❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
🔰دخان مبين يا دود آشكار چيست؟
🕊امين الدين طبرسى (در تفسير مجمع البيان) در تفسير آيۀ «فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّماءُ بِدُخانٍ مُبِينٍ» يعنى منتظر باش روزى خواهد آمد كه آسمان دودى آشكار مىآورد، ميگويد:
✴️ اين بهنگامى است كه مردم در رجعت از قبر بيرون آمده بدنيا باز ميگردند و ظلمت و تاريكى همه مردم را فرو مىگيرد و آنها ميگويند: اينست عذاب دردناك «رَبَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذابَ إِنّا مُؤْمِنُونَ» خدايا اين عذاب را از ما برطرف كن ما ايمان آورديم. خداوند جواب رد بآنها ميدهد.
و مىفرمايد: «أَنّى لَهُمُ الذِّكْرى وَ قَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِينٌ» يعنى: امروز از كجا بياد آوردند كه ايمان بياورند، با اينكه قبلا پيغمبرى آشكار بنزد آنها آمد «ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ قالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ» سپس از وى روى برتافتند و گفتند: وى چيزهائى را آموخته و ديوانه است. وقتى وحى بر پيغمبر رسيد و حضرتش از هيبت وحى الهى غش نمود، بي دينان گفتند: پيغمبر ديوانه است سپس على بن ابراهيم اين آيه را ذكر ميكند: «إِنّا كاشِفُوا الْعَذابِ قَلِيلاً إِنَّكُمْ عائِدُونَ» يعنى اندكى از عذاب را برطرف ميكنيم. زيرا شما (بقيامت) عود خواهيد كرد.
💢اگر «يَوْمَ تَأْتِي السَّماءُ بِدُخانٍ مُبِينٍ» روز قيامت باشد نمي فرمود: شما عود مى كنيد. زيرا بعد از آخرت و قيامت حالتى نيست كه مردگان عود بآن كنند. سپس على بن ابراهيم ميگويد: «يَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرى إِنّا مُنْتَقِمُونَ» روزى كه باز خواست بزرگ را از مردم مينمائيم ما انتقام از آنها مىگيريم، كه البته اين انتقام و بازخواست در قيامت است.
📝مؤلف: امين الدين طبرسى در ذيل آيۀ فوق فرموده است: وقتى قريش دعوت پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله را تكذيب نمودند حضرت هم آنها را نفرين كرد كه مبتلا شوند به قحطى نظير قحطى زمان حضرت يوسف قريش هم با دعاى حضرت مبتلا به قحطى سختى شدند، بطورى كه از فرط گرسنگى ميان زمين و آسمان را بصورت دود ميديدند و از روى ناچارى مردار و استخوان ميخوردند. آنگاه متوسل به پيغمبر شدند، حضرت هم از خدا خواست كه ناراحتى آنها را برطرف سازد.
بعضى از دانشمندان گفتهاند: «دخان» در اين آيه كه ميفرمايد: آسمان با دود آشكارى مىآيد از علائم پيش از قيامت است اين دود در گوشهاى كفار و منافقين فرو ميرود، و از حرارت آن، سرهاى مردم مثل سر بريان خواهد شد! افراد با ايمان هم از آن دود حالتى شبيه به زكام و سرماخوردگى پيدا ميكنند تمام زمين از حرارت آن مانند خانهاى مىشود كه آتش در آن افروخته باشند و هيچ روزنهاى هم نداشته باشد، و اين حالت تا چهل روز خواهد ماند.
❇️همچنين على بن ابراهيم مىگويد: «يَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ سِراعاً» روزى كه زمين شكافته مىشود و آنها بسرعت سر از قبر درآورند، يعنى در رجعت.
🕯نيز در تفسير از على بن ابراهيم ميگويد: «حَتّى إِذا رَأَوْا ما يُوعَدُونَ» تا موقعى كه ديدند آنچه را كه بآنها وعده داده شده، اين بينندگان قائم و امير المؤمنين در رجعت ميباشد.
💠نيز در كتاب مزبور از ابو بصير از حضرت صادق عليه السّلام روايت نموده كه در بارۀ آيه «وَ لَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولى» يعنى: اى پيغمبر رجعت براى تو از دنيا بهتر است، عرض كردم: «وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى» يعنى چه؟ فرمود: خدا بزودى بهشت را بتو مىدهد تا خشنود گردى.
شيخ طوسى بسند خود از فضل بن شاذان و او بسلسلۀ سند از بريدۀ اسلمى روايت مىكند كه پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله در ضمن حديثى بامير المؤمنين عليه السّلام فرمود: يا على خداوند در هفت جا تو را با من حاضر ميكند تا آنجا كه فرمود: محل هفتم آنكه در وقتى كه هيچ كس نمانده باشد من و تو هستيم و نابودى احزاب بدست ماست.
📚مهدی موعود، صفحه 1200
علامه محمدباقر مجلسی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84