eitaa logo
روستایی باش زنجیره علم و عمل
50 دنبال‌کننده
171 عکس
32 ویدیو
3 فایل
ساخت زندگی با نشاط برای خود ونسل آینده قدر دان آموزه های پیشینیان باشیم گنجی ارزشمند هست
مشاهده در ایتا
دانلود
نکات آیه ۱ - خداوند، روانه کننده آب به سرزمین هاى خشک جهت رویاندن گیاهان است. (أوَلم یروا أنّا نسوق الماء إلى الأرض الجرز فنخرج به زرعًا) «جرز» به جایى کویر مانند گفته مى شود که ریشه گیاه، در آن قطع شده و از بین رفته باشد (مفردات راغب). لازم به ذکر است که «زرع» مصدر به معناى مفعول است. ۲ - رویش گیاهان مختلف، با کاربردهاى گوناگون، از آمیختن دو عنصر آب و خاک، به منظور استفاده انسان ها و دام ها، از آیات الهى است. (أوَلم یروا أنّا نسوق الماء إلى الأرض الجرز فنخرج به زرعًا تأکل منه أنعمهم و أنفسهم) ۳ - استفاده از حوادث و تحولات قابل مشاهده و طبیعى، براى هدایت مردم، از شیوه هاى هدایتى قرآن است. (أوَلم یروا أنّا نسوق الماء ... فنخرج به زرعًا)
۴ - نظام طبیعت، در گردش و حیات، مسخّر اراده و خواست خداوند است. (أنّا نسوق الماء ... فنخرج به زرعًا) ۵ - عوامل طبیعى مجراى اراده خداوندند. (أنّا نسوق الماء ... فنخرج به زرعًا) نسبت دادن جریان آب ها و نیز رویش کشت زارها به خداوند، با این که در عالم واقع آب ها باعث رویش گیاهان مى شوند، دلالت بر این مى کند که این عوامل، در جهت اجراى اراده الهى عمل مى کنند. ۶ - آب، داراى نقش اساسى، در حیات و تغذیه انسان ها و حیوان ها است. (و نسوق الماء إلى الأرض الجرز فنخرج به زرعًا تأکل منه أنعمهم و أنفسهم)
۷ - ویرانى و آبادانى سرزمین ها، به اراده خدا و نشان قدرت او است. (کم أهلکنا من قبلهم ... أنّا نسوق ... فنخرج به زرعًا) ۸ - نباتات، منبع اصلى تغذیه انسان ها و حیوان ها است. (فنخرج به زرعًا تأکل منه أنعمهم و أنفسهم) ۹ - کافران، از سوى خداوند، به خاطر بصیرت نیافتن از مشاهده آیات گسترده الهى در زمین، سرزنش شده اند. (أوَلم یروا أنّا نسوق ... فنخرج ... تأکل منه... أفلایبصرون) ۱۰ - دعوت خداوند به بصیرت و دقت نظر در تحولات طبیعى، به منظور پى بردن به گرداننده و ایجادکننده آنها است. (أوَلم یروا أنّا نسوق الماء ... فنخرج به زرعًا... أفلایبصرون)
هدایت شده از بهجتی اردکانی
منبعی بی نظیر برای تحقیقات حوزوی و دانشگاهی درباره محیط زیست: «دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست» 5 جلد چاپ شده است. به 20 جلد خواهد رسید.
