ناگفتههای یک #کودتای_سیاه/۱
[کوتاه نوشتهایی در مرور تاریخ خیانتهای کودتاگران انگلیسی در ایران/به مناسبت ۱۰۰ سالگی کودتای ننگین اسفند۱۲۹۹]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹عدل الملک در دوره صمصمام السلطنه بختیاری حکومت همدان را به دست گرفت. همدان در این زمان کانون فعالیتهای هسته ای متشکل از عوامل بریتانیا به شمار میرفت، حتی ورود و خروج گندم این شهر هم به دست نیروهای انگلیسی بود.
🔹 #انگلیسیها هر خروار گندم وارد شده به شهر را سی تومان و هر خروار جو وارد شده را بیست و پنج تومان «به قوه» یعنی به زور میخریدند.
🔹حال آنکه قیمت محصول در خارج شهر بین چهل تا پنجاه تومان بود، «این باعث شده که هیچ ملاکی جنس به شهر نیاورد. خریدارهای متفرقه هم که برای قوت شخصی جنس بیاورند و در خارج شهر چهل پنجاه تومان خریداری نمایند در شهر از دست آنها بیرون میآورند.در طهران هم همین قسم.»
🔹در قزوین انگلیسی ها اعلان داده بودند مردم گندم را نباید بیش از بیست تومان خرید و فروش نمایند. این باعث شد «گندم ها در خارج شهر ها به انبار طرفداران اجنبی جمع و در خود شهرها ابداً جنس نخواهد آمد. آن وقت چه حالی مردمان شهر خواهند داشت و قسمی نقشه ریخته شده که تخم کاری هم برای سال آتیه نخواهد شد.»
🔹 این فقط گوشه ای از دخالت انگلیسی ها در تسلط بر قوت لایموت ملّت ایران بود. اینان به محض اینکه دولت های دست نشانده شان روی کار می آمدند، اندکی دست از سخت گیری می کشیدند تا توده های مردم آنان را منجی خود تلقی کنند.
(ایران از سقوط مشروطه تا کودتای سوم اسفند، آبادیان، ص 690)
@rozaneebefarda
#انقلابیگری_در_حوزه در نگاه مقام معظم رهبری
منزوی کردن روحانیت انقلابی فاجعه است؛ بزرگان حوزه بایستی مانع بشوند/میخواهند فضای انقلابی را بشکنند!
تهمت افراطی گری به انقلابیها، کار دشمن است!/ حرکت انقلابی باید منطقی و با حفظ حرمت مراجع و بدور از خامی و زیاده روی باشد.
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹یک مسئلهی دیگر در زمینهی نظام رفتاری و اخلاقی حوزه، مسئلهی گرایشها و احساسات انقلابی در حوزه است.
عزیزان من!
#فضای_انقلابی_در_کشور #دشمنان_عنودی دارد، دشمنان #کینهورزی دارد.
با حاکمیت فضای انقلابی در کشور مخالفند؛ میخواهند این فضا را بشکنند.
شما دیدید در یک دورهای #شهادت را زیر سؤال بردند، #جهاد را زیر سؤال بردند، شهید را زیر سؤال بردند، #نظرات_امام را زیر سؤال بردند، پیغمبران را زیر سؤال بردند!
مسئله این نیست که فلان زیدی با این مفاهیم مخالف است؛ مسئله این است که این مخالفت از نظر دشمن باید در جامعه مطرح شود؛ فضاسازی شود و #فضای_انقلابی_بشکند.
در حوزهی علمیه همه باید به این مسئله توجه کنند. در متن جامعه اینجور است، طبعاً در حوزههای علمیه هم اینجور است.
میدانند که شُمای روحانی فقط یک فرد نیستید؛ مستمع دارید، علاقهمند دارید؛ بنابراین در محیط پیرامون خودتان اثر میگذارید.
میخواهند فضای انقلابی را بشکنند، روحانی انقلابی را منزوی کنند؛ تحقیر بسیج، تحقیر شهید، تحقیر شهادت، زیر سؤال بردن جهاد طولانی این مردم اگر خدای نکرده در گوشه و کنار حوزه به وجود بیاید، #فاجعه است.
#بزرگان_حوزه بایستی مواظب و مراقب باشند و #مانع_بشوند.
یک نکته هم خطاب به #جوانان_پرشور_و_انقلابی_حوزه است، که متن حوزه #غالباً همین جوانهای پرشور و طلاب انقلابی هستند.
عزیزان من!
آینده مال شماهاست، امید آیندهی کشور شماها هستید؛ #باید_خیلی_مراقبت_کنید.
درست است که جوان طلبهی انقلابی اهل عمل است، اهل فعالیت است، اهل تسویف و امروز به فردا انداختن کار نیست، اما باید مراقب باشد؛ #نبادا حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند #تهمت_افراطیگری به او بزنند. از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد.
#جوانهای_انقلابی بدانند؛ همان طور که کنارهگیری و سکوت و بیتفاوتی ضربه میزند، زیادهروی هم ضربه میزند؛ مراقب باشید زیادهروی نشود. اگر آن چیزی که گزارش شده است که به بعضی از مقدسات حوزه، به بعضی از بزرگان حوزه، به بعضی از مراجع یک وقتی مثلاً اهانتی شده باشد، درست باشد، بدانید این قطعاً انحراف است، این خطاست. اقتضای انقلابیگری، اینها نیست.
انقلابی باید #بصیر باشد، باید بینا باشد، باید #پیچیدگیهای_شرائط_زمانه را درک کند. #مسئله #اینجور_ساده_نیست که یکی را رد کنیم، یکی را اثبات کنیم، یکی را قبول کنیم؛ اینجوری نمیشود.
#باید_دقیق_باشید، باید شور انقلابی را حفظ کنید، باید با مشکلات هم بسازید، باید از #طعن و #دق دیگران هم #روگردان_نشوید، اما باید #خامی هم نکنید؛ مراقب باشید. #مأیوس نشوید، #در_صحنه_بمانید؛ اما دقت کنید و مواظب باشید رفتار بعضی از کسانی که به نظر شما جای اعتراض دارد، شما را #عصبانی نکند، شما را از کوره در نبرد.
رفتار منطقی و عقلائی یک چیز لازمی است.
البته این را هم به همه توصیه کنیم که نیروهای انقلابی را متهم به افراطیگری نکنند؛ بعضی هم اینجوری دوست میدارند. عنصر انقلابی، جوان انقلابی، طلبهی انقلابی، فاضل انقلابی، مدرس انقلابی در هر سطحی از سطوح را #متهم_کنند به #افراطیگری؛ نه، این هم #انحرافی است که به دست #دشمن انجام میگیرد؛ واضح است. پس نه از آن طرف، نه از این طرف./ بیانات در ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
🔶حاشیه
در روزهای فقدان برخی اعاظم جریان انقلابی حوزه خصوصا آیات عظام محمد یزدی و علامه مصباح، موضوع انقلابیگری در حوزه توسط برخی رسانههای حوزوی داغ شده است. آسیب شناسی انقلابیگری در حوزه قطعا در بلندمدت به سود این جریان است چنانکه نقد منصفانه و مستدل و محترمانه و ارزیابی عملکرد بزرگان نیز یک سنت اصیل اسلامی و حوزوی بوده و قطعا به مصلحت دین و روحانیت و حوزه خواهد بود.
اما به نظر میرسد برخی تعابیری که طرفین بحث در روزهای گذشته به کار برده اند، با رویکرد جامع نگرانه رهبری حکیم انقلاب اسلامی تفاوت فاحش دارد. با احترام به همه بزرگان ناصح، رسانههای حوزوی دغدغه مند و جوانان انقلابی حوزه، همگان را به بازخوانی مواضع جامع رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب انقلابی گری در حوزه دعوت می کنیم. باشد که همگان با لحاظ اولویت ها، نسبت به تطبیق عملکردها و مواضع با اندیشه متعالی رهبری توفیق یابیم.
نکته نخست در این بیانات راهبردی، انذار نسبت به رویکرد دشمن در #شکستن_فضای_انقلابیگری در حوزه است. به راستی چه کسانی در تدارک این نقشه شوم در حوزه هستند؟ کدام خبرچین ها هستند که بزرگان و جوانان انقلابی حوزه را به جان هم انداخته اند؟
#دستهای_دشمن_در_حوزه را بشناسیم!
