👆ادامه: سجده بر خاک (زمین) و استفاده از مهر از زمان پیامبر وجود داشته است. رافع بن ابی رافع از پیامبر (ص) نقل می کند که حضرت فرمود: «نمازتان کامل و صحیح نمی شود. مگر این که در سجده ، پیشانی را بر زمین بنهید». (8) از زمان رسول خدا (ص) برخى اصحاب بر سنگ سجده مى کردند. جابر بن عبداللَّه انصارى (9) و «مسروق بن اجدع» (10) این کار را مى کردند؛ چه در وطن بودند و چه به هنگام مسافرت. جابر بن عبدالله انصارى مى‏گويد: با پيامبر (ص) نماز ظهر مى‏گزاردم كه يك قبضه از ريگ‏ها را در كف گرفتم تا سرد بشوند و بتوانم بر آن ها سجده كنم. (11) يكى از صحابه از اين كه پيشانيش به خاك برسد اجتناب مى‏كرد . پيامبر بدو فرمود: پيشانيت را بر خاك بگذار. (12) يكى از اصحاب بر پيچ عمامه‏اش سجده مى‏كرد كه پيامبر با دست خود عمامه را از پيشانيش بر داشت. (13) روايات ديگر اهل سنت دلالت دارند كه پيامبر بر حصير و خمره (گل كوزه) سجده مى‏فرمود. (14) این سخن روشن، بی‏پایگی گفتار کسانی را که همراه داشتن قطعه‏ای از خاک و تربت را شرک و بدعت می‏پندارند، اثبات می‏کند. معلوم می‏گردد که پیشتازان تاریخ اسلام بدین کار مبادرت می‏ورزیدند. (15) از نظر تاریخی نیز وقتی رسول خدا به مدینة منوره تشریف آوردند و دستور ساختن مسجدالنبی را دادند، در آن زمان مسجد فرش نداشت . پیامبر روی زمین و خاک های مسجد سجده می­کردند. در زمان ابوبکر و عثمان و عمر و حضرت علی نیز روی زمین مسجد سجده می نمودند. بنا بر این تمام نمازهای پیامبر روی زمین بود . سجده های پیامبر و مسلمانان صدر اسلام، روی خاک بود. پس قطعاً سجده بر خاک صحیح است. شیعیان که روی خاک سجده می کنند، به واسطه پیروی و متابعت از رسول خداست؛ پس قطعاً نمازهای شان صحیح است. از طرف دیگر چون شرط است که محل سجده باید از هر نجاستی پاک باشد و سجده بر زمین نجس جایز نیست، شیعیان قطعه ای از خاک پاک (مهر) را به همراه خود دارند،‌ تا هر وقت خواستند نماز بخوانند،‌بر آن خاک پاک سجده کنند. زیرا نمی دانند خاک و زمینی که بر آن می خواهند سجده کنند، پاک است یا نه، بدین جهت یک قطعه خاک پاک را که یقین به طهارتش دارند، انتخاب می کنند و بر آن سجده می کنند.اما در مورد حکمت این حکم الهی می توان به این نکته اشاره نمود که انسان با گذاشتن عزیزترین و شریف ترین عضو بدن خود بر روی خاک و زمین همیشه این حقیقت را تداعی کند که روزی از همین خاک با اذن و قدرت الهی خلق شدیم و روزی هم به همین خاک بر می گردیم و باید برای محاسبه و روز قیامت محیا شویم لذا دچار غرور و خود کامگی نشده و در برابر اوامر الهی تسلیم باشیم. برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب های ذیل مراجعه نمایید - راهنمای حقیقت (پاسخ به شبهات پیرامون عقاید شیعه) از آیت الله جعفر سبحانی، نشر مشعر. - پاسخهای ما به پرسشهای اهل سنت(پاسخ به چند پرسش فقهی و اعتقادی) از علی عطائی اصفهانی، نشر مشعر. پی نوشت ها: 1.شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج5 ص 365،مؤسسه آل البیت،1409ق. 2. همان.ص 366 . 3.همان. ج3 ،ص 350. 4. شیخ طوسی، الخلاف، مسئلة 112 و 113،نشر دارالاحیا التراث العربی ،بی تا. 5. همان. 6. محمد جواد مغنیه، فقه تطبیقی، ص 94،نشربوستان کتاب، قم، 1387ش. 7. عبد الرحمن جزیری، الفقه علی المذاهب الاربعه , ج 1 ،ص 232 ، بیروت , دارالفکر، بی تا. 8. الخلاف،همان، مسئلة 112 و 113. 9. سنن بیهقى، همان،ج 1، ص 439. 10. محمد بن سعد ، طبقات الکبرى، ج 6، ص 79،نشر دارالاحیا لتراث العربی، بی تا. 11. مسند احمد، ج 3، ص 327 حديث جابر و سنن بيهقى، ج 1، ص 439. 12. متقی هندی،كنزالعمال، ج 7، ص 465 ،حديث شماره 19810.نشر موسسه الرساله، بیروت، 1413ق. 13. سنن بيهقى،همان، ج 2، ص 105. 14. احمد حنبل، مسند احمد، ج 6، ص 179، 309، 331، 377، و ج 2 ،ص 192، 198. بیروت، دارصادر، بی تا. 15. سید رضا حسینی‏نسب، شیعه پاسخ می‏دهد، ص 108، نشر موسسه طه ،قم 1378 ش. ┄┅══✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼══┅┄ ؟👇👇 ؟ …؟👇 💎🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋💎 🆔@Ahkameshariy