🔵قسمت پنجم ⭕️سند حدیث قیام قوم مشرق در الغیبۀ نعمانی حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدٍ قَالَ حَدَّثَنِی عَلِیُّ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ أَخِیهِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ الْحَلَبِیِّ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ مُوسَی عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ یَحْیَی بْنِ سَامٍ عَنْ أَبِی خَالِدٍ الْکَابُلِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ أَنَّهُ قَالَ: کَأَنِّی بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِق‌ ... ⭕️سندشناسی حدیث: ۱. أحمد بن محمد بن سعید (معروف به ابن عقده) :احادیث ابن عقده، به فور در کتب اربعه شیعه یافت می‌شود و وثاقت وی نزد رجالیون بزرگ شیعی ثابت است؛ قدمای امامیه بر وثوق وی تاکید داشته اند. نجاشی، وی را چنین توصیف می کند:هذا رجل جلیل فی أصحاب الحدیث‌ و عظم محله و ثقته و أمانته‌ شیخ طوسی‌ نیز ابن عقده را جلیل القدر و عظیم المنزلة توصیف کرده است. ۲. علی بن الحسن (علی بن الحسن بن علی بن فضال) ‌:ثقه جلیل. نجاشی از وی به اصحابنا تعبیر کرده است و کشیّ، به وثاقت او رای داده است ۳. أخیه محمد بن الحسن (محمد بن الحسن بن علی بن فضال) :ثقه. ۴. ابیه (الحسن بن علی بن فضال) :جلۀ اصحابنا من فقهاء ثقه جلیل من اصحاب الاجماع. ۵. احمد بن عمر الحلبی (أحمد بن عمر بن أبی شعبة الحلبی) :ثقه امامی صحیح المذهب. ۶. الحسین بن موسی (الحسین بن موسی الحناط) :ثقه امامی.  ۷. معمر بن یحیی بن سام:ثقه امامی. ۸. أبوخالد الکابلی (کنکر أبو خالد الکابلی) :امامی ثقه جلیل من حواری امام السجاد. بنابراین، راویان حدیث "قوم مشرق زمین" همگی از ثقات هستند و سند آن نیز معتبر است.  ⭕️بررسی محتوایی حدیث انقلاب مشرق زمین (ایران) قبل از ظهور قد خرجوا بالمشرق: قیام و انقلاب علیه حاکم جائر و ظالم خروج در اصطلاح به قیام، انقلاب و تلاش برای تشکیل حکومت تعبیر می‌شودواز آنجا که این پرچم به هدایت نیز توصیف شده است (قَتْلَاهُمْ شُهَدَاء)، خروج علیه حاکم جائر و ظالم، یکی از مصادیق بارز آن خواهد بود. و ناگفته پیداست به قرینه "لَایَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَی صَاحِبِکُم وقَتْلَاهُمْ شُهَدَاء" تایید و مشروعیت قیام در عصر غیبت با هدف زمینه سازی ظهور نیز اثبات می‌گردد. ❌ ظهور بسیار نزدیک است 💠ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج💠 🇮🇷 با ما همراه باشید. ⭕