روزنه
به نماز صبح و شبت سلام.... واگویه دلتنگی با امام زمان(عج) @rozaneebefarda
واگویهای با امام عصر(عج)
لب ما و قصه زلف تو، چه توهمی، چه حکایتی!
تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی، چه عنایتی!
به نماز صبح و شبت سلام، و به نور در نَسَبت سلام
و به خال کنج لبت سلام، که نشسته با چه ملاحتی
به جمال، وارث کوثری، به خدا محمد دیگری
به روایتی خود حیدری، چه شباهتی، چه اصالتی!
بلغالعلی به کمال تو، کشفالدجی به جمال تو
به تو و قشنگی خال تو، صلوات هر دم و ساعتی
شده پر دو چشم در ازل، یکی از شراب و یکی عسل
نظرت چه کرده در این غزل، که چنین گرفته قرابتی
تو که آینه تو که آیتی، تو که آبروی عبادتی
تو که با دل همه راحتی، تو قیام کن که قیامتی
زد اگر کسی در ِخانهات، دل ماست کرده بهانهات
همه جا گرفته نشانهات، به چه حسرتی، به چه حالتی!
نه مرا نبین، رصدم نکن، و نظر به خوب و بدم نکن
ز درت بیا و ردم نکن، تو که آستان سخاوتی
┄┅┅❅ ?❅┅┅┄
شاعر: جناب آقای قاسم صرافان
@rozaneebefarda
عضور ارشد گروهک حوزوی موسوم به مجمع محققین:
حجاب تصمیمی شخصی است و تجسس در آن جایز نیست!
بدون شرح
#سکولاریسم_حوزوی
@rozaneebefarda
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 گروهی خودجوش به نام شورای عالی اجتهاد در انگلیس! حکم به طهارت سگ دادند!
از اعضای این گروه دو نفر فقیه هستند یکی سیدمصطفی محقق دادماد، و دیگری حیدر حبالله؛
مدل اجتهاد این دوستان جالب است!
ابتدا میگویند در قرآن هیچ دلیلی بر نجاست سگ نداریم و اتفاقا در سوره کهف، سگ را عضوی از خانواده دانستند!😳😳😳😳
(سَيَقُولُونَ ثَلاثَةٌ رابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَ يَقُولُونَ خمسه سادسهم کلبهم... از اینکه گفته ششمی سگشان است یعنی جزء خانواده گرفته است😐)
پس قرآن وجود سگ را کنار خانواده مدح هم کرده!
❗️ روایات هم دو دسته است، روایات زیادی میگوید از آبی که سگ خورده ننوشید و وضو نگیرید، ولی یک روایت هم هست که از ابن مسکان از امام میپرسد اگر شتر،گربه، سگ، یا سایر حیوانات آب خوردند وضو یا غسل میشود انجام داد و امام میگوید مانعی ندارد ولی بهتر است آب دیگری استفاده کنید!
و بعد از این روایت میگوید الجمع مهما امکن اولی من الطرح و نهایت به ضمیمه مدح قرآن! میگوید جمع روایات این است که همههههه اون روایات مانعه کراهته و آب نجس نمیشه و سگ نجس نیست!
و اگر در روایات دیگر گفته نجس بخاطر حیوانات ولگرد بوده که نجاست بهشان میچسبیده وگرنه خانگی تمیز است و نجس نیست!
❗️ تو را به خدا با این نحو اجتهاد چیزی از دین باقی خواهد ماند؟!
برای جمع تبرعی مثالی بهتر از این جمعهای اقای محقق داماد پیدا میکنید؟!
الجمع مهما امکن جمع عرفی است نه جمع دلبخواهی! نه جمعی که پسند انگلیسی ها باشد!
MEMBERS - International Centre for Collective Ijtihad
https://www.collectiveijtihad.org/members
@HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت تلخ خانم محجبه رشتی که چند روز قبل مورد هجوم وحشیانهی یک بیحجاب ولنگار قرار گرفت
🔸 حاشیه روزنه
دستگیری سریع آن زن هتاک و انتشار فیلم عذرخواهی او اتفاق خوبی بود اما بعید به نظر میرسد که این سنخ اقدامات موجب #بازدارندگی شود.
یادمان نرفته که بخاطر تذکر صریح #امامجمعه_رشت نسبت به #کشفحجاب چه غوغایی به پا کردند و آسمان و زمین را به هم دوختند که چرا به آن زنان حریمشکن مثلا اهانت شده!
حالا آن عزیزان نگران حقوق بیحجابان کجا هستند؟
آقایان معمم موسوم به #آخوندهای_صورتی که میخواهید با #کار_فرهنگی مکشوفههای بیحیا و هتاک را هدایت کنید؛ خب بفرمایید! کو کار فرهنگیتان؟ کجایید؟
چرا روزه سکوت گرفتهاید در مقابل رفتار وحشیانه زنان هرزه و هتاک و مکشوفه؟!
