هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️زندگی جاهلی؛ برابر با مرگ جاهلی
🔸مرگ آیینه زندگی است. زندگی جاهلانه و دور از #حجت_خداوند، موجب مرگ جاهلانه میشود. #امام_معصوم علیه السلام موجب حیات فرد و جامعه بوده و بهارِ جانها به او وابسته است. کسی که «امام شناس» باشد، زنده و تازه است و مرگ او نیز مرگی عاقلانه و زیبا خواهد بود، اما دوری از «امام» باعث دلمردگی است و مرگ را تجربهای تاریک و پلید میکند.
💠مرگ مرحلهای از زندگی ابدی
🔹مرگ چیزی به غیر از یک پُل عبور نیست. پُلی که انسان را از مرحلهای از زندگی به مرحله دیگر منتقل میکند. هر طور که زیسته باشیم، همان گونه خواهیم مُرد. «شناخت امام عصر (عج)» و ارتباط با او موجب شکلگیری حیات واقعی در انسان میشود، و مرگ او را نیز که تجلی زندگی این دنیاست، عاقلانه و پرطراوت خواهد نمود. در روایات آمده است: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة؛ [۱] هر فردی که بمیرد در حالی که امام زمانش را نشناسد، به #مرگ_جاهلی مرده است».
💠منظور از امام در روایاتِ معرفتِ امام
🔹ممکن است سؤال پیش آید که چگونه «شناخت امام زمان» این مقدار اثر دارد، اما به شناخت پیامبر خدا، هیچ اشاره نشده است؟ پاسخ در آشنایی با اصطلاح #امام نهفته است. «امام» گاهی به معنای عام و کلی بهکار میرود، و منظور از واژه امام جایگاهی در برابر و مغایر با پیامبر نیست. دقت در روایات متعدد شیعیان و اهل سنت درباره لزوم معرفت امام و توجه به استدلالی که در این روایات آمده نشان میدهد، ملاک، خالی نبودن زمین از حجت خداست. برای مثال در روایت امام حسن عسکری علیه السلام اینگونه آمده: «اَنَّ الاَرضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ لِلهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ أَنَّ مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً؛ [۲] زمین هیچگاه از حجت خدا بر خلق، تا روز قیامت خالی نخواهد بود و اگر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است». در ادامه همین روایت آمده است؛ «فَقِيلَ: يَابنَ رَسُولَ اللهِ فَمَنِ الْحُجَّةُ والامام بَعْدَكَ؟»؛ «از ایشان سؤال شد: ای فرزند رسول خدا! امام و حجت بعد از شما کیست؟». عبارات به خوبی نشان میدهد که راوی نیز از واژه امام، معنای حجت را فهمیده است.
🔹آیت الله جوادی آملی حفظه الله میفرماید: «مرگ، عصاره زندگی است، اگر مرگ کسی مرگ جاهلی بود، معلوم میشود در مدت عمر، حیات جاهلی داشته است. مرگ کسی که امام زمان خودش را نشناسد جاهلی است، یعنی حیاتش حیات جاهلیت است. منظور از «امام» در این حدیث، امام در مقابل پیامبر نیست، بلکه منظور حجت بالغه خداست که در هر عصری در میان مردم بوده است اعم از پیامبران و یا امامان معصوم». [۳]
پینوشتها؛
[۱] شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه، چاپ اول، موسسه آل البیت، بیتا، ج ۱۶، ص ۲۴۶
[۲] همان
[۳] خبرگزاری حوزه، اگر حیات انسان عاقلانه باشد، مرگ عاقلانه خواهد داشت
نویسنده: سنایی
منبع: وبسایت اندیشه برتر حوزه
#امام #امام_شناسی #امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️رابطه توکل و رزق
🔹حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره: عدهای #توکل را برای خودشان روزی میدانند، و اینها در واقع غنیّ هستند. احراز کردهاند که اگر بر خدا توکل کنند، روزیشان به آنها میرسد، و اگر نرسید، کشف میکنند که لازم نبوده است.