🖼 حسین گودرزی ✅ حال خوب طبیعت @rustically
💠 سوره مبارکه يس آیه ۷۲ وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ ﻭ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﻳﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍم ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺮﻛﺐ ﺳﻮﺍﺭﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ [ﮔﻮﺷﺖ] ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ ،(٧٢) ✨💫✨💫
نکات آیه ۱ - خداوند، دام ها (شتر، گاو و گوسفند) را رام انسان و در خدمت او قرار داده است. (أنّا خلقنا لهم أنعمًا ... و ذلّلنها لهم) «تذلیل» (مصدر «ذلّلنا») به معناى خوار کردن و به خضوع واداشتن چیزى است. و مقصود از آن در آیه شریفه، رام کردن و در اختیار قرار دادن انعام براى بشر است. ۲ - رام و مسخرّ کردن دام ها (شتر، گاو و گوسفند) براى بشر، جلوه قدرت خدا و لطف او بر بندگان است. (و ذلّلنها لهم) ۳ - خداوند برخى از دام ها (چون شتر و گاو) را براى سوار شدن و حمل و نقل آفریده است. (فمنها رکوبهم) «من» در «فمنها» براى تبعیض است; یعنى، برخى از انعام که مقصود از آن شتر و گاو است. ۴ - جواز استفاده از شتر و گاو براى سوار شدن و حمل و نقل (فمنها رکوبهم) ۵ - خداوند، شتر، گاو و گوسفند را براى تغذیه انسان آفرید. (و منها یأکلون) ۶ - بخش زیادى از اجزاى بدن شتر، گاو و گوسفند قابل خوردن است; نه همه آنها. (و منها یأکلون) برداشت یاد شده بر این اساس استوار است که «من» در «منها» براى تبعیض و ناظر به بعضیت در اجزاء باشد.
نژادهای بومی حیوانات هر کشور، سرمایه ملی و ذخایر استراتژیک هر کشوري محسوب می‌شوند و حفظ و تکثیر آن‌ها اهمیت بسیاري دارد.  یکی دیگر از نژادهای بومی مهم در استان سیستان و بلوچستان گاو نژاد دشتیاری است که بر اساس آمار اداره کل امور عشایر استان سیستان و بلوچستان، جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار راس دارد. رنگ بدن حیوان تنوع زیادی دارد و از رنگ کاملا روشن تا کاملا سیاه متغیر است. ولی رنگ‌های غالب آن قهوه‌ای روشن با سر و گردن قهوه ای سوخته و نیز طوسی روشن است. گاو دشتیاری دارای کوهان عضلانی و بزرگ و نیز غبغب بلند و پرچین و آویزان بوده، بنابراین جزء نژادهای زِبو قرار می‌گیرد. @rustically
نژادهای بومی حیوانات هر کشور، سرمایه ملی و ذخایر استراتژیک هر کشوري محسوب می‌شوند و حفظ و تکثیر آن‌ها اهمیت بسیاري دارد.   ✅✅ زیستگاه اصلی سراب یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی 🐂🐂 ✅✅ زیستگاه اصلی جنوب شرقی ایران، استان سیستان و بلوچستان 🐂🐂 ✅✅ زیستگاه اصلی گلپایگان استان اصفهان 🐂🐂 ✅✅ زیستگاه اصلی استان خوزستان در حال تکمیل هست ان شاءالله @rustically
روستایی باش زنجیره علم و عمل
نژادهای بومی حیوانات هر کشور، سرمایه ملی و ذخایر استراتژیک هر کشوري محسوب می‌شوند و حفظ و تکثیر آن‌ه
از مشخصات فنوتیپی این نژاد، وجود شاخ در هر دو جنس نر و ماده است. نژاد دشتیاری در مقایسه با نژاد سیستانی و سرابی دارای جثه‌ی نسبتا کوچک تری است که با تولید شیر روزانه حدود ۴.۳ کیلوگرم و طول دوره شیردهی ۲۴۴ روز، جزء گاوهای شیری قرار می‌گیرد.😋🥛 متوسط عمر اقتصادی گاوهای ماده دشتیاری ۱۱.۸ سال و گاوهای نر ۱۱.۳ سال است. این گاو، علاوه بر استفاده در تولید گوشت و شیر، 👌برای شخم زدن زمین کشاورزی و بارکشی نیز در منطقه بلوچستان استفاده می‌شود. 🐂🐂   @rustically
