امت ملت مقلد در نظام مردمسالاری دینی مردم در یک ساختار ممکن بعنوان مقلد یک مرجع تقلید دینی یا ملت یک سرزمین بعنوان یک کشور یا امت یک امام تعریف بشود هر کدام از سه حالت شرایط خاص خود را دارد رابطه امت با امام جامعه یک رابطه دینی و سیاسی است اما رابطه یک مقلد با مرجع تقلید یک رابطه دینی در چارچوب احکام عبادی می باشد که اگر جنبه سیاسی پیدا بکند رابطه امت و امام به خود می گیرد رابطه مردم و تبعه یک کشور با نظام سیاسی و حکومت آن سرزمین با واژه ملت تعبیر می شود در نگاه به مردم یک کشور از منظر حقوقی "ملت " موضوع نژاد و زبان و رنگ پوست و دین و مذهب ملاک نیست صرفا با عنصر تابعیت تعریف می شود حال سوال اینجاست آیا همه مردم یک سرزمین (کشور) امت امام آن سرزمین محسوب می شود؟ یا اساسا امت محدود به جغرافیای سرزمین ملت و کشور است ؟ یا امت فراتر از سرزمین است اگر بپذیریم رابطه امام و امت می تواند فراسرزمینی باشد پس چه فرقی میان رابطه مرجعیت و مقلد با رابطه امام و امت دارد ؟ اولا رابطه امت و امام محدود به سرزمین خاص و ام القرای مرکز حکومت امام نیست همانطور مقام معظم رهبری و امام خمینی ره بارها در مواردی ملتهای جهان مورد خطاب قرار داده و مثلا به راهپیمایی روز قدس فراخوانده در این فراخوان مخاطب فقط مسلمانها نبوده بلکه تاکید بر روی مسلمانان بوده و هر کسی که از این حکم بعنوان یک فریضه دینی اطاعت کرده در زمره امت امام تعریف می شود حتی اگر ایرانی نباشد یا شیعه یا حتی مسلمان نباشد فقط به صرف اینکه یک رهبر دینی چنین فرمان را صادر کرده و او اطاعت کرده در زمره امت امام قرار می گیرد حال یک سوال دیگر پیش می آید آیا می شود یک خانم شل حجاب در زمره امت امام قرار بگیرد اما یک نماز شب خوان مقید به فرائض دینی در زمره امت امام قرار نگیرد ؟ پاسخ مثبت است یعنی ممکن از یک شخص متشرع و مقید به فرائض دینی که اتفاقا تابعیت جمهوری اسلامی ایران را هم داشته باشد اما امت امام خامنه ای محسوب نشود اتفاقا حتی اگر مقلد ایشان هم باشد. ممکن سوال شود چطور چنین چیزی ممکن است مقلد رهبری امت او محسوب نشود پاسخ این است اگر شخص فقط در حد احکام شرعی از ایشان تبعیت بکند و در احکام عمومی سیاسی تبعیت نکند امت امام محسوب نمی شود در آن سو ممکن است فرد فاسقی مقلد رهبری هم نباشد اما زعامت و امامت او را در جامعه قبول بکند و حتی کژ دارو مریض عمل بکند یا فقط آنرا قلبی بپذیرد عملا انجام ندهد باز امت امام محسوب می شود در زمان امیر المومنین ع افراد ضعیف الایمانی بودند که بعضا هم مرتکب سرقت می شدند و مجازات هم می شدند اما مورد لطف حضرت قرار می گرفتند البته امت هم دارای درجاتی یک مثل ابوذر و عمار و یاسر و مقداد جزو خواص می شود برخی هم در درجه اقل اعتقادی و عملی تعریف می شوند حال اینکه مقام معظم رهبری خانم کم حجاب را خارج دایره انقلاب نمی دانند و می فرمایند آن خانم بدحجاب که در مراسمات می آیند ابراز علاقه می کنند و اشک میریزند بچه های من هستند و نباید به آنها ضد انقلاب گفته شود آنها نقص هایی دارند من هم نقص هایی دارم نقص آنها ظاهری است نقص من پنهان است . این نگرش در نگاه رابطه امت و امام قابل تبیین است . آنچه چیز دایره نفوذ انقلاب را تعیین می کند رابطه امام و امت است ⁦✍️⁩ کانال خبری تحلیلی را دنبال کنید @Akhbarvijehh