📕جرعه وصال، ص۶۸
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در عصر ظهور کدام گروه از مردمان از حوادث آخرالزمان در امانند؟ آیا تر و خشک با هم می سوزند؟ یا شیعیان و پیروان واقعی تحت حمایت خدا و نایب برحقش هستند؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸ائمه معصومین علیهم السلام برای نجات از فتنه #دجال راهکارها و برنامه های ویژه ای ارائه فرموده اند. نیز تلاوت سوره های کهف و قارعه و عمل به پیام های تربیتی آن برای «دجّال ستیزی» و «دجّال گریزی» فراوان مورد تاکید واقع شده است:
1⃣انس با سوره کهف
🔹پیامبر اکرم (ص) برای ایمن ماندن از فتنه و فساد #دجّال و جلوه گری های آن، بر تلاوت مداوم سوره کهف بویژه در شب و روز جمعه و در اندیشیدن در مضامین عالی آن و بر عمل کردن به معارف نورانی آن تاکید ویژهای میفرماید: «هر کس سوره کهف را در شب و روز جمعه تلاوت کند، از فتنه و فساد دجّال در امان میماند». حضرت همچنین میفرماید: «هر کس سوره کهف را بر طبق آن حقیقتی که نازل شده است، قرائت نماید، دجّال هرگز بر او مسلط نخواهد شد و برای نفوذ در او راهی نخواهد یافت». حقیقت هر تلاوت و قرائتی، اندیشه ورزی و عمل گرایی است.
🔹به دیگر سخن، قرائتی ما را به حقیقت آیات رهنمون میکند که همراه با تأمل و تدبر باشد و آثار عملی آن در رفتار و گفتار ما جلوهگر شود. رسیدن به فضلیت و آثار حقیقی آیات به طور کامل، در گرو تلاوت همراه با اندیشه و عمل است. از این رو برای ایمن ماندن از فتنه دجّال و رسیدن به مقام دجّال ستیزی، تلاوت همراه با تدبر در سوره کهف و عمل کردن به پیام های تربیتی و هدایتی آن لازم و ضروری است. در این سوره سخن از جوانمردانی است که با نور فطرت خویش، به تمام جلوههای رنگارنگ و مظاهر فریبندهی دنیایی پشت کردند و از فتنه و فساد طاغوت زمانه به سوی پروردگار خویش گریختند و اقامت در دل غاری تنگ و تاریک را بر ظلمت های شیطانی و لذت های زودگذر حیوانی ترجیح دادند و سرانجام به سعادت دنیا و آخرت رسیدند.
2⃣انس با سوره قارعه
🔹امام باقر (ع) میفرماید: «هر کس سوره قارعه را بسیار تلاوت کند، خداوند او را از فتنه دجّال و ایمان آوردن به او در امان میدارد». پروردگار هستی در سوره قارعه بیش از هر چیز به «معادباوری» و «عملگرایی» به عنوان رمز رسیدن به زندگانی سعادتمندانه در دنیا و آخرت تاکید میفرماید: «پس هرگاه عمل هرکس در میزان حق با ارزش و گرانسنگ باشد، او در بهشت به زندگانی آسوده، خشنود خواهد بود و عمل هرکس بی قدر و سبک وزن باشد، جایگاهش در قعر هاویه (همان آتش بسیار سوزنده و گدازنده) است». بر این اساس، با «معاد باوری اندیشمندانه» و «عملگرایی خالصانه» میتوان از فتنهها و فساد انگیزی های دجّال و دجّال صفتان جهان رهید و به سوی خداوند و جانشین او در روی زمین ره پویید.
3⃣ولایت مداری
🔹یکی دیگر از راهکارهای عملی دجال ستیزی، «ولایت مداری» و «امام سالاری» است. در این همین راستا، پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «فرزندان تان را براساس محبت من و محبت اهل بیتم و بر محور قرآن تربیت نمایید». همچنین میفرماید: «هر که دوست دارد خداوند را در حالی ملاقات نماید که ایمانش کامل و اسلامش نیکو شده باشد، باید ولایت حجت صاحب الزمان را بپذیرد». آنان (یاران امام زمان عج) با تمام توان امامشان را در میان گیرند و جان خویش را در نبردها سپر بلای او سازند و هرچه را اراده کند با جان و دل انجام دهند... ایشان در مقابل او از کنیز نسبت به اربابش مطیعتر و فرمان بردارترند.
