احادیث ناب ۱۴ معصوم
🗓 #تقویم شیعه     ☀️ امروز:    شمسی: شنبه - ۱۱ فروردین ۱۴۰۳     میلادی: Friday -30 March 2024
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 آیه 🔸 در تفسیر «منهج الصادقین فی إلزام المخالفین» آمده است: «از امام صادق علیه السلام مرویست که نزول آیه خمس در نوزدهم ماه رمضان به سال دوم هجری اتفاق افتاده است». [۳] «و اعلموا أنما غنمتم من شی ء فأن لله خمسه و للرسول و لذی القربى و اليتامى و المساكين و ابن السبيل إن كنتم آمنتم بالله و ما أنزلنا على عبدنا يوم الفرقان يوم التقى الجمعان و الله علی کل شیء قدیر» [۴] یعنی: «بدانید از چیزی که فائده بردید، یک پنجم آن مال خدا و پیامبر و خویشان وی و مال یتیمان و فقیران و مسافران در راه مانده است (باید به ایشان برسانید) اگر به خدا و آنچه نازل کردیم بر بنده مان (حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم) در روز جدا كننده حق از باطل، روز رويارويى دو گروه (مؤمن و كافر در جنگ بدر) ایمان آورده اید». در اینجا لازم به ذکر است که فرقه‌های ضالّه و گمراه که علیه احکام اسلام به ستیز برخاسته اند، ایراد می‌گیرند که خمس و فروع آن که در مکتب تشیع است، جزء احکام اسلام نمی باشد و دلیل نقلی بر آن اقامه نشده است؛ در جواب می‌گوییم: اولاً مکلف در مسائل احکام باید از مجتهد جامع الشرایط تقلید کند و نباید درصدد یافتن ادلّۀ اجتهادی احکام باشد، زیرا این امر (ادلّۀ احکام) تخصصی بوده و در فراخور فهم و درک مقلد از جهت استدلال و سعۀ زمانی نمی باشد ؛ ثانیاً با این حال برای جواب دادن به شبهه انگیزان مختصراً عرض می‌کنیم: در آیۀ ۴۱ سورۀ انفال، تصریح به دادن خمس از سوی مسلمانان شده است. شبهۀ دیگر اسلامستیزان این است که آیۀ ۴۱ سورۀ انفال پیرامون غنائم جنگی می‌باشد، در جواب می‌گوییم: این آیه گر چه بعد از غزوۀ بدر نازل شده است، اما هیچگاه انحصار به غنیمت جنگی ندارد، چنانکه در آیه شریفه تصریح به غنیمت جنگی نشده است، بلکه می‌فرماید: «أنما غنمتم من شی ء» و این جمله اطلاق دارد و بنا بر معنای لغوی کلمه «غنیمت» و تصریح روایات بسیار زیاد در زمینۀ خمس [۱]، غنیمت شامل هر بهره و سود می‌شود که تنها یکی از مصادیق آن غنائم جنگی است. بنابراین از آن روز مسلمانان مکلف شدند در موقع تحصیل فایده و سود، یک پنجم آن را به عنوان خمس بپردازند که نصفش سهم سادات و نصف دیگر مال امام علیه السلام می‌باشد. در «مجمع البحرین» ماده «غنم» آمده: «الغنیمة فی الأصل هی الفائدة المکتسبة... » [۲] یعنی: «غنیمت در لغت فایدۀ به دست آمده را گویند» و در «مجمع البیان» آمده علمای شیعه با استناد به آیۀ شریفه ۴۱ سورۀ انفال و روایات بسیار زیاد می‌گویند: خمس در هر فائده ای که به دست انسان می‌آید واجب است از قبیل کسبها و منفعت تجارت‌ها و در گنج و معدن‌ها و آنچه از قعر دریا به دست آید و از چیزهایی که در کتب فقه مذکور است. [۳] (مثل مال حلال مخلوط به حرام و جواهری که به واسطۀ غنیمت به دست می‌آید و زمینی که کافر ذمی از مسلمان می‌خرد و غنائم جنگی). ---------- 📚منابع: [۳]: منهاج الصادقین، ج۴، ص ۲۰۲. [۴]: سورۀ انفال، آیه ۴۱. [۱]: در دو کتاب وسائل الشیعة و مستدرک الوسائل حدود ۱۱۰ حدیث درباره موارد وجوب خمس و مصرف آن نقل شده است. [۲]: مجمع البحرین، ج ۶، ص ۱۲۹. [۳]: مجمع البیان، ج ۴، ص ۸۳۶. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌      ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