@rozaneebefarda
خندههای ظریف در مواجهه با دشمن مهاجم و خونخواری چون صدام
او از دیپلماسی فقط همین خنده های الکی را یاد گرفته انگار!
@rozaneebefarda
1082653.ogg
324.2K
🎙عذرخواهی رئیسی (سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا) از مردم قم
🔶حاشیه روزنه
قصد اهانت نداشته اما اهانت کرده!
چرا اسم هیچ استان دیگری برده نشده؟
چرا از ابتدای شیوع کرونا تا کنون، برجامیان همراه با رسانههای معاند، روی قم و روحانیت تمرکز یافته اند؟!
حتما انتظار دارند تمام این سیاسی کاری ها را با یک فایل صوتی جمع و جور کنند!
اگر این فایل صوتی هم منتشر شده نشان از ضرب دست مردم و نخبگان و برخی مسئولان قمی است؛ صدالبته تا محاکمه و برخورد مقتضی، نمی توان از لجن پراکنی های این عنصر هتاک چشم پوشی کرد.
اگر پیشتر با #کیانوش_جهانپور برخورد شده بود، حالا شاهد این حرمت شکنی و اتهام پراکنی واضح نبودیم.
آبروی مردم قم عزیز به عنوان پایگاه بصیرت و آشیانه آل محمد(ص) نباید بازیچه #برجامیان_عاشق_آمریکا شود.
@rozaneebefarda
روزنه
🎙عذرخواهی رئیسی (سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا) از مردم قم 🔶حاشیه روزنه قصد اهانت نداشته اما اه
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۱
🔹علی جمالی:
قم با وضعیت آبی مسئول مرگ مردم است، اما اینها با مدیریت عجیبشان در کنترل ترددها به شمال، مسئول نیستند! بنده از همان ابتدای شروع کرونا، ناراحتی مردم قم نسبت به بی احترامی ها و اتهام زنی ها را دیدم، حرفهای بی اساس گفتند و ضد انقلاب هم برجسته ترش کرد. متاسفانه برخوردی نشد، واقعا این روند توهین به شهر مقدس قم و مردم شریفش قابل تحمل نیست، انشالله مسئولین قضایی ملتفت این خاطرات تلخ در ذهن مردم قم و تبعات سکوت آقایان در آینده باشند. فایل صوتی رئیسی، مضحک بود.
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۲
🔹مصطفی امیدوار:
سلام
از همان ابتدا که بدون هیچ دلیلی قم را که اولین تشخیص دهنده کرونا در کشور بود، به عنوان عامل شیوع کرونا معرفی کردند بوی عناد و دشمنی با این شهر آل الله به مشام رسید. اما مردم قم حسن ظن خودشان را نسبت به ستاد کرونا و وزارت بهداشت از دست ندادند تا اینکه قائله اخیر تیر خلاصی بر اعتماد مردم قم شد.
اگر پروژه تخریب قم و حذف آن از پهنه سیاسی ایران را در سر میپرورانید بی پرده بگویید نیازی به این همه بی انصافی در حق مردم شریف قم نیست.
@rozaneebefarda
آغاز محاکمه #آذری جهرمی؛ اتفاقی مبارک و دیرهنگام
وزیر ارتباطات که مسئولیت بسیاری از فجایع فضای مجازی و بر زمین ماندن پروژه شبکه ملی اطلاعات، مستقیما متوجه اوست، امروز برای محاکمه فراخوانده شد.
این اتفاق از جهات متعدد قابل تحسین و تحلیل است:
محاکمه مسئولین عالی رتبه نباید خط قرمز تلقی شود و دستگاه قضا که به حکم قانون اساسی مستقل است، نباید در فشار قرار گیرد.
این اتفاق مبارک نتیجه کنش گری هوشمندانه و نقطه زنی برخی مجاهدان جریان انقلابی است که به لطف خدا جریان انقلابی حوزه قم نیز در آن سهیم بوده است.
همیاری #برخی نمایندگان و قضات متعهد و وظیفه شناس و شجاع؛ شرط لازم برای این اتفاق بوده و تا پایان نیز این حضور و انسجام لازم است.
تایید علمای حوزه در استمرار حرکتی که در اصلاح فضای مجازی پرآسیب کشور آغاز شده، بسیار تعیین کننده است.
بعید نیست لشکر سایبری اجاره ای برجامیان برای مظلوم نمایی و قهرمان سازی از وزیر پر حاشیه به خط شوند؛ آنان این اتفاق را ممکن است سیاسی جلوه دهند یا بخواهند دوگانه آزادی/انحصار راه بیاندازند و فضا سازی کنند برای ۱۴۰۰. لذا دستگاه قضا، مجلس و همه فعالان رسانهای جریان انقلابی باید برای مواجهه دقیق و هوشمندانه با این سنخ عملیات های فریب، آماده باشند.
@rozaneebefarda
روزنه
🎙عذرخواهی رئیسی (سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا) از مردم قم 🔶حاشیه روزنه قصد اهانت نداشته اما اه
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۳
🔹محمد:
سلام علیکم
باید توجه داشته باشیم که آقای رئیسی(سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا) صرفا اهانت به مردم قم نداشتند که فقط از قصد خودش بگوید و از اهانتش عذرخواهی کند و به نوعی خودش را بری الذمه کند بلکه ایشان نسبت به تمام مردم قم و خاصه به برگزارکنندگان و شرکت کنندگان نماز جمعه اخیر قم علاوه بر اهانت، #تهمت هم زدند، هم تهمت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و هم تهمت عامل قتل مردم بودن.
امیدواریم حتما ایشان را محاکمه کنند چون این یک فایل صوتی اشتباهات بزرگ ایشان را جبران نکرد.
@rozaneebefarda
برجامیان؛ مذاکره با آمریکا و چند ابهام
همزمان با آغاز دوره ریاست جمهوری بایدن، اخبار عجیب و غریبی به گوش می رسد که جای بحث و بررسی فراوان دارد؛
۱) چند رسانه مهم آمریکایی مدعی شده اند مدتی است تخت روانچی به نمایندگی از دولت روحانی در حال #مذاکره با تیم بایدن است.
این خبر اگر درست باشد دقیقا برخلاف راهبرد رهبری در مورد عدم مذاکره با آمریکای جنایتکار است.
۲) کاوه(لطف الله) افراسیابی از چهره های دانشگاهی ساکن آمریکا و عضو حلقه معروف به ماساچوستی ها در آمریکا دستگیر شد.
در بیانیه اف بی آی ادعا شده او منافع ایران را پیگیری می کرده است. او از دوستان ظریف و واعظی است که قبلا با خاتمی روابط نزدیکی داشت.
در مورد وی هنوز تحلیل دقیقی در دست نیست که پیگیر منافع راهبردی حاکمیتی جمهوری اسلامی بوده یا واسطه ای برای پی گیری منافع جناحی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان بوده است.
۳) گمانه زنی هایی از دستگیری های سریالی اعضای #نایاک نیز در آمریکا مطرح شده است.
این تشکیلات که گفته میشود بعنوان دلال روابط ایران و آمریکا از سوی ظریف و تیم روحانی راه اندازی شده است.
۴)داغ شدن مجدد دیدار ظریف با برگمن اسرائیلی و تایید آن توسط ظریف در مجلس، نیز پرده دیگری از ماجرای دیپلماسی پیچیده و پنهانی تیم روحانی است.
۵)نوسانات هیجانی بازار بورس و ارز و... نیز در همین راستای زمینه سازی برای مذاکره مجدد و امتداد اعتدال در ۱۴۰۰ قابل تحلیل است.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥انکار ولایت سیاسی پیامبر(ص) و ائمه(ع) توسط آغاجری
🔻من علی(ع) را افضل می دانم/در غدیر فقط امامت معنوی تعیین شد.
🔻جنگ شیعه و سنی ریشه در همین باورها دارد که ما هنوز منتظریم که امام زمان(عج) بیاید انتقام حضرت فاطمه(س) را از سنی های این زمان بگیرد.
🔻اگر پیامبر(س) در مدائن مبعوث شده بود اصلا حکومت تشکیل نمی داد.
🔻من اصلا اعتقادی به وصایت در خلافت و قدرت سیاسی ندارم و امر سیاسی را #عرفی می دانم.
🔻علی(ع) و یاران علی(ع) در حکومت خلفا منصب قبول کردند.
🔻امر قدرت سیاسی برای حضرت علی(ع)، یک امر تاریخی است که گذشته!
🔶حاشیه
هاشمی آغاجری از عناصر رادیکال جریان #اصلاحات است که در دهه هفتاد به دلیل انکار برخی معتقدات شیعی، حکم اعدام گرفت اما با شانتاژ گسترده مطبوعات غربگرای داخلی،حکم اعدام او در دیوان عالی نقض شد. قاضی مربوطه سیدمحمد سجادی از اعضای لیست آقای #هاشمی در انتخابات خبرگان گذشته(موسوم به لیست انگلیسی) بود.
پس از سخنان آغاجری بعضی بزرگان و اعضای جامعه مدرسین و برخی محافل حوزوی غیور دیگر بسیار صریح و محکم به مقابله برخاستند اما در این میان نقش علامه مصباح بسیار ممتاز بود؛ او آخرین تلاشها را در آخرین روزها برای صیانت از حدود الهی به خرج داد اما با فشار و هیاهوی تسلیم طلبان، بی نتیجه ماند.
آنروز #سکولارهای_حوزوی به آیتالله مصباح خرده میگرفتند که بنا به قاعده الباطل یموت بترک ذکره، باید سکوت پیشه کند! اما تاریخ نشان داد که آن بزرگمرد در صیانت از عقاید فرقه محقه در صف اول بود.
آیا جریانهای مدعی دفاع از ولایت اهل بیت(ع) به این سخنان پاسخ میدهد یا خیر؟
@rozaneebefarda
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
📌موسسه علامه مصباح باید #سکولار باشد❗️
#اختصاصی
#خیلی_مهم
🆔 @darseenghelab
«نقدی بر امتداد خط #اعتدال در ژورنالیسم حوزوی توسط فرید مدرسیهای معمم»
🔹 سایت #مباحثات طی یادداشتی تحت عنوان «چه کسی رئیس موسسه امام خمینی(ره) خواهد شد؟» روایتی تحریفآمیز از روند تحولات موسسه امام خمینی(ره) بیان کرده و نهایتا اتخاذ رویه سکولار را به این موسسه توصیه کرده است.
💠 مباحثات، ضمن تقسیم اساتید موسسه به دو گروه «علمی» و «سیاسی»، ورود موسسه به مسائل سیاسی را آفت اصلی این موسسه و عامل سقوط این مرکز علمی تفسیر میکند و مینویسد: «به نظر می رسد آنچه که در سالهای گذشته بیش از هرچیز منجر به تضعیف این مؤسسه گردیده تبدیل شدن جریان سیاسی این مرکز به ویترین مؤسسه و غفلت از معرفی و تقویت بخشها و شخصیتهای علمی این مرکز شده است.»
🔻 پیشفرض سایت #اعتدالی مباحثات آنست که ورود طلاب و اساتید به عرصه سیاسی، مخالف شان علمی ایشان است؛ چنین مفروضی دقیقا همان جمله پاکروان، رئیس #ساواک است که به امام خمینی(ره) گفت سیاست یعنی پدرسوختگی و بهتر است شما در آن دخالت نکنید❗️
🔹مباحثات پس از روایت تحریفآمیز و سکولار از گذشته موسسه، توصیهای #دستوری برای آینده این موسسه ارائه کرده و مینویسد: «باید دید ریاست بعدی این موسسه چه اولویتهایی برای خود تعریف خواهد کرد. قطعا بازگشت به اهداف اصلی موسسه یعنی تربیت طلاب متخصص در علوم انسانی باهدف پاسخگوئی به شبهات و عقائد انحرافی اولویت نخست این موسسه #باید باشد. هدفی که در ۱۵ سال اخیر بخاطر ورود برخی از اعضای آن به تشکیل جناحهای سیاسی کمتر مورد توجه قرار گرفتهاست»
🔻مباحثات در بخش پایانی این یادداشت بدون اشاره به منبع خاصی و صرفا بر اساس خیال و گمانه از آیتﷲ عباس کعبی و سیداحمد رهنمائی به عنوان گزینههای ریاست موسسه سخن گفته است هرچند وزن آیت الله رجبی را بالاتر از این دو بزرگوار تحلیل کرده است.
🆔 @darseenghelab
🖋 در بررسی این یادداشت سه نکته قابل طرح است.
1️⃣ آیا علامه مصباح تنها از سال 88 وارد مسائل سیاسی شد؟ مبارزات سال 42استاد با رژیم پهلوی، مقابله با جریان التقاط و چپگرا، نقد رویکرد دولت خاتمی و..، هیچکدام مساله سیاسی نیستند؟ چرا مباحثات، #تحریف_علامه_مصباح را در دستور کار قرارداده است؟
2️⃣ دوگانه علمی-سیاسی، حکایت از نگرش سکولار این سایت به عرصه #علم و #سیاست دارد. در این نگرش اگر شخص دانشمندی مانند دکتر نبویان یا آقاتهرانی وارد مسائل سیاسی شود، مرتکب امر اشتباهی شدهاند! بنابراین اساتید موسسه باید درکنج عزلت نشسته و تحصیل علم کنند و سیاست #پدرسوخته را به ما #آشنایان به سیاست بسپارند!
3️⃣ سایت مباحثات فاقد شانیت ورود به فضاسازی رسانهای جهت تعیین ریاست موسسه است و ضروری است تا از تلاش برای تفرقه_افکنی میان بزرگان موسسه دست بردارد. تلاشهای این سایت #اعتدالی در تضعیف جایگاه آیت الله رجبی که سالها قائم مقام آیت الله مصباح بوده است، ره به جایی نخواهد برد.
🔍 سوال جدی اینست که طرح مطالب #خیالی که منشا واقعی ندارد، چه سنخیتی با ماموریت حرفهای یک رسانه دارد؟ منبع این گمانه سازی ها کجاست؟ چه کسی از آقایان کعبی و رهنمایی به عنوان گزینههای ریاست بر موسسه نام برده است؟
🔹 مباحثات اگر بنای ورود به پروندههای مهم و جنجالی دارد، میتواند به افشای خط فتنه گران ۸۸ بپردازد که برخی از اعضای تحریریه این سایت در جرگه آن قماش بودهاند و هنوز هم سایت شخصی شان فیلتر است! بررسی پرونده باند مخوف مهدی هاشمی قاتل نیز برای مصون ماندن از انحراف فکری و برای فاصلهگذاری با کانون های فتنهگری مانند بیت منتظری مفید است.
#تفرقه_بیانداز_و_حکومت_کن
#سکولاریسم_حوزوی
🆔 @darseenghelab
روزنه
💥انکار ولایت سیاسی پیامبر(ص) و ائمه(ع) توسط آغاجری 🔻من علی(ع) را افضل می دانم/در غدیر فقط امامت مع
شریعتی و مسئله ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
روایت #آیتالله_مصباح از چرایی و چگونگی انتقاد از #دکتر_شریعتی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔴من شخصا از مقطعی حساسیتم نسبت به ایشان [دکتر شریعتی] زیاد شد که جزوههای سخنرانیاش به نام دروس اسلامشناسی مـنتشرمیشدند و در هر جزوهای یکی دو تا از سخنرانیهای ایشان در این موضوع درج میشد. آنوقتها چاپ هم آسان نبود و این جزوات پلیکپی و از طریق خود حسینیه ارشاد به طور نیمه رسمی منتشر میشدند. انتشار آنها هم چندان علنی نبود، چون حرفهای ایشان در بعضی موارد ضد دستگاه بود.
🔵بنده بعضی از این جزوات را مطالعه کردم و دیدم در اینها اشکالات اساسی هست که اگر بماند و به رسمیت شناخته شود، خطرات بسیار بزرگی را ایجاد خواهد کرد. ایشان بر نکات سؤالبرانگیزی تأکید میکرد، از جمله این که اساساً نظر اسلام در باب حکومت، نظر دموکراسی است و لذا بعضی از وقایع تاریخی صدر اسلام، مخصوصاً بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) را به این صورت تفسیر میکند که اینها روشهای دموکراتیک بودهاند! وقتی هم مواجه میشود با اعتقاد شیعه راجع به نصب امیر المؤمنین(ع) و #وصایت و #ولایت، دست به توجیه میزند تا به نوعی با نظریه دموکراسی سازگار شود و میگوید در مورد امیر المؤمنین(ع) مسئله نصب نبود، بلکه کاندیداتوری بود! و در هر روش حکومتی دموکراتیک، هر شخصی میتواند یک نفر را کاندیدا کند، منتها اعتبارش به این کاندیداتوری نیست، بلکه اعتبارش به این است که مردم رأی بدهند! پیغمبر(ص) هم به عنوان یک شخص، علی(ع) را کاندیدا کرده، ولی مردم رأی ندادند و نشد! و صحبتهائی از این قبیل.