🔹شناخت و اعتقاد یاوران #امام_مهدی (عج)، نسبت به امام خویش در رژفای وجودشان ریشه دوانیده و سراسر وجودشان را فرا گرفته است. میدانند سخن امام، سخن خدا و اطاعت از او اطاعت از خداست. پیامبر خدا (ص) در وصف اینان فرموده است: «مجاهدانی تلاشگر در فرمانبرداری خداوند و فرمانبرداری امام خویشاند». بدین سان یکی از محورهای اصلی، در فرآیند «مهدی گرایی» و «دجّال ستیزی»، ولایت مداری و امام سالاری است. در طول تمام دوره های تربیتی، برانگیختن محبت، معرفت و ولایت پذیری نسبت به #امام_زمان (عج) از مهمترین محورها و بنیانهای تربیتی است. روح و حقیقت خانواده باید به احرام درآید و همواره دور کعبه ولایت و امامت طواف نماید، چرا که وجود امام، چون کعبه است که مردم باید به گردش طواف نمایند.
4⃣موارد دیگری از راهکارهای عملی دجّال ستیزی
🔹عفتگرایی - پرهیز از ثروتجویی - سلوک مهدوی - پرهیز از شکگرایی - غیرت ورزی - تقوا و گناه گریزی - پرهیز از حرام خواری - خردگرایی - پرهیز از پرخوری و پرخوابی - انس با مناجات - پرهیز از سخنان شیطانی - پرهیز از موسیقی حرام - پرهیز از حب دنیا و مظاهر آن - پرهیز از ریاست طلبی و رباخواری - توکل، انابه، استعاذه و...
منبع؛ پرسمان
#قرآن #امام_زمان #آخرالزمان #دجال
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️نزدیکی به بهشت و دوری از دوزخ
🔹چرا ما نمی توانیم از همین محدوده زندگی مادی خارج بشویم؟ و چرا نمی توانیم فرض کنیم که ماورای این عالم جسم، یک عوالم ناشناخته ملکوتی هم هست که وجود محدود ما و ذهن و هوش محدود ما نمی تواند آنها را درک کند؟ مگر نمی بینیم که دانش بشری با همهی عظمتش حتی در محدودهی جسمانی هم، هنوز به اعماق نرسیده؟ حقیقت جسم بشر و بسیاری از این حقایق عالم مادی هنوز کشف نشده، چگونه تصور می کنیم که این ذهن محدودمان باید بتواند عوامل ماورای این عالم را اگر باشد کشف کنیم؟
🔹پیغمبران صادق مصدق با سخن وحی الهی دارند بما می گویند این عوالم هست و باید برای آن عوالم تلاش کرد و از عذاب آن عوالم باید ترسید! امیرالمؤمنین (ع) بزرگترین مرد تاریخ اسلام بعد از پیغمبر (ص) می فرماید: «شغل من الجنه و النار امامه؛ آن کسی که بهشت و دوزخ پیش روی اوست». از هر هدف دیگری ذهنش منصرف و مشغول است. به فکر این است که خودش را بتواند به بهشت الهی برساند و از عذاب دوزخ الهی خودش را دور کند...
بیانات مقام معظم رهبری ۷۱/۰۲/۲۳
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️انتظار فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گستردهای است
🔹 #انتظار_فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گستردهای است. یک انتظار، انتظارِ فرجِ نهایی است؛ یعنی اینکه بشریت اگر می بیند که طواغیت عالم ترکتازی می کنند و چپاولگری میکنند، و افسار گسیخته به حق انسان ها تعدی می کنند، نباید خیال کند که سرنوشت دنیا همین است؛ نباید تصور کند که بالاخره چارهای نیست و بایستی به همین وضعیت تن داد؛ نه، بداند که این وضعیت یک وضعیت گذراست - «للباطل جولة» - و آن چیزی که متعلق به این عالم و طبیعت این عالم است، عبارت است از «استقرار حکومت عدل»؛ و او خواهد آمد.
