⭕️نگاهی کلان به کارزار رسانه‌ای اخیر پیرامون بیانات منتسب به و بیانیه شدیداللحن جناب آقای [صفحه۱از۲] ❌جریان رسانه‌ای داخلی و خارجی طی دو روز گذشته شاهد درگیری تمام عیار رسانه‌ای بود. درگیری که از انتشار جهت‌دار یک خبر شروع شد و طی دو روز به نتایج نسبی رسید. ما در این یادداشت تلاش داریم تا با نگاهی کلان به نقشه فعالیت‌‌های رسانه‌ا‌ی رسانه‌های داخلی و خارجی؛ به فراتحلیلی کاربردی برسیم تا ادامه این مسیر مشخص گردد: ✳️1. مشابه این هجمه (از حیث عِده و عُده و مسیر رسانه‌ای) چند ماه قبل و در خصوص نامه به پیش آمد. تفاوتی که مسئله امروز با آن قضیه دارد جابجایی نقش و است؛ از این حیث که در آن زمان شفقنا جلودار هجمه علیه آیت‌الله یزدی بود و جماران و سایر رسانه‌های اقماری پشت آن رسانه حرکت می‌کردند اما در حال حاضر این نسبت تقریبا معکوس شده و جماران به عنوان جلودار حرکت دیده می‌شود و سایر خبرگزاری‌ها از جمله شفقنا(که تا حد زیادی در این قضیه خاص کم‌کار شده) در پی او حرکت می‌کنند. 🔻🔻2. انتشار جهت‌دار سخنان آیت‌الله یزدی حفظه‌الله از یک خبرنگار مقیم قم شروع شد و با پیگیری زمانی-محتوایی مشخص می‌شود که سایر رسانه‌ها در دو شاخه : «داخلی» و «خارجی» همان خط را دنبال کردند. ✳️3. تا روز دوم؛ میان رسانه‌های داخلی و خارجی تقسیم کار نانوشته (شاید هم نوشته)ای وجود داشت: رسانه‌های داخلی از حیث حجم خبری و تحلیلی بیش‌تر به و تقویت آقای پرداختند و رسانه‌های خارجی بر تحریک اعصاب آقای لاریجانی و جداسازی ایشان از رهبری و بدنه انقلابی تمرکز کردند. نکته مهم این‌جاست که رسانه‌های بیگانه با این‌که از کوچک‌ترین مسئله برای تخریب آیت‌الله یزدی نمی‌گذشتند؛ به طرز قابل توجهی تعمد داشتند که اسمی از آقای علوی به میان نیاورند و روشن‌گری آیت‌الله یزدی نسبت به او را مسکوت بگذاند. به احتمال قوی علت این مسئله تجربه تلخ در حمایت از نشست اساتید بود. آن‌ها پیش از این در اشتباهی راهبردی به حمایت از نشست پرداختند که موجب زیر سؤال رفتن این تشکل و سران آن شد و در این مقطع اشتباه سابق را تکرار نکردند. 🔻🔻4. همان‌طور که در ابتدای یادداشت گذشت، رسانه‌های بیگانه جهات انحرافی مطرح شده در کلمات خبرنگار اصلاح‌طلب، ، را به خوبی ادامه دادند و در نوشتارهای خود نیز به صورت غیرمستقیم وی را به عنوان مرجع و محور خبری معرفی کردند و پایگاه خبری-رسانه‌ای او را تقویت کردند. در این زمینه به طور مثال: BBC، ، و از وی به عنوان محور بازتاب سخنان آیت‌الله یزدی یاد کردند و از حیث پراکندگی عددی؛ BBC یک‌بار، دویچه‌وله دوبار، رادیو فردا یک‌بار و رادیو زمانه چهار بار نام او را در خبر یا اخبار مرتبط با قضیه اخیر آوردند. ✳️5. با مطالب فوق روشن شد که هدف رسانه‌های داخلی و خارجی حامی جریانات خاص سیاسی، از هجمه علیه آیت‌الله یزدی، به جز ترور شخصیت ایشان، دو هدف اساسی داشتند: الف) مرجع‌سازی از آقای علوی ب) تحریک اعصاب ریاست مجمع تشخیص و جداسازی ایشان از بدنه انقلابی. با گذشت دو روز از آغاز این نبرد رسانه‌ای باید گفت که با روشنگری جبهه انقلاب؛ جریان غیرانقلابی و ضدانقلاب به هدف اول خود نرسید و شبهاتی که توسط چهره‌های نزدیک به جریان اعتدال (هم‌چون آقایان ، ، و...) با هدف تغییر روش و تئوری و ایجاد پایگاه مرجعیت برای آقای القاء شد، با پاسخ‌های متقن و علمی فضلای انقلابی مواجه شد و بی‌اثر گشت اما بیانیه اخیر آقای آملی نشان داد که دشمنان انقلاب به هدف دوم خود نزدیک شدند. 🔻🔻6. پس از برخورد جدی و مستحکم فضلای انقلابی با توطئه اول جریان ضدانقلاب و غرب‌زده داخلی؛ از روز دوم تمرکز خود را بر پروژه دوم یعنی ایجاد تنش میان آقایان محمد یزدی و صادق لاریجانی گذاشت. تمرکزی که در روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی امروز (28مرداد98) نمود داشت و لشکر رسانه‌ای داخلی؛ خط مرجع‌سازی را رها کرد و با جریان رسانه‌ای بیگانه در یک خط به تفرقه‌افکنی میان این دو شخصیت انقلابی پرداخت. نکته جالب توجه این‌که همراهی برخی روزنامه‌های تفرقه‌جو داخلی با رسانه‌های بیگانه آن‌قدر عیان بود که برخی از آن‌ها در تیترنویسی هم مشابه رسانه‌های بیگانه عمل کردند. به طور مثال العربیه برای پررنگ کردن اختلافات عنوان«لاریجانی خطاب به یزدی: بدون تعریض توهین و افترا روزتان شب نمی‌شود» را انتخاب کرده بود و ابتکار جنوب نیز در اقدامی مشابه با عنوانی درشت در صفحه اول نوشت:«آملی لاریجانی خطاب به آیت‌الله یزدی: روزتان شب نمی‌شود اگر توهین نکنید» ✍روزنه http://eitaa.com/joinchat/2299330560C727b8a74 ادامه👇