eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 13 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 شعارهای اولین روز قدس به روایت روزنامه کیهان (1358.5.27): فلسطین پیروز است/ اسرائیل نابود است اسلام پیروز است/ اسرائیل نابود است تفرقه نابود است/ فلسطین پیروز است روز قدس/ این زمان/ روز پیمان‌مان/ چونکه قرآن بود زنده در جان‌مان انقلاب پیروز است/ صهیونیسم نابود است فلسطین فلسطین پاره‌ای از تن ماست/ امامت خمینی اساس وحدت ماست تعطیل آیندگان مورد تأیید ماست توطئه چپ و راست/ کوبنده‌اش روح‌الله است آمریکا، اسرائیل دشمن خونخوار ما/ فلسطین فلسطین برادر و یار ما افغان پیروز است/ اسلام پیروز است فلسطین پیروز است/ اسرائیل نابود است اسلام مکتب ماست/ الله حامی ماست ما جان فدا می‌کنیم/ بیت‌المقدس را رها می‌کنیم بشنو ای چپ و راست این صدای ماست (2) خمینی خمینی، رهنمای ماست (2) جانش سلامت، راهش مبارک (2) خمینی خمینی تو وارث حسینی ما مسلمین ایران فرمانبر امامیم/ بهر رهایی قدس آماده جهادیم از خون سرخ پاک شهیدان/ آید ندا ای ملت ایران قانون اساسی بپا/ الله اکبر (2) باید شود از خون ما/ الله اکبر روز قدس امروز است (2)/ اسرائیل نابود است دیدی که طاغوت بیچاره گشته/ در مملکت‌ها آواره گشته دوران سلطنت فناست/ الله اکبر جمهوری اسلامی بپاست/ الله اکبر روز قدس امروز است/ اسرائیل نابود است. در میان نشریات متکثر ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، پیام 16مرداد امام خمینی در نشریه چپ‌گرای «امت» بازتابی نداشت (امت، 17مرداد1358) روزنامه انقلاب اسلامی به مدیر مسئولی ابوالحسن بنی‌صدر برخوردی سرد، در حد انتشار پیام امام، با این مسئله داشت.(انقلاب اسلامی، 17مرداد1358، ص1) این روزنامه 27مرداد1358 با پررنگ کردن نقش دولت موقت در برگزاری روز قدس نوشت: «به دنبال درخواست دولت موقت انقلاب اسلامی و تأثیر و تأکید مقام رهبری مبنی بر نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک به‌نام روز قدس تهران چهره‌ای دیگر به‌خود گرفته بود.»(انقلاب اسلامی، 27مرداد1358، ص1) نشریه پیغام امروز نیز در خبری کوتاه به گزارشی مختصر از راهپیمایی روز قدس اکتفا کرد و اعلام این روز را به پیشنهاد دولت دانست. مهدی بازرگان و روزنامه‌های زاویه‌دار ادعا داشتند که پیشنهاد روز قدس از جانب وزارت خارجه دولت موقت مطرح شده بود اما نکته آن‌که نهضت آزادی بر اساس جلد 11 (دفتر دوم و سوم که مربوط به سال‌های 58 و 59 بود) در اولین سال برگزاری راهپیمایی روز قدس و سال بعد از آن بیانیه‌ای در حمایت از پیام امام قدس سره الشریف صادر نکردند. نشریه مجاهد در شماره 4 (دوشنبه 22مرداد1358) هیچ اشاره‌ای به پیام تاریخی امام نداشت اما پس از اتمام مراسم و استقبال گسترده داخلی و خارجی و حضور بیش از سه میلیون نفر از مردم تهران بخشی از نشریه شماره 5 خود را به مسئله فلسطین اختصاص داد. در فضای خارج از کشور، نشریه پیام مستضعفین، ارگان سازمان نصر در شماره3، شهریور1358ه.ش. به گزارشی از تظاهرات افغانستانی‌های مقیم ایران در تهران، قم، مشهد و شیراز و... پرداخت. این سازمان به مناسبت روز قدس پیام مفصلی صادر کرد. (روزنامه جمهوری اسلامی، 1358.5.27) همچنین روزنامه جمهوری اسلامی گزارش داد روزنامه «الدستور» چاپ اردن نوشت محمدعبدالرحمن خلیفه رهبر اخوان‌المسلمین اردن در تلگرامی به امام خمینی به‌خاطر حمایتش از «بیت‌المقدس» ستایش و سپاس‌گزاری کرده است و اذعان داشت این نخستین‌بار است که از تمام مسلمانان جهان برای آزاد ساختن بیت‌المقدس دعوت می‌شود.(روزنامه جمهوری اسلامی، 1358.5.27، ص2) @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 14 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 روزنامه الرأی العام کویت در شماره 27مرداد1358 (18آگوست1979) خود برگزاری روز جهانی قدس در این کشور را پوشش داد. روزنامه سوری «الثورة» در شماره 8آگوست1979 خود پیام 16مرداد امام خمینی و اعلام روز قدس را پوشش داد.