eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حزب الله حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️🔴♦️🔴♦️🔴♦️🔴♦️🔴♦️🔴♦️ ❌ وقتی معمم مهذب نباشد فسادش از همه کس بیشتر است... 🏳حزب الله حوزه🏳 @howzeh_1357
هدایت شده از برهان انقلاب
شفقنا در حالی تیتر فوق را برگزیده است که هم‌اکنون پرونده‌های دوستان مدیرمسؤول پایگاه (از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و مسؤولان شهرداری تهران) در دادگاه در حال بررسی است. این قبیل اقدامات یا ناشی از سواد کم رسانه‌ای پایگاه خبری مذکور است و یا تلاشی هدفمند در جهت انداختن تقصیرات جناح سیاسی خود بر گردن رهبری، و در هر صورت از جناب آقای انتظار می‌رود در این رابطه اقدام جدی اتخاذ نموده و دست نااهلان را از بیت آیت الله سیستانی قطع نمایند. 🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi
هدایت شده از رحا مدیا
🌐 «شفقنا» رسانه دشمن؟! 💢 بدون شک نمی توان قدرت تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی در ایجاد شبکه ای گسترده از افراد جامعه برای حضور در فضای مجازی و ارتباطات را نادیده یا کم اثر فرض کرد. رسانه های مخالف انقلاب همواره از وجود اختلاف و درگیری در میان نیروهای داخلی استقبال می کنند و از هیچ تلاشی در این زمینه کوتاهی نمی کنند، بنابراین پیش از اینکه حمایت از یک جناح خاص مدنظر آنها باشد، تخریب کل مجموعه انقلاب اسلامی را در صدر اقدامات خود قرار داده اند. دنیای امروز که عصر رسانه های ارتباط جمعی بوده و به تعبیری به عصر انفجار اطلاعات نام گرفته است نباید از این کار مهم غافل بود که تماماً این رسانه ها نمی توانند و در بسیاری از موارد هم نمی¬خواهند حقایق را به مخاطب خود منتقل کنند بلکه در این میان، تنها منافع فردی و یا گروهی آنان،هدف بوده تا آگاهی بخشی به مخاطب و احترام نهادن به فهم و فکر او. متاسفانه این امر در برخي رسانه¬های جمعی کشور ما نیز در کمال ناباوری رسوخ و نفوذ یافته است که تماماً تلاش بر طرح انظار و افکار(درست یا نادرست) صاحبان رسانه¬ها می باشد.از جمله این رسانه می توان به خبرگزاری شفقنا اشاره نمودکه(عموماً) به حقایق نمی¬نگرند و تنها به مچ گیری و دست اندازی به طرف مقابل می اندیشند. ♻️ سایت شفقنا به گفته خود رسانه ای است که برای شیعیان به خصوص حوزویان و مراجع تقلید اهمیت خاصی قائل است از این لحاظ که کلام آنها نافذ است و محل رجوع هستند اما می بینیم به رویه ای روی آورده است که هدف از آن تخریب انقلاب و انقلابیون حوزوی و انقلاب زدایی در حوزه است. شفقنا بعضی از رویدادها را غیرمنصفانه و با غرض‌ورزی روایت می‌کند. ♻️ شفقنا اگرچه پایگاه خبری بین‌المللی است اما برای منافع زودگذر احزاب و فعالان سیاسی و اجتماعی قطعاً در بعضی بخش‌ها به ضرر منافع ملی و منافع جامعه تلاش می کند و اهداف سیاسی، حزبی یا شخصی دارد و به اصلاح طلبان و سکولارهای حوزوی و علمای نزدیک به جریان اصلاحات مانند:(صانعی، بیات زنجانی و موسوی اردبیلی و...) و بعضی اشخاص و جریاناتی که داعیه مرجعیت دارند مثل بعضی افراد نشست دوره ای اساتید و همچنین ضربه به نیروهای انقلابی چه در عرصه حوزه چه در عرصه سیاسی بیشتر می پردازد وحرفها و بیانات ودیدارهای آنها را پررنگ نشان می دهد.البته منبع در آمد شفقنا باید مشخص شود که این همه هزینه برای این افراد وجریانات معلوم الحال می دهد. ♻️ بهرحال نتیجه اين است که ما باید بدانیم دشمنان انقلاب، نظام و میهن اسلامی، پروژه‌های فتنه افروزی و براندازی و اغتشاشات امنیتی و سکولاریسم در حوزه و به صورت خصوصی‌تر زدن نیروهای انقلابی چه در حوزه چه در جاهای دیگر را، بر اساس آسیب پذیری های داخلی کشور طراحی و اجرا می کنند و نقش رسانه ها برای این امر خیلی مهم می باشد چرا که محور بروز فتنه ها از فضای رسانه ای و مجازی بصورت راحت تر انجام می شود و آنها با این راهبرد تلاش میکنند طیف گسترده تری از مردم عادی وطلبه های قشر خاکستری را سپر انسانی اهداف شوم خودشان قراردهند.خبرگزاري ديني و شیعی شفقنا از رسانه هایی است که برخلاف تصور، فقط اخبار مربوط به رئيس جمهور وگروه های اصلاح طلب (چه حوزوی چه غیر حوزوی ) و حمایت از تشکل های غیر قانونی مثل نشست دوره ای اساتید و مجمع محققین و مدرسین بيش از شخصيت هاي ديني انقلابی مطرح میکند و درهمین راستا به رواج سکولاریسم حوزوی می پردازد. 🖋 @resalathozehenghelabi
وصیت نامه امام خمینی(2).pdf
1.03M
💠 متن وصیت نامه سیاسی _ الهی امام خمینی (ره) 👥 @sahifeh_noor