🔹انتظار فرج و گشایش، در نهایت دورانی که ما در آن قرار داریم و بشریت دچار ستم ها و آزارهاست، یک مصداق از انتظار فرج است، لیکن انتظار فرج مصداق های دیگر هم دارد. وقتی به ما می گویند منتظر فرج باشید، فقط این نیست که منتظر فرج نهایی باشید، بلکه معنایش این است که هر بن بستی قابل گشوده شدن است. #فرج، یعنی این؛ فرج، یعنی گشایش. مسلمان با درسِ انتظار، فرج می آموزد و تعلیم میگیرد که هیچ بنبستی در زندگی بشر وجود ندارد که نشود آن را باز کرد و لازم باشد که انسان ناامید دست روی دست بگذارد و بنشیند و بگوید دیگر کاری نمیشود کرد؛
🔹نه، وقتی در نهایتِ زندگىِ انسان، در مقابلهی با این همه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشیدِ فرج ظهور خواهد کرد، پس در بن بستهای جاری زندگی هم همین فرج متوقَّع و مورد انتظار است. این، درس امید به همهی انسانهاست؛ این، درس انتظار واقعی به همهی انسانهاست؛ لذا #انتظار_فرج را افضل اعمال دانستهاند؛ معلوم می شود #انتظار، یک عمل است، بیعملی نیست.
🔹نباید اشتباه کرد، خیال کرد که انتظار یعنی اینکه دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا یک کاری بشود. #انتظار یک عمل است، یک آماده سازی است، یک تقویت انگیزه در دل و درون است، یک نشاط و تحرک و پویایی است در همهی زمینهها. این، در واقع تفسیر این آیات کریمهی قرآنی است که: «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین» یا «ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده و العاقبة للمتقین». یعنی هیچوقت ملتها و امتها نباید از گشایش مأیوس شوند.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۴/۰۶/۲۹
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
19.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خداحافظی شهبازی از تلویزیون و برنامه پاورقی!
من نمیتوانم بغض پدر شهید عجمیان را ببینم و در یک قاب با کسانی که از اغتشاشات حمایت کردند باشم. خون بسیجی این قدر بی ارزش نیست.
الان صداوسیمای زمان شاه نیست که ما به دنبال یک ربع برنامه در آن باشیم، صداو سیمای جمهوری اسلامی است!
ما اگر کاسب بودیم پیام و تعریف رهبرانقلاب از برنامه خودمان را علنی می کردیم ولی کاسب نبودیم.
@hejabefaf1402👈
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️وظیفه ما در برابر شبهات چیست؟
🔹برخى معتقدند انسان در هر سن و معلوماتى كه باشد بى هيچ قيد و شرطى مى تواند به هر سخنى گوش فرا دهد. اينان به آيات شريفه «فَبَشِّرْ عِبَادِ - الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ اَحْسَنَهُ» [زمر، ۱۷و۱۸] تمسك میكنند؛ در صورتى كه آيه شريفه در مورد انديشمندان و صاحبنظرانى است كه قدرت و توان تشخيص #قول_احسن را دارند، نه اینکه هر كسى در هر سن و سال و سطحى از معلومات می تواند اين چنين باشد.
🔹چنان كه در ادامه آيه شريفه مفرمايد: «اُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللهُ وَ اُولئِكَ هُمْ اُولُوا الْاَلْبَابِ؛ [زمر، ۱۸] آنان كسانى اند كه خدا هدايتشان كرده و آنان #خردمندان و صاحبان مغز و عقل اند». بنابراين تا وقتى كه انسان اعتقادهايش را از منابع موثق و معتبر محكم نكرده و قدرت پاسخگويى به شبهات را ندارد، نبايد در اين وادى قدم بگذارد.
🔹انسان بايد #زمان_شناس باشد، براى حال و آينده اش برنامه ريزى كند؛ نه اينكه بنشيند و هنگامى كه با #شبهات بنيان كَن و تبليغات مسموم رو به رو شد به فكر چاره بيفتد، بلكه مانند واكسنى كه براى پيشگيرى امراض به كودكان تزريق مى كنند، ما نيز برای مقابله با شبهات و پاسخ به آنها به طور فشرده آگاهی لازم را داشته باشيم، تا هنگام مواجه با مخالفان، خود را نباخته و ناتوان از پاسخگویى نباشيم.
🔹امام صادق (ع) میفرماید: «اَلْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِسُ؛ كسى كه زمان شناس است شبهات بر او هجوم نخواهد آورد». [۱] آری امام على (ع) کاملاً صحيح فرمود که: «مَنْ عَرَفَ الْاَيَّامَ لَمْ يَغْفُلْ عَنِ الْاِسْتِعْدَادِ؛ هر كسى كه روزگار خود را شناخته و زمان شناس باشد از آمادگى غافل نخواهد شد». [۲]
پی نوشتها؛
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۱، ص۲۷
[۲] الكافی، همان، ج ۸، ص ۲۳، ح ۴
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضواني، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چ هفتم، ۱۳۹۰، ص ۱۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شبهه #شبهات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️امیرالمؤمنین امام على عليه السلام:
🔸إرحَم مَن دُونَكَ، يَرحَمْكَ مَن فَوقَكَ.
