دیدگاه محققین درباره ارزش شریعت نزد صوفیه 🔸در تصوف، نقشی که شریعت برای مرید دارد، برای پیر و مراد او ندارد. زیرا مرید در ابتدا شریعت را وسیله و راه وصالی می‌داند که باید همیشه به آن ملتزم باشد. 🔹ولی شریعت برای پیر دیگر رنگ و بویی ندارد و خود را معاف از آن می‌دانند. 🔰محققین صوفی و غیر صوفی علت این‌همه تفاوت، در عیار شریعت نزد مرید و مراد را در چند چیز می‌دانند. 🔻نخست اینکه برخی از بزرگان صوفیه، شریعت را فقط یک عادت فرض کرده‌اند. چنانچه دکتر غنی محقق شهیر صوفی، در کتب خود به این مسئله اشاره می‌کند که: «صوفی پخته میل ندارد خود را به زنجیرهای قوانین شرع و آداب و عادات مصنوعی اجتماع و اخلاق مصنوعی عرفی مقید سازد.» [1] 🔻دیدگاه دیگر این است که صوفیه شریعت را عملی ظاهری و صوری می‌دانند که راه اصلی برای رسیدن به حقیقت نیست. دکتر غنی در مورد این دیدگاه صوفیانه می‌نویسد: « وقتی می‌توان از مسلکی پیروی کرد که مستقیماً از خدا کسب فیض می‌کند، چرا باید وقت خود را به ظاهر و صورت و توسل به راه‌های غیرمستقیم هدر داد.» [2] 🔻برخی دیگر از بزرگان صوفیه فنای در خدا و یکی شدن با خداوند متعال را سبب ترک شریعت می‌دانند. ♻️چطور می‌توان گفت انجام شریعت هدر دادن وقت است، آن‌هم شریعتی که تمام انبیاء و اوصیاء و ائمه اطهار (علیهم السلام) به دنبال تحقق آن در بین امت خود بوده‌اند. 📚پی نوشت [1]. دکتر غنی، قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، نشر زوار، تهران، 1386، ج 1، ص 186 [2]. همان، ص 177 و 178. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