💠 سوره مبارکه الطارق آیه 12 وَالْأَرْضِ ذَاتِ الصَّدْعِ ﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﻛﻪ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻮﺷﻴﺪﻥ ﭼﺸﻤﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻛﺸﺖ ﻭ ﺯﺭﻉ ﻭ ﺭﻭﻳﻴﺪﻥ ﻧﺒﺎﺗﺎﺕ ] ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺷﻜﺎﻑ ﺍﺳﺖ .(١٢) ✨💫✨💫
نکات آیه ۱ - زمین، پدیده اى رخنه پذیر، قابل شیار خوردن و در حال شکافته شدن (و الأرض ذات الصدع) «صدع»; یعنى، ایجاد شکاف در چیز مقاوم و سخت (قاموس)، وصف «ذات الصدع» وصف ثابتى است که دلالت دارد، زمین به طور مداوم در حال شکافته شدن است. ۲ - آمادگى زمین، براى رویش گیاهان و پیدایش چشمه ساران (و الأرض ذات الصدع) چنانچه «ذات الرجع» در آیه قبل به باران نظر داشته باشد; «ذات الصدع» در این آیه به نتایج باران در زمین اشاره خواهد داشت. ۳ - سوگند خداوند به زمین و شکاف پذیر بودن آن (و الأرض ذات الصدع) سوگند به موصوف، سوگند به وصف آن نیز مى باشد. ۴ - زمین آفریده اى شگفت است و پیدایش شیار و رخنه در آن، بر شگفتى اش افزوده است. (و الأرض ذات الصدع) ۵ - بازگشت هاى مکرر نزولات آسمانى و رویش گیاهان از دل زمین، از نشانه هاى امکان معاد است. (ذات الرجع ... ذات الصدع) توصیف آسمان و زمین به اوصاف یاد شده - در سیاق آیات معاد - به همسانى آن اوصاف، با اعاده انسان در آخرت اشاره دارد.
روستایی باش زنجیره علم و عمل
تهران می‌ماندیم وضع زندگی‌مان بهتر بود، اما نخواستیم! 🤔✅ صدیقه می‌گوید با اینکه در تهران می‌ماندند د
گروه خانواده خبرگزاری فارس ؛ گزارشگر :عطیه‌همتی خانواده /۱۳:۱۹ :: ۱۳۹۹-۱۰-۳ ما به روستا نرفتیم به روستا بازگشتیم/ 🌿🌱🐣🦆🦃🐓 گفتگو با خانواده‌ای که رویایشان زندگی در روستا بود ✅ فارس 😍👇
روستایی باش زنجیره علم و عمل
تهران می‌ماندیم وضع زندگی‌مان بهتر بود، اما نخواستیم! 🤔✅ صدیقه می‌گوید با اینکه در تهران می‌ماندند د
برخی به ما می‌گویند شما ظلم کردید و آینده بچه‌هایتان را خراب کردید و می‌توانستید آن‌ها را در مدارس سطح بالا بگذارید.🤔 🤗اما من همیشه می‌گویم فکر نمی‌کنم دوره ابتدایی آنقدر مهم باشد که من بخواهم بابتش بچه‌هایم را در آپارتمان حبس کنم.🏢 بچه‌های من وقتی بزرگ شدند حق انتخاب دارند که کجا درس بخوانند. می‌توانند برای دانشگاه به تهران برگردند.» 🌿🌱🪵🪨 ما به روستا نرفتیم، ما به روستا بازگشتیم! اگر به عقبه و اصالت بسیاری از آدم‌ها توجه کنیم می‌بینیم که گذشته بسیاری از آن‌ها به روستا بر می‌گردد اما یک جایی آن پدربزرگ تصمیم گرفته به خاطر امکانات شهر از روستا به آن‌جا مهاجرت کند. مهاجرتی که گاهی به خاطر پیشرفت بوده گاهی هم از روی ناچاری اما صدیقه معتقد است هرچه بوده آدمی را از اصل اجتماعی‌ایش دور کرده‌است: «آدم‌های زیادی در اجداد من و همسرم اینطوری بوده‌اند که از شهرستان به تهران آمده‌اند و آن پایگاه کشاورزی و دامپروری که در شهرستان داشته‌اند را رها کرده‌اند و آمده‌اند در تهران شغل اداری پیدا کرده‌اند.😢😔 پس همین روزمرگی‌هایی که ما در تهران شاهدش هستیم ناشی از همان مهاجرتی‌ست که تقریبا 50‌سال پیش رخ داده‌است. حالا مهاجرت ما از تهران به روستا درواقع بازگشت اقتدارآمیز ما به آن اصل اجتماعی ماست.👌💪 اصل اجتماعی که اجداد ما داشتند و خیلی بهتر و با کیفیت‌تر از ما زندگی می‌کردند چون از آب 🌊و آفتاب🌝 و خاک ارزش افزوده تولید می‌کردند.👌 🌾5⃣ @rustically
👆👆 ما تصمیم گرفتیم که خودمان را در این شرایط قرار دهیم و علاوه بر این به خاطر درسی هم که خوانده بودیم امیدوار بودیم که یک زندگی حتی کارمندی برای خودمان تدارک ببینیم. اما در کنار عنصر اصلی که به خاطرش اینجا آمدیم یعنی🏞 طبیعت هم یک زندگی فراهم کنیم.» بومی‌های روستا از ما تعجب می‌کنند!😳 همه کسانی که متوجه مهاجرت معکوس صدیقه و روح‌الله می‌شوند واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهند. برخیشان ذوق می‌کنند و خوششان می‌آید و پرس و جو می‌کنند. برخی هم حسابی شماتتشان می‌کنند و صدیقه می‌گوید تعداد کسانی که واکنش منفی نشان می‌دهد بیشتر است: 🤗«اگر بخواهم از واکنش اطرافیان بگویم باید بگویم که در اکثر مواقع منفی بود! حتی با گذشت این چندسال هم هنوز ما را شماتت می‌کنند و می‌گویند که همه دنبال این هستند از روستا و شهرستان به تهران بیایند، آن وقت شما رفتید شهرستان و روستا. یا می‌گویند همه دوست دارند بچه‌هایشان در مدارس خوب درس بخوانند و در محله خوب تهران زندگی کنند آن وقت دقیقا همین موقعیت را داشتید و کنارش گذاشتید. البته تعدادی هم تشویق‌مان می‌کنند اگرچه تعدادشان کم است اما همیشه بابت این جسارت و ریسک‌پذیری که داشتیم به ما تبریک می‌گویند.✅✅ 🌾6⃣ @rustically
👆👆 برخی هم می‌گویند خوش به حالتان ولی همین آدم‌ها دو دسته هستند. یکسری پیگیر‌تر هستند. حتی زمین قیمت می‌کنند و پرس و جو می‌کنند. من خیلی تشویق‌شان 👏می‌کنم ولی با واقعیت‌های مهاجرت به روستا هم مواجهه‌شان می‌کنم.👉 راستش را می‌گویم که اگر شما یک هفته در روستا باشید ممکن است به افسردگی مبتلا شوید و حتی در آخر به پوچی برسید.😊 باید حتما با برنامه جلو بیایید و اقتضائات زندگی روستایی را در نظر بگیرید. ✅ یکسری هم فقط خوش به حالتان می‌گویند و رد می‌شوند. افراد بومی اینجا هم از مهاجرت ما بسیار متعجب هستند.😳 هرچقدر دوستان و آشنایان ما تعجب می‌کنند، بومی‌های اینجا چندبرابر تعجب می‌کنند. برایشان عجیب است که یک تهرانی بیاید و روستا زندگی کند. خیلی‌هایشان آرزو دارند که بروند رشت زندگی کنند. تهران که دیگر هیچ. ما محبت زیادی از آن‌ها می‌بینیم.» 🌾7⃣ @rustically
💠 سوره مبارکه الأعراف آیه ۵۸ وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا كَذَٰلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﭘﺎﻙ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻴﺎﻫﺶ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ، ﻭ ﺯﻣﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﻧﺎﭘﺎﻙ ﺍﺳﺖ ، ﺟﺰ ﮔﻴﺎﻫﻲ ﺍﻧﺪﻙ ﻭ ﺑﻲ ﺳﻮﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻳﺪ ; ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻛﻪ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻧﺪ [ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻫﺎﻱ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ] ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ .(٥٨) ✨💫✨💫