همانطور که هزار بار گفتهایم؛ اگر دستگاههای مسئول در پاسداشت حرمت قانون و شریعت #محکم و #بیلکنت اقدام نکنند، زمینه برای #دوقطبیسازیهای_خطرناک_خیابانی فراهم میشود.
وقتی مقابل کشف حجاب برخورد قانونی صورت نگیرد، مکشوفههای هتاکی پیدا میشوند که حریم حجاب زنان محجوب و متدین را به مخاطره میاندازند!
مدافعان #لایحه_حجاب میخواهند با #پیامک و #جریمه_مالی جلوی این جماعت را بگیرند؟
اگر همین رویه ادامه پیدا کند، شاهد اتفاقات تلختری خواهیم بود که آن زمان علاج واقعه بسیار پرهزینهتر و سختتر خواهد بود!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| گزارش کامل مصاحبه با خانم محجبهی رشتی که مورد هجوم زن هتاک مکشوفه قرار گرفت
@rozaneebefarda
ضرب و شتم همسر شهید مدافع حرم بخاطر امر به معروف!
آخوندهای صورتی و مدافعان حقوق زنان مکشوفه حرفی برای گفتن ندارند که استفاده کنیم؟!
آیا زنان هتاک با پیامک و تهدید به جریمه مالی، بر سر جای خود مینشینند؟
یا روز به روز پیشروی خواهند کرد؟
خطر #فتح_سنگر_به_سنگر در مسئله حجاب و عفاف بیخ گوش ماست!
با شعر و شعار و کار فرهنگی تویتری/اینستاگرامی تخیلی مدنظر برخی دوستان نمیشود جلوی این #کودتای_فرهنگی_خزنده را گرفت!
اگر متولیان امر در پاسداشت حریم قانون و شریعت بیلکنت و محکم نایستند، فضا برای ایجاد #دوقطبیهای_خطرناک_خیابانی فراهم خواهد شد.
@rozaneebefarda
هتک حرمت زنان مؤمنه و رسوایی #سکولارهای_حوزوی!
#سکولارهای_حوزوی آتشبیار معرکه ۱۴۰۱ که در ماجرای فوت آن زن سنی کردزبان آن مرثیهسراییها را کردند و برای مان از نهجالبلاغه و امیرالمؤمنین علیه السلام و ماجرای خلخال در آوردن از پای زن یهودی داد سخن دادند، در ماجراهای تلخ اخیر که زنان محجبه و مؤمنه مورد تهاجم عدهای زن هتاک مکشوفه واقع شدهاند، روزه سکوت گرفتهاند!
این اتفاقات و این برخوردهای دوگانه و غش کردنهای سریالی به طرف دشمنان دین و نظام، رسوایشان خواهد کرد.
@rozaneebefarda
اعتراض حاج احمد پناهیان به دعوت بهبودی به قم.mp3
4.13M
🎙بشنوید|| اعتراض حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد پناهیان در مراسم شهادت امام باقر(ع) به دعوت از هدایتالله بهبودی به یکی از مؤسسات انقلابی قم برای سخنرانی درباره امام خمینی(ره)
🔹همین چند روز پیش در مراسم رحلت امام (ره) در هیئت نسبت به دروغهایی که در کتاب #الف_لام_خمینی به امام(ره) نسبت داده شده بود [صحبت کردیم] و بعضی از مستنداتش را در آن جلسه برایتان خواندم.
یک دفعه یک موسسه انقلابی در همین شهر، بهبودی را دعوت میکند برای سخنرانی!
او به ما بگوید امام کیست؟ کجاییم؟
@rozaneebefarda
◾️انا لله و انا الیه راجعون
⚫️ حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا آشتیانی نماینده سابق مردم قم در مجلس شورای اسلامی و عضو جامعه مدرسین قم در سن ۸۳ سالگی به رحمت ایزدی پیوست.
▪️ضمن عرض تسلیت، مراسم تشییع ایشان روز یکشنبه ۴ تیر ساعت ۱۷ از مسجد امام حسن عسکری علیه السلام به سمت حرم مطهر حضرت معصومه علیها السلام خواهد بود.
▪️ضمنا مراسم شب اول نیز همان شب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد امام حسن عسکری علیه السلام برگزار خواهد شد.
مرحوم آشتیانی نمونهای از یک #کارگزار_موفق_متعهد_و_پاک_و_مردمی بود که حضور او در مجلس موجب میشد طراز نمایندگی مجلس ارتقا یابد.
اخلاص و خدمتگذاری و تقوای پرهیز از قدرت، شاخصه بارز این مرد خدا بود.
صلوات و حمدی به روح ایشان هدیه کنیم.
@rozaneebefarda
روزنه
عضور ارشد گروهک حوزوی موسوم به مجمع محققین: حجاب تصمیمی شخصی است و تجسس در آن جایز نیست! بدون شرح
مسئله حجاب و دلیل سکوت سکولارها!
حجتالاسلام دکتر مهدویزادگان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
حوزوی سکولار اندیش می گوید:
"حجاب تصمیمی شخصی است و تجسس در آن جایز نیست!".
