💠 مدیریت، با ایادی یدالله
🔻 عالم غیب، هوشمندانه عمل میکند. چون برخواسته از عقیده و عمل است، هوشمندانه عمل میکند و ثبت میشود و تغذیۀ مدیریتهای کلان در تاریخ، به نام سلطنت، حکومت یا هر چه، از عمومِ برخاسته از نفوس است و در عموم برخاسته از نفوس، تعارض حاصل میشود و در تعارض، اموری برای غلبه و دستگیری مدیریت یک حکومت دخیل است و اسبابی مؤثر است.
🔸 بعضی از این اسباب، اسباب ظاهری است ولی برخی هوشمندیهایی است که نفوس مدیران و زیرمجموعهها و ایادیشان دارند، از مدیریت رأس هرمی و زیرمجموعههایشان و اسبابی که در دست دارند و در این باره «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ؛ دست خدا بالاى دستهايشان است. فتح/۱۰» کریمهای است حق؛
🔹 طبیعی است که فوقیت یدالله و ایادی منسوب به وی، اسبابی تعریف شده و خاص دارد و از قواعد خارج نیست و سزاوار است که در بخشهای مدیریتی کلان کشوری، نفوس اهل ایمان، توجهشان به یافتن ایادی یدالله باشد و اسباب فوقیت را بشناسند تا بتوانند زمام کار را به دست بگیرند.
🔻 در قرآن از این مدیریت گاهی تعبیر به مُلک میشود. که عرض کرد «رَبِّ اغْفِرْ لي وَ هَبْ لي مُلْكاً لا يَنْبَغي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدي؛ (سلیمان) گفت: پروردگارا! مرا ببخش و حكومتى به من ارزانى دار كه هيچ كس را پس از من سزاوار نباشد. صاد/ ۳۵»
🔸 این [نشان از] فراگیر بودن نبی است که اول دارد با خدا این مُلک را میبندد. این به خاطر توجهش به این است که «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ؛ دست خدا بالاى دستهايشان است. فتح/۱۰» اسباب مؤثره را از او میخواهد.
🔹 قرآن در این زمینه، الگوها و اسطورههایی را معرفی میکند و به این ابعاد و زوایا هم توجه میدهد؛ درباره جناب ذوالقرنین که در این باب موفق بود، میفرماید: «وَ آتَيْناهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَباً؛ و از هر چيزى وسيله اى به او عطا كرديم. كهف/۸۴»
🔸 اینها سبب فوقیت است. پس فوقیت را باید شناخت، یدالله را باید شناخت، اسباب مؤثره برای آن حرکت را و آن فوقیت را [باید شناخت] و حیف است که انسان فکرش را صرف مسائل دیگر بکند. باید به اصل کار بپردازد. با خدا باید بست و از خدا باید خواست.
حجتالاسلام والمسلمین جعفر
#ناصری:
✳️
@Akhlagh_Et