این روزنامه در شماره 18آگوست خود راهپیمایی گسترده ملت ایران را در صفحه اول خود گزارش داد. روزنامه الثورة در گزارش خود به حضور هیئت عربی سوری در راهپیمایی روز قدس اشاره کرد. این هیئت دیپلماتیک به ریاست حلیم خدام معاون نخست‌وؤير، وزیر اقتصاد و وزیر رسانه سوریه به ایران اعزام شده بود. روزنامه الثورة تظاهرات تهران را میلیونی عنوان کرد. این روزنامه، گزارشی از راهپیمایی روز قدس در کشور لیبی تهیه و منتشر کرد و نوشت که خطبای مساجد در این روز در خصوص آرمان آزادسازی فلسطین و لزوم مبارزه مسلمین برای تحقق این آرمان سخن گفتند. اقدام هوشمندانه امام خمینی قدس سره الشریف در شرایطی حساس انجام شد. چه آن‌که رژیم اشغال‌گر قدس دست به تحرکات نظامی جدیدی زده بود و از حیث فرهنگی نیز، چند روز پیش از اعلام روز قدس توسط امام، صهیونیست‌ها 18می (28اردیبهشت1358) را به عنوان روز قدس یهودیان اعلام کردند که این ترفند با تصمیم قاطع و انقلابی امام خمینی عملا خنثی و هضم شد. روزنامه فلسطینی الأنباء، 9می1979 گزارش کرد رئیس وقت سازمان بین‌المللی صهیونیسم، اریه دولشین در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که جشن‌های همگانی روز قدس برای اولین‌بار برگزار خواهد شد. این جشن‌ها در 50کشور و در معابر عمومی خواهد بود. اریه دولشین اعلام کرد که این مراسم هر سال برگزار خواهد شد تا تأکیدی باشد بر وحدت قدس به عنوان پایتخت ادبی برای تمام یهودیان. اریه دولشین افزود که جشن‌های روز قدس آن سال در شانزدهم و هفدهم ماه می خواهد بود چراکه 18ام می مصادف با روز جمعه است و برای پاسداشت از حرمت روز شنبه جشن‌ها چهارشنبه و پنجشنبه برگزار خواهد شد.(الأنباء، 9می1979) با نگاهی گذرا به آثار تولید شده در فضای کشورهای عربی درمی‌یابیم که متأسفانه در برخی آثار عربی زیر سایه شیطنت‌های بیگانگان، تعصبات قومینی و تولید روایت‌های ناروای رسانه‌ای دید مثبتی نسبت به موضع ایران در خصوص آرمان فلسطین و قدس وجود ندارد. به‌طور مثال محمد حامد الأحمری در مقاله «الأوهام و الحقائق فی العلاقات العربیة-الإایرانیة» ابداع روز قدس توسط جمهوری اسلامی را نشانه‌ای برای تلاش ایرانیان برای دست یازیدن به پرونده‌های عربی و تبدیل آن به پرونده‌ای اسلامی-ایرانی-شیعی می‌داند.(العرب و ایران، ص76) هیثم زعفان؛ روز قدس را یک روز نمایشی جلوه می‌دهد و ادعا می‌کند که شعارهای روز قدس در حد شعار باقی مانده و هیچ عملی ضداسرائیل در این روز صورت نگرفته است و در مقابل، جمهوری اسلامی به وسیله سپاه قدس مذهب تشیع را در پوشش صدور انقلاب اسلامی به جهان اهل‌سنت صادر کرده است. این نویسنده شعار عقیدتی مسیر قدس از کربلا می‌گذرد را تحریف کرده و آن را یک شعار توسعه‌طلبانه سیاسی نشان داده است.(الفضائیات الشیعیة التبشیریة، ص125) @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 15 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 جمع‌بندی با نگاهی به پیشینه مبارزات جامعه روحانیت و ملت ایران در مقابل توطئه جهانی صهیونیسم باید گفت که تعیین روز جهانی قدس به عنوان شعاری بین‌المللی در صحنه این مبارزه، نه تنها یک امر تشریفاتی و بی‌پشتوانه نیست بلکه ریشه در عمق تاریخ، اعتقادات و سیاست ناب اسلامی دارد. روحانیت بیدار شیعه و در رأس آن مراجع عظام تقلید از ابتدای شکل‌گیری رژیم منحوس صهیونیستی به مبارزه‌ای مستمر و پرتکاپو علیه این نقشه شوم پرداختند و امام خمینی قدس سره الشریف و نهضت اسلامی ایشان نقطه عطفی در سیر مبارزات علیه رژیم اسرائیل بود. امام از آغاز نهضت اسلامی خود، حمایت از مسلمین فلسطین را فرض دانستند و در مقاطع حساس به حمایت از مبارزان