امام خمینی در آینه خاطرات بانوی انقلاب(۵) 🔸زندگانی پر مخاطره🔸 @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹... بعد از هشت سال که دیگر من و آقا از این خانه شبیه آغل به تنگ آمدیم منزلی در «گذرجدا» اجاره کردیم، خانه متعلق به خانمی از فامیل «اربابی‌ها» بود، یک زیرزمین داشت و دو اتاق نسبتاً بزرگ و دو اتاق خیلی کوچک که یکی را به کارگرمان دادیم و دیگری را صندوق‌خانه کردیم. 🔹همیشه اتاق‌ها تقسیم می‌شد، یکی مال آقا و یکی مال من بود، سه سال در «گذرجدا» نشستیم، صاحب‌خانه فوت کرد، پسرش که مالک خانه شده بود، گفت تخلیه کنید، ما به ناچار پذیرفتیم و به منزلی در محله «ارک» منتقل شدیم... سپس موقتاً آمدیم در منزلی واقع در پارک که الان مدرسه حجتیه در آنجا بنا شده است. شش ماه بودیم و احمد عزیزم آنجا متولد شد. در موقع تولد احمد من به قدری ضعیف شده بودم که توان درد کشیدن را نداشتم و در هنگام وضع حمل کسی جز دختر بزرگم که نه ساله بود، پهلویم نبود. صدیقه به محض اینکه دیده بود بی‌هوش شده‌ام دویده بود و به پدرش گفته بود که مادر مرد! نیمه‌شب آقا مشغول نماز شب بود. 🔹از دردی که ناحیه گردنم احساس کردم به هوش آمدم. آقا را دیدم که رگ‌های گردنم را ماساژ می‌دهد. چشمم باز شد و باز بی‌هوش شدم، همان کار تکرار شد، قدرت حرف زدن نداشتم این‌بار که چشمم باز شد آقا از من پرسید که چه کنم؟ او از فردی نیمه بی‌هوش می‌پرسید چه‌کنم. به زحمت گفتم یک زرده تخم‌مرغ بدهید چون چند روزی بود که درست غذا نخورده بودم. 🔹پس از فارغ شدن آقا به مادرم تلگراف زد که خانم فارغ شده‌اند و به کمک شما احتیاج است. روز پنجم مادرم آمد چون برادرم مریض بود. ایشان نتوانسته بود زودتر بیاید وقتی آمد انگار با یک مرده‌ای مواجه شده بود، حدود بیست روز طول کشید تا توانستم از جایم بلند شوم.🔹 —------------------------- زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص 124-130 @rozaneebefarda
امام خمینی آینه خاطرات بانوی انقلاب(۶) 🔸زندگی با روزی پنج تومان🔸 @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹... آقا چند ماهی بعد از تولد احمد کل خرج خانه را به روزی پنج تومان به‌عهده من گذارد. این پول کم بود نمی‌توانست هزینه جانبی و پول توجیبی ما را تأمین کند. 🔹گاهی که بچه‌هایم از پس کوچه‌ها می‌گذشتم یاد بچگی خودم می‌افتادم که در کالسکه می‌نشستم و به نوکری که کنار سورچی و یا کارگری که همراهی‌ام می‌کرد می‌گفتم اگر مغازه خوبی دیدند خبرم کنند و یا اگر در مغازه‌ای چشمم به چیزی می‌خورد که خوشم می‌آمد و میل می‌کردم امکان نداشت که بلافاصله تهیه نشود ولی امروز کودکان خردسالم را در بدترین وضع می‌دیدم اما با تمام این احوال عارم می‌شد بگویم پول بدهید. بالاخره برنامه‌ریزی برای خرج منزل را در حدود روزی پنج تومان به من سپرد. 🔹تولد احمد سال 1324 شمسی بود و سال جنگ جهانی دوم که تورم غوغا می‌کرد. البته این را بگویم مخارج اصلی به‌عهده خود او بود برنج، روغن، قند، شکرو چای همیشه این پنج قلم را آقا تهیه می‌کرد. ما و پنج فرزندمان و کارگرمان و با آمد و رفت میهمان به طور متوسط باید روزی ده نفر غذا می‌خوردند، با پنج تومان زندگی اداره نمی‌شد. ولی با همه این احوال از آنجا که ماهانه خرجی‌ خانه به من واگذار شده بود و دیگر کسی کاری نداشت که چه کردم، فقط باید می‌رساندم، از این جهت برای من بهتر بود زیرا بالاخره پولی در دست داشتم اگر فرزنم پولی می‌خواست- مقصودم مصطفی است – دستم بازتر از گذشته بود ... 🔹البته ده سال اول را با فقر و فاقه و تنگدستی و نداری سپری کردیم ولی در ده سال دوم، به‌خصوص اواخر آن، قدری وضع بهتر شد، در همین دهه هم بود که به اصطلاح باید رفته رفته دخترها و پسرها را به خانه بخت می‌فرستادیم و تمام زحمت‌ها به‌عهده شخص حقیر بود...🔹 —---------------------— زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 121-122 @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | تحریف امام ‌ 🔸تحریف شخصیت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر ملت ایران است. (رهبر معظم انقلاب) @rozaneebefarda
📚 صحیفه امام خمینی رضوان الله(کامل شده صحیفه نور)/ تبیان - نرم افزار رایگان برای تلفن همراه ، موبایل و تبلت/ورود برای دانلود👇 http://mobyan.ir/Paik/ProductsOneShow.aspx?Id=76 این نرم افزار متن کامل صحیفه امام خمینی(کامل شده صحیفه نور) شامل مجموعه بیانات، پیام‌ها، مصاحبه‌ها، احکام، اجازات شرعی و نامه‌های ایشان، پیش از 15 خرداد 1342 تا پایان عمر گرانقدرشان است که با هدف ترویج سیره عملی و نظری آن بزرگوار ارائه شده است. کتاب صحیفه امام از منابع مهم برای بررسی تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی ایران و شخصیت بنیانگذار این انقلاب است و حاوی مستندات کاملی در خصوص ماجراهای این دوره از تاریخ ایران است که دسترسی راحت به آن برای پژوهشگر ایرانی لازم است. قابلیت های نرم افزار جستجو در متن بیانات جستجو بر اساس سال جستجو بر اساس مکان سخنرانی جستجو بر اساس مخاطب نامه، حکم و ... جستجو بر اساس مناسبت سخنرانی اشتراک گذاری متون از طریق ایمیل، شبکه های اجتماعی و ... ✅ پوستر: سیره انقلابی امام راحل(ره) متأثر از سه شخصیت انقلابی @rozaneebefarda
هدایت شده از مهدوی ارفع
صدا ۰۰۲_sd.m4a
42.3M
🔈صوت سخنرانی: 🔹حجت الاسلام تحریف حضرت امام خمینی رحمه الله ⁉️چرایی و چگونگی و عاملین ⁉️ ✅ تنها راه انحراف و نابودی انقلاب تحریف امام است! 🗓 همدان، ۱۳خرداد،۲۸ ماه مبارک رمضان۹۸ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @mahdavi_arfae ┗━━━🍂━━
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
#انتشار_برای_اولین_بار 🌀 حوزه علمیه باید خمینی بسازد 🔹 آنی که به عهده من و شماست این است که ما خمینی بسازیم و خمینی بشویم و زمینه را برای رشد تفکری و اندیشه‌ای آنچنان آماده کنیم، ما کار کنیم. شما تصور نکنید که امام ما از روزی که از مادرش متولد شده یک امام بود. 🔹 او یک انسانی بود با مسؤولیت، او یک انسانی باایمان، باصفا، بااخلاص و قائم لله، قیام لله. خط امام را دیدیدم. من که در سال ۱۳۲۳ یا فکر می‌کنم ۱۳۱۸، در آن تاریخهای بسیار دور (۴۰ سال قبل) همان حرفهایی را می‌زد امام، که امروز یک فرد مسؤول است همواره باید بزند و خود او همیشه زده و ما هم همیشه باید بزنیم؛ «احساس مسؤولیت». البته تاکتیکها، نقشه‌ها، شیوه‌ها تفاوت می‌کند در طول زمان، آنچه مایه اصلی است ایمان است، تصمیم است، متزلزل نشدن است، تن به خواسته‌ها و انگیزه‌های پست و حقیر ندادن است و #نماز را خوب خواندن است. این هم یکی‌اش. و بسیار هم مهم است. زمینه را برای اینجورشدن فراهم بکنیم. 🔹 باید روحانیون خوب، فقهای بزرگ، دین‌شناسان بزرگ، انسانهایی که از اسلام آگاهی دارند و نه فقط سواد عربی دارند، اینها بایستی میدان رهبری برایشان باز شود، اینها بایستی امکان کار برایشان فراهم شود و از کجا که ما نداشته باشیم؟ برای آینده یا در آینده... رهبر معظم انقلاب ۲۳ مهر ۱۳۵۸ #هر_طلبه_یک_خمینی #مناهج @Manahejj
روزنه
💥پست ویژه آیا میرزای شیرازی مخالف ورود روحانیت به سیاست بود؟ ⚡️نقدی بر اظهارات آیت الله گرامی پیرا
بازتاب/۱ عذر بدتر از گناه یک رسانه حوزوی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بعد از انتشار نقد روزنه به مصاحبه اختصاصی سایت مباحثات با آیت الله گرامی که مورد سوءاستفاده اصلاح‌طلبان فعال در ۸۸ از جمله قرار گرفته بود؛ این رسانه به بازنشر یادداشت روزنه پرداخته است. یادداشت مربوطه را اینجا ببینید http://mobahesat.ir/18931 نکته مهم این اقدام، تلاش برای مصاحبه و بازنشر مطالب خلاف واقع و نسبت ناروا دادن به بزرگان تشیع از جمله میرزای شیرازی است. در توضیح مباحثات چنین آمده؛ «طبعا انجام گفت‌وگو با این شخصیت‌ها به منزله‌ی تایید تمامی دیدگاه‌ها و نظرات آن اساتید و همچنین تمامی مطالب بیان شده در گفت‌وگو نمی‌باشد.» پسندیده نیست که افرادی مطالب خلاف واقع را بدون هر تحقیق و بررسی علمی در قالب تاریخ شفاهی و مصاحبه بازنشر کنند و سرآخر به صرف اینکه مسؤلیت مطالب به عهده گوینده است و نه رسانه، از بار مسؤلیت مطالب خلاف و تالی فاسدهای آن شانه خالی کنند! بازنشر هر مطلب بدون نقد و حاشیه، به معنای پذیرش و قبول محتواست و مسؤلیت ترویج بر عهده رسانه منتشر کننده است. 🔶پی افزود مباحثات در اقدامی غیرحرفه‌ای، از درج منبع یادداشت (کانال روزنه) خودداری کرده است که غیرقابل قبول و سؤال برانگیز است. @rozaneebefarda
تعطیلی یک مؤسسه فقهی؛ علل و آینده 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 طبق اخبار موثق، مؤسسه فقهی خاتم الاوصیاء قم تعطیل شده است. این مجموعه زیرنظر جناب آقای ابوالقاسم علیدوست و به مدیریت جناب آقای عصاری (هر دو از اعضای ارشد تشکل موسوم به ) اداره می شد. گفته می شود مسائل مالی علت تعطیلی بوده اما با توجه به روابط گسترده و حامیان مالی خاص این مجموعه، نمی توان این موضوع را بعنوان علت اصلی تعطیلی پذیرفت. آینده اساتید و کادر و طلاب نسبتا مستعد این مجموعه در ابهام قرار دارد هرچند اخباری مبنی بر کوچ جمعی به برخی مجموعه های خاص حوزوی دیگر به گوش می رسد اما تا آغاز رسمی سال تحصیلی آتی نمی توان قضاوت دقیقی در این باب ارائه کرد. @rozaneebefarda
روزنه
بازتاب/۱ عذر بدتر از گناه یک رسانه حوزوی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بعد از انتشار نقد روزنه به مصاحبه ا
بازتاب/۱ 🔹علی شمشیری: روش و رویکرد رسانه ها در گفتگو از زمانی که بوده همین بوده و خواهد بود؛ در هیچ رسانه ای محتوای گفتگو برعهده رسانه نیست. رسانه های تحلیلی محل تبادل افکار است و به از همین روی خیلی اوقات رسانه ها گفتگوهایشان را با افراد مختلفی که نظرات مختلفی دارند، تدارک می بینند. از کانال روزنه که کانالی بسیار عالی و مورد استفاده هست، این پیامی که منتشر کردید بعید بود. ارادت 🔶پاسخ روزنه ضمن تشکر از لطف تان. ۱) همواره رسانه‌ها بر اساس خط فکری خاص خود، لایه های پیام را در قالب های متنوع به مخاطب عرضه می کنند لذا در غرب که مهد رسانه مدرن است، هرگز در حد یک ستون روزنامه یا یک ساعت آنتن تلویزیون به مخالف مطلق داده نمی شود به طوری که آزادانه حرف مختار خود بگویند مگر آنکه مهندسی پیام صورت گرفته و پازل پیش گزیده در میان باشد. ۲)دوستان رسانه‌ای مورد نقد نیز علی رغم تکرار شعارهای نخ نمای تاریخ گذشته غربی ها، در واقع چنین اند که حرف های خاص خود را خیلی حساب شده از زبان دیگران می زنند اگر نه چنین است واقعا آیا حاضرند نظر مخاطبان و مطالب تولیدی مخاطبان را بدون سانسور و ویرایش و‌‌.. بازنشر کنند؟ یا مثلا لیست مصاحبه شوندگان را از دیگران بگیرند؟! اگر چنین باشد حتمن معجزه رخ داده است! ۳) در محافل رسانه‌ای دینی، نمی توان و نباید گرفتار کلیشه های رایج رسانه های سکولار بود؛ لذا باید در تولیدات رسانه‌ای اصل بر نشر مطالب مطابق باشد که لازمه اش، پژوهش محور بودن است و پرسش مستمر از اهل خبره. هرگاه اشتباه رسانه‌ای معلوم شد، عذرخواهی و جبران مافات، کمترین اقدام مورد انتظار است. ۴) تهمت به بزرگان تشیع در انکار سیاست ورزی آنان یا تعلق به آرمان حکومت اسلامی، گناهی نابخشودنی است که گاه با بی دقتی یک معمم مشهور با نقل های غیرصحیح مطرح می شود و با بی دقتی اهل رسانه، مورد سوءاستفاده فتنه طلبان و ضدانقلاب قرار می گیرد. این سیر قهقرایی را پایانی لازم است. مصاحبه های پرغلط حسین را ببینید؛ سالها طول می کشد که دروغ ها و مطالب خلاف واقع منتشر شده در آن به اصطلاح تاریخ شفاهی، از ذهن و زبان مخاطبان پالایش شود. خلاصه آنکه سیره بزرگان تشیع همواره بر راست گویی و تصحیح نقل های ناصحیح ولو در امور غیرمهم بوده است و طبق روایت شریفه، در دروغگویی افراد همین بس که مطلبی را بدون تحقیق و راست آزمایی، بازگو کنند. @rozaneebefarda
0ceb57174c-5cf69fe37a1ed851a58b8255.mp3
16.62M
🔹صوت کامل بیانات امروز رهبرمعظم انقلاب در حرم امام خمینی(ره) @rozaneebefarda
هدایت شده از خانه طلاب جوان
🔴 مگر عالِم دین می تواند نسبت به حکومت بی اعتنا باشد؟؟! 🔴 💠 امروز اگر روحانیت در قبال حکومت، بی اعتنا و بی مبالات باشد، هم خودش ضایع خواهد شد و هم حکومت اسلامی تضعیف میشود. ♨️ حکومت اسلامی، حکومت و حکومت و و حکومت و است. حکومت برای گسترش است. تشکیل حکومت اسلامی، همه اولیاءالله در طول تاریخ بوده‌است. هر فرد مؤمنی وظیفه دارد از آن دستگاه سیاسی که اسلام را ترویج و احکام آن را پیاده میکند، حمایت کند. 💢 مگر عالِم دین میتواند نسبت به حکومت اسلامی بی اعتنا بماند؟! افراد کافر به اسلام، در مقابل حکومت طاغوتی بی اعتنا میمانند. «طاغوت» یعنی کسی که در مقابل خدا، دستگاهی برپا میکند: اندادالله، شرکاءالله. کسانی که خود را بنده مطیع خدا میدانند، برای تحقّق اهداف خدایی تلاش میکنند و صبح و شام در مقابل پروردگار پیشانی خضوع به خاک میسایند که به آنها توفیق دهد او باشند. اگر اینها در کشور، زمام قدرت را به دست گیرند، همه وظیفه دارند که مانند یک ، از آنان حمایت کنند. 🔴 در گوشه و کنار، شاید افرادی هستند که خیال میکنند این نشانه و آنان است که از کار کنار بکشند و کاری با حکومت نداشته باشند. مگر چنین چیزی امکان دارد؟! البته چون میخواهیم نسبت به مسائل، حُسن ظن داشته باشیم، میگوییم: «این، نشانه و آنان است.» والّا اگر غفلت و بیخبری نباشد، نشانه چیزهای خیلی بدی خواهد بود. 🔆۱۳۷۴/۰۹/۱۶ 📚📚📚📚 خانه طلاب جوان ⬇️🔰⬇️🔰 @khaneTolab
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ثبت است بر جریده عالم دوام تو.... @rozaneebefarda
تو خود صحیفه بخوان برایمان؛ ای امام همیشه جاویدان 💥اختصاصی 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اصلا خودت بگو که چطور توصیفت کنم؟ تو که تمام تعاریف را تغییر دادی. معیارها را عوض کردی. خط‌کش‌ها را شکستی. تو بگو با کدام واژه بخوانمت؛ کدام واژه‌ی رسا؟ اگر تو را حکیم بنامم که با هر چه اهل حکمت بود، تفاوت داشتی. پیش از تو، حکیم را اهل دلی می‌شناختیم که عبای مندرس به تن می‌کرد و در هیاهوی طاغوت ِ تا بن دندان مسلح، محفل فلسفه و حکمت داشت و بی‌خیال استضعاف مؤمنین، قاری اسفار صدرا در کنج حجره‌ها بود. 🔸اگر فقیه بخوانمت که با اهل تفقه فاصله‌ها داشتی. وقتی تو نبودی، فقیه همان مرجع ِ طهارت تا دیاتی بود که در آن، نه ارض مسلمین از نجاست کفار در امان بود و نه خون مؤمنان در زندان شاه شیعه، محترم. اگر به عنوان عارف توصیفت کنم که با خط کشی‌های عرفان، تو «اهل دنیا»یی محسوب می‌شدی که پست و مقام، مانع سلوکت شد. چون عارف برای ما همان آدم لالی بود که تنها با اشارات حرف میزد. پیرهای پنجاه سال عبادت کرده‌ای که برای سلوک هیچ راهی جز چله نشینی و فرار از خلق خدا نمی‌شناختند. � � 🔹تو که آمدی معنای واژه‌ها عوض شد. نفس تو که در حیاط فیضیه و آن حجره‌ی نورانی پیچید، تک تک کلمات ساز دیگری نواختند. حکیم برایمان شد لقمان در سپاه طالوت و عمار در معرکه‌ی صفین. خدا شاهد است و صدای تو مانده است که فریاد می‌کشیدی و علمای اسلام را خطاب قرار می‌دادی. از ظلم و سیطره‌ی کفر و کافر برایشان می‌گفتی و روح شهامت به کالبد خسته‌ی فقاهت ِ آن روزها می‌دمیدی. سالها بود که آروزی شهادت از قنوت وتر حوزویان رخت بسته بود و لباس جُندی، خلاف مروّت محسوب میشد اما دیگر قرار نبود شاگردان امام صادق ع در بستر بیماری و کهولت از دنیا بروند. مطهری و بهشتی و مدنی و قاضی و صدوقی و دهها فقیه دیگر در خون خودشان غلطیدند. پس فقیه معنای تازه‌ای به خود گرفت و تو پروانه‌ی جمعی شدی که فقه را جور دیگری از تو آموختند. 🔸عرفان عبا به کول کشیده‌ی دور از جمع و جامعه، نه برایت فضیلت که مایه‌ی ننگ بود. منازل سلوک تو از تحمل توهین و تهمت و زندان و تبعید میگذشت. در محفل عرفانت، مرشدهای هفتاد ساله دستبوس جوانان هجده ساله می‌شدند. دو زانو جلوی بیست ساله‌هایی می‌نشستند که برایشان جان، ملعبه‌ای کودکانه بود. عارفان فصوص خوانده را دعوت به وصیت نامه‌ی جوانان به مقصد رسیده‌ای می‌کردی که بوسه بر دست و بازویشان را تمنا و آروزی خودت میدانستی. نوجوان سیزده ساله‌ای را رهبر خواندی که جان و گوشت و پوستش را در راه نورانی تو هزار تکّه کرد. دلمان برای حرفهای حکیمانه تان تنگ است؛ کاش می‌شد این‌روزها برایمان صحیفه بخوانی... علی کرم‌زاده/استاد سطح عالی حوزه قم @rozaneebefarda
روزنه
بازتاب/۱ 🔹علی شمشیری: روش و رویکرد رسانه ها در گفتگو از زمانی که بوده همین بوده و خواهد بود؛ در هی
بازتاب/۲ 🔸علی شمشیری: خیلی ممنون از پاسخگویی و احسنت به خاطر انتشار بازتاب مطالب. به نظرم اصل این مطلب پاسخ کاملی داده نشد و قسمتی از ان بی پاسخ ماند.؛ شاید هم بنده مطلب را خوب به عرض نرساندم. حقیر مطلع نبودم، احتمال انتشار مطلب را و الا کمی دقیق تر مطلب را به عرض میرساندم. مراد حقیر این بود: در گفتگوهای رسانه ها به خصوص رسانه های ترویج دهنده مباحث علمی، بسیار متداول است که در یک مبحث، از صاحب نظران مختلف، دارای افکار و دیدگاه های مختلف و گاه متضادِ هم، گفتگوهایی اخذ می شود. هر صاحب نظری، با اقامه دلیل و شاهد در مباحث علمی، تاریخی و.... مطلب خود را ارائه می دهد. اتفاقا، اگر رسانه ای علمی، فقط یک دیدگاه را نقل کرده و از نقل سایر دیدگاه ها امتناع ورزد، متهم به جمود و یا وابستگی شده و از اعتبار علمی رسانه می کاهد. آزادی در بیان دیدگاه ها و تبادل و تضارب آراء با یکدیگر ( همانطور که حصرت آقا در دیدار رمضانی خود با طلاب به آن اشاره فرمودند) مخاطبان را به نتیجه صحیح رسانده و ما را در حق پراستوار می گرداند. عرض ارادت و سپاس 🔶پاسخ روزنه در صورتی که بحث علمی استدلالی باشد تضارب آراء بسیار هم مفید است اما انتشار گزاره‌های غلط قطعی به بهانه تضارب آراء، وجهی ندارد؛ مثلا پذیرفته نیست کسی روایت مخدوش السند یا مضمون را به صرف اینکه فلان حوزوی مشهور بیان کرده، بدون هیچ امعان نظر و تحقیق پسینی، بازنشر کند بدان امید که دیگران آن را نقد کنند! @rozaneebefarda
خاطراتی کمتر شنیده شده از دستگیری امام خمینی در خرداد ۴۲ ❄️وقتی برای دستگیری گریه گرد.... 💥اختصاصی 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻مرحوم نقل می کند؛ 🔸حدود ساعت 10 صبح روز 17 محرم در کویت خوابیده بودم که تلفن زنگ زد. از خواب برخاستم و گوشی را برداشتم یکی از دوستان کویتی از آن طرف گفت: آقا!از ایران خبر دارید؟ گفتم: نه. گفت: رادیو را باز کنید، علم نخست وزیر دارد صحبت می کند. آیت الله خمینی را بازداشت کرده اند، آقای فلسفی و تمام وعاظ را زندانی نموده اند، گوش دهید ببینید چه می گوید.  فورا وحشت زده رادیو ترانزیستوری را از زیر تخت خواب برداشته و موج ایران را گرفتم، علم می گفت:....اینها مانند موش در دست ما گرفتارند،دادگاه صحرائی تشکیل می دهیم و آنها را محاکمه می کنیم....  تا آخر لاطائلاتی که گفت. فورا تلفن کردم به رفقا.  🔹چند سال بود که من و دیگر رفقای اهل فضل هر کدام به حسینیه ای در کویت برای وعظ و تبلیغ دعوت بودیم، و ایام محرم و صفر و ماه مبارک رمضان را در آنجا برای انجام وظیفه دینی اشتغال داشتیم.  🔸آیت الله آقای حاج که امروز از مدرسین بزرگ درس خارج قم هستند، و از گویندگان طراز اول ایران به شمار می رفتند، و از اوائل نهضت به نجف اشرف رفته و سکونت اختیار کرده بودند، از نجف آمده بودند. آقای حاج شیخ ابوالقاسم ، و مرحوم سید محمد رضا و نویسنده از قم و آقای شیخ محمد نصراللهی از مشهد به کویت رفته بودیم، و آقای سید مرتضی قزوینی که از کربلا آمده بودند، و هر کدام در حسینیه خود به سر می بردیم.  به همه آقایان تلفن زدم، معلوم شد هیچ کدام اطلاع ندارند. پس از نقل اجمالی ماجرا گفتم چون حسینیه ما در وسط شهر (محله شرق) واقع است، بهتر است آقایان تشریف بیاورند حسینیه ما تا درباره روی داد ایران مذاکره کنیم ببینیم تکلیف ما در اینجا چیست؟  🔹طولی نکشید آقایان نامبرده که حسینیه شان در نقاط دور و نزدیک کویت واقع بود، وارد شدند. نخست از این پیشامد غیر قابل پیش بینی و شده بود، ، به خصوص که گذشته از شخصیت بزرگ علمی و معنوی معظم له، غیر از آقای وحیدی و قزوینی، هر چهار نفر افتخار شاگردی ایشان را داشتیم. به خصوص آقای خزعلی و مرحوم سعیدی که از شاگردان مخصوص معظم له بودند و رابطه بیشتری داشتند.  🔸پس از مذاکرات مفصل به این نتیجه رسیدیم که برای جلوگیری از اعدام آیت الله خمینی، از وکلای شیعه کویت بخواهیم که آنها به نمایندگی شیعیان کویت و به تقاضای ما اهل منبر که مهمان ملت کویت بودیم، از شیخ عبدالله السالم الصباح که در دنیای عرب از اعتبار خاصی برخوردار بود، و شاه هم روی او حساب می کرد، که از شاه بخواهد از محاکمه صحرائی و اعدام احتمالی مرجع عالیقدر شیعه صرفنظر شود.  نمایندگان شیعه کویت گفتند: چون موضوع یک مسئله داخلی است، و مربوط به یک مرجع شیعه است، شیخ کویت دخالت نخواهد کرد و باید فکر دیگری نمود. 🔹پس از یأس از این اقدام بنا شد هر کدام ما جداگانه نامه ای به آقایان مراجع نجف اشرف بنویسیم تا هر چه زودتر پیش از آن که کار به جای باریکی بکشد و خطری متوجه امام شود دست به کار شوند و هر کاری از دستشان بر می آید انجام دهند. چون می گفتند شاید پستخانه را به دست مراجع نرساند، ناچار نامه ای نوشتم و به وسیله آقای سید مرتضی قزوینی از وعاظ معروف کربلا که او هم در کویت بود، برای مرحوم آیت الله خوئی فرستادم. روز بعد نیز طاقت نیاورده چون مسافر دیگری به نجف می رفت، دومین نامه را هم نوشتم و برای آن مرحوم فرستادم.  افسوس که آن موقع زیاد معمول نبود فتوکپی نامه ها را بگیرند و نگاه دارند، و امروز با این که حافظه ام بحمدالله قوی است، درست نمی دانم چه مطالبی را در آن دو نامه نوشته بودم. همچنین از آنجا که سخت پریشان بودیم تاریخ نامه را هم فراموشم کردم.  🔹آنچه به یاد دارم این است که نوشته بودم، از موقع قیام آقایان مراجع قم و بیش از همه آیت الله خمینی بر ضد دستگاه جبار، آقایان مراجع نجف آن طور که انتظار می رفت اقدامی نکردند، و به مخابره چند تلگراف و نامه به تهران برای شاه و دولت اکتفا نمودند. کار به اینجا رسیده که باید آیت الله خمینی را دستگیر کنند و در تهران زندانی نمایند، حتی بیم اعدام ایشان هم است. شما آقایان نجف هم دست روی هم گذاشته اید تا بعد از این که خدای نکرده ایشان را اعدام کردند، بگوئید: انالله و انا الیه راجعون! 🔸سپس کارهایی را که به نظرم می رسید خوب باشد آقایان مراجع نجف انجام دهند طی چند مطلب با شماره بعنوان پیشنهاد بر آن افزودم، و معذرت خواستم که اگر جسارت رفته است پدرانه مرا ببخشند که فکر مشوش و دل نگران است.  (منبع؛ امام خمینی در آینه خاطره ها، صص ۵۲و۵۳) @rozaneebefarda
اعلامیه تاریخی حضرت آیت‌الله در حمایت از در خرداد ۴۲ 💥اختصاصی/💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹بعد از دستگیری امام خمینی در سحرگاه #۱۵خرداد۴۲، نخستین مرجعی که در حمایت از ایشان به میدان آمد، آیت‌الله مرعشی نجفی بود. ایشان با صدور اعلامیه ای (به تاریخ ۱۲محرم ۱۳۸۳/برابر با ۱۵خرداد ۴۲)، از امام به عنوان «آیت الله العظمی آقای خمینی» یاد کرد و تلویحا اشاره نمود که حاضر است خون خود را در این راه نثار کند. 🔹در بخشی از این اعلامیه تاریخی، چنین آمده است: «بدانید که یکی از و را از تاریکی شب استفاده کرده و ایشان را از خانه خود غفلتا بیرون و به جای نامعلومی برده است. وقاحت و بی شرمی دولت بجایی رسیده که به حمله می کند.... مبادا از پشتیبانی مراجع عظام دریغی داشته باشید. ما بدینوسیله (هل من ناصر ینصرنا) گفته و تا آخرین لحظه خواهیم ورزید. ما رنگین تر از خون برادر عزیزمان آقای خمینی نیست....» (منبع: اسناد انقلاب اسلامی، ج۱، ص ۱۰۲) 🔶حاشیه برخی از ضدانقلاب فراری خاصه یک شیخ لندن نشین از افراد بیت آقای ، در سال های اخیر با سوءاستفاده از فقدان حافظه تاریخی نسل جدید، تلاش کرد مرجعیت امام را امر سیاسی و مرهون اقدامات مراد خود معرفی کند! عینا همین رویه توسط حامیان داخلی و خارجی آقای تکرار نیز تکرار شد! در حالی که یازده خرداد ۴۲، یعنی چهار روز قبل از دستگیری امام، رساله توضیح‌المسائل ایشان به قلم آیت‌الله ، وارد بازار شده بود. پیش از این نیز بارها سران حکومتی در سطح نخست وزیر، با امام به عنوان یکی از مراجع تقلید اربعه قم دیدارهایی داشتند که در رسانه‌ها نیز انعکاس یافته بود. از این گذشته اگر قرار به ملاک بودن تأییدات دیگران باشد، آیت‌الله مرعشی نجفی پیشتر از همگان بر مسأله مرجعیت امام تأکید ورزیده اند. ... ! @rozaneebefarda
اتفاقی تازه و قابل تقدیر در مبارزه با در 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 جهت تسریع در روند برخورد قانونی با جرائم منافی اخلاق و عفت عمومی در تهران، شهروندان اخلاق مدار تهرانی می توانند با مسئولین قضایی همکاری نمایند. لذا به محض اطلاع دقیق از وقوع چنین جرائمی اعم از؛ «کشف حجاب در خودرو»، «کشف حجاب یا سرو مشروبات یا برگزاری مراسم مختلط رقص در اماکنی همچون سفره خانه، کافه، رستوران، مراکز خرید، باغ تالار و...»، «اطلاع از برگزاری پارتی های شبانه یا خانه های فساد و فحشا»، «انتشار مطالب خلاف عفت در اینستاگرام و تلگرام و...» در تهران، حتی المقدور نسبت به اولیه ( تهیه فیلم و عکس و معلوم نمودن محل وقوع جرم و ذکر نوع خودرو و زمان و مکان رویت آن) اقدام نموده و مستندات و گزارش خود را به شماره ۰۹۰۵۴۳۰۹۴۸۴ در پیام رسانهای سروش، ایتا و... ارسال و پیگیری آن را از سرپرست دادسرا مطالبه کنید. 🔸در مقابله با اخلاق ستیزی سازمان یافته، همگی رسانه باشیم🔸 🔻دادسرای ناحیه ۲۱ (ارشاد) تهران واقع در تهران، میدان آرژانتین، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست سابق) جنب بیمارستان آسیا. @rozaneebefarda
جواز نسل کشی در قالب ادبیات پزشکی! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸حدود چهل پنج روز پیش ، یکی از اقوام نزدیک با من تماس گرفت و خیلی نگران بود . گفت خانومش چند ماهه بارداره و دکترها گفتند که بچه معلول هست از من پرسید می تونن بچه رو سقط کنند یا خیر؟ 🔸من گفتم: مساله بسیار سختیه و به این آسونی نمیشه نظر داد چون مساله جان یک انسان وسط هست. قرار شد اسم دقیق مریضو رو بهم بگه و من تحقیق کنم که حکم فقهی این مساله چی میشه . با یکی از دوستان خوب هم مشورت کردم. حقیقتش خودم حسابی نگران بودم چی بگم. 🔹بعد از چند روز تماس گرفت و گفت با خیلی ها مشورت کرده(فامیل ما الحمدلله وضع مالی خوبی داره و توی کارهای ساختمانیه) و انواع سونوگرافی ها رو انجام داده ،حتی با بهترین دکتر خاور میانه هم مشورت کرده ، دکتری که ویزیتش یک میلیون تومان هست و اونم گفته:چرا تاحالا سقط نکردین ؟!» و گفت: دکترها گفتند بچه اگه دنیا هم بیاد بعد از چند روز از بین میره وما رو بازخواست کرده که چرا قرار بذارید دنیا بیاد که مادر بهش علاقه مند بشه و با از دست دادنش حسابی ناراحت بشه. 🔸فامیل ما بعد از کلی توضیح گفت: تصمیم گرفته که بچه رو سقط کنند! منم هاج و هاج موندم چی بگم. چیزی نگفتم نه رد و نه تایید. فقط گفتم:اگه اینکارو کردی حتما یه قربانی کن! حدود یک ماهی گذشت ، خبر دار شدم بچه اش بدنیا اومده. خیلی تعجُّب کردم و از طرفی هم خوشحال شدم که بچه رو سقط نکردند و بچه یه خورده مریض احوال هست. پیش خودم گفتم:حتما گذاشتند بچه متولد بشه بعد خودش از دنیا بره. 🔹تا اینکه دیروز فامیلمون رو دیدم، احوال بچه رو پرسیدم. بعد خودش شروع کرد به تعریف کردن: و گفت: «ما حکم سقط رو هم از دکتر گرفتیم و قرار شد با خانمم بریم برای سقط ، با ماشین که نزدیک بیمارستان شده بودیم یکی از کارگاه بهم زنگ زد، دیدم نگرانه گفتم چی شده: گفت خدا بهتون رحم کرد ، کارگرا توی کارگاه داخل یک چاله مشغول کار بودند نزدیک بود 12 تن خاک بریزه روی سرشون و همه یه جا دفن بشن! یکی از بنَّا ها یهویی متوجه میشه و جیغ میزنه و اونا فرار میکنن! تا اینو شنیدم سر ماشین رو کج کردم و به خانومم گفتم برگردیم. خانمم با تعجب پرسید:چرا؟ چی شده؟ و من جریان رو براشون گفتم». 🔹این فامیل عزیز ادامه دادند که: دیروز دکترها سی تی اسکن کامل انجام دادند و گفتند که بچه اصلا «هیدرو سفالی» نداره! 🔸میگه با تعجب گفتم: مگه میشه ؟ مگه امکان داره ما این همه آزمایش و دکتر و سونوگرافی انجام دادیم! دکترها:هم خیلی راحت گفتند حالا که شده! فامیلم از برکات الهی که بعد از این فرزند خدا بهش داده گفت که جای تفصیلیش اینجا نیست.البته کوچولوی دوست داشتنیش یه مقدار کسالت داره که ایشالله به حق امام رئوف به زودی زود شفای کامل بگیره. 🔹راستی؛ 1-این دکتر های عزیز تا حالا حکم قتل چند طفل معصوم را امضاه کرده اند؟! 2-چقدر علم پیشرفت کرده است و چقدر دکترهای ما با صلابت و اطمینان عزیزترین موجودات را به گور تاریک می فرستند! 3-آیا لازم نیست فقهای گران قدر در رجوع به اطبای محترم در تشخیص موضوعات مختلف علمی مثل بیماری های جنینی و احکام سقط باز نگری کنند. آیا وزارت بهداشت شاهد این احکام قاطعانه و این قتل ها هست؟!اگر هست پس آیا راضی است؟! پس چرا کاری نمی کند! جعفر بحرینی/دکترای فلسفه، درس خارج حوزه علمیه قم 🔶پی افزود ادبیات نوشته مربوط به نویسنده محترم است که طبعا براساس قضیة فی واقعه نوشته شده و قضاوت در مورد کلیت داشتن یا نداشتن آن منوط به پژوهش های میدانی دقیق تر است. 🔹فرهیختگان را به روزنه فرابخوانید؛ 👇 @rozaneebefarda
کوچ دسته جمعی به مراکز انقلابی؛ راهبرد جدید و خطرناک افراد متمایل به 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 اینکه برخی افراد که اشتغالات فقهی و اصولی دارند، متمایل به جریان های غیرانقلابی باشند یک مطلب غیرقابل قبول و موجب تأسف است که عده ای به نعمت انقلاب اسلامی کفران ورزیده اند! اما از این تأسف بار تر آنکه عده ای در عمل تمایل و اعتقادی به مبانی انقلاب اسلامی نداشته باشند و یا لابشرط باشند اما در ابراز و شعار و ظواهر، چنان چندوجهی عمل کنند که همه انقلابیون دوآتشه نیز پیش آنها لنگ بیاندازند! این افراد که مهارت ویژه ای در دودوزه بازی دارند، پیش غیرانقلابی ها از انقلابیون بدگویی می کنند و خود را افرادی معقول و معتدل نشان می دهند که مثلا از منافع آنان در مراکز تصمیم ساز جبهه انقلاب دفاع خواهند کرد و چون به انقلابیون می رسند چنان از دوستان واقعی شان بدگویی می کنند که گویی نفوذی جبهه انقلاب در آن جریان مغایر یا مخالف اند!! این رویه که با کمک استراتژی به انجام می رسد، طرفیت پیچیده و گسترده ای را برای این جماعت فراهم می سازد که در پوشش خیانت به هر دو جریان، از نمد اختلافات مبنایی و بنایی برای خویش کلاهی بدوزند و بر سر هر دو طیف ! این جماعت صدالبته در تاریخ رسوا خواهند شد اما تا آن هنگام، باید از خطرات و آسیب‌های پرشمارشان پیشگیری کرد. واضح است که وقتی روابط و حقیقت هویتی این جماعت افشا می شود، جیغ بنفش می کشند، از تهمت و افترا و فحاشی هم ابایی ندارند؛ البته با پوششی ظاهرفریب و نوعا در غیاب افراد اهل اطلاع افشا کننده. اخیرا با تاکیدات مقام معظم رهبری که شخصا پیشگام افشاگری و روشنگری علیه جریان های ضدانقلاب قم بودند، سنسورهای جبهه حزب‌الله که اکثریت قاطع را در قم المقدسه دارند، به شدت فعال شده و همین وضعیت موجب می شود که ضدانقلاب هایی چون تشیع لندنی نیز امکان نشو و نما نیابد و عقب نشینی تاکتیکی در پیش گیرد چه رسد به غیرانقلابی ها و لابشرط ها که ممکن است تباین ذاتی هم نداشته باشند، طبعا انگیزه حداقلی اولیه جهت ابراز و یا حرکت در مسیر مخالفت را از دست داده اند و تنها مانده اند همین جماعت دودوزه باز که فقط چون به می روند، ماهیت واقعی شان را رو می کنند و تلاش دارند پرچم و بلندگوی انقلاب در قم را تصرف کنند! آنان وقتی به انقلابیون می رسند اشکال تراشی نیش غولی درپیش می گیرند و با درآمیختن راست و دروغ، تا مرز رسوایی انقلابی های اصیل پیش می روند اما یک هزارم همین ایرادها را به ضدانقلاب وارد ندانسته، در موارد نقد جریان های ، بنای دائمی شان توجیه و حمل به صحت است!! ، اخیرا در تلاش اند که در مراکزی که به انقلابی گری اشتهار دارند خود را جا کنند تا بدین وسیله هم در تربیت نسل آینده از دل جریان انقلابی دخیل شوند و هم خود در زیر پوشش مراکز و چهره های انقلابی اصیل، آسوده زیست کنند و در امن و امان باشند. در این صورت دیگر نیاز نیست اینان زحمت زیرساخت‌های مورد نیاز در کار حوزوی را به جان بخرند، بلکه با امکانات آماده به ترویج افکار التقاطی خویش مشغول می شوند و چون به خلوت می روند ژست می گیرند و این چرخه ادامه دارد! فعلا در حد کلیات طرح مسأله به این موضوع مهم پرداخته شد اما انشالله تا ابتدای سال آتی تحصیلی، به صورت کاملا مصداقی و مستند، به این جریان خواهیم پرداخت. 🔶پی افزود واقعیت آن است که همین جماعت بودند که در چهاردهه گذشته به بسیاری از بزرگان قوم و قم نسبت ضدانقلاب و غیرانقلابی بودن زدند تا برای خود کسب وجهه کرده باشند و با انقلاب فروشی زیست کنند و هنگامی که روز واقعه ای چون ۸۸ رسید، مشتی از آنها هویت واقعی شان را رو کردند اما آن بزرگان با ثبات قدم بر اصول و کلیات مشترک با نظام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه باقی ماندند. مؤمن انقلابی از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود! @rozaneebefarda
روزنه
جواز نسل کشی در قالب ادبیات پزشکی! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸حدود چهل پنج روز پیش ، یکی از ا
بازتاب/۱ 🔹احمد: سلام برادرخوبی راجع به پیام آخری که توی گروه قراردادیدخواستم بگم برای ماهم اینطورمشکلی پیش آوردن اونم توی شهرقم که بحمدلله اینکاررونکردیم والان دخترمون سه سالشه وسالم سالمه @rozaneebefarda