او این سخن را خطاب به کسانی گفته است که مستند به کتاب و سنت و عقل حجاب را امری اجتماعی و واجب شرعی و عقلایی می دانند.
گرچه این سخن شخصی است و هیچ ربط و انبعاثی از معارف اسلامی ندارد. اما چرا این حضرات برابر خشونت هتاکین علیه بانوان محجبه سکوت اختیار کرده اعمال آنان را بر اساس همان عقیده باطل شان ( شخصی بودن حجاب ) محکوم نمی کنند؟!
چرا آن نویسنده ای که در راه سست کردن مستندات شرعی و عقلی آموزه حجاب عمری را بیهوده صرف کرده است و ده ها صفحه برداشت های بی ربط را برای اثبات نتیجه ی باطل، به هم بافته است، متنی کوتاه و لو به قدر یک صفحه، در محکومیت اعمال خشونت بار مخالفین حجاب نمی نویسد؟!
به راستی، دلیل این سکوت چیست؟
چنین سکوتی بی معنا و مفهوم نیست و باید معلوم کرد که دلیل سکوت شان چیست. بدیهی است که نمی توان منتظر ماند تا پاسخی از ناحیه ساکتین بشنویم. بلکه باید پاسخ معقول را بیان کرد تا مگر توضیحی از ناحیه آنان به گوش رسد.
ممکن است در توجیه این سکوت گفته شود که آنان بخاطر بهره برداری دیدگاه متشرعه سکوت می کنند. گرچه این بهانه عذر بدتر از گناه است. مگر مروجان فرهنگ بی حجابی و عریان گری از دیدگاه ساکتین بهره برداری نمی کنند که فقط نگران بهره برداری متشرعه هستند. بنابراین، دلیل سکوت شان این گفته نمی تواند باشد.
حقیقت آن است که منازعه این جماعت معمم سکولار اساساً کبروی نیست. مساله این نیست که متشرعین حجاب را امری اجتماعی می دانند ولی آنها شخصی می دانند. آنها نیز این مساله را اجتماعی می دانند، لکن اختلاف شان در مصداق امر اجتماعی است.
از نظر ساکتین حجاب امر شخصی است ولی بیحجابی امر اجتماعی است. چون بی حجابی مقتضای جامعه سکولار است. و از آنجا که این جماعت همسو و موافق با خواسته جامعه سکولار هستند، سکوت اختیار کرده اند. چنین سکوتی نه فقط نشانه تایید خواسته جامعه دنیوی شده بلکه تایید خشونت طلبی هتاکین است.
دردمندانه باید گفت که اگر این دسته از معممین پیش از انقلاب می زیستند، چه نسبتی با حاکمیت طاغوت می داشتند؟
قدر متیقن، حکومتی که مروج مقتضیات فرهنگی جامعه سکولار (بیحجابی و عریانگری) است، از ناحیه این جماعت سکولار حوزوی احساس خطر نمیکرد بلکه ای بسا که آنان را در زمره موافقان و مویدان فرهنگی خود تلقی میکرد.
@rozaneebefarda
با زائران اهل سنت در مکه
از همخوانی تا همدلی
یادداشتهای حج/۸
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی|| حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
چهرههای صمیمی ، مهربان و بشاش ، برخی دستار و جمعی کلاه سفید عرقچین بر سر ، با تن پوش های مختلف ، لهجه هایشان در ابراز ارادت و محبت و سلام ،رنگ و بوی جای جای کشور عزیز و فرهنگ رنگارنگ و زیبای وطن را دارد.
رغم همه تنوع در پوشش ها و گویش ها، همه با صفا و همدل کنار هم.
▪️هم زبانی محرمی دیگر خود است /
همدلی از همزبانی بهتر است .
جلسه ساده ولی سرشار از محبت و نشاط برپا شد که تابلویی از حضور اقوام از فارس ، بلوچ و کرد و صفحه ای از دلداری ایرانیان به پیامبر خدا و خاندانش و نمایشی از فهم و درک و فرهنگ ایرانیان است .
هتل دار شیبی که اقامت گاه کاروان های زائران اهل سنت ایران از تایباد ، بوکان، سراوان و کرمانشاه در یکی از محل های نزدیک مسجدالحرام روز ۳۱ خرداد میزبان نماینده رهبری معظم انقلاب اسلامی در امور حج و زيارت و رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولان بعثه و ستاد حج بود.
مسئولان ایرانی هتل از مدیر و خدمه و عوامل جمعی شیعه و جمعی از اهل سنت اند، در فضایی بسیار صمیمی همراه با رفاقت و همدلی ها و همکاری در اداره مجموعه و ارائه خدمات به زایران اهل سنت ایرانی شعف انگیز و باعث سرور بود. به طوری که از نمی شد شیعه و سنی را ازهم تمیز داد . این یکدلی و همکاری و دوستی از برکات حج و لطف و عنایت پیامبر رحمت است.
باید گفت :
▪️خضر ره اتحاد ترک لباس خودی است/
ما و مجنون در ازل نوشیده ایم از یک شراب .
دوری شهرها و تنوع گویش و لهجه و شریعت حجاب اتحاد نبوده و نیست . ما همه از کاسه پربرکت نبی اعظم اسلام زمزم وحدت سرکشیده ایم.
همکاری و یکرنگی و تعاون و سبقت در خدمت به زائران توسط جوانان شیعه و سنی چنان زیبا و دیدنی بود که می شد گفت که تجلی عینیت وحدت و مودت و اخوت اسلامی بود.
🔸 همه با هم وارد سالن هتل دار شیبی شدیم سالن غذا خوری که زائران و عوامل برای برپایی مراسم ضیافت و حضور نماینده ولی فقیه با تغییر چیدمان صندلیها و فراهم کردن تجهیزات صوت و نصب پرده ویدئو پروژکتور و تریبون آماده کرده بودند. و همه آماده و منتظر ورود شان بودند .
در بدو ورود علما و روحانیون اهل سنت کاروانها به استقبال آمدند و خوشامد گفتند .
ورود حجه الاسلام والمسلمین نواب به سالن همراه شد با ابراز محبت و سلام و خیر مقدم زنان و مردان که به احترام از جایشان برخاسته بودند . یکی از روحانیون میانسال با شور خاصی از جمیعت خواست که با ذکر صلوات به نماینده رهبری خوش آمد بگویند.
جمیعت چند صد نفره زائران اهل سنت با لباس های زیبای محلی هر یک با کلام و دست تکان دادن و بلند شدن و درخواست دعا ابراز محبت و احترام می کردند.
🔸ماموستا هیمن کاظمی روحانی جوان بوکانی به صدای زیبا به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت.
شروع جلسه ، کلیپ خیر مقدمی بود که از دختر خانم سه ساله کرمانشاهی با لهجه شیرین کودکانه و کردی بود که در آغاز جلسه پخش شد و حال و هوای جلسه را دگرگون کرد.
او با خیر مقدم به سرپرست حجاج ايراني که از ایشان با عنوان حاج آقا نواب یاد می کرد ، گفت :حاج آقا نواب ! شما را خیلی دوست داریم چون سید هستی ، حاج آقا نواب سلام ما را به آقا برسونید و مراقب حاجی ها باشید.
بغضها هنگامی ترکید که با زبان معصومانه و شیرینش گفت : آقای نواب در عرفات حاج قاسم دعا کنید!
حاج قاسم خیلی آقا را دوست داشت !
همه دلتنگ نام وسردار دلها و لبخندها ، نگاهها ها و رشادت های او بودند .گویا حاج قاسم کلمه رمزی بود که همه عقده ها وا شد و اشک ها بر گونه جاری شد .
▪️حالم چه بد شده ز نبود مکررت/
گاهی ز پشت ابر بیا دل تو شاد کن.
زبان معصومانه و شیرین فاطمه خانم لطفی ، به قدر سالها دلتنگی از عدم حضور سردار بزرگ ، زائران و روحانیون اهل سنت و همه مهمانان اشک ریختند و اندوه فراقش تازه گردید و در همان حال که با دست اشکها از صورتشان پاک می کردند برای او دعا کردند و از بزرگی و قدرشناسی دختری کوچک شرمنده و خجل شدند ! که چرا ما نباید در همه این ایام و جای جای این شهر نام و یاد او را بزرگ و زنده نگه نداریم؟!
اما همه احساس دین و تعلق خاطر و محبت به سردار بزرگ چه از اهل سنت و شیعه را در خود زنده و ماندگار دیدند .
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
با زائران اهل سنت در مکه
از همخوانی تا همدلی
یادداشتهای حج/۸
[صفحه ۲ از ۲]
اختصاصی|| حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸 مولوی حاج رحیم نامدار از تایباد اجازه خواست تا در نعت پیامبر اعظم نغمه سرایی کند.
با چهره بشاش و با شور و حال خاص به سبک و سیاق اهل سنت خراسان با لحن آهنگین ، چند بیت از اشعار علامه اقبال لاهوری را در مدح پیامبر چنین خواند :
آرام جانم نام محمد /
آرام جانم نام محمد .
این کلمات را زائران و مهمانان از شیعه و سنی بعد هر بیتی که مولوی می خواند هم خوانی و تکرار می کردند .
مصطفی بحر است و موج او بلند /
خیز این دریا بجوی خویش بند .
چون به نام مصطفی خوانم درود /
از خجالت آب می گردد وجود.
آنگاه نماینده ولی فقیه در امور حج و زيارت دقایقی کوتاه طی سخنانی از ابراز محبت علما و عوامل و زائران اهل سنت تشکر کرد و همه را به استفاده از فرصت حضور دعوت کرد و گفت تلاش کنید با ارسال تصاویر و دلنوشته ها این معنویت ایام حضورتان را به داخل کشور منتقل کنید.