⚫️سبک ایشان هم به گونهای بود که حرفهایش را با طنزها و کنایههای نیشدار و در مواردی تعابیری زننده که به خطر بیان جذابش، مورد توجه شنونده قرار میگرفت، توام میکرد. مثلاً ایشان در کتاب تشیع علوی و تشیع صفوی از خـرافات رایـج در دورۀ صفویه نام میبرد، از جمله آن که مثلاً جبرئیل برای سیدالشهدا(ع) لالائی میخواند و میگفت: «ان فی الجنه نهر من لبن لعلی و حسین و حسن»، این را مسخره میکند و میگوید بسیار چندشآور است که در بهشت نهری از شیر باشد، در حالی که این نص صریح قرآن است که « أَنْهَارٌ مِن لَّبَنٍ...»(محمد، 15) یعنی نه تنها یک نـهر نـیست که نهرهاست. ایشان این را مسخره میکرد که در واقـع برمیگشت به مسخره کردن قرآن. اسمش بود که دارد تشیع صفوی را مسخره میکند، در حالی که نص صریح قرآن را مسخره میکرد! و نمونههای بسیار دیگری.
⚪️ ایشان اصل مسئله وحی، امامت و خاتمیت را تخریب میکرد.
🔻 #امروز اگر ملاحظه میکنید این مقولهها را تکذیب و تخریب میکنند، #ریشهاش را باید در آن دوران جستجو کرد. ایشان بود که این باب را فتح کرد و افتخاراتش برای ایشان، ثبت است. کسی که علناً در این عصر، مسخره کردن اسلام و نصوص اسلامی و انکار قطعیات اسلام و تشیع را فتح باب کرد، ایشان بود. کس دیگری در کسوت یک اندیشمند اسلامی، جرئت نمیکرد این حرفها را بزند. ایشان به خاطر موقعیت و محبوبیتی که در میان جوانها داشت، این کار را کرد و ما هم دربرابرش مسامحه کردیم و این مسامحه تا آن جائی ادامه پیدا کرد که حتی کسانی هم که استاد اسلامشناسی حساب میشدند و او حتی لیاقت شاگردی آنها را هم نداشت، در مقابل این جو نتوانستند حرفی بزنند و سکوت کردند و یا نهایتا گفتند اشتباهی رخ داده، اما نباید شخصیت او مخدوش شود. ریشه انحرافات امثال گروه فرقان، از همین افراد سرچشمه میگیرد که پروندههای اعترافات آنها موجود است.
🔹من به عنوان مثال، یکی از مواردی را که خودم از نزدیک مشاهده کردم، عرض میکنم. ما با یکی از شخصیتهای حوزه ارتباط نزدیک و تقریبا هر روز رفتوآمد داشـتیم. ایشان دو سه تا پسرداشت که بسیار بچههای دوستداشتنی و مؤدبی بودند. آنها دبیرستانی و سنشان نزدیک به هم بود. یادم میآید که ایشان از بچههایش بسیار تعریف میکرد و میگفت در نمازشان گریه میکنند و اهل عبادتند و چنین و چنان، و حتی من که پدرشان هستم، اینطور نیستم. چنین بچههائی در اثر خواندن کتابهای اسلامشناسی وامثالهم، مارکسیست و بالأخره در جریانی، دو تن از آنها اعدام شدند. حقیقتا بچههای بسیار مؤدب و مؤمن و نمونهای بودند که من به تقوای آنها حسرت میخوردم و اینها شدند #ضد_انقلاب! و رفتند در خانههای تیمی #مجاهدین و بالأخره هم در نوجوانی و جوانی از بین رفتند. کم نبودند کسانی که تحت تاثیر سخنان این شخص و به خاطر گیرائی بیان او، به این راه کشیده شدند و همه چیزشان را از دست دادند. اینها خطراتی بود که ما احساس میکردیم و دوستان میگفتند: «مهم نیست، حالا یک اشتباهی کرده! طوری نیست!».
(یادآور: شماره4و5، صص30 –40)
🔶حاشیه
خرده جریان #نوشریعتی_های_حوزوی را بشناسیم!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥گزیدهای از مناظره #زیباکلام و #خسرو_معتضد راجع به #رضا_شاه
🔹در این شش دقیقه بشمارید که این زیبا کلام چند فحش و ناسزا و برچسب نثار معتضد میکند!
🔹سطح تحلیل و منطق بحث #برجامیان را در این مناظره به دقت میتوان دریافت.
پوپولیسم و هوچی گری و ناسزاگویی و خودعاقل پنداری و تحقیر مخالفان.
⭕️زیباکلام در مقابل معتضد که خود روزگاری از مطبوعه نویس های متمایل به دربار بوده اینطور آچمز میشود، وای به حال روزی که در مواجهه با منطق تاریخ نگاری انقلابی قرار بگیرد.
🔻کتاب آبکی زیباکلام درباره رضا پهلوی که کپی کاری ناشیانه ای از کتاب پر اشکال سیروس غنی( برافتادن قاجار و برآمدن رضاشاه) و برخی منابع خارجی است، بر همین منطق سست نوشته شده و فاقد ارزش علمی است.
🔹فیلم کامل مناظره را اینجا ببینید:👇
برنامه "قبل انقلاب - ۱ بهمن ۱۳۹۹"
http://www.telewebion.com/episode/2484990
@rozaneebefarda
روزنه
🎙عذرخواهی رئیسی (سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا) از مردم قم 🔶حاشیه روزنه قصد اهانت نداشته اما اه
فرد هتاک به طور منطقی مودبانه در پی جبران برآید/ توضیحات رئیسی تحت عنوان سو برداشت کافی نیست!
بیانیه تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(علیها سلام) در واکنش به اهانت اخیر سخنگوی ستاد کرونا به مردم قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقولوا قَولًا سَدیدًا ﴿ احزاب /۷۰﴾ اى کسانى که ایمان آوردهاید! تقواى الهى پیشه کنید و سخن (حقّ و) استوار گویید.
🔹خدمات و زحمات کادر درمان و ستاد ملی مبارزه با کرونا در شرایط امروز، جهادی ارزشمند در راه سلامت جامعه به شمار می رود و جای تشکر فراوان دارد.
لذا مردم عزیز قم نیز ضمن قدردانی از این قشر خدوم، خود را ملزم به رعایت دستورالعمل ها و شیوه نامه ها برای مبارزه با این ویروس می دانند اگرچه عده ای در بین اقشار گوناگون جامعه هستند که کم توجهی ایشان باری گران بر دوش دیگران می گذارد! پس همان طور که کرارا متذکر شده ام، باز هم مردم ایران را به رعایت بیش از پیش این اصول دعوت می کنم. خصوصا در شهر مقدس قم که راه مواصلاتی چندین استان به شمار می رود و روزانه میزبان مسافران بسیاری است. البته بحمدالله در این شهر مقدس و اماکن مذهبی و زیارتی آن دستورالعمل های بهداشتی به خوبی رعایت می شود. خصوصا در مصلی نماز جمعه که اولین هفته پس از مدتها تعطیلی با حضور مسئولان و مردم برگزار شد و بر اساس اعلام نظر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و دبیر ستاد استانی مبارزه با کرونا درصد بالایی از نمازگزاران دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کردند که مستندات آن نیز موجود است.
🔹از طرفی مردم شریف قم، اهالی شهری هستند که در روایات ستوده شدند و از اولین کسانی بودند که به ندای امام راحل رحمت الله علیه در عرصه های مختلف لبیک گفته و زمینه فرار شاه ستمگر را فراهم کرده و هر ساله در ۱۹ دی ماه مورد تمجید رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی قرار می گیرند و از سوی دیگر به دلیل گسترش ویروس شرور، متضرر شده و در همین حال میزان کمکشان به قشر آسیب دیده در رتبه های اول کشور است.