🔹به فرو دست خود رحم كن، تا فرا دستت بر تو رحم آورد.
📕غررالحكم و دررالكلم، ح ۲۴۲۲
#امام_على
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️حادثه عظیم محرم سال ۶۱ هجری
🔹محرّم فقط دههی عاشورا نیست؛ یک حادثهی عظیم در ایّام محرّم در تاریخ اتّفاق افتاده که این حادثه تمام شدنی نیست. نه به معنای اینکه نظایر آن و اشباه آن استمرار پیدا می کند - آن به جای خود محفوظ، که بحث دیگری است - امّا خود این حادثه مثل خورشیدی است که غروب ندارد. یک وقت حادثهی عظیمی اتّفاق میافتد، امروز اتّفاق میافتد و فردا از بین می رود؛ [مثل] این حادثه نیست.
🔹این حادثه مثل خورشید بیغروبی است که همواره بوده تا امروز، بعد از این هم خواهد بود. یک تصویر و ترسیم جاندار و باحقیقتی است از مبارزهی نور و ظلمت، جنگ حقّ و باطل، جنگ شرافت با لئامت و دنائت؛ البتّه اوجش روز عاشورا بود، لکن مقدّمات آن روزهای اوایل محرّم، قبل از عاشورا فراهم شد، بعد از عاشورا - مثل یک چنین روزهایی - حادثه عاشورا با رهبری زینب کبری و امام سجّاد (علیهما السّلام) تکمیل شد.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۰۷/۲۸
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف اساسی ازدواج از ديدگاه اسلام چيست؟
🔸از نظر اسلام اهداف اساسی ازدواج عبارتند از: رسيدن به آرامش، بقای نسل، پاسخ به ندای فطرت و حفظ عفت.
💠رسيدن به آرامش
🔹در نظام الهی و فرهنگ قرآنی، هدف اصلی از ازدواج، رسيدن به آرامش روان و آسايش خاطر، پيمودن طريق رشد، دستيابی به كمال انسانی و نزديكی به ذات حق است. ترديدی نيست كه از تنهايى به درآمدن، همسر و همراه شدن، خانواده مستقل تشكيل دادن، ارضای كشش های نفسانی و غرايز طبيعی و فرزند آوری از نتايج قهری ازدواج است و نيز از مهمترين عوامل مؤثر در آرامش روان، آسايش فكر و جان و احساس رضامندی درونی است. [۱]
🔹 #قرآن_كريم در معرفی #فلسفه_ازدواج ميفرمايد: «وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ و از نشانه های [قدرت و ربوبیت] او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و در میان شما دوستی و مهربانی قرار داد؛ یقیناً در این [کار شگفت انگیز] نشانه هایی است برای مردمی که می اندیشند». [روم، ۲۱] خداوند در اين آيه و آيه ۱۸۹ سوره اعراف، ضمن آنكه حقيقت زن و مرد را يك گوهر دانسته و هيچ امتيازی از لحاظ مبدأ آفرينش بين آنها قايل نشده، #آرامش_خاطر و روان را هدف ازدواج و #زن را محور آرامش معرفی كرده است.
💠بقای نسل
🔹يكی از اهداف جانبی ازدواج، #فرزند_آوری و بقای نسل است. امام سجاد (ع) وجود فرزند را از سعادت های انسان ميداند. [۲] امام صادق (ع) يكی از معيارهای مهم در انتخاب همسر را توان زاييدن فرزند بسيار معرفی ميکند. [۳]
💠پاسخ به ندای فطرت
🔹ازدواج پاسخی است خداپسندانه به ندای فطرت؛ زيرا خداوند در وجود انسان غريزه جنسی را قرار داده است.