و از مسئولان سازمان حج و زیارت کشور در خدمت ویژه به زائران اهل سنت با اختصاص هتل نزدیک به حرم برای اقامه پنج وعده نمازدرمسجدالحرام فراهم کرده تقدیر کرد.
آقای سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز در سخنانی از همراهی مولوی ها و روحانیون با سازمان و کارگزاران در اجرای برنانه های مختلف تشکر کرد .
🔸زائران و عوامل کاروانها و هتل برای ناهار تدارک دیده بودند که خود طبخ کرده و از سرپرست حجاج ایرانی و هیئت همراه پذیرایی نمودند علما و روحانیون اهل سنت با نماینده ولی فقیه در امور حج و زيارت بر سر سفره ساده و صمیمی ناهار را مهمان زائران اهل سنت شدند.
قبل از ناهار زایران هر یک هرچه همراه داشتند از گز و سوهان و آجیل و شکلات بر سر سفره گذاشتند تا از مهمانان پذیرایی کنند.
سادگی ، صمیمیت و، همدلی و یکرنگی اقوام و مذاهب از زائران ،مسئولان، عوامل و کارگزاران و احترام ، اکرام و تجلیل علما و روحانیون اهل سنت از نماینده ولی فقیه، گویای دلدادگی و علاقه اهل سنت از تودههای متدین تا علما به رهبری و نظام و تعهد آنان به وحدت اسلامی و ملی و بروز محبت برادرانه و تجلی روح حج بود . و تمرینی از زیست جمعی بر پایه اخوت اسلامی که پیش نیاز حج تمدنی و جهانی است . این همان بشارت خدا وند به مشاهده منافع در حج است که از بالاترین آنها تعهد و پذیرش جمعی یک ملت بر اولویت دادن به منافع ملی و مصالح عمومی ملک و ملت و دیانت است.
این درک و هوشمندی ایرانیان است که رغم همه تفاوت ها و تعدد زبان ، قوم و مذهب ، رغم ادعای برخی تریبون های
ناهمگون که پژواک صدای بیگانه در خانه اند ، و مدعی رهبری فرقه و گروه و جمیعت هیچگاه صدای صادق مذهب و دین و مردم مسلمان ایران چه از اهل سنت و شیعه نبودند و نیستند . علما و مردم ما از هر طایفه و مذهب و قوم بر سر مصالح و منافع امت اسلام و ایران
همه متحد و ید واحده کنار هم ایستاده اند.
▪️معنی یک بیت بودیم از طریق اتحاد
چون دو مصرع گرچه در ظاهر جدا بودیم ما.
حمید احمدی
مکه مکرمه
۳۱ خرداد ۱۴۰۲
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
✍️سلسله یادداشت های «بررسی حکم فقهی-حقوقی تعدیل اقساط محکوم به (طلا و سکه) در صورت نوسانات شدید بازار»
⁉️ سوال: در صورت افزایش فاحش قیمت طلا و سکه، بسیاری از بدهکاران مهریه که بدهی آنها تقسیط شده است، توانایی پرداخت اقساط به قیمت روز را ندارند. این افراد طبیعتا «درخواست تعدیل اقساط» میکنند.
👈 با توجه به حجم بالای درخواست های مطرح شده در این شرایط:
🔹اولا بررسی آنها، بار سنگینی بر دوش قوه قضائیه میگذارد.
🔹ثانیا مشکلات فراوانی برای بدهکاران مهریه ایجاد میکند. چرا که با تاخیر یک قسط، زن میتواند حکم جلب مرد را گرفته و او را به حبس بیندازد.
⭕️ راه پیشنهادی در این شرایط چیست؟ 🤔
🔷طبق قانون قبلی، تمام درخواست ها به نوبت بررسی میشد.
🔸اینکار با توجه به حجم کاری بالای قوه قضائیه، ممکن بود تا چندین ماه به طول بینجامد و بدهکاران مهریه در این مدت در زندان میماندند.
🔷اما سال 1399 بعضی نمایندگان مجلس متوجه این مشکل شده و طرحی را به مجلس ارائه کردند مبنی بر اینکه درخواست تعدیل اقساط، خارج از نوبت بررسی شود.
🔸این طرح تصویب شد و نتیجه اش این بود که درخواست تعدیل اقساط، زودتر به نتیجه میرسید و بدهکار مهریه مدت کمتری را در زندان سپری میکرد.
🔷اخیرا نمایندگان طرح دیگری را مطرح کردند مبنی بر اینکه در شرایط افزایش فاحش (20 درصد به بالا) قیمت طلا و سکه، با توجه به ناتوانی اکثر بدهکاران مهریه از پرداخت اقساط با قیمت جدید، اقساط تمام درخواست کنندگان، بدون بررسی تعدیل شود.
🔸لذا در صورت تصویب این طرح، در شرایط مذکور نه تنها درخواست تعدیل اقساط خارج از نوبت بررسی نمیشود، بلکه بدون بررسی و به صرف درخواست، تعدیل میشود.
#کارگروه_فقه_تقنین
#تعدیل_اقساط
#مهریه
#تورم_سکه
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| شهید بهشتی: جامعه مسلمانها جامعه فضولهاست!
جایگاهشناسی «امر به معروف و نهی از منکر» در کلام شهید آیتالله بهشتی
🔸حاشیه روزنه
در روزهای اخیر با موجی از تولیدات رسانهای مواجه بودیم که تلاش داشتند چهرهای تحریفآمیز از شهید بهشتی ارائه دهند و این مجتهد مجاهد را در چارچوب جنبش اباحیگری مصادره و تفسیر نمایند.
بازخوانی نصوص و محکمات اندیشه و سیره آیتالله بهشتی بهترین راه مبارزه با این تحرکات مرموزانه است.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 بازنشر
🎥 #کلیپ_نوشت | شهیدان الگویند
✏️ رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار خانواده شهدا فرمودند: اینها همه الگویند. جوان احتیاج به الگو دارد. اینها الگوهای زندهی کشور ما و جوانهای ما محسوب میشوند.
🗓 رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت نماهنگ "شهیدان الگویند" را بازنشر میکند.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
مساله پردازی راهبردی برای حجاب.pdf
466.6K
🔰مسالهپردازی راهبردی حجاب و عفاف
🔸۳۰ سرفصل و ۱۸۰ نکته درباره مقوله حجاب و عفاف در جامعه امروز ایران
✍ علیرضا معاف
🔹کلان مساله پیچیده، چندوجهی، چندمنبعی و چند ضلعی حجاب و عفاف، بی شک به یکی از اصلی ترین موضوعات، چالش ها، مشکلات، مستحدثات و مسائل نظام جمهوری اسلامی در ماه های اخیر تبدیل شده است. نگارنده معتقد است ابر مساله و کلان مساله حجاب، عفاف، پوشش و مسائل پیرامونی آن قابل حل و قابل تدبیر است و امکان عبور از این چالش سخت و پیچیده برای نظام اسلامی وجود دارد؛ به شرط آنکه به جامعیت، تضلع، تنوع، تلوّن و تکثرِ موضوع، توجه و تفتن لازم صورت گیرد.
🔹در ادامه ۳۰ سرفصل مختلف در ابعاد متنوع و متکثر مساله حجاب و عفاف مطرح شده و ذیل هر یک از نکات، مبتنی بر آیات قرآن، روایات اهل بیت و اسناد بالادستی نظام و مطالعات معرفت شناختی و مردم شناسانه گزاره های راهبردی و زیرشاخه های عمده هر یک شرح داده شده است.
🔹مساله (Problem) حجاب و عفاف قابل تدبیر و قابل حل است؛ به شرط آنکه برنامه راهبردی و راهکنشی متناسب با پیچیدگی و اضلاع متکثر این مساله طراحی و با جدیت اجرا شود.
📃متن کامل یادداشت را در فایل بالا بخوانید👆
🔻به کانال هفتهنامه ۹دی بپیوندید🔺
http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
شهادت امام باقر علیه السلام شاهد واقعههای جانسوز عاشورا تسلیت باد
@rozaneebefarda
هدایت شده از 🌄 مهمانان خدا 💕
🏴🏴مولانا الإمامُ الباقرُ عليه السلام:
🏴أمَا إنّهُ ليسَ عندَ أحدٍ من النّاسِ حقٌّ
🏴و لا صوابٌ إلاّ شَيءٌ أخَذوهُ مِنّا أهلَ البيتِ ،
🏴و لا أحدٌ مِن النّاسِ يَقضي بحقٍّ و لا عَدلٍ
🏴إلاّ و مِفتاحُ ذلكَ القضاءِ و بابُهُ و أوّلُهُ و سَنَنُهُ أميرُ المؤمنينَ عليُّ بنُ أبي طالبٍ عليه السلام .
🏴🏴مولانا حضرت امام محمد بن علی الباقر عليهما السلام:
🏴بدانيد كه هيچ سخن حق و درستى نزد هيچ كس نيست،
🏴جز اينكه آن را از ما اهل بيت گرفته است
🏴و هيچ فردى نيست كه به حق و عدالت داورى مى كند،
🏴مگر آن كه در و كليد و آغاز و شيوه آن اَمير المؤمنين على بن ابى طالب عليهما السلام است.
الأمالي للمفيد: 96/6 .
🏴🏴🏴🏴🏴
شهادت جانسوز پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت مولانا حضرت امام محمد بن علی الباقر علیهما السلام تسلیت باد.
🏴🏴🏴🏴🏴
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پیام_رهبر_انقلاب_به_حجاج_بیتالله_الحرام.pdf
702.1K
📝 پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیتالله الحرام منتشر شد.