نکات آیه ۱- گیاهان نهفته در سرزمینهاى مستعد، بر اثر بارش باران، به تمامى مى روید و بازدهى آن فراوان است. (و البلد الطیب یخرج نباته بإذن ربه) با توجه به مقابله دو فراز «یخرج نباته باذن ربه» و «و الذى خبث ... » معلوم مى شود در جمله «یخرج نباته» ضد معناى «نکدا»، همانند «مبارکا»، لحاظ شده است. ۲- رویش گیاهان به اذن و اراده خداوند است. (و البلد الطیب یخرج نباته بإذن ربه) ۳- موجودات در پرتو ربوبیت خداوند به ثمر مى نشینند و بازدهى دارند. (یخرج نباته بإذن ربه) ۴- گیاهان نهفته در سرزمینهاى نامستعد، هر چند باران رحمت بر آن ببارد، تهى از خیر و برکتند و بازدهیشان اندک است. (و الذى خبث لایخرج إلا نکداً) «نکد» به معناى چیزى است که خیر در آن نباشد و بى خیر بودن گیاهان به این است که بازدهى آن اندک باشد
۵- پاکیزگى و خلوص از پلیدیها، زمینه بهره گیرى وافر از فیض الهى و خبائث و ناخالصیها، مانع آن (و البلد الطیب ... و الذى خبث لایخرج إلا نکداً) با توجه به ذیل آیه (لقوم یشکرون) و آیات پس از آن که برخورد انسانها را با رسالت انبیا تشریح مى کند، معلوم مى شود بیان زمین مستعد و برکتهاى آن و زمین نامستعد و بى ثمرى آن، در حقیقت ترسیم حالت انسانها و استعداد دریافت معارف الهى است. یعنى تشبیه انواع انسانهاست از نظر دریافت معارف به انواع زمینها و دریافت باران رحمت. ۶- موجودات، داراى قابلیتهاى متفاوت در بهره گیرى از رحمت الهى (بین یدى رحمته ... و البلد الطیب یخرج نباته بإذن ربه و الذى خبث لایخرج) ۷- ثمربخشى فراوان، نشانه طیب بودن و کم ثمرى، نشانه خباثت (و البلد الطیب یخرج نباته بإذن ربهو الذى خبث لایخرج إلا نکداً) ۸- نیکوکاران، مانند سرزمین طیب، سودمند و برخوردار از فیض فراوان خداوند (إن رحمت اللّه قریب من المحسنین. و هو الذى یرسل الریح ... و البلد الطیب)
۹- متجاوزان و فسادگران، مانند سرزمین خبیث کم بهره از فیض الهى و انسانهایى بى ثمرند. (إنه لایحب المعتدین. و لاتفسدوا ... و الذى خبث) ۱۰- پاکى طینت موجودات، امرى اصیل و خباثت آنها، امرى عرضى است.* (و البلد الطیب ...و الذى خبث) توصیف زمین مستعد با وصف «الطیب» در مقابل توصیف زمین نامستعد با فعل «خبث»، مى تواند اشاره به برداشت فوق داشته باشد. زیرا وصف دلالت بر ثبوت دارد و فعل حاکى از حدوث است. ۱۱- خداوند آیات خویش و معارف دین را به صورتهاى گوناگون بیان کرده است. (کذلک نصرف الأیت) «صرف» به معناى تغییر دادن چیزى از حالتى به حالت دیگر است و «تصریف» دلالت بر کثرت وقوع این معنا دارد. بنابراین «نصرف الأیت» یعنى ما آیات خویش را به صورتهاى گوناگون عرضه مى کنیم و بیان مى داریم.
۱۲- تنها قدرشناسان و شکرگزاران بهره مند از بیانهاى گوناگون آیات الهى هستند. (کذلک نصرف الأیت لقوم یشکرون) بدیهى است تبیین آیات به صورتهاى گوناگون براى همگان است. بنابراین تقیید آن به «لقوم یشکرون» حاکى از این است که تنها شاکران از آن بهره مى گیرند. ۱۳- گرایش انسان به شکرگزارى از خدا، هدف بیانهاى گوناگون آیات الهى (کذلک نصرف الأیت لقوم یشکرون) ۱۴- به کارگیرى تمثیل و تشبیه در تفهیم معارف دین، شیوه اى از شیوه هاى گوناگون بیان آیات الهى در قرآن (و البلد الطیب ... کذلک نصرف الأیت)