💠حفظ عفت
🔹از اهداف مهم ازدواج، #حفظ_پاكدامنی زنان و مردان و جلوگيری از لغزشهای گوناگون است، زيرا ازدواج تنها راه ارضای طبيعی تمايل جنسی است، از اين رو پيامبر اکرم (ص) فرمودند: «هر كس ازدواج كند، نيمی از دينش را حفظ كرده، پس بايد در نيم ديگر از خدا بترسد». [۴]
پی نوشتها؛
[۱] همسران برتر (غلامعلی افروز) ص ۲۴
[۲] وسائل الشيعه، ج ۱۵، ص ۹۶
[۳] همان، ج ۱۴، ص ۳۳
[۴] سفينه البحار، ج ۱، ص ۵۶۱
منبع: وبسایت انوار طاها
#ازدواج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️اثر تعلق به مادیات
🔹توجه و تعلق نفس به #مادیات، انسان را از کاروان انسانها باز میدارد، و بیرون رفتن از #تعلقات_مادی و توجه به خدای تبارک و تعالی انسان را به #مقام_انسانیت میرساند. انبیا هم برای همین دو جهت آمده بودند: بیرون کردن مردم از تعلقات، و تشبث به مقام ربوبیت.
بیانات حضرت امام ۵۸/۴/۳
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امتیازات برهان نظم بر سایر براهین خداشناسی
🔸اين برهان ويژگى هايى دارد كه به خاطر آنها تا اين حد در #قرآن_مجيد بر آن تأكيد و تكيه شده است. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:
1⃣ #برهان_نظم هم دانشمندان را قانع مى كند، و هم توده مردم را؛ يعنى هر گروهى به فراخور حال خويش مى توانند از آن بهره گيرند؛ چرا كه مردم در درك اسرار آفرينش متفاوتند.
2⃣ #برهان_نظم، خشكى استدلالات فلسفى را ندارد؛ بلكه به عكس داراى لطافت خاصّى است كه به موازات آگاهى از آن مبدأ بزرگ، عشق و شور و نشاط به انسان مى دهد، و حالت جذبه و شوق نسبت به آن مبدأ بزرگ در او ايجاد مى كند، و او را به خضوع آميخته با عشق وا مى دارد. يا به تعبير ديگر هم عقل انسان را سيراب مى كند، و هم عواطف و اخلاق او را. بالاخره #برهان_نظم به خاطر بررسى انواع نعمت هاى الهى، ضمن بررسى نظامات اين جهان، سر از شكر «منعم» در مى آورد كه آن خود نيز انگيزه ديگرى از انگيزه هاى خداشناسى است.
3⃣ #برهان_نظم يك برهان در حال رشد است؛ و يا به تعبير ديگر پايان نايافتنى است؛ چرا كه كبراى آن هر چند در جاى خود ثابت است، ولى صغراى آن دائما جوانه مى زند و شاخ و برگ تازه مى آورد؛ زيرا هريك از اكتشافات علمى درباره اسرار آفرينش، مصداق و صغراى تازه اى براى آن درست مى كند و به اين ترتيب هميشه تازه است و هر روز شكل جديدى به خود مى گيرد، و همدوش با پيشرفت علوم و دانش هاى بشرى حرکت مى كند.
4⃣ #برهان_نظم انسان را به سير انفسى و آفاقى دعوت مى كند، و اين سير پربركت هر روز سطح معرفت انسان را بالا مى برد و به انديشه او شكوفایی مى بخشد؛ به خصوص اينكه پايه هاى برهان نظم، با زندگى انسان آميخته است و در هر گام با آن روبرو است؛ و مانند بعضى ديگر از استدلالات توحيدى نيست كه در كنار مسائل زندگى و بيرون آن قرار دارد.
5⃣ #برهان_نظم تنها برهانى است كه فلاسفه تجربى را كه منكر استدلالات خالص عقلى هستند مى تواند به خضوع وادارد؛ و حربه علم را كه در توجيه مادیگرى به آن متوسّل مى شوند، بر ضد خود آنها به كار مى گيرد، و از اين نظر بسيار كارساز است. بنابراين جاى تعجب نيست اگر #قرآن_مجيد اكثريت قريب به اتفاق مباحث توحيدى خود را بر پايه آن قرار داده؛ ولى جاى تعجب است كه بعضى از پژوهندگان كه سخت تحت تأثير براهين ديگر (براهين خالص فلسفى) قرار دارند اهمّيّت فوق العاده اين برهان را ناديده گرفته اند؛ گویى از امتيازات و اثرات عميقاش آگاهى كافى ندارند.
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، چاپ نهم، ج ۲، ص ۵۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#خدا #خداشناسی #برهان_نظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد