eitaa logo
روزنگار
827 دنبال‌کننده
61.8هزار عکس
28.9هزار ویدیو
1.5هزار فایل
مجله روزنگار ، حاوی مطالب مفید در موضوعات مختلف مرتبط با حال و هوای روز و کاربردی است. قدمت چندین ساله این کانال آنرا به مرجعی قابل جستجو تبدیل کرده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیر: آیه مورد بحث، ریشه هاى اصلى و انگیزه هاى عدم تسلیم در برابر داورى پیامبر(صلى الله علیه وآله) را در سه جمله بیان مى کند، مى گوید: آیا در دل هاى آن‌ها بیمارى است (بیمارى نفاق) (أَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ). این یکى از صفات منافقان است که اظهار ایمان مى کنند، اما به خاطر انحرافى که در دل از اصل توحید دارند، هرگز تسلیم داورى خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله)نیستند. یا اگر بیمارى نفاق بر دل هاى آن‌ها چیره نشده به راستى در شک و تردیدند؟ (أَمِ ارْتابُوا). و طبیعى است شخصى که در پذیرش یک آئین مردد است تسلیم لوازم آن نخواهد بود. یا این که اگر نه آن است و نه این، و از مؤمنانند آیا به راستى مى ترسیدند که خدا و رسولش بر آنها ظلم و ستم کند ؟! (أَمْ یَخافُونَ أَنْ یَحِیفَ اللّهُ عَلَیْهِمْ وَ رَسُولُهُ). در حالى که این تناقض آشکارى است کسى که پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) را فرستاده خدا و بیانگر رسالت او مى داند، و حکمش را حکم خدا مى شمرد، ممکن نیست احتمال ظلم و ستم درباره او دهد، مگر امکان دارد خدا به کسى ستم کند؟ مگر ظلم زائیده جهل، یا نیاز، یا خود خواهى نیست؟ ساحت مقدس خداوند از همه اینها پاک است. بلکه در واقع خود اینها ظالم و ستمگرند (بَلْ أُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ). آن‌ها نمى خواهند به حق خودشان قانع باشند، و چون مى دانند پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) چیزى از حق دیگران به آنها نخواهد داد، تسلیم داورى او نمى شوند. 🌺🌺🌺 به گفته نویسنده تفسیر فى ظلال : این سه تعبیر در واقع هر کدام در شکل خاصى عرضه شده است: اولى براى اثبات است، دومى براى تعجب، و سومى براى انکار!. در جمله اول، مى خواهد علت حقیقى را که بیمارى نفاق است روشن کند، و در جمله دوم، هدف بیان تعجب از تردید آنها در عدالت پیامبر است و صحت داورى او با این که مدعى ایمانند. و جمله سوم، اشاره به تناقض روشنى است که میان ادعاى ایمان و عملشان دیده مى شود. تنها ایرادى که به گفته این مفسر در این سخن متوجه مى شود، این است که او جمله أَمْ اِرْتابُوا را به معنى شک در عدالت و صحت داورى پیامبر(صلى الله علیه وآله)گرفته، در حالى که ظاهر این است شک در اصل نبوت را مى گوید همان گونه که بسیارى از مفسران پذیرفته اند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۰ سوره‌ مبارکه نور)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 « أَفِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ أَمِ ارْتَابُوا أَمْ يَخَافُونَ أَن يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَرَسُولُهُ بَلْ أُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» آیا در دل‌های آنان بیماری است، یا شکّ و تردید دارند، یا می‌ترسند خدا و رسولش بر آنان ستم کنند؟! نه، بلکه آن‌ها خودشان ستمگرند! (سوره مبارکه نور، آیه ۵۰) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 « إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَن يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» سخن مؤمنان، هنگامی که به سوی خدا و رسولش دعوت شوند تا میان آنان داوری کند، تنها این است که می‌گویند: «شنیدیم و اطاعت کردیم!» و این‌ها همان رستگاران واقعی هستند. (سوره مبارکه نور، آیه ۵۱) @ayehsobh
تفسیر: در آیات گذشته، عکس العمل منافقان تاریک دل را که در ظلمات متراکم و بعضها فوق بعض قرار داشتند، در برابر داورى خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله) دیدیم، که چگونه از داورى عدل پیامبر(صلى الله علیه وآله) سر باز مى زدند، گوئى مى ترسیدند خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله) حق آنها را پایمال کنند!. آیات بعد، نقطه مقابل آن یعنى بر خورد مؤمنان را با این داورى الهى تشریح مى کند، و مى گوید: هنگامى که مؤمنان براى داورى به سوى خدا و رسولش فرا خوانده شوند، یک سخن بیشتر ندارند و آن این است که مى گویند: شنیدیم و اطاعت کردیم (إِنَّما کانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِینَ إِذا دُعُوا إِلَى اللّهِ وَ رَسُولِهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ أَنْ یَقُولُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا). چه تعبیر جالبى سَمِعْنا وَ أَطَعْنا: شنیدیم و اطاعت کردیم کوتاه و پر معنى. جالب این که کلمه اِنَّما که براى حصر است مى گوید: آن‌ها جز این سخنى ندارند و سر تا پایشان همین یک سخن است و راستى حقیقت ایمان نیز همین است و بس سَمِعْنا وَ أَطَعْنا . کسى که خدا را عالم به همه چیز مى داند، و بى نیاز از هر کس، و رحیم و مهربان به همه بندگان، چگونه ممکن است داورى کسى را بر داورى او ترجیح دهد؟. و چگونه ممکن است عکس العملى جز شنیدن و اطاعت کردن در برابر فرمان و داورى هایش نشان دهد؟. و چه وسیله خوبى است براى پیروزى مؤمنان راستین و چه آزمون بزرگى؟! 🌺🌺🌺 لذا در پایان آیه مى فرماید: رستگاران واقعى آن‌ها هستند (وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ). کسى که زمام خود را به دست خدا بسپارد، و او را حاکم و داور قرار دهد، بدون شک در همه چیز پیروز است، چه در زندگى مادى و چه معنوى. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۱ سوره‌ مبارکه نور)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 « وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ» و هر کس خدا و پیامبرش را اطاعت کند، و از خدا بترسد و از مخالفت فرمانش بپرهیزد، چنین کسانی همان پیروزمندان واقعی هستند! (سوره مبارکه نور، آیه ۵۲) @ayehsobh
تفسیر: این آیه، همین حقیقت را به صورت کلى تر تعقیب کرده مى فرماید: کسانى که اطاعت خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله) کنند، از خدا بترسند و تقوا پیشه نمایند، آنها نجات یافتگان و پیروزمندانند (وَ مَنْ یُطِعِ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَخْشَ اللّهَ وَ یَتَّقْهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ). در این آیه، مطیعان و پرهیزگاران را به عنوان فائز توصیف کرده، و در آیه قبل، کسانى که در برابر داورى خدا و پیامبر تسلیم اند به عنوان اهل فلاح توصیف شده اند. به طورى که از منابع لغت استفاده مى شود فوز و فلاح تقریباً یک معنى دارد، راغب در مفردات مى گوید: فوز به معنى پیروزى و رسیدن به کار خیر توام با سلامت است و در مورد فلاح مى گوید: فلاح همان ظفر و رسیدن به مقصود است (البته در اصل، به معنى شکافتن مى باشد و از آنجائى که افراد پیروزمند موانع را بر طرف مى سازند و مسیر خود را براى رسیدن به مقصد مى شکافند، و پیش مى روند، فلاح در معنى پیروزى به کار رفته است). و از آنجا که در آیه اخیر، سخن از اطاعت به طور مطلق است و در آیه قبل از تسلیم در برابر داورى خدا، که یکى عام است و دیگرى خاص، نتیجه هر دو نیز باید یکى باشد. قابل توجه این که در آیه اخیر، براى فائزون ، سه وصف ذکر شده است: اطاعت خدا و پیامبر، خشیت، و تقوا. 🌺🌺🌺 بعضى از مفسران گفته اند: اطاعت یک معنى کلى است و خشیت شاخه درونى آن، و تقوا شاخه بیرونى آن است، و به این ترتیب، نخست، از اطاعت به طور کلى سخن گفته شده، سپس از شاخه درونى و بعد برونیش. ذکر این نکته نیز لازم است که در روایتى در تفسیر جمله وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ از امام باقر(علیه السلام) چنین نقل شده: اِنَّ الْمَعْنِىَّ بِالآیَةِ أَمِیْرَالْمُؤْمِنِیْنَ (على)(علیه السلام): مقصود از این آیه، على(علیه السلام) است. بدون شک، على(علیه السلام) بارزترین مصداق آیه است، و منظور از روایت فوق همین است و هرگز عمومیت مفهوم آن از بین نمى رود. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۲ سوره‌ مبارکه نور)
97591041_-1633929209.mp3
2.63M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه نور آیه: ۵۰_۵۲ @ayehsobh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا