📝٢٤٧/٣-اسحاق بن يعقوب گفته است:از محمّد بن عثمان عمرى رحمه اللّه درخواست كردم تا نامهاى را كه در آن از مسائلى كه مورد اشكالم بود سؤال كرده بودم را[به حضرت حجّت عليه السّلام] برساند.پس توقيع شريف به خط مولى صاحب الزمان عليه السّلام وارد شد-به اين ترتيب-كه:
امّا آنچه را كه پيرامون اشخاص از اهل بيت ما و پسرعموهايى كه منكر امامت من هستند،سؤال كردهاى-خداوند تو را ارشاد كرده و ثابتقدم بفرمايد-بدانكه بين خداوند عزّ و جلّ و احدى قرابت و نزديكى و فاميلى وجود ندارد
✴️و كسى كه منكر [ولايت و امامت]من باشد،از ما نيست و راهش همان راه و روش پسر نوح عليه السّلام است.
و امّا راه و روش عمويم جعفر و فرزندانش،همان راه و روش برادران يوسف عليه السّلام است.
🔷و امّا فقاع[آب جو مسكر]؛نوشيدنش حرام است،ولى شربتى كه از شلغم پخته مىگيرند،اشكال ندارد.
🔶و امّا اموال شما؛ما آنها را قبول نمىكنيم مگر اينكه خودتان پاك و طاهر شويد،پس هركس خواست،[به وسيله پاك كردن مالش خودش را به ما]وصل مىكند و هركس كه خواست قطع مىكند،و آنچه را كه خداوند به ما عطا كرده بهتر از آنى است كه به شما داده است.
🔷و امّا ظهور فرج؛تحقيقا مربوط به خداوند عزّ و جلّ است،كسانى كه وقت ظهور و فرج را تعيين مىكنند دروغگو هستند.
💔و امّا اعتقاد كسى كه گمان مىكند حسين عليه السّلام كشته نشده؛چنين كسى كافر است و دروغ گفته و در گمراهى است.
🔷و امّا حوادثى كه در آينده واقع مىشوند؛در آنها[و براى پيدا كردن هدايت]به راويان حديث ما مراجعه كنيد.چون آنها حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدا بر شما هستم.
🔅و امّا محمّد بن عثمان عمرىّ كه خدا از او و پدرش راضى باشد؛او مورد اعتماد من بوده و نامهاش نامه من است.
🔅و امّا محمّد بن على بن مهزيار اهوازى؛خداوند به زودى قلب او را اصلاح و شكّش را از بين مىبرد.
🔶و امّا اموالى را كه به ما رسانيدى؛مورد قبول ما نيست مگر آنچه را كه پاك و طاهر باشد و پول زن ترانهخوان[آوازهخوان]حرام است.
🔅و امّا محمّد بن شاذان بن نعيم؛او مردى از شيعيان ما اهل بيت است.
🔅و امّا ابو خطّاب محمّد بن ابى زينب اجدع؛او و اصحابش ملعون هستند،پس با همفكران آنها مجالست نكن،من از آنها بيزارم و پدرانم عليهم السّلام نيز از آنها برى و بيزار بودند.
🔷امّا كسانى كه از اموال ما استفاده مىكنند؛اگر چيزى از آن را براى خودشان حلال بدانند و بخورند،آتش جهنم را خوردهاند.
🔶و امّا خمس؛تحقيقا براى شيعيانمان مباح شده و[استفاده از آن]براى آنها تا وقت ظهور و قيام ما حلال قرار داده شده است.به اين دليل كه ولادتشان پاك باشد و خبيث نشوند[يعنى حلالزاده باشند.]
🔷امّا ندامت و پشيمانى عدّهاى كه در دين خدا شكّ كردهاند و اينكه آنچه را به ما رساندهاند[در حقانيت ما مشكوك هستند]اگر آنها مىخواهند اقاله كنند،ما هم اقاله مىكنيم و نيازى به صله افراد مردّد نداريم.
✅امّا علّت آنچه كه از غيبت واقع شده است؛پس خداوند تبارك و تعالى مىفرمايد:
«اى كسانى كه ايمان آوردهايد از امورى كه اگر براى شما ظاهر شود بدتان مىآيد سؤال نكنيد.» هيچكدام از پدران من نبودهاند مگر اينكه در گردنشان بيعت طاغوت زمانشان بوده است[به جهت اينكه ايشان مأمور به تقيّه بودهاند].ولى من وقتى قيام كنم،بيعت هيچيك از طواغيت به عهدهام نيست.
🌤و امّا چگونگى استفاده و فيض بردن از وجودم در زمان غيبت،نظير انتفاع و استفاده بردن از خورشيد است زمانى كه به وسيله ابرها از چشمها غايب مىشود.
💫من امان اهل زمين هستم،همچنانكه ستارگان،امان اهل آسمان هستند،
🔶پس درهاى سؤال را از چيزىكه سودى براى شما ندارد ببنديد،و بر آنچه كه موظف نيستيد خود را به زحمت نيندازيد.
🙏براى تعجيل در فرجم بسيار دعا كنيد كه همان فرج شماست.
✨سلام بر تو اى اسحاق بن يعقوب و بر هركسى كه از هدايت تبعيت كند.
📘 کتاب الغیبة، صفحه 519
شیخ طوسی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84