🖼 #حج۱۴۴۴ | #وحدت_و_معنویت | #الکعبة_تجمعنا
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
بهشتی
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی به مناسبت سالروز شهادت آیتالله بهشتی و یاران
🎥شهید بهشتی: جامعه مسلمانها جامعه فضولهاست!
🎥همه باید در خط امامت باشند
علت تأسیس حزب جمهوری اسلامی چه بود؟
هدف تشکیل حزب جمهوری اسلامی
🎥 کوتاهنما | بهشتی، استوار بر اصول
🎥استکبارستیزی و توجه به محرومان به روایت شهید بهشتی
شهدای هفتم تیر
بیانیه اعلام موجودیت حزب جمهوری اسلامی/١
بیانیه اعلام موجودیت حزب جمهوری اسلامی/٢
صوت | شهید بهشتی: شهادت برای ما معشوق است
صوت | 72 نفر از شایستگان روزگار
🎥شهید بهشتی: فقیهی که روحیه انقلابی ندارد جامعالشرایط نیست.
پیام امام خمینی در پی شهادت شهید بهشتی و یارانش/١
پیام امام خمینی در پی شهادت شهید بهشتی و یارانش/٢
📷اطلاعنگاشت: روند تأسیس حزب جمهوری اسلامی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ببینید|| یادی از طلبه مجاهد مرحوم استاد فرجنژاد که در غروب عرفه آسمانی شد....
صلوات و حمدی هدیه کنیم
@rozaneebefarda
روز ترویه و بانگ "فلیرحل معنا"
یادداشتهای حج/۹
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی|| حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
امروز درمکه روز هشتم ذیحجه است، روز ترویه!
روز ترویه اگر مکه باشید حال و هوای تغییر شهر را لمس می کنید. موج بزرگ زائران بعد از طلوع آفتاب بعد از محرم شدن در مسجدالحرام سمت منا درحرکت اند.
صحنههای زیبا از انبوه جمیعت سفید پوش که آرام آرام در سکوتی با هیمنه و پر ابهت و زیبا قدم بر میدارند تا طبق سنت نبوی شب نهم یا همان شب عرفه را در منا بگذرانند.
پیرمردانی از شبه قاره که ریش های بلندشان را با حنا به رنگ آتشی در آورده اند با لباس سفید جلوه خاصی به جمیعت داده اند. زنان هم همراه مردان ،آرام و با وقار، کوله ای بر سر یا دوش در رفتن اند همه توجه ها از اطراف بریده فقط رو به جلو در اندیشه ایام پیش رواند.
رفتن به منا و اقامت در آن در شب نهم از رسوم زائران اهل تسنن است که از سنت نبوی در حجه الوداع گرفته شد.
که امامیه هم آن را از سنت می شمارند.
▪️اما برای شیعیان روز ترویه یاد آور یک واقعه عبرت آموز و به یاد ماندنی تاریخی و روز دعوت انسان نورانی است برای انقطاع از جاه ، مقام ، نان ، نام و منافع شخصی . روز خروج حضرت سید الشهدا علیه السلام همراه یارانش از مکه به سمت عراق که حدود یک ماه بعد واقعه دردناک و تارخ ساز و فراموش نشدنی عاشورا رقم می خورد.
در مکه باشید پژواک این صدا هنوز در بلندای شهر به گوش می رسد.
"فلیرحل معنا "
چند روزی این مساله ذهنم را به خود مشغول داشته است که جدای از مباحث فقهی آن ، از اینکه امام قصد حج کرده یا نکرده و حج نیمه تمام گذاشته یا نه و از ابتدا در ماه غیر حج با احرام عمره مفرده وارد مکه شدند و یانه؟ از بیم ترور حکومت مکه را ترک کردند یا نه؟
اما هر مسلمانی از پاداش حج گزاری و اهمیت آن در اسلام و جایگاه بی بدیل این عبادت فاخر و جاذبه های معنوی آن آگاه است و مراسم و آیینی که هر مسلمان دلداده خداوند و معنویت را شیدای خود می سازد.
امام حسین علیه السلام که ترنم نیایش قدسی عرفه اش هنوز جانها و عقول آدمی را متحیر می سازد ومی نوازد و مناجات عرشی حضرتش از تراث معنوی گرانسنگ و از منابع بی نظیر عرفان اسلامی است ، چگونه از این حضور و شرکت در این آیین قدسی دل کندند و به سوی عراق رفتند ؟! فهم این مسئله و درکش سخت است!
و این همان چیزی است که نهضت و راه و سلوک حسینی را برجسته و ممتاز ساخته است.
انگیزه خالص و الهی و اتصال او به عالم معنا و ملکوت است که در هنگامه دوران امر بر انجام یک فریضه اهم و سخت ، انتخاب جانب مصالح امت و منافع و یا لذایذ شخصی حتی معنوی آن. از همه لذایذ معنوی و مصالح شخصی عبور کرد و گذشت و لحظه ای در این حرکت و تصمیم تردید نکرد!
