چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۵ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام در مورد فلسفه غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمود: اِنَّ لِلْقائِمِ غَیْبَةً قَبْلَ اَنْ یَقُومَ اِنَّهُ یَخافُ (وَ اَوْمَأَ اِلی بَطْنِهِ یَعنی القَتْل): همانا برای قائم، پیش از آن‌که قیام فرماید، غیبتی است؛ چرا که در هراس است، و حضرت اشاره به ‏شکم خود کرد؛ یعنی ‏بیم ‏کشته شدن دارد.»( کافی، ج 1، ص 340) چون آخرین ذخیره الهی در زمین است و آن حاکمیت فراگیر و جهانی که در تمام ادیان وعده داده شده است، فقط به دست او تحقق می‌‏یابد؛ بنابراین بر خداوند است که به هر وسیله ممکن، او را تا روز موعود حفاظت نماید و حکمت الهی نیز بر پنهان زیستی او تعلق گرفته است. دلایل دیگری نیز به عنوان فلسفه غیبت ذکر شده است که بیان میشود: 1-تأدیب مسلمانان و آماده‌سازی ایشان برای پذیرش ولایت امام معصوم: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمودند: بدانید که زمین هرگز از حجت الهى خالى نمى‌ماند، امّا خداوند مردم را بخاطر ظلم و جور و نیز زیاده‌روی‌هایى که در حق خود انجام مى‌دهند، به زودى از دیدن حجت خودش [امام مهدى (عجل الله فرجه الشریف)]، محروم خواهد ساخت»(بحار، ج51، صص 112-113). پس غیبت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) یک نوع توبیخ و تنبیه مسلمانان است و بخاطر ظلم و نافرمانی خود آنان و عدم ولایت‌پذیری‌شان رخ داده است. تا زمانی که جامعه ظرفیت بهره‌مندی از وجود مقدس انسان کامل و حجت خدا را در خود ایجاد نکند، از ظهور خبری نیست؛بنابراین، یکی از مهمترین راه‌هایی که می‌تواند غیبت را برطرف و ظهور را نزدیک سازد، آن است که با تغییر و اصلاح باورها و رفتارهای خود و جامعه، زمینه بهره‌مندی از فیض وجود امام را فراهم سازیم. 2- آزادی از بیعت طاغوت های زمان: امام مجتبی (علیه السلام) فرمود:هر کدام از ما امامان در زمان خود، بیعت حاکمان و طاغوت های زمان را از روی تقیه بر عهده گرفته ایم، مگر امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) که عیسی بن مریم به امامت آن حضرت نماز می گزارد. خداوند ولادت او را مخفی نگه داشت و برای او غیبتی در نظر گرفت، تا زمانی که قیام می کند بیعت حاکمی بر گردنش نباشد(بحار ، ج 51، ص 132) خداوند در فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi