❖﷽❖ 📜على بن ابراهيم قمى در تفسير خود از محمد بن فضيل و او از پدرش روايت ميكند كه بحضرت باقر عليه السّلام عرضكردم: فدايت شوم بما رسيده است كه اولاد جعفر (بن ابى طالب) يك پرچم و اولاد عباس دو پرچم دارند. آيا در اين خصوص اطلاعى بشما رسيده است‌؟ فرمود: اما اولاد جعفر نخواهند ماند و بمقامى نميرسند ولى اولاد عباس سلطنت دور و درازى خواهند داشت. بنحوى كه در آن مدت افراد دور را بخود نزديك و نزديكان را از خود دور ميكنند. تحمل حكومت آنها بر مردم دشوار است و خير چندانى در آن نيست. موقعى كه از انتقام الهى و كيفر او ايمن گردند، ناگهان دچار سرنوشتى شوند كه يكنفر از بزرگان آنها نباشد آنان را از پراكندگى جمع كند و بناله‌هاى آنها گوش فرا دهد. اين است معنى آيۀ شريفه «حَتّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ». عرضكردم: اين معنى كى واقع مى‌شود؟ فرمود: اين موضوع در نزد ما وقت معينى ندارد. هر گاه ما چيزى را براى شما نقل كرديم اگر آنچه گفته‌ايم، درست درآمد بگوئيد: خدا و پيغمبرش راست گفتند. و چنانچه بنظر شما درست در نيامد، باز هم بگوئيد: خدا و پيغمبر راست گفتند كه دو پاداش بشما داده مى‌شود. ولى هنگامى كه فقر و احتياج شدت يافت و مردم يك ديگر را انكار نمودند، در آن موقع صبح و شام منتظر وقوع اين امر باشيد. عرضكردم: فقر و احتياج را ميدانم چيست ولى مردم يك ديگر را انكار ميكنند چه معنا دارد؟ فرمود: باين معنى است كه: شخص در حال تنگدستى و احتياج سر ببرادر دينيش ميزند ولى او با چهره‌اى غير از آنچه اول نشان ميداد، با او ملاقات مى‌نمايد، و با غير آن سخنانى كه قبلا بوى ميگفت. صحبت ميكند! 📙مهدی موعود، صفحه 950 علامه محمدباقرمجلسی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84