فلسطینی پرداختند و با اقدامات هوشمندانه و قاطع خود موجی از حمایت‌های حوزوی و عمومی را به نفع مظلومین فلسطین ایجاد کردند و سایر مراجع عظام تقلید نیز با تأسی از اندیشه‌های اسلامی و با تأثر از قیام امام خمینی حمایت‌های آشکاری را از آرمان آزادسازی قدس ابراز کردند. امام خمینی قدس سره الشریف با گذشت کم‌تر از یک‌سال از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمانی که هنوز امور در دست دولت موقت بود آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» اعلام کردند که این اقدام امام با استقبال ملل آزاده اسلامی مواجه شد و این سنت حسنه بعد از چهار دهه، همچنان پرشورتر از گذشته استمرار دارد و دشمنان درجه یک اسلام را به وحشت انداخته است. @rozaneebefarda
بيانیه آية الله العظمى سيد حسين بروجردی قدس سره در اعتراض به اشغال فلسطین/ سال ۲۷ شمسی 🔶حاشیه روزنه برخی که در ظاهر مدعی پیروی از مرام و مسلک زعمای سلف هستند، سابقه‌ای در دفاع از و دفاع از مردم مظلوم فلسطین ندارند! با وجود اینهمه تفاوت فاحش، اینان نسبتی با آن بزرگان ندارند و این معنا امروز برای بدنه حوزه و عموم متدینان مشهود است. @rozaneebefarda
گوشه‌هایی از حضور حماسی مردم قم در راهپیمایی روز جهانی قدس @rozaneebefarda
راهپیمایی روز قدس روستای قاسم آباد بختگان استان فارس @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 درود و سلام رهبر انقلاب به ملت ایران و امام خمینی در ابتدای سخنرانی روز قدس 👈🏻 رهبر انقلاب: حضور امروز مردم در راهپیمایی روز قدس معنای واقعی حماسه بود 🔺 رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی روز قدس: درود و سلام فراوان بر ملت عظیم‌الشأن ایران که امروز به معنای واقعی کلمه حماسه آفریدند و سلام و درود بر امام بزرگوار راحل که بنیانگذار این بنیان مبارک برای همیشه دورانهای آینده بودند. امروز به معنای واقعی کلمه حضور مردم تا آن جایی که من اطلاع پیدا کردم و بعضی را دیدم در همه جای کشور به معنای واقعی کلمه حماسه بود، باعظمت بود، مردم با انگیزه تمام وارد میدان شدند. این حرکت عظیم مردمی یک کار بزرگ و بابرکت است. حضور شما در میدان سیاسی و مردمی برای دفاع از قدس، دفاع واقعی از قدس است. این دفاع واقعی است. آن کسانی که با جسم و جان خود امروز دارند از قدس، از مسجدالأقصی قبله اول مسلمین دفاع میکنند با این حرکت شما دلگرم میشوند، نیرو میگیرند، استقامت پیدا میکنند و به امید خدا حرکت فلسطینی و مبارزه بزرگ فلسطینی به نتایج نهایی خود که نتایج مبارکی خواهد بود به توفیق الهی نزدیک خواهد شد. 🔺 من امروز درباره مسائل قدس و فلسطین مطالبی را با برادران و عزیزان فلسطینی میخواهم مطرح کنم و به زبان عربی سخن خواهم گفت. در این باره با مردم خودمان بارها صحبت کردیم و مطالبی را عرض کردیم. امروز خطاب من به برادران فلسطینی و همه دنیای اسلام به خصوص برادران عرب است. ۱۴۰۱/۲/۹ 🏷 🌙 @Khamenei_ir
انا لله و انا الیه راجعون حاج نادر طالب زاده به رحمت حق پیوست. طالب‌زاده از نسل جوانانی بود که در دل خانواده‌ای نظامی در عصر پهلوی و از دل آمریکا، مجذوب جاذبه الهی امام خمینی شد و در جرگه حامیان انقلاب اسلامی قرار گرفت و در این راه پربهجت تا پایان عمر ثابت قدم ماند. او را به حق باید ادامه راه آوینی دانست که در پیوند زدن هنر به عرصه جهاد و مقاومت، پیشگام بود. خدایش رحمت کند. @rozaneebefarda
آتشی که از خطبه شعله ور می شد. بررسی دیدگاه آیت الله عبدالکریم زنجانی در مساله فلسطین در خطبه الناریه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▪️از جمله اندیشمندانی که حساسیت بسیاری نسبت به مسئله فلسطین داشت، آیت‌الله عبدالکریم زنجانی بود. وی در سال 1318، به مصر، سوریه و فلسطین سفر و در بیت‌المقدس علیه تهدید صهیونیست‌ها سخنرانی تندی کرد. این سخنرانی در مسجدالاقصی به «خطبه الناریه» (سخنرانی آتشین) معروف شد.(۱) 🔹-ایشان در همان سخنرانی- ضمن اخطار و تحقیر سران رژیم صهیونیستی و دولت های استعمارگر، خطاب به سران کشورهای عرب و مسلمانان گفت: ای امیران عرب! ای مسلمانان با حمیت! در آن هنگام که دول استعمارگر پیروز، دندان‌های خون‌آشام خود را در حال حمله به شما نشان می‌دهند، نیت شوم و پلیدش را عیان می‌بینید که ایده و آرزوهای شما در قاموس عدل و انصافش محلی ندارد و قربانگاه خود را در زوایای تاریک و نکبت بار دلش آشکارا می‌نگرید، چرا سرگردانید؟ به یقین بدانید در این روزگار پرآشوب و غوغا، برای بقای موجودیت خود و جلوگیری از زوال و انقراض خویش از لوح وجود گیتی، جز این وسیله‌ای ندارید که در سایه هماهنگی و اتحاد کلمه، به دفاع جدی از میهن عزیز و قطع شرارت صهیونیزم خون‌آشام و ایادی پلید آن قیام کنید. از پای افتادگان و درماندگان فلسطین را دریابید تا پیروزی بر صهیونیزم و کامیابی در مقابل مخاطرات، از آن شما باشد؛ وگرنه در آن حال، ذلت دائمی و مرگ حتمی در این سرزمین برای اسلام و عرب در کمین شماست."(۲) ▪️پس از پایان این سخنرانی که با حضور ده ها هزار نفر از طبقات مختلف مردم، از علما و شخصیت های سیاسی، تجاری، فرهنگی و رجال نظامی انجام گرفت، جناب مفتی اعظم فلسطین برخاست و در مقابل کرسی خطابه قرار گرفت و خطاب به آیت الله زنجانی گفت: جناب آیت الله، پیشوای محبوب! ارشاد شما در مسجد اقصی برای فلسطین سودمندتر از صدهزار سپاه جنگ جو با تمام تجهیزات بود. شما با بیانات شیوا و مستدل و اعمال درخشان و بی نظیر خود، چنان منتی بر فلسطین نهاده اید که گردش ایام آن را زایل نسازد. این امر چنان شور و هیجانی در فرزندان میهن ایجاد کند که به زودی آوازه دفاع از فلسطین و حفظ شخصیت و حقوق آن، نقل محافل و ذکر مجالس گردد.(۳) -لازم بذکر است وقتی- با وقوع جنگ بین اعراب و اسرائیل، علمای بزرگ اعلان جهاد دادند. مقدم بر آنان آیت‌الله زنجانی بود که فتوای صریح جهاد علیه اسرائیل را داد. این موضع‌گیری از دغدغه­ عمیق او به اصلاح و اتحاد در جهان اسلام بر می‌آمد که حتی حاضر بود جان خود را در این راه فدا کند. تعهد به این رسالت باعث شد پس از اعلام جهاد بگوید: «اگر من توانایی حمل سلاح داشتم جزء اولین کسانی بودم که از عراق عازم جهاد با اسرائیل می‌شدم»(۴) 📚پاورقی ۱. یوسف خان‌محمدی، اندیشه سیاسی شیخ عبدالکریم زنجانی، قم، بوستان کتاب قم، 1388، صص 25-27 ۲. سید محمدسعید ثابت، یگانگی اسلام یا هماهنگی مذاهب مسلمین، ترجمه، عطا محمد سردارنیا، ص ۶۲ ۳. صفحة من رحلة الامام الزنجانى، ص 165 ۴.علی‌اکبر علیخانی و همکاران، اندیشه سیاسی متفکران مسلمان، ج 13، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1390، ص 25 @serat_zanjan @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حاج نادر طالب‌زاده با شهید سلیمانی و حاتمی‌کیا در یک قاب @rozaneebefarda
هدایت شده از خبرگزاری فارس
29.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند رستاخیز جان 🔹این مستند ساخته مرحوم نادر طالب‌زاده و برگرفته از مقاله شهید آوینی است. @Farsna
هدایت شده از KHAMENEI.IR
سخنرانی_تلویزیونی_به_مناسبت_روز_جهانی_قدس.mp3
2.64M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی در روز قدس. ۱۴۰۱/۲/۹ 🏷 📝 متن سخنرانی را بخوانید👇 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=50116
روزنه
انا لله و انا الیه راجعون حاج نادر طالب زاده به رحمت حق پیوست. طالب‌زاده از نسل جوانانی بود که د
پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت بسم الله الرحمن الرحیم با تأسف خبر درگذشت پژوهشگر و هنرمند انقلابی و پرتلاش و پرانگیزه آقای نادر طالب زاده رحمة الله علیه را دریافت کردم. به خانواده و بازماندگان و همکاران و دوستان ایشان صمیمانه تسلیت عرض میکنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت و پاداش نیک برای خدمات باارزش فرهنگی و رسانه‌ای ایشان مسألت می‌نمایم. سیّد علی خامنه ای ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ @rozaneebefarda
🔴قهرمان مبارزه با تحریف 🔻پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی در بزرگداشت آیت‌الله شهید مرتضی مطهری 🔸قطعه شعری که شهید مطهری در وصف امام خمینی سرود 🔸شهید مطهری از تقابل با انحراف، تا مصادره از سوی منحرفین 🔸بررسی تفاوت اندیشه های شهید مطهری و مهندس بازرگان 🔸مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در مورد شخصیت شناسی شهید مطهری/بخش اول 🔸 مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در مورد شخصیت شناسی شهید مطهری/بخش دوم 🔸مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در مورد شخصیت شناسی شهید مطهری/بخش سوم 🔸مطهری پیش قراول مبارزه با تفکر مادی و التقاط 🔸مبارزه با التقاط و تحریف، از صحابه صدر اسلام تا شهید آیت‌الله مطهری 🔸شهید مطهری؛ مبارزه با خط التقاط و نفوذ 🔸 روش مبارزه شهید مطهری با التقاط 🔸 وقتی شهید مطهری از کتابی به ظاهر اسلامی 300 غلط کشف می‌کند! 🔸خاطره شهید مفتح از دغدغه کم‌نظیر شهید مطهری نسبت به آثار التقاطی 🔸مخالفان مطهری، از مادیون تا ملی‌گراها 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
زندگی بر دهانه آتشفشان در ستایش انقلاب اسلامی [صفحه 1از 2] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 استاد شهید ، شاگرد برجسته آیات بروجردی، علامه طباطبایی و امام خمینی است. عقبه مطالعات حوزوی او به اندازه ای هست که هیچ کس را یارای آن نباشد که او را از سرآمدان علمای معاصر حوزه قم نشناسد. مطهری یک حقیقت است؛ حقیقتی انکارناشدنی و البته همچنان ناشناخته. شهید مطهری هنوز و همچنان مسئله جامعه ایرانی است؛ شناخت سلوک سیاسی و مشرب علمی او، همچنان گره گشاست و تکثیر و تکرار مطهری، همچنان خلأ راهبردی حوزه علمیه در عصر استقرار است. مطهری گرچه به فلسفه دانی و فقاهت و قلم و خطابه و روزآمدی و انقلابی گری و نوگرایی مشهور است اما هنوز ابعاد ناشناخته ای از زندگانی او وجود دارد که استفاده کامل از برکت وجودی وی در گرو دستیابی بدان است. شهید مطهری در نیمه دوم دهه 30 و در دوران زعامت آیت الله بروجردی، همپای برخی استادانش و همراه با بعضی هم طرازانش، بر طرح متمرکز بود. طرحی که بعد از مدت ها هم اندیشی نخبگان و بزرگان حوزه قم، به نتیجه رسید و تنها یک قدم مانده به اجرا، در اتفاقی تلخ و باورناپذیر، تأییدیه اولیه زعیم قم را از دست داد و ناگزیر همه رشته ها به چشم برهم زدنی پنبه شد و به تاریخ پیوست! شکست طرح تحول حوزه در دهه 30 ریشه در دو عامل اصلی داشت؛ 1- کهنه اندیش و ایستایی که هر تغییری را دشمن دیانت و روحانیت تلقی می کردند و این طرح را عامل برهم خوردن روزگار عافیت می پنداشتند. همینان مهم ترین جریان مخالف در مقابل بعض اصلاحات حوزوی آقای بروجردی در قم و نجف بودند. 2- معدود اطرافیان و بعض اعضای بیت آیت الله بروجردی که مع الاسف علاوه بر کج اندیشی، آلوده به هم بودند! همین جماعت ایضا زمینه تحریک و سرکوب فدائیان و فاصله گرفتن برخی فضلای وقت از بیت آقای بروجردی(خاصه امثال امام خمینی و مطهری و بهجت و...) را فراهم کردند. شکست اصلاحات حوزه علاوه بر آنکه زمینه روزآمدی و تحول ساختاری نهاد روحانیت را از بین برد، کناره گیری امام از بیت آقای بروجردی، قهر آقا مرتضای حائری از قم و کوچ مرتضی مطهری به تهران را در پی داشت! در واقع با این اتفاق تلخ، سه نسل مؤثر از حوزویان از نقش آفرینی جدی در تحولات حوزه، برکنار ماندند. زندگانی مرحوم مطهری در بدو ورود به تهران، با تلخی های فراوانی همراه بود؛ شاید مرور آن