نه در تشخیص تکلیف و مصالح امت و نه در عمل به آن ! دنبال تکلیف تراشی و مصلحت بافی برای موجه سازی حضور در مراسم حج و درک ثواب آن هم نرفتند.!
اما ما مدعیان هر وقت پست و مقام سراغ ما آید و یا حتی بویش به مشام رسد، احساس تکلیف می کنیم و برای در آغوش کشیدنش ایثار می کنیم و به گرمی پذیرایش می شویم و همیشه برای این نوع تکالیف آماده بذل مال خود و خرج عرض دیگران هستیم!
برای رفع عطش قدرت و شهرت، همه ایام برای ما یوم الترویه است ، چون این عطش سیراب شدنی نیست و با آب برداشتن در یک روز سیراب و به کفایت تامین آب نخواهد شد.!
اما هر وقت بحث گذشتن از آبرو ، لذایذ ، شهرت و بحث جهاد باشد برای صیانت از دین و آیین ، تردید دامنگیر ما می شود و آن قدر در تردید سیر می کنیم و به استخاره واستشاره با هم مسلکان و مصلحت جویان وقت می گذرانیم که صدای ساز و دهل پایان معرکه به گوش می رسد و پایان فجر دهم هم اعلام می شود.
آن عبد صالح ، عارف متأله و زاهد و انسان کامل شیدای مناجات با خداوند و مستغرق در ذکر و دعا ، شجاعانه ایستاد و همه مصلحت جویی ها را به کنار نهاد و به آنچه به مصلحت اسلام و امت بود و نه مصلحت خود و منافع خویش، اندیشه کرد و تصمیم گرفت و عزم بی خلل و بی تردید خویش را بر آن جزم نمود و با صدای رسا برای همیشه در تاریخ و همه زمان ها ندا در داد :
🔸"من کان باذلاً فِينَا مهجتَه، وموطِّناً على لِقَاء الله نفسه، فلْيَرْحَل مَعَنا"
《هر کس آماده است خون خود را در راه ما نثار کند و خود را آماده لقاى خداوند سازد، با ما رهسپار شود.》
رغم انتظار مصلحت اندیشان ، زاهدان قشری ، مرفهان دنیا طلب و دشمنان کینه توز، او برای عرفات مشک ها را از آب پر نساخت، بلکه حتی حسرت نگاه را بر دل آب گذاشت و به مصارع عشاق نینوا شتافت !
همگان را دعوت به آبیاری نهال تشنه اسلام و درخت عدالت نمود.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روز ترویه و بانگ "فلیرحل معنا"
یادداشتهای حج/۹
[صفحه ۲ از ۲]
اختصاصی|| حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
تا ترویه برای همیشه برای هجرت و حرکت برای بقای شجره طیبه اسلام نام یابد و بماند.
همه در مقابلش ایستادند تا او را از مسیرش باز دارند، از مصلحت جویان تا دلسوزان ، رقیبان ، دنیاگرایان و دشمنان ! اما او باز نمی ایستد !
او را از مرگ و از آوارگی خانواده اش بیم دادند، با ایمان به راهش فرمود: آیا مرا از مرگ می ترسانید؟! "فیا سیوف خذینی! "
شمشیرها مرا بگیرید!
اراده او تکیه به جای دیگر داشت. چیزی را خواست و اراده کرد که " او " می خواست و اراده اش بر آن مقدر شده بود!
از این رو روز ترویه روز عزم و اراده مؤمنانه و الهی و گذر از منافع و مصالح شخصی و لذایذ معنوی برای یک امر مهم و حیاتی هرچند بسیار سخت و پر هزینه ، که دفاع از دین خدا و صیانت از مصالح ملت و عمل به تکلیف، در حیات و تاریخ اسلام مانا شد.
و اسلام و حریت از او حیات گرفت و ماند. او فقط به تکلیف و مسئولیت تاریخی و الهی خویش اندیشید و غیر این هیچ ندید و نخواست.
چقدر زیبا و روشن آن پیر عارف گفت؛ "سید الشهدا تکلیف همه مارا روشن کرده است. "
برایم همیشه روز هشتم ذیحجه با حس غریب و نگرانی همراه است. وقتی به آن فکر می کنم که
اگردر چنین موقعیتی قرار بگیریم چه خواهیم کرد؟ آن قدر سبک بال و از فراخی اندیشه و روح برخورداریم که تصمیم درست بگیریم و اساسا تکلیف مان را درست فهم کنیم ؟!ودرست و بهنگام حرکت و عمل کنیم یا عمل به ظواهر و فرایض دیگر را بهانه فرار از مسئولیت اصلی و درست می کنیم؟
باید به خداوند پناه برد و از او خواست تا شناخت شعور ،اراده ، عزم ، و شجاعت لازم را برای تصمیم درست و اقدام بهنگام به آن را عنایت کند .
وا اسفا از تشخیص و تصمیم نادرست ! از مصلحت اندیشی های منفعت طلبانه و خود خواهانه!
حمید احمدی
مکه مکرمه
۸ ذیحجه ۱۴۴۴
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053