🔻با توجه به سابقه درخشان مردم انقلابی قم و اقدامات انجام شده در راستای رعایت دستورالعمل ها، سزاوار نبود در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، کسی با این مردم شریف و عزیز، با اتکا به گزارش های غلط و با #ادبیاتی_موهن_و_سبک #جسارت نماید.
🔹 اگرچه #قم_هراسی از سوی دستگاه های تبلیغاتی #دشمن به هیچ عنوان پروژه جدیدی به شمار نمی رود که حساب آنان از دوستان دلسوز جداست! اما در هر صورت امری ناپسند است.
🔹شکی نیست که تذکرات مسئولین بهداشت همیشه از سر خیرخواهی بوده و هست، اما می توان با #سخنان_مودبانه تذکرات را بیان کرد و گرفتار افترا و سیاهنمایی نشد! سخن آخر اینکه مردم ما هم انتظار بهداشت و سلامت عمومی دارند و هم انتظار دفاع از #حیثیت_قم.
🔹با توجه به کم لطفی هایی که از همان ابتدا در حق مردم قم صورت گرفته ذایقه شان از برخی تعبیرات بسیار تلخ شده است و آنچه که اخیرا در واکنش به اعتراض به حق مردم قم با عنوان “سوء برداشت” انتشار یافته نه تنها #کافی_نبوده بلکه معنای نامناسبی نیز دارد. بنابراین لازم است کسانی که مرتکب #گستاخی به مردم شریف قم و برخی شعائر مذهبی شده اند، اشتباه خود را به طور منطقی و مودبانه اصلاح نمایند تا مبادا #سخنان_نسنجیده شان ذهنیت مثبت مردم را نسبت به مجاهدان خدوم عرصه بهداشت و درمان مکدر نماید.
نماینده ولی فقیه در استان و تولیت آستان مقدس قم سید محمد سعیدی
@rozaneebefarda
جایگاه #آیتالله_مصباح در اندیشۀ اسلامی معاصر
دکتر محمد فنایی اشکوری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹بی شک آیت الله مصباح بر قلۀ فلسفۀ اسلامی معاصر قرار دارد. دربارۀ سیره و سیر فلسفی استاد مصباح در جایی دیگر سخن گفته ام. آنچه لازم است یادآوری شود این است که منظومۀ فکری و معرفتی استاد مصباح در فلسفۀ او خلاصه نمی شود.
🔹آیت الله مصباح از برجسته ترین اسلام شناسان معاصر است. رکن اصلی نظام معرفتی آیت الله مصباح را اندیشۀ دینی او تشکیل می دهد. او در طول عمر بابرکتش فعالیت های علمی و آموزشی عمیق و گسترده ای در حوزۀ معارف اسلامی از عقاید و اخلاق تا معنویت و اجتماعیات اسلامی داشته است.
🔹وی در این بخش نیز همچون فلسفه اهل تفکر، نقد، خلاقیت، نوآوری و نظریه پردازی بوده است. در این حوزه نیز او در تألیف، تدریس و ترویج معارف و تربیت جمع پر¬شماری از دانش پژوهان در رشته های مختلف معارف اسلامی توفیقات درخشان داشته است. تفسیر موضوعی قرآن و شرح بسیاری از احادیث و ادعیه و تدوین نظام مند عقاید و آموزه های اسلامی بخشی از مجاهدت های آن استاد فرزانه در این حوزه بوده است که جادارد به تفصیل در باب آن سخن گفته شود.
🔹یکی از ویژگی های برجستۀ آیت الله مصباح، که در فلسفه و اندیشۀ دینی و فعالیت های علمی و آموزشی او برجسته است، این است که او علاوه بر رسوخ در علوم اسلامی، عالِم به زمان است، به این معنا که با دانش، فرهنگ، نیازها و چالش های روزگارش آشناست. بر این اساس است که او می تواند به پرسش های نو پاسخ دهد. این ویژگی است که نظام فکری او را هماهنگ با مقتضیات زمانه و پاسخگو به نیاز انسان مسلمان معاصر می سازد و او را قادر می سازد که منظومۀ معرفتی مناسب با زمان را طراحی کند. پیش از ایشان علامۀ طباطبائی، شهید مرتضی مطهری و شهید سیدمحمد باقر صدر چنین مسیری را طی کردند.
🔹البته روشن است که عالِم به زمان بودن امری نسبی است و دسترسی به علوم و اندیشه های جدید در حوزه های علمیه گذشته چندان آسان نبوده است. می توان گفت که این چهار متفکر و اسلام شناس ستون های اصلی اندیشۀ شیعی معاصر به شمار می روند. پایبندی به عقلانیت، رسوخ در سنت، زمان آگاهی، و اندیشۀ نظام¬مند و ناظر به حیات انسان مسلمان امروز، ارکان اصلی منظومۀ فکری این چهار متفکر را تشکیل می دهد. افقهایی را که آن سه استاد گشودند و نهالی که آنها غرس و آبیاری کردند به دست استاد مصباح در مسیر شکوفایی و بالندگی قرار گرفت و امید می رود که با همت شاگردان و رهروان این بزرگان به ثمره و نتیجۀ نهایی که ظهور تمدن اسلامی متعالی است منتهی شود.
🔹اینان عالمان نواندیشی هستند که با اعتقاد و التزام به منابع اصیل اسلامی، یعنی کتاب و سنت، و بدون تأثر از مدرنیته اما با آگاهی از فرهنگ عصر و توجه به مقتضیات زمان کوشیده اند منظومۀ معرفت دینی خود را بازسازی و عرضه کنند. این جریان متفاوت با جریان علمای سنتی است که با فرهنگ زمانه بیگانه است و به مقتضیات زمان توجهی ندارد و همچنین متفاوت است با جریان روشنفکران مسلمانی که با تأثر از مدرنیته و بدون التزام کامل به سنت می کوشند قرائتی از اسلام را ارائه دهند که مهمترین دغدغه اش سازگاری با مدرنیسم است.
🔹غایت این اندیشه ورزی ظهور تمدن اسلامی است، تمدنی که پرچم آن را امام خمینی بدست گرفت و امروز در دستان آیت الله خامنه ای است. این دو بزرگ ضمن برخورداری از چنان منظومۀ فکری و معرفتی، از موهبت شخصیتی بی بدیلی برخوردارند که می توانند اندیشۀ اسلامی را از ساحت نظر به صحنۀ عینی اجتماع آورده، گام های بلندی در نیل به ارزش ها و آرمان های اسلامی بردارند.
@rozaneebefarda
بازرگان استاد اخلاق برجامی ها!
🔶حاشیه
لطف الله میثمی از اعضای ارشد سازمان #مجاهدین(منافقین) بود.
گرچه بعدا ادعا کرد از مشی آنان فاصله گرفته اما همچنان و همیشه همان خط فکری را دنبال کرده است.
#انتخاب؛ بعنوان یکی از مهمترین ژورنال های دولت روحانی، در خط فکری نهضت آزادی و طبعا سمپات بازرگان است.
این دو حالا تلاش دارند بازرگان را بعنوان چهره ای اخلاقی به جامعه ایرانی قالب کنند!
چیزی که شاید خود آن بنده خدا هم تصورش را نمی کرد!
این جماعت پس از درگذشت مرحوم هاشمی نیز در #دفتر_تبلیغات برای همایش گرفتند و از وجوه اخلاقی هاشمی سخن گفتند!
انگار اخلاق پوششی شده است برای سرپوش گذاشتن بر مواضع و عملکرد سیاسی پدران معنوی اعتدال و اصلاحات.
به مناسبت سالگرد بازرگان، بازخوانی برخی مواضع او خالی از لطف نیست.
@rozaneebefarda
ادبیات چاله میدانی و هتاکانه مهندس بازرگان!
با اعتذار از بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹کی شد بی سر خر زندگی کنیم؟!
« از روز اول مواجه شدیم با مخالفتها و مزاحتهای دشمنان. حالا من به دوست کاری ندارم آن را بعد خدمتشان میرسم. چه احزاب افراطی چپ داخلی و چه دشمنان خارجی... به صوری که اصولا مجال نفس کشیدن و فکر کردن برای این دولت وجود نداشت. به قول شاعر که مصرح دوم شعرش را من نمیدانم و یادم نیست میگوید:
ابلیس کی گذاشت که ما بندگی کنیم
البته عامیانه میگوییم کی شد که #بی_سر_خر زندگی کنیم » (خداحافظی با ملت 1358/8/16 مشکلات و مسائل اولین سال انقلاب از زبان مهندس بازرگان ص228)
🔸 شما ما را کلافه کردید!