مقطع، تسکینی باشد برای طلاب مجاهدی که این روزها با سختی معیشتی به مجاهده علمی مشغولند. مطهری اما آبدیده بود، صبر کرد، تلاش کرد و دوام آورد. او در مدتی نه چندان طولانی با محیط جدید خود را وفق داد بدون آنکه رنگ محیط به خود بگیرد. دوران تأثیرگذاری مجتهد اراده مند قم در تهران آغاز شد؛ او در دانشگاه تدریس داشت اما برخلاف برخی علمای تهران، به درس و بحث بسنده نکرد و این بود که به مرور از محافل مذهبی مانند گرفته تا مجامع روشنفکری مانند انجمن های اسلامی معلمان و مهندسان و حسینیه ارشاد، رد پایش پیدا شد. روح حقیقت طلب مطهری موجب شد پرسش های تازه را به معارف دین عرضه کند و با استنطاق از منابع دینی، پاسخ های عمیق، اجتهادی و روزآمد را به مخاطب ارائه دهد و همین روند بود که بر محبوبیت و تأثیرگذاری جدی او در پایتخت افزود. در کنار برداشت های اجتهادی و تعامل گسترده با طیف های مختلف فکری، شاخصه مهم مطهری اما، فاصله گذاری عقیدتی و فکری او با پیروان مکاتب انحرافی و نحله های التاقاطی بود. مطهری گرچه به اقتضای تکلیف با همگان نشست و برخاست داشت (که البته ممکن است در تحلیل های پسینی نقدهایی نیز بدان وارد باشد)، اما هم مطهری و هم همنشینان او خوب می دانستند که نمی توان در او طمع کرد. این است که مطهری گرچه از تاسیس متاع تا تشکیل حسینیه ارشاد، با امثال بازرگان و سحابی و دیگران همنشین بود اما هرگز هضم نشد و هیچ کس نتوانست او را مصادره کند. او خودش بود! چنانکه همنشینی با امثال هم نتوانست طهارت سیاسی او را به ننگ و عار درباری بودن بیالاید. ادامه یادداشت در: https://eitaa.com/rozaneebefarda/8188 @rozaneebefarda ادامه👇
زندگی بر دهانه آتشفشان در ستایش انقلاب اسلامی [صفحه 2 از 2] تنها بازخوانی محققانه سلوک سیاسی-اجتماعی مطهری است که از تصویرسازی های تحریف شده در مورد مطهری پیش گیری خواهد کرد. چه اینکه این روزها تلاش هایی صورت گرفته برای مصادره یا تحریف مطهری؛ نمونه اگر بخواهید خاطرات (همان ) که توسط و با پول بیت المال مسلمین در داخل چاپ شد و در آن مطهری را تلویحا درباری نامیدند و بلکه درباری شدن امثال نصر(که پدرش درباری بود) را به توصیه او دانستند! یا چنان که در مهرنامه و سیاست نامه خواست تصویری و به سان از مطهری ارائه دهد و او را که اسوه انقلابیون بود، در مقابل آنان جا بزند! برداشت های آکنده از زمان پریشی و تحریف، چونان که در یادداشت های پراکنده امثال می بینیم نیز نسبت روشنی با حقیقت مطهری ندارد و لذا تلاش نافرجام دوستانش در برای جا زدن مطهری در زمره حلقه ، نیز ناروا و بیراه است(چه اینکه جناب جعفریان خود بهتر می داند مطهری با کدامین انگیزه و با کدامین شرط و شروط که همه در خدمت به سربازان نهضت امام بود، حضور موقت در دارالتبلیغ را پذیرفت) مطهری اما برخلاف بافته های اغیار، نه چونان شریعتی و بازرگان التقاطی است و نه آنچنان که نصر و سایر درباریان به دروغ در پی القای آنند، درباری است! و نه آنچنان که آرزومندند و تلاش مذبوحانه شان را در این جهت بکار بسته اند، اعتدالی است! اسوه های اعتدالی ها نه امثال مطهری که به حق کسانی مانند است. کسی که از ابتدای نهضت امام تا پایان، سیاست یک به نعل و یکی به میخ را در پیش گرفته بود و آنچنان می نمایاند که نبود و آنچنان بود که نمی نمود! همین است که شریعتمداری و نهضت آزادی هر دو در آستانه پیروزی بر طبل تفرقه در صفوفق انقلابیون کوفتند و به بهانه حفظ قانون اساسی مشروطه، آخرین تلاش ها را برای حفظ سلطنت و شاه به کار بستند! مطهری صریح بود، گرچه در ترویج حق، راه تعامل را نمی بست و با پیروان مکاتب باطل گاه ساعتها وقت گرنمایه به گفت و گو خرج می نمود اما، او کسی نبود که پیشه کند و به اقتضای منافع شخصی یا باندی، از حق گویی کوتاه بیاید. این بود که در کارنامه مطهری، همواره مواجهه های جدی با