بگن 🔥 آقای آتش‌نشان از اقدامات اولیه امداد و نجات و اطفا حریق برامون توضیح دادن🧯و از همدلی خانواده‌ و فرزندشون در روزهای ماموریت میگفتند👨‍🚒🥹 آتش‌نشانان عزیز، قدردان زحماتون هستیم 😍 🖼️ عکس: دبستان آزادگان، از مدارس مجری الگوی تعلیم و تربیت رویش در استان زنجان
🚀 شماره ۵ 🔰 مدرسه بستری برای زندگی 📌 الگوی رویش در راهبردهای دسته زیست مدرسه‌ای به دنبال آن است تا تحول را در بسترهای جاری زندگی شاگردان در مدرسه دنبال کند. این محور تقدم زمانی بر سایر محورها دارد زیرا ابتدا باید نوع نگاه کادر مدارس به مدرسه و ظرفیت‌های آن تغییر کند تا تبدیل به بستری برای پیاده‌سازی سایر محورها و جاری شدن تعلیم و تربیت به صورت طبیعی در زندگی شاگردان شود 🌱 ما در زیست مدرسه‌ای چند راهبرد کلی داریم که در رشدستان آن‌ها را با هم مرور خواهیم کرد 🤓 ۱. پیوستگی خانه و مدرسه 🏡 ⬅️ 🏫 مدرسه و خانه دو محیط پیوسته و در امتداد یکدیگر هستند. نیازها و ملاحظات مربوط به هر کدام از این دو محیط متفاوت است و باید دقت شود که مدرسه و خانه جای یکدیگر را نگیرند و تلاش می‌شود تا جای ممکن مدرسه موجب انقطاع دانش‌آموز از خانه و مانوسات آن نشود ⚠️ در مورد راهبرد اول در رشدستان شماره ۱ توضیحاتی ارائه شد. در این رشدستان میخواهیم در مورد دومین راهبرد زیست مدرسه‌ای گفتگو کنیم قسمت ۱