« نه تنها طبقات مختلف به دولت فشار وارد میآورند بلکه «آقا» هم ما را تحت فشار میگذارند، آقا که یکپارچه احساس و عطوفت دلاند و همیشه با قلب و مغز و زبان مدافع و طرفدار طبقه ضعیفان و بینوایان و به قول خودشان پابرهنگان هستند احساسات ایشان را برمیانگیزند آنوقت، «آقا» #وادار میشوند، طاقت نمیآورند از بالای سر ما بدون مراجعه و مشاره با دولت، بدون اینکه از ما بپرسند، اعلامیه و دستور صادر میفرمایند. یکدفعه دست و پای ما را در #پوست_گردو میگذارند؛ آب و برق را مجانی کنید (لااقل برای آنهایی که کممصرفند)، خانه برای پابرهنهها بسازید، گوشت یخزده داده نشود، اتوبوس مجانی شود و #از_این_حرفها...
شب جمعه اخیر 8نفر از هیئت وزراء خدمت ایشان رسیدیم. #صاف_و_پوسکنده گفتیم خدا عمر و عزت و توفیق آقا را زیاد کند، شما هم که #ما_را_کلافه_کردید! شما هم که مثل سایر مردم عمل میکنید، اقلا فرمایشاتتان، امرتان را به ما بفرمایید تا بگوییم چه باید کرد»(پیام رادیو تلوزیونی 1357/12/24 ،همان ص100-99)
🔹سر گنده زیر لحاف است!!
« اما منشأ این مشکلات و مسئله اصلی مملکت و چاره آن چیست؟... به نظر بنده منشأ این است که بعضیها تصور میکنند انقلابی بود و پیروز شدیم و خودشان را مثل فاتحینی میدانند که وارد سرزمین پر از نعمتی شدهاند و فکر میکنند کاری اصلا ندارند و باید بریزند سر این غنائم و تقسیم بکنند. و بعد هم راحت بگیرند بخوابند و کیف بکنند! در صورتیکه انقلاب تمام نشده، #سر_گنده_زیر_لحاف_است!!» (پیام رادیو تلوزیونی 1357/12/24 همان، ص103)
🔸خیالتان راحت باشد! ممه را لولو برد!
مهندس بازرگان:«به آن افراد و به آن امرائی که هنوز #مرض_سادیسم دارند و هوای دیگری، هوای انتقام، هوای بازگشت و ترکتازی دارند میگویم:خیالتان راحت باشد ممه را لولو برد.»(بازرگان 1357/11/20 همان، ص79)
مهدی بازرگان در این خطاب، امرای رژیم پهلوی را مخاطب قرار میدهد که نزد ملت ایران از حیثیت و اعتباری برخوردار نیستند اما نکته اینجاست که این طایفه در هنگام مواجهه با دشمن آمریکایی اصرار دارد که هیچ نوع لحن زننده و گزندهای علیه آنان روا داشته نشود و ادعا دارند که حتی در برابر دشمنان نیز ادب گفتار باید رعایت گردد. با این حساب، شخص بازرگان نیز در قاموس سیاسی این طیف، چندان شخص موجهی محسوب نخواهد شد.
@rozaneebefarda
کارنامه حیات سیاسی اجتماعی مهدی بازرگان
قاسم تبریزی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹حیات سیاسی و اجتماعی مهدی بازرگان ابعاد پیدا و پنهانی دارد. کارنامه سیاسی اجتماعی او را میتوان در سه بخش روشنفکر مذهبی، سیاستمدار و نخستوزیر بررسی کرد.
1️⃣بازرگان به عنوان یک روشنفکر مذهبی
🔹مهدی بازرگان تحتتأثیر علوم تجربی غرب بود و با این نظریه خطا اعتقاد داشت با تکیه بر علوم تجربی غرب میتوان به جایی رسید که پیامبران به آن رسیدند. باید گفت اگر جامعه بخواهد اسلامشناسی، دینشناسی و قرآنشناسی را از منظر مهندس بازرگان تحلیل کند به خطا و کجراهه میرود کما اینکه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به بیراهه رفت. اگر امروز نسلی آن راه را برود از اسلام فاصله بیشتری میگیرید و حتی به خداشناسی و خداپرستی هم نخواهد رسید.
2️⃣بازرگان به عنوان یک سیاستمدار
🔹بازرگان بین سالهای 1320 تا 1330 مخالف دخالت در سیاست بود. او حتی جزوهای دارد که در آن جوانان را از ورود به سیاست منع میکند. تا اینکه او از سال 30 که به عنوان رئیس هیئتمدیره شرکت نفت از طرف دکتر مصدق منصوب میشود وارد عرصه سیاسی میشود. در نگاه سیاسی بازرگان اصلاً جهاد و مبارزه وجود ندارد. لذا او نه با مبارزه موافق بود و نه با سرنگونی رژیم پهلوی. البته این جزء مبانی فکری اوست.
3️⃣بازرگان به عنوان نخستوزیر دولت موقت
🔹در دوران نخستوزیری، بازرگان علیرغم انتظاری که میرفت و عهد و پیمانی که با امام بسته بود از همان روزهای اول مخالفت با نهادهای انقلاب را شروع کرد. او حتی با مجلس خبرگان قانون اساسی هم مخالفت میکرد. در نهایت به دلیل ارتباط بیش از اندازه بعضی از اعضای دولت موقت با آمریکاییها، عملکرد نامطلوب دولت موقت، ملاقات معروف در الجزایر و بعد هم جریان تسخیر لانه جاسوسی امریکا، بازرگان از سمت خود استعفا داد.
🔹بعد از سقوط دولت موقت، بازرگان کاملا خود را جدا از نظام دید. او در کتاب "بازیابی ارزشها" مینویسد: «من از ابتدا با آیتالله خمینی اختلاف نظر داشتم. شاید ایشان متوجه نشده بود. ایشان ایران را برای اسلام میخواست و من اسلام را برای ایران میخواستم.» این همان تعارضی است که در اندیشه بازرگان وجود داشت اما قبلاً موقعیت بروز پیدا نکرده بود.
📲مشروح در: goo.gl/qQHWvB
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
چرا #آیتالله_خامنهای، #بازرگان را«خسرالدنیا والآخره» نامید؟!
💥ویژه/ بازنشر برای نخستین بار
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹هدفِ تهاجم فرهنگی دشمن این است که ذهن مردم را عوض کند؛ از راه اسلام منصرف نماید و از مبارزه ناامید سازد.
آن آقایی که خودش -به حسب آنچه که ما میبینیم- خسرالدنیا و الآخره است، بر میدارد مینویسد که «ملت ایران خسر الدنیا و الآخره شدهاند»!
مینویسند و چاپ هم میکنند که «مسلمانهای عالم و از جمله ملت ایران، خسر الدنیا والآخره شدند.» چرا؟ چون با آمریکا جنگیدند؛ مقصودش این است! این، خسر الدنیا و الآخره بودن است؟!
ملت ایران که توانست خود را از #ذلّتِ_وابستگی نجات دهد؛ توانست خود را از ذلّت و ننگ ارتباط و اتّصال با رژیم منحوس دست نشانده فاسد پهلوی و #ارتباط_با_امریکا نجات دهد و اینطور شجاعت و شهامت و سربلندی در دنیا از خود به نمایش بگذارد و در جاده آزادگی گام نهد، خسر الدنیا و الآخره است؟!
این جوانان ما، این خانوادههای مؤمن ما، این زن و مرد دلباخته دین و عاشق راه خدا، خسر الدنیا و الآخرهاند؟!
خودشان خسر الدنیا و الآخرهاند!
کسی که این را میگوید، حقیقتاً خسر الدنیا و الآخره است؛نه دنیا دارند، نهآخرت.
دنیاشان، #دنیای_نکبت؛آخرتشان هم بلاشک،قهر و عذاب الهی است.
نسبت بهمردم این حرفها را میزنند و پخش هم میکنند.برای چه پخش میکنند؟برای اینکه مردم را متزلزل کنند؛ برای اینکه ایمان مردم را عوض کنند.این،کار کیست؟کار همان دشمنی که استقلال اقتصادی به ضرر اوست،استقلال سیاسی به ضرر اوست؛استقلال فرهنگی به ضرر اوست.
#اینها_عوامل_دشمنند!
#نهضت_آزادی
#سکولارها
@rozaneebefarda
امام خطاب به بازرگان
منسوبین بنده حق دخالت در امور کشور را ندارند!
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️متن نامه تاریخی امام به بازرگان:
جناب آقای نخست وزیر
لازم است به جمیع وزارتخانه ها و ادارات دولتی اخطار نمایید کسانی که از #منسوبین و یا #اقربای_اینجانب هستند و برای #توصیۀ اشخاص و یا نصب و عزل اشخاص به مراکز مربوطه مراجعه می کنند، به هیچ وجه به آنان ترتیب اثر ندهند.
منسوبین و نزدیکان مطلقاً حق دخالت در اینگونه امور را ندارند. والسلام.
روح الله الموسوی الخمینی
19 اسفند 1357 / 11 ربیع الثانی 1399
(صحیفه امام، جلد 6، ص 365)
@rozaneebefarda
نهضت آزادی از سازمان منافقین خطرناکتر است!
نامه تاریخی امام خمینی پیرامون کارنامه سیاه نهضت آزادی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام آقای محتشمی، وزیر محترم کشور ـ ایّده الله تعالی
در موضوع #نهضت #به_اصطلاح_آزادی مسائل فراوانی است که بررسی آن محتاج به وقت زیاد است.
آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پروندۀ این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت می دهد که نهضت به اصطلاح آزادی# طرفدار_جدی #وابستگی کشور ایران به #امریکا است، و در اینباره از #هیچ_کوششی فروگذار نکرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید امریکای جهانخوار را، که هرچه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملتهای تحت سلطۀ او دارند از ستمکاری اوست، بهتر از شوروی ملحد می دانند. و این از اشتباهات آنها است.
در هر صورت، به حسب این پرونده های قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا می زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می خورد که قرنها سر بلند نمی کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی #صلاحیت_ برای_هیچ_امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را #منحرف خواهند کرد و نیز با# دخالت_بیمورد_در_تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و #تأویلهای_جاهلانه موجب #فساد_ عظیم ممکن است بشوند، از #ضرر گروهکهای دیگر، حتی #منافقین این #فرزندان_عزیز_ مهندس_بازرگان، بیشتر و بالاتر است.
«نهضت آزادی» و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند. از این جهت، گفتارها و نوشتارهای آنها که منتشر کرده اند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولی الموالی امیرالمؤمنین را در نصب ولات و اجرای تعزیرات حکومتی که گاهی بر خلاف احکام اولیه و ثانویۀ اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را ـ نعوذبالله ـ تخطئه، بلکه مرتد بدانند! و یا آنکه همۀ این امور را از وحی الهی بدانند که آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است.
نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود، و نباید رسمیت داشته باشند.
والسلام علی من اتبع الهدی. توفیق جنابعالی را از خداوند تعالی خواستارم.
روح الله الموسوی الخمینی/30 بهمن 1366
(صحیفه، ج۲۰، ص ۴۷۹)
🔶حاشیه
در قم اکنون کدام نحله را سراغ دارید که از بازرگان و اعضای نهضت آزادی با تمجید و تجلیل یاد میکند و با این تشکیلات فاسد به تعبیر امام، رابطه تشکیلاتی یا سمپاتی فکری دارد؟!
عجیب آنکه سمپاتهای نهضت آزادی که سازمان خونخوار منافقین از آن سربرآورده، عناصر انقلابی را متهم به تندروی می کنند!
وقتی تاریخ بازخوانی نشود، هفت تیرکش ها منادی آزادی و اسلام رحمانی می شوند!
@rozaneebefarda
#تلنگر و #سوال؛
رسانه مدعی انقلابیگری که در مقابل شبهات گسترده علیه آیتالله مصباح هیچ اقدامی نمیکند، آیا میتوان ادعایش را باور کرد؟
رسانهای که متن را رها کرده و به حواشی مشغول است، چطور؟!
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
بازخوانی بیانات ناب مقام معظم رهبری پیرامون دوگونه #انقلابیگری متفاوت؛ انقلابیون وجاهت خواه و انقلابیون مجاهد!
به بهانه عروج ملکوتی #عمار_انقلاب، آیتالله مصباح
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹ما از اوّلِ انقلاب دوگونه انقلابی داشتیم و انقلابیّون ما دو گونه نقش ایفا کردند؛
🔻بعضی از انقلابیّون، #انقلابیّون_مثبت بودند
🔻بعضی از انقلابیّون هم #انقلابیّون_منفی بودند.
🔹در اوایل انقلاب، انقلابىِ منفی به آن انقلابی ای میگفتیم که از #میدان_کار و #تلاش و #حرکت، آنجایی که #دردسری داشت، #عقب_میکشید؛ انقلابی بود، اما انقلابىِ #وجاهتطلب و #راحتخواه؛ انقلابی ای که میگفت من مبارزهام را قبل از انقلاب کردهام، اکنون دیگر #میخواهم_احترام_شوم.
🔻بنابراین، چنین کسانی به میدان خطر و دردسر و آنجایی که #چهار_نفر_آدم از انسان #گلهمند میشوند، وارد نمیشدند.
🔹یک عدّه هم انقلابىِ مثبت بودند. حاضر بودند #آبرویشان را هم #خرج_کنند.
آنجایی که فکر میکردند #وجودشان_میتواند_کمکی_بکند، با #همه_وجود #حاضر بودند. اگر #جبهه بود، یکطور؛ اگر #دانشگاه بود، یکطور؛ اگر #میدان_فرهنگی یا #سیاسی بود، وارد میدان میشدند.
🔹انقلابىِ منفی، خودش را از #کار #کنار_میگیرد؛ اما اگر یک وقت کاری هم به دستش افتاد، مثل آدمهایی که هیچ کاری در دستشان نیست، حالت منفی بافی و شکل #اپوزیسیون به خودش میگیرد؛ کأنّه در هیچ کاری #مسؤولیت ندارد!
🔹انقلابىِ مثبت حتّی اگر #هیچکاره هم باشد، خودش را مسؤولترین افراد میداند و وارد میدان میشود.
⭕️من میخواهم به شما عرض کنم: عزیزان من! #جوانان! انقلابىِ مثبت باشید.
دانشگاه باید انقلابیّون مثبت پرورش دهد؛ این #ملت و این #تاریخ به شما #نیاز دارد؛ باید خودتان را #آماده کنید.
(بیانات در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر - 1379/12/09)
🔶حاشیه روزنه
تاریخ زندگانی پر برکت علامه مصباح یزدی ثابت میکند که ایشان مصداق تام و تمام یک #انقلابی_مثبت است که هرجا احساس میکرد تکلیف دارد و وجودش موثر است وارد میدان می شد.
نشانه صدق این مدعا، مجاهدت علامه در #بذل_ابرو برای دفاع از معارف ناب فرقه محقه شیعه و دفاع تمام عیار از ولایت و آرمانهای انقلاب اسلامی تبلور یافته است.
مهم ترین میدان مبارزه و انقلابی گری علامه مصباح، #میدان_فرهنگی بود.
تکلیف علامه مصباح و علاقمندان پرشمار حوزوی و دانشگاهی او معلوم است، اما مصداق یابی #انقلابیگری_منفی و شناخت انقلابیون وجاهت طلب، با ژست های اپوزسیون نما، همچنان لازم و ضروری است.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
#مصباح_انقلاب در کلام مقام معظم رهبری/۱
واکاوی علت تهاجم دشمن به علامه مصباح یزدی
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اهداف دشمن و تخریب شخصیتهای برجسته
🔹شما میبینید این #هجومهای_تبلیغاتی را که به #شخصیتهای_برجسته، به انسانهای والا و با اخلاق های برجسته می کنند؟
اینها همهاش نشان دهنده اهداف و نیات دشمن است.
آیتالله مصباح کیست؟
وقتی یک نفر مثل جناب آقای مصباح (که حقیقتا این شخصیت عزیز، جزو شخصیتهایی است که همه دلسوزان اسلام و معارف اسلامی بایستی از اعماق دل، قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند) مورد هجوم تبلیغاتی قرار میگیرد، میبینید که《و هم ینهون عنه و یناون عنه》آیه ۲۶انعام.