جریان های فکری مختلف را می بینیم؛ گاه با پورداوود(از بانیان باستان گرایی در دوران جدید) سینه به سینه می شد، گاه دست رد بر سینه مجاهدین می کوفت، گاه در دل دانشگاه تهران با و به محاجه می نشست، گاه شلاق بیداری بر فرق فرقان بدلی می زد و گاهی دیگر به زهدفروشی و انحراف آشکار امثال خرده می گرفت. مخالفت با (معلم پرشور خراسانی که خود مطهری در مشهوریتش نقش اساسی داشت) را اگر تکلیف می دانست، دریغ نمی کرد؛ حتی اگر طرفداران متعصب شریعتی تا مرز دشمنی با او پیش بروند. بازرگان و نهضت آزادی اما، پیچیده ترین جریانی بود که مطهری در آخرین روزهای زندگانی در تدارک جدا کردن راهش از آنها بود. همو البته در بدو ورود امام به تهران و در جابجا کردن محل سکونت امام، سیلی های سختی به فرزندان معنوی نهضت آزادی زده بود اما فرزندان فکری شریعتی فرصت برای تمام کردن این پروژه دشوار را به او ندادند و مطهری آخرین برگ دفتر عمرش را به خط خون امضا کرد. مطهری نه ربطی به درباری ها دارد، نه رابطه ای با التقاطی ها دارد، نه نسبتی با اعتدالی ها! مطهری مطهر است و این است که او را به حق باید اسوه دانست. اسوه ای که علی رغم تأکید امام بر آثار نابش، و علی رغم تصریحات رهبری حکیم انقلاب اسلامی، هنوز که هنوز است در زادگاه فکری خویش (حوزه مقدسه) گمنام و غریب است. شاید بتوان برای قصور و تقصیر برخی متولیان حوزوی در چهار دهه گذشته در محجوریت آثار این شهید در حوزه، توجیهی آورد اما حتما هرگز نمی توان از قصور و تقصیر جریان انقلابی حوزه در بازخوانی مشرب فکری و سلوک سیاسی شهید مطهری، به آسانی درگذشت. روزگار غربت این روزهای جریان انقلابی حوزه، حاصل بی مهری به اسوه هایی است که بازخوانی زندگانی شان، چونان شمشیری بران، و را یکجا کنار خواهد زد و شعار انقلاب اسلامی و آرمان و منویات رهبری را به عینیت نزدیک تر خواهد کرد. این روزهای بیش از هر زمان دیگری به مطهری نیازمندیم؛ آنکه به حق و پرچمدار و نماد است. @rozaneebefarda
آیت الله مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه 💥اختصاصی @rozaneebdfarda 🔻🔻🔻 وقتی از ٬ سخن به میان می آید٬ رویکرد تحول گرایانه ایشان نسبت به حوزه مقدسه قم کمتر مورد توجه قرار می گیرد اما تاریخ از یاد نمی برد که او در ضمن اعتقاد حداکثری به اصالت و کارآمدی نهاد روحانیت٬ تغییرات و تحولات بنیادین این نهاد دینی را از ضروریات می دانست. شهید مطهری هرگز خود را به بیان دغدغه های صرف و ٬ محدود نکرد و برای تکامل و بالندگی حوزه٬ و داشت. برنامه آیت الله شهید و عده دیگری از ٬ اگرچه ابتدا با موافقت و تایید زعیم عظمای قم مواجه شد اما با و برخی اطرافیان بی سواد و وابسته به دربار٬ ناتمام ماند و شهید بعد از آنکه از تأثیرگذاری در عرصه تحول حوزه ناکام شد٬ ناگزیر ره تهران در پیش گرفت. بدخواهان و خناسان٬ مطهری فاضل٬ متقی و دلسوز را در منظر چنان جلوه دادند که نه تنها از ‌پذیرفتن او که از مطالعه عریضه مکتوب آیت الله مطهری نیز امتناع کردند و مطهری غریبانه از حضور موثر در امور حوزه برکنار ماند. بعدها در دهه چهل و پنجاه به اشارت امام مبنی بر حضور علمای انقلابی در کرسی های علمی قم٬ ایشان معدود جلساتی در قم داشت که برکات فراوانی را منتج شد اما هرگز دیگر حوزه نتوانست از اندیشه ناب مطهری در جهت اصلاح ساختارها بهره ببرد. اکنون در سالگرد چهل سالگی شهادت آن متفکر کم نظیر معاصر٬ خادمی ها و شیخ غلامرضاهایی پیدا شده اند که استوانه های علمی حوزه را با انواع روشهای ناجوانمردانه از میدان بدر می کنند تا بتوانند با ادبیاتی تقدس مأبانه به ستیز با تحول حوزه بپردازند و بر طبل جدایی دین از سیاست بکوبند. دشمنان دیروز امام و شهید مطهری٬ اکنون با یک تیر دو نشان می زنند؛ همزمان هم با تحول مقابله می کنند که انزوای کلیسایی را خدای ناکرده ممکن است به دنبال داشته باشد و از طرف دیگر در پی فاصله حوزه و‌ نظام هستند. شهید مطهری در عین حال که پیشگام تحول حوزه است٬ نماد نیز هست و از همین رو همزمان و به دشمنی با او و امثال او ادامه می دهند‌. بازخوانی سیره انقلابی و شیوه تحولخواهی آیت الله مطهری٬ گمشده امروز حوزه مقدسه قم است که باید بسیار از آن سخن گفت تا توطئه بایکوت و واژگونه نمایی٬ سیره و سیمای آن اسوه نستوه را بیش از این مخدوش ننماید. @rozaneebdfarda