علت تهاجم دشمن
حرف رسا و نافذ، منطق قوی و مستحکم، هر جایی که باشد، دشمن آنجا را زود تشخیص میدهد، چون حسابگر است.
دشمن (همانطور که گفتم) آنجا را می شناسد و به مقابله اش میآید.
مورد هجمه دشمن؛مثل مرحوم مطهری
با مرحوم شهید مطهری نیز همین گونه برخورد کردند. امروز شهید مطهری در دنیا نیست. البته امروز هم بعضی کسان، شهید مطهری را رها نمیکنند؛ امروز هم حتی به او تهاجم میکنند، لیکن آن روزی که زنده بود، کسانی که بودهاند و دیدهاند، میدانند که با آن شهید عزیز چه کردند؛ چه اهانتها، چه ناشایستها و ناسزاها که به آن چهره مطهر و منور زده شد.
راه مقابله با تهاجم دشمن
در همه سطوح ممکن است چنین چیزی پیش بیاید. نسبت به اشخاص هم ممکن است پیش بیاید اما بایستی راه درست را، شیوه درست را و ابزار درست را، با این چیزها از دست نداد. باید اثرگذاری داشته باشد.
دو چیز در کنار هم باید باشد:
اول؛ تصمیم قاطع و جدی و هوشیارانه برای مقابله با ترفند دشمن.
دوم؛ به کارگیری ابزار صحیح و اثرگذار که بهانهای به دست دشمن ندهد که بتواند یک عده بیخبر و غافل را با آن گمراه کند.
(بیانات در دیدار دانشجویان بسیجی طرح ولایت، ۷۹/۶۱۰)
منشور روحانیت، ج ۹، صص ۴۸۱_۴۸۲.
@rozaneebefarda
علامه مصباح و مخالفانش
از نهضت آزادی و سازمان مجاهدین و باند مهدی هاشمی تا شریعتی و فرقان!
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹جریان #انقلابی_نمایان در تاریخ معاصر ایران، همواره با #مجتهدان_مجاهد در ستیز بودهاند؛ چه اینکه وقتی جنس اصل در بازار اندیشه و سیاست وجود داشته باشد، مردم بصیر ایران سراغ #جنس_بدلی نمی روند.
ریشه بسیاری از دشمنیهای دیروز و امروز با اندیشه و شخصیت آیتالله مصباح را در همین مسئله باید جست.
🔹نهضت آزادی که بعد از افول جبهه ملی در اردیبهشت ۴۰ با اعلام وفاداری به آرمانهای ملیگراها و مصدق، تاسیس شد، در سالهای بعد همواره به عنوان آلترناتیو یا جنس بدلی دو جریان در کشور شناخته میشد؛
۱. جریان مذهبی وابسته به روحانیت اصیل.
۲.جریان ملی گرایی که مورد اعتماد آمریکاییها بود و خود آلترناتیو هیئت حاکمه تلقی میشد و درباره همواره از آنان به همین جهت هراس داشت.
🔹نهضتی ها در یک انشعاب متصل با جبهه ملی تشکیل شدند؛ اما با ظاهری مذهبی و ژست مبارزه با دربار! صدالبته تحرکات سیاسی آنان در دهه چهل را نمیتوان نادیده گرفت اما این اقدامات تماما در چارچوب مبارزات پارلمانتاریستی بود؛ یعنی تلاش برای رفرم های سیاسی، در چارچوب حفظ اصل نظام فاسد پهلوی.
🔹نهضتی ها از ابتدای دهه چهل تلاش داشتند در صفوف روحانیت #نفوذ کنند؛ در بدو تاسیس تلاش کردند با امام خمینی (که بعد از ارتحال آیتالله بروجردی در زمره مراجع طراز اول قم شناخته می شد) دیدار داشته باشند؛ امام به احزاب سیاسی #بدبین بود آنان را نپذیرفت؛ آقای خسروشاهی را واسطه کردند اما بی نتیجه ماند. بار دیگر به علامه طباطبایی متوسل شدند اما بازهم نتیجه مطلوب را نگرفتند.
🔹از دل نهضت از حدود ۴۴ تا ۴۹ سازمان مجاهدین خلق درآمد؛ بازهم با انشعاب متصل! بنیانگذاران اولیه سازمان، شاخه دانشجویی نهضت بودند.
مجاهدینی ها مرید فکری #بازرگان بودند اما مشی سیاسی نهضت را برای مبارزه نمی پسندیدند و به مرام مسلحانه روی آوردند.
روشی که امام از ابتدای نهضت مخالف آن بود؛ چه از سوی جریانهای اصیل مانند موتلفه باشد، یا از سوی تشکلهای التقاطی مانند مجاهدین.
🔹اعضای سازمان مجاهدین در ایران اعتماد برخی از روحانیان مبارز موجه را به دست آوردند. حمایت مالی از وجوهات شرعیه و استفاده از اعتبار معنوی روحانیت، موجب شد در کوتاه مدت به قدرتی بزرگ تبدیل شوند.
فقط یک مانع بر سر راه داشتند و آن شخص امام بود. آنان دوبار برای مذاکره با امام و جلب اعتماد و حمایت ایشان به نجف رفتند ولی هر دوبار دست خالی برگشتند.
در نجف #سیدمحمود_دعایی عضو سازمان شده بود و تمام تلاشش را کرد برای جلب نظر امام اما بی نتیجه ماند و در نهایت چندین ماه با امام قهر کرد!
سازمانی ها تاییدیه مکتوب از آقای طالقانی داشتند، تاییدیه هاشمی هم به دست ساواک افتاد و همین موجب زندانی شدنش شد. منتظری هم سال ۵۱ در نامه به امام، سازمان را تایید کرد. امام اما به این نامه ها توجهی نکرد؛ چون انحراف سازمان برایش واضح بود.
🔹شریعتی اما ابتدا در دهه سی، جزو جنبش سوسیالیستهای خداپرست بود. بعد از سفر به اروپا، در کنار ابراهیم یزدی و محمد نخشب، جزو جمع پنج نفره شاخه دانشجویی نهضت آزادی بود.
بعد از ورود به ایران، قرائتی سوسیالیستی از اسلام ارائه داد که برای محافل سیاسی و مبارزاتی بسیار جذاب بود؛ از جمله مشتری های ثابت شریعتی، اعضای سازمان مجاهدین بودند.
🔹خروجی و نتیجه آثار شریعتی بعدا منجر به تشکیل گروهک مسلح #فرقان شد! آنان مرحوم آیتالله شهید قاسم اسلامی را صرفا بخاطر نقد آثار شریعتی ترور کردند!
فرقانیسم اسلامی که این روزها اعتدالیها برچسبش را نثار طیفی از انقلابیها میکنند، از دل آثار بازرگان و شریعتی درآمده است!
🔹باند مخوف مهدی هاشمی با عنوان #هدفی_ها از نظر فکری به نحله های انحرافی مثل #غروی مرتبط بود که فرزندش هم اکنون نیز از طرفداران نهضت آزادی است.
آنان برخی چهره های روحانی مثل آیتالله شمس آبادی را صرفا بخاطر مخالفت با کتاب #شهید_جاوید، به قتل رساندند.
امام برخی روحانیان مبارز که قصد شرکت در تحصن کلیسای سن مری(در حمایت از مهدی هاشمی) داشتند را منع کرده و از تعبیر #سیدمهدی_قاتل استفاده کرده بود.
منتظری اما نه پیش از انقلاب که حتی هنگام محاکمه مهدی هاشمی، بازهم او را یک انقلابی درجه یک می دانست!
⭕️آیتالله مصباح از ابتدا با افکار التقاطی میانه ای نداشت؛ هرگز گروه های مبارز مسلحانه منحرف را تایید نکرد. از دهه۴۰ تا کنون همواره مورد غیض و غضب نحله های التقاطی بوده است.
🔻شبهات و شایعات و نارواگویی های بعد از ارتحال علامه مصباح را اگر ردیابی کنید، در اغلب موارد به همین کانونهای فکری و سیاسی می رسید؛ از نهضتی ها و نوشریعتی ها تا نوفرقانی ها و وابستگان جریان منتظری.
انقلابی نماها همواره آدرس غلط می دهند! مراقب باشیم...
@rozaneebefarda