روایت از شاخصه های عالم دینی در نگاه آیت الله العظمی 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹داستانى را من خيلى سابق از يكى از علماى قم شنيدم. در ميان علما و گذشته در اين صد سال اخير، مرحوم ميرزاى شيرازى (ميرزاى بزرگ، مرحوم حاج ميرزا محمدحسن، همانكه را تحريم كرد) از كسانى است كه در علم و در عقل و در تقوا تقريباً در طراز اول است، و مخصوصاً در صفا و معنويت شايد در طبقه مراجع كسى به حد او نرسيده يا كمتر رسيده است، و ظاهرش هم هيچ نشان نمى داد، خيلى مرد عجيبى بوده است. 🔸در يكى از شهرستانها يك ملايى بوده است، بعضى از دوستان ميرزا گفته بودند ما نامهاى خدمت ايشان نوشتيم و از ايشان تأييد خواستيم كه اين آقا در اين شهرستان هست؛ مرتب نامه به ايشان نوشتيم كه فلان شخص در اين شهر مردى است خيلى عالم، در اين حد عالم است، است و خيلى هم باتقوا، شما ايشان را تأييد كنيد، مثلًا اجازه به ايشان بدهيد. مى گويد: ما نامه نوشتيم، ميرزا جواب نداد. بار ديگر نامه مىنويسد، باز تعريف مىكند كه اين مردى است بسيار عالم و باتقوا، هم علمش را تأييد مى كند و هم تقوايش را. باز ميرزا جواب نداد. تا بالاخره آن كسى كه اينهمه او را تأييد مى كرده بلند مى شود مى رود سامره كه چرا ميرزا جواب نداد، آيا به حرف ما اعتماد نكرد؟ رفت و گفت: آقا! چرا ما هر چه براى اين آقا تأييد خواستيم شما تأييد نكرديد، چرا نامه هاى ما را جواب نداديد، آيا حرف ما را قبول نداريد كه او مرد عالم و باتقوايى است؟ [میرزای شیرازی] فرمود: چرا، همه حرفهاى شما را قبول كردم. پس چرا شما تأييد نكرديد؟ فرمود: تو همواره در نامه هايت نوشتى كه اين چقدر عالم است و چقدر باتقواست، در يك نامه ات ننوشتى كه در چه حدى است؟ براى ملّا٬ علم و تقوا كافى نيست، عقل و فكر و دورانديشى و هوشيارى و ادراك شرايط زمانِ خودش و شناختن مردم، اينها خودش ركن اساسى است. خيلى هم عالم و باتقوا باشد اما يك آدم ، نتيجه چيست؟ مىشود، يعنى ابزارى از اسلام در دست ضداسلام ها، ابزارى از علم و تقوا در دست فاسق و فاجرها؛ فايدهاش چيست؟ تو هيچ اسمى از آن مسأله عمده نبرده بودى. من نمى توانم كسى را فقط به دليل علم و تقوا تأييد كنم درصورتىكه براى من محرز نيست كه از نظر عقل و تدبير و هوشيارى و درك شرايط زمان و درك و شناخت مردم در چه حدى است. بسيار خوب، آدم عالم و باتقوا براى خودش آدم خوبى است، اما من نمى توانم مقدّرات اسلامى مردم را در دست كسى بدهم كه عقلش براى من محرز نيست. (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج27، ص 498) 🔶حاشیه در عصر حاضر با پدیده مواجهیم که تمرکز خود را بر قرار داده اند و سوگمندانه٬ مهم ترین شاخصه مورد تاکیدشان٬ تسلط به اصطلاحات علمی است و کمتر به توانمندی و صلاحیت افراد در اداره مقدرات اسلام و لوازم آن توجه دارند. آنان با سلب مسؤولیت سیاسی/اجتماعی از خود٬ مرجعیت شیعه را از یک نهاد مقتدر و کارآمد به خرده جریانی کم اثر که صرفا جایگاه دانشی دارد٬ تقلیل داده اند. آنگونه که خواندید٬ سلف صالح ما٬ همواره در صلاحیت سنجی مجتهدان٬ به عقل و تدبیر و صلاحیت های مدیریتی فراتر از علم و تقوا٬ تاکید داشته اند. مساله ای که اگر اکنون مورد توجه قرار می گرفت٬ در پرهیز آنان از ریاست دینیه و عدم دعوت به خود و گریز از فعال کردن گسل های اختلاف و انشقاق٬ کفایت می نمود. @rozaneebefarda